Folketingets Erhvervsudvalg Folketinget – Christiansborg Finansministeren Finansministeriet Christiansborg Slotsplads 1 DK-1218 København K Tlf. (+45) 33 92 33 33 Fax  (+45) 33 32 80 30 E-post  [email protected] Hermed fremsendes i 70 eksemplarer en skriftlig redegørelse for de punk- ter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005, som er relevante for Folketingets Erhvervsudvalg. Med venlig hilsen Thor Pedersen
Side 2 Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005 1.   Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2005    Præsentation 2.   Stabilitets- og Vækstpagten: a)   Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for ledelse og ansvar vedrørende statistik for offentlige finanser b)   Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrø- rende: 1. Grækenland 2. Ungarn 3. Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Cypern og Malta c)   Vurdering af opdaterede konvergens- og stabilitetspro- grammer for Nederlandene, Luxembourg, Østrig, Tjekkiet og Sverige   3.   Styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten Opfølgning på diskussion af 16. november 2004 4.   Forberedelse af Det Europæiske Råds Forårstopmøde – EPC’s årlige rapport om strukturreformer   5.   Økonomiske konsekvenser af jordskælvet og tsunamierne i Syd- og Sydøstasien
Side 3 Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, der skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde: 1.   Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2005   (Uddybende oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer følger snarest muligt)   4.   Forberedelse af Det Europæiske Råds Forårstopmøde – EPC’s årlige rapport om strukturreformer  
Side 4 Dagsordenspunkt 1:      Formandskabets arbejdsprogram for ECO- FIN i 1. halvår af 2005 Det nye formandskab (Luxembourg) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2005, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdspro- gram for formandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde. Baggrund og indhold ECOFIN-arbejdsprogrammet for det luxembourgske formandskab tager udgangspunkt i Irlands og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles et-årige arbejdsprogram, som Luxembourg og UK har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne. Luxembourg har ikke offentliggjort et selvstændigt program for ECOFIN’s arbejde i 1. halvår af 2005, ligesom Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2005 endnu ikke er offentliggjort.   Følgende gennemgang er derfor primært baseret på Luxembourg og UK’s et-årige arbejdsprogram på det økonomiske og finansielle område samt de foreløbige ECOFIN-mødeoversigter for 1. halvår af 2005.   Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for Rådet (ECOFIN)’s arbejde: 1.    EU’s budget og de finansielle perspektiver   2.    Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien 3.    Økonomisk-politisk koordination 4.    Bedre regulering 5.    Finansielle tjenesteydelser   6.    Skatter og afgifter 1. EU’s budget og de finansielle perspektiver Der ventes under det luxembourgske formandskab vedtaget rådskonklu- sioner om Rådets prioriteter for EU’s budget for 2006. Den endelige afta- le ventes indgået under UK’s formandskab. Endvidere ventes gennemfø- relsen af budgettet for 2003 godkendt under det luxembourgske formand- skab.   Herudover ventes Rådet (GAERC) og ECOFIN at fortsætte arbejdet med de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 som et led i det strate- giske program for 2004-2006 om at indgå en politisk aftale herom i juni
Side 5 2005. Arbejdet med de finansielle perspektiver vil tage udgangspunkt i medlemslandenes og Kommissionens forslag og holdninger samt en frem- skridtsrapport udarbejdet af det nederlandske formandskab.   2. Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien For så vidt angår midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien ventes ECOFIN på mødet i februar 2005 at skulle behandle Kommissionens rapport om Lissabon-strategien som et led i forberedelsen af Det Europæ- iske Råds forårstopmøde. Det luxembourgske formandskab ventes at an- vende midtvejsevalueringen til at vurdere de resultater, man har opnået hidtil, og hvor nødvendigt korrigere strategien med henblik på at nå dens mål.    ECOFIN ventes desuden at evaluere og følge op på det europæiske vækstinitiativ og rapporterne herom. 3. Økonomisk-politisk koordination For så vidt angår økonomisk-politisk koordination ventes ECOFIN på de første tre møder i 2005 at behandle og vedtage udtalelser om medlems- landenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Endvidere ventes Rådet på mødet den 18. januar 2005 at behandle procedurer vedrø- rende uforholdsmæssigt store underskud for en række af de nye medlems- lande samt Grækenland. I processen vedrørende de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, der gælder for perioden 2003-2005, skal ECOFIN forberede et ’key issues’ papir til forårstopmødet. Dette ventes at ske på møderne i februar/marts. ECOFIN ventes desuden at skulle udarbejde en tekst om de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer til beslutning på mødet i Det Europæi- ske Råd i juni 2005. Formandskabet vil i samarbejde med Kommissionen og den Økonomisk- Politiske Komité (EPC) følge op på de årlige eksaminationer af struktur- reformer.   Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte drøftelsen ved- rørende styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten. På grundlag heraf ventes Kommissionen at stille forslag til implemente- ring af konklusionerne på ECOFIN’s drøftelser. Under det luxembourg- ske formandskab ventes ECOFIN endvidere at opnå enighed om en eu- ropæisk strategi for forbedring af statistik vedrørende offentlige finanser, herunder forbedring af de institutionelle rammer for medlemslandenes statistiske bureauer.  
Side 6 4. Bedre regulering Det luxembourgske formandskab ventes at fortsætte arbejdet i Rådet (ECOFIN) og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering som et led i de fire formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg og UK) ini- tiativ vedrørende bl.a. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af administrative byrder. Kommissionen og det luxembourgske formandskab ventes at arbejde på at kunne implementere en metode til måling af admi- nistrative byrder snarest muligt i 2005, efter gennemførelse og vurdering af igangsatte pilotprojekter.   5. Finansielle tjenesteydelser For så vidt angår det finansielle område ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med handlingsplanen for de finansielle marke- der. I 1. halvår af 2005 ventes Kommissionen at præsentere en oversigt over fremtidig integration og regulering af sektoren for finansielle tjenesteydel- ser som et led i den finansielle handlingsplan. ECOFIN ventes sammen med Kommissionen at drøfte langsigtede prioriteringer for denne sektor. Endvidere ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende sager:   -   ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og investe- ringsselskaber (Basel II)   -   direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnskaber og koncern- regnskaber (8. selskabsdirektiv) -   direktiv vedrørende genforsikring    -   direktiv vedrørende hvidvaskning af penge (3. hvidvaskdirektiv) Kommissionen ventes desuden under det luxembourgske formandskab at fremsætte et direktivforslag om betalinger i det indre marked.   Endelig ventes ECOFIN at påbegynde behandlingen af Kommissionens forslag om ændringer af 4. selskabsdirektiv vedrørende årsregnskaber for visse selskabsformer og af 7. selskabsdirektiv vedrørende konsoliderede regnskaber. Forslaget er et led i Kommissionens handlingsplan om en modernisering af selskabsretten og en forbedret selskabsledelse i EU, som blev vedtaget i maj 2003.   6. Skatter og afgifter For så vidt angår skatter og afgifter ventes der i ECOFIN i 1. halvår af 2005 en orientering om status for gennemførslen af det vedtagne rentebe- skatningsdirektiv og relaterede aftaler med de centrale tredjelande og til- knyttede områder, som skal træde i kraft den 1. juli 2005.  
Side 7 Endvidere ventes Kommissionen under det luxembourgske formandskab bl.a. at præsentere direktivet vedrørende bilbeskatning. I ECOFIN ventes der ligeledes en drøftelse af dels Kommissionens rapport vedrørende al- koholafgifter og dels adfærdskodeksgruppens rapport. Endelig ventes ECOFIN i 1. halvår af 2005 at behandle forslaget om æn- dring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royalty-betalinger mellem for- bundne selskaber i forskellige EU-lande.   Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Præsentationen af det luxembourgske formandskabs ECOFIN- arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse- kvenser.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det luxembourgske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tid- ligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.   Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side kan man generelt støtte det luxembourgske formand- skabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005. Vedrørende andre landes holdninger Rådet ventes at udtrykke generel støtte til formandskabets arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2005.  
Side 8 Dagsordenspunkt 4: Forberedelse af Det Europæiske Råds   Forårstopmøde – EPC’s årlige rapport om strukturreformer Baggrund Den økonomisk-politiske komite, EPC, udarbejder hvert år en rapport om status for gennemførelse af strukturreformer i medlemslandene. Dette års rapport forventes endeligt behandlet på komiteens møde den 10. januar. I rapporten gøres der først og fremmest status over fremskridt (eller mangel på samme) i forbindelse med gennemførelse af strukturreformer i EU-landene. Herudover bygger EPC’s rapport på komiteens analytiske studier af behovet for gennemførelse af reformer samt modeller for hen- sigtsmæssig udformning og implementering af strukturreformer. En del af baggrundsmaterialet for EPC’s rapport er derudover de rappor- ter om strukturreformer, som medlemslandene udarbejder, de såkaldte Cardiff-raporter, samt de eksaminationer, der gennemføres af hvert enkelt medlemsland på baggrund af de nationale rapporter. Disse landeeksamina- tioner fandt sted i december 2004. Rapporten forudses godkendt af ECOFIN den 18. januar og videresendt til Det Europæiske Råds møde den 22.-23. marts 2005 som en del af ar- bejdet med at styrke implementeringen af Lissabon-strategien. Indhold I rapporten konkluderes samlet, at der kan konstateres en række frem- skridt med at gennemføre strukturelle reformer i løbet af de side 12 må- neder, men at det haster med at øge implementeringen. Det konkluderes endvidere, at sikring af en stabilitetsorienteret makroøkonomisk ramme vil sikre det bedst mulige resultat af strukturpolitiske reformer. Samtidig kan strukturpolitiske reformer forbedre effektiviteten af den makroøko- nomiske politik og dermed medvirke til vedvarende vækst og stabilitet. Det nævnes derudover i indledningen at udarbejdelsen af rapporten er fremrykket med henblik på at forbedre rådgivningen af Rådet forud for Det Europæiske Råds møde den 22.-23. marts. Midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien er et hovedemne for dette års forårstopmøde. Derud- over bemærkes, at årsrapportens anbefalinger behandler de prioritetsom- råder, der blev identificeret i rapporten om Lissabon-strategien fra højni- veaugruppen under ledelse af Wim Kok. EPC’s rapport har fået overskriften ”Increasing Growth and Employ- ment” og fokuserer således på samme måde som rapporten fra Wim Kok-
Side 9 gruppen på styrkelse af vækst og beskæftigelse som de centrale udfordrin- ger for EU i den nuværende situation. Det anføres, at Lissabon-strategien bør fokuseres på disse elementer. EPC fremhæver syv områder som centrale for medlemslandenes indsats med henblik på at sikre vækst og beskæftigelse: 1.   Realisering af vidensamfundet og fremme af innovationen. 2.   Overholdelse af forpligtelserne i forhold til det indre marked. 3.   Skabelse af de rigtige betingelser for iværksættere. 4.   Skabelse af et arbejdsmarked der sikrer øget beskæftigelse og social samhørighed. 5.   Arbejde frem mod en miljømæssig bæredygtig udvikling. 6.   Sikring af langfristet bæredygtighed og kvalitet i de offentlige finanser. 7.   Forbedre den eksterne åbenhed. For hvert af de identificerede syv indsatsområder gennemgår rapporten nærmere begrundelserne for at fokusere på de pågældende indsatsområder samt hvordan konkrete reforminitiativer bør udformes med henblik på at sikre de bedst mulige resultater. EPC’s rapport omfatter også et anneks, hvor udviklingen i hvert enkelt medlemsland beskrives. Det bemærkes, at Danmark i løbet af det sidste år især har gjort fremskridt på følgende områder: Yderligere tiltag er blevet gennemført for at styrke arbejdsudbuddet og reducere arbejdsløsheden. I denne forbindelse fremhæves især den gennemførte skattereform. Målene for væksten i de offentlige udgifter er blevet overskredet, men med en nedadgående tendens. I denne forbindelse fremhæves bl.a. skattestoppet. Prisniveauet i Danmark anføres at være EU's højeste. En rapport fra Konkurrencestyrelsen, der peger på en række sektorer, hvor konkur- rencen er hæmmet af regulering, fremhæves. Den kommunale strukturreform fremhæves, og det nævnes, at der er truffet beslutning om at gennemføre et tværgående initiativ med hen- blik at undersøge hvordan den offentlige sektor kan moderniseres og hvor muligt opgaver udliciteres til den private sektor. Desuden opregnes de områder, hvor de enkelte medlemslande bør styrke deres indsats for at gennemføre strukturpolitiske reformer. For Danmark peges på følgende områder: Yderligere reformer med henblik på at nå det mellemfristede mål for arbejdsudbud.
Side 10 Fokusering på implementering af ændringerne af den kommunale struktur. Nødvendigheden af at gøre en ekstra indsats for at realisere målsæt- ningen om begrænsning af den offentlige udgiftsvækst i fremtiden. Dette er vigtigt for de mellemfristede målsætninger for at overholde de offentlige budgetter og sikre den langsigtede holdbarhed for de of- fentlige finanser og gældsreduktion. Yderligere undersøge årsagerne til det høje prisniveau og tage de nød- vendige tiltag i lyset af resultaterne. Forsætte med at øge konkurrencen i sektorer, hvor prisniveauet er højere end det gennemsnitlige EU-prisniveau. Der bør på passende vis følges op på resultaterne i dette års rapport fra Konkurrencestyrelsen. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser EPC’s rapport har i sig selv ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Efterfølgende beslutning om gennemførelse af yderligere danske strukturreformer i forlængelse af anbefalingerne til Danmark vil kunne have både statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalget er ikke tidligere blevet orienteret om EPC’s årsrapport for 2005 om strukturreformer, men udvalget er tidligere hvert år blevet orienteret om EPC’s årlige rapport om dette emne. Derudover er udvalget løbende – og i mange sammenhænge – blevet orienteret om Lis- sabon-strategien siden marts 2000. Holdning Vedrørende dansk holdning Fra regeringens side er man tilfreds med EPC’s årsrapport om strukturre- former. Rapporten beskriver på en god og sagligt velunderbyget de områ- der, hvor EU som helhed og de enkelte medlemslande bør sætte ind for at fremme vækst om beskæftigelse. Den konkrete beskrivelse af, hvor Danmark har gennemført strukturpoli- tiske reformer i det sidste år, samt hvor der bør gøres en yderligere ind- sats, er acceptabel for Danmark. Vedrørende andre landes holdninger De øvrige medlemslande har i EPC generelt taget godt imod rapporten og den foreliggende version må forventes at nyde bred opbakning.