Lærervejledning, praktisk information m.m.

Find de forskellige materialer til brug i undervisningen. Brug eventuelt ’Vælg emne’ til at navigere i indholdet.

Det praktiske

Undervisningsforløbet
Til hver lektion er der opgaver, spørgsmål og forslag til yderligere materiale. Det finder du under ’Lektioner’.

Ungdomsparlamentet kan inddrages i undervisningen i samfundsfag.
Undervisningsforløbet er på 3 x 2 lektioner og relaterer sig primært til samfundsfagets mål og indhold.

Eleverne arbejder sammen i grupper på tre (for Grønland og Færøernes vedkommende skal der være to i hver gruppe).
Vi anbefaler, at grupperne sammensættes efter interesse, da det gør eleverne mere motiverede til at udarbejde et stærkt forslag.

Undervisningsforløbet er delt op i fire dele:

  1. I lektion 1 og 2 skal eleverne vælge et af de fem temaer, de vil arbejde videre med, og de skal formulere og udvikle deres ideer ud fra en konkret problemstilling, de selv vælger. Vi anbefaler, at eleverne ser et par af de undervisningsfilm, vi linker til under ”Materialer” her på siden.
  2. Mellem de to første dobbeltlektioner skal eleverne finde kilder til belysning af emnet, som kan være med til at styrke deres argumentation. I afsnittet ”Materialer” her på hjemmesiden har vi givet eksempler på links, hvor eleverne kan finde brugbare ekspertkilder.
  3. I lektion 3 og 4 skal eleverne skrive deres lovforslag og forberede en fremlæggelse for klassen.
  4. I lektion 5 og 6 skal eleverne fremlægge forslaget og forbedre det ud fra den respons, de får af de andre elever og læreren. Vi anbefaler, at I laver en afstemning i klassen og kun sender fire udvalgte forslag til Folketinget. Det kan gøre eleverne yderligere motiverede for at lave et godt lovforslag.

Til sidst sendes forslaget ind til Folketinget.  Indsendelsen af lovforslag er nu lukket.

Udvælgelse af deltagere til Ungdomsparlamentsdagen
Blandt de indsendte forslag udvælges 58 fra Danmark, 1 fra Grønland og 1 fra Færøerne, i alt 60 forslag og 179 elever fra 60 forskellige klasser. 
Forslagene udvælges ud fra et ønske om, at hele Rigsfællesskabet repræsenteres, og at alle emneområder dækkes. Desuden indgår kvaliteten af det enkelte forslag i bedømmelsen.
Vi lægger vægt på, at eleverne har undersøgt deres emne grundigt, og at de kommer med saglige argumenter for deres forslag.

Undervisningsmateriale om lovgivningsarbejdet i Folketinget
Det kan være en god ide, at fortælle eleverne om lovgivningsarbejdet og hvordan en lov går fra idé til færdig lov.

Vi har derfor lavet nedenstående undervisningsmateriale, som du kan bruge i undervisningen. Materialet består af et website, en pdf og en PowerPoint-præsentation.

Under “Materialer” kan du finde en masse materiale, som med fordel kan bruges i undervisningen. Her finder du både forklarende undervisningsmateriale, film og andre gode ressourcer til undervisningen.

Husk at bekræfte dine elevers kontaktoplysninger
Når en gruppe af dine elever indsender deres lovforslag via ungdomsparlamentet.dk, vil du få en mail, hvor du bliver bedt om at bekræfte elevernes identitet og kontaktoplysninger.

Det er først, når du har bekræftet elevernes oplysninger, at deres forslag bliver indsendt. Hvis du ikke bekræfter deres oplysninger, vil Folketinget ikke modtage elevernes forslag.

Hvis der bliver indsendt forslag fra flere grupper i din klasse, vil du modtage én mail for hver gruppe. Du skal åbne hver enkelt mail og klikke på det link, som e-mailen indeholder.

Vi glæder os til at læse dine elevers forslag til nye love, de mener kan være med til at løse nogle af samfundets udfordringer. 

Kontaktoplysninger
Spørgsmål vedrørende Ungdomsparlamentet og Ungdomsparlamentsdagen:
E-mail: [email protected]

 

Gå til Lektioner Gå til Om Ungdomsparlamentet

1. og 2. lektion: Hvad er problemet?

Introduktion til arbejdet med at formulere forslag
Fortæl eleverne om arbejdsprocessen i forbindelse med undervisningsforløbet; fra den første idé i klassen til den endelige udvælgelse af de forslag, som bliver behandlet på ungdomsparlamentsdagen.

Inddel eleverne i grupper med tre personer i hver (to personer i klasserne fra Grønland og Færøerne).

Gør eleverne opmærksomme på elevsiden 'Lektioner'. Her kan de finde informationer om lovforslag og processen for Ungdomsparlamentet. Det er også her, de skal indsende deres færdige lovforslag.  Indsendelsen af lovforslag er nu lukket.

OBS – hvis I oplever problemer med at uploade jeres forslag, så kontakt os på [email protected] og vi vil hjælpe jer med at komme i mål.

Hver gruppe skal vælge et af de fem temaer og formulere en problemstilling, som skal munde ud i et konkret lovforslag.

Brainstorm
Når eleverne har valgt det af de fem temaer, de vil arbejde videre med, er en brainstorm en god måde at begynde arbejdet med idéudviklingen på (Se afsnittet ”Brainstorm” nedenfor.)

Hjemmearbejde
Som hjemmearbejde til lektion 3 og 4 skal eleverne i deres grupper undersøge den problemstilling, som de arbejder med.

Hjemmeopgaven er konkret for hver gruppe:

  1. At finde mindst tre kilder (hjemmesider, bøger eller andet materiale), som kan give mere information om gruppens emne.
  2. At tale med mindst én person, der ved noget om emnet.
Gå til Lektioner

Brainstorm

En brainstorm kan være en god måde at begynde arbejdet med idéudvikling på. Noget af det vigtigste, når man arbejder med en brainstorm, er, at man ikke må vurdere de forskellige ideer til at begynde med. Gør derfor eleverne klart, at alle ideer er velkomne i de indledende faser. I en brainstorm arbejder man groft sagt ud fra devisen ”man må ikke sige nej i en brainstorm”.


Idéfasen
Hver elev får en stak sedler eller post-its. Fortæl eleverne, at de nu har 10 minutter til at nedskrive ideer og temaer, som de finder relevante i forhold til at fremsætte forslag.

Eleverne kan i denne fase sidde i grupper og diskutere og inspirere hinanden.

Gør det klart for eleverne, at de ikke skal tænke i konkrete forslag endnu.

Det er en fordel, hvis der efter den første, indledende fase er så mange og så forskellige emner som muligt, som eleverne kan arbejde videre med. Eleverne skal derfor helst ”tømme hovedet”, og få så mange ideer i spil som muligt.

Overskriftsfasen
Nu skal alle sedlerne grupperes. Det kan være en idé at lade et par elever stå for denne del af processen.

Alle ideer, der har med et givent emne at gøre, samles i en gruppe, og alle dem, der har med et andet emne at gøre, samles i en anden.

Sedlerne placeres i de respektive grupper med en dækkende overskrift på en tavle eller en væg, hvor alle har mulighed for at se dem.

Den kritiske fase
I denne fase må eleverne begynde at forholde sig mere kritisk til de forskellige ideer og emner.

Det handler om at finde ud af, hvilke ideer og emner der er anvendelige, og som de kan arbejde videre med.

Der vil muligvis være for mange ideer efter den første fase, så det er nødvendigt at sortere i dem og vælge nogle af dem fra.

Uddelegeringsfasen
Nu er de ideer og emner, der senere skal blive til problemstillinger og lovforslag, udvalgt.
Der er et antal grupperede sedler, der skal fordeles i klassen, så grupperne arbejder med en eller flere emnegrupper.

Det er vigtigt, at der er tre elever i hver gruppe (to i klasserne fra Grønland og Færøerne), da det er dette antal elever, der bliver udvalgt pr. klasse til at deltage i ungdomsparlamentsdagen.

Find en problemstilling
Hvis nogle grupper har flere emner, skal de nu vælge et af dem eller lægge dem sammen til et. Det emne, eleverne udvælger, skal de derefter indsnævre til en konkret problemstilling. Det kan de gøre ved at diskutere følgende spørgsmål i gruppen:

  • Hvad er problemet?
  • For hvem er det et problem, og hvordan?
  • Hvorfor er det nødvendigt at ændre noget på området?

De grupper, der ikke bliver færdige med at formulere problemstillinger, må forberede det som hjemmearbejde til næste lektion.

 

3. og 4. lektion: Formuler et konkret forslag

Elevernes forslag
I disse to lektioner skal eleverne skrive udkast til et lovforslag. Forslaget skal forsøge at løse den problemstilling, eleverne har formuleret i de to første lektioner.

Eleverne skal desuden forberede en kort fremlæggelse af forslaget til næste gang.

Lovforslagets udformning
Lovgivningsprocessen og udarbejdelsen af lovforslag i Danmark er temmelig kompleks, og det forventes derfor ikke, at eleverne skal kunne gøre som Folketingets politikere. Derfor er opsætningen af elevernes lovforslag gjort simplere, og de skal ikke fokusere på at udtænke paragraffer og lign.

Det er vigtigt, at du som lærer understreger, at eleverne ikke skal bruge paragraftegn (§), da det har betydning for det efterfølgende arbejde med at klargøre lovforslagene i Folketinget.

Et forslag består af tre dele:

  1. Overskrift
  2. Tekst om hvad der skal ændres i samfundet
  3. Argumentation for lovforslaget

Vi anbefaler, at du viser eleverne eksemplerne på lovforslag fra tidligere Ungdomsparlamentsdag, så de får en fornemmelse af, hvordan et lovforslag ser ud. Eksemplerne nedenfor giver dem et indblik i både længde og form.

Se tidligere eksempler på lovforslag fra Ungdomsparlamentet (pdf)

5. og 6. lektion: Næsten i hus

Introduktion
Introducer målet for dagens to lektioner: Før dagen slutter, skal alle grupper have skrevet et forslag, der er klar til at blive sendt ind til Folketinget.

Kvaliteten af lovforslagene kan sikres, ved at eleverne giver hinanden ideer til, hvordan forslagene kan forbedres.

Fremlæggelse og respons
Hver gruppe præsenterer det forslag, de har formuleret. Der afsættes ca. 5 minutter inklusive respons til hvert forslag. Drøft i klassen:

  • Hvilket problem adresserer forslaget?
  • Hvem er forslaget relevant for?
  • Hvad er formålet med forslaget?
  • Er argumentationen fyldestgørende?
  • Nævn to gode ting ved forslaget.
  • Nævn to forslag til forbedringer.

Grupperne skal nu forbedre deres forslag ud fra den respons, de har fået. Til dette arbejde har de 30 minutter.

Udvælg forslag
I kan stemme om, hvilke forslag I synes er bedst, og som skal indsendes til Folketinget. Dette giver eleverne ekstra incitament til at forbedre deres forslag. Samtidig vil det være med til at træne elevernes argumentationsevner, hvis de skal overbevise deres klassekammerater om, at deres lovforslag fortjener at blive sendt videre til Folketinget.

Indsendelse af forslag
Som afslutning på forløbet instrueres eleverne i, hvordan de indsender deres forslag.  Indsendelsen af lovforslag er nu lukket.

Bemærk, at det kun er muligt at skrive tre elevnavne på forslaget.

Det er vigtigt, at eleverne også skriver navnet og e-mailadresse på den lærer, der er tilknyttet forløbet. Læreren skal nemlig godkende elevernes identitet. Og Folketinget har så mulighed for at give både elever og lærer besked, hvis I bliver udvalgt til Ungdomsparlamentsdagen i Folketinget den 27. januar 2025.

Evaluering
Efter arbejdet med at formulere forslag kan du evaluere processen med eleverne. Diskuter f.eks.:

  • Hvad har vi fået ud af arbejdet med at formulere forslag?
  • Hvilken ny viden har vi fået?

Materialer

Publikationer
Her er et par publikationer, der kan være relevante at benytte i undervisningen og som kan give eleverne ekstra viden om folketingets arbejde.

  • Folketinget i arbejdstøjet
    Her bliver de grundlæggende elementer i det politiske arbejde i Folketinget beskrevet og forklaret. Hæftet er inddelt i fire overskuelige afsnit og er forsynet med faktabokse og tekstsider, der forklarer begreber og arbejdsgange i Folketinget.
    Målgruppe: 8. og 9. klassetrin. 
    Antal sider: 20 
    Download publikation: “Folketinget i arbejdstøjet - et studiehæfte om Folketingets arbejde” (PDF)

  • Folketinget - det danske folkestyre på Christiansborg
    Undervisningshæfte, der handler om det danske folkestyre, Folketingets udvalg og lovgivningsprocessen fra idé til lov.
    Antal sider: 12 
    Download publikation: “Folketinget - det danske folkestyre på Christiansborg” (PDF)

Film
Fra Folketingets filmserie ”Dit demokrati” anbefaler vi, at eleverne ser filmene ”Fra ide til lov”, ”Den demokratiske samtale” og ”Politikerens arbejde”. 

  • Fra ide til lov
    Filmen giver indblik i lovgivningsarbejdet i Folketinget.
    Se filmen
  • Den demokratiske samtale
    Det er en central del af vores demokrati, at vi alle frit kan sige vores mening. Den demokratiske samtale finder hele tiden sted og er afhængig af, at vi lytter til hinanden og indgår kompromiser. Filmen gør eleverne klogere på den demokratiske samtale.
    Se filmen
  • Politikerens arbejde 
    Filmen giver indblik i folketingsmedlemmernes travle hverdag. De går til møder, besøger virksomheder, giver interviews, deltager i debatter og afstemninger i Folketingssalen og skal sørge for at holde sig orienteret om samfundet. Filmen giver desuden indblik i udvalgsarbejdet.
    Se filmen
Om lovgivningsprocessen i Folketinget PowerPoint om lovgivningsarbejdet PDF om lovgivningsarbejdet

Tidsplan