UDKAST af 27.09.2004, Energistyrelsens j.nr.0211001/21004-0002

 

 (Høringsudgaven)

Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af elforsyningsloven

I medfør af § 69, stk. 2, § 70, stk. 2 og 3, § 78, stk. 3, og § 88, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 10. marts 2003, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 494 af 9. juni 2004 fastsættes:

Kapitel 1

Anvendelsesområde

§ 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse pÃ¥ netvirksomheder, herunder netvirksomheder som drives som led i den kommunale forvaltning, samt regionale transmissionsvirksomheder.

Kapitel 2

Definitioner

§ 2. I denne bekendtgørelse forstÃ¥s ved følgende begreber:

1)   Andre indtægter, som virksomheden opnår ved driften af den bevillingspligtige aktivitet: Nettoindtægter, som opnås ved netvirksomhedens salg af ydelser i tilknytning til den bevillingspligtige aktivitet, som ikke er omfattet af den bevillingspligtige aktivitet, f.eks. etablering af telekommunikationsudstyr i forbindelse med eksisterende anlæg, etablering af gadebelysning for kommuner mv. i forbindelse med kabellægning eller salg af ydelser forbundet med administrative funktioner.                                                                                                                      

2)   Driftsmæssige indtægter: Indtægter fra henholdsvis bevillingspligtige aktiviteter og andre indtægter, som virksomheden opnår ved driften af den bevillingspligtige aktivitet, jf. nr. 1, korrigeret for justering af differencer, jf. § 22, stk. 2, og overdækning i medfør af § 25, stk. 2. Indtægterne anses i reguleringsmæssig henseende for ligeligt fordelt over året.

3)   Driftsomkostninger: Omkostninger til indkøb af energi, lønninger, tjenesteydelser, administration, vedligeholdelse, demontering af ældre net i forbindelse med f.eks. kabellægning, driftsomkostninger pålagt af offentlige myndigheder eller den systemansvarlige virksomhed, nettab samt afvikling af visse gældsforpligtelser, jf. elforsyningslovens § 69, stk. 1. Omkostningerne anses i reguleringsmæssig henseende for ligeligt fordelt over året.

4)   Forrentning: Årets driftsmæssige indtægter minus årets driftsomkostninger, afskrivninger og opkrævet underdækning, jf. nr. 19.

5)   Forrentningsprocent: Forrentningen sat i forhold til den nødvendige kapital opgjort ultimo året.

6)   Gennemsnitlige pris: Driftsmæssige indtægter pr. kWh leveret elektricitet i reguleringsåret.

7)   Indtægtsramme: Økonomisk ramme for hver enkelt virksomhed i et reguleringsår.

8)   Leveret elektricitet: Antal kWh leveret til slutbruger eller anden aftager.

9)   Netaktiver: Anlægsaktiver i form af kollektive elforsyningsnet samt grunde og bygninger til brug for strømførende anlæg.

10) Netaktivitet: Den bevillingspligtige aktivitet, som en netvirksomhed udfører i henhold til elforsyningsloven eller regler udstedt i medfør heraf.

11) Netvirksomhed: Virksomhed med bevilling, der driver distributionsnet.

12) Nødvendig kapital: Den samlede værdi af virksomhedens netaktiver og omsætningskapital, der beregnes som 2 pct. af værdien af netaktiverne. Netaktivernes værdi svarer til netaktivernes afskrivningsgrundlag som opgjort efter § 16.

13) Nødvendige nyinvesteringer:

a)    kabellægning, der sker af hensyn til forsyningssikkerheden eller ud fra andre væsentlige samfundsmæssige hensyn,

b)    andre netinvesteringer, der er pålagt af den systemansvarlige virksomhed under hensyn til forsyningssikkerheden,

c)    nyinvesteringer, dvs. investeringer i helt nye forsyningsområder og væsentlige forstærkninger af nettet, der er begrundet i forsyning af nye og/eller større forbrugere.

14) Regional transmissionsvirksomhed: transmissionsvirksomhed, der med bevilling driver transmissionsnet, men som ikke ejer elforsyningsnet på 400 kV.

15) Reguleringsprisen: Den gennemsnitlige pris, der udmeldes af Energitilsynet til virksomheden.

16) Reguleringsår: Kalenderår.

17) Rådighedbeløb: Årsbaseret beløb, der udmeldes af Energitilsynet til en transmissionsvirksomhed, som virksomheden kan oppebære for at stille sit net til rådighed for den systemansvarlige virksomhed.

18) Transmissionsaktivitet: Den bevillingspligtige aktivitet, som en transmissionsvirksomhed udfører i henhold til elforsyningsloven eller regler udstedt i medfør heraf.

19) Underdækning: Den i virksomhedens årsrapport for 2003 opgjorte, akkumulerede underdækning for perioden 1. januar 2000 til 31. december 2003, jf. § 57 i bekendtgørelse nr. 944 af 29. oktober 2001.

20) Årlig reguleringspris: Gennemsnit af en virksomheds reguleringspriser i et reguleringsår.

21) Årligt rådighedsbeløb: Gennemsnit af en virksomheds rådighedsbeløb i et reguleringsår.

Kapitel 3

Beregning af indtægtsrammer, reguleringspriser og rådighedsbeløb

§ 3. Til netvirksomheder udmelder Energitilsynet Ã¥rligt en indtægtsramme for hver virksomhed, første gang for 2005, med henblik pÃ¥ dækning af de i elforsyningslovens § 69, stk. 1, nævnte omkostninger. Indtægtsrammen beregnes pÃ¥ baggrund af hver enkelt virksomheds reguleringspris pr. 1. januar i det pÃ¥gældende Ã¥r og virksomhedens budget for leveret elektricitet (kWh) for Ã¥ret. Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som virksomheden i et reguleringsÃ¥r kan oppebære i form af driftsmæssige indtægter ved uændret aktivitetsniveau, i forhold til det budgetterede, og ved uændret reguleringspris, i forhold til reguleringsprisen pr. 1. januar i reguleringsÃ¥ret.  

Stk. 2. Energitilsynet udmelder ultimo december en indtægtsramme for det følgende reguleringsår.

Stk. 3. Energitilsynet beregner en foreløbig reguleringspris med virkning pr. 1. januar 2005 ud fra virksomhedens budget for 2005. Reguleringsprisen pr. 1. januar 2005 beregnes som budgetterede driftsmæssige indtægter for 2005 divideret med den budgetterede mængde leveret elektricitet.

Stk. 4. Energitilsynet udmelder en korrigeret reguleringspris med virkning pr. 1. januar 2005, baseret på virksomhedens regnskab for 2004. Den korrigerede reguleringspris beregnes som de driftsmæssige indtægter divideret med de leverede mængder elektricitet ifølge regnskab for 2004.

Stk. 5. Reguleringsprisen ændres efterfølgende i medfør af §§ 7, 13 og 14, § 17, stk. 2, § 19 og § 22, stk. 5.

Stk. 6. Virksomheden anmelder sit budget for et reguleringsår til Energitilsynet senest den 1. november året før.

Stk. 7. Energitilsynet udmelder krav til opstilling af budget, herunder til opstilling af budget for 2005.

§ 4. Til regionale transmissionsvirksomheder udmelder Energitilsynet Ã¥rligt to separate indtægtsrammer for hver virksomhed, første gang for 2005, med henblik pÃ¥ dækning af de i elforsyningslovens § 69, stk. 1, nævnte omkostninger. Der udmeldes en mængdebaseret indtægtsramme for indtægter fra elektricitet leveret til virksomhedens aftagere og en rÃ¥dighedsafhængig indtægtsramme for indtægter, som virksomheden modtager fra den systemansvarlige virksomhed for at stille transmissionsnettet til rÃ¥dighed.

§ 5. Den mængdebaserede indtægtsramme til en transmissionsvirksomhed beregnes og administreres i medfør af § 3 om netvirksomheders indtægtsrammer.

§ 6. Den rÃ¥dighedsafhængige indtægtsramme til en transmissionsvirksomhed svarer til hver enkel virksomheds rÃ¥dighedsbeløb pr. 1. januar i reguleringsÃ¥ret. Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som virksomheden i et reguleringsÃ¥r kan oppebære i form af driftsmæssige indtægter ved uændret rÃ¥dighedsbeløb, i forhold til rÃ¥dighedsbeløbet pr. 1. januar i reguleringsÃ¥ret. 

Stk. 2. Energitilsynet udmelder ultimo december en indtægtsramme for det følgende regulerings-år.

Stk. 3. Energitilsynet beregner et foreløbigt rådighedsbeløb med virkning pr. 1. januar 2005, svarende til virksomhedens budgetterede indtægter fra den systemansvarlige virksomhed for at stille net til rådighed i 2005.

Stk. 4. Energitilsynet udmelder et korrigeret rådighedsbeløb med virkning pr. 1. januar 2005, svarende til virksomhedens indtægter fra den systemansvarlige virksomhed for at stille net til rådighed ifølge virksomhedens regnskab for 2004.

Stk. 5. Rådighedsbeløbet ændres efterfølgende i medfør af §§ 7, 13 og 14, § 17, stk. 2, § 19 og § 22, stk. 5.

Stk. 6. Virksomheden anmelder sit budget for et reguleringsår til Energitilsynet senest den 1. november året før.

Stk. 7. Energitilsynet udmelder krav til opstilling af budget, herunder til opstilling af budget for 2005.

§ 7. Reguleringspriser og rÃ¥dighedspriser reguleres ved anvendelse af et sammenvejet indeks med 50 pct. lønandel og 50 pct. materialeandel. Lønindekset er Danmarks Statistiks lønindeks for ansatte i industrien (ILON 2). Materialeindekset er Danmarks Statistiks prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS 10). Pristallet udmeldes kvartÃ¥rligt af Energitilsynet. Ændring i reguleringsprisen henholdsvis rÃ¥dighedsbeløbet sker med virkning fra den første dag i det næstfølgende kvartal.

§ 8. Efter udgangen af et reguleringsÃ¥r udmelder Energitilsynet en Ã¥rlig reguleringspris, jf. § 2, nr. 20, til hver enkelt virksomhed og til transmissionsvirksomheder tillige et Ã¥rligt rÃ¥dighedsbeløb, jf. § 2, nr. 21. Disse priser/beløb kan senere sænkes, jf. § 14.

§ 9. Hvis en juridisk person har bevilling til bÃ¥de netvirksomhed og transmissionsvirksomhed, beregnes der indtægtsrammer for hver af de to virksomheder.

§ 10. Hvis to eller flere virksomheder fusionerer, fremsender den fortsættende eller nye virksomhed et revideret budget til Energitilsynet til brug for Energitilsynets beregning af en ny indtægtsramme og en ny reguleringspris/et nyt rÃ¥dighedsbeløb. Den nye indtægtsramme kan ikke overstige summen af de hidtidige indtægtsrammer ved uændret aktivitet.

§ 11. Hvis en virksomhed opdeles i eller mellem flere selvstændige virksomheder, fremsender de pÃ¥gældende virksomheder hver især et budget til Energitilsynet til brug for Energitilsynets beregning af nye indtægtsrammer og nye reguleringspriser/rÃ¥dighedsbeløb. Summen af de nye indtægtsrammer kan ikke overstige den hidtidige indtægtsramme ved uændret aktivitet.

§ 12. Der beregnes Ã¥rligt pr. 1. januar et rÃ¥derum til forhøjelse af reguleringsprisen eller rÃ¥dighedsbeløbet i virksomheder med særlige behov, jf. § 13, stk. 4. RÃ¥derummet beregnes som produktet af reduktioner i virksomhedernes reguleringspriser og virksomhedernes budgetterede mængde leveret elektricitet, tillagt reduktioner i virksomhedernes rÃ¥dighedsbeløb, jf. § 17, stk. 2, § 19 og § 22, stk. 5.

Kapitel 4

Forhøjelse eller sænkning af reguleringspriser og rådighedsbeløb

§ 13. Energitilsynet kan hæve reguleringsprisen eller rÃ¥dighedsbeløbet for en virksomhed i forhold til 1. januar 2004 niveauet som følge af:

1)   Afskrivning og forrentning af nødvendige nyinvesteringer.

2)   Væsentligt øgede omkostninger pålagt af myndighederne eller den systemansvarlige virksomhed.

3)   Væsentligt øgede omkostninger til nettab som følge af stigende elpriser.

4)   Væsentlig reduktion i andre indtægter, som opnås ved driften af den bevillingspligtige aktivitet, jf. § 2, nr. 1.

Stk. 2. Energitilsynet kan efter ansøgning hæve en virksomheds reguleringspris eller rådighedsbeløb, såfremt virksomheden kan dokumentere, at der ikke inden for de med investeringen, jf. stk. 1, nr. 1, forbundne indtægter og besparelser er tilstrækkeligt grundlag for at sikre afskrivning og en forrentning svarende til den toneangivende lange byggeobligationsrente plus 1 procentpoint af investeringen. Afskrivning og forrentning af nødvendige nyinvesteringer kan indregnes i reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet fra idriftsættelsestidspunktet af aktivet.

Stk. 3. Ved væsentligt i stk. 1, forstås en forøgelse af omkostninger, jf. nr. 2 eller 3, eller reduktion i indtægter, jf. nr. 4, hver for sig, på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000 kr.

Stk. 4. Energitilsynet kan inden for råderummet, jf. § 12, endvidere hæve reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virksomhed, hvis den kan dokumentere, at den ikke kan løse bevillingspligtige opgaver, f.eks. fordi virksomheden i perioden 1. januar 2000 til 1. januar 2004 inkl. har haft lave priser. Ved behandlingen af en ansøgning inddrager Energitilsynet mulighederne for lånefinansiering af de påtænkte aktiviteter, samt tager hensyn til virksomhedens generelle effektivitet, jf. § 19.  

Stk. 5. Såfremt forsyningssikkerhedsmæssige forhold begrunder det, kan Energitilsynet hæve reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en nødstedt virksomhed, selvom dette i det pågældende år kan medføre en overskridelse af råderummet, jf. § 12.

§ 14. Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rÃ¥dighedsbeløbet for en virksomhed i forhold til 1. januar 2004 niveauet som følge af:

1)   Væsentligt reducerede krav om udgiftskrævende aktiviteter fra myndighederne eller den systemansvarlige virksomhed.

2)   Væsentligt reducerede omkostninger til nettab som følge af faldende elpriser.

3)   Væsentlig stigning i andre indtægter, som opnås ved driften af den bevillingspligtige aktivitet, jf. § 2, nr. 1.

Stk. 2. Ved væsentligt i stk. 1, forstås en reduktion af krav, jf. nr. 1, eller omkostninger, jf. nr. 2, eller stigning i indtægter, jf. nr. 3, hver for sig, på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000 kr.

Stk. 3. Sænkningen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet har virkning fra det tidspunkt, hvor de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold indtræffer. Virksomheden anmelder de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold til Energitilsynet senest ved regnskabsaflæggelsen, jf. § 22.

§ 15. SÃ¥fremt et transmissionsnet anvendes til levering af elektricitet til virksomhedens aftagere og samtidig stilles til rÃ¥dighed for den systemansvarlige virksomhed, fordeles ændringer i medfør af §§ 13 og 14 pÃ¥ virksomhedens reguleringspris og rÃ¥dighedsbeløb i forhold til størrelsen af virksomhedens mængdebaserede og rÃ¥dighedsafhængige indtægtsramme.

Kapitel 5

Afskrivning

§ 16. Afskrivning pÃ¥ aktiver, som er idriftsat forud for den 1. januar 2005, opgøres pÃ¥ grundlag af aktivets værdi ultimo 2004, opgjort efter §§ 15 og 16 i bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004. Afskrivningen foretages med lige store Ã¥rlige beløb over den restlevetid, som aktivet havde ultimo 2004.

Stk. 2. Anskaffelser efter den 31. december 2004 aktiveres eller udgiftsføres efter reglerne i årsregnskabsloven. Aktiver med en anskaffelsespris under den skattemæssige bundgrænse kan udgiftsføres i anskaffelsesåret.

Stk. 3. Afskrivninger på aktiver nævnt i stk. 2 beregnes på grundlag af de bogførte anskaffelsespriser inklusive byggerenter. Værdien reduceres med restværdien af netaktiver, der skrottes. Såfremt et aktiv er overtaget fra en anden net- eller transmissionsvirksomhed, kan værdien dog maksimalt fastsættes til den værdi, hvortil det er optaget i den overdragende virksomheds regnskab.

Stk. 4. Afskrivninger i medfør af stk. 3 beregnes som lige store årlige beløb over den standardlevetid, der er angivet i bilag 1.

Stk. 5. Afholdte udgifter, der tilfører et aktiv nye eller forbedrede egenskaber eller på anden måde forøger det pågældende aktivs nytteværdi eller forlænger aktivets levetid, klassificeres som forbedringsudgifter og tillægges det pågældende aktivs anskaffelsesværdi. Forbedringsudgifterne afskrives med lige store årlige beløb over aktivets restlevetid efter forbedringen.

Kapitel 6

Forrentning og afvikling af underdækning

§ 17. En virksomhed opnÃ¥r forrentning gennem overskud af netvirksomhed. En virksomhed kan øge sin forrentning gennem effektivisering.

Stk. 2. Såfremt en virksomhed i et reguleringsår opnår en forrentningsprocent, som overstiger årets gennemsnit af den toneangivende lange byggeobligationsrente plus 1 procentpoint, får fra den 1. januar i nærmest følgende reguleringsår efter regnskabsaflæggelsen reduceret sin reguleringspris eller rådighedsbeløb med et beløb svarende til overskridelsen, dog maksimalt med 2 pct., så længe virksomhedens forrentning overstiger den toneangivende lange byggeobligationsrente plus 1 procentpoint.

§ 18. Forudsat at reguleringsprisen henholdsvis rÃ¥dighedsbeløbet ikke overskrides, kan virksomheden afvikle sin underdækning, jf. § 3, nr. 20. Afviklingen skal være afsluttet senest ved udgangen af 2010.

Kapitel 7

Effektiviseringskrav

§ 19. Fra og med reguleringsÃ¥ret 2008 udmelder Energitilsynet individuelle effektiviseringskrav, baseret pÃ¥ benchmarking af virksomhederne, jf. § 20. Effektiviseringskravet gennemføres som en procentvis reduktion af den enkelte virksomheds reguleringspris eller rÃ¥dighedsbeløb.

Stk. 2. Der vil ikke blive udmeldt individuelle effektiviseringskrav for reguleringsårene 2005-2007.

Kapitel 8

Benchmarking

§ 20. Indtil udgangen af regnskabsÃ¥ret 2006 benchmarker Energitilsynet virksomhederne pÃ¥ grundlag af den af Energitilsynet i 2004 offentliggjorte metode til sammenligning af virksomhederne effektivitet, der baserer sig pÃ¥ økonomiske mÃ¥l.

Stk. 2. Fra og med regnskabsåret 2007 bliver virksomhederne benchmarket på økonomisk effektivitet og kvalitet i leveringen.

Stk. 3. Benchmarkingen tages fra og med regnskabsåret 2007 op til revision mindst hvert fjerde år med henblik på eventuelle justeringer og/eller inddragelse af nye vurderingskriterier.

Stk. 4. Resultaterne af benchmarkingen samt den anvendte metode for benchmarkingen

offentliggøres årligt af Energitilsynet.

Kapitel 9

Regnskabsaflæggelse

§ 21. Virksomheden skal aflægge Ã¥rsrapport for de bevillingspligtige aktiviteter til Energitilsynet. Ã…rsrapporten skal udarbejdes i overensstemmelse med principperne i Ã¥rsregnskabsloven. Herudover skal Ã¥rsrapporten indeholde dokumentation som nævnt i § 22 efter Energitilsynets nærmere anvisninger. Det i Ã¥rsrapporten indeholdte regnskab samt den nævnte dokumentation revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor, der herunder skal pÃ¥se, at virksomheden har oplyst alle forhold, der efter kapitel 4 kan pÃ¥virke reguleringsprisen eller rÃ¥dighedsbeløbet.

Stk. 2. Årsrapporterne fremsendes til Energitilsynet senest den 31. maj i året efter afslutningen af reguleringsåret.

Stk. 3. Årsrapporterne gøres offentligt tilgængelige af Energitilsynet.

§ 22. Ved regnskabsaflæggelsen redegør den enkelte virksomhed for:

1)   Eventuel afvikling af underdækning, jf. § 2, nr. 19.

2)   Eventuel afvikling af differencer, jf. stk. 2.

3)   Opnået forrentning og forrentningsprocent.

4)   Ændrede forhold, som bevirker at reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet skulle have været sænket, jf. § 14.

5)   Forskellen mellem virksomhedens gennemsnitlige pris og dens årlige reguleringspris henholdsvis forskellen mellem de faktiske indtægter for at stille transmissionsnet til rådighed og dens årlige rådighedsbeløb, jf. § 8.                                                                                                                                      

Stk. 2. Såfremt der er en difference mellem en virksomheds gennemsnitlige pris og dens årlige reguleringspris henholdsvis en difference mellem de faktiske indtægter for at stille net til rådighed og dens årlige rådighedsbeløb, jf. stk. 1, nr. 4 og 5, vedlægges årsrapporten et forslag til justering af virksomhedens priser, således at den opståede difference er korrigeret senest ved udgangen af det næstfølgende regnskabsår.

Stk. 3. Differencer i forbrugernes favør forrentes med en procentsats svarende til den toneangivende lange byggeobligationsrente plus 1 procentpoint hvert år den 1. januar, første gang i nærmest følgende reguleringsår.

Stk. 4. Forslaget til justering af priserne godkendes af Energitilsynet.

Stk. 5. Ønsker en virksomhed ikke at justere prisen opad, jf. virksomhedens forslag til justering af priserne, anses prisreduktionen som varig. Reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet justeres tilsvarende.

Stk. 6. Energitilsynet kan godkende, at prisreduktionen ikke er varig, såfremt virksomheden kan godtgøre, at den skyldes forhold, som ikke er af varig karakter. I dette tilfælde ændres reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet ikke.

Stk. 7. Energitilsynet kan udmelde en revisionsinstruks.

§ 23. Kommuner, der udfører netvirksomhed som en del af den kommunale forvaltning, skal holde disse aktiviteter regnskabsmæssigt adskilt fra den øvrige forvaltning.

Stk. 2. En kommunes samtlige direkte eller indirekte omkostninger og indtægter i forbindelse med driften af en netvirksomhed skal opføres i den del af kommunens regnskab, der vedrører netvirksomheden.

Kapitel 10

Sanktioner

§ 24. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der undlader

1)   rettidigt at anmelde budgetter som nævnt i §§ 3, 5 og 6

2)   at udarbejde eller lade revidere årsrapport som nævnt i § 21, eller

3)   at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilt som nævnt i § 23.

Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v.(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.

Kapitel 11

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

§ 25. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2005. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004.

Stk. 2. Hvis en virksomhed i 2004 har opnået overdækning, jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004 vedlægges regnskabet for 2004 et forslag til justering af virksomhedens priser, med henblik på at den opståede ubalance er korrigeret senest ved udgangen af 2006. Hvis ubalancen ikke er korrigeret ved udgangen af det næstfølgende reguleringsår, forhøjes den resterende ubalance med en procentsats svarende til den toneangivende lange byggeobligationsrente plus 1 procentpoint hvert år den 1. januar.

Stk. 3. Hvis en virksomhed ikke inden udgangen af 2004 har realiseret en forhøjelse af rammen for 2004 i medfør af § 6, stk. 1-5, eller § 7 i bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004 vedlægges regnskabet for 2004 et forslag til justering af virksomhedens priser, med henblik på at den opståede ubalance er korrigeret senest ved udgangen af 2006.

+++Bilag+++Bilag 1

Standardlevetider

Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på aktiver, som anvendes til net-aktiviteter eller transmissionsaktiviteter, og som idriftsættes efter 31. december 2004, jf. § 15, stk. 4:

 

Domicilbygninger

100 år

Tekniske bygninger

40 år

Transmissions- og distributionsnet

30-50 år

Transformerstationer

40-50 år

Andre tekniske anlæg end transmissions- og distributionsnet og transformerstationer

10 år

Edb-udstyr

3 år

Edb-software

0-3 år

Øvrigt driftsmateriel og inventar

5-10 år