Finansudvalget 2013-14
EB 2013 2
Offentligt
1506234_0001.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2013
Statsrevisorerne har afgivet 28 beretninger, som vedrørte beretningsåret 2013.
Statsrevisorernes beretninger afgivet til Folketinget fra oktober 2013 til oktober
2014, inkl.:
Beretning 1/2013 om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
Beretning 2/2013 om sygehusbyggerier II
Beretning 3/2013 om forebyggelse af hackerangreb (afsluttet)
Beretning 4/2013 om det specialiserede socialområde – statens overførsler til kommuner og
regioner i 2012 (afsluttet)
Beretning 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Beretning 6/2013 om etableringen af nationalparker i Danmark
Beretning 7/2013 om regionernes præhospitale indsats
Beretning 8/2013 om kvindekrisecentre
Beretning 9/2013 om straffesagskæden
Beretning 10/2013 om fejludbetalinger af sociale ydelser
Beretning 11/2013 om Forsvarets fraflytning af Grønnedal
Beretning 12/2013 om indsatsen for at få sygemeldte tilbage i arbejde
Beretning 13/2013 om vandplaner
Beretning 14/2013 om statsanerkendte museers sikring af kulturarven (afsluttet)
Beretning 15/2013 om DSB’s økonomi
Beretning 16/2013 om statens planlægning og koordinering af beredskabet for større
ulykker og katastrofer
Beretning 17/2013 om Bygningsstyrelsens anvendelse af totaløkonomi i statslige
byggeprojekter
Beretning 18/2013 om status på byggeriet af Cityringen
Beretning 19/2013 om sagsbehandlingstider ved omstruktureringen af statsforvaltningerne
Beretning 20/2013 om statens brug af konsulenter
Beretning 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricing området
Beretning 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Beretning 23/2013 om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU’s fonde (afsluttet)
Beretning 24/2013 om problemerne med at udvikle og implementere Fælles Medicinkort
Beretning 25/2013 om ændringen af støtten til solcelleanlæg (afsluttet)
Beretning 26/2013 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013
Beretning 27/2013 om anvendelse af periodiseringer i regnskabet ved årsskiftet (afsluttet)
Beretning 28/2013 om revisionen af statsregnskabet for 2013 (afsluttet)
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1506234_0002.png
EN DEL IG B E TÆ NKNI NG 2 013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Det fremgår af ovenstående, at 7 ud af 28
beretninger vedrørende beretningsåret 2013
er afsluttet i Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2013. En af de afslutte-
de beretninger indeholder dog sager, som vil
blive fulgt i de årligt tilbagevendende
beretninger, jf. beretning 28/2013. Statsrevi-
sorerne har endvidere behandlet 28 beretnin-
ger fra tidligere år, hvoraf 20 sager er
afsluttet, jf. kapitel 9.
Sager i Endelig betænkning 2013
som Statsrevisorerne gør Folketinget
opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve en række sager på grund af deres
kritiske og/ eller principielle karakter:
Behov for brugervenlige
og sikre it-systemer i staten
Den offentlige forvaltning betjener sig i
stigende grad af digitale løsninger, der kan
bidrage til en effektiv og omkostningsbe-
vidst betjening af borgere og virksomheder.
Statsrevisorerne har i beretningsåret 2013
afgivet en række beretninger, der omhandler
denne digitalisering. Det drejer sig om
beretningerne
1/2013 om brugervenlighed
og brugerinddragelse i offentlige digitale
løsninger, 3/2013 om forebyggelse af
hackerangreb, 24/2013 om problemerne med
at udvikle og implementere Fælles Medicin-
kort og 28/2013 om revisionen af statsregn-
skabet for 2013.
Beretningerne viser bl.a., at nogle statslige
virksomheder ikke forbereder digitaliserings-
projekterne godt nok, fx ved at følge Finans-
ministeriets vejledninger og værktøjer til
projektstyring, business cases mv. Risikoen
er, at digitaliseringsprojekterne bliver for
dyre, forsinkede og ikke har den forventede
brugervenlighed og funktionalitet.
I
beretning 28/2013 om revisionen af
statsregnskabet for 2013
beskrev Statsrevi-
sorerne risikobilledet således: ”It-sikkerhe-
den og it-styringen er samlet set tilfredsstil-
lende, men revisionen har på tværs af staten
afdækket svagheder, som udgør risici for
hackerangreb, nedbrud, datatab, misbrug af
følsomme data mv. i bl.a. Sikkerhedsstyrel-
sen, Bygningsstyrelsen, politiet, National
Sundheds-It og SKAT”. I samme beretning
fandt Statsrevisorerne det meget utilfreds-
stillende: ”At Statens It endnu ikke har fulgt
tilstrækkeligt op på de væsentlige svagheder
i it-sikkerheden, som Rigsrevisionen påpege-
de ved revisionen af statsregnskabet for
2008”.
Behov for styrket
inddrivelsesindsats i SKAT
En række af dette og tidligere års beretning-
er viser, at SKAT har problemer med at
inddrive restancer (borgere og virksomheders
gæld til det offentlige). I
beretning 28/2013
om revisionen af statsregnskabet for 2013
henledte Statsrevisorerne således Folketin-
gets opmærksomhed på, at Statsrevisorerne
for 6. år i træk havde kritiseret Skattemini-
steriets forvaltning af inddrivelsen af
offentlige restancer. Inddrivelsesopgaverne
har gennem mange år været præget af
betydelige problemer med implementering af
den planlagte it-understøttelse ved EFI” Et
Fælles Inddrivelsessystem”. Statsrevisorerne
har netop afsluttet
beretning 13/2009 om
SKATs fusion af inddrivelsesområdet,
selv om
der ikke er fundet en løsning på problemerne.
Inddrivelsesområdet vil i stedet blive fulgt i
flere nye beretninger:
Beretning 3/2014 om
SKATs forvaltning af restancer, beretning
5/2014 om SKATs systemmodernisering
(bl.a.
EFI) og i de kommende års beretninger om
revisionen af statsregnskabet.
Statsrevisorerne ser med stor alvor på
problemerne og anmodede derfor i maj 2014
Rigsrevisionen om at gennemføre en generel
undersøgelse af Skatteministeriets styring
og tilsyn og af SKATs styring af aktiviteter og
resurser.
Utilstrækkelige oplysninger til Folketinget
Statsrevisorerne har i fire beretninger
vurderet, at Folketinget og dets udvalg ikke
har modtaget de fornødne oplysninger til
brug for Folketingets beslutninger.
• I
beretning 11/2013 om Forsvarets
fraflytning af Grønnedal
(Grønlands
Kommando i Grønnedal) kritiserede
Statsrevisorerne, at Forsvarsministeriet
ikke i beslutningsgrundlaget til Folketinget
havde oplyst en forventet omkostning på
50 mio. kr. til en eventuel nedbrydning af
bygningerne i Grønnedal, uanset at beløbet
havde været kendt siden 2010.
I beretning 18/2013 om status for bygge-
riet af Cityringen
bemærkede Statsrevi-
sorerne, at Metroselskabets og transport-
ministerens forklaringer på de hidtidige
forsinkelser af cityringsprojektet ikke
havde været fyldestgørende.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1506234_0003.png
END ELIG BE TÆ N KNI NG 201 3
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
10
• I
beretning 24/2013 om problemerne med
at udvikle og implementere Fælles Medicin-
kort
kritiserede Statsrevisorerne Sundheds-
ministeriet for at give ukorrekte oplys-
ninger til Folketingets Finansudvalg i 2011
om, at kommunerne forventedes at nå
fristen i 2011.
• I
beretning 25/2013 om ændringen af
støtten til solcelleanlæg
kritiserede
Statsrevisorerne, at Folketingets beslut-
ningsgrundlag for at vedtage lovforslagene
om støtte til solcelleanlæg ikke havde
været fyldestgørende, idet beregningerne
af lovforslagenes økonomiske konsekven-
ser havde været mangelfulde.
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
arbejde med regeringens lovforberedelse
Statsrevisorernes anmodning om ovennævn-
te
undersøgelse af ændringen af støtten til
solcelleanlæg
gav i oktober 2013 regeringen
anledning til at rette henvendelse til Folke-
tingets formand. Henvendelsen vedrørte
nogle principielle overvejelser om forholdet
mellem regeringen og Folketinget, og hvilken
rolle Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
skulle have i den forbindelse. Regeringen
fandt bl.a., at der var lagt op til en vidtgåen-
de undersøgelse af det lovforberedende
arbejde i ministerierne, som er et arbejdsom-
råde med begrænsede lovregler eller andre
bindende normer. Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen nedsatte herefter et
underudvalg, som skulle belyse, hvilken rolle
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen skal have
i forhold til regeringens lovforberedende
arbejde.
Udvalget for Forretningsordenen afgav 4.
februar 2015 beretning nr. 5 om Statsreviso-
rernes og Rigsrevisionens arbejde med
regeringens lovforberedelse.
I beretningen har Underudvalget konstateret,
at regeringens lovforberedende arbejde
alene har været inddraget i meget få
undersøgelser, og at det på nær et enkelt
tilfælde er sket efter anmodning fra Statsre-
visorerne. Underudvalget har videre konsta-
teret, at Rigsrevisionens faktisk gennemførte
undersøgelse af solcelleområdet konkret blev
tilrettelagt sådan, at den, for så vidt angår
lovforberedelsens kvalitet, alene har fokus på
spørgsmålet om kvaliteten af Klima-,
Energi- og Bygningsministeriets vurderinger
af de direkte økonomiske konsekvenser.
Samtidig har Underudvalget anerkendt, at
der ikke i lovgivningen er fastsat bestemmel-
ser om lovforberedelsen som sådan, og at
det lovforberedende arbejde således er
reguleret ved et cirkulære og vejledninger,
der efter omstændighederne vil kunne
fraviges. Endelig ligger det ifølge Underud-
valget i sagens natur fast, at en regering har
kompetence til at fremsætte lovforslag, og
at der heri ligger, at det i almindelighed er op
til regeringen alene at foretage vurderingen
af, hvorvidt og hvornår der skal udarbejdes et
lovforslag, og også, hvornår lovforslaget har
en tilstrækkelig kvalitet til, at det kan
fremsættes.
Statsrevisorerne har hæftet sig ved
• At Underudvalget har tillid til, at den
statslige revision og regeringen i praksis i
det samarbejde, der foregår i forbindelse
med revisionsundersøgelser, vil kunne
finde den rette balance mellem de forskel-
lige hensyn, herunder hensynet til, at den
statslige revision tilbundsgående kan
foretage sine undersøgelser, og hensynet
til, at revisionen ikke herved bliver norm-
skabende, for så vidt angår regeringens
lovforberedende arbejde.
• At det således sammenfattende er
Underudvalgets vurdering, at der ikke er
anledning til at foretage præciseringer i
lovgivningen vedrørende den statslige
revision.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve den positive udvikling i følgende
ældre beretningssager, som nu er afsluttede:
I forbindelse med afslutningen af
beretning
16/2008 om politireformen
konstaterede
Statsrevisorerne med tilfredshed, at Rigspoli-
tiet og Justitsministeriet har gjort en indsats
for at forbedre mål- og resultatstyringen og
økonomistyringen i politiet. Statsrevisorerne
fandt det videre hensigtsmæssigt, at
Rigspolitiet har etableret nye procedurer for
budgetlægning og budgetopfølgning og
ledelsesinformation, så det kan undgås, at
budgetunderskud først opdages sent.
I
beretning 8/2010 om Forsvarets økonomi-
styring
konstaterede Statsrevisorerne med
tilfredshed, at Forsvarsministeriet og
Forsvarskommandoen har arbejdet målrettet
for at følge op på beretningens kritikpunkter.
Forsvarets økonomistyring er styrket, så der
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1506234_0004.png
EN DELIG B ETÆ NKNI NG 20 13
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
11
nu er bedre muligheder for prioritering af
opgaver, aktiviteter og resurser.
I
beretning 5/2011 om mål, resultater og
opfølgning på kræftbehandlingen
fandt
Statsrevisorerne det tilfredsstillende, at
Sundhedsministeriet og regionerne nu har
etableret et grundlag for den politiske og
ledelsesmæssige prioritering af sundheds-
væsenets fortsatte indsats for at styrke
kræftbehandlingen.
Ved at fastsætte mål for kræftpatienternes
overlevelse og ved at følge resultaterne af
kræftbehandlingen bliver det i højere grad
muligt at vurdere, om de mange initiativer og
tilførte bevillinger har haft en positiv effekt.