11. november 2004   SVF Møde i Folketingets Energipolitiske Udvalg den 17. november 2004 vedrørende Rådsmøde (energidelen af TTE) den 29. november 2004. Jeg vil indlede med at henvise til det tilsendte notat og oplyse, at det første punkt på dagsordenen for rådsmødet forelægges Folketingets Europaudvalg på fredag med henblik på forhandlingsoplæg, mens de to sidste forelægges Europaudvalget til orientering. [Punkt 1: Forslag til direktiv om foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer] Direktivforslaget om foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer er på dagsordenen for at opnå enighed om en fælles indstilling på rådsmødet. Direktivforslaget pålægger medlemslandene at sikre, at der fastlægges minimumsstandarder for elnettets drifts- og forsyningssikkerhed. I Danmark vil det ske igennem det nye selskab Energinet Danmark. Medlemslandene skal også skabe incitamenter til, at balancen mellem udbud og efterspørgsel opretholdes. Med hensyn til transmissionskapacitet over grænserne pålægges de systemansvarlige regelmæssigt at udarbejde redegørelser for deres investeringsplaner, som de indsender til myndighederne. De informerer derefter Kommissionen med henblik på koordination med nabolande om udbygningsplanerne. Diskussionen har især gået på spørgsmålet om overføring af kompetence til Kommissionen i forhold til udbygning med grænseoverskridende elnet. Det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet indebærer, at direktivet dels er blevet forenklet, dels er mindre vidtgående med hensyn til Kommissionens rolle. Danmark har været positiv over for et lidt mere forpligtende direktiv for at sikre en bedre koordinering på tværs af landegrænserne af udbygningen af elnettet. Selvom Kommissionens forslag er blevet svækket en smule så er direktivet stadig et godt bidrag til øget elforsyningssikkerhed, der supplerer elmarkedsdirektivets bestemmelser om forsyningssikkerhed. [mandat] Regeringen agter derfor at støtte vedtagelsen af den fælles indstilling vedrørende direktiv om foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer. De to næste sager forelægger jeg Europaudvalget til orientering. [Punkt 2: Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om vedvarende energi}
1/3 Kommissionens meddelelse om vedvarende energi skal ikke forhandles, men har nogle vigtige budskaber. Blandt andet fremgår det, at kun 4 af EU-landene – heriblandt Danmark – forventes at kunne opfylde VE-direktivets vejledende målsætninger for VE-andelen i elforbruget i 2010. Meddelelsen viser, at vi i Danmark ligger i spidsen med hensyn til fremme af VE. Jeg mener derfor, at vi fra dansk side bør arbejde for konkrete og effektive tiltag der skubber udbredelsen af vedvarende energi fremad også i de EU-lande, der endnu ikke er kommet så langt. Formandskabet har på baggrund af meddelelsen fremlagt  forslag til rådskonklusioner , der forventes vedtaget på rådsmødet. Forslaget til rådskonklusioner indeholder en række forslag til initiativer, hvor forslaget om øget samarbejde og planlægning af offshore vindkraft er af særlig interesse for Danmark. Det er lykkedes at få fokus på havmølleteknologien.  Danmark skal bl.a. være vært for et stort anlagt internationalt seminar om offshore vindkraft næste efterår.   Regeringen støtter formandskabets forslag til rådskonklusioner som et vigtigt politisk signal om vilje til at fremme udbredelsen af vedvarende energi på EU’s energimarkeder. I denne sammenhæng vil jeg gerne nævne, at regeringen arbejder langsigtet for en bedre sammenhæng mellem CO2-kvotereguleringen og indsatsen for at fremme vedvarende energi. Det drejer sig om det forslag, regeringen har fremlagt i forbindelse med midtvejsevalueringen af Lissabon-processen. Forslaget sigter på en øget synergi mellem vækst, beskæftigelse og bæredygtighed. Det går ud på at få indført en obligatorisk bortauktionering af 15 % af elsektorens CO2-kvoter. Provenuet fra bortauktioneringen skal så bruges til at fremme af omkostningseffektive klimainstrumenter, herunder udvikling af vedvarende energiteknologier. [Punkt 3: Forslag til direktiv om energieffektiviseringer i slutanvendelser og om energitjenester] Det sidste punkt på dagsordenen er forslag til direktiv om energieffektiviseringer i slutanvendelser og om energitjenester. Forhandlingerne i Bruxelles er stadig i en tidlig fase. Der vil derfor kun være tale om en orienterende debat på dette rådsmøde. Det passer fint med, at regeringen inden årets udgang fremlægger en handlingsplan for energibesparelser. Energieffektiviseringer og lave energiregninger er med til at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne. Samtidig betyder energieffektiviseringer flere penge i borgernes lommer. Direktivforslagets formål er at fremme en omkostnings-  og energieffektiv energianvendelse med vægt på markedsbaserede løsninger. Her er jeg meget på linje med Kommissionen i dens vurdering af, hvad der er brug for. Der vil formentlig især komme en debat om energisparemål og energileverandørernes
2/3 rolle forhold til energibesparelser. Regeringen kan støtte, at der fastlægges et    vejledende energisparemål med en samlet årlig effekt på 1 pct. af energiforbruget. Det vil især stille krav til de lande, som ikke har gjort nogen større indsats hidtil. Et stort flertal af medlemslandene forventes at være enige i dette synspunkt. Regeringen vil støtte et direktiv, der pålægger energileverandørerne en rolle med hensyn til energibesparelser. Det vil også bidrage til at sikre mere lige konkurrencevilkår.