Bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber (udkast) I medfør af § 37, stk. 3, § 37 a, stk. 2 og 5, og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, jf. lovb e- kendtgørelse nr. 130 af 27. februar 2003  og § 78, stk. 3, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgøre lse nr. 151 af 10. marts 2003, fastsættes: Kapitel 1 Generelle bestemmelser § 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse på naturgasdistributionsselskaber. § 2. I denne bekendtgørelse forstås ved: 1) Annuitet: Betalingsrække hvor summen af afdrag og rentebetaling udgør samme betaling i l   ø- bende priser i hver termin. 2) Atypiske omkostninger: Omkostninger, der er meget usædvanlige på grund af deres stø rrelse, art eller hyppighed. 3)    Distributionsaktivitet: Forhold, som er omfattet af bevilling til at udøve distributionsvirkso m- hed (distributionsbevilling), jf. § 10 i lov om naturgasforsyning. 4)    Driftsomkostninger: Omkostninger i forbindelse med distributionsaktiviteter til indkøb af ene r- gi, lønninger, tjenesteydelser, adm inistration, vedligeholdelse og andre driftsomkostninger, her- under omkostninger omfattet af § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, men bortset fra omkostninger omfattet af § 13 i denne bekendtgørelse. 5)    Finansielle udgifter: Renteomkostninger, realiserede og urealiserede kursgevinster og -tab samt amortisationstillæg og   -fradrag vedrørende lån. 6)    Fremmedkapital: Gæld. 7)    Gæld:   Summen af langfristede og kortfristede gældsforpligtelser. 8)    Indskudskapital: De kommunale indskud i de oprindelige regionale naturgasselskaber inklusive en af Energitilsynet godkendt forrentning heraf. 9)    Netaktiver: Anlægsaktiver i form af naturgasdistributionsnet samt grunde og bygni  nger til brug for naturgasanlæg. 10) Nettogæld  : Gæld   fratrukket omsætningsaktiver. 11) Nettoomsætningsformue:   Virksomhedernes likvide midler og tilgodehavender fratrukket ikke rentekrævende fremmedkapital. 12) Omkostningsramme: Ramme for indtægter, der kan oppebæres til dækning af driftsomkostni n- ger samt omkostninger til afskrivning af aktiver. 13) Reguleringsperioder: Året 2005, som er første reguler   ingsperiode, samt efterfølgende fireårsp  e- rioder startende med perioden 2006-09. § 3. For hvert distributionsselskab fastsættes en indtægtsramme efter reglerne i denne bekendtg ø- relse, jf. dog stk. 2. Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som selskabet i et kalenderår i en reguleringsperiode kan oppebære ved indtægter, der vedrører distributionsaktiviteter.
Stk. 2. For distributionsselskaber, der er indtrådt i aftale af 23. juni 1999 mellem stat en, Hoved- stadsregionens Naturgas og Naturgas Midt-Nord om struktur og støtteforhold i gassektoren (Skt. Hans-aftalen) fastsættes alene en fælles indtægtsramme efter reglerne i denne bekendtgørelse. Kapitel 2 Beregning af indtægtsrammer § 4. Energitilsynet fastsætter indtægtsrammer for distributionsselskabernes distributionsa ktiviteter, jf. § 3, for året 2005  senest 1. juni 2005. Stk. 2. Fra og med 2006 fastsætter   Energitilsynet indtægtsrammer for distributionsselskabernes d  i- stributionsaktiviteter, jf. § 3, senest den 15. september året  forud for en fireårig reguleringsperiode. Stk. 3. Indtægtsrammen fastsættes som en årlig ramme for hvert kalenderår i reguleringsperioden. Stk. 4. Energitilsynet fastsætter endelige, korrigerede rammer for et år efter regler   ne i § 19. § 5. Indtægtsrammen fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostninger, afskrivninger og forrentning ved en effektiv drift af selskabet, jf. § 37 a, stk. 1 i lov om naturgasforsyning. § 6. Indtægtsrammen består af summen af følgende beløb: 1) En omkostningsramme, som fastsættes med henblik på dækning af driftsomkostninger, bortset fra finansielle udgifter, med henblik på dækning af omkostninger til afskrivning af    materielle anlægs  aktiver anskaffet fra og med 1. januar 2005, som anvendes ved akt iviteter omfattet af sel- skabets distributionsbevilling, jf. §§ 7-9. 2) Et beløb til forrentning og afdrag af nettogæld    samt forrentning og regenerering af indskudska- pital pr. 31. december 2004, jf. § 10. 3) Et beløb til forrentning  af aktiver idriftsat fra og med 1. januar 2005, som anvendes ved aktivite ter omfattet af selskabets distributionsbevilling, jf. § § 11 og 12. 4)   Et beløb til dækning af de faktiske omkostninger ved visse a   ktiviteter, jf. § 13. § 7. Den del af omkostningsrammen, der fastsættes med hen  blik på dækning af driftsomkostni   n- ger, jf. § 6, stk. 1, nr. 1, fastsættes som   selskabets gennemsnitlige, årlige driftsomkostninger i de tre første år af den foregående reguleringsperiode og det fjerde år af reguleringsperioden forud for den foregå ende reguleringsperiode. Stk. 2. I 2005 fastsættes beløbet   , jf. stk. 1, som selskabets driftsomkostninger i 2003 korrigeret for atypiske omkostninger, herunder engangsomkostninger i forbindelse med markedsåbningen . Sel- skaberne indberetter senest 15.februar   2005 de res driftsomkostninger i 2003 med angivelse af de atypiske omkostninger til Energitilsynets godkendelse. Indberetningen skal opfylde kravene i § 28, stk. 3, nr. 1, være revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor. Stk. 3. I reguleringsperioden 2006 - 09 fastsættes beløbet jf. stk. 1 som selskabets driftsomkostnin- ger i 2004 korrigeret for atypiske omkostninger, herunder engangsomkostninger i forbindelse med markedsåbningen. Selskaberne indberetter  senest 1. juni 2005 deres driftsomkos tninger i 2004 med angivelse af de atypiske omkostninger til Energitilsynets godkendelse.Indberetningen   skal opfylde kravene i § 28, stk. 3, nr. 1, og være revideret af en statsautoriseret eller registreret r  evisor . Stk. 4. Det beløb, som indregnes i omkostningsram men efter stk. 1, kan eksklusiv regulering efter stk. 5 ikke overstige det effektivitetsregulerede beløb, som er indregnet til dækning af driftsomkos   t- ninger i omkostningsrammen for det fjerde år i den foregående reguleringsperiode. Stk. 5. Beløbet efter st k. 1 - 3 reguleres efter pris- og lønindekset i bilag 1.
Stk. 6. Den del af omkostningsrammen, som fastsættes med henblik på dækning af omkostninger til afskrivninger, jf. § 6, stk. 1, nr. 1, fastsættes som de   forventede årlige afskrivning er på anlægg   e- ne. Stk. 7. Inden omkostningsrammen indregnes i indtægtsrammen, reduceres den med det beløb, som udmønter effektiviseringskravet efter kapitel 3. § 8. Afskrivninger på aktiver, som anvendes ved udførelse af distributionsaktiviteter, og som idriftsættes   fra og med den 1. januar 2005, beregnes på grundlag af de bogførte anskaffelsespriser inklusive abandonment samt eventuelle finansieringsomkostninger fra og med 2005. Anlægsakt  iver, bortset fra netaktiver, med en kost- eller anskaffelsespris under 100.000 kr. udgiftsføres i anskaffe l- sesåret. Stk. 2. Afskrivninger efter stk. 1 beregnes som lige store årlige beløb over   anlæggenes forventede økonomiske og tekniske levetid indenfor  den i bilag 2 angivne standardlevetid. Stk. 3. Afholdte udgifter, der tilfører et mater ielt anlægsaktiv nye eller forbedrede egenskaber eller på anden måde forøger det pågældende aktivs nytteværdi eller forlænger anlæggets levetid, klassif i- ceres som forbedringsudgifter og tillægges det pågældende aktivs anskaffelsesværdi. Stk. 4. De i stk. 3 nævnte forbedringsudgifter afskrives med lige store årlige beløb over anlæggets restlevetid efter forbedringen. § 9. Afskrivninger på aktiver, som idriftsættes i løbet af reguleringsperioden, indregnes i omkos t- ningsrammen med virkning fra idriftsættelsen. Stk. 2. Omkostningsrammen reduceres med afskrivninger på aktiver, som i løbet af reguleringsp  e- rioden bliver afskrevet fuldt ud eller afhændet, med virkning fra   det tidspunkt, hvor anlægget er afskrevet fuldt ud eller afhændet. § 10. Afdrag og forrentning af nettogæld   samt regenerering og forrentning af indskudskapital pr. den 31. december 2004, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, beregnes som en annuitet på summen af nettogælden  , hensættelser til abandonment   og indskudskapitalen i den reguleringsmæssige åbningsbalanc   e med start den 1. januar 2005 . I det omfang udlån til naturgasforbrugere ikke er optaget i balancen som omsætningsaktiver beregnes annuiteten dog på summen af nettogælden , hensættelser til abando  n- ment og indskudskapitalen fratrukket disse udlån. Stk. 2. Selskaberne anmelder senest den 15. februar 2005 den løbetid, de ønsker at anvende på a   n- nuiteten, jf. stk. 1, til Energitilsynet. Løbetiden skal som minimum strække sig fra    den 1. januar 2005 til den 31. december 2014 og opgøres i hele kalenderår  . Stk. 3. Såfremt et selskab på et senere tidspunkt ønsker at benytte en anden    løbetid , end selskabet har  anmeldt  efter  stk.  2,  skal  denne  anmeldes  til  Energitilsynets  godkendelse.  En  ændret  løbetid godkendes, såfremt  selskabet kan dokumentere, at det ikke fører til  en forhøjelse af selskabets tari f- fer. Stk. 4. Energitilsynet fastsætter rentesatsen, der anvendes ved beregning af annuiteten, jf. stk. 1  . Rentesatsen fastsættes for det enkelte selskab som en risikofri rente   fastsat af Energitilsynet samt et risikotillæg,   der afspejler risikoforholdene for fremmedkapital i det enkelte selskab. Stk. 5.Uanset bestemmelsen i stk.   4 fastsættes rentesatsen for den del af gælden, der er o mfattet af fastrenteaftaler indgået mellem staten og henholdsvis Hovedstadsregionens Natur gas I/S og Natur- gas Midt-Nord I/S for perioden fra 2006 til 2010 i overensstemmelse med disse aftaler. Stk. 6. Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrundlag, som er anvendt ved fastsættelsen af rentesatsen efter stk. 4 og 5.
Stk. 7.Energitilsynet ka  n forud for et kalenderår  ændre rentesatsen med virkning for den restere  n- de del af perioden omtalt i stk. 2 som følge af ændringer i de fo   rhold, som har ligget til grund for fastsættelsen af satsen, jf. stk.   4. Energitilsynet offentliggør kriterier for  ænd  ringer i rentesatsen. Stk. 8. For perioden fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2014 reduceres annuiteten med et beløb svarende til  den del af annuiteten, der medgår til forren tning af indskudskapitalen. § 11. Den forrentning, som indregnes i indtæg  tsrammen, jf. § 6, stk. 1, nr. 3, fastsættes på grun   d- lag af forrentningsgrundlaget, som består  af værdien af   materielle anlægsaktiver   anskaffet fra og med den 1. januar 2005ultimo det sidste år i den foregående reguleringsperiode, tillagt en nødve   n- dig nettoomsætningsformue til udførelse af distributionsaktiviteterne. For den første reguleringsp e- riode fastsættes den forrentning, som indregnes i indtægtsrammen, dog alene på grundlag af en nø d- vendig nettoomsætningsformue til udførelse af distributionsaktivite   terne. Stk. 2. Energitilsynet fastsætter størrelsen af den nødvendige nettoomsætningsformue nævnt i stk. 1 i forbindelse med fastsættelsen af indtægtsrammerne, jf. § 4, stk. 1 og 2, og offentliggør samtidig det beslutningsgrundlag, der er anvendt ved fastsættelsen af den nødvendige    nettoomsætningsfo r- mue. Stk. 3. Ved fastsættelsen af indtægtsrammen forud for en reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1 og 2, fastsættes forrentningen efter stk. 1 foreløbigt på grundlag af netaktivernes værdi ultimo det tredje år i  den foregående reguleringsperiode. Ved korrektionen af indtægtsrammerne efter kapitel 5 korr   i- geres forrentningen som følge af ændringer i forrentningsgrundlaget i det fjerde år af den foregående reguleringsperiode, jf. stk. 4 og 5. For reguleringsperioderne 2005 samt 2006-09 fastsættes forren  t- ningen foreløbigt på grundlag af   den nødvendig e nettoomsætningsformue til udførelse a f distributi- onsaktiviteter, jf. stk. 1. Stk. 4. Investeringer i netaktiver, som foretages i løbet af reguleringsperioden, indregnes i  forrent- ningsgrundlaget med virkning fra den 1. januar året efter, at anlægget er sat i drift. Stk. 5. Forrentningsgrundlaget efter stk. 1 reduceres med virkning fra den 1. januar i hvert år i r e- guleringsperioden med afskrivninger på netaktiver foretaget i  året forud. § 12. Energitilsynet fastsætter den forrentningssats, der kan indregnes i indtægtsrammen , jf. § 11. Rentesatsen fastsættes for det enkelte selskab som en risikofri rente   fastsat af Energitilsynet samt et risikotillæg, der afspejler   risikoforhold og skattepligt i det enkelte selskab. Ved fastsættelsen af fo  r- rentningssatsen forudsættes en egenkap  italandel på 30  pct. Stk. 2. Energitilsynet kan i løbet af reguleringsperioden ændre forrentningssatsen med virkning for den resterende del af perioden som følge af ændringer i de forhold, som har ligget til grund for fas   t- sættelse af satsen, jf. stk. 1  . Energitilsynet offentliggør kriterier for  ændringer i   forrentningssatsen. Stk. 3. Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrundlag, som er anvendt ved f astsættelsen af forrentningssatsen efter stk. 1 og 2. § 13. Nedenstående omkostninger indregnes i indtægtsrammerne med de af selskabet budgetterede størrelser: 1) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til § 30, stk. 2, og § 44, stk. 1  i lov om natur- gasforsyning. 2) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til  lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger. 3) Omkostninger ved nettab. Stk. 2. De budgetterede omkostninger, jf. stk. 1, indberettes til Energitilsynet senest den 1. juni året før det år de vedrører. Dog indberettes de budgetterede omkostninger for 2005 s enest den 15. februar 2005.
§ 14. Hvis to eller flere selskaber fusionerer, opgøres det fortsættende    eller nye selskabs indtægt  s- ramme for den resterende del af den reguleringsperiode, hvori fusionen finder sted, ved at sammen- lægge de fusionerende selskabers indtægtsrammer for denne periode. Indtægtsrammen for den fø l- gende reguleringsperiode opgøres på grundlag af en sammenlægning af de fusionerede se lskabers gennemsnitlige årlige omkostninger i den reguleringsperiode, hvori fusionen finder sted. Stk. 2. Hvis et selskab opdeles, opgøres indtægtsrammerne for den resterende del af reguleringsp   e- rioden for de enkelte opdelte selskaber på grundlag af den de l af indtægtsrammen, som kan henføres til hvert af disse selskaber. De omkostninger, der indgår ved beregningen af indtægtsrammen for den efterfølgende reguleringsperiode, jf. § 6, stk. 1, nr. 1, opgøres for hvert af de opdelte selskaber på baggrund af de  årlige omkostninger, der kan henføres til det pågældende selskab i hele den reg u- leringsperiode, hvori opdelingen finder sted. Kapitel 3 Effektiviseringskrav § 15. Effektiviseringskravet består af et individuelt krav til det enkelte selskab fastsat af Ener gitil- synet under hensyn til det enkelte selskabs effektiviseringspotentiale og under hensyntagen til forsy- ningssikkerheden. Kravene fastsættes som procentsatser af omkostningsrammen inden pris  - og lø n- regulering. Stk. 2. Effektiviseringskravet efter stk. 1 fastsættes samtidig med   fastsættelsen   af selskabets ind- tægtsrammer forud for en reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1   og 2. Stk. 3. De absolutte beløb, som svarer til kravene, reguleres med pris - og lønudviklingen efter i n- dekset i bilag 1. Stk. 4.Beregninge  n af det enkelte selskabs effektiviseringspotentiale sker på baggrund af en sa m- menligning (benchmarking) af selskabernes driftsomkostninger i den foregående reguleringsperi ode. Beregningen af effektiviseringspotentialet i reguleringsperioden 2006 - 09 sker v ed en tilsvarende sammenligning af omkostninger i 2004. Effektiviseringspotentialet i reguleringsperioden 2005 fast- sættes alene ud fra sammenligninger i henhold   til stk. 6. Stk. 5.Udover de i stk. 4 nævnte driftsomkostninger kan Energitilsynet beslutte at inddrage inve- steringer i beregningen af selskabernes effektivitet. Stk.  6.  Ved  fastsættelsen    af  det  enkelte  selskabs  effektiviseringspotentiale,  jf.  stk.  4  eller  5,  kan Energitilsynet   inddrage   sammenligninger   med   udenlandske   naturgasdistributionsselskaber   samt produktivitetsudviklingen i andre sektorer. § 16. Energitilsynet offentliggør den metode, som anvendes ved beregning af selskabernes effekt i- viseringspotentiale samt de væsentligste forudsætninger og vurderinger, som ligger til grund for fastsættelsen   af de individuelle effektiviseringskrav. Kapitel 4 Ændring af indtægtsrammer § 17. Energitilsynet kan beslutte, at et selskabs omkostningsramme skal forhøjes eller nedsættes, hvis der som følge af en udvidelse, formindskelse eller ændring af selskabets di   stributionsnet sker væsentlige ændringer i størrelsen af de driftsomkostninger, som er lagt til grund ved fastsættelse af indtægt  srammen, herunder ændringer, der følger af en opsplitning eller fusion, jf. § 1   4. § 18. Energitilsynet kan beslutte, at et eller flere selskabers omkostningsramme skal forhøjes, hvis selskabet eller selskaberne som følge af nye krav i medfør af   lov om naturgasforsyning, anden lov-
givning eller regler i medfør heraf pålægges væsentligt forøgede omkostninger i forhold til de o m- kostninger, der er lagt til grund for beregning af indtægtsrammerne. Kapitel 5 Korrektion af indtægtsrammer § 19. Senest tre måneder efter at reguleringsmæssigt regnskab for et år er indsendt til Energitils    y- net, jf. § 28, stk. 1 og 2, udmelder tilsynet en endelig, korrigeret indtægtsramme for året omfattende fø lgende korrektioner: 1)    Den del af omkostningsrammen, som er fastsat med henblik på at dække driftsomkostninger, korrigeres under hensyn til den faktiske pris- og lønudvikling i året. Pris  - og lønudviklin gen be- regnes på grundlag af udviklingen i indekset i bilag 1 frem til udløbet af årets tredje kvartal. 2)    De i § 13 omhandlede faktiske omkostninger i året. 3)    Årets afskrivninger korrigeres som følge af ændringer i afskrivningsgrundlaget siden udmeldi n- gen af rammen, jf. § 9. 4) Årets forrentning korrigeres som følge af ændringer i forrentningsgrundlaget siden udmelding af rammen, jf. § , stk. 3-5, og som følge af ændringer i forrentningssatsen besluttet af Energitils   y- net siden udmeldingen af rammen, jf. § 12, stk. 2. 5) Indtægtsrammen korrigeres under hensyn til eventuelle   ændringer   af rammen i medfør af kap itel 4. 6)    Årets effektiviseringskrav korrigeres under hensyn til den faktiske pris  - og lønudvikling i k a- lenderåret, jf. § 15, stk.  3. Pris- og lønud viklingen beregnes på grundlag af udviklingen i inde k- set i bilag 1 frem til udløbet af årets tredje kvartal. Kapitel 6 Overdækning og underdækning § 20. Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributionsaktiviteter overstiger den korrigerede in   d- tægtsramme  , foreligger der overdækning. Stk. 2. Overdækning for hvert år i en reguleringsperiode registreres på en mellemregningskonto i selskabets reguleringsmæssige regnskab, jf. § 28, stk. 1 og 3. Efter reguleringsperiodens afslutning opgøres kontoens saldo. Sald oen udbetales i løbet af de to første år af den følgende reguleringsper i- ode. Stk. 3. I stedet for at foretage registrering på mellemregningskonto efter stk. 2 kan selskabet vælge at udligne overdækning løbende. Det enkelte års overdækning skal i så fald ud lignes i løbet af ma k- simalt de tre næstfølgende år. Stk. 4. Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen uforholdsmæssigt stor overdækning, kan Energitilsynet beslutte, at udbetaling sker over en anden tidsperiode end angivet i stk. 2 og 3. § 21. Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributionsaktiviteter er mindre end den korrigerede indtægtsramme, foreligger der underdæ kning. Stk. 2. Selskabet skal i forbindelse med fremsendelse af det reguleringsmæssige   regnskab, jf. § 28, stk. 2, overfor Energitilsynet oplyse, i hvilket omfang underdækning ønskes opkrævet. Stk. 3. Den akkumulerede underdækning, som selskabet ønsker opkrævet, kan højst udgøre et b e- løb svarende til indtægtsrammen for det år, der aflægges regnskab for. Stk. 4. Underdækning for hvert   år i en reguleringsperiode, som ønskes opkrævet, jf. stk. 2, reg i- streres på en mellemregningskonto i selskabets reguleringsmæssige regnskab, jf. § 28, stk. 1 og 3.
Efter reguleringsperiodens afslutning opgøres kontoens saldo. Saldoen kan opkræves i løbet a f de to første år af den følgende reguleringsperiode. Stk. 5. I stedet for at foretage registrering på mellemregningskonto efter stk. 4 kan selskabet vælge at udligne underdækning løbende. Det enkelte års underdækning kan i så fald udlignes i løbet af maksimalt de tre næstfølgende år. Stk. 6. Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen uforholdsmæssigt stor underdækning, kan Energitilsynet beslutte, at opkrævning sker over en anden tidsperiode end angivet i stk. 4 og 5. Kapitel 7 Ekstraordinære effektiv  iseringsgevinster § 22. Hvis de faktiske omkostninger til drift og afskrivninger vedrørende distributionsaktiviteter i kalenderåret er mindre end den korrigerede omkostningsramme for kalenderåret med fradrag af årets effektiviseringskrav, er der opnået en   ekstraordinær effektiviseringsgevinst svarende til fo  r- skellen mellem de to beløb. § 23. Hvis de faktiske omkostninger til forrentning af nettogæld pr.   den 31. december 2004 er mindre end den af Energitilsynet fastsatte forrentning, jf. § 10, er der opnået  en ekstraordinær effe  k- tiviseringsgevinst svarende til forskellen mellem de to beløb. Stk. 2. De faktiske omkostninger til forrentning, jf. stk. 1, fastsættes ud fra distributionsselskabets gennemsnitlige finansieringsomkostninger til fremmedkapital. § 24. Overskud i form af ekstraordinære effektiviseringsgevinster kan anvendes til nedsættelse af priser, henlæggelse til fremtidige investeringer eller ekstraordinær forrentning af indskudskapit alen. Stk. 2. Dog kan ekstraordinære effektiviseringsgevinster på    forrentningen, jf. § 23, hensættes til imødegåelse af renteudgifter, der overstiger de i § 10 fastsatte renteudgifter i op til to år. Hensatte beløb, der ikke er anvendt til dette formål efter to år, anvendes herefter i ove   rensstemmelse med stk. 1. Stk. 3. Af ekstraordinære effektiviseringsgevinster   svarende til op til 10 pct. af årets indtægtsra   m- me skal mindst 50 pct. anvendes til nedsættelse af priser.   Af ekstraordinære effektiviseringsgevi  n- ster herudover skal mindst 75 pct. anvendes til nedsættelse af pr  iser. Stk. 4. For skattepligtige selskaber beregnes beløbet, der skal anvendes til nedsættelse af pr   iser, jf. stk. 3, på grundlag af de ekstraordinære effektiviseringsgevinster reduceret med en procentsats sv   a- rende til selskabsskattesatsen. Stk. 5. Nedsætt  else af priser i medfør af stk. 3 bør ske i forbindelse med førstkommende    prisregu- lering. Stk. 6.Beløb, der er hensat, jf. stk. 2, medregnes kun i stk. 3   , i det omfang de bliver anvendt i overensstemmelse med stk. 1 og på det tidspunkt , de bliver anvendt i overensstemmelse med stk. 1. Kapitel 8 Opgørelse af  reguleringsmæssige § 25. Distributionsselskaberne skal udarbejde åbningsbalancer for distributionsaktiviteterne pr. den 1. januar 2005. Stk. 2. Selskaberne anmelder foreløbige åbningsba  lancer til Energitilsynet senest 15. februar 2005 og endelige åbningsbalancer senest den 1. juni 2005. Åbningsbalancerne skal være p å tegnet af en statsautoriseret eller registreret revisor. Energitilsynet træffer afgørelse om, hvo   rvidt de anmeldte åbningsb alancer kan godkendes.
§ 26. Ved udarbejdelsen af et selskabs reguleringsmæssige   åbningsbalance  for distributionsaktivi- teterne værdisættes anlægs  aktiverne som summen af nettogæld  en og egenkapitalen, jf. § 27 stk. 1. Stk. 2. Den nettogæld, der henføres til    distributionsaktiviteterne, kan maksimalt udgøre det beløb, der fremkommer ved en opgørelse efter principperne i bilag 3 . Stk. 3. I virksomheder med forpligtelser over for en kommune som følge af kommunens betaling af tjenestemandspension optjent inden den 31. december 1999, hvortil der ikke er hensat midler, optages den aktuarmæssigt opgjorte forpligtelse som gæld til kommunen i å bningsbalancen. Stk. 4. I virksomheder, som hæfter for gældsforpligtelser i medfør af § 60 a, stk. 1, i lov om natur- gasforsyning opgives eventualforpligtelsen i en note til åbning sbalancen. § 27. Egenkapitalen opgøres i  den reguleringsmæssige   åbningsbalance som  de kommunale ind- skud i de oprindelige regionale naturgasselskaber inklusive en af Energitilsynet godkendt forrent- ning heraf. Kapitel 9 Regnskabsføring m.v. § 28. Selskabet skal udarbejde reguleringsmæssigt regnskab, der opgøres på basis af kalenderåret. Regnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Stk. 2. Reguleringsregnskabet for 2005 og senere kalenderår skal indsendes til Energitilsynet s e- nest den 1. juni det følgende år. Stk. 3. Det i stk. 1 nævnte regnskab skal mindst omfatte: 1)    En opgørelse af omkostninger med en specifikationsgrad, som gør det muligt for Energitilsynet at fastsætte   virksomhedens indtægtsramme efter reglerne i kapitel 2  -5. 2)    En opgø Stk. 4. Reguleringsmæssige regnskaber, som ikke gøres offentligt tilgængelige gennem indbere t- ning til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, gøres offentligt tilgængelige af Energitils   ynet. § 29. Selskabet skal holde aktiviteter vedrørende offentlige forpligtelser efter § 9, stk. 1,  i lov om naturgasforsyning regnskabsmæssigt adskilte fra distributionsaktiviteter i øvrigt. Kapitel 10 Sanktionsbestemmelser § 30. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der un  d- lader 1)    at udarbejde, lade revidere eller indsende reguleringsmæssigt regnskab som nævnt i § 28, stk. 1 - 3, eller 2)    at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilte som nævnt i § 29. Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel. Kapitel 11 Ikrafttrædelsesbetemmelse § 31. Bekendtgørelsen træder i kraft den    … og får virkning fra den 1. januar 2005.
Bilag 1 Indeks til brug for regulering af driftsomkostninger Regulering for pris- og lønudvikling af driftsomkostninger i henhold til § 6, stk. 1, nr. 1, og § 19, stk. 1, nr. 1, og effektiviseringskrav i henhold til § 15, stk. 3, og § 19, stk. 1, nr. 6, sker ved anven- delse af et sammenvejet indeks med 70 pct. lønandel og  30 pct. materialeandel. Lønindekset er Danmarks Statistiks lønindeks for den private sektor  (ILON2). Materialeindekset er Danmarks Sta- tistiks prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS10).
Bilag 2 Standardlevetider Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på anlæg, som idriftsættes efter den 1. j a- nuar 2005, jf. § 9, stk. 2: Domicil- og tekniske bygninger 50 år Distributionsnet inkl. fordelingsledninger og stikledninger 30 - 40 år M/R-stationer 15 år Målere 15 år Edb-udstyr 3-8 år Edb-software 0-8 år Øvrigt driftsmateriel og inventar 5  -10 år
Bilag 3 Principper for opgørelse af nettogæld i regul   eringsmæssige   åbningsbalance r for naturgasdistributionsaktiviteterne Nettogæld  en vedrørende distributionsaktiviteter ne i DONG Distribution A/S kan i åbningsbala ncen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre summen af følgende: 1) Nettogæld overtaget fra Naturgas Syd I/S fratrukket   den regnskabsmæssigt opgjorte   goodwill (merpris) pr. overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen reguleret med resultat fra- trukket af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Syd- og Sø nderjylland i perioden fra den 1. juli 1999 til den 31. december 2004. 2) Nettogæld overtaget fra Naturgas Sjælland I/S fratrukket den regnskabmæssigt opgjorte   good- will (merpris) pr. overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen reguleret med resultat fratrukket af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Vestsjæ  l- lands og Storstrøms amter i perioden fra  den 1. januar 2001 til den 31. d e cember 2004. 3) Den nettogæld, der kan henføres til distributionsaktiviteter   ne i DONG Distribution A/S, bortset fra de under pkt. 1 og 2 nævnte, pr.   den 1. januar 2005. Nettogæld  en vedrørende distributionsaktiviteter ne i HNG I/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre følgende: Den del af nettogæld  en i HNG I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab , der kan henføres til dis tributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, reguleret resul- tat fratrukket af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i HNG I/S’ forsyningsområde samt vederlag for kundeoverdragelse til DONG i perioden fra  den 1. januar 2003 til den 31. d e cember 2004. Nettogæld  en vedrørende distributionsaktiviteter ne i Naturgas Midt-Nord I/S kan i åbningsbala ncen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre følgende: Den del af nettogælden i Naturgas Midt  -Nord I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab, der kan henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturga  sforsyning, reguleret med resultat fratrukket af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktivite- terne i Naturgas Midt-Nord I/S’ forsyningsområde samt vederlag for kundeoverdragelse til DONG i perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2004. Nettogæld  en vedrørende distributionsaktiviteter ne i Naturgas Fyn A/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksimalt udgøre følgende: Den del af nettogælden i Naturgas Fyn I/S pr.   den 31. december 2002 i henhold til selskabets år s- regnskab, der kan henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning,  regu- leret med resultat fratrukket af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Naturgas Fyn A/S’ forsyningsområde i perioden fra  den 1. januar 2003 til den 31. d e cember 2004.
Forrentning Den forrentning af gæld, der indgår i    resultat,jf. ovenfor,   bør så vidt muligt bas  ere sig på  de gen- nemsnitlige finansieringsomkostninger for fremmedkapital i selskabet. Såfremt dette ikke er muligt eller kun vanskeligt lader sig gøre, kan der med Energitilsynets accept anvendes alternative metoder til opgørelse af fo rrentningen. Skat Skat indgår i ovenstående under posten   resultat. Den skat, der kan indregnes for skattepligtige sel- skaber, fastsættes på grundlag af    resultat før skat  fra distributionsaktiviteten.