Ved Stranden 8 1061 København K Tlf. 33 92 59 00 Fax 33 12 13 78 [email protected] www.bm.dk SE-nr. 10 17 27 48 Folketingets Europaudvalg Christiansborg 1240 København K Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå- dets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social sol i- daritet - Progress. Baggrund Kommissionen har fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets a f- gørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet, KOM(2004)488 af 14. juli 2004. Forslaget blev modtaget i Rådet den 27. august 2004. Forslaget har hjemmel i TEF, særligt art. 13, art. 129 og art. 137, som indebærer fælles beslutning stagen med Europaparlamentet (art.251). Kommissionen foreslår i begrundelsen, at man m ed henblik på gennemføre  l- se af en forenkling og en rationalisering i forhold til den nuværende situation og under hensyntagen til de forskellige beslutningsprocedurer opdeler de be- skæftigelsesmæssige og social - og arbejdsmarkedspolitiske aktiviteter i to hovedområder, som hver især er omfattet af en budgetpost og baseret på i n- dividuelle beslutningsprocesser: 1. Det første  område  vil have form af et integreret program for beskæftige  l- se og social solidaritet (Progress), som dækker perioden 2007  -2013. Det vil blive vedtaget ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse   og vil blive be- skrevet i det følgende. I dette program indgår fire specifikke EF  - handlingsprogrammer, som på nuværende tidspunkt støtter gennemførelsen af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden, samt en række budge  t- poster, der vedrører arbejdsvilkår. Det finansielle t  ilskud vil beløbe sig til 628,8 mio. EUR over hele perioden. 2. Det andet område  med titlen ”Fortsat social dialog, arbejdstagernes fri bevægelighed samt undersøgelser og særlige rapporter vedrørende det sociale område”   vil blive behandlet i en separat meddelelse, da der ikke er behov for nogen retsakt. Dette aktivitetsområde vil dække udgifter, der er baseret på eksisterende forordninger og de selvstændige beføjelser, som tra k- taten tillægger Kommissionen, og som bekræftes i finansforordningens art i- kel 49, stk. 2, litra c), og gennemførelsesbestemmelsernes artikel 33, stk. 1. Den anden budgetpost vil beløbe sig til 479,9 mio. EUR i perioden 2007 - 2013. 29. september 2004 Vores sag 7162-0017
2/44 Indhold Det overordnede formål er  ifølge Kommissionen  at styrke Kommissionens rolle som initiativtager til forslag vedrørende EU -strategier, gennemførelse og opfølgning af EU's målsætninger og omsættelse heraf i nationale politi k- ker. Endvidere ønsker Kommissionen hermed en  sikring og opfølgning af, at EU’s lovgivning anvendes på sammenhængende vis i hele Europa    ,at   frem- me samarbejds- og koordineringsmekanismer mellem medlemsstaterne og samarbejdet med organisationer, som repræsenterer civilsamfu  ndet. Denne overordnede målsætning søges virkeliggjort ved hjælp af en række generelle målsæ    tninger: 1. Forbedring  af  kendskabet  til  og  forstå elsen  af  de  forhold,  der  er fremherskende  i  medlemsstaterne  (og  i  andre  deltagerlande)  gen- nem analyser, evaluering og nøje overvågning af politikker. 2. Støtte  til  udvikling  af  statistiske  redskaber  og  metoder  samt  fælles indikatorer inden for de områder, der dækkes af programmet. 3. Støtte til og overvågning af gennemf  ø relsen af EU-lovgivningen og politiske  målsætninger  i  medlemsstaterne  samt  vurdering  af  disses betydning. 4. Fremme af netværk, gensidige læring sprocesser og bestemmelse og spredning af god praksis på EU -plan. 5. Forbedring  af  de  berørte  parter  og  offentlighedens  kendskab  til  de EU-politikker, der forfølges under hver e nkelt af de 5 sektioner. 6. Forøgelse af de vigtigste EU -netværks evne til at fremme og støtte EU-politikker. Målsætningerne for hver enkelt sektion er sluttelig blevet omsat til operati   o- nelle målsætninger, der svarer til de forskellige støttetyper (analyt iske og gensidige læringsaktiviteter, oplysnings  - og formidlingsaktiviteter, støtte til de centrale berørte parter)  henhørende under  hvert enkelt politikområde. De operationelle målsætninger vil svare til behovet for at gennemføre aktioner, som finansieres på  kommissionsplan og er rettet mod specifikke aktører, der har behov for at træffe foranstaltning  er i denne sammenhæng. Programmet vil blive inddelt i fem sektioner svarende til de fem vigtigste ak- tivitetsområder: 1. Beskæftigelse 2. Social beskyttelse og integration 3. Arbejdsvilkår 4. Bekæmpelse af forskelsbehandling og forskelligartethed
3/44 5. Ligestilling mellem mænd og kvinder  . Den foreslåede tilgang vil medføre, at antallet af budgetposter (ekskl. age  n- turer), som forvaltes direkte af Kommissionen, reduceres fra 28 til 2 på det beskæftigelsesmæssige og det social - og arbejdsmarkedspolitiske område. Én enkelt   råds -afgørelse vil erstatte den række forskellige afg   ø findes på nuværende tidspunkt. Dette vil i stort omfang forenkle beslu   t- ningsprocessen. Bortset fra en betragtelig reduktion af antallet af budgetpo- ster vil der også blive opnået ra  tionalisering gennem reduktion og harmoni- sering af anvendelsesområdet for de nuværende fire EF   - handlingsprogrammer. I forbindelse med gennemførelsen af programmet vil Kommissionen blive bistået af ét enkelt programudvalg i stedet for fire. Rationaliseringen vil også være til gavn for slutbrugerne, da den øger i n- strumenternes synlighed, klarhed og sammenhæng. Potentielle støttemodt   a- gere vil finde det lettere at søge om støtte under de forskellige sektioner i det nye program takket være den standardiserede   tilgang og de harmoniserede gennemførelsesbestemmelser. Da ét enkelt projekt kan vedrøre målsætni    n- gerne i mere end en af sektionerne i programmet, får slutbrugeren således en ”one stop shop”. Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Da der er tale om et forslag til et fællesskabsprogram, som blandt andet si g- ter mod en forenkling og rationalisering af eksisterende programmer, vurde- res forslaget at være i overensstemmelse med nærheds - og proportionalitets- princippet. Gældende dansk ret Der findes ingen danske regler på området. Høring Forslaget er sendt i høring  i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og so- ciale forhold. Amtsrådsforeningen og De Samvirkende Invalideorganisati o- ner har fremsendt deres bemærkninger. Amtsrådsforeningen  støtter forslaget om at  etablere et EU-fælles  skabs- program for beskæftigelse og social solidaritet og ser positivt på den foresl   å- ede forenkling i forhold til EU’s støttepr  ogrammer generelt. Amtsrådsforeningen er enig i behovet for større gennemskuelighed med he  n- syn til støtte muligheder i EU og støtter derfor målsætningen om at etablere en ”one stop shop” i forbindelse med Progress  -programmet til gavn for mu- lige ansøg ere. Amtsrådsforeningen  noterer samtidig, at Kommissionen og medlemsstaterne forpligter sig til at sikre sammenhæng mellem aktioner, der iværksættes u n- der Progress-programmet og andre EU-støtteprogrammer, især den Europæ i- ske Socialfond.
4/44 I lyset af programmets begrænsede finansielle ressourcer finder Amtsråd   s- foreningen det vigtigt at inddrage lokale og regionale myndigheder i gen- nemførelsen af programmet, eftersom de har et formelt ansvar som relativt store arbejdsgivere ude i landet og fordi, der skal skabes sammenhæng  på lokalt og regionalt niveau mellem flere indsatsområder, der påvirker beskæ f- tigelsesudviklingen. De danske invalideorganisationer henleder opmærksomheden på, at p ers    o- ner med handicap ofte oplever forskelsbehandling, hvorfor Progress er meget vigtigt for handicaporganisationerne. Det er DSI's vurdering, at den samlede budgetline er utilstrækkelig   i forhold til det vigtige og meget komplekse område programmet adresserer.  DSI er udtrykker ligeledes bekymring over, at nationale NGO’er ikke direkteumid- delbart, jf. artikel 10, er omfattet af adgangen til at søge programmet. Det er vigtigt, at alle relevante lokale aktører kan tage initiativer med udgangspunkt i Progress. Man mener, det bør understreges, hvilke forpligtelser Det Eur o- pæiske Inst  itut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene (Dublin) og Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (Bilbao) har i fo   rhold til f.eks. ligebehand- ling for personer med handicap. Afsluttende skal DSI opfordrer DSI til, at Progress også knyttes an til artikel 26 i EU Charteret om grundlæggende rettigheder  , så det bliver muligt at lave benchmarking, erfaringsudveksling mv. på r elevante områder, som ikke d i- rekte er omfattet af artikler om bekæmpelse af fo  rskelsbehandling. Europa-Parlamentets udtalelse Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Tidligere forelæggelser Forslaget har ikke tidligere været forelagt Fo  lketingets Europaudvalg . Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser De nærmere forhandlinger om de finansielle perspektiver for perioden 2007  - 2013 er netop påbegyndt. Det forventes dog, at Danmark fortsat vil finansi e- re omkring to pct. af de samlede udgifter til EU. Den officielle deadline for vedtagelse af rammerne er juni 2005, men det er mere sandsynligt, at det bli- ver marts-juni 2006. Den samlede ramme er meldt ud samtidig med ca. 60- 70 programforslag, hvoraf Kommissionens forslag til Progress er et. Beløb s- størrelserne  i forslaget må betragtes som vejledende, og beløbene kan ud  e- lukkende afsættes under forudsætning af , at der er bevillingsmæssig dækning herfor, når forhandlingerne om de samlede  finansielle perspektiver for peri o- den 2007-2013 er tilendebragt. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.