Solbjerg Hedevej 208 8355 Solbjerg  Denmark  CVR: 28158157 tlf.: 2984 8040 mail: [email protected] Til medlemmer af Folketingets Energipolitiske Udvalg Århus d. 6. december 2004 Vedr. tilbudsgivning til havmølleparken Horns Rev II Kære politikere. På vegne af konsortiet Horns Rev II A/S, tillader vi os her med at rette henvendelse til jer. Baggrund Den 29. marts 2004 blev der indgået en aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Socialistiske Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne, og denne aftale indebar bl.a., at der skulle udbydes 2 havvindmølleparker på hver 200 MW. Samtidig blev det besluttet, at disse havvindmølleparker bl.a. skulle kunne finansieres via realkreditfinansiering. Som det er fremgået af pressen og af Energistyrelsens hjemmeside er der 4 ansøgere, der er blevet præk  valificeret og dermed opfordret til at give tilbud på de n200 MW ny   e havvindmøllepark , som ønskes placeret i et område ved Horns Rev. De 4 prækvalificerede ansøgere er Dong Vind A/S, Energi E2 A/S, Elsam Kraft A/S og Konsortiet Horns Rev II A/S. Konsortiet Horns Rev II A/S er en sammenslutning af 7 udviklings- og investeringsselskaber, der alle hver for sig, har stor erfaring med etablering og drift af endog store vindmølleprojekter, med såvel få som mange ejere. De 7 deltagere i konsortiet har således in dtil nu været involveret i etableringen af ca. 200 MW vindmøller på land  . Inden vi fremsendte ansøgningen om prækvalifikation   , var vi bevidste om, at det ville være nødvendigt for de private projektudviklere i Danmark at forene kræfterne for at kunne løft   e et projekt som Horns Rev II. Vi valgte derfor at forene kræfterne i ét fælles selskab Horns Rev II A/S, og siden meddelelsen om prækvalifikationen blev modtaget, er der arbejdet intenst med projektet, og der er allerede nu brugt mange ressourcer på  det. Problemstilling På trods af, at konsortiet består af en betydelig del af de danske private projektudviklere i vindmøllebranchen, må vi konstatere, at Energistyrelsens usædvanligt strenge krav til dokumentation af finansiel og økonomisk styrke er en reel f orhindring for os. Energistyrelsen har stillet krav til os om, at vi bl.a. skal fremlægge kredittilsagn på hele det nødvendige fremmedkapitalbehov samt fremlægge tilsagn fra indskydere af den nødvendige egenkapital og ansvarlige lånekapital. Hvis disse ti lsagn og den ansvarlige lånekapital  ikke er tilstrækkelige, skal den resterende kapital underbygges af bankgarantier. Bankgarantien skal dække, at kapitalen kan indskydes. Der er desværre noget  , der tyder på, at Energistyrelsen og Ernst & Young vil tolk e dette, således at vi allerede på tidspunktet for tilbudsafgivelsen (4. januar 2005) skal stille sikkerhed for hele byggesummen (ca. 2 mia. kr.), uagtet bl.a. væsentlige forbehold fra   Energistyrelsens side i udbudsmaterialet. Som eksempler herpå kan nævne   s, at Energistyrelsen bl.a. har taget forbehold for, om der gennemføres den nødvendige
følgelovgivning , der skal sikre afregningsprisen, og om denne lovgivning efterfølgende godkendes i EU. Endvidere tages der forbehold for forsinkelser i etableringen af netforstærkningen på land, og dermed er der risiko for, at det overordnede elnet kun i begrænset omfang kan aftage strømmen i den første del af driftsperioden. Disse forbehold vil naturligvis blive afklaret, inden etableringen af vindmølleparken påbegynde  s, uanset hvem der skal bygge, men med sådanne væsentlige forbehold er der ganske enkelt for mange usikkerheder til, at pengeinstitutter vil stille garantier på nuværende tidspunkt. Det må endvidere anses for meget usædvanligt, at der i forbindelse med et    anlægsprojekt skal stilles garantier o.l. i 3 til 4 år før projektets realisering. Dette vil under alle omstændigheder påføre projektet unødige omkostninger, hvilket i sidste ende vil skulle dækkes af en merpris for strømmen fra vindmøllerne. Det skal bemærkes, at Elsam A/S og Energi E2 A/S ikke er blevet stillet overfor et tilsvarende krav, og vi påføres således væsentligt øgede omkostninger i forhold til øvrige tilbudsgivere, i størrelsesordenen 50 millioner kr. pr. år i ca. 4 år. Vi har i vores ansøgni ng nævnt, at vi gerne vil kunne udbyde projektet i folkeaktier, og i den forbindelse har vi haft kontakt med forskellige pengeinstitutter, som gerne vil bakke op om et sådant projekt. Det er en glimrende fremgangsmåde, hvormed vi i mange år har skabt store   og spændende projekter med et stort folkeligt engagement. En metode der tillige er med til at give en stor forståelse og accept af vindkraft hos befolkningen. Et sådant projekt kan gennemføres på følgende måde: Horns Rev II A/S bekoster de nødvendige un dersøgelser (VVM -redegørelse mv.) gives. Horns Rev II A/S løber således den fulde risiko i forbindelse med gennemførelse af disse forundersøgelser. Parallelt med forundersøgelserne udbydes projektet til salg, således at projektet kan væ re fuldtegnet, når tilladelsen gives. Når tilladelsen gives , anmodes investorerne om at indbetale tilstrækkelig kapital til at sikre, at projektet kan etableres. Den fulde sikkerhed kan herefter stilles overfor alle involverede parter – herunder Energisty  relsen. Herefter realiseres projektet. Imidlertid må vi på nuværende tidspunkt konstatere, at Energistyrelsens krav om, at vi allerede ved tilbudsafgivelsen skal dokumentere den nødvendige finansielle styrke til at løfte hele projektet, vil lægge en uløse lig hindring i vejen for at skabe et folkeligt havvindmølleprojekt. Vi må også konstatere, at energiforligets løfte om mulighed for realkreditfinansiering ikke har nogen værdi for et folkeligt havvindmølleprojekt. Som situationen er nu, har vi næppe muli I virkeligheden må vi nok desværre give en af de finansielle samarbejdspartnere, som vi har drøftet projektfinansieringen med, ret i, at udbudsmaterialet er skrevet, så det kun kan løftes af et stort els  elskab, der har haft mulighed for at få tilsidesat en stor egenkapital, eller et statsligt selskab, der med staten i ryggen kan stille den fornødne sikkerhed. Skulle den situation opstå, vil det dels forhindre et direkte folkeligt engagement i havvindmøll  eparken, og det vil næppe frembringe den   laveste elpris for havvindmølleparken og dermed forbrugerne. En effektiv konkurrencesituation er trods alt den bedste sikring af, at udbuddene resulterer i den laveste markedspris.
Hvis resultatet bliver, at vi enten ikke byder, eller bliver diskvalificeret, pga. manglende finansiel styrke - efter energistyrelsens vurdering -, må vi ligeledes konstatere, at fremtidens havvindmølleparker bliver uden folkeligt engagement, og interesserede investorer vil, som nu, også  i fremtiden være henvist til udenlandske –p .t. tyske vindmølleprojekter. Forslag til problemløsning Når vi skriver til jer på nuværende tidspunkt , er det, fordi vi håber, man politisk kan se, dels at de krav, vi som private projektudviklere stilles overfor, skævvrider konkurrencen, og dels at et folkeligt havvindmølleprojekt vil have stor værdi for Danmark som foregangsland indenfor vindkraft. Skabelsen af et folkeligt havvindmølleprojekt vil også på den front anvise vejen til en større udbredelse af havvindmølleparker. For at det kan blive en mulighed, er det nødvendigt med en politisk vilje til at udskyde kravet om finansiel sikkerhed for hele projektet, indtil tilladelsen til etablering af elproduktionsanlægget gives. Vi foreslår derfor, at der skab es mulighed for, at tilladelsen til etablering af elproduktionsanlægget gives på betingelse af, at der stilles den fornødne sikkerhed for projektgennemførelsen senest 5 mdr. efter  , at tilladelsen er givet. Hvis ikke kravet opfyldes, går tilladelsen så blot   videre til det næstbedste bud. Vi er naturligvis indstillet på at deltage i et afklarende møde, såfremt det måtte ønskes. Vi ser frem til at høre nærmere. Med venlig hilsen Horns Rev II A/S Jens Petri Petersen Jørgen Skovgaard Niels Mejlholm Gert Kristensen Stig Skanse Hinge Peter Møller Nielsen Per Lauritsen