Folketingets mobiliseringskampagne øgede valgdeltagelsen ved EU-valget

24.01.2025

Det største mobiliseringseksperiment i danmarkshistorien har mobiliseret 0,53 procentpoint af vælgerne eller ca. 15.000 vælgere, som ellers ikke ville have stemt.

Et brev fra Folketinget med en opfordring til at stemme virker. Det er konklusionen på danmarkshistoriens største mobiliseringseksperiment, hvor Folketinget i dagene op til europaparlamentsvalget sidste år udsendte digital post til knap 75 pct. af de stemmeberettigede.

Folketingets formand, Søren Gade, er glad for resultatet: »Det er vigtigt for vores demokrati, at så mange danskere som muligt engagerer sig og stemmer, når der er valg. Derfor er alt, der kan få flere til at stemme godt,« udtaler Søren Gade og uddyber: »Vi skal derfor også nøje evaluere de erfaringer, vi har gjort os ved det seneste valg til Europa-Parlamentet, og se, om det er noget, vi kan bruge til at få flere til stemmeurnerne i fremtiden.«

Vigtigt at stemme til EU-valg

EU har stor indflydelse på danskernes hverdag. Alligevel er valgdeltagelsen ved europaparlamentsvalg væsentlig under den, man ser ved eksempelvis folketingsvalg.

Folketingets Europaudvalg er initiativtager til udsendelsen af digital post. Ifølge udvalgets formand, Brigitte Klintskov Jerkel (K), er det vigtigt, at flere danskere søger indflydelse på EU’s retning: »EU er både vigtigt og spændende, fordi det spiller så stor en rolle i vores alle sammens hverdag. Netop derfor har det været vigtigt for os i Europaudvalget at arbejde med, hvordan vi kan få flere danskere til at engagere sig og stemme.«

Styrker den demokratiske lighed 

Valgundersøgelsen fra Københavns Universitet viser, at Folketingets udsendelse af digitale breve har øget valgdeltagelsen med 0,53 procentpoint, svarende til 15.000 danskere, som ellers ikke ville have stemt, fortæller professor ved Institut for Statskundskab Kasper Møller Hansen og fortsætter:

»Desuden kan vi se, at brevet fra Folketinget har størst effekt i vælgergrupperne ikke-vestlige indvandrere, vestlige indvandrere og fraskilte, som har større tendens til at blive hjemme på valgdagen. Her er effekten på helt op til 1 procentpoint ekstra, der går ned og stemmer.«

Ud over at digital post styrker den demokratiske lighed, fremhæver Kasper Møller Hansen også flere interessante fund i sin undersøgelse af europaparlamentsvalget. Torsdag er f.eks. den bedste dag at sende en besked til borgerne, hvilket tidligere valgundersøgelser også underbygger.

»Alt tyder på, at hvis alle danskere til næste europaparlamentsvalg får digital post om torsdagen inden valgdagen, så ville vi potentielt kunne rykke valgdeltagelsen helt op på 26.000 ekstra vælgere, som ellers ikke ville stemme.«