Neelie Kroes Directorate-General for Competition European Commission Unit D2 (transport) White Paper on Maritime Review Rue Joseph II 70, 2/237 1049 Bruxelles Belgien Kommissionens hvidbog om revision af forordning 4056/86 om mari- tim transport (KOM(2004) 0675 endelig) Kommissionen offentliggjorde den 13. oktober 2004 en hvidbog om revisi- on  af  forordning  4056/86  om  maritim  transport.  I  hvidbogen  anmoder Kommissionen medlemsstaterne om eventuelle kommentarer til hvidbogen. Den danske regering har følgende kommentarer til hvidbogen: Forordning 4056/86 er ikke blevet revideret siden dens ikrafttræden i 1987. Forordningens indhold er dog blevet utidssvarende, dels på grund af afg ø- relser og domme, der er afsagt siden, dels fordi der er sket løbende udvi k- ling  i  reguleringen  på  andre  infrastrukturområder,  der  kan    sammenlignes med  søfartsområdet.    Den  danske  regering  støtter   derfor,  at  Kommissionen tager skridt til at revidere reguleringen på søfartsområdet. Den danske regering finder, at sammenlignelige sektorer som udgangspunkt behandles ens i forhold til fælles  skabets konkurrenceregler. Således bør b  e- stemmelserne i forordning 4056/86 om gruppefritagelse for linjerederiernes aftaler om priser og kapacitet kun opretholdes, hvis de fire betingelser for fritagelse i Traktatens artikel 81, stk. 3, fortsat er til stede. Såfremt  Kommissionens fortsatte  analyser  viser,  at  betingelserne  i  Trakt a- tens artikel 81, stk. 3, ikke længere er opfyldt for gruppefritagelsen for aft  a- ler  om  pris  og  kapacitet,  kan  den  danske  regering  støtte  Kommissionens forslag om, at det overvejes at ophæve gruppefr  itagelsen. Den danske regering støtter , at Kommissionen foretager yderligere under- søgelser af mulige alternativer til den eksisterende ordning. I sine anal y- ser bør Kommissionen inddrage forslag og ideer fra andre parter, heru n- der ELAA’s  forslag. Endvidere bør Kommissionen inddrage den genere l- le, europæiske søfartspolitik    og de særlige forhold, der gælder ved kap a- citetstilpasning til markedet indenfor søfart,  i sine overvejelser. Den dan- ske regering understreger dog, at en eventuel alternativ regulering af lin- jerederierne selvfølgelig også vil skulle opfylde de fire betingelser for i  n- dividuel fritagelse i Traktatens artikel 81, stk. 3. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 17. december 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 Den danske regering finder, at Kommissionen bør tage skridt til at udvide anvendelsesområdet  og  mulighede rne  for  at  efterforske  og  håndhæve  fæ l- lesskabsrettens  konkurrenceregler,  således  at  de   –  ligesom  for  alle  andre brancher –  også gælder for tram   pfart og cabotage. Den  danske  regering  opfordrer  til,  at  Kommissionen  i  nødvendigt  omfang sø rger for, at der findes tilstrækkelig vejledning og retningslinjer til at sikre, at  søfarten  kan  agere  i  overensstemmelse  med  fællesskabsrettens  konku   r- renceregler.  Det  gælder  både  for  aftaler  vedrørende  linjetrafik  samt  for trampfart og cabotage. Den danske regering finder, at bestemmelserne om rent tekniske aftaler bør fjernes fra forordningen. Endelig finder den danske regering, at procedurebestemmelserne om inter- nationale lovkonflikter kan ophæ  ves. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen