Bekendtgørelse om beredskab for elsektoren I medfør af § 85 b, stk. 3 og 4 , og§ § 88, 90 og 92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 10. marts 2003, som ændret ved   § 1 i lov nr. 494 af 9. juni 2004, fastsættes: Kapitel 1 Generelle bestemmelser § 1. Denne bekendtgørelse  har til formål at  fastsætte regler om for elsektoren og at fast- sætte rammerne for gennemførelse af b   eredskabsforanstaltninger for elsektoren i henhold til den nationale beredskabsplan, udsendt af Beredskabsstyrelsen. Stk. 2. Bekendtgørelsen gælder for virksomheder, som er bevillingspligtige efter elforsyningsl   o- vens §§ 10 og 19, dvs. produktions-, transmissions- og netvirksomheder, samt for elforsyningsvirk- somhed, der varetages af Energinet Danmark eller denne virksomheds helejede datterselskaber i medfør af § 2, stk. 2 og 3, i lov om Energinet Danmark, dvs. transmissionsvirksomhed og  syste m- ansvarlig virksomhed, idet 1) virksomhederne skal foretage nødvendig planlægning og træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre elforsyningen i beredskabssituationer efter elforsyningslovens § 85 b, stk. 1, og 2) den systemansvarlige virksomhed skal varetage de overordnede, koordinerende planlægning  s- mæssige og operative opgaver vedrørende beredskabet efter elforsyningslovens § 8   5 b, stk. 2. § 2. Beredskabet skal sikre opretholdelse og videreførelse af  samfundets elforsyning i tilfæl de af beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer  , dvs. krisesituationer i freds- og krigstid forårsaget af naturskabte, menneskesk abte og teknologiske trusler (beredskabssituationer). Stk. 2. Virksomhedernes beredskabsarbejde skal indgå i  planlægning  s- og driftsopgaver vedrøre n- de elforsyningssystemet med henblik på 1) at reducere elforsyningssystemets sårbarheder og risici, 2) at sikre et hensigtsmæssigt beredskab over  for disse sårbarheder og risici 3) at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering og 4)    at sikre den nødvendig e kommunikation og informationsudveksling i forbindelse hermed. Kapitel 2 Beredskabsplanlægning § 3. Virksomhederne skal foretage en beredskabsplanlægning for hånd   tering af beredskabssituati- oner med henblik på  udarbejdelse af et planmateriale omfattende 1) beskrivelse af organisatoriske forhold, jf. kapitel 3, 2) sårbarhedsvurdering , jf. kapitel 4, 3) en eller flere sammenfattende beredskabsplaner for hånd tering af beredskabssituationer, jf. ka- pitel 5, 4) detaljerede beredskabsplaner, instrukser m.m., jf. kapitel 5, og 5) sikringsplaner for specifikke anlæg  , jf. kapitel 6. Stk. 2. Planmaterialet skal omfatte beredskabssituationer, som i væsentlig grad reducerer funkti  o- naliteten hos virksomheden og eventuelt øvrige dele af  elsektoren, samt hvor også andre dele af samfundet kan have reduceret funktionalitet. Stk. 3. Planmaterialet skal revideres, hvis der indtræffer   væsentlige ændringer af vi rksomheden el- ler dennes sårbarheder og beredskabsforhold , dog senest hvert tredje år .
§ 4. Virksomhedernes sammenfattende beredskabsplaner efter § 7, stk. 1, nr. 1, samt væsentlige ændring  er heraf skal godkendes af den systemansvarlige virksomhed. Planerne skal første gang fremsendes til godkendelse senest den 1. maj 2006 .Det ø   vrige planmateriale efter § 3, stk. 1, skal efter anmodning fremsendes til den systemansvarlige virksomhed til orientering. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomheds overordnede beredskabsplaner efter § 7, stk. 2,samt væsentlige   ændring  er heraf skal godkendes af Energistyrelsen. Planerne skal første gang fremse ndes til godkendelse senest den 1. august 2006. Det øvrige planmateriale efter § 3, stk. 1, skal efter an- modning fremsendes til Energistyrelsen til orientering. Stk. 3. Energistyrelsen kan fastsætte nærmere rammer for beredskabsarbejdet med henblik på ordinering mellem de forskellige energisektorer og med andre samfundssektorer. Stk. 4. Den systemansvarlige virksomhed kan udarbejde retningslinjer og vejledninger om virk- somhedernes beredskabsplanlægning   med henblik på at uddybe bestemmelserne i denne bekendtg ø- relse. Retningslinjer og vejledninger skal være tilgængelig for virksomhederne, som skal underret- tes herom. Kapitel 3 Organisatoriske forhold § 5. Virksomhederne skal senest den 1. august 2005 udpege en beredskabskoordinator. Stk. 2. For anlæg, herunder installationer   m.m., af klasse 1 og 2, jf. § 9, stk. 1, skal virksomheden senest den 1. nov ember 2005 udpege en sikringsansvarlig medarbejder til at varetage beredskabs- og sikringsopgaver for et eller flere anlæg  . Stk. 3. Beredskabskoordinatoren varetager sammen med de sikringsansvarlige medarbejdere virk- somhedens beredskabsopgaver, herunder kontakt til myndigheder inkl. politimyndigheder, den sy- stemansvarlige virksomhed og andre parter. Beredskabskoordinatoren skal drage omsorg for, at virksomhedens materiale om beredskab er tilstrækkeligt sikret mod uvedkommende  . Stk. 4. Virksomhederne skal underrette den systemansvarlige virksomhed om kontaktoplysninger om de i stk. 1 og 2 nævnte   medarbejdere og deres organisatoriske placering samt ændring   heraf. Kapitel 4 Sårbarhedsvurdering § 6. Virksomhederne skal udarbejde en vurdering af virksomhedens sårbarhed . Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal udarbejde en vurdering af sårbarheden  for hvert af de sammenhængende   elforsyningssystemer i Øst  - og Vestdanmark og for sammenhængene mellem disse systemer. I vurderingerne skal indgå  elforsyningssystemernes sammenhænge   med nabolande- nes elforsyningssystemer. Vurderingerne baseres bl.a. på vurderingerne efter stk. 1 . Stk. 3. Vurderingerne efter stk. 1 og 2 skal omfatte 1) identifikation af mulige trusler mod virksomheden samt, om muligt , en vurdering af sandsy n- lighederne for, at truslerne opstår , 2) identifikation af virksomhedens sårbarheder over for de identificerede trusler  og 3) identifikation,udvælgelse og prioritering af beredskabet over for disse trusler og sårba rheder. Kapitel 5 Beredskabsplaner § 7. Virksomhederne skal udarbejde beredskabsplaner for håndtering af b eredskabssituationer. Planerne skal baseres på de i § 6 , stk. 1, nævnte   sårbarhedsvurderinger og  skal koordineres med den systemansvarlige virksomheds planer efter stk. 2. Planerne skal omfatte
1) en eller flere sammenfattende beredskabsplaner, som beskriver virksomhedens krisehåndtering og herunder indeholder de i stk. 3 og 4 nævnte oplysninger, og 2) detaljerede beredskabsplaner, instrukser m.m. samt sikringsplaner for specifikke anlæg, jf.   § 10 . Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal udarbejde overordnede, koordinerede beredskabs- planer for hvert af de sammenhængende el Øst  - og Vestdanmark. Planerne skal omfatte en indbyrdes koordinering mellem planerne. Planerne skal udarbejdes under hensyntagen til elforsyningssystemernes sammenhænge med   nabolandenes elforsyningssystemer. Stk. 3. Beredskabsplaner efter stk. 1 og 2 skal angive, hvordan virksomheden planlægger at hån   d- tere en beredskabssituation, samt 1) virksomhedens modtagelse af oplysninger om situationen, 2) virksomhedens beslutningsprocesser for krisehåndteringen , 3) virksomhedens information af relevante parter om situationen og krisehåndteringen  og 4) virksomhedens muligheder for at indsætt  e yderligere ressourcer i krisehåndteringen i form af personale, materiel, andre virksomheder i henhold til aftale o.l. herom. Stk. 4. Den systemansvarlige virksomhed og netvirksomheder skal i deres beredskabsplaner angi- ve, hvordan de ved større strømafbrydelser   informerer myndigheder inkl. politimyndigheder, sam- arbejdsparter, elforbrugere, pressen og offentligheden i øvri gt. Informationen skal i muligt omfang indeholde oplysning om strømafbrydelsens forventede omfang og varighed, dens håndtering, tid  s- punkter for yderligere information samt rådgivning  om elforbrugernes muligheder for at klare sig uden strøm. § 8. Beredskabsplaner efter § 7, stk. 1 og 2, skal sikre, at virksomheder i en beredskabssituation hurtigt kan gennemføre beredskabsforanstaltninger i henhold til den nationale  beredskabsplan, her- under især   foranstaltninger til imødegåelse af sikke  rhedsmæssige trusler.   Planerne skal udarbejdes i overensstemmelse med den nationale beredskabsplan og skal anvende dennes opdeling i nationale beredskabsniveauer. Kapitel 6 Anlæg   samt sikringsplaner herfor § 9. Den systemansvarlige virksomhed skal foretage en klassificering af elsektorens anlæg,   herun- der installationer m.m., men ekskl. luftlednings- og kabelstrækninger, jf. stk. 2,   efter følgende opd e- ling: 1) Klasse 1: Anlæg   af væsentli  g betydning for at opretholde elforsyningen for et sammenhænge  n- de elforsyningssystem eller væsentlige dele af dette. 2) Klasse 2: Anlæg   af væsentlig betydning for at   opretholde elforsyningen på regionalt niveau . 3) Klasse 3: Øvrige anlæg. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal klassificere luftlednings- og kabelstrækninger i transmissionsnettet på over  100k V efter opdelingen i stk. 1. Stk. 3. Anlæg   efter stk. 1 henholdsvis luftlednings- og kabelstrækninger   efter stk. 2 klassificeres hver for sig, uanset om de er sammenbygget. Stk. 4. Klassificeringen efter stk. 1 og 2 skal foretages første gang senest den 1.  juni 2005 og skal derefter revideres årligt  senest den 1. februar. De virksomheder, som ejer anlæggene, skal underre  t- tes herom. § 10. Virksomhederne skal udarbejde sikringsplaner for anlæg i klasse 1 og 2   efter § 9, stk. 1. En sikringsplan kan omfatte flere anlæ  g. Planen skal som minimum angive følgende  beredskabsforan- staltninger og oplysninger om anlægget  : 1) Summariske oplysninger om anlægget ink  l. relevant kortmateriale.
2) Beskrivelse af anlægge  ts sårbarhed, herunder  dets afhængighed   af andre anlæg eller funktioner. 3) Beskrivelse af de i §§ 8 og 11 angivne foranstaltninger . 4)    Mulighederne for reetablering af de dele af anlægget, som er væsentl ige for elforsyningen, i tilfælde af   beskadigelse. 5) Angivelse af, om der er sikkerhedsføls omme oplysninger om anlægget. 6) Kontaktoplysninger om beredskabskoordinator og den sikringsansvarlige medarbejder. § 11. For anlæg   i klasse 1 og 2 efter § 9, stk. 1, skal virksomhederne    sikre, 1) at anlægget har   lav sårbarhed over for fu nktionssvigt af offentligt udbudte net og tjenester for elektronisk kommunikation, 2) at anlægget har   lav sårbarhed over for funktions svigt af væsentlige it  -systemer, og 3) at anlægg  et har nødstrømsforsyning  , som i tilfælde af strømafbrydelse sikrer anlæggets funkti o- nalitet i perioden frem til strømforsyningens reetablering. Stk. 2. For ubemandede anlæg i klasse 1   efter § 9, stk. 1, skal virksomhederne sikre de væsentli  g- ste dele mod uautoriseret adgang gennem etablering af mekaniske og elektroniske sikrings- og overvågningsforanstaltninger, herunder at der ved sådan uautoriseret adgang omgående sendes i   n- formation herom til et døgnbemandet kontrolrum eller en af Rigspolitiet godkendt k ontrolcentral. Virksomhederne skal fastsætte en pr  ocedure for behandlingen af sådan information. Stk   3 . For anlæg i klasse 1 og 2 efter § 9, stk. 1, som er sammenbygget med andre anlæg, skal foranstaltninger efter stk. 1 og 2 gennemføres uanset sammenbygn ingen. Stk. 4. De under stk. 1 angivne forhold skal være gennemført senest    den 1. februar 2007 . De under stk. 2 nævnte forhold ska  l være gennemført senest    den 1. februar 2008 . § 12. Virksomhederne skal fremsende sikringsplaner til den lokale politimyndighed til orientering. Stk. 2. Virksomhederne skal i beredskabssituationer og i planlægningen a  f disses håndtering yde politimyndighederne den fornødne bistand, herunder  afgive alle relevante oplysninger. Kapitel 7 Overordnede, koordinerende opgaver § 13. Den systemansvarlige virksomhed skal varetage de overordnede, koordinerende planlæ  g- ningsmæssige og operative opgaver v  edrørende elsektorens beredskab, herunder 1) videreformidle relevante meddelelser og informationer mellem myndighederne og elsektorens virksomheder , og 2) fremskaffe data og andre informationer om sektoren af betydning for samfundets beredskab. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal sikre, at dens kontrolrum og nødkontrolrum  i en be- redskabssituation kan forestå elsektorens krisehåndtering  og kan fremskaffe relevante og opdaterede informationer om elsektorens forhold til brug for myndighedernes kris e håndtering, herunder om 1) situationen i nabolandenes elforsyningssystemer af relevans for denne krisehån dtering og 2) situationen i væsentlige   dele af de indenlandske net, også på spændingsniveauer op til 100 kV. § 14. Den systemansvarlige virksomhed skal gennemføre foranstaltninger for at sikre , 1) at sandsynligheden for en strømafbrydelse holdes på et rimeligt niveau  , 2) at der kan udføres en  hurtig, koordineret og prioriteret reetablering af elforsyningen i tilfælde af strømafbrydelser,  og 3) at generne for elforbrugerne og for samfundet i øvrigt  ved en strømafbrydelse mindskes i muligt omfang.
§ 15. Den systemansvarlige virksomhed skal efter Energistyrelsens anmodning fremsende vurde- ringer af de beredskabsmæssige konsekvens  er af forslag til udbygning af transmissionsnet på over 100 kV. § 16. Den systemansvarlige virksomhed skal etablere et formaliseret samarbejde om beredskabs- forhold i elsektoren, bl.a. gennem informationsvirksomhed og møder  om beredskabsforhold. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal varetage arbejdet i de regionale koordinerende sta- be, etableret i henhold til beredskabsloven, og kan inddrage de øvrige  virksomheder heri. Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed skal koordinere sine beredskabsplaner med de system- ansvarlige virksomheder i nabolandene og skal arbejde for en hensigtsmæssig   informationsudveks- ling med disse virksomheder om planlægningsmæssige og operative forhold. § 17. Den systemansvarlige virksomhed skal udarbejde en årlig redegørelse til Energistyrelsen om status for elsektorens beredskab, herunder om virksomhedens beredskabsarbejde i det forløbne år  . Redegørelsen skal fremsendes  senest den 1. maj i det følgen de år.  Energistyrelsen kan fastsætte nærmere rammer herfor. Kapitel 8 Øvelser  , rapportering m.m. § 18. Virksomhederne skal sikre, at de medarbejdere, som skal medvirke til gennemførelse af b e- redskabsplaner, løbende modtager den fornødne træning i disse opgaver. Stk. 2. Virksomhederne skal afholde beredskabsøvels er vedrørende deres  beredskabsplaner. Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed skal afholde beredskabsøvelser vedrørende dens   bered- skabsplaner efter § 7, stk. 2, og skal inddrage væsentlige dele af v  irksomhedernes planer heri. Stk. 4. De i stk. 2 og 3 nævnte øvelser skal afhold   es mindst en gang hvert andet år  og skal over en 5-årig per iode dække de væsentligste dele af beredskabsplanerne. Stk. 5. Virksomhederne skal udarbejde en rapport om hver afholdt øvelse , herunder dennes forløb og de opnåede erfa ringer samt planlagt opfølgning og  tidsplan herfor. Rapportering om øvelser efter stk. 2 og 3 fremsendes senest 2 måneder efter øvelsen til den systemansvarlige virksomhed he  n- holdsvis Energistyrelsen. § 19. Virksomhederne skal registrere følgende  hændelser   af relevans for beredskabssituationer: 1) Hærværk, sabotage eller terrorhandling. 2) Havarier, uheld og ulykker af væsentlig be  tydning for virksomheden. 3) Strømafbrydelser samt dis ses omfang og varighed. 4) Situationer som har været   tæt på at udvikle sig til hændelse r efter nr. 1-3. 5) Andre usædvanlige hændelser. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed skal årligt offentliggøre   en statistisk bearbejdning af re- levante dele af de i stk. 1 registrerede hæn  delser. Stk. 3. Virksomhederne skal omgående underrette den systemansvarlige virksomhed om al vorlige hændelser efter stk. 1  .Den systemansvarlige virksomhed skal omgående underrette Energistyre   lsen om alvorlige hændelse  r efter stk. 1, nr. 1-3. Endvidere skal politimyndighederne underrettes om sådanne alvorlige hændelser.
Kapitel 9 Operative forhold i beredskabssituationer § 20. I beredskabssituationer, hvor den nationale beredskabsplan aktiveres, dvs. typisk i tilfælde af mere omfattende hændelser, der ber  ører flere centrale myndigheder og kræver en koordineret in   d- sats af disse myndigheder, håndteres dette efter stk. 2  og 4. I beredskabssituationer, hvor den natio- nale beredskabsplan ikke er aktiveret, håndteres dette efter stk. 3  og 4. Stk. 2. Når der i he nhold til den nationale beredskabsplan er fastsat et beredskabsniveau, vil Ener- gistyrelsen eller andre myndigheder underrette den systemansvarlige virksomhed herom. Stk. 3. I perioden fra en beredskabssituation er kendt og indtil der for denne situation er fastsat et beredskabsniveau efter stk. 2, skal den systemansvarlige virksomhed vurdere behovet for at fastsæ te et midlertidigt beredskabsniveau for elsektoren og skal om nødvendigt  fastsætte   et sådant  midler- tidigt beredskabsniveau. Energistyrelsen skal underrettes herom med henblik på underretning af andre myndigheder. Et midlertidigt beredskabsniveau gælder, indtil der foreligger et beredskabsn  i- veau efter stk. 2, eller det ændr  es af den systemansvarlige virksomhed. Stk. 4. Når der efter stk. 2 eller 3 e r fastsat et beredskabsniveau, skal den systemansvarlige virk- somhed underrette de relevante virksomheder herom. Virksomhederne skal gennemføre de fora n- staltninger i beredskabsplanerne, som svarer til beredskabsniveauet, og skal underrette den system- ansvarlige virksomhed herom. Den systemansvarlige virksomhed skal tage stilling til, om de gen- nemførte foranstaltninger er tilstrækkelige i den aktuelle situation og kan på grundlag af en ko nkret vurdering af situationen godkende ændringer af planlagte foranstalt  ninger. Energistyrelsen skal un- derrettes herom med henblik på underretning af andre myndigheder. Stk. 5. I en beredskabssituation kan den systemansvarlige virksomhed pålægge virksomheder at ændre   deres foranstaltninger for at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering, herunder ge n- nemførelse af myndighedernes beslutninger i henhold til den nationale beredskabsplan.  Energisty- relsen skal underrettes herom. Stk. 6. I en beredskabssituation kan Energistyrelsen pålægge    den systemansvarlige virksomhed at æn  dre dens foranstaltninger for at sikre en koordineret og effektiv krisehåndtering, herunder ge n- nemførelse af my ndighedernes beslutninger i henhold til den nationale beredskabsplan. Kapitel 10 Tilsyn § 21. Den systemansvarlige virksomhed skal føre  tilsyn med virksomhedernes beredskabsarbejde for at sikre, at det opfylder reglerne i denne bekendtgørelse . Som en del af dette tilsyn skal den sy- stemansvarlige virksomhed gennemgå  virksomhedernes beredskabsplaner efter § 7, stk. 1, med virksomhederne for at sikre, at planerne kan danne grundlag for en koordineret og effektiv håndt e- ring af beredskabssituationer. Den systemansvarlige virksomheds gennemgang af beredskabspla- nerne kan gennemføres gruppevist med  et mindre antal selskaber ad gangen. Stk. 2. Den systemansvarlige virksomhed kan pålægge    en virksomhed at ændre dens planmateriale efter § 3, stk. 1, og andre dele af dens beredskabsarbejde    , såfremt det  ikke opfylder reglerne herfor eller såfremt dette vurderes at være nødvendigt for at opnå en koordineret og effe ktiv krisehåndt e- ring. Den systemansvarlige virksomhed kan herunder pålægge    en virksomhed at afholde øvelser efter § 18, stk. 2, og at nærmere angivne forhold skal indgå i sådanne øvelser. Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed skal udarbejde en rapport om tilsynet med den enkelte virksomhed. Rapporten skal fremsendes til virksomheden til kommentering inden færdiggørelse   . Stk. 4. Den systemansvarlige virksomhed skal fastsætt  e en tidsplan for dens tilsyn med virksom- hedernes beredskabsarbejde med det sigte at foretage tilsyn med alle virksomheder senest den 1. februar 2008 og derefter at foretage tilsyn med hver virksomhed mindst hvert tredje år.
Stk. 5. Den systemansvarlige virksomhed skal udarbejde en årlig redegørelse til Energi  styrelsen om det tilsynsarbejde efter § 21, som er udført i det forløbne år   . Redegørelsen skal fremsendes  se- nest den 1. maj i det følgende år sammen med den i § 17   nævnte redegørelse. § 22. Energistyrelsen skal føre  tilsyn med den systemansvarl i ge virksomheds beredskabsarbejde for at sikre, at det opfylder reglerne i denne bekendtgørelse . Som en del af dette tilsyn skal Energi- styrelsen gennemgå de i § 7 , stk. 2, nævnte beredskab planer samt de redegørelser, som er anført i § 17 og § 21, stk. 5, med den systemansvarlige virksomhed Stk   2 . Energistyrelsen kan pålægge den systemansvarlige virksomhed at ændre dens planmateria- le efter § 3, stk. 1, og andre dele af dens beredskabsarbejde, såfremt det  ikke opfylder reglerne her- for eller såfremt dette vurderes at være nødvendigt for at opnå e n koordineret og effektiv krisehån d- tering. Energistyrelsen kan herunder p å lægge den systemansvarlige virksomh  ed at afholde øvelser efter § 18, stk. 3, og at nærmere angivne forhold skal indgå i sådanne øvelser. Stk   3 . Energistyrelsen skal udarbejde en årl ig rapport om tilsynet med den systemansvarlige virk- somhed. Rapporten skal fremsendes til den systemansvarlige virksomhed til kommentering inden færdiggørelse. Kapitel 11 Øvrige bestemmelser § 23. Omkostninger ved virksomhedernes beredskabsarbejde afholdes af virksomhederne. Om- kostninger ved den systemansvarlige virksomheds tilsynsarbejde afholdes af denne virksomhed. Stk. 2. Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at beredskabsarbejdet organiseres for flere virksomheder under ét. Den systemansvarlige virksomhed høres om sådanne ansøgninger. § 24. Virksomhederne skal efter anmodning give den systemansvarlige virksomhed oplysning om forhold af relevans for beredskabsarbejdet, herunder oplysninger til brug for den i § 9, stk. 1 og 2, nævnte klassificerin  g og den i § 19, stk. 2, nævnte statistiske bearbejdning  . Den systemansvarlige virksomhed skal tilsvarende oplyse Energistyrelsen om forhold af relevans for beredskabsarbejdet. § 25. Sårbarhedsvurderinger og b eredskabsplaner og andet materiale af væsentlig   relevans herfor skal behandles fortroligt og må ikke komme uvedkommende i hænde. Materialet kan opbevares i elektronisk form og skal opbevares således, at uautoriseret adgang, sletning, ød  elæggelse, ændring og offentliggørelse forhindres. Stk. 2. Forsendelse af materiale om de i stk. 1 nævnte forhold skal ske ved brev. Det fremsendte materiale kan være elektroniske dokumenter eller i papirformat. Materialet må af sikkerhedsmæss i- ge grunde ikke fremsendes med e-mail eller via internettet. Stk. 3. Hvis følsom t materiale kompromitteres, kan det resultere i, at materialet eller dele af dette skal ændres. Energistyrelsen afgør i samråd med den systemansvarlige virksomhed og Rigspolitiet, om sådanne forhold foreligger, og kan give pålæg herom til den pågældende vi rksomhed. § 26. Energistyrelsen kan efter ansøgning dispensere fra bestemmelser  i denne bekendtgørelse, hvor såda nne bestemmelser i væsentligt omfang har mindre betydning eller reduceret effekt.   Den systemansvarlige virksomhed høres om sådanne ansøgninger. § 27. Den systemansvarlige virksomheds afgørelser efter  § 4, stk. 1    , §9, stk. 1 og     2, § 20, stk. 5, og § 21, stk. 2, kan indbringes for Energistyrelsen. Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Stk. 2. Energistyrelsens afgørelser efter  denne bekendtgørelse  kan ikke indbringes for anden ad- ministrativ myndighed.
§ 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bød  e den, der 1) ikke udarbejder eller reviderer planmateriale som angivet i § 3, stk. 1 og 3, 2) ikke fremsender planmateriale til godkendelse efter § 4, stk. 1 og 2, 3) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller efter anmodning undlader at afgive oplys- ninger, 4) ikke overholder pålæg medde   lt efter denne bekendtgørelse el ler 5)    videregiver oplysninger, der er omfattet af § 25, til uvedkommende. Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffel   o- vens 5. kapitel. § 29. Bekendtgø relsen træder i kraft den 1. februar   2005. Økonom  i- og Erhvervsministeriet den                                                / Ib Larsen