EU-nyhedsrapport 2. halvår 2004 Økonomi-  og  erhvervsministeren  repræsenterer  Danmark  i  Rådet  (Ko n- kurrenceevne), samt dagsordenspunkterne om energi og søtransport i Rå- det (Transport, Telekommunikation og Energi).   Denne  nyhedsrapport  redegør  for  det  nederlandske  formandskabs  priori- teter for EU i efteråret 2004. Nyhedsrapporten gennemgår de sager, som aktuelt drøftes i EU inden for områderne konkurrenceevne, energi og søtransport. Rapporten in deholder desuden  en  oversigt  over  de  foreløbige  dagsordener  for  rådsmøderne, som  afholdes  under  det  nederlandske  formandskab  på  de  nævnte  omr å- der.   I  nyhedsrapporten  omtales  endvidere  en  række  sager,  som  hører  under Økonomi- og Erhvervsministeriet, men som behandles i andre rådsform a- tioner end de ovennævnte. Det drejer sig fx. om sagerne vedr. finansielle tjenester, hvor ministeriet har sagsansvaret, men hvor sagerne behandles i Rådet (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Da nmark. Økonomi-   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæl- gelse af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskrevet ind- ledningsvist i Nyhedsrapporten. Det  nederlandske  formandskabs  hovedprioriteter1  er  udvidelsen  af  EU, bæredygtig  vækst  i  den  europæiske  økonomi,  et  sundt  flerårligt  EU - budget og en mere  effektiv rolle for EU i verden. Det nederlandske for- mandskab ønsker også at starte en debat med EU's borgere og regeringer om,  hvordan  man  fremmer  den  europæiske  integration  og  samarbejde samt de fælleseuropæiske værdier. Det  nederlandske  formandskab  lægger  stor  vægt  på  en  grundig  forber e- delse af midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien i foråret 2005. Inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets område forventes der i forberede l- sesfasen bl.a. at blive sat fokus på strategien for det Indre Marked 2003 - 2006, herunder problemerne med at få implementeret Indre Markedslo v- 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2004.nl 30. september 2004 IS Eksp.nr. 135517 /KRO
2/62 givningen,  samt  udviklingen  af  en  integreret  strategi  for  konkurrenceev- ne. I Rådet (Konkurrenceevne) vil formandskabet forsøge at få sat yderl  i- gere  skub  i  forhandlingerne  hhv.  om  forslaget  til  et  rammedirektiv  om tjenesteydelser  samt  forslaget  til  ny  EU-kemikalielovgivning  (REACH). Inden  for  energiområdet  lægger   det  nederlandske  formandskab  vægt  på spørgsmålet om EU's energiforsyningssikkerhed. Forman dskabet ventes i den  forbindelse  at  fokusere  på  udbygning  og  forbedring  af  energiinfr a- strukturen, styrkelse af EU-Rusland energidialogen samt den vedvarende energis andel i EU. Inden for søtransportområdet vil  formandskabet sætte fokus på nærskib sfarten. Efter  omtalen  af  de  enkelte  sager  er  der  anført,  hvor  man  kan  henvende sig, hvis man vil vide mere. Økonomi- og Erhvervsministeriets Internati- onale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. Nyhedsrapporten  kan  også  findes  på  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.
3/62 Indholdsfortegnelse 1. Særligt prioriterede sager .................................................................................... 4 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik................................................................11 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning ................................................................. 16 4. Den finansielle sektor ........................................................................................ 24 5. Standardisering og teknisk harmonisering ....................................................... 29 6. Andre sager om Det indre marked..................................................................... 34 7. Industriel ejendomsret ....................................................................................... 44 8. Skibsfart    ................................ .............................................. 47 9. Energi ................................ ................................................. 51 10. Danmarks Statistik ........................................................................................... 55
4/62 1. Særligt prioriterede sager Økonomi-   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæl- gelse  af  en  række  særligt  prioriterede  sager.  Prioriteringen  af  sagerne  er med til at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU - beslutningsprocessen.  Herved  sikres,  at  danske  interesser  og  politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.   Dette  afsnit  redegør  for  de  særligt  prioriterede  EU-sager  inden  for  Øko- nomi-  og  Erhvervsministeriets  område.  Afsnittet  indeholder  en  kort  b e- skrivelse af de EU-sager og EU-forslag, som prioriteres højt i den kom- mende  tid,  og  de  sager  og  initiativer,  som  er  prioriteret  højt  i  et  mere langsigtet  perspektiv.  I  afsnittet  beskrives  en  enkelt  sag  -  forslag  til  ny EU-kemikalieregulering - som hører under Miljøministeriets sagsområde. Sagen  behandles  imidlertid  i  EU-regi  både  i  Rådet  (Konkurrenceevne), hvor økonomi- og erhvervsministeren er Danmarks repræsentant og i Rå- det (Miljø), hvor miljøministeren repræsenterer Danmark. Særligt prioriterede sager på kort sigt Forslag til forordning om EF-patenter KOM(2000) 412, jf. side 45 Kommissionen  fremsatte  i  august  2000  forslag  til  forordning  om  EF- patenter. Formålet med forordningsforslaget er at indføre en ensartet b e- skyttelse i EU af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs., at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Ifølge  forslaget  skal  Den  Europæiske  Patentorganisation  (EPO)  admini- strere  forordningen  om  EF-patenter.  EPO  meddeler  allerede  europæiske patenter i henhold til Den Europæiske Patentkonvention (EPK) med virk- ning for medlemslandene af konventionen, herunder Danmark. Der er endnu ikke opnået nogen endelig fælles holdning til forordning s- forslaget. På rådsmødet (Indre marked, forbruger og turisme) den 31. maj 2001  blev  der  opnået  enighed  om  en  fælles  indstilling  til  rammerne  for det videre arbejde om EF-patentet. På rådsmødet (Konkurre  nceevne) den 3.  marts  2003  blev  der  opnået  enighed  om  de  overordnede  elementer  i forslaget,   nemlig   sprogspørgsmålet,   domstolsordningen,   de   nationale kontorers rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets    holdning    forelå    den    10.    april    2002.    Europa - Parlamentet godkendte Kommissionens forslag med ændringer (18 stk.). Det lykkedes ikke det irske formandskab at opnå enighed om retsvirkni n- gen  af  oversættelsen  af  patentkravene  i  foråret  2004.  Det   nederlandske formandskab  planlægger  at  afholde  bilaterale  drøftelser  med  udvalgte medlemslande for at vurdere mulighederne for nå til politisk enighed om forordningsteksten i efteråret 2004.
5/62 Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf. 43 50 80 00. Forslag til direktiv om computer-implementerede opfindelsers paten- terbarhed KOM (2002) 92, jf. side 45 Kommissionen  fremsatte  i  februar  2002  et  direktivforslag  vedr.  patente- ring af software. Formålet med direktivforslaget er at harmonisere regle r- ne  for  patentering  af  computer-implementerede  opfindelser  (software- opfindelser) samt at præcisere det patenterbare område herfor. Baggrunden for forslaget er, at den nuværende retstilstand vedrørende pa- tentbeskyttelse  af  computer-implementerede  opfindelser  er  uklar.  Det  er så ledes målet med forslaget at skabe en klar retstilsta nd i EU for, i hvilket omfang  computer  implementerede  opfindelser  kan  patenteres,  samtidig med at der skabes et incitament til investering og innovation i den euro- pæiske industri. På rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17.   – 18. maj 2004 blev der opnået politisk  enighed  om  et  kompromisforslag,  som  nu  er  sendt  til  Europa- Parlamentet  til  2.  behandling.  Det  vides  endnu  ikke,  hvornår  sagen  b e- handles i Europa-Parlamentet. Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00. Liberalisering af det indre marked for tjenesteydelser, jf. side 35 I juli 2002 konkluderede en rapport fra Kommissionen, at det indre mar- ked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende. Kommissionen udsendte i december 2003 en meddelelse om servicesek- torens konkurrenceevne. Meddelelsen konkluderer, at der er behov for en erhvervspolitisk  indsats  til  forbedring  af  den  europæiske  servicesektors konkurrenceevne, bl.a. i lyset af målsætningerne for Lissabonprocessen. Forslaget, som blev fremsat den 10. februar 2004, udgør en vigtig del af det økonomiske reformprogram under Lissabon-strategien. Forslaget er et  rammedirektiv, som omfatter alle  tjenesteydelser. Dog  er en række tjenesteydelser eksplicit undtaget fra forslaget. Forslaget  sigter  for  det  første  mod  at  effektivisere  tjenesteyderes  ret  til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterierne i de etablerings- og autorisationsordninger, som værtslandet kan kræve, at servicevirksomhederne opfylder. Forslaget  fastslår  for  det  andet,  at   udveksling  af  tjenesteydelser  mellem medlemsstaterne sker på basis af oprindelseslandsprincippet , dvs. at det er lovgivningen i tjenesteyderens oprindelsesmedlemsstat, der er gælden- de for den pågældende ydelse.
6/62 Kommissionen forventes at fremlægge ændringsforslag og præciseringer til direktivet efter sommerpausen. Kommissionen har som målsætning, at et  direktiv  kan  vedtages  i  første  halvår  2005.  I  betragtning  af  forslagets kompleksitet  og  den  forventede  forhandlingssituation,  vurderes  denne målsætning at være meget ambitiø s. Direktivforslaget  er  sendt  i  høring  i  Europa-Parlamentet,  hvis  holdning ikke foreligger. Forslaget  ventes  på  dagsordenen  for  Rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den 25. – 26. november 2004 til politisk debat. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, International Erhvervs- og Bolig- politik, tlf.: 35 46 60 00. En EU konkurrenceevnestrategi, jf. side 34 På et EU -topmøde i  Lissabon i marts 2000 satte EU's stats- og regerings- chefer det overordnede mål, at  EU skal være den mest konkurrencedygti- ge, vidensbaserede økonomi i verden i 2010. Der er nået fremskridt på en række  af  de  delmål  under  Lissabon -strategien,  men  der  er  behov  for  at styrke indsatsen vedr. målopfyldelse  yderligere. En integreret strategi for konkurrenceevne skal bidrage til at nå dette mål ved at fo  kusere arbejdet og ikke mindst sikre, at man træffer beslutninger på områder, der forbe  d- rer væksten.  Kommissionen fik på DER i Bruxelles den 21. marts 2003 til opdrag at udarbejde en integreret konkurrenceevnestrategi med henblik på  at  forbedre  EU's  arbej de  med  at  styrke  EU's  konkurrenceevne  og vækst. Som opfølgning præsenterede Kommissionen på rådsmødet (Konkurre  n- ceevne)  den  27.  november  2003  en  meddelelse  om  en  integreret  tilgang til  konkurrenceevne  (KOM(2003)704).  Det  nederlandske  formandskab har  sat  spørgsmålet  om  en  konkurrenceevnestrategi  på  dagsordenen  for rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  25. -26.  november  2004  med  henblik på politisk debat og vedtagelse af rådskonklusioner. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Int. Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  Foror d- ning  vedr.  Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  samt  Begræns- ninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemi- kalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirek- tivet)   og   forordningen   (EF/-)   om   persistente   organiske   miljøgifte KOM(2003)644 final, jf. side 40 Kommissionen fremlagde den 29. oktober 2003 sit forslag til ny EU ke- mikalieregulering. Forslaget erstatter og samler de nuværende regler i EU om kemikalier. Det overordnede formål med forslaget er bl.a. at b eskytte mennesker og miljø samt at fastholde og forbedre konkurrenceevnen for EU’s kemiske industri.
7/62 Målene  skal  nås  gennem  fælles  regler  for  nye  og  eksisterende  kemiske stoffer, hvor kun stoffer, der er viden om må markedsføres. Det er ind u- striens ansvar, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker på en forsvarlig måde uden risiko for mennesker og miljø. Alle  kemikalier,  der  produceres  eller  importeres  i  mængder  over  1  tons skal ifølge Kommissionens forslag registreres. For kemikalier, der produ- ceres i mængder over 10 tons, skal industrien vise, at der er lavet de nød- vendige undersøgelser af kemikaliernes farlige egenskaber. For de særligt problematiske stoffer er anvendelse forbudt med mindre der gives særlig tilladelse. Forslaget har været drøftet under irsk formandskab i såvel R å det (miljø) som  Rådet  (konkurrenceevne).  Under  det  nederlandske  formandskab  er der ligeledes lagt op til politisk drøftelse i Rådet (konkurrencee vne) og i Rådet  (milj ø)  hhv.  den  25. - 26.  november  2004  og  den  20.  december 2004. Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66 05 46. El-infrastruktur  og  el-forsyningssikkerhed  i  EU-perspektiv,  jf.  side 51 Kommissionen vedtog den 10. december 2003 en ny pakke med forslag, der  primært  sigter  på  at  fremme  investeringer  i  elsektoren.  Baggrunden for forslaget er navnlig de store strømafbrydelser, der fandt sted i Europa i  2003,  bl.a.  i  Italien,  Sydsverige/Sjælland  og  London.  Det  væsentligste element i pakken er et forslag til direktiv om foranstaltninger til sikring af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer. Formålet med direktivet er at sikre, at medlemslandene etablerer et st abilt regelsæt, der kan fremme de nødvendige investeringer i ny kapacitet med henblik på at undgå   forsyningssvigt i elsektoren. Forslaget vil bl.a. inde- bære  øget  kompetence  til  de  myndigheder,  der  fører  tilsyn  med  elsekto- ren. Forhandlingerne blev indledt under det irske formandskab i første halvår 2004. Europa-Parlamentet forventes først at have afsluttet sin første læs- ning i løbet af efteråret 2004. Forslaget  er  på  dagsordenen  for  energidelen  af  Rådsmødet  (Transport, Telekommunikation  og  Energi)  den  29.  november  2004  med  henblik  på politisk enighed. Kontakt: Energistyrelsen, tlf.: 33 92 67 00. Basel II: Revision af kapitaldækningsregler (Basel II), jf. side 26 Europa-Kommissionen  har  den  14.  juli  2004  fremsat  forslag  til  ændring af kreditinstitutdirektivet og direktivet om krav til kreditinstitutters kapi- talforhold – CAD-direktivet.
8/62 Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål at tilpasse  EU's  regler  om  kapitalkrav  i  kreditinstitutter  og  fondsmægler m.fl. til bl.a. de standarder, der er opnået en aftale (Basel II) om i det i n- ternationale samarbejde i Basel Banktilsynskomiteen. Formandskabet  tilstræber  at  forelægge  forslaget  til  politisk  drøftelse  på møde i ØKOFIN den 7. december 2004. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Særligt prioriterede sager på længere sigt Kommissionens   hvidbog   om   tjenesteydelser   af   generel   interesse (KOM (2004) 374 final), jf. side 36 Kommissionen  offentliggjorde  i  juni  2003  en  grønbog  om  forsynings- pligtydelser til offentlig høring hos medlemsstater og andre interessenter. Et af de spørgsmål, som Kommissionen rejste i grønbogen var, o m der er behov  for  et  rammedirektiv  om  forsyningspligtydelser.  De  fleste  med- lemsstater, herunder Danmark, var skeptiske. På baggrund af tilbagemeldingerne på grønbogen har Kommissionen den 12. maj 2004 offentliggjort en hvidbog om forsyningspligtydelser. Kom- missionen konkluderer i hvidbogen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at foretage generel regulering for eksempel i form af et rammedirektiv på nuværende tidspunkt. Spørgsmålet vil dog blive taget op igen på et senere tidspunkt. Foreløbig vil Kommissionen inden udgangen af 2005 udfærdi- ge en rapport, som skal give et overblik over forsyningspligtområdet. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. Statsstøttesager i Rådet I  de  senere  år  har  der  været  en  stigende  tendens  til,  at  medlemslandene gør brug af muligheden for at anlægge en sag for Rådet om godkendelse af  nationale  støtteordninger  efter  proceduren  i  EF-traktatens  art.  88,  stk. 2, 3. afsnit (dvs. proceduren, hvor rådet med enstemmighed kan godke n- de statsstøtte). Danmarks  holdning  på  stat sstøtteområdet  er,  at  det  generelle  statsstøtt e- niveau  skal  nedsættes,  og  at  støtten  skal  omlægges  mod  horisontale  for- mål. I  overensstemmelse  med  denne  holdning  ønsker  Danmark,  at  brugen  af art. 88, stk. 2, 3. afsnit begrænses mest muligt. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf.: 33 17 70 00. En ny EU handlingsplan for de finansielle markeder
9/62 Handlingsplanen  for  de  finansielle  markeder  løber  fra  1999  til  2005  og udløber dermed med årets udgang. På nuværende tidspunkt er 39 ud af 42 forslag gennemført eller vedtaget politisk. Overvejelserne  om,  hvad  der  skal  følge  efter  handlingsplanen  er  i  gang. Bl.a. har EU-  Kommissionen udsendt  rapporter fra 4  arbejdsgrupper om henholdsvis  kreditinstitutter,  forsikringssektoren,  værdipapirsektoren  og om kapitalforvaltning i høring. Fristen for at sende bemærkninger til rap- porterne til Kommissionen var den 10. september 2004. Hensigten er, at det videre arbejde med udbygningen af de europæiske fi- nansielle  markeder  skal  sikre  en  konkurrencedygtig  og  integreret  finan- siel  sektor  i  Europa.  Øget  finansiel  integration  har  en  positiv  effekt  på økonomien  og  på  beskæftigelsen.  Samtidig  giver  den  øget  konkurrence som følge af integrationen bedre kundeforhold. Kommissionen har endnu ikke taget stilling til, hvordan det videre arbej- de  skal  tilrettelægges,  idet  det  bliver  op  til  den  nyvalgte  Kommission  at gennemføre  nye  initiativer.  Det  forventes,  at  Kommissionen  fremlægger et arbejdsprogram for det finansielle område i foråret 2005. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Meddelelse  fra  Kommissionen  til  Rådet  og  Europa -Parlamentet  om modernisering  af  selskabsretten  og  forbedret  virksomhedsledelse  i Den Europæiske Union – vejen frem, KOM(2003)284, jf. side 19 Kommissionen  har  den  21.  maj  2003  offentliggjort  sin  meddelelse  om modernisering  af  selskabsretten  og  forbedring  af  selskabsledelse  (corpo- rate governance) i EU. Meddelelsen indeholder en handlingsplan med en tentativ  prioritering  af  aktiviteter  og  foreslåede  lovgivningsinstrumenter for  de  enkelte  aktiviteter  på  henholdsvis  kort   sigt  (2003-2005),  mellem- lang sigt (2006-2008) og lang sigt (2009-). Meddelelsen og handlingsplanen udgør Kommissionens svar på den ra p- port  med  anbefalinger  til  modernisering  og  udvikling  af  selskabsretten  i EU,  som  en  gruppe  af  højtstående  selskabsretsek sperter  (den  såkaldte Winter-gruppe) offentliggjorde den 4. november 2002. Konkurrenceevne- rådet  ve dtog  under  det  danske  formandskab  i  efteråret  2002  at  opfordre Kommissionen  til  at  drøfte  anbefalingerne  med  medlemslandene  og  på baggrund  heraf  udarbejde  en  handlingsplan.  ØKOFIN  har  givet  sin  op- bakning til arbejdet, og Det Europæisk Råd erklærede den 20. -21. marts 2003, at det betragter handlingsplanen som en prioritet. Rådet (Konkurrenceevne) vedtog på mødet den 22. september   2003 kon- klusioner, hvori Rådet  udtrykte opbakning til handlingsplanen. Kommissionen har allerede igangsat en række initiativer, der er omhand- let  af  handlingsplanen.  Kommissionen  forventes  primo  oktober  i  år  at vedtage to henstillinger om henholdsvis ledelsesaflønning og ledelsesuaf- hængighed.
10/62 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00. Kommissionens Handlingsplan     for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278, jf. s. 20 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissi  o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbej de  en  fælles  EU-strategi  for bedre regulering. Kommissionens handlingsplan, som er blevet behandlet under adskillige formandskaber, er et led i den samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU. Det  nederlandske  formandskab  præsenterede  på  rådsmødet  (Konkurre  n- ceevne)  den  24.  september  2004  en  fremskridtsrapport,  der  skal  danne grundlag  for  Rådets  behandling  af  bedre  regulering  på  rådsmødet  (Ko   n- kurrenceevne)  den  25.-26.  november  2004.  På  novembermødet  er  det hensigten,  at  Rådet  skal  vedtage  en  liste  med  10 -20  konkrete  forslag  til regelforenkling, som skal spilles ind i Kommissionens løbende regelfor- enklingsprogram. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.: 33 30 77 00.
11/62 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik Konkurrenceevne – opfølgning på meddelelsen om industripolitik i et udvidet EU Kommissionens offentliggjorde i april i år meddelelsen ”Opfølge struktu r- ændringer: En industripolitik for det udvidede Europa”. Meddelelsen er en opfølgning på meddelelsen fra december 2002 med ti tlen ”Industripolitik i et udvidet Europa” samt meddelelsen fra december 2003 med titlen ”Vigti- ge spørgsmål vedrørende Europas konkurrenceevne  – mod en integreret til- gang”. Den  nye  meddelelse  har  til  formål  at  analysere  konkurrenceevnen  i  EU’s industrisektor og vurdere, hvorvidt og i hvilket omfang der er fare for afin- dustrialisering,    dvs.    udflytning    af    store    dele    af    den    europæiske industriproduktion til lande med lavere omkostninger. Ifølge Kommissionens analyse foreligger der ikke bevis for en generel afin- dustrialiseringsproces  blandt  EU’s  medlemslande.  Kommissionen  konklu- derer, at der snarere er tale om konsekvenserne af den løbende tilpasnings- proces,  hvor  ressourcerne  hele  tiden  omfordeles  til  andre  sektorer  med komparative fordele. På den anden side står den europæiske industri over for en række struktu  r- ændringer. Den senere tids dårlige resultater i Europa med hensyn til pr o- duktivitetsstigning,  forskningsudgifter  og  innovationsevne  giver  grund  til eftertanke, selvom de først og fremmest har vist sig inden for det højtekno- logiske område. EU’s  udvidelse  er  ensbetydende  med  store  muligheder  for  de  europæiske virksomheder. Det skyldes ikke blot, at det indre marked udvides, men også at virksomhederne kan omorganisere deres værdikæder, således at de ko m- mer til at omfatte hele kontinentet, samtidig med at de nye medlemsstaters konkurrencemæssige  fordele  udnyttes.  De  nye  medlemsstater  vil  dog  kun kunne drage fordel af deres relativt billige arbejdskraft i en overgangsperio- de. Kommissionen ønsker at bruge industripolitikken til at følge op på de an a- lyserede strukturændringer. Det kræver tre former for foranstaltninger. For det første skal EU fortsat bestræbe sig på at skabe bedre lovgivning s- mæssige rammer for industrien. Derfor skal der fokuseres mere målrettet på konkurrenceevneaspektet i forbindelse med den integrerede konsekvensana- lyse af Kommissionens forslag og initiativer. For  det  andet  skal  synergierne  mellem  forskellige  fællesskabspolitikker, som  bidrager  til  industriens  konkurrenceevne,  udnyttes  bedre.  Det  gælder tiltag  inden  for  innovation,  forskning,  uddannelse  af  arbejdskraften,  infor- mations- og kommunikationsteknologi og konkurrencepolitik.
12/62 For det tredje skal Unionen videreudvikle industripolitikkens sektordimen- sion  ud  fra  en  betragtning  om,  at  rammebetingelserne  i  et  vist  omfang  er forskellige i de enkelte sektorer. Det drejer sig om at analysere forhånde n- værende horisontale instrumenters effektivitet i sektorerne for at undersøge deres relevans og i givet fald at foreslå hensigtsmæssige justeri nger. På  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  24.  september  2004  blev  der    ved- taget et sæt rådskonklusioner om EU' industripolitik . Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Det  flerårige  program  for  iværksætteri  og  konkurrenceevne,  PACE 2006-2010 Det  nuværende  flerårige  program  for  initiativ  og  iværksætterånd,  MAP, udløber  ultimo  2005.  Programmet  forventes  afløst  af  det  flerårige  pr o- gram  for  iværksætteri  og  konkurrenceevne,  PACE  2006-2010.  Program- met    skal    besluttes    via    den    fælles    beslutningsprocedure    (Europa- Parlamentet og Rådet)  således, at den kan  træde i kraft 1. januar 2006. Kommissionen  forventes  at  fremlægge  et  forslag  hertil  i  efteråret  2 004. Det formodes, at Kommissionen foreslår, at PACE skal dække e rhvervs-, industri- og konkurrenceevnepolitik og iværksætter- og innovationshand- lingsplanen  med  afsæt  i  traktatens  artikel  157.  De  fire  mål  med  PACE skal være, (1) at industrien hurtigere kan tilpasse sig strukturforandringer, (2)  at  fremme  initiativer  og  udvikling  af  virksomheder  navnlig  SMV’er, (3) at fremme samarbejde mellem virksomheder, og (4) at fremme udnyt- telsen  af  det  industrielle  potentiale  i  politikkerne  for  innovation,  forsk- ning  og  teknologisk  udvikling.  PACE-programmet  har  dermed  en  mere generel   konkurrenceevne-   og   vækst-profil   end   det   nuværende   MAP- program. PACE-programmet  forventes  forhandlet  i  rådsarbejdsgruppe -regi  i  løbet af 2. halvår 2004. Sagen  er  sat  på  den  foreløbige  dag sorden  for  Rådsmødet  (Konkurrenc e- evne) den 25.-26. november 2004 med henblik på præsentation. Kontakt:  Erhvervs-  og  Byggestyrelsen,  Handel  og  Erhverv  tlf.  35  46  60 00. WTO’s handelsrunde Den nuværende runde af frihandelsforhandlinger i WTO blev i igangsat i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Udviklings- runden” og har særlig fokus på yderligere integration af udviklingsland e- ne i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Målet er de s- uden en nedsættelse af de generelle toldsatser for landbrugs- og industri- varer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse  af  handelshindringer  i  servicesektoren.  Endelig  indeholder  Do-
13/62 ha-mandatet  målsætninger  om  adgang  til  medicin  (TRIPs),  reduktion  af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globa- le  regler  for  investeringer,  konkurrence,  gennemsigtighed  i  offentlige indkøb og handelslettelse (de såkaldte Singapore emner). Den 31. juli 2004 lykkedes det i Geneve efter intense forhandlinger at nå frem til en rammeaftale for det endelige resultat af handelsrunden. Død- vandet efter sammenbruddet i september 2003 på WTO's 5. ministerko n- ference i Cancún i Mexico synes dermed brudt. Rammeaftalen  udstikker  retningslinier  for  de  videre  forhandlinger  inden for primært landbrug, told på industrivarer og tjenesteydelser. Aftalen i n- deholder tidsfrister for fremlæggelse af tilbud samt de overordnede prin- cipper for reduktion af landbrugsstøtte og toldsatser, særlig behandling af ulandene samt handelslettelse. Rammeaftalen indeholder ikke specifikke tal og formler for reduktionen af told og støtte samt årstal for impleme n- tering. Med aftalen konstateres også, at de 3 øvrige Singapore emner (i n- vesteringer, konkurrence og offentlige indkøb) ikke bliver en del af run- den.  Aftalen  vil  fungere  som  rettesnor  for  de  videre  forhandlinger  om handelsliberalisering frem mod næste ministerkonference i Hong Kong i december 2005. Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50 . Status  for  WTO-klagesag  mod  Sydkorea  og  Sydkorea  mod  EU  om støtte til skibsbygning Rådet  vedtog  med  kvalificeret  flertal  den  27.  juni  2002  Kommissionens forslag  om  at  genindføre  midlertidig  statsstøtte  til  nybygning  af  visse skibstyper. Danmark  stemte  sammen  med  Sverige,  UK,  Holland  og  Finland  imod Kommissionens forslag. Samtidig afgav mindretallet en erklæring til pro- tokollen, hvor landene bl.a. udtrykte skuffelse over, at der nu  gives mu- lighed for at genindføre statsstøtte til skibsbygning i EU. Endvidere gen- tog mindretallet dets tidligere fremsatte opfordring til Kommissionen om at anlægge klagesagen mod Sydkorea for unfair prisfastsættelse for WTO hurtigst muligt. Samtidig med vedtagelsen af forslaget vedtog Rådet et sæt konklusioner, hvor Kommissionen blev pålagt endnu en gang at forsøge at opnå en fr  i- villig  aftale  med  Sydkorea  om  fair  konkurrencevilkår  på  verdens  skib  s- bygningsmarked, herunder om en omkostningsbestemt prisfastsættelse på nybygning af skibe. Det lykkedes ikke Kommissionen at indgå en såda  n aftale,  hvorfor  Kommissionen  i  efteråret  2002  indklagede  Sydkorea  for unfair priskonkurrence for WTO. Proceduren mod Sydkorea under WTO er  således  påbegyndt;  I  juli  2003   blev  der  nedsat  et  panel  under  WTO’s tvistbilæggelsesprocedure og der har været afholdt flere runder konsulta- tioner. Panelets rapport skulle oprindeligt have været færdiggjort i august
14/62 2004  men  er  udsat  til  december  2004.  Panelafgørelsen  forventes  senest med udgangen af februar 2005. Sydkorea  har  i  efteråret  2003  indledt  en  tvistbilægge lsesprocedure  mod EU vedr. EU's støtte og eksportkreditordninger i relation til skibe. Denne sag forventes tidligst afsluttet i løbet af 1. halvår 2005. Udsigten til at sagen mod Sydkorea ikke kunne løses før i 2005 fik i ja- nuar  i  år   Kommissionen  til  at  fremsætte  et  forslag  om  at  forlænge  den midlertidige  støtteordning  for  skibsbygning.  Forlængelsen  rækker  ifølge Kommissionens  forslag  frem  til  31.  marts  2005.  Forslaget  blev  vedtaget på   rådsmøde t  (Konkurrenceevne)  den  11.  marts  2004.  Bl.a.  Danmark stemte i mod Kommissionens forslag. Kontakt:  Erhvervs-  og  Byggestyrelsen,  Handel  og  Erhverv  tlf.  35  46  60 00. Stål På et High -Level møde om stål i OECD den 28. -29. juni 2004 om status for  drøftelserne  om  en  aftale  til  begrænsning  af  subsidier  inden  for  stå l- sektoren blev det i lyset af de betydelige  forskelle, der stadig er mellem især USA og EU om tilladte subsidier, besluttet at suspendere forhandlin- gerne for resten af året. Der vil blive indkaldt til møde igen i begyndelsen af 2005 for at vurdere, om der er grundlag for at afslutte forhandlingerne. Indtil  da  finder  der  uformelle  konsultationer  sted  for  at  indsnævre  me- ningsforskellene. Aftalerne på stålområdet med Rusland og Kazakhstan er blevet tilpa   sset til udvidelsen af EU, og Kommissionen forbereder et formelt forslag om indgåelse af en stålaftale med Ukraine for 2004. For både Rusland, Ukr   a- ine og Kazakhstan forbereder Kommissionen udkast til forhandlingsman- dat med henblik på forhandling af aftaler for tiden efter 2004.   Tekstil- og beklædningssektoren Tekstil- og beklædningssektoren i EU og stort set alle andre importørlan- de (d.v.s. industrilande), har i omkring 40 år været underlagt kvantitative importbegrænsninger, der har beskyttet mod konkurrencen fra eksportør- landene (d.v.s. udviklingslandene). Under Uruguayrunden aftaltes, at det- te  kvotesystem  (MFA)  skulle  afvikles  over  10  år  regnet  fra  rundens  a f- slutning, d.v.s. 1. januar 2005. Udsigten til frihandel sammenholdt med, at tekstil- og beklædningsindu- strien  befinder  sig  i  en  vanskelig  økonomisk  situation  har  foranlediget Kommissionen til at analysere den globale konkurrencesituation for teks- til- og beklædningsindustrien. Kommissionens analyse har været diskute- ret i løbet af første halvår 2004 med alle berørte og interesserede parter, herunder  Europa-Parlamentet,  industrien,  handlen  og  arbejdstagerne.  I andet  halvår  vil  Kommissionen  på  grundlag  af  denne  brede  høring  ra  p- portere  til  Rådet  med  eventuelle  anbefalinger  om  industripolitiske  og
15/62 handelspolitiske  tiltag,  der  skal  understøtte  branchens  egne  tiltag  til  sik- ring af fremtiden efter afviklingen af kvotesystemet. Sagen er på dagsordenen for mødet i Konkurrenceevnerådet den 25.  -26. november med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf.: 35 46 60 00.
16/62 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om lovpligtig revision af års - og koncernregnska- ber og om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til  direktiv  om lovpligtig  revision  af  årsregnskaber  og  koncernregnskaber  (modernis e- ring   af   8.   dir.)   samt   ændring   af   Rådets   direktiver   78/660/EØF   og 83/349/EØF – KOM(2004) 177 endelig. Forslagets  formål  er  at  styrke  den  lovpligtige  revision  i  EU,  foreby gge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års - og koncernregnskaber. Forslaget  viderefører  i  det  væsentlige  bestemmelserne  i  det  gældende  8. direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder.  Herud- over  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger  om  hen- holdsvis kvalitetskontrol og revisors uafhængighed. Den lovpligtige revi- sion styrkes herudover bl.a. ved at stille krav om anvendelse af de inter- nationale revisionsstandarder og ved at stille krav om, at virksomheder af særlig offentlig interesse skal have en revisions-komité. End elig foreslås etablering  af  et  offentligt  tilsyn  med  revisorerne  og  revisionsvirksomhe- derne samt bestemmelser, der skal sikre samarbejde mellem de offentlige tilsynsmyndigheder både indenfor og udenfor EU. Forslaget har været behandlet på en række møder under både det irske og det nederlandske formandskab. Formandskabet har sat forslaget på dagsordenen på   rådsmødet (ØKOFIN) den 16. november 2004. I  Kommissionens  meddelelse  af  21.  maj  2003  om  styrkelse  af  den  lov- pligtige revision i EU er en modernisering af 8. direktiv nævnt som et af de prioriterede initiativer. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-Parlamentet. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00. Forslag  til  forordning  om  Statut  for  en  Europæisk  forening  (EA), samt  supplerende  bestemmelser  til  Statutten  for  en  Europæisk  For- ening (EA) for så vidt angår medarbejderindflydelse I forlængelse af arbejdet med at gennemføre Statutten for det Europæi ske Aktieselskab har der været et ønske om også at gennemføre ove rnationale virksomhedsformer  på  tilgrænsende  selskabsretlige  områder.  Der  blev derfor  i  1992  fremsat  forslag  til  Statut  for  henholdsvis  det  Europæiske Andelsselskab, det Europæiske Gensidige Selskab og endelig en Europæ- isk Forening.
17/62 Forhandlingerne har afventet forhandlinger om først det Europæiske Sel- skab og siden det Europæiske Andelsselskab. Da disse to forordninger nu er  vedtaget,  er  der  grundlag  for  at  genoptage  forhandlingerne  om  Statut for en Europæisk Forening. Statutten tænkes udarbejdet efter samme mo- del som de to forudgående, dvs. i form af en forordning og et supplerende direktiv  om  medarbejderindflydelse,  således  at  de  to  retsakter  udgør  et hele. Der har været en første gennemgang af et revideret udkast til forordnings- forslag under det  græske formandskab i foråret 2003. Forslaget har ikke været  behandlet  siden  og  forventes  ikke  behandlet  på  Råd  smøder  under det nederlandske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00. Overvejelser om forslag til ændring af 2. selskabsdirektiv 2. selskabsdirektiv fra 1976, der omhandler kapitalforholdene i selskaber, har   været   genstand   for   overvejelser   om   opdatering   så vel   i   SLIM- arbejdsgruppen som efterfølgende i den af Kommissionen nedsatte High Level Ekspertgruppes arbejde omkring forslag til forenkling og moderni- sering af selskabsretten i Europa (’Winter-gruppen’). Med  inspiration  i  dette  arbejde  har  Kommissionen  udarbejdet  en  hand- lingsplan for det videre arbejde med forenkling og modernisering af sel- skabsretten i EU. Denne handlingsplan er særskilt omtalt, jf. nedenfor. Kommissionen  stiller  sig  positiv  over  for  en  mere  fleksibel  holdning  til økonomiske dispositioner inden for selskabets rammer og overfor selska- bets umiddelbare interessenter ud fra en vurdering af det forsvarlige i di- spositionen.  Dette  omfatter  bl.a.  reglerne  for  erhvervelse  af  egne  aktier, videre  rammer  for  økonomiske  dispositioner  og  krav  til  vurderinger  af indskud af værdier i selskabet under den klare forudsætning, at selskabets økonomiske  forhold  tillader  det.  Herudover  foreslår  Ko mmissionen,  at der  igangsættes  et  arbejde  for  på  længere  sigt  at  fastlægge  en  alternativ struktur  for  selskabers  kapitalforhold.  Kommissionen  er  imidlertid  ikke særlig præcis om overvejelser i den henseende. Kommissionen   har   til   opfølgning   på   handlingsplanens   anbefalinger igangsat et forberedende arbejde i samarbejde med medlemsstaterne med henblik på at afdække de reelle behov for ændringer af direktivet, i fø rste omgang i form af mindre omfattende forenklinger. Resultatet af dette ar- bejde vil være et forslag til ændringsdirektiv, som  forventes fremsat me- dio oktober. Det nederlandske formandskab har sat forslaget på  den fore- løbige  dagsorden  for  rådsmøde t  (Konkurrenceevne)  den  25.-26.  novem- ber 2004 under "eventuelt". Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00.
18/62 Foreløbigt  udkast  til  14.  selskabsdirektiv  om  grænseoverskridende flytning af hjemsted Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begrænset hæftelse – vedrører muligheden for at flytte hjemsted fra en medlemsstat til en anden. Udkastet har endnu ikke været fremsat som officielt forslag. Det forven- tes dog at ske i september 2004, og forslaget er således  tentativt på k on- kurrenceevnerådsmødet den 25. og 26. november  2004 som et punkt un- der eventuelt som fremskridtsrapport. I Kommissionens meddelelse om modernisering af selskabsretten og for- bedret  virksomhedsledelse  i  EU  er  forslaget  til  fjortende  direktiv  nævnt som en prioritet på kort sigt i den tilhørende handlingsplan. Denne prior i- tering har opnået tilslutning fra arbejdsgruppen bestående af selskabsret  s- eksperter fra medlemslandene. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00. Forslag  til  Rådets  10.   selskabsdirektiv  vedrørende  grænseoverskri- dende fusion mellem selskaber med begrænset ansvar Kommissionen  fremsatte  den  18.  november  2003  sit  forslag  til  direktiv om grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber (10. selskabsdirek- tiv)  KOM  (2003)  703  endelig.  Med  direktivet  indføres  der  en  grænse- overskridende  fusionsprocedure,  hvorved  fusionerne  i  de  enkelte  lande underlægges de regler og principper, der gælder for fusioner mellem sel- skaber beliggende i samme land. Forslaget er fremsat dels på baggrund  af et tidligere fremsat forslag, dels på  baggrund  af  principperne  i  direktiv  om  medarbejderindflydelse,  der ledsager forordningen om statutten for det europæiske selskab. Der er en begrundet frygt for at direktivet, der rent selskabsretligt har fået en  meget  positiv  modtagelse,  ikke  kan  gennemføres,  uden  at  der  for spørgsmålet  om  medbestemmelse  findes  en  løsning.  Direktivforslaget  er fremsat  første  gang  i  1985,  hvor  netop  medbestemmelsesspørgsmålet fastlåste situationen. Forhandlingerne  har  overordnet  haft  det  udgangspunkt,  at  det  var  nød- vendigt at behandle spørgsmå let om medbestemmelse i dette direktiv. Det er politisk uacceptabelt for Kommissionen og et flertal af medlemslande- ne  at  overlade  dette  spørgsmål  til  national  ret.  Denne  polit iske  holdning forventes  bekræftet  i  Europa-Parlamentet.  Forslaget  er  på  den  baggrund blevet  behandlet  under  det  irske  og  nederlandske  formandskab.  Europa- Parlamentet forventes at behandle forslaget ultimo 2004. I  Kommissionens  meddelelse  af  21.  maj  2003  om  modernisering  af  sel- skabsretten  og  forbedret  virksomhedsledelse  i  EU  er  forslaget  til  10.  di- rektiv nævnt som en prioritet på kort sigt i den tilhørende handling splan.
19/62 Forslaget  –  der  tillige  indgår  i  handlingsplanen  for  finansielle  tjenest e- ydelser  –  er  på  det   nederlandske  formandskabs  foreløbige  dagsordenen for  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  25 .-26.  november  2004  til  fælles indstilling. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00 Meddelelse  fra  Kommissionen  til  Rådet  og  Europaparlamentet  om modernisering  af  selskabsretten  og  forbedret  virksomhedsledelse  i Den Europæiske Union – vejen frem, KOM(2003)284 Kommissionen  har  den  21.  maj  2003  offentliggjort  sin  meddelelse  om modernisering  af  selskabsretten  og  forbedring  af  selskabsledelse  (corpo- rate governance) i EU. Meddelelsen indeholder en handlingsplan med en tentativ  prioritering  af  aktiviteter  og  foreslåede  lovgivningsi nstrumenter for  de  enkelte  aktiviteter  på  henholdsvis  kort  sigt  (2003 -2005),  mellem- lang sigt (2006-2008) og lang sigt (2009-). Meddelelsen og handlingsplanen udgør Kommissionens svar på den ra p- port  med  anbefalinger  til  modernisering  og  udvikling  af  selskabsretten  i EU,  som  en  gruppe  af  højtstående  selskabsretseksperter  (den  s å kaldte Winter-gruppe) offentliggjorde den 4. november 2002. Konkurrenceevne- rådet  vedtog  under  det  danske  formandskab  i  efteråret  2002  at  opfordre Kommissionen  til  at  drøfte  anbefalingerne  med  medlemslandene  og  på baggrund  heraf  udarbejde  en  handlingsplan.  ØKOFIN  har  givet  sin  op- bakning til arbejdet, og Det Europæisk Rå d erklærede den 20.-21. marts 2003, at det betragter handlingsplanen som en prioritet. Rådet (Konkurrenceevne) vedtog på mødet den 22. september 2003 ko  n- klusioner, hvori Rådet udtrykte opbakning til handlingsplanen. Kommissionen har allerede igangsat eller planlægger en række initiativer, der  er  omhandlet  af  handlingsplanen.  Disse  initiativer  er  i  flere  tilfælde omtalt andetsteds i denne nyhedsrapport.    Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00. Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af in- ternationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen,  der  indgår  som  et  afgørende  element  i  Kommissionens handlingsplan for finansielle tjenesteydelser, foreskriver, at alle europæi- ske virksomheder, som er børsnoterede, fra 2005 skal anvende de interna- tionale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncer nregnskab. Formålet med forordningen er, at alle børsnoterede virksomheder i Eur o- pa fra 2005 skal udarbejde koncernregnskaber efter de samme regler med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder.
20/62 I  henhold  til  forordningen  er  der  i  EU  etableret  en  godkendelsesmeka- nisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i godken- delsesmekanismen  udgøres  af  et  regnskabskontroludvalg,  The  Accoun- ting Regulatory Committee (ARC) bestående af medlemslandenes repr æ- sentanter.  Regnskabskontroludvalget  skal  høres  samt  rådgive  o g  bistå Kommissionen, der godkender de enkelte regnskabsstandarder. Ved god- kendelsen får standarderne karakter af en forordning og er dermed direkte gældende i medlemslandene. ARC vedtog på sit møde den 16. juli 2003 at støtte Kommissionens fo r- slag til ”Kommissionens forordning om vedtagelse af visse internationale regnskabsstandarder   i   overensstemmelse   med   Europa-Parlamentets   og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002”. Kommissi onen vedtog på denne baggrund forordningen den 29. september 2003. Herved  skete  der  en  samlet  godkendelse  af  alle  de  på  daværende  tid s- punkt  eksisterende  regnskabsstandarder,  bortset  fra  IAS  32  og  IAS  39. IAS  32  og  39  vedrører  den  regnskabsmæssige  behandling  af  finansielle instrumenter.  Med  finansielle  instrumenter  forstås  udlån,  indlå   n,  aktier, obligationer, futures, options m.v., altså næsten ethvert finansielt aktiv e l- ler forpligtelse. Kommissionens  manglende  forslag  om  godkendelse  af  IAS  32  og  39 hænger sammen med den bekymring for og modstand mod en evt.  god- kendelse,  som  visse  europæiske  lande  og  organisationer  for  bank-  og forsikringssektoren har udtrykt. Problemerne med IAS 32 og 39 har afstedkommet, at Kommissionen har været  meget  aktiv  med  henblik  på  at  få  IASB  og  bl.a.  de  europæ  iske bank-  og  forsikringsorganisationer  til  at  nå  frem  til  en  løsning,  der  kan opnå generel accept i medlemslandene.  Arbejdet for en løsning har i be- tydeligt omfang haft pressens bevågenhed.   Situationen er for nuværende uafklaret. Kommissionen forventes i løbet af efteråret at tage stilling til om, og  i gi- vet fald i hvilken form, der skal fremsættes forslag til godkendelse af IAS 32 og 39. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00 Kommissionens Handlingsplan     for Bedre Regulering i EU KOM(2002)278 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon  i marts 2000 pålagde Kommissi o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU -strategi  for bedre  regulering.  Kommissionens  handlingsplan  er  et  led  i  den  samlede strategi, som skal forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU.
21/62 Handlingsplanen   indeholder   16   anbefalinger   rettet   mod   henholdsvis Kommissionen,  Parlamentet,  Rådet  og  medlemsstaterne.  Anbefalinge rne vedrører  bl.a.  kodificering,  forenkling  af  eksisterende  lovgivning,  hørin- ger og konsekvensvurderinger. Sammen med handlingsplanen har  Kom- missionen fremlagt en meddelelse om konsekvensvurderinger (KOM(2002)276) og en meddelelse om minimumsstandarder for høringer (KOM(2002)277). Handlingsplanen  blev  under  det  danske  formandskab  behandlet  på  råd  s- møderne for Konkurrenceevne den 30. september og den 14.-15. novem- ber 2002. Under  det  græske  formandskab  præsenterede  Kommissionen  i  foråret   2003  en  meddelelse  om  forenkling  og  opdatering  af  lovgivningen  i  EU (KOM(2003)71). Under det italienske formandskab har Kommissionen i forbindelse  med  den  årlige  rapport  om  subsidiaritet  og  proportional itet (KOM(2003)770) foretaget en gennemgang af fremskridtene i implemen- teringen af handlingsplanen for bedre regulering. Begge meddelelser er et led  i  udmøntningen  af  Kommissionens  handlingsplan  for  bedre  regule- ring. Under det irske formandskab blev der på rådsmødet for Konkurre  n- ceevne den 17.-18. maj 2004 vedtaget rådskonklusioner vedr. bedre reg u- lering,  som  bl.a.  vedr.  brugen  af  konsekvensvurderinger  i  Rådet,  vurd e- ring af konkurrenceevnen og regelforenkling. I starten af det irske formandskab præsenterede Irland, Holland, Luxem- bourg  og  Storbritannien  et  fælles  initiativpapir  om  reform  af  regulerin- gen.   Initiativet   i   papiret   sigter   mod   at   få    iværksat   en   prioriteret   og langsigtet  indsats  omkring  bedre  regulering  i  EU.  Initiativet  har  været genstand for en drøftelse i ØKOFIN den 9. marts 2004 og blev hilst vel- kommen i konklusionerne fra det Europæiske Råd i marts 2004. Sideløbende er der i Rådet for Generelle Anliggender i foråret 2003 bl  e- vet indgået en interin stitutionel aftale om bedre regulering. Under det ir- ske formandskab er der påbegyndt drøftelser om den konkrete impleme n- tering af aftalen. Det  nederlandske  formandskab  præsenterede  på  rådsmødet  (Konkurre  n- ceevne)  den  24.  september  2004  en  fremskridtsrapport,  der  skal  danne grundlag  for  Rådets  behandling  af  bedre  regulering  på  rådsmødet  (Ko   n- kurrenceevne)  den  25.-26.  november  2004.  På  novembermødet  er  det hensigten,  at  Rådet  skal  vedtage  en  liste  med  10 -20  konkrete  forslag  til regelforenkling, som skal spilles ind i Kommissionens løbende regelfor- enklingsprogram. Derudover forventes elementer af bedre regulering be- handlet i ØKOFIN den 21. oktober 2004. Endelig forventes det Europæi- ske  Råd  at  behandle  bedre  regulering  på  mødet  d  en  5.  november  i  hen- hold til konklusionerne fra marts 2004. Europa-Parlamentet  har  ikke  udtalt  sig  om  Kommissionens  handlings- plan.
22/62 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.: 33 30 77 00. Kommissionens  meddelelse  om  opdatering  og  forenkling  af  eksiste- rende fællesskabslovgivning KOM(2003)71 Den 11. februar 2003 præsenterede Kommissionen en meddelelse om op- datering  og  forenkling  af  eksisterende  fællesskabslovgivning.  Meddelel- sen er et led i udmøntningen af Kommissionens handlingsplan for bedre regulering (KOM(2002)278), idet den er første skridt i implementeringen af den af de 16 aktioner, der vedrører opdatering og forenkling af eksiste- rende EU-lovgivning. Meddelelsen lægger op til et rullende regelforenklingsprogram, som frem til  udgangen  af  2004  skal  sikre  et  pålideligt,  opdateret  og  bruge rvenligt EU-lovkompleks.  I  overensstemmelse  med  intentionerne  i  handlingspla- nen for bedre regulering foreslår Kommissionen derfor, at overflødige og utidssvarende  retsakter  fjernes,  og  at  retstekster  omskrives,  så  de  gøres mere sammenhængende og forståelige. Meddelelsen  tegner  en  langsigtet  moderniseringsproces,  som  samtidig sigter mod en mere brugervenlig præsentation af EU-acquis’et. For at nå sin må lsætning foreslår Kommissionens et antal konkrete initia tiver, som bl.a.  vedrører  forenkling  af  eksisterende  EU-regulering,  kodificering  og konsolidering. Meddelelsen blev præsenteret på Rådsmødet for Konkurrenceevne d  en 3. marts. 2003. På baggrund af afslutningen på fase 1 (september 2003) kom Kommissionen med en rapport om gennemførelse af regelforenklingsind- satsen og status i forhold til de foreslåede initiativer (KOM(2003) 623). I juni  2004  udkom  den  anden  rapport  i  rækken  (KOM(2004)  432),  som følge  af  afslutningen  på  fase  2  (i  marts  2004).  Ligeledes  forve ntes  en tredje rapport, når fase 3, som er sidste fase, a fsluttes i december 2004. Bedre regulering er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet i Ko  n- kurrenceevnerådet den 24. september og den 25. -26. november 2004. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.:33 30 77 00. EU-virksomhedspanelet På  dansk  opfordring  oprettede  man  i  1998  et  virksomhedspanel  i  EU. Virksomhedspanelet kan bidrage med nyttig information om virksomhe- dernes  omkostninger  ved  at  skulle  tilpasse  sig  og  følge  ny  lovgivning. Panelet  kan  give  Kommissionen  mulighed  for  at  vurdere,  om  der  er  en rimelig  balance  mellem  omkostningerne  og  det  mål,  man  vil  opnå  med nye direktivforslag. Som følge af Kommissionens Handlingsplan  for Bedre Regulering i EU er virksomhedspanelet blevet opprioriteret som redskab i forbindelse med forberedelse  af  nye  direktivforslag  hvilket  ligeledes  blev  understreget  i konklusionerne fra Konkurrenceevnerådet den 17. maj 2004.
23/62 Når  de  nye  medlemslande  har  etableret  der es  paneler  i  begyndelsen  af 2005, vil det bestå af omkring 3000 virksomheder fra hele EU (samt No r- ge  og  Island).  Panelet  er  således  en  effektiv  måde  at  høre  europæiske virksomheder på i forbindelse med EU regler og lovgivning. Panelets  første  undersøgelse  blev  gennemført  i  efteråret  2003.  Unders ø- gelsen havde til formål at finde frem til, hvilke omkostninger der er fo r- bundet med at overholde og følger reglerne for beskatning og moms. Re- sultaterne  fra  undersøgelsen  indgår  nu  i  Kommissionens  videre  arbejde med reglerne på skatteområdet. Foruden denne undersøgelse, er panelet i foråret/sommeren  2004  blevet  hørt  vedrørende   EU’s  udbudsregler  samt om principperne for gensidig anerkendelse af varer i EU.    Det  statistiske  materiale  fra  undersøgelserne  bruges  til  at  finde  frem  til, hvad man kan gøre for at reducere virksomhedernes omkostninger i for- bindelse med at overholde reglerne. Resultaterne vil blive anvendt i for- bindelse med Kommissionens arbejde med nye policy-initiativer. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- reguleringen, tlf.:33 30 77 00.
24/62 4. Den finansielle sektor Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, KOM(1999)232 Kommissionen vedtog i 1999 en handlingsplan vedr. skabelsen af et indre marked for finansielle tjenesteydelser for perioden 1999-2004. Kommis- sionen udsendte den 1. juni 2004 sin 10. fremskridtsrapport om gennem- førelsen af den finansielle handlingsplan. På dette tidspunkt var 39 ud af 42 forslag og initiativer gennemført eller vedtaget politisk. 3 forslag var endnu ikke vedtaget. Det drejer sig om: - forslaget til nye kapitaldækningsregler (Basel II) - 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted) - 10. selskabsdirektiv (grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber) De sidste to forslag er beskrevet i kapitel 3 om selskabsret. Arbejdet med at følge op på den nuværende handlingsplan og forberede den næste handlingsplan er i fuld gang. Opfølgningen forventes at foku- sere på at: - sikre  gennemførelse  og  øge  effekten  af  initiativerne  i  den  nuvæ- rende handlingsplan i national lovgivning, - styrke finansiel stabilitet ved først og fremmest at modernisere ek- sisterende lovgivning og styrke tilsynet med de finansielle marke- der og - træffe beslutning om nye tiltag efter grundige analyser af potentia- let  for  gevinster  ved  yderligere  finansiel  integration,  undersøgel- ser  af  tilbageværende  integrationsbarrierer  og  omfattende  konse- kvensanalyser. Kommissionen har udsendt 4 "sektorrapporter" om henholdvis bank-, for- sikrings-, børs/værdipapir- og kapitalforvaltningsektorerne. Kommissionens arbejde med en handlingsplan for selskabsret indeholder også initiativer, der berører den finansielle sektor. Dette arbe jde er omtalt under kapitel 3. Den finansielle Handlingsplan er løbende blevet udbygget og omfatter nu også: To meddelelser om afvikling af værdipapirhandel, Et initiativ om udarbejdelse af et forslag til et direktiv om en ga- rantiordning for forsikringsselskaber, Forberedelse  af  et  forslag  til  revision  af  solvenskrav  til  forsik- ringsselskaber (Solvens II-forslaget) Herudover udsender Kommissionen løbende rapporter om den finansielle integration.