Resumé af høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om te k- nisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller. Udkastet blev den 19. august 2004 sendt i ekstern høring til  36 organis a- tioner og myndigheder med høringsfrist den 13. september 2004. Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra  18organisationer og my n- digheder. Endvidere har styrelsen uden for høringen mo dtaget henvendel- ser om bekendtgørelsen fra  DNV (Norske Veritas) og Germanischer Lloyd. Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har kommentarer til udk  a- stet: Danmarks Vindmølleforening, Forsikring & Pension, Elkraft S y- stem, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Statens Luftfartsvæsen, Skattemin  i- steriet, Kommunernes Landsforening og Amtsråd sforeningen. I det følgende  gennemgås hovedtrækkene i de indkomne høringssvar og Energistyrelsens kommentarer i kursiv til disse emner, herunder oplys- ning om, hvorvidt der er sket ændringer i u  dkastet. Derudover har høringssvarene givet anledning til en række andre, mere detailprægede eller redaktionelle ændringer i udkastet til bekendtgøre lse. A. Akkrediteringsorganer, kontrol og tilsyn, varighed af type- og projektgodkendelser. Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK) har ønsket e n præcisering af  , hvilke akkrediteringsorganer, som er anerkendte til at ud- føre opgaver i  forhold til bekendtgørelsen . DANAK har endvidere om kontrol anført, at hvis muligheden for ove r- vågning , herunder stikprøvekontrol  for projektgodkendelser, skal omfat- tes af en akkrediteret produktcertificering, betyder det, at certificeringen omfatter mere end installationsprocessen. DANAK forstår udkastet sål  e- des, at projektgodkendelsen gives for et specifikt antal møller et bestemt sted, når installationen af disse møller er afsluttet, og det er konstateret  , at denne opfylder kravene. Derudover gives projektgodkendelse ved om- bygning og flytning. Energiforsyningsområdet 9. december 2004 J.nr.: 020213/20012/0001 Ref.: sub
2/3 DANAK har herudover ønsket en præcisering af, hvor læ nge en projekt- godkendelse gælder  ,såfremt    en sådan godkendelse fastholdes som en produktcertificering efter EN 45011. Det Norske Veritas har ligeledes gjort opmærksom på problemstillingen omkring anvendelsen af EN 450011 som akkrediteringsgrundlag ved pro- jektgodkendelser. Energistyrelsen har tilrettet bekendtgørelsen i overensstemmelse med DANAK’s bemærkninger   , således at de t fremgå r, at projektgodkendelses- aktiviteten er afsluttet med udstedelsen af certifikatet, men at der også er mulighed for at anvende EN 45004 som udgangspunkt for akkrediterin- gen. B. Støjmåling Danmarks  Vindmølleindustri   har  bemærket,  at    Miljøstyrelsens  bekend t- gørelse ikke anvender samme vurderingsmetode til bestemmelsen af ly d- effektniveau som IEC 61400-11 . At der er valgfrihed betyder således, at der  ikke  i  typegodkendelsen  er  en  entydig  fastlæggelse  af  lydeffekten. Der bør derfor alene refereres til IEC -standarden. Med  hensyn  til  kildestyrke,  vindhastighed  og  tonekontrol  peges  også  på henvisninger, som giver uklare metodeanvisninger. Energistyrelsen har drøftet  bemærkningerne   om støjmåling med Miljøst    y- relsen, som har foreslået en formulering, der nu fremgår af bekendtgøre    l- sen. C. Andet. Dansk Standard har oplyst, at en række af de angivne standardiseringsd  o- kumenter er under revision, og at dette vil medføre, at kravene i bekend t- gørelsen  ændrer  sig  i  forbindelse  med  udgivelse  af  de  reviderede  dok   u- menter. Det angives derfor, hvordan man kan referere entydigt til den ny- este  version  af  en  Dansk  Standard,  dvs.  standarderne  i  bekendtgørelsen , og samtidig bevare muligheden for at opdatere bekendtgørelsen sa mmen med revision af standarden. Omkring  CE-mærkning  peges  på,  at  styrelsen  med  fordel  kan     angive  en liste over de direktiver med harmoniserede standarder, som vindmøller  – som minimum  – ska   l overholde. Derved sikres, at fabrikanter får en fo r- ståelse for, at en CE -mærkning gælder for alle relevante direktiver. RISØ har ligeledes peget på uklarheder i forbindelse med henvisninger til standarder. Energistyrelsen har taget bemærkningerne til eft  erretning, og bekendtgø- relsen er tilrettet i overensstemmelse med disse. En liste over harmonise- rede standarder vil fremgå af  den kommende vejledning til bekendtgøre l- sen om teknisk godkendelse af vindmøller  i Danmark.
3/3 RISØ  har  endvidere  bemærket  vedrørende ombygningsgodkendelser,  at det er anført , at det kun er en akkrediteret instans, som kan godkende om- bygning  af  en  mølle.   Det  er  imidlertid  ikke  anført  i  bekendtgørelsen  , hvem der udarbejder den tekniske rapport og foretager den krævede fun  k- tions- og sikkerhedsprøvning. Energistyrelsen vil præcisere   dette forhold i vejledningen. Germanischer  Lloyd  har  fremsendt  en  række  mindre  ændringsforslag  af mere teknisk art. Energistyrelsen  har  indarbejdet  flere  af  kommentarerne  i  bekendtgøre l- sen og andre vil indgå  i vejledningen. D. Øvrige ændringer efter udsendelse af høringsudkastet. I § 3, stk. 5-6, er tilføjet  en præcisering af   aktørerne s ansvarsforhold. I  §  6,  stk.  3,  er  tilføjet,  hvordan  projektgodkendelsen  forholder  sig  til vindmøller, der har en C -typegodkendelse.