Rambøll Management Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-SamvirkeEffektivisering af rådighedsadministrationen9. august 2004
IndholdSideI.Indledning1II.Resumé 3A.Undersøgelsens metode3B.Rådighedsadministrationen4C.Ressourceforbrug5D.Problemstillinger (findings) 6E. Effektiviseringspotentiale10F. Løsningsforslag10III.Opgaven16A.Undersøgelsens formål, metode og indhold16B.Undersøgelsens aktører18C.Undersøgelsens karakter191.Arbejdsprocesser192.Organisering193.IT-understøttelse i dag19D.Undersøgelsens succeskriterier20E.Undersøgelsens organisering og forløb211.Interviews, møder og workshops222.Udtræk22F.Definitioner og begreber23IV.Rådighedsadministrationen og negative UnderretningsPligtige Hændelser(UPH)30A.Flow mellem AF, a-kasser og Arbejdsdirektoratet30B.Ressourceopgørelser i AF og a-kasserne vedrørende de negativeunderretningspligtige hændelser35C.Nuværende ressourceforbrug 371.Estimeringsforudsætninger402.Effektiviseringspotentiale41V.Indsatsområder med problemstillinger og løsningsforslag46A.Negative underretningspligtige hændelser471.Baggrund for metoden der danner UPHer472.UPHer afføder telefonopfølgning og faxer i 50 % af UPH-hændelserne483.Der skabes for mange negative UPHer484.Effekten505.Løsningsforslag516.Barrierer557.Ressource-besparelser55B.Manglende synkronisering af data i Amanda og A-kasser571.Problembeskrivelse 572.Symptombeskrivelse573.Løsningsforslag60C.Mindskelse af antallet af irrelevante UPHer gennem hurtigereafmeldeoplysninger til AF 641.Løsningsforslag652.Barrierer68D.Mindskelse af sagsbehandlingstiden gennem mindskelse af antallet afforsinkede meddelelser til AF fra kursussteder, arbejdsgivere og andre aktører701.Løsningsforslag702.Barrierer71E.Vejledning 731.Løsningsforslag742.Barrierer75F.Tilsynet771.Løsningsforslag78
2.Barrierer79G.Forenkling af kodesystemet 811.Situationsbeskrivelse812.Løsningsforslag813.Barrierer83H.Uekspederede sager i a-kasserne84I.Nogle a-kasser kan ikke modtage fritekst86Bilag 1: UPHer pr a-kasse fordelt på tilbagemeldinger, afviste og ikke-ekspederede87Bilag 2: Kodebeskrivelse UPH88Bilag 3: Liste af findings grupperet i indsatsområder91Bilag 4: Tilbagemeldingskoder92Bilag 5: Alle rådighedsvurderinger = irrelevant i 2003 fordelt på UPH fra AF og påsvarkoder fra a-kasserne96Bilag 6: Fælles IT-understøtning af beskæftigelsespolitikken; Fælles motorvejen97
IndledningI forlængelse af en forespørgselsdebat i Folketinget d. 4. november 2003 blev regeringenopfordret til i et samarbejde med arbejdsmarkedets parter og AK-Samvirke at arbejdefor en enklere administration og regelforenkling af arbejdsløshedsforsikringen. Som led i dette arbejde har Arbejdsmarkedsstyrelsen (AMS), Arbejdsdirektoratet (ADIR)og AK-Samvirke igangsat en konsulentundersøgelse. Resultatet af undersøgelsenforeligger i form af denne rapport. Den eksterne undersøgelse skal bidrage med viden og input til en redegørelse tilFolketinget, som Regeringen ved beskæftigelsesministeren skal færdiggøre primoFolketingets samling 2004/2005. Undersøgelsen omfatter: Den elektroniske kommunikation mellem AF og a-kasserne til brug forrådighedstilsynet og administrationen heraf . Den øvrige elektroniskekommunikation mellem AF og a-kasserne berøres ikke.Områder, hvor der er et umiddelbart effektiviseringspotentiale. Set i relation til denstore forandringshastighed på beskæftigelsesområdet i øjeblikket (i forlængelseaf aftale om strukturreform og implementeringen af Flere i Arbejde), er fokusprimært rettet mod de såkaldte lavthængende frugter, der kan realiseres indenfor et to-årigt perspektiv .Hvordan administrationen med tilhørende digitale værktøjer kan effektiviseres medrespekt for lovgrundlaget for det intensive rådighedstilsyn med de ledige. Detteindebærer, at der ikke foretages en problematisering af selve lovgrundlaget,hvorimod administrationen af dette (i form af vejledninger og fortolkninger)indgår i undersøgelsen.Potentielle effektiviseringsgevinster i forhold til arbejdsgivernes oguddannelsesinstitutionernes inddragelse i rådighedskontrollen.Arbejdsbyrden i forbindelse med de kriterier, der for AF er opstillet omkringunderretning af a-kasserne i forbindelse med tvivl om et medlems rådighed.4Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
ResuméRambøll Management har som ansvarlig for konsulentundersøgelsen identificeretproblemområder og effektiviseringspotentialer, og stiller en række forslag der kan brugessom afsæt for en efterfølgende beslutningsproces. Undersøgelsens metodeUndersøgelsen er gennemført ved interviews, observationer, erfaringer, analyse af dataog af de bagvedliggende årsagssammenhænge.Rambøll Management drager konklusionerne og foretager skøn på basis af interviews,observationer og analyse af data og de bagvedliggende årsagssammenhænge, bl.a. for atgive grundlag for den efterfølgende gennemførelse af handlingsrettede tiltag på området.Undersøgelsen omfatter a-kassemedlemmer (ikke kontanthjælpsmodtagere) med fokus påde negative underretningspligtige hændelser.Metoden som Rambøll Management har valgt er baseret på en forudsætning om, ateffektivisering opnås ved at løse opgaverne med rådighedsadministration for et givetserviceniveau med færre ressourcer. Gennem interviews, desk research, analyse og workshops er en række problemområderblevet belyst. Der er ikke foretaget tidsstudier, men blandt erfarne medarbejdere i AF oga-kasser er forskellige forslag til tidsestimater vurderet og tjekket og derved ertidsestimaterne fremkommet. Det samlede ressourceestimat i AF, a-kasserne og ADIRopgøres til ca. 120 årsværk.Grundlaget for estimering af ressourceindsats er identifikation, opgørelse og prissætningaf de væsentlige kalkulationsfaktorer. I denne undersøgelse er det for det første antalsager (UPH), vurdering af hvilke elementer der indgår i sagen og adskillelse mellemforskellige sagstyper (irrelevante og relevante rådighedsvurderinger). For det andet er detden medgåede tid til sagsbehandling i henholdsvis AF og a-kasserne. Beregninger af effektiviseringsgevinsterne er udført på basis afAMS-udtræk 2003 Fastlagte kalkulationssatser for medgået arbejdstid i a-kasser og AF opdelt pårelevante og irrelevante rådighedsvurderinger En effektiv arbejdstimepris på kr. 250 Skøn over antal sparede UPHer (minimum, maximum) pr. forslagReduktion i sagsbehandlingstid (minimum, maximum) for UPHer (de sparedeUPHer er fratrukket ved beregning af samlet besparelse pr. forslag)Analyse af data fra AMS udtræk 2003, interviews, erfaringer, resultater fra tidligereundersøgelser samt kalkulationer har givet grundlag for at identificere og kvantificereeffektiviseringspotentialet. Formålet har især været at identificere overflødigt ellerunødvendigt arbejde. På baggrund heraf har Rambøll Management udpeget 6 indsatsområder som kan giveklare bidrag til den ønskede effektivisering. Inden for hvert indsatsområde er der stillet3-4 forslag, hvor der kvalitativt er et klart effektiviseringspotentiale. Derefter er der for5Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
hvert forslag opstillet kvantificerede effekter for sparede UPHer og forkortetsagsbehandlingstid pr. forslag og der er foretaget et økonomisk skøn for etablering afforslaget. Metoden leder frem til at der kan opstilles et katalog af forslag, som alle hverfor sig vil give et effektiviseringsbidrag og som kan benyttes som grundlag fordetaljering, planlægning og implementering af forslag. Se tabel 1 for en samlet oversigtover de stillede forslag og deres forventede effekt.Rådighedsadministrationen Administrationen af rådighedstilsynet involverer flere forskellige aktører. I denneundersøgelse er a-kasserne, AF og Arbejdsdirektoratet de primære aktører , medensarbejdsgivere og uddannelsessteder har status som sekundære aktører . Kommunernesindsats på området er ikke omfattet af undersøgelsen. Denne undersøgelse omfattera-kassemedlemmer (ikke kontanthjælpsmodtagere) med fokus på de såkaldt negativeunderretningspligtige hændelser.Ressourceforbrug Udgifterne til rådighedsadministrationen inden for den kommende 2-årige horisontudgøres for en meget stor del af løn. Det er i al væsentlighed her der liggereffektiviseringsmuligheder i form af sparet arbejdskraft til at gennemførerådighedsadministrationen. Effektivisering i rådighedsadministrationen på kort sigt kan ske ved enten at nedsætteantallet af påbegyndte sager (antal afsendte underretningspligtige hændelser, UPH) ellerved at nedbringe den arbejdstid der medgår til initiering og behandling af sagen(UPHen).Der ertilvejebragt et skøn over det samlede ressourceforbrug i forbindelse medskabelse og sagsbehandling af de negative underretningspligtige hændelser i AF,a-kasserne og i Arbejdsdirektoratet. Det udgør i alt ca. 120 årsværk, svarende til årligevariable omkostninger på 45 mio. kr. Fordelingen mellem de tre aktører ses på figur 1som viser at AF står for 25 %, a-kasserne for 67 % og ADIR for 8 % afressourceforbruget.6Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Beregnet ressourceforbrug i 20030,050,0100,0ÅrsværkADIRA-kasserAFFigur 1: Skønnet ressourceforbrug hos de primære aktørerProblemstillinger (findings)Undersøgelsen har afdækket en række problemstillinger. De væsentligste knytter sig tildet meget store antal underretningspligtige hændelser der ikke er rådighedsrelevante. Detkonstateres desuden at afmeldinger sker alt for sent pga. utilstrækkelig information omhvordan den beskæftigede afmelder sig og manglende incitament til at afmelde sighurtigst muligt. Hertil kommer at der er for lidt videndeling1 mellem AF og a-kaserneisær pga. adskilte og usynkrone datasystemer i AF og a-kasserne. Det er således klart atden nuværende registrerings- og administrationsmodel om end den er logisk opbyggetmed adskilt ansvar - i rådighedsadministrationen skaber for mange forslag tilrådighedsvurderinger i a-kasserne. Den direkte effekt af de mange forslag til rådighedsvurderinger (godt 87.000underretningspligtige hændelser i 2003) er at 8 % fører til en negativ rådighedsvurdering,dvs. det vurderes at den ledige ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet i to eller fleredage, mens 17 % vurderes at stå til rådighed. Af de 17 %, hvor den ledige vurderes at ståtil rådighed, medfører den underretningspligtige hændelse alligevel i godt en tredjedel aftilfældene en dagpengemæssig konsekvens for den ledige. Således medfører i alt 14 % afforslagene til rådighedsvurderinger dagpengemæssige konsekvenser for de ledige. På denanden side gennemføres 75 % af de fremsendte forslag til rådighedsvurderinger ikke,først og fremmest fordi de vurderes at være rådighedsirrelevante2.7Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
A-kassernes svar på fremsendte UPH'er17%8%56%14%5%Rådighed JaRådighed NejRådighedsvurd.IrrelevantAfvist af a-kassenIkkeekspederetFigur 2: A-kassernes svar i 2003 på de af AF fremsendte underetningspligtigehændelserDer skønnes (næsten) ikke i AF i forbindelse med rådighedsvurderingen, og der foretagesen noget mekanisk registrering, hvor den enkelte AF-medarbejder principielt slet ikkeskal tage stilling til konsekvensen af de data som registreres i forbindelse med denlediges aktiviteter. Men der er effektiviseringsmuligheder ved at oplagte tilfælde ikkevideresendes til a-kasserne som UPHer, selvom den høje grad af automation i AF til delser begrundet i effektivisering i AF. Hvert forslag til rådighedsvurdering som fremsendes til a-kassen er temmelig kostbartidet marginalomkostningen for sagsbehandlingen samlet i AF og a-kasserne pr. UPHsvinger mellem kr. 450 og kr. 900. Marginalomkostningens størrelse pr. sag afhænger afom forslaget fører til at rådighedsvurdering er irrelevant eller en relevantrådighedsvurdering. 56 % af alle fremsendte UPHer (70 % af de behandlede) fører til atrådighedsvurdering er irrelevant. Den manglende videndeling mellem AF og a-kasser kommer fx til udtryk ved ata-kasserne i skønsmæssigt 50 % af tilfældene kontakter AF for få supplerendeoplysninger eller dokumentation.Ud over fremsendelse af mange forslag til rådighedsvurderinger i alt 87.000 i 2003 erdet en stor udfordring at få afmeldt den ledige rettidigt og hurtigt, når vedkommende erkommet i arbejde. Der kan gå op til 6 uger eller mere inden en ledig der er kommet iarbejde afmeldes AF. A-kasserne svarer, at begrundelserne for at rådighedsvurderingener bedømt irrelevant i over 28.000 tilfælde svarende til 1/3 af alle UPHer er at denledige er kommet i arbejde eller er sygemeldt. Ved iværksættelse af en hurtig og præcisafmelding af den ledige kan dette antal reduceres voldsomt, måske helt ned til ca. 3000. Ien række tilfælde afmeldes den ledige slet ikke selv om det skulle være gjort. Det er8Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
vigtigt at der skabes et incitament til at den ledige afmelder sig hurtigt og der er stilletforslag om såvel et økonomisk incitament til hurtig afmelding som bedre information omog tilgængelighed til afmelding. Den manglende synkronisering af data i Amanda og a-kassernes systemer betyder, at derer uudnyttede potentialer i fælles datagrundlag og videndeling, som dels kan forbedresved at a-kasserne får adgang til egne medlemmers data i Amanda, dels ved ensupplerende mulighed for videndeling gennem udbygning af Arbejdsmarkedsportalen,som på nogle områder indeholder mere korrekte oplysninger om den ledige end Amanda.Eksempler på informationer der kunne være relevante:Stamoplysninger om den ledige, eksempelvis hvilken a-kasse medlemmet tilhørerAfmelding og tilmeldingSanktionsinformationLedighedsperiodeJobplanerHistorik på UPHer og deres tilbagemeldinger, herunder tilknyt-tet dokumentationHistorik på servicemeddelelserVejledningsmaterialeBest practicesSvar på ofte stillede spørgsmål Fra kursussteder og arbejdsgivere kan såvel tilgængelighed som disciplinen forbedres,således at meddelelser sendes hurtigt og ensartet til AF. Der er store muligheder for effektivisering gennem en markant forbedret fællesindsatsindenfor vejledning af medarbejdere i såvel AF som a-kasser. Det gælder undervisningeni hvordan der skal registreres i Amanda, således at samme type registreringer for en ledigfremstår ensartet landet over. AMS har i samarbejde med AF taget initiativ til og udvikletet fælles vejledningsmateriale til brug for medarbejderne i AF kaldetGrønspættebogen. Det er vigtigt at ajourføre og videreudvikle dette materiale medpermanent fokus på materialets tilgængelighed og formidlingsmæssig kvalitet.Effektivisering af vejledning af medarbejdere gælder også a-kassernes forståelse ogbehandling af indholdet i Amanda, hvis a-kasserne får adgang. Det gælder også AFs oga-kassernes anvendelse af arbejdsmarkedsportalen og dens eventuelle udbygning somfælles domæne.Rådighedstilsynet konstaterer en faldende og lav fejl-rate hos a-kasserne, som tydeligvisgenerelt er blevet bedre til at håndtere rådighedsvurderingerne korrekt. Omgørelsesratener faldet fra ca. 30 % i 1995 til godt 4 % i 2003.E. EffektiviseringspotentialeEffektiviseringspotentialet realiseres ved at nedbringe de negative UPHer der resulterer iat en rådighedsvurdering er irrelevant, samt gennem en reduktion af den samledesagsbehandlingstid, først og fremmes via synkronisering af data, deling af viden ogvejledning.Det kortsigtede besparelsespotentiale (de lavthængende frugter) hentes ned ved 9Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
At reducere i antallet af UPHer, idet der spares i gennemsnit kr. 450 for hver UPHder kan undgås uden at dette påvirker rådighedsadministrationens effektivitet.At forkorte behandlingstiden ved videndeling, vejledning, datasynkronisering og vedat effektivisere og understøtte arbejdsgange ved rådighedsadministration bedre.Der er også oplagte muligheder for effektivisering af vejledningsindsatsen3 for såvelAF-medarbejdere som a-kasse medarbejdere, idet det langt hen ad vejen er den sammekompetenceopbygning der skal ske såvel i alle AF-regioner som i a-kasserne.F. Løsningsforslag Rambøll Management stiller på baggrund af undersøgelsen 23 forslag til effektiviseringaf rådighedsadministrationen. En stor del af forslagene har sit udspring hosrepræsentanter for opdragsgiverne. Det skønnes at såfremt samtlige forslag gennemføres,så vil den samlede effekt være at antallet af UPHer nedsættes med fra 26.500 til 48.000,sagsbehandlingstiden nedsættes mellem 15 og 20 minutter hos AF, menssagsbehandlingstiden nedsættes mellem 40 og 60 minutter hos a-kasserne. Der er ensamlet oversigt over forslagene i tabel 1. Den samlede skønnede etableringspris for de 23 forslag er på mellem 11 mio. kr. og 21mio. kr. Dette skøn omfatter ikke forbruget af interne ressourcer I Arbejdsdirektoratet,Arbejdsmarkedsstyrelsen, AF og a-kasserne. Spændet i den skønnede etableringsudgiftskyldes dels usikkerhed, dels det ambitionsniveau der vælges for implementeringen. Detbemærkes at etableringsudgifterne kun afholdes en gang, mens besparelserne er årlige.Besparelserne opnået gennem færre sagsbehandlinger og kortere behandlingstid beløbersig til i alt mellem 20 og 33 mio. kr. årligt. Der er ikke foretaget specifikke skøn overdriftsudgifter for de forskellige forslag, men som en tommelfingerregel kan det antages atdriftsudgifterne beløber sig til ca. 25 % af etableringsudgifterne, dvs. 3 - 5 mio. kr. pr. år.Det bemærkes at alle forslag undtagen to har en tilbagebetalingstid på under et år, set iforhold til de opnåede besparelser, og at alle forslag ud fra en effektivitetsbetragtning errentable. Der er skønnet på basis af foreliggende oplysninger og opnået viden samt erfaringer. Alleforslag skønnes at kunne implementeres indenfor et år og en del indenfor et kvartal.Forslagene skal naturligvis gennembearbejdes og detaljeres, ligesom det skønneshensigtsmæssigt at lade nogle af forslagene afprøve i pilot-forsøg. 10Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
ForslagReduktion iUPH pr. år. AntalReduktionisagsbehand-lingstid iAF. Timer prUPH4Reduktionisagsbehandlingstid i a-kasser Timer pr.UPHBesparelserpr. år AFMio. kr.Besparelserpr. åra-kasserMio. kr.Samledebesparelser pr.år.AF+a-kasserMio. kr.Etable-rings-omkost-ningerI alt Mio. kr.A1 Nyt gråzonecirkulære, flereservice meddelelser3000-500000,05-0,10,4-0,61,5-2,21,9-2,81,0-1,5 A2 AF skønner om der skal afsendesen UPH ved oplagte tilfælde3000-5000-0,160,05-0,1(-0,7) 0,01,5-2,20,8-2,21,0-1,5A3A-kassers gives adgang tilAmanda00,05-0,10,2 - 0,30,61,7-2,32,3-2,92,0-3,07B1Quickregistrering i a-kasser ogfagforeninger1000-2000000,1-0,30,3-0,70,4-1,00,1-0,2B2Amanda opdateres automatiskmed tilhørsforholdet fra CRAM ogautomatisk genfremsendes afvisteUPH'ere til den nye a-kasse2000-4000000,3-0,50,7-1,31,0-1,81,0-1,5B3Bestandskørsler intensiveres2000-4000000,3-0,50,7-1,31,0-1,80,2-0,3B4Arbejdsmarkedsportalen, inkl.fælles domæne - AF-Forum oge-læring2000-40000,025-0,050,05 0,20,5-0,81,2-2,51,7-3,21,0-3,0C1Der skabes incitament hos denledige til hurtig afmelding3000-5000000,4-0,61,0-1,61,4-2,20,5-1,0C2Bedre information på a-kassernesog ADIRs hjemmesider1000-2000000,1-0,30,3-0,70,4-1,00,2-0,4C3Informationskampagne rettet modandre aktører,uddannelsesinstitutioner m.fl.1000-2000000,1-0,30,3-0,70,4-1,00,1-0,2C4 Ensretning og effektivisering ia-kasserne af procedurer forvidereformidling afafmeldeoplysninger til AF 1000-2000000,1-0,30,3-0,70,4-1,00,1-0,2D1Online-indberetning til AF frauddannelsesinstitutioner ogvirksomheder1000-20000,025-0,0500,4-0,50,3-0,70,7-1,20,5-1,0D2Brug af reminders tilvirksomheder oguddannelsesinstitutioner500-1000000,10,2-0,30,3-0,40,1-0,2D3Informationskampagne rettet moduddannelsesinstitutioner,virksomheder og andre aktører1000-20000,02500,40,3-0,70,7-1,10,5-1,0D4Opstramning af interneprocedurer i AF00,0250,050,1-0,30,3-0,60,4-0,90,1-0,211Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
E1Grønspættebog (ajourføres ogudvikles)1000-20000,025-0,05000,80,7-1,01,5-1,80,1-0,2E2Udarbejdelse af best practices2000-30000,05-0,0750,05-0,0750,81,2-1,42,0-2,20,3-0,5E3E-læring2000-30000,05-0,0750,05-0,0750,81,2-1,42,0-2,21,0-2,0F1Belønning af a-kasser for lavefejlprocenter000,0250,00,1-0,30,1-0,30,1-0,2F2Godkendte forretningsgange ia-kasserne000,0250,00,1-0,30,1-0,30,1-0,2GForenkling af kodesystem000,0500,00,3-0,60,3-0,60,5-1,0H Opfølgning på uekspederedeUPHer i a-kasser00,0250,0250,1-0,30,1-0,30,2-0,60,1-0,2I A-kasser skal kunne modtagefritekst00,0250,0250,1-0,30,1-0,30,2-0,60,5-1,0Total26.500-48.000 UPHer0,23-0,4 timer(14-24 min)0,65-1,05timer(39-63 min)5,8-9,1mio. kr.14,4-24,0mio. kr.20,2-33,1mio. kr.11,1-20,5Mio. kr.Tabel 1: Samlet oversigt over 23 stillede forslag til effektivisering af rådighedsadministrationen med skøn forbesparelser fordelt på a-kasser og AF og samlet etableringsudgift.Det bemærkes at skøn for udgifterne for gennemførelse af forslagene omhandlerout-of-pocket udgifter til planlægning, detaljering, udvikling og test af software,tilpasning af systemer (Amanda), udvikling af portaler, udvikling af vejledningsmaterialemv. Anvendelsen af interne ressourcer hos opdragsgivere med detaljering ogimplementering af forslagene vil være nødvendig og fordre at der frigøres ressourcerhertil. Omfanget af disse ressourcer hos opdragsgiverne foreslås opgjort i forbindelsemed detailplanlægningen af forslagene. Det er konsulentfirmaets opfattelse, atanvendelse af interne ressourcer ikke vil få et omfang som væsentligt påvirkerforslagenes rentabilitet. Hvis kun en del af forslagene gennemføres vil effektiviseringsresultatet reduceres. I figur3 er vist hvis eksempelvis der gennemføres forslag med en virkning så antallet af UPHernedsættes med mindst 20.000 og højest 40.000 og behandlingstiden for enunderretningspligtig hændelse nedsættes med mindst 30 minutter og højest 45 minutter.Effektiviseringspotentialet vil da realistisk ligge mellem 16 og 28 mio. kr. i den samlederådighedsadministrationen pr. år. Bemærk at effektiviseringspotentialet hentes hvert år. 12Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Effektiviseringspotentiale0102030Millioner kr.A-kasser+AF 40000 UPH 'er og 45min sagstid40000 UPH 'er og 30min sagstid20000 UPH 'er og 45min sagstid20000 UPH og 30 minsagstidAFA-kasserFigur 3: Effektiviseringspotentiale i rådighedsadministrationen på kort sigtDe forskellige forslag vil medføre at ressourcerne først og fremmest anvendes mereeffektivt, men der er også en betydelig synergi mellem forslagene, ligesom en del afforslagene giver en forbedret borgerservice. Således vil reduktion af de irrelevanterådighedsvurderinger give en forbedret arbejdsmotivation hos medarbejderne i både AFog a-kasserne, idet opgaverne bliver mere reelle, fordi man undgår de mange irrelevanterådighedsvurderinger. En forbedret vejledning af medarbejderne i AF og a-kasserne vil også styrkemotivationen ligesom en øgning af videndeling trækker i samme retning. Servicen overfor de ledighedsberørte borgere forbedres fordi tilgængelighed tilinformation forbedres og der vil være formindsket indhentning af diverse dokumentationhos den ledige ved færre irrelevante rådighedsvurderinger. Hertil kommer at borgere derer kommet i arbejde på eget initiativ kan få en likviditetsmæssig fordel ved at resterendedagpenge udbetales hurtigere når borgeren afmelder sig straks efter at være kommet iarbejde.13Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Opgaven Undersøgelsens formål, metode og indholdUndersøgelsen skal udpege effektiviseringsmuligheder i administrationen afrådighedstilsynet med særlig fokus på den digitale kommunikation, som foregår mellemAF og a-kasserne. Midlerne hertil er brug af eksisterende viden hos de direkte implicerede aktører samtidigmed at Rambøll Management udvikler konkret viden.Rambøll Management har som ansvarlig for konsulentundersøgelsen identificereteffektiviseringspotentialer, der kan bruges som afsæt for en efterfølgendebeslutningsproces. Rambøll Management drager konklusionerne og foretager skøn på basis af interviews,observationer og analyse af data og de bagvedliggende årsagssammenhænge, bl.a. for atgive grundlag for den efterfølgende gennemførelse af handlingsrettede tiltag på området.Undersøgelsen omfatter a-kassemedlemmer (ikke kontanthjælpsmodtagere) med fokus påde negative underretningspligtige hændelser.Metoden som Rambøll Management har valgt er baseret på en forudsætning om, ateffektivisering opnås ved at løse opgaverne med rådighedsadministration for et givetserviceniveau med færre ressourcer. Gennem interviews, desk research, analyse og workshops er en række problemområderblevet belyst, og der er opnået enighed om problemområdernes eksistens og relevans iprojektgruppen. Grundlaget for estimering af ressourceindsats er identifikation af devæsentlige kalkulationsfaktorer. I denne undersøgelse er det for det første antal sager(UPH) og vurdering af hvilke elementer der indgår i sagen og adskillelse mellemforskellige sagstyper (her skelnen mellem irrelevante og relevant rådighedsvurderinger).For det andet er det den medgåede tid til sagsbehandling i henholdsvis AF og a-kasserne. Beregninger af effektiviseringsgevinsterne er udført på basis afBeregninger af effektiviseringsgevinsterne er udført på basis afAMS-udtræk 2003 Fastlagte kalkulationssatser for medgået arbejdstid i a-kasser og AF opdelt pårelevante og irrelevante rådighedsvurderinger En effektiv arbejdstimepris på kr. 250 Skøn over antal sparede UPHer (minimum, maximum) pr. forslagReduktion i sagsbehandlingstid (minimum, maximum) for UPHer (de sparedeUPHer er fratrukket ved beregning af samlet besparelse pr. forslag)Der er ikke foretaget tidsstudier, men blandt erfarne medarbejdere i AF og a-kasser erforskellige forslag til tidsestimater vurderet og tjekket og derved er tidsestimaternefremkommet. Derved kan det samlede ressourceestimat fordelt på AF og a-kasserneopgøres (ca. 120 årsværk).Analyse af data fra AMS udtræk 2003 og interviews har givet grundlag for at identificere14Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
og kvantificere effektiviseringspotentialet. Formålet har været at identificere overflødigteller unødvendigt arbejde. På baggrund heraf har Rambøll Management udpeget 6 indsatsområder som kan giveklare bidrag til den ønskede effektivisering. Inden for hvert indsatsområde er der stillet3-4 forslag, hvor der kvalitativt er et klart effektiviseringspotentiale. Derefter er der forhvert forslag opstillet kvantificerede effekter for sparede UPHer og forkortetsagsbehandlingstid pr. forslag og der er foretaget et økonomisk skøn for etablering afforslaget. Metoden leder frem til at der opstilles et katalog af forslag, som alle hver forsig vil give et effektiviseringsbidrag og som kan benyttes som grundlag for detaljering,planlægning og implementering af forslag.Rapporten giverForslag til effektivisering af den digitale kommunikation mellem AF og a-kasserne med tilhørende estimat af effektiviseringspotentialetEt kvalificeret skøn over det samlede ressourceforbrug i Arbejdsdirektoratet, AF og ia-kasserne i forbindelse med informationsudvekslingen, som de forskelligeforslag til effektiviseringer kan vurderes op i mod.ArbejdsprocesserOrganiseringEffektiviseringer (lavthæ ngende frugter)Love og reglerPrimære aktører: A-kasserne AF ArbejdsdirektoratetSekundære aktører: Arbejdsgiverne Uddannelsesinst.It-understø ttelseFigur 4: Rådighedsadministrationens primære og sekundære aktørerUndersøgelsens aktørerAdministrationen af rådighedstilsynet involverer flere forskellige aktører. I denneundersøgelse er a-kasserne, AF og Arbejdsdirektoratet de primære aktører , mensarbejdsgivere og uddannelsessteder har status som sekundære aktører . Kommunernesindsats på området er ikke omfattet af undersøgelsen. Rådighedsadministrationensgrundlag og aktører kan grafisk illustreres ved hjælp af figur 4.15Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Alene de primære aktører er inddraget i dataindsamlingen. Der er ikke gennemførtinterview med arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner. Potentielle effektiviseringer iforhold til den kommunikation, som omfatter disse aktører, er belyst ved at følgedatastrømme m.v., som de opleves af de primære aktører. Undersøgelsens karakterUndersøgelsen fokuserer på arbejdsprocesser, organisering og IT-understøtning. Hertilkommer udvalgte regelsæt, som aktørerne selv kan ændre.ArbejdsprocesserI forhold til de tre primære aktører er der på grundlag af en procesnedbrydninggennemført:En vurdering af om der i administrationen af rådighedstilsynet forekommerflaskehalse, dobbeltarbejde eller overflødigt arbejdeAnalyse af om aktørernes datagrundlag og arbejdsprocesser er tilrettelagt såIT-systemerne udnyttes bedst muligtEn vurdering af hvorvidt de nuværende informations- og indberetningskrav kanreduceres inden for rammerne af det eksisterende lovgrundlag.OrganiseringDet er undersøgt om snitfladerne mellem de primære aktører indbyrdes og mellem disseog de sekundære aktører er hensigtsmæssige. Herunder er der fokus på de gråzoneraktørerne imellem pga. manglende videndeling.IT-understøttelse i dagDer gøres brug af en række IT-systemer i administrationen af loven. I AF er det primæresagsbehandlingssystem Amanda, som de forskellige interne systemer i a-kasserne(Modulus, Winnie, Arke og et antal egenudviklede systemer) skal kunne udveksle datamed. Desuden findes en række andre systemer som fx Jobnet, Arbejdsmarkedsportalen,portal for andre aktører og Arbejdsmarkedspladsen, hvor især Arbejdsmarkedsportalenkan blive videreudviklet til gavn for rådighedsadministrationen. En væsentlig forudsætning for at opnå effektiviseringsgevinster er, at systemerneudnyttes optimalt. For at kunne vurdere om dette er tilfældet, har Rambøll Managementbl.a. gennemført:Analyser af initiering og datastrømme mellem AF og a-kasserneVurderinger af om øget deling af fælles data og services indeholdereffektiviseringsmuligheder.I bilag 6 er den Fælles IT-understøtning af beskæftigelsespolitikken kort beskrevet.Arbejdsmarkedsstyrelsen har i samarbejde med Arbejdsdirektoratet og BIT gennemførten række IT-strategiske analyser m.h.p. udfærdigelsen af en ny IT-strategi forbeskæftigelsesindsatsen der bl.a. tager afsæt i de teknologiske udfordringer som kankonstateres i.f.t. den eksisterende IT-portefølje (Amanda, Arbejdsmarkedsportalen,Jobnet, Arbejdsmarkedspladsen m.fl.).16Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Undersøgelsens succeskriterierUndersøgelsens succeskriterier er: Identifikation af effektiviseringspotentialer i den elektroniske kommunikationmellem de forskellige aktører til brug for rådighedstilsynet og administrationenheraf, som efterfølgende kan realiseres inden for en relativ kort tidsperiodeTilvejebringelse af et validt beslutningsgrundlag i form af kvalificerede skøn overeffektiviseringspotentialerne, således at en efterfølgende prioritering afindsatsområder kan finde sted. Undersøgelsens organisering og forløbDer er nedsat en styregruppe, som også fungerer som projektgruppe. Styregruppens medlemmer er:Mikala Kreiser (formand), ArbejdsmarkedsstyrelsenAlex Larsen, ArbejdsmarkedsstyrelsenJens Magnild, ArbejdsmarkedsstyrelsenTor Münter, ArbejdsdirektoratetJan Strøbæk; ArbejdsdirektoratetJørn Wæver; ArbejdsdirektoratetTorben Dam Jensen, AK-SamvirkeHelmer Baadsgaard, AK-Samvirke Fra Rambøll Management er Poul Juel Lauridsen projektleder, bistået af Lars Andersen;Pernille Harden, Jes Bruun Olsen og Tonny Johansen.Figur 5: Undersøgelsens elementer og tidsmæssige forløb17Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
1.Interviews, møder og workshopsDer har været afholdt 4 møder og workshops i styregruppen. En række medarbejdere iArbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsformidlingen, Arbejdsdirektoratet, a-kasserne ogAK-Samvirke har beredvilligt bidraget til dataindsamlingen. Således har RambøllManagement interviewet a-kasserepræsentanter fra SID, Magistrene, HK og FTF samtAF-medarbejdere fra AF i Esbjerg, København, Århus og Fyn.Der er gennemført 14 interviews, hvoraf de fleste er gennemført som gruppeinterviews.Rambøll Management havde planlagt med hovedvægt på en-til-en interviews for at sikreen nuanceret og fyldestgørende vurdering fra de forskellige repræsentanter. Vi fik doghurtigt en klar opfattelse af, at der blandt repræsentanterne for aktørerne irådighedsadministrationen er en overvejende positiv holdning til at trække på sammehammel, hvorfor gruppeinterviews kunne afholdes med betydelig effektivitet. Fordelenved gruppeinterviews er jo at der sker en afvejning af synspunkterne på de beskrevneproblemstillinger undervejs i interviewet. Der har været afholdt kick-off-møde, en workshop hvor de identificeredeproblemområder er behandlet og en yderligere workshop, hvor en rækkeeffektiviseringsforslag er drøftet samt et møde hvor udkast til denne rapport ergennemgået.2.UdtrækArbejdsmarkedsstyrelsen har fået udarbejdet et dataudtræk fra Amanda, som har opgjort18Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
datatrafikken for 2003 mellem AF og a-kasserne samt mellem a-kasserne og AF. Detteudtræk har været til stor nytte og er i det følgende benævnt AMS-udtræk 2003.19Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Definitioner og begreberI tabel 2 nedenfor er en række begreber i undersøgelsen af rådighedsadministrationenbeskrevetBegrebBeskrivelseA-kasse systemer Hver a-kasse har sit eget IT-system til bl.a. at understøtterådighedsadministrationen. De mest anvendte systemer erModulus og Winnie, som dækker over halvdelen af a-kasserneADIRArbejdsdirektoratet, som er kontrolinstans irådighedsvurderingen foretager dels stikprøvevis gennemgangaf rådighedsvurderingssager, dels fuldstændige gennemgang afudvalgte sagstyper, der har medført en positivrådighedsvurderingAFArbejdsformidlingen (AF) er et landsdækkende systemorganiseret i 14 regioner. AF varetager den statsligebeskæftigelsesindsats i form afFormidling til arbejde. Information og vejledning Aktiveringsindsats Afhjælp ved flaskehalse.I love og regler er det fastlagt hvornår AF skal underrettea-kassen, hvis en ledig fx. udebliver fra aktiviteter, som AFhar indkaldt til eller på anden måde udviser en adfærd, der kanrejse tvivl om, hvorvidt den ledige faktisk står til rådighed.AfmeldingDen ledige skal afmeldes AF, når han eller hun Er kommet i job i mere end 14 dageEr syg i over 14 dage Går i gang med en ordinær uddannelse (som ikkeer et led i en jobplan) - på fuld tid Skal aftjene værnepligt. Afmelding skal ske til et AF-kontor i den region den ledigebor i ved afkrydsning på dagpengekortet, ved at ringe til AFeller afmelding på AFs hjemmeside.AmandaAFs fælles IT-system til understøtning af bl.a.rådighedsadministrationen, som anvendes af alleAF-sagsbehandlere.AMSArbejdsmarkedsstyrelsen, hvortil er knyttet 14 AF-regioner og120 AF-kontorer, som eksempelvis kan initiere en UPH tila-kassenAnden aktørAF kan indgå aftale med private konsulentfirmaer, a-kasser,oplysningsforbund og uddannelsesinstitutioner de såkaldte andre aktører om at få overdragetkontaktforløbet med en række målgrupper blandt de ledige.20Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
ArbejdsmarkedsportalenArbejdsmarkedsportalen indeholder data om forsørgelse ogindsats på personniveau. Portalen er udviklet til brug formedarbejdere hos Arbejdsformidlingen, kommuner, a-kasserog andre aktører.I foråret 2004 er der følgende services:Forsørgelseshistorik på personniveauVisitationsværktøj, herunder job-barometer Tællere til brug for opfølgning på kontaktforløbog aktiveringsindsatsen Løbende rapportering om de enkelte enheder er"bagud" med indsatsen OpfølgningsstatistikEffekt af aktiveringKommunikationsmodul til AF's dialog med deprivate aktører Bonusafregningsmodul til aflønning af andreaktører og andre udbydere. Udviklingsplaner i 2004:Udrulning af systemet til kommunerneUdvikling af nye faciliteter til understøtning afkontaktforløbetUdbygning af den del af systemet, som bruges afandre aktører.BestandskørselAMS gennemførte i februar 2004 en såkaldt bestandskørsel,hvor Amanda blev opdateret på baggrund af udtræk fraa-kassernes systemer. Bestandskørslen førte til at 4.600personer blev afmeldt AF, og godt 15.000 som stod opført iAmanda som ikke-forsikrede skiftede forsikringskategori ogblev registreret med et a-kassetilhør. Endelig skiftede mereend 68.000 a-kassetilhør, heri indregnet skift mellemafdelinger indenfor en hovedkasse. CRAMArbejdsmarkedsstyrelsens Centrale Register forArbejdsmarkedsstatistik (CRAM) leverer oplysninger tilDanmarks Statistik til brug for beregning af ledighedensomfang. Registret indeholder oplysninger om den ledighed,der er registreret ved det offentlige arbejdsformidlingssystem.Opgørelsen omfatter ledigheden blandtarbejdsløshedsforsikrede samt hos ikke-forsikrede personer,der modtager kontanthjælp efter bistandsloven. Registretomfatter arbejdsløshedsforsikrede dagpengemodtagere samtledige, der modtager kontanthjælp. Personer, hvorhovedbeskæftigelsen er aktivering og orlov eller sommodtager orlovsydelse eller efterløn, indgår ikke iledighedsstatistikken, men opgøres i den særlige statistik forarbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger(AMFORA-statistikken) én gang i hvert kvartal.21Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
DagpengeEt medlem skal være tilmeldt og have kontakt til AF for atkunne få dagpenge. Medlemmet er tilmeldt, når medlemmet erregistreret i AF´s edb-system (Amanda) som arbejdssøgende.DagpengekortDet første dagpengekort får den ledige, når han eller hunmelder sig ledig. AF stempler kortet med datoen fortilmeldingen. Dagpengekortet kan udleveres digitalt. Defølgende dagpengekort tilsendes af a-kassen.Den ledige udfylder kortet, og sender det til a-kassen veddagpengeperiodens udløb, normalt den næstsidste søndag imåneden. Dagpengene vil normalt være til disposition på denlediges konto den sidste hverdag i måneden.Arbejde anføres med antal arbejdstimer, lønindtægt ogarbejdsgivers navn og adresse.Ferien udfyldes med F. AF skal have besked senest 14 dageinden ferien holdes.Sygdom udfyldes med S. Blanket til brug for udbetaling afsygedagpenge fås i bopælskommune. Den ledige skal afkrydseom der skal fremsendes et nyt dagpengekort eller om denledige ønsker at blive frameldt AF som ledig.EffektiviseringspotentialeUdførelse af rådighedsadministration indenfor den nuværendelovgivning med brug af færre ressourcer uden stigning ifejlagtige rådighedsvurderinger og uden reduktion afrådighedsvurderinger der ikke er irrelevanteGråzonecirkulære(vejledning nr. 154af 10.oktober 1996)Cirkulære som beskriver de regler som AF-medarbejderne skalfølge i forbindelse med de underretningspligtige hændelserRådighedFor at stå til rådighed skal en ledig opfylde følgendebetingelser:Opholde sig og have bopæl i DanmarkVære tilmeldt og have kontakt til AFHave et aktivt CV i AF's CV-bankVære aktivt jobsøgendeIngen hindringer (retslige, fysiske, mv.) for atovertage arbejdeMed dags varsel kunne og ville overtage arbejde,herunder arbejde formidlet af AFLæse post hver dagMed dags varsel kunne og ville deltage i kurserog tilbud, der øger jobmulighederMed dags varsel kunne og ville deltage iobligatoriske vejledningsmøder.22Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
RådighedstilsynRådighedstilsynet består af en kontrol af hændelser, der kanudløseEn sanktion ellerKonstatering af manglende rådighed og hvor medlemmets handlemåde ikke har haftdagpengemæssige konsekvenser.I rådighedsrelevante sager hvor der ikke er givet en sanktionskal a-kasserne løbende og uopfordret sende a-kassensvurdering/afgørelse til Direktoratet sammen med detmateriale, der har dannet grundlag for vurderingen. Der er fordenne sagsgruppe tale om en gennemgang af samtlige sager.I de øvrige sager foregår kontrollen vedstikprøveundersøgelser.RådighedsvurderingA-kassen skal undersøge og vurdere et medlems rådighed,hvis der opstår tvivl om rådigheden for arbejdsmarkedet.Bliver a-kassen bekendt med forhold, der gør det sandsynligt,at medlemmet ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, skala-kassen standse udbetalingen af dagpenge til medlemmet, sålænge a-kassen undersøger forholdet. A-kassen skal vurdere et medlems rådighed, når AF giverunderretning om, at medlemmet ikke har overholdt sineforpligtelser. A-kassen skal i øvrigt vurdere et medlemsrådighed, når AF sender en begrundet anmodning herom. A-kassen skal vurdere et medlems rådighed, når medlemmet 2gange har meldt sig syg i forbindelse med kontaktforløb,formidling af arbejde, tilbud efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, afholdelse af informationsmøder mv. A-kassen skal vurdere et medlems rådighed senest efter 6måneders ledighed.Hvis a-kassen vurderer, at medlemmet ikke står til rådighed,mister medlemmet retten til dagpenge, indtil medlemmet igenkan anses for at stå til rådighed. Det kan efteromstændighederne fx være, når medlemmet har kontaktet AFefter en udeblivelse, når der ikke længere er hindringer (fxsygdom eller børnepasningsproblemer) for at overtage arbejde,eller når medlemmet har haft ordinær beskæftigelse i etnærmere fastsat omfang.23Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004
Selvforskyldt ledighedA-kassen skal undersøge og vurdere om et medlem erselvforskyldt ledig. Denne vurdering er en selvstændigvurdering i forhold til rådighedsvurderingen.Et medlem er selvforskyldt ledig, hvis medlemmet bliveropsagt fra et arbejde eller et tilbud om aktivering af en grund,der væsentligst skyldes medlemmet selv.Medlemmet er også selvforskyldt ledig, hvis medlemmetafslår eller vælger at ophøre i et arbejde eller et tilbud omaktivering, eller hvis medlemmet afslår at medvirke til atudarbejde eller revidere en jobplan.Dette gælder dog ikke, hvis der er en gyldig grund til afslageteller ophøret. De gyldige grunde er udtømmende fastsat ibekendtgørelsen om selvforskyldt ledighed.Hvis et medlem er selvforskyldt ledig, idømmes medlemmeten sanktion på 3 ugers karantæne. I gentagelsestilfælde kanmedlemmet miste retten til dagpenge, indtil medlemmet harhaft ordinær beskæftigelse i et nærmere fastsat omfang. Etmedlem kan i forhold til samme forseelse (fx udeblivelse fraet møde på AF om et formidlet arbejde) i visse tilfælde bådemiste retten til dagpenge i en periode efter reglerne områdighed og få en karantæne på 3 uger efter reglerne omselvforskyldt ledighed.UPHUPH = Underretningsgpligtig hændelse er en AF meddelelsetil a-kassen om at a-kassen skal afgøre om der skal foretagesen rådighedsvurdering af den ledige, samt i bekræftende faldgennemføre rådighedsvurderingen VejledningVejledning omfatter uddannelse af medarbejdere viaklasseundervisning, e-læring, sidemandsoplæring ogselvstudium samt skriftlige og elektroniske materialer der erudarbejdet med et pædagogisk sigte på at forbedremedarbejdernes kompetence.24Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdsdirektoratet og AK-Samvirke: Effektivisering afrådighedsadministrationen. 9. august 2004