Sammenfatning af høringssvar indkommet i forbindelse med Energ i- styrelsens screening af havområde ved  Rødsand og Gedser  i forbin- delse med udbud af havvindmøller Dette notat sammenfatter høringssvar  afgivet i forbindelse med Energi- styrelsens offentlige høring af rapporten ”Screening af havområde ved Rødsand og Gedser  i forbindelse med udbud af havvindmøller”  , august 2004. Formålet med screeningen  er at belyse forskellige arealinteresser på h avet for at skabe grundlag for vurdering af placeringsmuligheder for en hav- vindmøllepark  i Østdanmark  . Formålet er endvidere, at opsamle ideer og forslag til indholdet af en eventuel VVM-redegørelse (Vurdering af Vir k- ningerne på Mi ljøet). Screeningen blev iværks  at som følge af den energipolitiske aftale af 29. marts 2004. I aftalen indgår  opførelse af i alt 2 havvindmølleparker på hver 200 MW. Der har været foretaget screening for område   rne ved Horns Rev, syd for Læsø, Lysegrund og Kriegers F   lak i sommeren 2003 og Omø Stålgrunde i fo  råret 2004 . Screeningsrapporten for Rødsand og Gedser  blev fremsendt i perioden fra den 26 . a ugust til den 24 .september 2004 til relevante høringsparter, dvs. statslige, regionale og lokale myndigheder samt relevante interesseorga- nisationer i Danmark. Screeningen blev endvidere bekendtgjort i lands- dækkende og lokale aviser og tilgængeliggjort på Energistyrelsens hje m- meside, lokale biblioteker, Frontlinjen, Risø Bibliotek, Amtsgårde og Rådhuse m.m. 20. oktober 2004 J.nr.: 022530-78032-0001 Ref.: srn/mfs
2/12 2 Opsummering af høringskommentarer til  Rødsand og Gedser Der er udtrykt en generel modstand imod flere havvindmøller i omr å det, især  begrundet  i    afmærkningsbelysningen    fra  den  eksisterende  demon- strationspark,  som  opleves  belastende.  (8,  14,  17,  21,  22,  23)  Der  peges fra  flere  sider  på  lokaliteten  R3  syd  for  den  eksisterende  park  som  den placering, der repræsenterer de færreste landskabelige g ener. (1, 8, 9, 10) For så vidt angår n  atur- og miljøhensyn er der i høringssvarene flere g  e- nerelle argumenter imod placering af flere havvindmøller i område  t. (1, 8, 11, 14, 17) Det fremhæves eksempelvis, at Kriegers Flak bør foretrækkes frem for Rødsand og Gedser , blandt andet på grund af de store fugleb e- skyttelsesinteresser i området.  (1, 14) Flere høringssvar peger også på,    at det næppe vil være ansvarligt at anlægge flere vindmøller i området , før virkningerne fra den eksisterende vindmøllepark på dyrelivet er belyste. (1, 14) Lokaliteterne R1 vest for den eksisterende park er den, af de ek- semplificerede placeringer, der giver anledning til de færres  te argumenter imod flere havvindmøller i området  . Argumentet er, at omfanget af nega- tive påvirkninger på de forekomme  nde fuglearter vil være mindst.   (1, 12, 14) Med hensyn til sejlads og sejladssikkerhed bemærke  s, at området  er be- liggende forholdsvist tæt på meget trafikerede sejlruter gennem K   a- detrenden og Femern Bælt.   (2, 3, 20) Kadetrendens nordlige del er et af de mest trafikerede farvandsafsnit i de danske farvande, hvorfor området ved Gedser ikke synes at være anvendeligt t  il havvindmøller. Det fremf ø- res, at en eventuel etablering af vindmøller i området  ,kun vil kunne ske efter meget nøje undersøgelser og overveje  lser. Der lægges således vægt på ,at de  r før  etablering af flere havvindmøller i området  , udarbejdes risi- koanalyser over sejladssikkerheden. Det bliver endvidere bemærket,   at en eventuel placering i området ved Rødsand, skal tage behørigt hensyn til T-ruten som blandt andet anvendes til store lastede olietankskibe. Det bemærkes også, at en placering af vindmøllepark  i området  syd for den eksisterende park (R3) kan give problemer i forhold til farvandsovervå g- ningen i relation til radardækningen  .(2, 3)   Desuden bemærke  s det, at en eventuel placering i R3 ikke bør komme længere mod øst end den best å- ende Nysted Havmøllep ark af hensyn til lystsejlads. (9) Endelig fremføre s det, at der af hensyn til fiskeriet ikke anbringes vind- møller i  nogle af de skitserede områder. For at begrænse gener for fisk   e- riet mest muligt foreslås en eventuel placering i umiddelbar tilknytning ti l den eksisterende vindmø llepark ved Rødsand.  (6) Hertil kommer en række bemærkninger der mere specifikt knytter sig til forslag og ideer til en eventuelt kommede VVM-redegørelse.
3/12 3 Høringssvar resumé Statslige myndigheder 1. Skov- og Naturstyrelsen Skov- og Naturstyrelsen fremfører, at miljøundersøgelserne ved den eks   i- sterende demonstrationshavmøllepark ved Rødsand først nu er gået ind i en fase, hvor det vil være muligt at observere egentlige effekter af vin  d- møllerne i de respektive økosystemer, og   at en udbygning med en hav- vindmøllepark ved Rødsand og Gedser, bør afvente afslutningen og de endelige resultater af demonstrationsprogrammerne. Det fremføres, at Kriegers Flak bør foretrækkes frem for Rødsand og Gedser på grund af de store fuglebeskyttel sesinteresser ved Rødsand og Gedser, jf. de igangværende fugleundersøgelser. Idet Skov- og Naturstyrelsen fortsat lægger ovennævnte til grund, be- mærkes det,   at omfanget af negative påvirkninger på de forekommende fuglearter klart vil være mindst på lokalit   eten R1, hvorimod lokaliteten R3 klart repræsent  erer de færreste landskabelige gener. Det er derfor Skov- og Naturstyrelsens samlede vurdering, at en evt. ud- bygning ved Rødsand bør tage udgangspunkt i den eksisterende ha  v- vindmøllepark Nysted, og således   gennemfø denne parks vestlige og sydlige flanke, således at der i størst mulig o  m- fang tages hensyn til naturbeskyttelses-, landskabs- og råstofinteresser i området. Skov - og Naturstyrelsen er indstillet på nærmere at drøfte den konkrete placering heraf med Energistyrelsen. Der vil endvidere være b  e- hov for som led i en VVM-undersøgelse særligt at lægge vægt på , at få afklaret problemer i forhold til naturbeskyttelsesinteresserne, ligesom der bør gennemføres en råstofkor   tlægning. Endelig fremfører Skov - og Naturstyrelsen, at det bør overvejes at ge n- nemføre en samlet evaluering af havmøll  ehandlingsplanen fra 1997, idet forudsætningerne efter Skov  - og Naturstyrelsens vurdering har ændret sig væsentligt s  iden. 2. Forsvarets Bygningstjeneste - Farvandsvæsenet Inspektoratet   og Søværnets Operative Kommando Indledningsvist bemærker Farvandsvæsenet, at de to områder ved Rø d- sand og Gedser begge er beliggende forholdsvist tæt på meget trafikerede sejlruter gennem Kadetrenden og Femern Bælt. Derf  or vil etablering af vindmøller i de to områder kun ku  nne ske efter meget nøje undersøgelser og overvejelser. Konkret henleder Farvandsvæsenet   opmærksomh  eden på det nødområde  , der er udlagt ved Falster umiddelbart øst for Bøtø Plant   a-
4/12 4 ge. Desuden er der i sommeren 2003 etableret et nyt fyr på Gedser Rev. Både nødområde   t og fyrets anvendelsesområde  forudsættes friholdt for eventuelt byggeri af havvindmøller.  Videre forudsættes det, at der ved eventuelt byggeri af havvindmøller  fortsat vil være mulighed for sej  lads for mindre fartøjer  i området mellem Gedser og det nye fyr. Søværnets Operative Kommando    vurderer, at de eksemplificerede place- ringer ikke forventes at have interferens i relation til øvelsesaktivitete r. I relation til radardækningen kan placering af   vindmøllepark  R2, R3, R4 og F2 i området henholdsvis sydøst og sydvest for Gedser   give problemer i forhold til farvandsovervågningen i den del af rute  TANGO, der udgø- res af trafiksepareringen og dybvandsruten i Kadetrenden. Havbaserede vindmøller giver r adarskygge bag vindmøllerne,  hvilket re- ducerer muligheden for at detektere og følge skibstrafikken  i skyggeom- rådet.  Placering af vindmøllepark R1 og F1 skønnes ikke at have væsen t- lig indflydelse på muligheden for at følge skibstr  afikken gennem rute TANGO. I relation til minefelter forventes ingen interferens. I relation til skibstra- fikkens sikkerhed kan en reduceret radardækning   af området syd for Ge d- ser få indflydelse på Søværnets Operative Kommandos mulighed for at yde støtte til skibstrafikkens  sikre afvikling i det pågældende område. 3. Søfartsstyrelsen Før etablering af havvindmøller i et af de to områder bør der udarbejdes risikoanalyser over sejladssikkerheden. Udfaldet af disse har til formål at danne grundlag for Søfartsstyrelsens indstilling om  eventuel placering af nye  vindmølleparker.  Risikoanalysernes  opbygning  og  metode  bør  være accepteret af Søfartsstyrelsen. Analysen bør både omfatte foranstal   tninger omkring havvindmøllerne mod påsejling af skibe, herunder drivende sk  i- be, og betydningen af ændrede trafikmønstre i omkringli   ggende områder herunder nye trafikmønstres betydning for sejladssikke rheden. Kadetrendens nordlige del er et af de mest trafikerede farvandsafsnit i de danske  farvande.  Søfartsstyrelsen  har  vanskeligt  ved  umiddelbart  at  u d- pege et konkret område syd for Gedser, som synes at være a   nvendeligt til havvindmøller. Området ved Rødsand ligger tæt på T -ruten (en hovedrute for skibstrafik gennem danske farvande, der blandt andet anvendes af store lastede olie- tankskibe). Der skal i forbindelse med en eventuel etablering af havvind- møller i dette område tages behørigt hensyn hertil. 4. Kystdirektoratet
5/12 5 Kystdirektoratet fremfører, at d e viste vindmølleområder R1 og R2 ligger ret tæt på Hyllekrog henholdsvis Rødsand med holme ud for Gedser. Af- hængigt af valg af funderingsmetode  , kan det ikke umiddelbart afvises, at der kan opstå negative kystpåvirkninger som følge af ændrede strøm - og bølg eforhold. Hvis ét af de nævnte områder udpeges til den kommende udbygning med havvindmøller, bø  r det nærmere undersøges, om det kan medføre sådanne negative påvirkninger af kysten m.v., at vindmølleområdet af den grund bør flyttes længere væk fra kysten. 5. Kulturarvsstyrelsen Kulturarvsstyrelsen bemærker  , at det i screningsrapporten forudsættes  , at der skal gennemføres undersøgelse for arkæologiske forekomster i fo r- bindelse med detailprojektering, og bemærker endvidere at der tillige bør gennemføres  en  arkivalsk  kontrol  og  analyse  af  det  berørte  område  ved hjælp  af  dykkerbesigtigelser  ,  således  at   resultater  kan  indgå  i  VVM - redegørelsen. 6. Fiskeridirektoratet, Ministeriet for Fødevare, Landbrug og F iskeri Fiskerierhvervet kan som udgangspunkt ikke gå ind for, at der anbringes vindmøller i  nogle af de skitserede områder R1 -R4 og F1 og F2. For at begrænse gener for fiskeriet mest muligt kan Danmarks Fiskerifo  r- ening foreslå, at en eventuel udbygning med vindmøller i området foregår i umiddelbar tilknytning til den eksisterende vindmøllepark ved Rødsand  , uden at gribe væsentlig ind i områderne R1 ti   l R4. Der har tidligere været efterlyst en undersøgelse af magnetfeltets effekt på fisk og skaldyr omkring kablerne, og man afventer fortsat resultatet af det forsøgsfiskeri, der gennemføres både før og efter etablering af den ek- sisterende vindmøllepark  ved Rødsand.   Man kan ligeledes i den pågæ l- dende sag frygte, at magnetfelterne vil påvirke fiskevandringer især for ål og sild, hvo r for dette bør beskrives. Der vil i anlægsfasen ligeledes blive tale om arbejdsstøj og andre forsty   r- relser, som vil påvirke  fiskene. Der kan forventes flugt- og anden stress- betinget adfærd, ligesom møllerne i driftsfasen kan være en fysisk barri e- re. Yderligere kan der i driftsfasen være eventuelle gener i forbindelse med infralyd. Dette bør undersøges  . I betragtning af den planlagte vindmølleparks store areal må man udtry  k- ke betænkelighed over de effekter det vil få for danske fiskeri   , hvis par- ken  bliver  etableret.  Man  bør   derfor  drage  omsorg  for,  at,  at  der  sikres dansk fiskeri økonomisk kompensation for det tabte fisk e-
6/12 6 ri/fiskeriterritorium,  samt  at  der  sikres  tilbundsgående  undersøgelser  af effekten på fisk og fiskeriet både på kort og lang sigt. Danmarks Fiskeriforening forbeholder sig ret til erstatningsforhandlinger efter Fiskerilovens § 76 mv., og deltager gerne i forhandlinger om en konkret placering i forhold til ovenstående forslag evt. kombineret med et orienteringsmøde for de berørte parter. 7. IT- og Telestyrelsen IT- og Telestyrelsen bemærker, at vindmøller kan begrænse radiosignaler og bør derfor placeres mindst  200 meter fra sigtelinien i et radiokædes  y- stem.  Liste  med  radiokædeoperatører  vedlægges.  Relevante  operatører skal høres i forbindelse med et konkret placeringsforslag. Lokale og regionale myndigheder 8. Storstrøms Amt Teknik-  og  Miljøudvalget  og  Økon    omiudvalget  vurderer,  at  område  R3 vil passe bedst sammen med landskabs- og naturinteresser i omr å det. R1  og  R2  vil  påvirke  naturtyper  samt  ynglende  og  rastende  fugle  i  strid med opretholdelsen af gunstig bevaringsstatus i området. R1 og R2 vil helt eliminere oplevelsen af et uforstyrret landskab fra hele Sydlollands Kyst. R3 er naturmæssigt og landskabeligt den mindst ødelæggende placering. R4 er naturmæssigt og landskabeligt bedre end R1 og R2  , men dårligere end R3, men kan dog påvirke sælers bevægels esmønster. F1 vil være stærkt visuelt belastende, og vil være i konflikt med udpe g- ningen af nødhavn. F2 vil sammen med den eksisterende park visuelt påvirke Gedser, og vil sandsynligvis udelukke overvintrende ænder, sæler, marsvin fra områdets føderessou rcer. Området har betydning for alge - og fiskebestand. 9. Nysted Kommune Byrådet er generelt imod flere vindmølleparker i nærheden af Nysted. Det uddybes, at R3 placeringen vil vanskeliggøre passage gennem østre mæ r- ke med deraf yderligere nedgang i havnebesøg. I et endelig placeringsfo r-
7/12 7 slag skal der tages hensyn til en eventuel erstatning til Nysted Havn. By- rådet finder  imidlertid at det eneste rimelige forslag er R3, under henvis- ning til de visuelle aspekter, dog på vilkår af at parkens østre afgrænsni ng ikke kommer længere mod øst end den bestående Nysted Havmøllepark af hensyn til sejlløbet  ind til Østre Mærke og Nysted havn. Nysted  Kommune  anmoder  endvidere  om,  at  der  foretages  en  visualise- ring  hvor  også  den  eksisterende  møllepark  indgår   .  (Den  eksisterende vindmøllepark  er afbildet på visualiseringen af område R3    – både fra f    o- tostandpunkt 2 og 3 ref. – bemærkningen kan således tilbagevises) 10. Sydfalster Kommune Sydfalster Kommune peger på placeringen R3 som det område hvor o  p- stilling  af  flere  havvindmøller  bedst  kan  indpasse s.  De  øvrige   områder kan ikke accepteres. Selskaber, institutioner, organisationer og borgere 11.Danmarks Miljøundersøgelser, Afdelingen for Arktisk Miljø For så vidt angår marsvin og sæler anbefales en eventuelt kommende VVM-redegørelse, at tage udgangspunkt i resultater fra overvågningspr  o- grammet for den eksisterende Nysted Havmøllepark.  Det bemærkes blandt andet, at et væ  sentligt og uafklaret punkt angående havmølleparker er eventuelle kumulative effekter af anbringelse af flere parker i det samme område, samt barriere -effekter ved anbringelse af parker på tværs af vandringsruter ligesom påvirkningen af fødegrun  dlaget er ukendt. Det er særligt bemærket, at de angivne scenarier for placering af en ko m- mende møllepark er e t overlap mellem områderne R1, R2, R3 og R4 (dog i mindre grad F1 og F2) og de områder som de mærkede spættede sæler brugte tid i. Gråsælerne brugte kun lidt tid i R2   , men ellers ikke i de foreslåede o mråder. Der gives en række vurderinger af havpattedyrs   benyttelse af området. 12.   Danmarks   Miljøundersøgelser,   Afdelingen   for   Vildtbiologi   og Biodiversitet. DMU påpeger, at de undersøgelser, der er foretaget ved den eksisterende mø llepark, tyder på en afbøjning hos trækkende fugle, når de nærmer sig møllepa rken. Det betyder givetvis, at forekomsten af trækkende fugle i træ  kskyggen er mindre end forekomsten i det område, hvor fuglene flyver henimod vindmøllerne. Det må derfor antages, at kollisionsrisikoen kan reduceres på en given årstid og fuglegruppe, hvis   der opstilles nye vind-
8/12 8 møller i trækskyggen af den eksisterende park. Det er dog vigtigt at u   n- derstrege, at selvom placering af vindmøller i trækskyggen kan reducere omfanget af en mulig konflikt for én fuglegruppe eller årstid, kan en så- dan placering rejse nye problemstillinger for andre fuglegrupper og/eller på andre årstider. Der gives en række vurdering  er af fugleforekomster i området opdelt på trækfu  gle, samt rastende, overvintrende, fældende og ynglende fugle, og de enkelte placeringsforslag gennemgå s afslutningsvist i henhold hertil. 13.Vikingeskibs  museet Vikingeskibsmuseet  gør  opmærksom på, at alle områder  rummer muli g- hed for forekomst af vrag, stenalderbopladser og enkeltfund. I den forbindelse fremføres det, at kun en nøjere arkivalsk gennemga  ng samt survey og marinarkæologiske forundersøgelser vil kunne synliggøre det kulturhistoriske potentiale i områderne. Museet ønsker at blive inddraget   så  tidligt i planlægningsfasen   som mu- ligt. Det anbefales at der anvendes positioneringsudstyr samt multibeamekko- lod, Pinger, Side Scan Sonder og magnetometer. Der ønskes  foretaget en kvalificeret gennemgang af de anormaliteter der forefindes ved undersøgelserne. Der ønskes foretaget en arealdækkende survey    og opmåling i vindmøll  e- parken og kabeltracéet til land. I  forbindelse  med  bortgravning  af  eventuelle  blødbundssedimenter  ved møllefundamenterne, mener Vikingeskibsmuseet, at der i hvert enkelt ti l- fælde skal vurderes, om der er behov for en marinarkæologisk indsats. 14.WWF Danmark Foreningen gør o pmærksom på, at det med baggrund i resultaterne fra de overvågningsprogrammer der er gennemført omkring den nyligt etabler  e- de vindmøllepark ved Rø  dsand, står klart: - Den nyværende vindmøllepark ligger lige midt i én af de vigtigste trækruter for fugle fra S  kandinavien. - Der synes ikke at være ændringer i vandringsmønstrene af de u n- dersøgte fiskearter i omr å det som følge af magnetfeltet over transmissionskablet fra møll eparken og ind til land. - Der er ikke lavet undersøgelser af , om fiskefaunaen ændres inden for mølleparkens område, i forhold til før   -situationen, angiveligt på grund af mangel på tilstrækkelige data.
9/12 9 - Der synes ikke at være negative effekter af vindmølleparken i driftsituationen på  sælbestanden   eller på marsvinebestanden i o m- rådet. - Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt viden om hvilke k   u- mulative effekter fra vindmølleparker som anbragt i en lang række vil have på fugle, sæler, marsvin og vandrende fisk. På baggrund af ovenstående resultater   fremføres det, at det må være et oplagt krav, at placeringen af den nye møllepark ikke bidrager til yderl i- gere ”spærring” af træk - eller vandringsruterne i området. Dette medf ø- rer, at den eneste acceptable placering, med mindst mulig potentiel kon- flikt med fugle, fisk, sæler og marsvin, vil være på Kriege rs Flak. Såfremt denne placering af miljømæssige årsager ikke viser sig velegnet, kan der alternativt overvejes en placering umiddelbart vest for den nuvæ- rende park på Rødsand, dvs. området betegnet ”R 1” i rapporten, idet tværsnitsarealet for gennemflyv  ning/ gennemsvømning på denne måde ikke øges, men ”bare” forlænges. Som nævnt ovenfor vil dette indebære en potentiel risiko for kumulerede effekter på dyrelivet, samt en stærkt forøget visuel effekt fra land. Foreningen anbefaler, at det må sikres at der  i kommende VVM- undersøgelser  – uanset lokalitet    – gennemføres fiskeundersøgelser både før og efter, og således at der ved designet af undersøgelserne tages højde for en evt. meget lav forekomst af fisk. Da netop forekomsten af fisk – og især udsigten til   at møllefundamenterne vil kunne tiltrække og evt. øge produktiviteten af fisk – er en helt ce   ntral parameter i vurderingen af havvindmøllers miljøeffekter, bør denne faktor prioriteres meget højt. Foreningen anbefaler endeligt, at der som opfølgning p å de igangværende miljøprogrammer for demonstrationsparkerne ved Rødsand og Horns Rev som er planlagt at løbe i 2 år efter etablering, må sikres, at der inden for en 10-årig periode efter etableringen af mølleparker foretages jævnlig overvå gning. 15.Ene  rgi E2 E2 ser positivt på muligheden for udbygning i området,   men fremføre r, at der  tages  forbehold  for  et  eventuelt  produktionstab  for  den  eksisterende park. Energi E2 fremføre r, at en følge at en eventuel lævirkning eller a   n- dre gener vil E2 på vegne at  parterne i Nysted Havmøllepark forbeholde sig ret til, at blive kompenseret fuldt ud  af den kommende koncessions- haver. Det fremføres endvidere, at et modsatrettet krav om kompensation for tab som følge af lævirkning fra den eksisterende park på en komme n- de park omvendt ikke kan forventes at blive gjort gældende.
10/12 10 16. Vindmølleindustrien Vindmølleindustrien peger på, at v  anddybden er den primære parameter, der bestemmer prisforskellen, mellem vindmøller i forskellige havomr å- der. Vindmølleindustr ien har imidlertid ingen tekniske indvendinger mod at der vælges et område med op til 30 meters dybde, da det kan styrke teknologiudviklingen i branchen. Men ønsker man den mest omkos t- ningseffektive løsning er det væsentligt at vælge et relativt lavvandet o m- råde, dv s. 10-20 m. Der peges endvidere på, at  uanset hvilket område, der udbydes vil det v æ- re værdifuldt at fortsætte miljøprogrammet inden for de miljøområder, der enten er anderledes i de nye områder eller hvor det hidtidige program ikke har givet tilstrækkeli ntation. Endelig bemærkes, at d  er er i visualiseringen er anvendt lyskilder placeret i vingetipperne, og det er i screeningsrapporten korrekt angivet, at sådan en løsning ikke er teknisk udviklet. Det  bemærkes samtidig s- ning vil give et meget uhensigtsmæssigt visuelt indtryk,   ogderfor må fr a- råde s. Dette har Vindmølleindustrien bl.a. vist gennem en række visual   i- seringer i PSO-projektet ”Visualisering af hindringslys på vindmø   ller”. 17.Danmarks Naturfredningsforening Danmarks  Naturfredningsforening  er  generelt  positiv  over  for  en  vind- kraftudbygning i Danmark, men finder lokaliteten på Rødsand og Gedser problematisk  i  forhold  til  kystens  landskabelige  værdier.  DN  finder  at lavvande  havområder  (under  10  meters  dybde)  principielt  bør  fr  iholdes for havvindmøller, da sådanne områder generelt er biologisk og landsk   a- beligt meget værdifulde. Det vil næppe være ansvarligt at anlægge flere vindmøller i området , før virkningerne fra den eksisterende vindmø llepark på dyrelivet er belyste. DN  mener,  bl.a.  på  baggrund  af  erfaringerne  med  den  eksisterende  ha v- vindmøllepark ved Rødsand, at der ikke bør opsættes flere havvindmøller med blink. De røde blink udgør en kra  ftig visuel forurening i landskabet, som virker stærkt forstyrrende på landskabsopl   evelsen. DN mener desuden, at der i screeningen bør indgå transformatorstati  o- nens påvirkning af landskabet, hvilket ikke var tilfælde ved visualiseri   n- gerne fra Rødsand. Ved Rødsand er stationen grundet dens udformning og indpasning i den samlede symmetri en særdeles uskøn belastning af landskabet. Der bør undersøges om transformatorstationen teknisk muligt kan placeres helt eller delvist (kun få meter over havoverfladen) under vandniveau.
11/12 11 DN finder lokaliseringen R3 mindst problematisk. På samme tid bør   der i VVM-redegørelsen  opstilles  alternativ  til  R3  med  møller  under  100  m.,   hvor  møllerne  holdes  nærmere  bag  (standpunkt  fra  kysten)  den  eksist   e- rende møllepark . Endelig bør påvirkning af natur  - og landskab ved ilandføringen af kable r- ne fra havvindmøllepa rken også indgå i forbindelse med screening. En yderligere belastning af kysten bør i den sa mmenhæng undgås. DN mener at hele planlægningen af havvindmølleparker i Danmark bør gå om. Der er således teknisk og vidensmæssigt sket så store fremskridt siden 1997, da den første "Havmøllehandlingsplan for de danske farva  n- de" blev udarbejdet, at tiden nu må være inde til at udarbejde et nyt "b   a- sisdokument", der kan danne grundlag for de fremtidige enkeltprojekter- og tillige placere dem i et opdateret energipolitisk perspektiv. 18.Dansk B  yggeri, Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere Foreningen ønsker at der i forbindelse med en kommende detailprojekt e- ring gennemføres en kortlægning   , der dokumenterer at væsentlige råsto   f- ressourcer ikke båndlægges i forbindel   se med mølleanlæg og ilandf   ø- ringskabel. Såfremt der ikke i forvejen findes resultater af  prøvoptage lser vil foreningen stille krav om at der gennemføres  prøvesugninger. Der henvises i vedlagt kortbilag til 3 eksisterende indvindingsområder. 19. Elkraft System Det bemærkes, at det i praksis ikke anses for muligt at købe 132 kV s   ø- kabler med en overføringsevne på 200 MW. Omkostningerne til ne  t- tilslutning og netforstærkning må revurderes i henhold hertil og indgå i beslutningsgrundlaget for valg af mulige områder for havvindmøller. 20.Scandlines A/S Generelt har Scandlines ingen kommentarer til placering af vindmøller i området.  Det fremføres, at det er  af største betydning, at det sikres , at sejlrenden friholdes således , at besejling kan opretholdes uhindret, i fuldt omfang og uden gener, og at sejladssikkerheden på ingen måde kompr  o- mitteres. Det tilføjes , at etableringen såvel som den nu opstartede vedl i- geholdelse med besejling fra Gedser Færgehavn af Nysted Havmøllepark ikke har givet anledning til sejladsmæssige eller sejladssikkerhedsmæss i- ge problemer 21. Birgit og Steen Duncan samt Willy og Birgit Larsen
12/12 12 Det foreslås at bygge havvindmølleparker så langt ude på havet at de ikke generer visuelt fra land. Det bemærkes at den eksisterende hav  vmøllepark ved Rødsand ligner et industrikvarter eller en storlufthavn med henvi s- ning til de blinkende røde lanterner. Der stilles spørgsmål om lysafmær k- ningen er nødvendigt i bestående omfang. Det vurderes endeligt  , at det vil være en visuel miljøkatastrofe for land   sdelen, at bygge flere vindmøller i området . 22. Jette Jaffa og Casper Rath, Jytte og Henning Olsen, samt Mette Feilberg og Hans Thingvad Der indgives indsigelse mod en yderligere udbygning udover de 72 op- stillede møller.   Det fremføres, at  specielt afmærkningsbelysningen   og især blinklysene ved møl   letop - og bund skæmmer udsigt  en og Sydlo l- lands kyst over 25 km. Det bemærkes, at   den monotone, dybe motorstøj, bør sænkes, og ikke øges på nogen måde. 23.Stig Husted  -Andersen, Aalholm Godskontor Det fremføres, at o mråderne R1, R2, R3  og R4 samt F2 helt må udelu k- kes. På det resterende område F1   fremføres , at det tidligere påtænkte o   m- råde ved Omø   Stålgrunde  vil genere langt færre mennesker end F1 omr  å- det. Det bemærkes yderligere, at den tidligere rejebestand   ud for Sydlo l- land er forsvundet efter opsætning af den nuværende vindmøllepark, s å- ledes, at der efterfølgende stort set ikke har kunnet fi ndes rejer i det før så frugtbare lavvandede område.  Det bemærkes afslutningsvist, o  m der er en sammenhæng med opsætn ing af vindmøller vides ikke, men sammenfa l- det er påfalde nde.