TALEPUNKTER Samråd i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 24.  nove mber 2004 besvarelse af samrådsspørgsmål nr. G Spørgsmål G: Ministeren  bedes  give  udvalget  en  generel  gennemgang  af  redeg ø efter  undergrundslovens  §  12,  stk.  2,  vedrørende  i ndkaldelse  af  ansøgnin- ger  om  tilladelser  til  efterforskning  og  indvinding  af  kulbrinter  i  6.  u d- budsrunde,  jf.  alm.  del edes  ministeren  redegøre for  den  nye  statslige  enhed  til  varetagelse  af  statsdeltagelse  samt  for,  om der  er  ændringer  fra  5.  til  6. dbudsrunde  eller  om  man  har  overvejet  s å- danne ændringer. Svar: GENEREL GENNEMGANG Jeg er blevet bedt om at give en generel  genne mgang af den redegørelse  efter  undergrundslovens  §  12  om  den  forest å- ende 6. runde, der er fremsendt til  udva lget. Formålet  med  at  udbyde  6.  runde  nu  er  at  forlænge  den  p e- riode,   hvor   Danmark   er   helt   eller   delvist   selvforsynende med  olie  og  naturgas.  Det  forholder  sig  således,  at  arbejds- programmerne  fra 5. runde -tilladelserne  stort  set  er  ful dført.   På  den  baggrund  er  det  hensigtsmæssigt  at  udbyde  6.  runde nu,  så  kontinuiteten  i  efterforskningen  kan  opretholdes  og den eksisterende infrastruktur kan benyttes.
2/6 Det areal, der agtes udbudt, er alle ikke-koncessionsbelagte områder  i  Central  Graven  med  tilgrænsende  områ der  -  det såkaldte ”runde  -område”. I den forbindelse kan jeg for god ordens  skyld  nævne,  at  tilladelse  7/95,  der  støder  op  til grænsen til  Tyskland,  netop  er  blevet tilbagelev  eret  til sta- ten. Arealet fra denne tilladelse vil derfor indgå i de udbu d- te områd er. De  centrale  økonomiske  vilkår  fra  5.  runde  vil  også  blive brugt i 6. runde. 6. runde-tilladelserne vil blive omfattet af de  skatteregler,  der  har  været  gældende  siden  1.  januar 2004. Dette betyder, at der: betales 30 % selskabsskat, som kan fradrages i grundla- get for kulbrinteskatten betales 52 % kulbrinteskat, hvor der gives et kulbrinte- fradrag på 5 % i 6 år betales 5 % olierørledningsafgift frem til 2012, hvore fter afgiften afskaffes. Afgiften kan dog modregnes i kul- brinteskatten, og kan ikke fradrages i selskabs- og kul- brinteskattegrundlaget Herudover vil der som i 5. runde blive 20 % statsdeltagelse i  alle  tilladelser.  Her  er  tale  om  den  slags  statsdeltagelse, hvor staten selv afholder udgifterne forbundet med statsdel- tagelsen. For  så  vidt  angår    modeltilladelsen  -  der  også  er  fremsendt til udvalget - er der alene foretaget mindre, teknisk præg  ede ændringer i forhold til de seneste runder.
3/6 Der  vil  -  i  lighed  med  5.  runde  -  blive opkrævet  et  ansø   g- ningsgebyr på 25.000 kr. og et tilladelsesgebyr på   100.000 kr. Ansøgninger  i  udbudsrunden  vil  kunne  indgives  af  såvel grupper af selskaber som enkeltselskaber, og som i tidligere runder skal der ansøges særskilt om operatørskab. Ansøgerne  vil  blive  bedømt  og  udvalgt  efter  kriterier  om sagkundskab, økono misk baggrund samt kvaliteten og om- fanget af det tilbudte arbejdsprogram. Der vil ved vurderin- gen af ansøgninger også blive lagt vægt på den måde, hvo r- på ansøgeren tidligere har udøvet sin virksomhed under li   g- nende tilladelser. Hvis der er flere ansøgere  til det samme område  -  og det er vurderingen,  at  de  er  lige  kvalificerede  -  vil  valget  blandt ansøgerne blive truffet på baggrund af et supplerende tilbud om en kontant sum penge. Ansøgere vil i så fald blive bedt om at give et tilbud inden for en vis frist. DEN NYE STATSLIGE ENHED Om  den  fremtidige  varetagelse  af  statsdeltagelsen  kan  jeg oplyse, at den delvise privatisering af DONG betyder, at det ikke længere kan være DONG Efterforskning og Produkt i- on, der  varetager  statsdeltagelsen.  På den baggrund  vil   ad- ministrationen af statsdeltagelsen blive æn  dret. Som nævnt i redegørelsen  vil  statsdeltagelse  i  nye  koncessioner  tildelt  i
4/6 såvel ru nder som i åben dør  -proceduren blive administreret af  en  ny  statslig  enhed  under  Økonomi  -  og  Erhvervsmini- steriet. Der  vil  blive  tale  om  en  mindre  enhed,  der  i  vidt  omfang kan nyttiggøre eksisterende statslig ekspertise og viden, s å- dan  at  der  ikke  opbygges  et  stort  og  udgiftskrævende  se  l- skab. Den nye enhed vil ikke kunne påtage sig operatøro  p- gaver eller på egen hånd erhverve   nye licensandele ud over de 20 %, enheden automatisk får. Den nye enhed vil således ikke blive en konkurrent til olieselskaberne. Det  er  hensigten  at  etablere  en  selvstændig  offentlig  fond, der skal varetage statens ejerskab til licensandelene og være debitor for en række lån. Den nye statslige enhed vil blive etableret som en ny styrelse under Økonomi  - og Erhvervs- ministeriet med den opgave at administrere fonden. Fonden vil blive finansieret med statslige genudlån, og den nye st y- relse vil få sin egen kon to på finansloven. Overskud i fo n- den tilfalder statskassen. OGSÅ STATSDELTAGELSE I DUC EFTER 2012 Den  nye  enhed  vil  også  skulle  varetage  statsdeltagelsen  i DUC  efter  2012.  Det  vil  være  hensigtsmæssigt,  at  staten  i god tid inden 2012 råder over en organisa tion, der på kval i- ficeret  vis  kan  varetage  statsdeltagelsen  i  den  forlængede eneretsbevilling. Tiden frem til 2012 vil således også blive
5/6 brugt til at opbygge enheden, så den er rustet til denne o p- gave. Regeringen  vil  i  øvrigt  snarest  fremsætte  lovforslag     om etablering af den nye statslige enhed til varetagelse af stats- deltagelse. ÆNDRINGER I FORHOLD TIL 5. RUNDE OG OVERVEJELSER HEROM For så vidt angår ændringer i forhold til 5. runde er der al e- ne tale om, at statsdeltagelsen vil blive varetaget af en an- den  institution,  og  at  konkurrenceparameteren  ved  valget blandt  flere  lige  kvalificerede  ansøgere  er  størrelsen  på  en kontant budsum i stedet for anvendelse af den såkaldte ”gl  i- deskala”.  Hertil  kommer,  at  6.  runde -tilladelserne  vil  blive omfattet  af  de  skatteregler,  der  har  været  gældende  s iden den 1. januar 2004. I forbindelse med forberedelsen af en udbudsrunde overve- jes det altid, hvilke vilkår der vil blive benyttet. Som nævnt har  jeg  i  det  væsentlige  valgt  at  bruge  den  udbudsform  og de vilkår, der blev  brugt i 5. runde. Det skyldes, at udbuds- formen  er  fleksibel  og  vilkårene  ligger  på  et  niveau,  der minder  om  det,  der  gælder  i  de  andre  Nordsø   -lande.  Jeg mener,  at  vi  har  fundet  den  rigtige  balance,  hvor  det  må forventes,  at  olieselskaberne  vil  være  intere  sserede  i  kon- cessioner,  og  samfundet  fortsat  vil  få  en  rimelig  andel  af eventuelle fund.
6/6 AFSLUTNING Det  videre  forløb  vil  være,  at  jeg  formelt  vil  åbne  runden, når udvalget har afgivet sin beretning. Efter udløbet af a  n- søgningsfristen ca. 6 måneder senere   vil ansøgningerne bl i- ve gennemgået og drøftet med selskaberne. Herefter vil jeg, som fastsat i undergrundslovens § 6, forelægge en redeg  ø- relse for udvalget over de koncessioner, jeg agter at medde- le. Jeg ser meget gerne et bredt flertal bag 6. udbudsrunde –  i lighed med tidligere runder og aftalen om vilkårene for sa l- get af aktier i DONG. Afslutningsvis  vil  jeg  for  god  ordens  skyld  gøre  opmær   k- som  på,  at  vilkårene  for  6.  runde  er  fortrolige,  indtil  det tidspunkt,  hvor  runden  offentliggøres   –   som  det  også   er nævnt i den skriftlige redegørelse til udvalget.