UDKAST
8. december 2004
030203/30010-0014
Side 48
af 71
Forslag til lov om fremme af energibesparelser m.v. i bygninger:
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget har som hovedformål at fremme energibesparelser og øge energieffektiviteten inden
for al anvendelse af energi i bygninger. Endvidere skal lovforslaget medvirke til at reducere vand-
forbruget i bygninger. Formålsb estemmelsen svarer i vidt omfang til den nuværende formålsb e-
stemmelse i § 1 i lov om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger, men som også den
ændred e titel
på l
oven fremhæver, ligger hovedvægten i lovforslaget på energibesparelser .
Vandforbrug vil indgå i energimærkningen , men for boliger vil dette være i mindre omfang end i de
nuværende ordninger. Dette skyldes, at vandforbruget i høj grad er adfærd
s- og personafhæ ngigt.
Rådgivning om vandforbrug ventes dog fortsat at indgå i energimærkning
af de fleste typer af byg-
ninger og bygningsanvendelser, da der fortsat er et potentiale for vandbesparelser. Vandbesparelser
vil i mange tilfælde medvirke til energibesparelser og kan forbedre rentabiliteten i energikonsulen-
tens forslag.Energimærkningen af vandforbruget omfatter for
tsat såvel koldt som varmt vand.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen i stk. 1 afgrænser lovforslagets anvendelsesområde til at omfatte alle bygninger, der
udgør en konstruktion med tag og mure, hvor der a nvendes energi til regulering af indeklimaet.
Denne afgrænsning anvender til dels definitionen af bygninger i bygningsdirektivets artikel 2, nr. 1.
I øvrigt vil de definitioner og afgrænsninger , der anvendes i forbindelse med bygnings- og boligre-
gistret (BBR), ifølge stk. 2 finde anvendelse i lovforslaget, medmindre andet er angivet i loven eller
regler fastsat i medfør af loven.
Som udgangspunkt er samtlige bygninger og bygningskategorier omfattet af lovforslagets krav, og
forslaget omfatter både private og offentlige bygninger. Økonomi - og erhvervsministeren vil ifølge
stk. 3 kunne undtage visse bygninger og bygningskategorier samt dele af bygninger fra krav i loven
eller i regler fastsat i medfør af loven. Dette vil enten kunne ske efter nærmere fastsatte regler he r-
om eller efter konkret afgørelse truffet af ministeren eller den , som ministeren bemyndiger hertil.
Ved den energimærkning, der skal gennemføres for at opfylde krav om energiattestering i byg-
ningsdirektivets artikel 7, dvs. energimærk ning ved opførelse, salg eller udleje , jf. kapitel 3,samt
regelmæssig energimærkning af offentlige bygninger
, jf. § 13
,vil kun de bygningskategori
er, som
er omfattet af undtagelserne i bygningsdirektivets artikel 4, kunne undtages fra krav om energi-
mærkning. Der vil ved bekendtgørelse blive fastsat regler om at undtage bygningskategorier.
Bygningsdirektivet giver mulighed for at undtage små fritli ggende bygninger med et samlet nytte-
areal på under 50 m2. Der vil dog være behov for at anvende en anden afgrænsning end den , som
bygningsdirektivet anvender. Dette skyldes, at begrebet nytteareal ikke finder anvendelse i Dan-