Bekendtgørelse om beredskab for naturgassektoren  (udkast af 21.11.04) I medfør af § 15 a, stk. 3 og 4, og §§ 50, 52 og  54 i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 130 af 27. februar 2003, som ændret ved lov nr. 494 af 9. juni 2004, fastsættes: Kapitel 1 Generelle bestemmelser § 1. Denne bekendtgørelse har til formål at fastsætte regler om beredskab for naturgassektoren og at fastsætte rammerne for gennemførelse af beredskabsforanstaltninger for naturgassektoren i henhold til den nationale beredskabsplan, udsendt af Beredskabsstyrelsen. Stk. 2. Bekendtgørelsen gælder for virksomheder, som er bevillingspligtige efter naturgasforsyningslovens § 10, dvs. transmissions-, distributions-, lager- og LNG-virksomheder, samt for Energinet Danmark, idet 1) virksomhederne skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre elforsyningen i beredskabssituationer efter naturgasforsyningslovens § 15 a, stk. 1, og 2) Energinet Danmark skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende beredskabet efter naturgasforsyningslovens § 15 a, stk. 2. § 2. Beredskabet skal sikre opretholdelse og videreførelse af samfundets naturgasforsyning i tilfælde af beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer, dvs. krisesituationer i freds- og krigstid forårsaget af naturskabte, menneskeskabte og teknologiske trusler (beredskabssituationer). Stk. 2. Virksomhedernes beredskabsarbejde skal indgå i planlægnings- og driftsopgaver vedrørende naturgasforsyningssystemet med henblik på 1) at reducere naturgasforsyningssystemets sårbarheder og risici, 2) at sikre et hensigtsmæssigt beredskab overfor disse sårbarheder og risici, 3) at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering og 4) at sikre den nødvendige kommunikation og informationsudveksling i forbindelse hermed. Kapitel 2 Beredskabsplanlægning § 3. Virksomhederne skal foretage en beredskabsplanlægning for håndtering af beredskabssituationer med henblik på udarbejdelse af et planmateriale omfattende 1) beskrivelse af organisatoriske forhold, jf. kapitel 3, 2) sårbarhedsvurdering, jf. kapitel 4, 3) en eller flere sammenfattende beredskabsplaner for håndtering af beredskabssituationer, jf. kapitel 5, 4) detaljerede beredskabsplaner, instrukser m.m., jf. kapitel 5, og 5) sikringsplaner for specifikke anlæg, jf. kapitel 6. Stk. 2. Planmaterialet skal omfatte beredskabssituationer, som i væsentlig grad reducerer funktionaliteten hos virksomheden og eventuelt øvrige dele af naturgassektoren, samt hvor også andre dele af samfundet kan have reduceret funktionalitet. Stk. 3. Planmaterialet skal revideres, hvis der indtræffer væsentlige ændringer af virksomheden eller dennes sårbarheder og beredskabsforhold, dog senest hvert tredje år. § 4. Virksomhedernes sammenfattende beredskabsplaner efter § 7, stk. 1, nr. 1, samt væsentlige ændringer heraf skal godkendes af Energinet Danmark. Planerne skal første gang fremsendes til godkendelse senest 1. oktober 2005. Det øvrige planmateriale efter § 3, stk. 1, skal efter anmodning fremsendes til Energinet Danmark til orientering. Stk. 2. Energinet Danmarks overordnede beredskabsplaner efter § 7, stk. 2, samt væsentlige ændringer heraf skal godkendes af Energistyrelsen. Planerne skal første gang fremsendes til godkendelse senest 1. januar 2006. Det øvrige planmateriale efter § 3, stk. 1, skal efter anmodning fremsendes til Energistyrelsen til orientering. Stk. 3. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere rammer for beredskabsarbejdet med henblik på koordinering mellem de forskellige energisektorer og med andre samfundssektorer.. Stk. 4. Energinet Danmark kan udarbejde retningslinier og vejledninger om virksomhedernes beredskabsplanlægning med henblik på at uddybe bestemmelserne i denne bekendtgørelse. Retningslinier og vejledninger skal fremsendes til virksomhederne. Kapitel 3 Organisatoriske forhold § 5. Virksomhederne skal senest den 1. april 2005 udpege en beredskabskoordinator. Stk. 2. For anlæg, herunder installationer m.m., af klasse 1 og 2, jf. § 9, stk. 1, skal virksomheden senest 1. juli 2005 udpege en sikringsansvarlig medarbejder til at varetage beredskabs- og sikringsopgaver for et eller flere anlæg.
Stk. 3. Beredskabskoordinatoren varetager sammen med de sikringsansvarlige medarbejdere virksomhedens beredskabsopgaver, herunder kontakt til myndigheder, Energinet Danmark og andre parter. Beredskabskoordinatoren skal drage omsorg for, at virksomhedens materiale om beredskab er tilstrækkeligt sikret mod uvedkommende. Stk. 4. Virksomhederne skal underrette Energinet Danmark om kontaktoplysninger om de i stk. 1 og 2 nævnte medarbejdere og deres organisatoriske placering samt ændring heraf. Kapitel 4 Sårbarhedsvurdering § 6. Virksomhederne skal udarbejde en vurdering af virksomhedens sårbarhed. Stk. 2. Energinet Danmark skal udarbejde en vurdering af sårbarheden for det samlede naturgasforsyningssystem. I vurderingen skal indgå naturgasforsyningssystemets sammenhænge med tilstødende naturgasforsyningssystemer. Vurderingerne baseres bl.a. på vurderingerne efter stk. 1. Stk. 3. Vurderingerne efter stk. 1 og 2 skal omfatte 1) identifikation af mulige trusler mod virksomheden samt, om muligt, en vurdering af sandsynlighederne for, at truslerne opstår, 2) identifikation af virksomhedens sårbarheder over for de identificerede trusler og 3) identifikation, udvælgelse og prioritering af beredskabet over for disse trusler og sårbarheder. Kapitel 5 Beredskabsplaner § 7. Virksomhederne skal udarbejde beredskabsplaner for håndtering af beredskabssituationer. Planerne skal baseres på de i § 6, stk. 1, nævnte sårbarhedsvurderinger og skal koordineres med Energinet Danmarks planer efter stk. 2. Planerne skal omfatte 1) en eller flere sammenfattende beredskabsplaner, som beskriver virksomhedens krisehåndtering og herunder indeholder de i stk. 3 og 4 nævnte oplysninger, og 2) detaljerede beredskabsplaner, instrukser m.m. samt sikringsplaner for specifikke anlæg, jf. § 10. Stk. 2. Energinet Danmark skal udarbejde overordnede, koordinerede beredskabsplaner for det samlede naturgasforsyningssystem. Planerne skal udarbejdes under hensyntagen til naturgasforsyningssystemets sammenhænge med tilstødende naturgasforsyningssystemer. Stk. 3. Beredskabsplaner efter stk. 1 og 2 skal angive, hvordan virksomheden planlægger at håndtere en beredskabssituation, samt 1) virksomhedens modtagelse af oplysninger om situationen, 2) virksomhedens beslutningsprocesser for krisehåndteringen, 3) virksomhedens information af relevante parter om situationen og krisehåndteringen og 4) virksomhedens muligheder for at indsætte yderligere ressourcer i krisehåndteringen i form af personale, materiel, andre virksomheder i henhold til aftale o.l. herom. Stk. 4. Energinet Danmark og distributionsvirksomheder skal i deres beredskabsplaner angive, hvordan de ved større naturgasafbrydelser informerer myndigheder, samarbejdsparter, naturgasforbrugere, pressen og offentligheden i øvrigt. Informationen skal i muligt omfang indeholde oplysning om naturgasafbrydelsens forventede omfang og varighed, dens håndtering, tidspunkter for yderligere information samt rådgivning om naturgasforbrugernes muligheder for at klare sig uden naturgas. § 8. Beredskabsplaner efter § 7, stk. 1 og 2, skal sikre, at virksomheder i en beredskabssituation hurtigt kan gennemføre beredskabsforanstaltninger i henhold til den nationale beredskabsplan, herunder især foranstaltninger til imødegåelse af sikkerhedsmæssige trusler. Planerne skal udarbejdes i overensstemmelse med den nationale beredskabsplan og skal anvende dennes opdeling i nationale beredskabsniveauer. Kapitel 6 Anlæg samt sikringsplaner herfor § 9. Energinet Danmark skal foretage en klassificering af naturgassektorens anlæg, herunder installationer m.m., efter følgende opdeling: 1) Klasse 1: Anlæg af væsentlig betydning for at opretholde naturgasforsyningen for det samlede naturgasforsyningssystem eller væsentlige dele af dette. 2) Klasse 2: Anlæg af væsentlig betydning for at opretholde naturgasforsyningen på regionalt niveau. 3) Klasse 3: Øvrige anlæg. Stk. 2. Energinet Danmark skal klassificere ledningsstrækninger i transmissionsnettet efter opdelingen i stk. 1. Stk. 3. Anlæg eller ledningsstrækninger klassificeres hver for sig, uanset om de er sammenbygget. Stk. 4. Klassificeringen efter stk. 1 og 2 skal foretages første gang senest den 1. februar 2005 og skal derefter revideres
årligt. De virksomheder, som ejer anlæggene, skal underrettes herom. § 10. Virksomhederne skal udarbejde sikringsplaner for anlæg i klasse 1 og 2. En sikringsplan kan omfatte flere anlæg. Planen skal som minimum angive følgende beredskabsforanstaltninger og oplysninger om anlægget: 1) Summariske oplysninger om anlægget inkl. relevant kortmateriale. 2) Beskrivelse af anlæggets sårbarhed, herunder dets afhængighed af andre anlæg eller funktioner. 3) Beskrivelse af de i §§ 8 og 11 angivne foranstaltninger. 4) Mulighederne for anlæggets reetablering i tilfælde af beskadigelse. 5) Angivelse af, om der er sikkerhedsfølsomme oplysninger om anlægget. 6) Kontaktoplysninger om beredskabskoordinator og den sikringsansvarlige medarbejder. § 11. For anlæg i klasse 1 og 2 skal virksomhederne sikre, 1) at anlægget har lav sårbarhed over for funktionssvigt af offentligt udbudte net og tjenester for elektronisk kommunikation, 2) at anlægget har lav sårbarhed over for funktionssvigt af væsentlige it-systemer, og 3) at anlægget har nødstrømsforsyning, som i tilfælde af strømafbrydelse sikrer anlæggets funktionalitet i perioden frem til strømforsyningens reetablering. Stk. 2. For ubemandede anlæg i klasse 1 skal virksomhederne sikre de væsentligste dele mod uautoriseret adgang gennem etablering af mekaniske og elektroniske sikrings- og overvågningsforanstaltninger, herunder at der ved sådan uautoriseret adgang omgående sendes information herom til et døgnbemandet kontrolrum eller en af Rigspolitiet godkendt kontrolcentral. Virksomhederne skal fastsætte en procedure for behandlingen af sådan information. Stk. 3. For anlæg i klasse 1 og 2, som er sammenbygget med andre anlæg, skal foranstaltninger efter stk. 1 og 2 gennemføres uanset sammenbygningen. Stk. 4. De under stk. 1 angivne forhold skal være gennemført senest 1. juli 2006. De under stk. 2 nævnte forhold skal være gennemført senest 1. juli 2007. § 12. Virksomhederne skal fremsende sikringsplaner til den lokale politimyndighed til orientering. Stk. 2. Virksomhederne skal i beredskabssituationer og i planlægningen af disses håndtering yde politimyndighederne den fornødne bistand, herunder afgive alle relevante oplysninger. Kapitel 7 Overordnede, koordinerende opgaver § 13. Energinet Danmark skal varetage de overordnede, koordinerende planlægningsmæssige og operative opgaver vedrørende naturgassektorens beredskab, herunder 1) videreformidle relevante meddelelser og informationer mellem myndighederne og naturgassektorens virksomheder, og 2) fremskaffe data og andre informationer om sektoren af betydning for samfundets beredskab. Stk. 2. Energinet Danmark skal sikre, at dens kontrolrum og nødkontrolrum i en beredskabssituation kan forestå naturgassektorens krisehåndtering og kan fremskaffe relevante og opdaterede informationer om dens forhold til brug for myndighedernes krisehåndtering, herunder om situationen i tilstødende naturgasforsyningssystemer af relevans for denne krisehåndtering. § 14. Energinet Danmark skal gennemføre foranstaltninger for at sikre, 1) at sandsynligheden for en naturgasafbrydelse holdes på et rimeligt niveau, 2) at der kan udføres en hurtig, koordineret og prioriteret reetablering af naturgasforsyningen i tilfælde af naturgasafbrydelser, og 3) at generne for naturgasforbrugerne og for samfundet i øvrigt ved en naturgasafbrydelse mindskes i muligt omfang. § 15. Energinet Danmark skal efter Energistyrelsens anmodning fremsende vurderinger af de beredskabsmæssige konsekvenser af forslag til udbygning af transmissionsnettet. § 16. Energinet Danmark skal etablere et formaliseret samarbejde om beredskabsforhold i naturgassektoren, bl.a. gennem informationsvirksomhed og møder om beredskabsforhold. Stk. 2. Energinet Danmark skal varetage arbejdet i de regionale koordinerende stabe, etableret i henhold til beredskabsloven, og kan inddrage de øvrige virksomheder heri. Stk. 3. Energinet Danmark skal koordinere sine beredskabsplaner med de systemansvarlige virksomheder i nabolandene og med virksomheder, som er ansvarlige for tilstødende systemer, og skal arbejde for en hensigtsmæssig informationsudveksling med disse virksomheder om planlægningsmæssige og operative forhold. § 17. Energinet Danmark skal udarbejde en årlig redegørelse til Energistyrelsen om status for naturgassektorens beredskab, herunder om virksomhedens beredskabsarbejde i det forløbne år. Redegørelsen skal fremsendes senest den 1. maj i det følgende år. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere rammer herfor.
Kapitel 8 Øvelser, rapportering m.m. § 18. Virksomhederne skal sikre, at de medarbejdere, som skal medvirke til gennemførelse af beredskabsplaner, løbende modtager den fornødne træning i disse opgaver. Stk. 2. Virksomhederne skal afholde beredskabsøvelser vedrørende deres beredskabsplaner. Stk. 3. Energinet Danmark skal afholde beredskabsøvelser vedrørende dens beredskabsplaner efter § 7, stk. 2, og skal inddrage væsentlige dele af virksomhedernes planer heri. Stk. 4. De i stk. 2 og 3 nævnte øvelser skal afholdes mindst en gang hvert andet år og skal over en 5-årig periode dække de væsentligste dele af beredskabsplanerne. Stk. 5. Virksomhederne skal udarbejde en rapport om hver afholdt øvelse, herunder dennes forløb og de opnåede erfaringer samt planlagt opfølgning og tidsplan herfor. Rapportering om øvelser efter stk. 2 og 3 fremsendes senest 2 måneder efter øvelsen til Energinet Danmark henholdsvis Energistyrelsen. § 19. Virksomhederne skal registrere følgende hændelser af relevans for beredskabssituationer: 1) Hærværk, sabotage eller terrorhandling. 2) Havarier, uheld og ulykker af væsentlig betydning for virksomheden. 3) Naturgasafbrydelser samt disses omfang og varighed. 4) Situationer som har været tæt på at udvikle sig til hændelser efter nr. 1-3. 5) Andre usædvanlige hændelser. Stk. 2. Energinet Danmark skal årligt offentliggøre en statistisk bearbejdning af relevante dele af de i stk. 1 registrerede hændelser. Stk. 3. Virksomhederne skal omgående underrette Energinet Danmark om alvorlige hændelser efter stk. 1. Energinet Danmark skal omgående underrette Energistyrelsen om alvorlige hændelser efter stk. 1, nr. 1-3. Kapitel 9 Operative forhold i beredskabssituationer § 20. I beredskabssituationer, hvor den nationale beredskabsplan aktiveres, dvs. typisk i tilfælde af mere omfattende hændelser, der berører flere centrale myndigheder og kræver en koordineret indsats af disse myndigheder, håndteres dette efter stk. 2 og 4. I beredskabssituationer, hvor den nationale beredskabsplan ikke er aktiveret, håndteres dette efter stk. 3 og 4. Stk. 2. Når der i henhold til den nationale beredskabsplan er fastsat et beredskabsniveau, vil Energistyrelsen eller andre myndigheder underrette Energinet Danmark herom. Stk. 3. I perioden fra en beredskabssituation er kendt og indtil der for denne situation er fastsat et beredskabsniveau efter stk. 2, skal Energinet Danmark vurdere behovet for at fastsætte et midlertidigt beredskabsniveau for naturgassektoren og skal om nødvendigt fastsætte et sådant midlertidigt beredskabsniveau. Energistyrelsen skal underrettes herom med henblik på underretning af andre myndigheder. Et midlertidigt beredskabsniveau gælder, indtil der foreligger et beredskabsniveau efter stk. 2, eller det ændres af Energinet Danmark. Stk. 4. Når der efter stk. 2 eller 3 er fastsat et beredskabsniveau, skal Energinet Danmark underrette de relevante virksomheder herom. Virksomhederne skal gennemføre de foranstaltninger i beredskabsplanerne, som svarer til beredskabsniveauet, og skal underrette Energinet Danmark herom. Energinet Danmark skal tage stilling til, om de gennemførte foranstaltninger er tilstrækkelige i den aktuelle situation og kan på grundlag af en konkret vurdering af situationen godkende ændringer af planlagte foranstaltninger. Energistyrelsen skal underrettes herom med henblik på underretning af andre myndigheder. Stk. 5. I en beredskabssituation kan Energinet Danmark give pålæg til virksomhederne om deres foranstaltninger for at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering, herunder gennemførelse af myndighedernes beslutninger i henhold til den nationale beredskabsplan. Energistyrelsen skal underrettes herom. Stk. 6. I en beredskabssituation kan Energistyrelsen give pålæg til Energinet Danmark om dens foranstaltninger for at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering, herunder gennemførelse af myndighedernes beslutninger i henhold til den nationale beredskabsplan. Kapitel 10 Tilsyn § 21. Energinet Danmark skal føre tilsyn med virksomhedernes beredskabsarbejde for at sikre, at det opfylder reglerne i denne bekendtgørelse. Som en del af dette tilsyn skal Energinet Danmark gennemgå virksomhedernes beredskabsplaner efter § 7, stk. 1, med virksomhederne for at sikre, at planerne kan danne grundlag for en koordineret og effektiv håndtering af beredskabssituationer. Stk. 2. Energinet Danmark kan pålægge en virksomhed at ændre dens planmateriale efter § 3, stk. 1, og andre dele af dens
beredskabsarbejde, såfremt det ikke opfylder reglerne herfor eller såfremt dette vurderes at være nødvendigt for at opnå en koordineret og effektiv krisehåndtering. Energinet Danmark kan herunder pålægge en virksomhed at afholde øvelser efter § 18, stk. 2, og at nærmere angivne forhold skal indgå i sådanne øvelser. Stk. 3. Energinet Danmark skal udarbejde en rapport om tilsynet med den enkelte virksomhed. Rapporten skal fremsendes til virksomheden til kommentering inden færdiggørelse. Stk. 4. Energinet Danmark skal fastsætte en tidsplan for dens tilsyn med virksomhedernes beredskabsarbejde med det sigte at foretage tilsyn med alle virksomheder senest den 1. juli 2007 og derefter at foretage tilsyn med hver virksomhed mindst hvert tredje år. Stk. 5. Energinet Danmark skal udarbejde en årlig redegørelse til Energistyrelsen om det tilsynsarbejde efter § 21, som er udført i det forløbne år. Redegørelsen skal fremsendes senest den 1. maj i det følgende år sammen med den i § 17 nævnte redegørelse. § 22. Energistyrelsen skal føre tilsyn med Energinet Danmarks beredskabsarbejde for at sikre, at det opfylder reglerne i denne bekendtgørelse. Som en del af dette tilsyn skal Energistyrelsen gennemgå de i § 7, stk. 2, nævnte beredskabsplaner samt de redegørelser, som er anført i § 17 og § 21, stk. 5, med Energinet Danmark. Stk. 2. Energistyrelsen kan pålægge Energinet Danmark at ændre dens planmateriale efter § 3, stk. 1, og andre dele af dens beredskabsarbejde, såfremt det ikke opfylder reglerne herfor eller såfremt dette vurderes at være nødvendigt for at opnå en koordineret og effektiv krisehåndtering. Energistyrelsen kan herunder pålægge Energinet Danmark at afholde øvelser efter § 18, stk. 3, og at nærmere angivne forhold skal indgå i sådanne øvelser. Stk. 3. Energistyrelsen skal udarbejde en årlig rapport om tilsynet med Energinet Danmark. Rapporten skal fremsendes til Energinet Danmark til kommentering inden færdiggørelse. Kapitel 11 Øvrige bestemmelser § 23. Omkostninger ved virksomhedernes beredskabsarbejde afholdes af virksomhederne. Omkostninger ved Energinet Danmarks tilsynsarbejde afholdes af denne virksomhed. Stk. 2. Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at beredskabsarbejdet organiseres for flere virksomheder under ét. Energinet Danmark høres om sådanne ansøgninger. § 24. Virksomhederne skal efter anmodning give Energinet Danmark oplysning om forhold af relevans for beredskabsarbejdet, herunder oplysninger til brug for den i § 9, stk. 1 og 2, nævnte klassificering og den i § 19, stk. 2, nævnte statistiske bearbejdning. Energinet Danmark skal tilsvarende oplyse Energistyrelsen om forhold af relevans for beredskabsarbejdet. § 25. Sårbarhedsvurderinger og beredskabsplaner og andet materiale af væsentlig relevans herfor skal behandles fortroligt og må ikke komme uvedkommende i hænde. Materialet kan opbevares i elektronisk form og skal opbevares således, at uautoriseret adgang, sletning, ødelæggelse, ændring og offentliggørelse forhindres. Stk. 2. Forsendelse af materiale om de i stk. 1 nævnte forhold skal ske ved brev. Det fremsendte materiale kan være elektroniske dokumenter eller i papirformat. Materialet må af sikkerhedsmæssige grunde ikke fremsendes med e-mail eller via internettet. Stk. 3. Hvis følsomt materiale kompromitteres, kan det resultere i, at materialet eller dele af dette skal ændres. Energistyrelsen afgør i samråd med Energinet Danmark og Rigspolitiet, om sådanne forhold foreligger, og kan give pålæg herom til den pågældende virksomhed. § 26. Energistyrelsen kan efter ansøgning dispensere fra bestemmelser i denne bekendtgørelse, hvor sådanne bestemmelser i væsentligt omfang har mindre betydning eller reduceret effekt. Energinet Danmark høres om sådanne ansøgninger. § 27. Energinet Danmarks afgørelser efter § 4, stk. 1, § 9, stk. 1 og 2, § 20, stk. 5, og § 21, stk. 2, kan indbringes for Energistyrelsen. Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Stk. 2. Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. § 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der 1) ikke udarbejder eller reviderer planmateriale som angivet i § 3, stk. 1 og 3, 2) ikke fremsender planmateriale til godkendelse efter § 4, stk. 1 og 2, 3) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller efter anmodning undlader at afgive oplysninger, 4) ikke overholder pålæg meddelt efter denne bekendtgørelse eller 5) videregiver oplysninger, der er omfattet af § 25, til uvedkommende. Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. § 29. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2005.