Elsparefonden giver forbrugerne pengene ti gange igen Elsparefonden er en god investering – både for forbrugerne, samfundet og miljøet. Det er en af konklusionerne i en netop afsluttet evaluering, som Rambøll Management har foretaget af Elsparefonden. Evalueringen viser, at Elsparefonden har opnået 28 pct. større besparelser end ventet og tilmed givet forbrugerne pengene ti gange igen. Elsparefonden har fået danskerne til at handle mere energieffektivt, og det er der kommet mærkbare elbesparelser ud af. Sådan lyder konklusionen i en netop færdiggjort evaluering fra Rambøll Management, der især hæfter sig ved, at Elsparefonden som noget nyt har brugt markedet til at sikre elbesparelser. Elsparefonden har skabt større udbud og lavere priser på energieffektivt udstyr, fx hvidevarer og A-pærer. Business Manager Thomas Bjørnkilde fra Rambøll Management siger: ”Elsparefonden har udviklet en bred vifte af virkemidler, der aktivt bearbejder såvel udbudssiden som efterspørgselssiden, en såkaldt push-pull-strategi. Vores evaluering viser, at den strategi har været væsentlig mere effektiv end traditionelle tilskudsordninger. Derfor har Elsparefonden i meget høj grad har indfriet de klare målsætninger, som politikerne opstillede, da Elsparefonden blev oprettet i 1996”. Elsparefonden har med besparelser på over 1.000 GWh om året også overgået målsætningen om at opnå elbesparelser på 750-800 GWh om året. Og yderligere har Elsparefonden med en samlet besparelse på 6,4 PJ fossile brændsler overgået målsætningen om at spare 2,7 PJ. De samlede elbesparelser vil føre til en CO 2-reduktion på 777.000 tons. Og samfundets omkostninger til at reducere elforbruget og CO2-udslippet har været cirka en tiendedel af de generelle krav, den tidligere regering satte i handlingsplanen Energi 21. Forbrugernes vagthund Ud over elbesparelserne har Elsparefonden også været en god investering for forbrugerne. Thomas Bjørnkilde forklarer: ”Forbrugerne har betalt 0,6 øre til Elsparefonden for hver kWh, de har brugt. Det er blevet til i alt 720 mio. kr. Men forbrugerne har fået besparelser for 7,8 mia. kr. i form af lavere elregning, lavere priser på udskiftning af elvarme og indkøb af A-hvidevarer og A-pærer mv. Det svarer altså til, at Elsparefonden har givet forbrugerne pengene ti gange igen.” Evalueringen peger på to årsager til Elsparefondens succes. Først og fremmest har Elsparefonden udviklet nye virkemidler og brugt kendte virkemidler på en ny måde. Elsparefonden har på den ene side stillet kvalitets- og priskrav til de apparater, der bruger mindre strøm. Samtidig har Elsparefonden gennemført målrettede kampagner over for forbrugerne. Det har skabt ny markedsdynamik. Fx er A-mærkede køleskabes markedsandel vokset fra under ti pct. i 1999 til næsten 80 pct. i 2004, og priserne er faldet markant – ikke mindst pga. hjemmesiden www.hvidevarerpriser.dk, hvor man kan finde oversigter over A-mærkede hvidevarer og dermed nemt kan sammenligne priser. Den anden årsag er ifølge Rambøll Management Elsparefondens rammer - klare målsætninger og frihed til at vælge virkemidler. Kombineret med uafhængighed af ministerier, styrelser og kommercielle interesser har det givet Elsparefonden mulighed for udelukkende at være forbrugernes vagthund. Nye udfordringer Elsparefondens bestyrelsesformand Steen Gede siger: ”Vi er meget glade for at se, at vores strategi med at påvirke udbuddet og derved gøre det enkelt, sikkert og billigt for forbrugerne at handle energirigtigt har flyttet noget. Det har udbredt de energieffektive apparater til mange andre end de grønne forbrugere. Netop fordi det i mange tilfælde er økonomisk sund fornuft at købe de mest energieffektive produkter.” Elsparefonden har som noget nyt indgået frivillige aftaler med flere brancher om udfasning af energieffektive produkter.
Aftalerne med it-, pumpe- og hvidevarerbranchen indebærer et tæt samarbejde med krav til produkterne og fælles kampagneaktiviteter. Men ét område giver stadig store udfordringer: den offentlige sektors elforbrug. Steen Gede siger: ”Elforbruget i den offentlige sektor kunne reduceres med 25 pct. eller 1 mia. kr. om året. Men vanetænkning, manglende ledelsesmæssigt fokus og organisatoriske barrierer betyder, at elspildet får lov at fortsætte. Det er en af Elsparefondens store udfordringer i de kommende år at sikre, at den offentlige sektor ikke spilder strøm og penge. Det skal ske ved at skabe større åbenhed om elforbrug og indkøb samt ændring af strukturer i det offentlige, herunder samarbejde om indkøb.” Evalueringen af Elsparefonden er et vigtigt bidrag til Økonomi- og Erhvervsministeriets kommende handlingsplan for øget energieffektivisering og energibesparelser. For yderligere information kontakt venligst: Steen Gede Formand for bestyrelsen Elsparefonden tlf. 36 86 39 02 eller mobil 40 34 94 04 Göran Wilke Sekretariatschef Elsparefonden tlf. 33 95 58 01 Thomas Bjørnkilde Business Manager Rambøll Management tlf. 29 48 82 57 Elsparefonden er en selvejende, uafhængig institution under Økonomi- og Erhvervsministeriet, som blev dannet i 1997 med det formål at fremme elbesparelser og energieffektiv elanvendelse i boligsektoren og den offentlige sektor. Elsparefonden Amagerfælledvej 56 2300 København S Tlf. 3395 5800