Lovforslag nr. L 00 Folketinget 2004 - 05 Fremsat den 9. februar 2005 af ø - og erhvervsminister Bendt Bendtsen Forslag til Lov om medaljer og møntefterligninger , der ligner euromønter111)))) § 1. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, de  r over- træder bestemmelser, der er indeholdt i De Europæiske Fællesskabers forordning om m edaljer og møntefterligninger, der ligner euromønter. Stk. 2.  Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel. § 2. Loven træder i kraft 30. juni   2005. 1) Gennemførelse af sanktionsbestemmelse i relation til forordning nr. xx/2004/EF om medaljer og møntefterligninger, der ligner euromø nter.
2 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Formålet med den fores låede lovgivning er at beskytte euro mønter mod  efterligninger. Dette gøres ved, at strafsanktionere  overtrædelse  r  af  de  retningslinier  der  er  fastsat  i  Rådets  Forordning  nr.  XX/2004/EF  om medaljer og møntefterligninger, der ligner euromønter.   Formålet er at beskytte offentligheden mod bedrageri og forvekslinger. Der er især to relevante risici for offentligheden. For det før   ste kunne offentligheden tro, at metalgenstande (medaljer og møntefterligninger) er lovlige betalingsmidler, hvis de viser  den tekst, der op- træder    på   euromønter,  eller  benytter  eurosymbolet.  For  det  andet  kunne  medaljer  eller  møntefterligninger anvendes på  bedragerisk vis i møntautomater, hvis deres størrelse eller metalegenskaber ligger tæt på eur o- mønterne.  Efter forordningens artikel 6 har medlemslandene pligt til at sikre, at forordningen overholdes. Forordningen skal ses i forhold til den meget store udbredelse af euroen samt den særlige forvekslingsris  i- ko, der følger af, at euromønter har varierede nationale design på den ene møntside. Baseret på de hidtidige danske erfaringer skønnes der ikke at være behov for en tilsvarende lovgivning for danske mønte r. 2. Indhold Rådets Forordning nr. XX /2004/EF om medaljer og møntefterligninger, der ligner euromønter, stiller i a  r- tikel 6 krav om, at medlemsstaterne fastlæg  ger regler om idømmelse af sanktioner  for overtrædelse af fo  r- ordningens  bestemmelser  og  træffer    de  nødvendige   foranstaltninger  for  at  sikre,  at  de  gennemføres.   Dette sker ved, at der fastsættes bestemmelser om sanktioner, der skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning. I lighed med tilsvarende be stemmelser i anden lovgivning, der fastsætter sanktioner f  or overtrædelse af forordninger, fastsættes straffen til bøde. Det bemærkes, at straffelovens kap. 18 om forbrydelser vedrørende betalingsmidler    (pengefalsk) tillige kan anvendes på udenlandsk e betalingsmidler, herunder euromønter og sedler. Brug af metalstykker som f.eks. medaljer til påvirkning af automater på samme måde som ved møntindkast må derimod bedømmes som tyv e- ri. 3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv. Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentl ige. 4. Ø  konomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har været forelagt Erhvervs  - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering. Lovforslaget  er  ikke  erhvervsrelevant  og  forventes  således   ikke  at  medføre  økonomiske  og    administrative konsekvenser for erhvervslivet. Centret anbefaler på den baggrund, at forslaget ikke forelægges et virkso   m- hedspanel. 5. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige konsekvenser. 6. Forholdet til EU-retten Med lovforslaget gennemføres  en bestemmelse, der sikrer, at Danmark opfylder artikel 6 i forordning nr. xx/2004/EF om medaljer og møntefterligninger, der ligner euromønter. 7. Høring Lovforslaget har forud for fremsættelsen været i høring hos følgende myndigheder og organisat ioner:
3 Advokatrådet,  Danmarks  Nationalbank,  Dansk  Handel  &  Service,   Dansk  Industri,  Finansministeriet,  Fi- nansrådet, Forbruger ombudsmanden, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Forbrugerrådet, HTS Interesseorganisationen - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Justitsministeriet, Lok a- le Pengeinstitutter samt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Vurdering af konsekvenser for lovforslaget Positive konsekven- ser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) Økonomiske konsekve  n- ser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for stat, kommu- ner og amtskommu-ner Ingen Ingen Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   n- ser Ingen Ingen Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder en bestemmelse om strafansvar for overtrædelse af forordning nr. xx/2004/EF om m  e- daljer og møntefterligninger, der ligner euromønter. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Det foreslås, at der indføres en best  emmelse, hvorefter overtrædelse af forordning nr. xx/2004/EF om m  e- daljer  og  møntefterligninger,  der  ligner  euromønter  ,  straffes  med  bøde.  Efter  forordningens  artikel  6  har medlemslandene pligt til at sikre, at forordningen overholdes. Dette sker ved, at der fastsættes beste  mmelser om sanktioner, der skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning. Bestemmelsen medfører, at også uagtsom overtræde lse af forordningen kan medføre  straf. Til § 2 Det foreslås, at  loven træder i kraft den   30. juni 2005. Det er i overensstemmelse med fristen for at fastsæ  t- te sanktionsbestemmelser i forordningens artikel 6.