Elsparefonden giver forbrugerne pengene ti gange igen
Elsparefonden er en god investering både for forbrugerne, samfundet og miljøet. Det er en af konklusionerne i en netop
afsluttet evaluering, som Rambøll Management har foretaget af Elsparefonden. Evalueringen viser, at Elsparefonden har
opnået 28 pct. større besparelser end ventet og tilmed givet forbrugerne pengene ti gange igen.
Elsparefonden har fået danskerne til at handle mere energieffektivt, og det er der kommet mærkbare elbesparelser ud af.
Sådan lyder konklusionen i en netop færdiggjort evaluering fra Rambøll Management, der især hæfter sig ved, at
Elsparefonden som noget nyt har brugt markedet til at sikre elbesparelser. Elsparefonden har skabt større udbud og lavere
priser på energieffektivt udstyr, fx hvidevarer og A-pærer.
Business Manager Thomas Bjørnkilde fra Rambøll Management siger: Elsparefonden har udviklet en bred vifte af
virkemidler, der aktivt bearbejder såvel udbudssiden som efterspørgselssiden, en såkaldt push-pull-strategi. Vores
evaluering viser, at den strategi har været væsentlig mere effektiv end traditionelle tilskudsordninger. Derfor har
Elsparefonden i meget høj grad har indfriet de klare målsætninger, som politikerne opstillede, da Elsparefonden blev
oprettet i 1996.
Elsparefonden har med besparelser på over 1.000 GWh om året også overgået målsætningen om at opnå elbesparelser på
750-800 GWh om året. Og yderligere har Elsparefonden med en samlet besparelse på 6,4 PJ fossile brændsler overgået
målsætningen om at spare 2,7 PJ. De samlede elbesparelser vil føre til en CO
2-reduktion på 777.000 tons. Og samfundets
omkostninger til at reducere elforbruget og CO2-udslippet har været cirka en tiendedel af de generelle krav, den tidligere
regering satte i handlingsplanen Energi 21.
Forbrugernes vagthund
Ud over elbesparelserne har Elsparefonden også været en god investering for forbrugerne. Thomas Bjørnkilde forklarer:
Forbrugerne har betalt 0,6 øre til Elsparefonden for hver kWh, de har brugt. Det er blevet til i alt 720 mio. kr. Men
forbrugerne har fået besparelser for 7,8 mia. kr. i form af lavere elregning, lavere priser på udskiftning af elvarme og indkøb
af A-hvidevarer og A-pærer mv. Det svarer altså til, at Elsparefonden har givet forbrugerne pengene ti gange igen.
Evalueringen peger på to årsager til Elsparefondens succes. Først og fremmest har Elsparefonden udviklet nye virkemidler
og brugt kendte virkemidler på en ny måde. Elsparefonden har på den ene side stillet kvalitets- og priskrav til de apparater,
der bruger mindre strøm. Samtidig har Elsparefonden gennemført målrettede kampagner over for forbrugerne. Det har skabt
ny markedsdynamik. Fx er A-mærkede køleskabes markedsandel vokset fra under ti pct. i 1999 til næsten 80 pct. i 2004, og
priserne er faldet markant ikke mindst pga. hjemmesiden www.hvidevarerpriser.dk, hvor man kan finde oversigter over
A-mærkede hvidevarer og dermed nemt kan sammenligne priser.
Den anden årsag er ifølge Rambøll Management Elsparefondens rammer - klare målsætninger og frihed til at vælge
virkemidler. Kombineret med uafhængighed af ministerier, styrelser og kommercielle interesser har det givet Elsparefonden
mulighed for udelukkende at være forbrugernes vagthund.
Nye udfordringer
Elsparefondens bestyrelsesformand Steen Gede siger: Vi er meget glade for at se, at vores strategi med at påvirke udbuddet
og derved gøre det enkelt, sikkert og billigt for forbrugerne at handle energirigtigt har flyttet noget. Det har udbredt de
energieffektive apparater til mange andre end de grønne forbrugere. Netop fordi det i mange tilfælde er økonomisk sund
fornuft at købe de mest energieffektive produkter.
Elsparefonden har som noget nyt indgået frivillige aftaler med flere brancher om udfasning af energieffektive produkter.