Sammenfatning af høringssvar indkommet i forbindelse med Energ i-
styrelsens screening af havområde ved Rødsand og Gedser i forbin-
delse med udbud af havvindmøller
Dette notat sammenfatter høringssvar afgivet i forbindelse med Energi-
styrelsens offentlige høring af rapporten ”Screening af havområde ved
Rødsand og Gedser i forbindelse med udbud af havvindmøller” , august
2004.
Formålet med screeningen er at belyse forskellige arealinteresser på h avet
for at skabe grundlag for vurdering af placeringsmuligheder for en hav-
vindmøllepark i Østdanmark . Formålet er endvidere, at opsamle ideer og
forslag til indholdet af en eventuel VVM-redegørelse (Vurdering af Vir k-
ningerne på Mi ljøet).
Screeningen blev iværks at som følge af den energipolitiske aftale af 29.
marts 2004. I aftalen indgår opførelse af i alt 2 havvindmølleparker på
hver 200 MW. Der har været foretaget screening for område rne ved
Horns Rev, syd for Læsø, Lysegrund og Kriegers F lak i sommeren 2003
og Omø Stålgrunde i fo råret 2004 .
Screeningsrapporten for Rødsand og Gedser blev fremsendt i perioden fra
den 26
. a
ugust til den 24
.september
2004 til relevante høringsparter, dvs.
statslige, regionale og lokale myndigheder samt relevante interesseorga-
nisationer i Danmark. Screeningen blev endvidere bekendtgjort i lands-
dækkende og lokale aviser og tilgængeliggjort på Energistyrelsens hje
m-
meside, lokale biblioteker, Frontlinjen, Risø Bibliotek, Amtsgårde og
Rådhuse m.m.
20. oktober 2004
J.nr.: 022530-78032-0001
Ref.: srn/mfs
2/12
2
Opsummering af høringskommentarer til Rødsand og
Gedser
Der er udtrykt en generel modstand imod flere havvindmøller i omr å det,
især begrundet i afmærkningsbelysningen fra den eksisterende demon-
strationspark, som opleves belastende. (8, 14, 17, 21, 22, 23) Der peges
fra flere sider på lokaliteten R3 syd for den eksisterende park som den
placering, der repræsenterer de færreste landskabelige g
ener. (1, 8, 9, 10)
For så vidt angår n atur- og miljøhensyn er der i høringssvarene flere g e-
nerelle argumenter imod placering af flere havvindmøller i område t. (1, 8,
11, 14, 17) Det fremhæves eksempelvis, at Kriegers Flak bør foretrækkes
frem for Rødsand og Gedser , blandt andet på grund af de store fugleb e-
skyttelsesinteresser i området. (1, 14) Flere høringssvar peger også på, at
det næppe vil være ansvarligt at anlægge flere vindmøller i området
, før
virkningerne fra den eksisterende vindmøllepark på dyrelivet er belyste.
(1, 14) Lokaliteterne R1 vest for den eksisterende park er den, af de ek-
semplificerede placeringer, der giver anledning til de færres te argumenter
imod flere havvindmøller i området . Argumentet er, at omfanget af nega-
tive påvirkninger på de forekomme nde fuglearter vil være mindst. (1, 12,
14)
Med hensyn til sejlads og sejladssikkerhed bemærke s, at området er be-
liggende forholdsvist tæt på meget trafikerede sejlruter gennem K a-
detrenden og Femern Bælt. (2, 3, 20) Kadetrendens nordlige del er et af
de mest trafikerede farvandsafsnit i de danske farvande, hvorfor området
ved Gedser ikke synes at være anvendeligt t il havvindmøller. Det fremf ø-
res, at en eventuel etablering af vindmøller i området ,kun
vil
kunne ske
efter meget nøje undersøgelser og overveje lser. Der lægges således vægt
på ,at de r før etablering af flere havvindmøller i området , udarbejdes risi-
koanalyser over sejladssikkerheden. Det bliver endvidere bemærket, at en
eventuel placering i området ved Rødsand, skal tage behørigt hensyn til
T-ruten som blandt andet anvendes til store lastede olietankskibe. Det
bemærkes også, at en
placering af vindmøllepark i området syd for den
eksisterende park (R3) kan give problemer i forhold til farvandsovervå g-
ningen i relation til radardækningen .(2, 3) Desuden bemærke s det, at en
eventuel placering i R3 ikke bør komme længere mod øst end den best
å-
ende Nysted Havmøllep ark af hensyn til lystsejlads. (9)
Endelig fremføre s det, at der af hensyn til fiskeriet ikke anbringes vind-
møller i nogle af de skitserede områder. For at begrænse gener for fisk e-
riet mest muligt foreslås en eventuel placering i umiddelbar tilknytning ti l
den eksisterende vindmø llepark ved Rødsand. (6)
Hertil kommer en række bemærkninger der mere specifikt knytter sig til
forslag og ideer til en eventuelt kommede VVM-redegørelse.
3/12
3
Høringssvar resumé
Statslige myndigheder
1. Skov- og Naturstyrelsen
Skov- og Naturstyrelsen fremfører, at miljøundersøgelserne ved den eks i-
sterende demonstrationshavmøllepark ved Rødsand først nu er gået ind i
en fase, hvor det vil være muligt at observere egentlige effekter af vin d-
møllerne i de respektive økosystemer, og at en udbygning med en hav-
vindmøllepark ved Rødsand og Gedser, bør afvente afslutningen og de
endelige resultater af demonstrationsprogrammerne.
Det fremføres, at Kriegers Flak bør foretrækkes frem for Rødsand og
Gedser på grund af de store fuglebeskyttel sesinteresser ved Rødsand og
Gedser, jf. de igangværende fugleundersøgelser.
Idet Skov- og Naturstyrelsen fortsat lægger ovennævnte til grund,
be-
mærkes det, at omfanget af negative påvirkninger på de forekommende
fuglearter klart vil være mindst på lokalit eten R1, hvorimod lokaliteten
R3 klart repræsent erer de færreste landskabelige gener.
Det er derfor Skov- og Naturstyrelsens samlede vurdering, at en evt. ud-
bygning ved Rødsand bør tage udgangspunkt i den eksisterende ha v-
vindmøllepark Nysted, og således gennemfø
denne parks vestlige og sydlige flanke, således at der i størst mulig o m-
fang tages hensyn til naturbeskyttelses-, landskabs- og råstofinteresser i
området. Skov - og Naturstyrelsen er indstillet på nærmere at drøfte den
konkrete placering heraf med Energistyrelsen. Der vil endvidere være b e-
hov for som led i en VVM-undersøgelse særligt at lægge vægt på
, at få
afklaret problemer i forhold til naturbeskyttelsesinteresserne, ligesom der
bør gennemføres en råstofkor tlægning.
Endelig fremfører Skov - og Naturstyrelsen, at det bør overvejes at ge n-
nemføre en samlet evaluering af havmøll ehandlingsplanen fra 1997, idet
forudsætningerne efter Skov - og Naturstyrelsens vurdering har ændret sig
væsentligt s iden.
2. Forsvarets Bygningstjeneste - Farvandsvæsenet Inspektoratet og
Søværnets Operative Kommando
Indledningsvist bemærker Farvandsvæsenet, at de to områder
ved Rø d-
sand og Gedser begge er beliggende forholdsvist tæt på meget
trafikerede
sejlruter gennem Kadetrenden og Femern Bælt. Derf or vil etablering af
vindmøller i de to områder kun ku nne ske efter meget nøje undersøgelser
og overvejelser. Konkret henleder Farvandsvæsenet opmærksomh eden på
det nødområde , der er udlagt ved Falster umiddelbart øst for Bøtø Plant a-
4/12
4
ge. Desuden er der i sommeren 2003 etableret et nyt fyr på Gedser Rev.
Både nødområde t og fyrets anvendelsesområde forudsættes friholdt for
eventuelt byggeri af havvindmøller. Videre forudsættes det, at der ved
eventuelt byggeri af havvindmøller fortsat vil være mulighed for sej lads
for mindre fartøjer i området mellem Gedser og det nye fyr.
Søværnets Operative Kommando vurderer, at de eksemplificerede place-
ringer ikke forventes at have interferens i relation til øvelsesaktivitete r.
I relation til radardækningen kan placering af vindmøllepark R2, R3, R4
og F2 i området henholdsvis sydøst og sydvest for Gedser give problemer
i forhold til farvandsovervågningen i den del af rute TANGO, der udgø-
res af trafiksepareringen og dybvandsruten i Kadetrenden.
Havbaserede vindmøller giver r adarskygge bag vindmøllerne, hvilket re-
ducerer muligheden for at detektere og følge skibstrafikken i skyggeom-
rådet. Placering af vindmøllepark R1 og F1 skønnes ikke at have væsen
t-
lig indflydelse på muligheden for at følge skibstr afikken gennem
rute TANGO.
I relation til minefelter forventes ingen interferens. I relation til skibstra-
fikkens sikkerhed kan en reduceret radardækning af området syd for Ge d-
ser få indflydelse på Søværnets
Operative Kommandos mulighed for at
yde støtte til skibstrafikkens sikre afvikling i det pågældende område.
3. Søfartsstyrelsen
Før etablering af havvindmøller i et af de to områder bør der udarbejdes
risikoanalyser over sejladssikkerheden. Udfaldet af disse har til formål at
danne grundlag for Søfartsstyrelsens indstilling om eventuel placering af
nye vindmølleparker. Risikoanalysernes opbygning og metode bør være
accepteret af Søfartsstyrelsen. Analysen bør både omfatte foranstal tninger
omkring havvindmøllerne mod påsejling af skibe, herunder drivende sk i-
be, og betydningen af ændrede trafikmønstre i omkringli ggende områder
herunder nye trafikmønstres betydning for sejladssikke rheden.
Kadetrendens nordlige del er et af de mest trafikerede farvandsafsnit i de
danske farvande. Søfartsstyrelsen har vanskeligt ved umiddelbart at u d-
pege et konkret område syd for Gedser, som synes at være a nvendeligt til
havvindmøller.
Området ved Rødsand ligger tæt på T
-ruten (en hovedrute for skibstrafik
gennem danske farvande, der blandt andet anvendes af store lastede olie-
tankskibe). Der skal i forbindelse med en eventuel etablering af havvind-
møller i dette område tages behørigt hensyn hertil.
4. Kystdirektoratet
5/12
5
Kystdirektoratet fremfører, at d e viste vindmølleområder R1 og R2 ligger
ret tæt på Hyllekrog henholdsvis Rødsand med holme ud for
Gedser. Af-
hængigt af valg af funderingsmetode , kan det ikke umiddelbart afvises, at
der kan opstå negative kystpåvirkninger som følge af ændrede strøm
- og
bølg eforhold.
Hvis ét af de nævnte områder udpeges til den kommende udbygning med
havvindmøller, bø r det nærmere undersøges, om det kan medføre sådanne
negative påvirkninger af kysten m.v., at vindmølleområdet af den grund
bør flyttes længere væk fra kysten.
5. Kulturarvsstyrelsen
Kulturarvsstyrelsen bemærker , at det i screningsrapporten forudsættes ,
at der skal gennemføres undersøgelse for arkæologiske forekomster i fo
r-
bindelse med detailprojektering, og bemærker endvidere at der tillige bør
gennemføres en arkivalsk kontrol og analyse af det berørte område ved
hjælp af dykkerbesigtigelser , således at resultater kan indgå i VVM -
redegørelsen.
6. Fiskeridirektoratet, Ministeriet for Fødevare, Landbrug og F iskeri
Fiskerierhvervet kan som udgangspunkt ikke gå ind for, at der anbringes
vindmøller i nogle af de skitserede områder R1 -R4 og F1 og F2.
For at begrænse gener for fiskeriet mest muligt kan Danmarks Fiskerifo r-
ening foreslå, at en eventuel udbygning med vindmøller i området foregår
i umiddelbar tilknytning til den eksisterende vindmøllepark ved Rødsand ,
uden at gribe væsentlig ind i områderne R1 ti l R4.
Der har tidligere været efterlyst en undersøgelse af magnetfeltets effekt
på fisk og skaldyr omkring kablerne, og man afventer fortsat resultatet af
det forsøgsfiskeri, der gennemføres både før og efter etablering af
den ek-
sisterende vindmøllepark ved Rødsand. Man kan ligeledes i
den pågæ
l-
dende sag frygte, at magnetfelterne vil påvirke fiskevandringer især for ål
og sild, hvo
r
for dette bør beskrives.
Der vil i anlægsfasen ligeledes blive tale om arbejdsstøj og andre forsty r-
relser, som vil påvirke fiskene. Der kan forventes flugt- og anden stress-
betinget adfærd, ligesom møllerne i driftsfasen kan være en fysisk barri
e-
re. Yderligere kan der i driftsfasen være eventuelle gener i forbindelse
med infralyd. Dette bør undersøges .
I betragtning af den planlagte vindmølleparks store areal må man udtry k-
ke betænkelighed over de effekter det vil få for danske fiskeri , hvis par-
ken bliver etableret. Man bør derfor drage omsorg for, at, at der sikres
dansk
fiskeri
økonomisk
kompensation
for
det
tabte
fisk e-
6/12
6
ri/fiskeriterritorium, samt at der sikres tilbundsgående undersøgelser af
effekten på fisk og fiskeriet både på kort og lang sigt.
Danmarks Fiskeriforening forbeholder sig ret til erstatningsforhandlinger
efter Fiskerilovens § 76 mv., og deltager gerne i forhandlinger om en
konkret placering i forhold til ovenstående forslag evt. kombineret med et
orienteringsmøde for de berørte parter.
7. IT- og Telestyrelsen
IT- og Telestyrelsen bemærker, at vindmøller kan begrænse radiosignaler
og bør derfor placeres mindst 200 meter fra sigtelinien i et radiokædes y-
stem. Liste med radiokædeoperatører vedlægges. Relevante operatører
skal høres i forbindelse med et konkret placeringsforslag.
Lokale og regionale myndigheder
8. Storstrøms Amt
Teknik- og Miljøudvalget og Økon omiudvalget vurderer, at område R3
vil passe bedst sammen med landskabs- og
naturinteresser i omr
å det.
R1 og R2 vil påvirke naturtyper samt ynglende og rastende fugle i strid
med opretholdelsen af gunstig bevaringsstatus i området.
R1 og R2 vil helt eliminere oplevelsen af et uforstyrret landskab fra hele
Sydlollands Kyst.
R3 er naturmæssigt og landskabeligt den mindst ødelæggende placering.
R4 er naturmæssigt og landskabeligt bedre end R1 og R2 , men dårligere
end R3, men kan dog påvirke sælers bevægels
esmønster.
F1 vil være stærkt visuelt belastende, og vil være i konflikt med udpe
g-
ningen af nødhavn.
F2 vil sammen med den eksisterende park visuelt påvirke Gedser, og vil
sandsynligvis udelukke overvintrende ænder, sæler, marsvin fra områdets
føderessou rcer. Området har betydning for alge - og fiskebestand.
9. Nysted Kommune
Byrådet er generelt imod flere vindmølleparker i nærheden af Nysted. Det
uddybes, at R3 placeringen vil vanskeliggøre passage gennem østre mæ
r-
ke med deraf yderligere nedgang i havnebesøg. I et endelig placeringsfo r-
7/12
7
slag skal der tages hensyn til en eventuel erstatning til Nysted Havn. By-
rådet finder imidlertid at det eneste rimelige forslag er R3, under henvis-
ning til de visuelle aspekter, dog på vilkår af at parkens østre afgrænsni
ng
ikke kommer længere mod øst end den bestående Nysted Havmøllepark
af hensyn til sejlløbet ind til Østre Mærke og Nysted havn.
Nysted Kommune anmoder endvidere om, at der foretages en visualise-
ring hvor også den eksisterende møllepark indgår . (Den eksisterende
vindmøllepark er afbildet på visualiseringen af område R3 – både fra f o-
tostandpunkt 2 og 3 ref. – bemærkningen kan således tilbagevises)
10. Sydfalster Kommune
Sydfalster Kommune peger på placeringen R3 som det område hvor o p-
stilling af flere havvindmøller bedst kan indpasse s. De øvrige områder
kan ikke accepteres.
Selskaber, institutioner, organisationer og borgere
11.Danmarks Miljøundersøgelser,
Afdelingen for Arktisk Miljø
For så vidt angår marsvin og sæler anbefales en eventuelt kommende
VVM-redegørelse, at tage udgangspunkt i resultater fra overvågningspr o-
grammet for den eksisterende Nysted Havmøllepark. Det bemærkes
blandt andet, at et væ sentligt og uafklaret punkt angående havmølleparker
er eventuelle kumulative effekter af anbringelse af flere parker i det
samme område, samt barriere -effekter ved anbringelse af parker på tværs
af vandringsruter ligesom påvirkningen af fødegrun dlaget er ukendt.
Det er særligt bemærket, at de angivne scenarier for placering af en ko
m-
mende møllepark er e t overlap mellem områderne R1, R2, R3 og R4 (dog
i mindre grad F1 og F2) og de områder som de mærkede spættede sæler
brugte tid i. Gråsælerne brugte kun lidt tid i R2 , men ellers ikke i de
foreslåede o mråder.
Der gives en række vurderinger af havpattedyrs benyttelse af området.
12. Danmarks Miljøundersøgelser, Afdelingen for Vildtbiologi og
Biodiversitet.
DMU påpeger, at de undersøgelser, der er foretaget ved den eksisterende
mø llepark, tyder på en afbøjning hos trækkende fugle, når de nærmer sig
møllepa rken. Det betyder givetvis, at forekomsten af trækkende fugle i
træ kskyggen er mindre end forekomsten i det område, hvor fuglene flyver
henimod vindmøllerne. Det må derfor antages, at kollisionsrisikoen kan
reduceres på en given årstid og fuglegruppe, hvis der opstilles nye vind-
8/12
8
møller i trækskyggen af den eksisterende park. Det er dog vigtigt at u n-
derstrege, at selvom placering af vindmøller i trækskyggen kan reducere
omfanget af en mulig konflikt for én fuglegruppe eller årstid, kan en så-
dan placering rejse nye problemstillinger for andre fuglegrupper og/eller
på andre årstider.
Der gives en række vurdering er af fugleforekomster i området opdelt på
trækfu gle, samt rastende, overvintrende, fældende og ynglende fugle, og
de enkelte placeringsforslag gennemgå s afslutningsvist i henhold hertil.
13.Vikingeskibs museet
Vikingeskibsmuseet gør opmærksom på, at
alle områder rummer muli g-
hed for forekomst af vrag, stenalderbopladser og enkeltfund.
I den forbindelse fremføres det, at kun en nøjere arkivalsk gennemga ng
samt survey og marinarkæologiske forundersøgelser vil kunne synliggøre
det kulturhistoriske potentiale i områderne.
Museet ønsker at blive inddraget så tidligt i planlægningsfasen som mu-
ligt.
Det anbefales at der anvendes positioneringsudstyr samt multibeamekko-
lod, Pinger, Side Scan Sonder og magnetometer.
Der ønskes foretaget en kvalificeret gennemgang af de anormaliteter der
forefindes ved undersøgelserne.
Der ønskes foretaget en arealdækkende survey og opmåling i vindmøll e-
parken og kabeltracéet til land.
I forbindelse med bortgravning af eventuelle blødbundssedimenter ved
møllefundamenterne, mener Vikingeskibsmuseet, at der i hvert enkelt ti l-
fælde skal vurderes, om der er behov for en marinarkæologisk indsats.
14.WWF Danmark
Foreningen gør o pmærksom på, at det med baggrund i resultaterne fra de
overvågningsprogrammer der er gennemført omkring den nyligt etabler e-
de vindmøllepark ved Rø dsand, står klart:
-
Den nyværende vindmøllepark ligger lige midt i én af de vigtigste
trækruter for fugle fra S kandinavien.
-
Der synes ikke at være ændringer i vandringsmønstrene af de u
n-
dersøgte fiskearter i omr å det som følge af magnetfeltet over
transmissionskablet fra møll eparken og ind til land.
-
Der er ikke lavet undersøgelser af , om fiskefaunaen ændres inden
for mølleparkens område, i forhold til før -situationen, angiveligt
på grund af mangel på tilstrækkelige data.
9/12
9
-
Der synes ikke at være negative effekter af vindmølleparken i
driftsituationen på sælbestanden eller på marsvinebestanden i o m-
rådet.
-
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt viden om hvilke k u-
mulative effekter fra vindmølleparker som anbragt i en lang række
vil have på fugle, sæler, marsvin og vandrende fisk.
På baggrund af ovenstående resultater fremføres det, at det må være et
oplagt krav, at placeringen af den nye møllepark ikke bidrager til yderl i-
gere ”spærring” af træk
- eller vandringsruterne i området. Dette medf ø-
rer, at den eneste acceptable placering, med mindst mulig potentiel kon-
flikt med fugle, fisk, sæler og marsvin, vil være på Kriege
rs Flak.
Såfremt denne placering af miljømæssige årsager ikke viser sig velegnet,
kan der alternativt overvejes en placering umiddelbart vest for den nuvæ-
rende park på Rødsand, dvs. området betegnet ”R 1” i rapporten, idet
tværsnitsarealet for gennemflyv ning/ gennemsvømning på denne måde
ikke øges, men ”bare” forlænges. Som nævnt ovenfor vil dette indebære
en potentiel risiko for kumulerede effekter på dyrelivet, samt en stærkt
forøget visuel effekt fra land.
Foreningen anbefaler, at det må sikres at der i kommende VVM-
undersøgelser – uanset lokalitet – gennemføres fiskeundersøgelser både
før og efter, og således at der ved designet af undersøgelserne tages højde
for en evt. meget lav forekomst af fisk. Da netop forekomsten af fisk – og
især udsigten til at møllefundamenterne vil kunne tiltrække og evt. øge
produktiviteten af fisk – er en helt ce ntral parameter i vurderingen af
havvindmøllers miljøeffekter, bør denne faktor prioriteres meget højt.
Foreningen anbefaler endeligt, at der som opfølgning p å de igangværende
miljøprogrammer for demonstrationsparkerne ved Rødsand og Horns Rev
som er planlagt at løbe i 2 år efter etablering, må sikres, at der inden for
en 10-årig periode efter etableringen af mølleparker foretages jævnlig
overvå gning.
15.Ene rgi E2
E2 ser positivt på muligheden for udbygning i området, men fremføre r, at
der tages forbehold for et eventuelt produktionstab for den eksisterende
park. Energi E2 fremføre r, at en følge at en eventuel lævirkning eller a n-
dre gener vil E2 på vegne at parterne i Nysted Havmøllepark forbeholde
sig ret til, at blive kompenseret fuldt ud af den kommende koncessions-
haver. Det fremføres endvidere, at et modsatrettet krav om kompensation
for tab som følge af lævirkning fra den eksisterende park på en komme
n-
de park omvendt ikke kan forventes at blive gjort gældende.
10/12
10
16. Vindmølleindustrien
Vindmølleindustrien peger på, at v anddybden er den primære parameter,
der bestemmer prisforskellen, mellem vindmøller i forskellige havomr å-
der. Vindmølleindustr ien har imidlertid ingen tekniske indvendinger mod
at der vælges et område med op til 30 meters dybde, da det kan styrke
teknologiudviklingen i branchen. Men ønsker man den mest omkos t-
ningseffektive løsning er det væsentligt at vælge et relativt lavvandet o
m-
råde, dv s. 10-20 m.
Der peges endvidere på, at uanset hvilket område, der udbydes vil det v æ-
re værdifuldt at fortsætte miljøprogrammet inden for de miljøområder,
der enten er anderledes i de nye områder eller hvor det hidtidige program
ikke har givet tilstrækkeli
ntation.
Endelig bemærkes, at d er er i visualiseringen er anvendt lyskilder placeret
i vingetipperne, og det er i screeningsrapporten korrekt angivet, at sådan
en løsning ikke er teknisk udviklet. Det bemærkes samtidig
s-
ning vil give et meget uhensigtsmæssigt visuelt indtryk, ogderfor må fr
a-
råde s. Dette har Vindmølleindustrien bl.a. vist gennem en række visual i-
seringer i PSO-projektet ”Visualisering af hindringslys på vindmø ller”.
17.Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening er generelt positiv over for en vind-
kraftudbygning i Danmark, men finder lokaliteten på Rødsand og Gedser
problematisk i forhold til kystens landskabelige værdier. DN finder at
lavvande havområder (under 10 meters dybde) principielt bør fr iholdes
for havvindmøller, da sådanne områder generelt er biologisk og landsk a-
beligt meget værdifulde.
Det vil næppe være ansvarligt at anlægge flere vindmøller i området
, før
virkningerne fra den eksisterende vindmø llepark på dyrelivet er belyste.
DN mener, bl.a. på baggrund af erfaringerne med den eksisterende ha v-
vindmøllepark ved Rødsand, at der ikke bør opsættes flere havvindmøller
med blink. De røde blink udgør en kra ftig visuel forurening i landskabet,
som virker stærkt forstyrrende på landskabsopl evelsen.
DN mener desuden, at der i screeningen bør indgå transformatorstati o-
nens påvirkning af landskabet, hvilket ikke var tilfælde ved visualiseri n-
gerne fra Rødsand. Ved Rødsand er stationen grundet dens udformning
og indpasning i den samlede symmetri en særdeles uskøn belastning af
landskabet. Der bør undersøges om transformatorstationen teknisk muligt
kan placeres helt eller delvist (kun få meter over havoverfladen) under
vandniveau.
11/12
11
DN finder lokaliseringen R3 mindst problematisk. På samme tid bør der i
VVM-redegørelsen opstilles alternativ til R3 med møller under 100 m.,
hvor møllerne holdes nærmere bag (standpunkt fra kysten) den eksist e-
rende møllepark .
Endelig bør påvirkning af natur - og landskab ved ilandføringen af kable r-
ne fra havvindmøllepa rken også indgå i forbindelse med screening. En
yderligere belastning af kysten bør i den sa mmenhæng undgås.
DN mener at hele planlægningen af havvindmølleparker i Danmark bør
gå om. Der er således teknisk og vidensmæssigt sket så store fremskridt
siden 1997, da den første "Havmøllehandlingsplan for de danske farva n-
de" blev udarbejdet, at tiden nu må være inde til at udarbejde et nyt "b a-
sisdokument", der kan danne grundlag for de fremtidige enkeltprojekter-
og tillige placere dem i et opdateret energipolitisk perspektiv.
18.Dansk B yggeri, Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere
Foreningen ønsker at der i forbindelse med en kommende detailprojekt e-
ring gennemføres en kortlægning , der dokumenterer at væsentlige råsto f-
ressourcer ikke båndlægges i forbindel se med mølleanlæg og ilandf ø-
ringskabel. Såfremt der ikke i forvejen findes resultater af prøvoptage lser
vil foreningen stille krav om at der gennemføres prøvesugninger. Der
henvises i vedlagt kortbilag til 3 eksisterende indvindingsområder.
19. Elkraft System
Det bemærkes, at det i praksis ikke anses for muligt at købe 132 kV s ø-
kabler med en overføringsevne på 200 MW. Omkostningerne til ne t-
tilslutning og netforstærkning må revurderes i henhold hertil og indgå i
beslutningsgrundlaget for valg af mulige områder for havvindmøller.
20.Scandlines A/S
Generelt har Scandlines ingen kommentarer til placering af vindmøller i
området. Det fremføres, at det er af største betydning, at det sikres , at
sejlrenden friholdes således , at besejling kan opretholdes uhindret, i fuldt
omfang og uden gener, og at sejladssikkerheden på ingen måde kompr o-
mitteres. Det tilføjes , at etableringen såvel som den nu opstartede vedl i-
geholdelse med besejling fra Gedser Færgehavn af Nysted Havmøllepark
ikke har givet anledning til sejladsmæssige eller sejladssikkerhedsmæss
i-
ge problemer
21. Birgit og Steen Duncan samt Willy og Birgit Larsen
12/12
12
Det foreslås at bygge havvindmølleparker så langt ude på havet at de ikke
generer visuelt fra land. Det bemærkes at den eksisterende hav vmøllepark
ved Rødsand ligner et industrikvarter eller en storlufthavn med henvi s-
ning til de blinkende røde lanterner. Der stilles spørgsmål om lysafmær
k-
ningen er nødvendigt i bestående omfang. Det vurderes endeligt , at det vil
være en visuel miljøkatastrofe for land sdelen, at bygge flere vindmøller i
området .
22. Jette Jaffa og Casper Rath, Jytte og Henning Olsen, samt Mette
Feilberg og Hans Thingvad
Der indgives indsigelse mod en yderligere udbygning udover de 72 op-
stillede møller. Det fremføres, at specielt afmærkningsbelysningen og
især blinklysene ved møl letop
-
og bund skæmmer udsigt en og
Sydlo
l-
lands kyst over 25 km. Det bemærkes, at den monotone, dybe motorstøj,
bør sænkes, og ikke øges på nogen måde.
23.Stig Husted -Andersen, Aalholm Godskontor
Det fremføres, at o mråderne R1, R2, R3 og R4 samt F2 helt må udelu k-
kes. På det resterende område F1 fremføres , at det tidligere påtænkte o m-
råde ved Omø Stålgrunde vil genere langt færre mennesker end F1 omr å-
det. Det bemærkes yderligere, at den tidligere rejebestand ud for Sydlo
l-
land er forsvundet efter opsætning af den nuværende vindmøllepark, s
å-
ledes, at der efterfølgende stort set ikke har kunnet fi ndes rejer i det før så
frugtbare lavvandede område. Det bemærkes afslutningsvist, o m der er en
sammenhæng med opsætn
ing af vindmøller vides ikke, men sammenfa l-
det er påfalde nde.