Det Energipolitiske Udvalg 2004-05 (1. samling)
EPU Alm.del Bilag 80
Offentligt
129220_0001.png
23. november 2004
Talepunkter til samråd om DONG E&P
Spørgsmål:
”H. Ministeren bedes redegøre for, hvilke overvejelser der er
gjort om DONG E&P’s fremtid og for, hvorledes disse forhol-
der sig til de aktuelle forhandlinger om privatisering af
DONG?”
Talepunkter:
Regeringen har indgået aftale i Folketinget om vilkårene for
salg af aktier i DONG A/S.
Efter et salg af aktier i DONG A/S vil DONG E&P natur-
ligvis ikke kunne varetage statsdeltagelsen i fremtidige li-
censer, som tildeles ved kommende udbudsrunder eller ved
”åben dør” proceduren. Økonomi- og erhvervsministeren
har forklaret, hvordan regeringen påtænker, at statsdeltagel-
sen skal varetages i forbindelse med nye licenser.
Jeg vil derfor alene redegøre for regeringens overvejelser
vedrørende de licensandele, der allerede ejes af DONG
E&P.
Baggrunden for den politiske aftale er et ønske om så vidt
muligt at bevare DONG intakt – herunder også DONG
E&P. Det vil alene være aktieposten i Nunaoil, der udskilles
inden aktiesalget, jf. mine svar på spørgsmål herom.
DONG E&P varetager DONG-koncernens aktiviteter inden
for efterforskning og produktion af kulbrinter.
Disse aktiviteter består for det første af de danske licensan-
dele, selskabet er indtrådt i på vegne af staten som følge af
kravet om statsdeltagelse i alle nyere udbudsrunder.
EPU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 80: Talepapir for samrådsspørgsmål H (DONG E & P's fremtid), fra finansministeren
2
For det andet har DONG E&P på kommercielle vilkår købt
yderligere andele i en række af de danske licenser og deltager
endvidere i en række licenser i landene omkring Nordsøen –
især Norge – og ved Færøerne.
DONG E&P er operatør på en række af både danske og
udenlandske licenser. I disse licenser er det således DONG
E&P, der står for selve arbejdet med at gennemføre efter-
forskningen og produktionen.
De kommercielle opkøb betyder, at mere end halvdelen af
DONG E&P’s omsætning og investeringer i dag finder sted
uden for den danske kontinentalsokkel.
Det er efter min opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at staten og
dermed skatteborgerne på sigt skal påtage sig de økonomiske
risici, der er forbundet med efterforskning og produktion
uden for Danmark og ved at være operatør. Derfor vil det i
alle tilfælde ikke være hensigtsmæssigt, at staten overtager
disse aktiviteter i tilknytning til privatiseringen.
Det er imidlertid vanskeligt i dag at adskille de licensandele,
der har baggrund i statsdeltagelsen, fra de kommercielle akti-
viteter. Alle aktiviteterne drives integreret, hvorfor en adski l-
lelse vil være forbundet med betydelige omkostninger.
Det gælder særligt i de licenser, hvor DONG E&P er opera-
tør – f.eks. Siri-feltet – idet operatørrollen er knyttet til ejer-
skabet af en betydelig andel af licensen.
Man bør i den forbindelse være opmærksom på, at det ikke
vil være muligt at fastholde operatørkompetencer inden for
en organisation, der er begrænset til deltagelse i danske li-
censer uden for Eneretsområdet. Dertil er produktionsaktivi-
teterne for små og for spredte. En operatørvirksomhed kan
ikke baseres alene på statsdeltagelsen.
Derfor er det regeringens vurdering, at det samlet set er mest
fordelagtigt for staten og de samfundsmæssige interesser, der
EPU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 80: Talepapir for samrådsspørgsmål H (DONG E & P's fremtid), fra finansministeren
3
knytter sig til nordsøproduktionen, at der ikke udskilles li-
censandele før privatiseringen.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at staten dels ved aktiesalget, dels
ved det fortsatte medejerskab af DONG må forventes at op-
nå den andel af værdien af den danske nordsøproduktion,
der er hovedformålet med statsdeltagelsen.
Ligeledes vil staten gennem den fortsatte aktiemajoritet frem
til 2015 kunne bidrage til, at DONG E&P fortsætter den
”støvsuger”-strategi, der på et kommercielt grundlag har ført
til en højere udnyttelse af de danske olie- og naturgasres-
sourcer.
Samtidig har regeringen i sine overvejelser om DONG’s pri-
vatisering også lagt vægt på, at selskabet er levedygtigt. Og
her må man gøre sig klart, at DONG E&P er en integreret
del af DONG-koncernen og en vigtig brik i selskabets frem-
tidige strategi.
Men DONG E&P er også et forholdsvis lille olieselskab. En
udskillelse af dele af aktiviteterne vil derfor svække selskabet
betydeligt både generelt og i forhold til deltagelsen i de en-
kelte licenser.
Regeringen finder derfor, at det ikke blot i forhold til aktie-
salget i DONG, men også i forhold til de samfundsmæssige
hensyn, der knytter sig til statsdeltagelsen, herunder sikring
af en effektiv udnyttelse af naturressourcerne, vil være bedst
at bevare DONG og DONG E&P intakt.
Dette er baggrunden for den politiske aftale om vilkårene for
aktiesalget.