Undervisningsforløbet
Til hver lektion er der opgaver, spørgsmål og forslag til yderligere materiale. Det finder du under ’Lektioner’.
Ungdomsparlamentet kan inddrages i undervisningen i samfundsfag.
Undervisningsforløbet er på 3 x 2 lektioner og relaterer sig primært til samfundsfagets mål og indhold.
Eleverne arbejder sammen i grupper på tre (for Grønland og Færøernes vedkommende skal der være to i hver gruppe).
Vi anbefaler, at grupperne sammensættes efter interesse, da det gør eleverne mere motiverede til at udarbejde et stærkt forslag.
Undervisningsforløbet er delt op i fire dele:
- I lektion 1 og 2 skal eleverne vælge et af de fem temaer, de vil arbejde videre med, og de skal formulere og udvikle deres ideer ud fra en konkret problemstilling, de selv vælger. Vi anbefaler, at eleverne ser et par af de undervisningsfilm, vi linker til under ”Materialer” her på siden.
- Mellem de to første dobbeltlektioner skal eleverne finde kilder til belysning af emnet, som kan være med til at styrke deres argumentation. I afsnittet ”Materialer” her på hjemmesiden har vi givet eksempler på links, hvor eleverne kan finde brugbare ekspertkilder.
- I lektion 3 og 4 skal eleverne skrive deres lovforslag og forberede en fremlæggelse for klassen.
- I lektion 5 og 6 skal eleverne fremlægge forslaget og forbedre det ud fra den respons, de får af de andre elever og læreren. Vi anbefaler, at I laver en afstemning i klassen og kun sender fire udvalgte forslag til Folketinget. Det kan gøre eleverne yderligere motiverede for at lave et godt lovforslag.
Til sidst sendes forslaget ind til Folketinget. Indsendelsen af lovforslag er nu lukket.
Udvælgelse af deltagere til Ungdomsparlamentsdagen
Blandt de indsendte forslag udvælges 58 fra Danmark, 1 fra Grønland og 1 fra Færøerne, i alt 60 forslag og 179 elever fra 60 forskellige klasser.
Forslagene udvælges ud fra et ønske om, at hele Rigsfællesskabet repræsenteres, og at alle emneområder dækkes. Desuden indgår kvaliteten af det enkelte forslag i bedømmelsen.
Vi lægger vægt på, at eleverne har undersøgt deres emne grundigt, og at de kommer med saglige argumenter for deres forslag.
Undervisningsmateriale om lovgivningsarbejdet i Folketinget
Det kan være en god ide, at fortælle eleverne om lovgivningsarbejdet og hvordan en lov går fra idé til færdig lov.
Vi har derfor lavet nedenstående undervisningsmateriale, som du kan bruge i undervisningen. Materialet består af et website, en pdf og en PowerPoint-præsentation.
Under “Materialer” kan du finde en masse materiale, som med fordel kan bruges i undervisningen. Her finder du både forklarende undervisningsmateriale, film og andre gode ressourcer til undervisningen.
Husk at bekræfte dine elevers kontaktoplysninger
Når en gruppe af dine elever indsender deres lovforslag via ungdomsparlamentet.dk, vil du få en mail, hvor du bliver bedt om at bekræfte elevernes identitet og kontaktoplysninger.
Det er først, når du har bekræftet elevernes oplysninger, at deres forslag bliver indsendt. Hvis du ikke bekræfter deres oplysninger, vil Folketinget ikke modtage elevernes forslag.
Hvis der bliver indsendt forslag fra flere grupper i din klasse, vil du modtage én mail for hver gruppe. Du skal åbne hver enkelt mail og klikke på det link, som e-mailen indeholder.
Vi glæder os til at læse dine elevers forslag til nye love, de mener kan være med til at løse nogle af samfundets udfordringer.
Kontaktoplysninger
Spørgsmål vedrørende Ungdomsparlamentet og Ungdomsparlamentsdagen:
E-mail: [email protected]