Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europaparlamentet om den vedvarende energis andel i EU KOM (2004) 366 endelig Resumé Fremme  af  vedvarende  energi  spiller  en  vigtig  rolle  i  indsatsen  for  at imødegå Den Europæiske Unions voksende afhængighed af energiimport fra  nogle  få  steder  i  verden,  samt  i  indsatsen  for  at  imødegå  klimaæ n- dringerne.  Unionen  har  en  vejledende  målsætning  om  at  vedvarende energis andel skal udgøre 12 % af det samlede energiforbrug inden 2010. Som led i at nå denne vejledende målsætning skal 22 % af EU 15´s ele k- tricitetsproduktion  i  2010  baseres  på  vedvarende  energi  gennem  impl e- mentering  af  medlemsstaternes  nationale  målsætning   er  for  vedvarende energi. Meddelelsen  udgør,  i  henhold  til  artikel  3  i  direktiv  2001/77/EF  om fremme af el fra vedvarende energi, den officielle rapport om fremskridtet hen imod at opfylde de nationale målsætninger samt en vurdering af m   u- lighederne for at nå målsætningen om 12 % vedvarende energi i det sa m- lede energiforbrug i 2010. Meddelelsen vurderer at kun 4 lande – n- der Danmark – d- varende  energi  med  den  nuværende  politik  kun  vil  udgøre  18   -19  %  af elektricitetsproduktionen, og 9-10 % af det samlede energiforbrug i 2010. Endvidere  indeholder  meddelelsen  forslag  til  konkrete  foranstaltninger på  nationalt  og  fællesskabsplan  som  skal  sikre,  at  EU  opfylder  målsæ t- ningerne i 2010, samt hvilke retningslinier der på dette grundlag skal o p- stilles for 2020. 1. Status og baggrund Kommissionen  fremsendte  den  26.05.  2004  ovennævnte  meddelelse  til medlemslandene.    Kommissionen  oplyste,  at  meddelelsen  også  må  ses som grundlag for Kommissionens bidrag til verdenskonferencen om ved- varende energi, der fandt sted i Bonn i starten af juni 2004. 27. oktober 2004 J.nr.: Ref.: asc/svf
2/8 Baggrunden er Kommissionens grønbog fra 2000 ” På vej mod en eur   o- pæisk strategi for forsyningssikkerhed”. De vigtigste prioriteringer i Den Europæiske Unions energipolitik e  r at gøre noget ved Unionens voksende afhængighed af energiimport fra nogle få steder i verden samt at imødegå klimaændringerne. Fremme af vedvarende energi spiller en vigtig rolle i begge  disse  opgaver,  og  har  samtidigt  en  stor  betydning  for  teknologisk udvikling  og  økonomisk  vækst.  Unionen  har  derfor  siden  1997  arbejdet hen  imod  den  ambitiøse  målsætning,  at  vedvarende  energis  andel  skal udgøre  12%  af  det  samlede  energiforbrug  inden  2010.  Siden  2000  har Kommissionen foreslået og vedtaget et betydeligt anta l retsforskrifter om øget anve ndelse af vedvarende energi og energieffektivitet. Et  af  de  centrale  elementer  i  at  nå  målsætningen  om  12  %  vedvarende energi i det samlede energiforbrug inden 2010 er direktiv 2001/77/EF om fremme af vedvarende energis andel af elektricitetsproduktionen. I okto- ber 2002 bekræftede alle medlemsstaterne i overensstemmelse med dire  k- tivet deres nationale målsætninger, og EU 15 bekræftede under ét at 22 % af dets elektricitetsproduktion i 2010 skal baseres på vedvarende energ i- kilder.  Oktober  2003  var  sat  som  frist  for  indførelsen  af  de  nødvendige love  og  administrative  bestemmelser,  og  alle  medlemsstaterne  har  givet meddelelse om deres foranstaltninger. 2. Formål og indhold Meddelelsen  er  en vurdering  af den vedvarende  energis udvikling i Den Europæiske Union og tjener tre formål: 1.    Meddelelsen  udgør  den  officielle  rapport  som  Kommissionen  ifølge artikel  3  i  direktiv  2001/77/EF  skal  udarbejde  om  EU’s  fremskridt hen imod opfyldelse af de nationale 2010-målsætninger for elektric   i- tet fra vedvarende energikiler. Alle 15 medlemslande har opstillet na- tionale mål for vedvarende energis andel i elektricitetsproduktionen. De enkelte medlemslandes præstationer gennemgås i forhold til dire   k- tiv 2001/77/EF og landene kategoriseres i forhold til om de er på ret kurs, på vej eller ikke på ret kurs. Direktivet har 4 praktiske krav, in  d- førelse  af  attraktive  støtteordninger,  fjernelse  af  administrative  hi  n- dringer, at sikre rimelig netadgangsvilkår samt udstedelse af oprinde l- sesgarantier. En  gennemgang  af  de  udviklingsrapporter  som  medlemslandene  har forelagt  Kommissionen  viser  imidlertid,  at  man  med  den  nuværende politik og de hidtil trufne foranstaltninger sandsynligvis kun vil opnå en andel af vedvarende energi i elproduktionen på 18 -19% i EU 15 i 2010.  Administrative  hindringer,  bestemmelser  om  nettilslutning  og muligheder   for   netadgang,   langsom   vækst   i   biomassesektoren   på grund  af  utilstrækkelige  støtteordninger  og  manglende  politisk  sa   m- ordning nævnes som nogle af årsagerne til at målsætningen o m 22% sandsynligvis ikke kan nås.
3/8 Danmark er, sammen med Finland, Tyskland og Spanien, kategorise- ret som værende   på ret   kurs. Danmark har øget andelen af vedvare n- de  energi  i  elproduktionen  fra  8,9  %  i  1997  til  20  %  i  2002,  og  det forventes at andelen vil være 29 % inden 2010. I 2005 vil Kommissionen i overensstemmelse med direktivet aflægge rapport om erfaringerne med de forskellige støtteordninger (a rtikel 4, stk. 2) og om nødvendigt stille forslag om en harmonisering af støtt  e- ordningerne  til  el  fra  vedvarende  energi.  I  samme  rapport  vil  Kom- missionen også vurdere hvad der er den bedste administrative praksis (artikel 6, stk. 3). Endvidere vil Kommissionen  behandle den prakti- ske  gennemførelse  af  oprindelsesgarantierne  og  ifølge  direktivets  a  r- tikel 5 overveje, om det er hensigtsmæssigt at foreslå fæ lles regler for oprindelsesgarantier. 2.    Meddelelsen er en vurdering af udsigterne til at opfylde målsæ   tningen om  at  vedvarende  energi  skal  udgøre  12%  af  det  samlede  energifo r- brug i EU 15 i 2010 (opvarmning, elektricitet og transport). Målsæ   t- ningen er fulgt op med en række retsakter, bl.a. ovennævnte direktiv, diverse direktiver om energieffektivitet, direktiv om fremme af kraft- varme  og  direktiv  om  biobrændstoffer.  Endvidere  findes  en  række støtteprogrammer samt ka mpagner der kan støtte udviklingen men i k- ke direkte medvirke til finansieringen af vedvarende energiprojekter. De  tendenser  der  ses  i  udviklingen  af  vedvarende  energi  til  opvarm- ning, elektricitet og transport er, at man ikke med den nuværende p  o- litik vil kunne opfylde målsætningen om 12 % af det samlede energ   i- forbrug i EU 15 i 2010. Hvis den nuværende udvikling indenfor o  p- varmning fortsætter, hvis medlemsstaternes nationale planer for ele  k- tricitet  gennemføres  og  målsætninger  for  biobrændsler  opfyldes,  vil andelen af vedvarende energi i 2010 være 9 %. Hvis medlemslandene desuden  opfylder  kravene  i  eldirektivet,  jf.  ovenstående,  vil  andelen nå  op  på  10  %.  Skal  målsætningen  om  12  %  vedvarende  energi  i energiforbruget  opnås,  kræves  det  bl.a.  at  medlemsstaterne   s  politik omlægges mod større udnyttelse af vedvarende energi til opvarmning. I Danmark udgjorde den vedvarende energis andel af bruttoenergifor- brug i 2002 13 % mod ca. 6 % i EU som helhed. Vedvarende energis andel i rumopvarmningen udgjorde i 2003 12 %. 3.    Meddelelsen indeholder forslag til konkrete foranstaltninger på nati o- nalt  plan  og  fællesskabsplan,  som  skal  sikre  at  EU  opfylder  målsæ t- ningerne om vedvarende energi i 2010, samt forlag til hvilke retnings- linier der på ba ggrund af erfaringerne skal opstilles for 2020. Nye  initiativer  for  at  styrke  finansiering  af  vedvarende  energi – medlemsstaternes foranstaltninger
4/8 Medlemsstaterne opfordres til at gennemføre ideerne om afregning s- tariffer,  grønne  certifikater,  markedsbaserede  ordninger,  afgiftsfrit a- gelse m.m. Endvidere at der skabes ensartede vilkår i energisekt oren ved at inddrage eksterne fordele og omkostninger ved en given ener- gikilde i landenes energipolitik. Nye initiativer for at fremme vedvarende energi og energieffekti- vitet –  foranstaltninger på europæisk plan Det  foreslås  at  mulighederne  for  at  træffe  supplerende  foranstaltni   n- ger undersøges på 4 områder: En  ny  ordning  på  EU -plan  som  skal  medvirke  til  at  mindske  af- standen mellem vellykket demonstration af innovativ teknologi og den faktiske indførelse og udbredelse af denne på markedet. Fællesskabets fremtidige program for ”Intelligent Energi Europa” skal i højere grad også støtte foranstaltninger på lokalt og regional niveau,  så  grundlaget  for  beslutningerne  forbedres  og  de  ”ikke tekniske” forhi ndringer fjernes. Udbygge og fremskynde den EU’s støtte til forskning, teknol  ogisk udvikling  og  demonstration  indenfor  vedvarende  energi  og  ener- gieffektivitet. Udnytte den vigtige rolle energi har i en bæredygtig udvikling, og lade Fællesskabets øvrige pol   itikområder understøtte udviklingen af  VE.  Som  eksempel  nævnes  at  reformen  af  den  fælles  lan d- brugspolitik  vil  indeholde  ny  støtte  til  energiafgrøder,  l  igesom energiafgrøder  kan  dyrkes  på  nedlagt  landbrugsjord  (bra  klagte arealer) Andre foranstaltninger Kommissionen vil inden udgangen af 2005 forelægge en samor  d- net biomasseplan der redegør for, hvordan man på europæisk, r e- gionalt  og  nationalt  plan  kan  sikre  tilstrækkelige  biomassefors  y- ninger. Kommissionen  vil  tage  yderligere  initiativer  for  at  fremskynde udnyttelsen  af  teknologier  til  opvarmning  baseret  på  biomasse, solvarme og geotermisk varme. På  havmølleområdet  må  regeringerne  fastsætte  lovbestemmelser, som giver den fornødne jurisdiktion over området udenfor territ  o- rialfarvandet,  og  indføre  hurtige  proced urer.  En  havmøllepolitik for EU skal underbygge den nødvendige ledningsnetinfrastruktur, og Kommissionen vil systematisk gennemgå de barrierer som kan blokere for udbygningen af havmøller og af de mi ljøkrav der skal opfyldes.  Endvidere  støtter  Kommissionen   forskning  og  udvik- ling. Europa, der stadig er nettoimportør af solceller, skal øge udvikling af teknologier til produktion af elektricitet på grundlag af solstr å- ling. Det er nødvendigt at udbygge og fremskynde støtten til fors  kning og  udvikling  i  vedvarende  energi  i  EU.  Gennem  det  6.  Ramme-
5/8 program  søger  Unionen  at  nedbringe  omkostningerne  og  at  øge udbredelsen af vedvarende energi i energiforsyningen.   Kommissionen  vil  fra  2004  lægge  særlig  vægt  på  vedvarende energi og energieffektivitet ved at udnytte struktur- og samhøri g- hedsfondene og EU’s udviklingsfond. Kommissionen er i færd med at vurdere argumenterne om at hæve grænsen  for  biobrændsel  i  brændstof,  og  vil  eventuelt  fremsætte nyt  forslag  i  2005.  Kommissionen  vil  endvidere  overveje  om medlemslandenes  muligheder  for  at  bestemme  brændslers  sa  m- mensætning på eget territorium skal æ ndres. Der skal ske en hurtigere forelæggelse af de officielle europæiske data om de vedvarende energikilders bidrag. Afslutningsvis   beskriver   meddelelsen   den   internationale   politiske sammenhæng  og  udsigterne  i  EU  efter  2010  ,  hvor  udviklingen  af vedvarende energiteknologier nævnes som et vigtigt bidrag til opfy  l- delsen  af  Lissabon-processen.  Som  led  i  opfølgningen  på  Johanne  s- burg-konferencen  har  EU  forpligtet  sig  til  udviklingsstø tte  til  vedva- rende  energi  og  teknologioverførsel  til  tredjeverdenslande.  Kommi s- sionen  har  iværksat  to  initiativer  om  henholdsvis udvikling  af  en  i  n- ternational online database for energipolitiske foranstaltninger, og en undersøgelse af mulighederne for en o rdning der kan skaffe og levere ”tålmodig    risikokapital”.    Kommissionen    vil    videreudvikle    disse initiativer i samarbejde med andre interesserede lande. Et vigtigt emne op til Bonn-konferencen var betydningen af  kvantita- tive målsætninger for vedvarende ener   gi. Kommissionen finder, at det er  nødvendigt  at  opstille  målsætninger  for  et  længere  tidsperspektiv end  2010,  men  mener  at  ressourcerne  og  de  økonomiske  virkninger skal  vurderes  grundigere,  inden  der  opstilles  målsætninger  for  tiden efter  2010.  Kommissionen  vil  senest  i  slutningen  af  oktober  2005 fremlægge en vurdering  af udviklingen af vedvarende energi, heru  n- der  inddrage  aspekter  som  EU’s  økonomiske  konkurrencedygtighed, forsyningssikkerhed, teknisk gennemførlighed samt b idraget til EU’s målsætninger på klimaområdet. 3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet Der er i Meddelelsen ikke tale om egentlige forslag til nye retsforskrifter, men  alene  tilkendegivelser  om,  at  Kommissionen  vil  foretage  en  række vurderinger  i  overensstemmelse  med  gældende    direktiver  eller  som  sup- plerende foranstaltninger. Generelt  er  der  behov  for  regulering  på  fællesskabsniveau  i  takt  med  at andelen af vedvarende energi udgør en stadig større andel af energifors  y- ningen, idet det medfører en stigende risiko for at ensidig e nationale for- anstaltninger, herunder støtteordninger, kan medføre konkurrenceforvri  d- ning.  Med  forbehold  for  det  konkrete  indhold  af  kommende  initiativer finder  regeringen  derfor,  at  øget  regulering  på  fællesskabsniveau  af  fo r-
6/8 anstaltningerne  til  fremme  af  vedvarende  energi  principielt  vil  være  i overensstemmelse med nærheds  - og proportionalitetsprincippet. 4. Gældende dansk ret Meddelelsen indeholder ikke forslag til retsakter. 5.  Konsekvenser for Danmark Meddelelsen har ikke i sig selv direkte lovgivningsmæssige, administrat  i- ve, statsfinansielle eller samfunds- og privatøkonomiske konsekve nser. 6.  Høring Meddelelsen blev modtaget i en dansk udgave umiddelbart før sommerf e rien  og  blev  sendt  til  høring  blandt  relevante  organisationer  og  myndi g- heder  efter  sommerferien  den  18.  august  2004.  Meddelelsen  er  sendt  til 22 myndigheder og organisationer. Der er kommet 5 høring ssvar, som er sammenfattet nedenfor. Generelt Dansk Energi finder at meddelelsen giver en nyttig oversigt over status i medlemslandene og samlet på EU -niveau. Elsam  konstaterer  at  rapporten  stadfæster,  at  Danmark  fører  an  i  anve   n- delsen af vedvarende energi i energisektoren, og at man med det seneste energipolitiske forlig stadig er på rette vej Vindmølleindustrien  finder det positivt at Kommissionen introducerer en fælles EU politik for offshore vindkraft, bifalder at man fastholder amb  i- tionsniveauet for fremme af vedvarende energi og foreslår, at Kommiss i- onen  hjælper  de  medlemsstater  der  har  problemer  med  at  opfylde  må   l- sætningerne for 201  0, ved at etablere et sæt best practise eller guidelines for rammelovgivningen. Organisationen  for  Vedvarende  Energi  mener  generelt  at  Danmarks  bør støtte Kommissionens forskellige forslag til foranstaltninger. Kvantitative må lsætninger for andelen af ved  varende energi Dansk Energi savner en redegørelse for de økonomiske forhold    ved reali- sering af de opstillede kvantitative målsætninger, og en vurdering af, om realiseringen er gennemført på den mest omkostningseffektive måde. Vindmølleindustrien   foreslår  a t  Kommissionen  i  sin  revision  af  direktiv 2001/77/EF til efteråret overvejer at gøre 2010  -målsætningerne binde   nde og at introducere nye indikative målsætninger for EU 25 på 20 % af bru t- toenergiforbruget i 2020. Organisationen  for  Vedvarende  Energi  støtter   en  målsætning  om  25  % vedvarende  energi i det  samlede energiforbrug i  EU 25 i 2020, som bør følges op med en tilsvarende dansk målsætning om mindst 25 % vedv a- rende energi i 2020. Det europæiske elmarked Dansk Energi finder  at der ikke er fokuseret tilstræ  kkeligt på fremme af markedshåndtering af vedvarende energi. Endvidere finder man, at det vil være hæmmende for handelen med el baseret på vedvarende energi over
7/8 grænserne,  hvis  producentlandet  skal  bestemme  om  modtagerlande  kan indregne importeret VE-el opfølgningen af deres målsætninger. Elsam ser gerne at oprindelsesgarantier tilskrives en klarere rolle i frem- tiden, hvilket dog bl.a. forudsætter, at direktiv 2001/77/EF ændres, så det indeholder klarere regler for formål og anvendelse end tilfældet er i    dag. En harmoniseret ordning for grønne certifikater har en lang række ford   e- le,  herunder  bl.a.  omkostningseffektive  investeringer  og  stabile  rammer for investorer. Som nødvendige tiltag for at ordningerne skal fungere f o- reslås  det,  at  der  etableres  en  ind løsningsordning,  og  at  den  nuværende fortolkning af regler for import og eksport af garantier ændres, så impor   t- landet kan godskrive et oprindelsesbevis uden tilladelse fra eksportlandet. Dette dog forudsat, at den givne produktion ikke har modtaget støtte,  og at oprindelsesgarantien ikke allerede er indløst. Vedvarende energi til opvarmning og transport Organisationen for Vedvarende Energi foreslår, at Danmark kommer med et  nationalt  bidrag  til  at  opfylde  EU’s  målsætning  om  12  %  vedvarende energi i det samlede energiforbrug,  gennem en aktiv national indsats for at øge vedvarende energi til opvarmning, og ved at regeringen genoverv e- jer sin beslutning om ikke at fremme vedvarende energi i transportsekto- ren. Danmark bør støtte EU  -regler rettet mod opvarmningssektoren. Elsam mener, at der er et stort uudnyttet potentiale for anvendelse af bio- brændsler i den danske transportsektor, og at en ændring i de eksisterende danske målsætninger for vedvarende energi også bør indeholde særskilte mål og incitamenter for tr ansportsektoren. Støtteordninger, subsidier mm. Dansk  Energi  finder  ikke,  at  tankegangen  om  at  etablerede  energiforsy- ningsvirksomheder skal  ”tilbagebetale” tidligere  givne subsidier  gennem bidrag til finansiering af udviklingen af vedvarende energi, er i overens- stemmelse med rationalet bag subsidier. Organisationen for Vedvarende Energi tilslutter sig, at man gennem land- brugsreformer støtter øget anvendelse af biomasse fra landbruget, heru  n- der energiafgrøder, hvis dette sker på en bæredygtig måde. Forskning, udvikling og markedsindpasning Dansk  Energi  finder,  at  det  ikke  kommer  tilstrækkeligt  tydeligt  frem  i meddelelsen, at en substantiel fremme af vedvarende energi på internat i- onalt  niveau  forudsætter  analyser  af  vedvarende  energiteknologiers  ro  lle og indpasning i det samlede elsystem. Organisationen for Vedvarende Energi tilslutter sig øget støtte til vedv  a- rende  energi  gennem  diverse  EU-fonde  mm.,  og  mener  at  Danmark  bør støtte, at fors kningsmidler overflyttes fra atomkraft til vedvarende energi. Elsam opfordrer Kommissionen til i højere grad at støtte tiltag og fors  k- ning til fremme af vedvarende energi og anvendelsen af en harmoniseret certifikatordning. Klimaproblemer, CO2 kvoter og emissionshandel
8/8 Vindmølleindustrien   finder  ikke,  at  emissionshandel  som  udgangspunkt er  designet  til  at  fremme  vedvarende  energi,  og  foreslår  som  led  i  pri n- cippet om ”level playing field” at tildeling af udledningstilladelser senest i næste Kyoto  -periode foregår efter auktionsprincippet. 7.  Tidligere forelæggelse for Fol  ketingets Europaudvalg. Sagen har ikke tidligere været forelagt   Folketingets Europaudvalg.