Finansudvalget 2013-14
EB 2013 1
Offentligt
1506226_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2013
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0002.png
2
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN: 0107-0061
ISBN: 978-87-7434-458-2
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0003.png
3
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2013
K Ø B E N H AV N 2015
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0004.png
E N D E LIG B ETÆ N KN IN G 2 01 3
E N D E LIG B ETÆ N KN IN G OVER STATS REGNS KAB ET FOR 20 13
4
INDHOLD
1. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget
om godkendelse af statsregnskabet for 2013 .............................................................................................. 5
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet for 2013 .................................................................................. 6
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning .................................................................................................. 7
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter.............................. 12
5. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2014-2018 ..................................................................... 22
6. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger .................................................................................... 23
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager .............................................................................................. 24
8. Oversigt over beretninger der er behandlet i Endelig betænkning 2013 ..................................... 25
9. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år ........................................................... 28
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0005.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 013
1. S TAT S R E V I S O R E R N E S I N D S T I L L I N G
5
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2013
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af stats-
regnskabet for finansåret 2013 tilendebragt.
Statsrevisorerne indstiller herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, at
statsregnskabet for finansåret 2013 godkendes.
Statsrevisorerne,
25. februar 2015
Peder Larsen
Henrik Thorup
Kristian Jensen
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-Andersen
Lars Barfoed
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0006.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 013
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
6
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2013
Statsrevisorerne forelægger med Endelig
betænkning 2013 statsregnskabet til
Folketingets beslutning.
Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkning
over statsregnskabet i henhold til lov om
statsrevisorerne, § 5. Sagerne i denne
endelig betænkning er opdelt efter de
ministerområder, som fremgår af statsregn-
skabet for 2013.
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2013 indeholder
• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godkendelse
af statsregnskabet for 2013
• Statsrevisorernes afrapportering af deres
besigtigelser af statslig virksomhed og
andre aktiviteter
• Oplysninger om hvordan statsrevisorkol-
legiet har været sammensat i valgperioden
2014-2018
• Oversigt over Statsrevisorernes bemærk-
ninger til beretningssager, som Statsrevi-
sorerne har fulgt op på siden sidste
Endelige betænkning, dvs. i perioden marts
2014 til februar 2015
• Oplysninger om hvilke statsrevisorer der har
erklæret sig inhabile i hvilke beretnings-
sager
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i folketingsåret 2013-2014, og
hvilke ministerredegørelser og notater fra
Rigsrevisionen der har ligget til grund for
Statsrevisorernes opfølgning
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i tidligere år og de fortsatte
notater fra Rigsrevisionen, der har ligget til
grund for Statsrevisorernes opfølgning.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
http://www.ft.dk/statsrevisor/20131/
betaenkning/EB2013/index.htm
hvor alle
bemærkninger, ministerredegørelser og
notater fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 28 beretnin-
ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2013. Statsrevisorerne afgav bemærkninger
til alle beretninger. Beretningerne omhandler
undersøgelser af statslig virksomhed mv.,
udarbejdet af Rigsrevisionen, enten på
Rigsrevisionens initiativ eller efter Statsrevi-
sorernes anmodning. Af de 28 beretninger
vedrørende 2013 er 4 udarbejdet efter
Statsrevisorernes anmodning.
Endelig betænkning 2013 følger op på disse
beretninger på grundlag af ministrenes
redegørelser og rigsrevisors bemærkninger,
jf. § 18 i lov om revision af statens regnska-
ber mv. Statsrevisorerne har således løbende
fulgt op på beretningssagerne og vurderet,
om sagerne kunne afsluttes eller fortsat
skulle følges op.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Når Statsrevisorerne behandler sager til
denne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-
ger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller hen-
sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-
mærkning er – alt efter den pågældende
sags karakter – udtryk for, enten at den er
tilfredsstillende afsluttet, at Rigsrevisionen
fortsat følger sagen, eller at den er bragt så
langt frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af
sager til Endelig betænkning vil enten være, at
sagen afsluttes uden yderligere opfølgning
eller, at sagens afslutning udsættes med
henblik på en yderligere afklaring. De fortsatte
sager kan fx skyldes, at der foregår et admini-
strativt udredningsarbejde, som skal afsluttes,
eller at en udvikling skal holdes under observa-
tion gennem en længere periode.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0007.png
EN DEL IG B E TÆ NKNI NG 2 013
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
7
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning
til sagen, jf. lov om statsrevisorerne § 5, stk. 3.
Oplysninger om
Statsrevisorernes habilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag,
hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller er
eller tidligere i samme sag har været
repræsentant for nogen, der har en sådan
interesse. Det gælder også i de tilfælde, hvor
en statsrevisors ægtefælle, beslægtede eller
besvogrede, søskendebørn eller andre
nærtstående har interesse i sagens udfald.
Inhabilitet foreligger også, hvis en statsrevi-
sor deltager eller har deltaget i ledelsen eller
har været nært tilknyttet en offentlig
myndighed, selskab, en forening eller anden
privat juridisk person, der har særlig interes-
se i sagens udfald. Endvidere er en statsrevi-
sor inhabil, når sagen vedrører revision af en
offentlig myndighed, hvor den pågældende
statsrevisor tidligere har medvirket ved
afgørelser eller ved gennemførelsen af de
foranstaltninger, som revisionssagen
vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis en
statsrevisor er tidligere minister. Set over en
årrække er dette den hyppigste årsag til
statsrevisorernes erklæringer om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det således fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen.
I praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevi-
sormødet, mens sagen behandles. Oplysnin-
ger om inhabilitet er dels fremgået af de
bemærkninger, som Statsrevisorerne har
haft til de enkelte beretninger, dels fremgår
de af kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste (FET) og
Politiets Efterretningstjeneste (PET) revide-
res principielt på samme måde som revisio-
nen af statens øvrige regnskaber, dvs. at
revisionen gennemføres under Statsreviso-
rernes og rigsrevisors ansvar. Revisionen af
FET udføres af en særligt udpeget medarbej-
der i Rigsrevisionen. Revisionen af PET
udføres af medarbejdere i Rigsrevisionen og
Rigspolitiets interne revision, der er sikker-
hedsgodkendt.
Rigsrevisor giver Statsrevisorerne en samlet
årlig orientering om de overordnede resulta-
ter af revisionen. Denne rapportering finder
sted samtidig med, at Rigsrevisionen
rapporterer om den øvrige årsrevision i
beretningen om revisionen af statsregnska-
bet. Rapporteringen vil som udgangspunkt
være mundtlig og vil i praksis bestå i, at
rigsrevisor i tilfælde, hvor der ikke er væsent-
lige kritiske bemærkninger, vil orientere
Statsrevisorerne om, at der ikke er særlige
bemærkninger. Denne rapportering vil
omfatte de særlige midler og FET’s almindeli-
ge regnskab, idet revisionen af PET’s almin-
delige regnskab forudsættes rapporteret som
en integreret del af rapporteringen vedrøren-
de politiets regnskab i lighed med andre
statslige virksomheder.
Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterret-
ningstjenesternes regnskabsaflæggelse er
væsentlige fejl, at forvaltningen ikke har
været økonomisk hensigtsmæssig, eller at
regler og sædvanlig praksis har været
tilsidesat i et omfang, der sædvanligvis ville
føre til et forbehold eller supplerende
oplysninger i en revisionspåtegning, vil
rigsrevisor særskilt rapportere mere detalje-
ret fra revisionen af disse klassificerede
regnskaber.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0008.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2013
Statsrevisorerne har afgivet 28 beretninger, som vedrørte beretningsåret 2013.
Statsrevisorernes beretninger afgivet til Folketinget fra oktober 2013 til oktober
2014, inkl.:
Beretning 1/2013 om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
Beretning 2/2013 om sygehusbyggerier II
Beretning 3/2013 om forebyggelse af hackerangreb (afsluttet)
Beretning 4/2013 om det specialiserede socialområde – statens overførsler til kommuner og
regioner i 2012 (afsluttet)
Beretning 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Beretning 6/2013 om etableringen af nationalparker i Danmark
Beretning 7/2013 om regionernes præhospitale indsats
Beretning 8/2013 om kvindekrisecentre
Beretning 9/2013 om straffesagskæden
Beretning 10/2013 om fejludbetalinger af sociale ydelser
Beretning 11/2013 om Forsvarets fraflytning af Grønnedal
Beretning 12/2013 om indsatsen for at få sygemeldte tilbage i arbejde
Beretning 13/2013 om vandplaner
Beretning 14/2013 om statsanerkendte museers sikring af kulturarven (afsluttet)
Beretning 15/2013 om DSB’s økonomi
Beretning 16/2013 om statens planlægning og koordinering af beredskabet for større
ulykker og katastrofer
Beretning 17/2013 om Bygningsstyrelsens anvendelse af totaløkonomi i statslige
byggeprojekter
Beretning 18/2013 om status på byggeriet af Cityringen
Beretning 19/2013 om sagsbehandlingstider ved omstruktureringen af statsforvaltningerne
Beretning 20/2013 om statens brug af konsulenter
Beretning 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricing området
Beretning 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Beretning 23/2013 om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU’s fonde (afsluttet)
Beretning 24/2013 om problemerne med at udvikle og implementere Fælles Medicinkort
Beretning 25/2013 om ændringen af støtten til solcelleanlæg (afsluttet)
Beretning 26/2013 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013
Beretning 27/2013 om anvendelse af periodiseringer i regnskabet ved årsskiftet (afsluttet)
Beretning 28/2013 om revisionen af statsregnskabet for 2013 (afsluttet)
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0009.png
EN DEL IG B E TÆ NKNI NG 2 013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Det fremgår af ovenstående, at 7 ud af 28
beretninger vedrørende beretningsåret 2013
er afsluttet i Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2013. En af de afslutte-
de beretninger indeholder dog sager, som vil
blive fulgt i de årligt tilbagevendende
beretninger, jf. beretning 28/2013. Statsrevi-
sorerne har endvidere behandlet 28 beretnin-
ger fra tidligere år, hvoraf 20 sager er
afsluttet, jf. kapitel 9.
Sager i Endelig betænkning 2013
som Statsrevisorerne gør Folketinget
opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve en række sager på grund af deres
kritiske og/ eller principielle karakter:
Behov for brugervenlige
og sikre it-systemer i staten
Den offentlige forvaltning betjener sig i
stigende grad af digitale løsninger, der kan
bidrage til en effektiv og omkostningsbe-
vidst betjening af borgere og virksomheder.
Statsrevisorerne har i beretningsåret 2013
afgivet en række beretninger, der omhandler
denne digitalisering. Det drejer sig om
beretningerne
1/2013 om brugervenlighed
og brugerinddragelse i offentlige digitale
løsninger, 3/2013 om forebyggelse af
hackerangreb, 24/2013 om problemerne med
at udvikle og implementere Fælles Medicin-
kort og 28/2013 om revisionen af statsregn-
skabet for 2013.
Beretningerne viser bl.a., at nogle statslige
virksomheder ikke forbereder digitaliserings-
projekterne godt nok, fx ved at følge Finans-
ministeriets vejledninger og værktøjer til
projektstyring, business cases mv. Risikoen
er, at digitaliseringsprojekterne bliver for
dyre, forsinkede og ikke har den forventede
brugervenlighed og funktionalitet.
I
beretning 28/2013 om revisionen af
statsregnskabet for 2013
beskrev Statsrevi-
sorerne risikobilledet således: ”It-sikkerhe-
den og it-styringen er samlet set tilfredsstil-
lende, men revisionen har på tværs af staten
afdækket svagheder, som udgør risici for
hackerangreb, nedbrud, datatab, misbrug af
følsomme data mv. i bl.a. Sikkerhedsstyrel-
sen, Bygningsstyrelsen, politiet, National
Sundheds-It og SKAT”. I samme beretning
fandt Statsrevisorerne det meget utilfreds-
stillende: ”At Statens It endnu ikke har fulgt
tilstrækkeligt op på de væsentlige svagheder
i it-sikkerheden, som Rigsrevisionen påpege-
de ved revisionen af statsregnskabet for
2008”.
Behov for styrket
inddrivelsesindsats i SKAT
En række af dette og tidligere års beretning-
er viser, at SKAT har problemer med at
inddrive restancer (borgere og virksomheders
gæld til det offentlige). I
beretning 28/2013
om revisionen af statsregnskabet for 2013
henledte Statsrevisorerne således Folketin-
gets opmærksomhed på, at Statsrevisorerne
for 6. år i træk havde kritiseret Skattemini-
steriets forvaltning af inddrivelsen af
offentlige restancer. Inddrivelsesopgaverne
har gennem mange år været præget af
betydelige problemer med implementering af
den planlagte it-understøttelse ved EFI” Et
Fælles Inddrivelsessystem”. Statsrevisorerne
har netop afsluttet
beretning 13/2009 om
SKATs fusion af inddrivelsesområdet,
selv om
der ikke er fundet en løsning på problemerne.
Inddrivelsesområdet vil i stedet blive fulgt i
flere nye beretninger:
Beretning 3/2014 om
SKATs forvaltning af restancer, beretning
5/2014 om SKATs systemmodernisering
(bl.a.
EFI) og i de kommende års beretninger om
revisionen af statsregnskabet.
Statsrevisorerne ser med stor alvor på
problemerne og anmodede derfor i maj 2014
Rigsrevisionen om at gennemføre en generel
undersøgelse af Skatteministeriets styring
og tilsyn og af SKATs styring af aktiviteter og
resurser.
Utilstrækkelige oplysninger til Folketinget
Statsrevisorerne har i fire beretninger
vurderet, at Folketinget og dets udvalg ikke
har modtaget de fornødne oplysninger til
brug for Folketingets beslutninger.
• I
beretning 11/2013 om Forsvarets
fraflytning af Grønnedal
(Grønlands
Kommando i Grønnedal) kritiserede
Statsrevisorerne, at Forsvarsministeriet
ikke i beslutningsgrundlaget til Folketinget
havde oplyst en forventet omkostning på
50 mio. kr. til en eventuel nedbrydning af
bygningerne i Grønnedal, uanset at beløbet
havde været kendt siden 2010.
I beretning 18/2013 om status for bygge-
riet af Cityringen
bemærkede Statsrevi-
sorerne, at Metroselskabets og transport-
ministerens forklaringer på de hidtidige
forsinkelser af cityringsprojektet ikke
havde været fyldestgørende.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0010.png
E NDEL IG B E TÆ NK NING 2013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
10
• I
beretning 24/2013 om problemerne med
at udvikle og implementere Fælles Medicin-
kort
kritiserede Statsrevisorerne Sundheds-
ministeriet for at give ukorrekte oplys-
ninger til Folketingets Finansudvalg i 2011
om, at kommunerne forventedes at nå
fristen i 2011.
• I
beretning 25/2013 om ændringen af
støtten til solcelleanlæg
kritiserede
Statsrevisorerne, at Folketingets beslut-
ningsgrundlag for at vedtage lovforslagene
om støtte til solcelleanlæg ikke havde
været fyldestgørende, idet beregningerne
af lovforslagenes økonomiske konsekven-
ser havde været mangelfulde.
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
arbejde med regeringens lovforberedelse
Statsrevisorernes anmodning om ovennævn-
te
undersøgelse af ændringen af støtten til
solcelleanlæg
gav i oktober 2013 regeringen
anledning til at rette henvendelse til Folke-
tingets formand. Henvendelsen vedrørte
nogle principielle overvejelser om forholdet
mellem regeringen og Folketinget, og hvilken
rolle Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
skulle have i den forbindelse. Regeringen
fandt bl.a., at der var lagt op til en vidtgåen-
de undersøgelse af det lovforberedende
arbejde i ministerierne, som er et arbejdsom-
råde med begrænsede lovregler eller andre
bindende normer. Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen nedsatte herefter et
underudvalg, som skulle belyse, hvilken rolle
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen skal have
i forhold til regeringens lovforberedende
arbejde.
Udvalget for Forretningsordenen afgav 4.
februar 2015 beretning nr. 5 om Statsreviso-
rernes og Rigsrevisionens arbejde med
regeringens lovforberedelse.
I beretningen har Underudvalget konstateret,
at regeringens lovforberedende arbejde
alene har været inddraget i meget få
undersøgelser, og at det på nær et enkelt
tilfælde er sket efter anmodning fra Statsre-
visorerne. Underudvalget har videre konsta-
teret, at Rigsrevisionens faktisk gennemførte
undersøgelse af solcelleområdet konkret blev
tilrettelagt sådan, at den, for så vidt angår
lovforberedelsens kvalitet, alene har fokus på
spørgsmålet om kvaliteten af Klima-,
Energi- og Bygningsministeriets vurderinger
af de direkte økonomiske konsekvenser.
Samtidig har Underudvalget anerkendt, at
der ikke i lovgivningen er fastsat bestemmel-
ser om lovforberedelsen som sådan, og at
det lovforberedende arbejde således er
reguleret ved et cirkulære og vejledninger,
der efter omstændighederne vil kunne
fraviges. Endelig ligger det ifølge Underud-
valget i sagens natur fast, at en regering har
kompetence til at fremsætte lovforslag, og
at der heri ligger, at det i almindelighed er op
til regeringen alene at foretage vurderingen
af, hvorvidt og hvornår der skal udarbejdes et
lovforslag, og også, hvornår lovforslaget har
en tilstrækkelig kvalitet til, at det kan
fremsættes.
Statsrevisorerne har hæftet sig ved
• At Underudvalget har tillid til, at den
statslige revision og regeringen i praksis i
det samarbejde, der foregår i forbindelse
med revisionsundersøgelser, vil kunne
finde den rette balance mellem de forskel-
lige hensyn, herunder hensynet til, at den
statslige revision tilbundsgående kan
foretage sine undersøgelser, og hensynet
til, at revisionen ikke herved bliver norm-
skabende, for så vidt angår regeringens
lovforberedende arbejde.
• At det således sammenfattende er
Underudvalgets vurdering, at der ikke er
anledning til at foretage præciseringer i
lovgivningen vedrørende den statslige
revision.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve den positive udvikling i følgende
ældre beretningssager, som nu er afsluttede:
I forbindelse med afslutningen af
beretning
16/2008 om politireformen
konstaterede
Statsrevisorerne med tilfredshed, at Rigspoli-
tiet og Justitsministeriet har gjort en indsats
for at forbedre mål- og resultatstyringen og
økonomistyringen i politiet. Statsrevisorerne
fandt det videre hensigtsmæssigt, at
Rigspolitiet har etableret nye procedurer for
budgetlægning og budgetopfølgning og
ledelsesinformation, så det kan undgås, at
budgetunderskud først opdages sent.
I
beretning 8/2010 om Forsvarets økonomi-
styring
konstaterede Statsrevisorerne med
tilfredshed, at Forsvarsministeriet og
Forsvarskommandoen har arbejdet målrettet
for at følge op på beretningens kritikpunkter.
Forsvarets økonomistyring er styrket, så der
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0011.png
END ELIG BE TÆNK NING 2013
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
11
nu er bedre muligheder for prioritering af
opgaver, aktiviteter og resurser.
I
beretning 5/2011 om mål, resultater og
opfølgning på kræftbehandlingen
fandt
Statsrevisorerne det tilfredsstillende, at
Sundhedsministeriet og regionerne nu har
etableret et grundlag for den politiske og
ledelsesmæssige prioritering af sundheds-
væsenets fortsatte indsats for at styrke
kræftbehandlingen.
Ved at fastsætte mål for kræftpatienternes
overlevelse og ved at følge resultaterne af
kræftbehandlingen bliver det i højere grad
muligt at vurdere, om de mange initiativer og
tilførte bevillinger har haft en positiv effekt.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0012.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
12
4. Statsrevisorernes besigtigelse af
statslig virksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorernes besigtigelse af danske
myndigheders EU-kontrol
Statsrevisorerne besigtigede den 2.-3. april
2014 danske myndigheders EU-relaterede
kontrolaktiviteter. Beretning 17/2012 om
revisionen af EU-midler i Danmark var
baggrund for besigtigelserne, som omfatte-
de kontrolaktiviteter på Fødevareministeriets
og Skatteministeriets område – henholdsvis
EU-indtægter og EU-udgifter.
På Fødevareministeriets område omfattede
besigtigelsen en generel orientering om
kontrolaktiviteterne hos NaturErhvervstyrel-
sen, overværelse af fysisk kontrol af økolo-
gisk produktion på Strandegård Gods ved
Faxe og demonstration af miljøteknologi til
luftrensning og gyllekøling på Stendysse-
gård, som producerer smågrise ved Rødvig på
Stevns.
Statsrevisorerne fik et godt indblik i Fødeva-
reministeriets administration af EU’s
landbrugsstøtte. NaturErhvervstyrelsen
redegjorde for udfordringerne ved admini-
stration af landbrugsstøtten, herunder
risikoen for underkendelser og samspillet
mellem Den Europæiske Revisionsret,
Kommissionen og nationalstaterne. Statsre-
visorerne fik demonstreret styrelsens
arealkontrol ved markblokregisteret og
teleopmålinger efter flyfotos af arealerne.
Statsrevisorerne deltog i et kontrolbesøg på
den økologiske landbrugsbedrift Strandegård
Gods ved Faxe. Kontrollen af økologimærket
omfattede foder, dyrehold, regnskaber mv. På
Stendyssegård ved Rødvig på Stevns så
Statsrevisorerne et miljøteknologi-projekt,
hvor investering i luftrensning og gyllekøling
giver ammoniakbesparelse og varme til
opvarmning af staldene. Projekterne har fået
støtte fra EU’s landdistriktsprogram.
Statsrevisorerne på
Strandegård Gods, hvor
skotsk højlandskvæg
græsser på Feddet.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0013.png
END ELIG B E TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
13
Statsrevisorerne noterede sig bl.a.,
• at NaturErhvervstyrelsen søger at finde
løsninger, hvor moderne teknologi kan
understøtte og optimere administration og
kontrol af EU’s landbrugsstøtte
• at komplekse EU-regler vanskeliggør en
enkel og effektiv forvaltning, og at der både
nationalt og i EU-regi bør ske forenklinger og
være større fokus på effekten af EU-støtte-
de projekter
• at ministeriet har en handlingsplan for at
forbedre kontrollen på de områder, hvor der
er størst risiko for underkendelser fra EU.
Statsrevisorerne finder en sådan risiko-
baseret tilgang velbegrundet.
På Skatteministeriets område foregik besigti-
gelsen i Københavns Lufthavn. Statsrevisorer-
ne overværede ved Internationalt Postcenter,
hvordan medarbejdere fra SKAT fysisk og bl.a.
med sporhunde kontrollerer de varer, der
importeres fra lande uden for EU.
Herefter redegjorde SKAT for, hvordan man
bl.a. gennem MoFia-kontrollen af importangi-
velser arbejder for at imødekomme EU-Kom-
missionens krav og anbefalinger om at
nedbringe antallet af fejl i virksomhedernes
toldangivelser. Endvidere fik Statsrevisorerne
en redegørelse for, hvordan man generelt
udfører EU-kontrol, og hvordan SKAT arbejder
med kundetilfredshed hos borgere og virksom-
heder.
Statsrevisorerne noterede sig bl.a.,
• at den elektroniske fortoldning af import af
varer fra lande uden for EU giver anledning
til mange fejl, hvis antal SKAT søger at
nedbringe. Det sker fx ved stikprøvekon-
troller og styrket vejledning i korrekt
toldbehandling hos de virksomheder og
speditører, som indberetter angivelserne
• at SKAT følger op på Rigsrevisionens anbe-
faling om at indføre en mere risikobaseret
kontrol i forbindelse med MoFia-kontrollen.
Statsrevisorerne erfarede ved besigtigelserne
ikke forhold, som gav anledning til særlig
opfølgning. Statsrevisorernes og Rigsrevisio-
nens opfølgning er sket i forbindelse med
beretning 26/2013 om revisionen af EU-mid-
ler i Danmark for 2013, som blev afgivet til
Folketinget den 17. september 2014.
Statsrevisorerne har orienteret fødevaremi-
nisteren og skatteministeren om deres
observationer.
Statsrevisorernes rejse
til Grønland og Island
På en besigtigelsesrejse 29. august – 5.
september 2014 fulgte Statsrevisorerne op
på 2 beretninger:
• Beretning 16/2012 om Danmarks indsats i
Arktis
• Beretning 11/2013 om Forsvarets fraflyt-
ning af Grønnedal.
Statsrevisorerne besigtigede på rejsen
danske aktiviteter i Grønland inden for
Forsvaret, politiet og retsvæsenet og
drøftede arktisk beredskab og oprydningen i
Grønnedal med Grønlands Selvstyre. Endvide-
re fulgte man op på en tidligere kontakt med
Landstingets revisionsudvalg.
Statsrevisorerne var sidst i Grønland i 2002,
hvor man bl.a. besøgte Forsvarets base
Grønnedal.
Statsrevisorerne har orienteret statsministe-
ren, forsvarsministeren og justitsministeren
om deres observationer.
Hjemrejsen gik via Island, hvor Statsreviso-
rerne udvekslede erfaringer om revisionen af
offentlige regnskaber og om arktisk bered-
skab mv.
Rigsombudsmanden i Grønland og den
danske ambassade i Reykjavik ydede bistand
ved planlægning og tilrettelæggelse af
rejsens møder mv. og gav Statsrevisorerne en
briefing om aktuelle emner ved ankomsten
til hhv. Grønland og Island.
Besigtigelser i Grønland
vedrørende Forsvarsministeriet
Besigtigelsen af Forsvarets aktiviteter
omfattede besøg ved Luftgruppe Vest i
Kangerlussuaq, Arktisk Kommando (AKO) i
Nuuk samt en sejltur med Forsvarets inspek-
tionskutter Tulugaq. Statsrevisorerne fik
indblik i, hvordan Forsvaret løser opgaverne
vedrørende redning, fiskerikontrol, havmiljø,
farvandsovervågning mv. i Grønland.
Opfølgning på beretning 16/2012 om
Danmarks indsats i Arktis
Beretningen vedrører rigsfællesskabet og de
danske myndigheders indsatser vedrørende
sikker sejlads, SAR-beredskabet, havmiljø-
overvågning og havmiljøberedskab. Danmark
har ansvaret for opgaver, som de færøske og
grønlandske myndigheder ikke har overtaget.
Grønland har overtaget ansvaret for dele af
de opfølgende indsatser til SAR-operationer,
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0014.png
END ELIG B E TÆN KNI NG 201 3
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
14
fx sundhedsberedskab og indkvartering og
forplejning af nødstedte, og ansvaret for
havmiljøet fra kystlinjen og ud til 3 sømil.
Grønland har overtaget råstofområdet og
stiller krav til sikkerhed og beredskab også
uden for 3-sømilegrænsen til de virksomhe-
der, der får koncessioner på området. Der er
iværksat et afklarende arbejde vedrørende
myndighedskompetencerne i relation til
havmiljøområdet i Grønland.
Statsrevisorerne blev orienteret om Forsva-
rets ansvarsområder under rednings- og
beredskabsindsatser (SAR) og koordineringen
med politiet – et af de områder, der skal
styrkes, jf. beretningen.
I Kangerlussuaq besigtigede Statsrevisorer-
ne Forsvarets udstyr til eftersøgning og
redning og bekæmpelse af forurening samt
en ny antennepark, som giver en væsentlig
bedre dækning end den tidligere, som var
placeret i Grønnedal. Endvidere besøgte man
Air Greenland, hvis to S-61 helikoptere
chartres efter behov til at deltage i SAR-ope-
rationer.
Ved AKO i Nuuk blev Statsrevisorerne
orienteret om den stigende risiko for
forurening af havmiljøet i Arktis, hvor den
globale opvarmning sker hurtigere end noget
andet sted på kloden. Klimaændringerne
giver øget adgang til udvinding af olie, gas
og mineraler, mulighed for nye, kortere
skibsruter og nye muligheder for turisme,
herunder krydstogtsejlads. Disse forhold øger
behovet for redningsberedskab og kontrol
med forurening af havmiljøet i Arktis, fx om
de passerende skibe overholder reglerne for
transport med forurenende stoffer.
AKO orienterede om Forsvarets nuværende
opgaveløsning i Arktis og overvejelserne
vedrørende fremtiden, som bl.a. pågår i
arbejdsgruppen for styrkelse af Forsvarsmini-
steriets opgaveløsning i Arktis (AGFOA).
Folketingets Grønlandsudvalg deltog i denne
del af mødet hos AKO i Nuuk.
Statsrevisorerne noterede sig,
• at klimaforandringer og den heraf øgede
sejlads i arktiske farvande udfordrer
Forsvarets opgavevaretagelse i Grønland
• at AGFOA er godt i gang med at vurdere,
hvordan Forsvarsministeriet kan styrke
opgaveløsningen i Arktis. Analysen skulle
ifølge kommissoriet foreligge inden ud-
gangen af 2014, men forventes først klar i
april 2015.
Opfølgning på beretning 11/2013 om
Forsvarets fraflytning af Grønnedal
Beretningen fokuserede særligt på, at der var
usikkerhed om omkostningerne ved at
forlade Grønnedal, som har været Forsvarets
base i Grønland. Omkostningerne var ikke
tydeliggjort i beslutningsgrundlaget til
forligskredsen bag forsvarsforliget. Usikker-
heden drejede sig især om evt. nedbrydning
af bygningerne i Grønnedal og om Danmarks
økonomiske og miljømæssige ansvar, som
først vil være kendt, når der er truffet endelig
aftale med Grønlands Selvstyre om oprydning
efter basen i Grønnedal.
Statsrevisorerne fik en redegørelse for AKO’s
positive og negative erfaringer med flytnin-
gen fra Grønnedal til Nuuk. Kommandoen
drives i Nuuk for væsentligt lavere omkost-
ninger end i Grønnedal, og muligheden for at
løse opgaverne er bedre pga. af den centrale
placering i forhold til andre myndigheder og
bedre transportmuligheder.
Fx vil Joint Rescue Coordination Centre
(JRCC) Grønland blive etableret i Nuuk, når
Naviar i efteråret 2014 flytter flyveinforma-
tionscentralen (FIC) fra Kangerlussuaq til
lokaler hos AKO. JRCC erstatter således AKO’s
maritime søredningscentral (MRCC) og
Naviars luftredningscentral (ARCC).
Forhandlingerne med Grønlands Selvstyre om
omfanget af oprydningen i Grønnedal er
påbegyndt, jf. nedenfor under Statsrevisorer-
nes møde med Selvstyrets departement for
Miljø og Natur.
Statsrevisorerne noterede sig,
• at erfaringerne med at flytte Arktisk
Kommando fra Grønnedal til Nuuk var
positive
• at forhandlingerne med Grønlands
Selvstyre om omfanget af miljøoprydning
efter basen i Grønnedal var forberedt, men
endnu ikke begyndt.
Statsrevisorerne følger op på rejsens
observationer i forbindelse med opfølgnin-
gen på de to beretningssager.
Besigtigelser i Grønland
vedrørende Justitsministeriet
Statsrevisorerne besigtigede Grønlands
Domstole, Kriminalforsorgen og Grønlands
Politi.
Statsrevisorerne fik under besøg ved Retten i
Grønland og Sermersooq Kredsret indblik i
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0015.png
EN DEL IG B E TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
15
domstolenes opgaver i Grønland og organise-
ringen af arbejdet med at nedbringe ophob-
ningen af sager i kredsretterne og de lange
sagsbehandlingstider.
Der manglede dommere ved kredsretterne,
som ved retsreformen 1. januar 2010 skulle
professionaliseres. Det var stadig overvejen-
de tale om lægdommere, men ved reformen
blev de ansat på fuld tid og skulle gennemgå
en kredsdommeruddannelse ved Retten i
Grønland. Retsreformens indførelse var en af
årsagerne til ophobningen af sager. Derfor
var der som led i en ”bunkebekæmpelse”
givet en særbevilling på 20 mio. kr., som fra
medio 2014 og i en periode på 2 år ville blive
anvendt til ansættelse af ekstra personale.
Landsdommerembedet fandt det problema-
tisk, at Domstolsstyrelsen ikke var tilstræk-
kelig opmærksom på at lovgive for Grønland.
Man havde således siden 2008 registreret 42
lovændringer, som også burde være indført i
Grønland – fx mulighed for fælles forældre-
myndighed efter en skilsmisse.
Under en sejlads med politiembedets skib
blev Statsrevisorerne orienteret om organi-
seringen af politiet i Grønland, om anklage-
myndigheden og omfanget og arten af
kriminalitet i Grønland samt om Politiets
koordinering af rednings- og beredskabsind-
satser (SAR).
Kriminalitet på Grønland er anderledes end i
Danmark. Fx sker personfarlig voldskriminali-
tet 7 gange så ofte i Grønland – og næsten
altid i forbindelse med alkohol. Til gengæld
er berigelseskriminaliteten relativt mindre
end i Danmark. Våben fandtes i alle hjem,
men blev forbløffende sjældent brugt til
forbrydelser.
Politiet har ansvar for at koordinere den
samlede indsats ved ulykker og katastrofer
og har et godt samarbejde med AKO. Politiet
tog sig selv af eftersøgnings- og rednings-
operationer af mindre omfang i lokale farvan-
de og på land, og disse tilfælde udgjorde 85
% af det samlede antal SAR-operationer.
Hvis der startes et storskalaprojekt – fx
jernminen ved Isua i Nuuk-fjorden med 2.500
ansatte i konstruktionsfasen – ville det på
mange fronter blive en særdeles udfordrende
opgave for Grønlands Politi og fx medføre
behov for etablering af en lokal politistation
mv.
Efter et møde med Kriminalforsorgens
ledelse besøgte Statsrevisorerne den grund,
hvor der skal etableres en lukket forvarings-
afdeling, som dels skal afløse Anstalten for
domfældte i Nuuk og dels huse kriminelle,
der hidtil har været anbragt i Anstalten ved
Herstedvester. Den nye anstalt skulle også
bidrage til at nedbringe ventelisten for
domfældte, der venter på at afsone. Medio
2012 var der åbnet en midlertidig anstalt i
Kangerlussuaq, hvilket havde bragt venteli-
sten ned fra ca. 350 til under 50 i foråret
2014, hvor den midlertidige anstalt blev
lukket.
Statsrevisorerne noterede sig,
• at der arbejdes på at nedbringe ophob-
ningen af sager i kredsretterne, men at der
fortsat er meget store sagsbunker og lange
sagsbehandlingstider
• at Grønlands Politi og Forsvaret koordinerer
og samarbejder om redningsopgaverne til
søs, og at muligheden for koordination er
styrket efter, at Arktisk Kommando er
flyttet til Nuuk.
Statsrevisorerne følger udviklingen i samar-
bejdet mellem Grønlands Politi og Forsvaret i
forbindelse med opfølgningen på beretning
16/2012 om Danmarks indsats i Arktis.
Opfølgningen sker i regi af forsvarsministe-
rens initiativer på SAR-området på baggrund
af analysen af Forsvarsministeriets opgave-
løsning i Arktis (AGFOA).
Møder med institutioner under Grønlands
Selvstyre
Landstingets Revisionsudvalg
Statsrevisorerne har haft relativ tæt kontakt
med Landstingets Revisionsudvalg, som flere
gange har besøgt Statsrevisorerne i Dan-
mark. Statsrevisorerne besøgte senest
Revisionsudvalget i 2002. Statsrevisorernes
Sekretariat bistod Landstingets Sekretariat i
august 2000 med et ”Oplæg til Landstingets
udvalg for revision af Landskassens regnska-
ber”. Nogle af oplæggets forslag er gennem-
ført, andre arbejdes der fortsat med. Revisi-
onsudvalget har siden 2000 orienteret sig
om de nordiske landes forskellige revisions-
ordninger. Særligt den færøske landsrevision
har vakt interesse.
Landstingets formandskab (præsidium)
afgav på den baggrund en betænkning til
forårssamlingen 2011 med forslag om
oprettelse af en Landsrevisionsinstitution.
Forslaget blev vedtaget, hvilket betød, at der
skulle arbejdes videre med forslaget i en
arbejdsgruppe. Hensigten var at fremlægge
et konkret forslag på efterårssamlingen
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0016.png
END ELIG B ETÆ NKNI NG 201 3
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
16
2012. Statsrevisorernes Sekretariat blev
anmodet om at bidrage til gennemgangen og
fremsendte i februar 2012 en række forslag
og overvejelser inkl. Rigsrevisionens umiddel-
bare bemærkninger til brug for arbejdsgrup-
pens arbejde, som endnu ikke er afsluttet.
”Landskassen regnskaber” er Grønlands
”statsregnskab”. Grønland har ikke en
Rigsrevision, og Landskassens regnskaber
revideres af et statsautoriseret revisionsfir-
ma. Regnskabet og revisionsprotokollatet fra
ekstern revision er Revisionsudvalgets
udgangspunkt for skriftlige spørgsmål til
Landsstyret. På baggrund af Landsstyrets
besvarelse afgiver Revisionsudvalget en
betænkning med resultatet af udvalgets
arbejde og indstiller til Landstingets efterårs-
samling, at Landskassens årsregnskaber
godkendes.
Statsrevisorerne fik ikke mulighed for at
møde medlemmer af Revisionsudvalget, men
Revisionsudvalgets Sekretariat orienterede
om arbejdet med en ny revisionsordning – et
arbejde, som efter Statsrevisorernes opfat-
telse har trukket i langdrag.
Statsrevisorerne konkluderede,
• at Landstinget i en årrække har været
opmærksom på, at revisionen af Landskas-
sens regnskaber bør styrkes, men at det
endnu ikke sket.
Statsrevisorerne har respekt for, at revisio-
nen af Landskassen regnskaber er et
grønlandsk anliggende. Statsrevisorerne har
dog konstateret, at der anvendes få resurser
på offentlig revision i Grønland, og at der
gennemføres ganske få forvaltningsrevisi-
onsundersøgelser.
Selvstyrets departement
for Miljø og Natur
I Departementet for Miljø og Natur blev
Statsrevisorerne orienteret om de grønland-
ske myndigheders krav til oprydningen efter
basen i Grønnedal. Ingen havde vist konkret
interesse for at overtage Grønnedal, så
Selvstyrets udgangspunkt var en fuldstæn-
dig nedbrydning af bygninger og anlæg – sva-
rende til de krav, der bliver stillet til opryd-
ning efter minedrift. Det betyder også en
fuldstændig miljøoprydning, og til fastlæg-
gelse af omfanget havde Selvstyret rekvire-
ret ekstern videnskabelig rådgivning. På den
baggrund havde Selvstyret udarbejdet krav
til nedbrydning og oprydning efter Grønnedal,
og sagen lå nu i Forsvarsministeriet i
Danmark.
Departementet for Miljø og Natur var også
sekretariat for Beredskabskommissionen, og
havde derfor det overordnede ansvar for at
koordinere det grønlandske beredskab inden
for 3 sømil. Man havde oplevet store fordele
af, at AKO var flyttet til Nuuk. Den typiske
olieforurening var fra land til hav, fx ved tank-
ning. I tilfælde af udslip er det lokale
brandmænd, som foretager bekæmpelsen.
Udstyret blev betalt af miljødepartementet,
som har udstyr til bekæmpelse af let
dieselolie placeret i 12 byer. Der var oprettet
en Facebook-side med information, men
mobildækningen rækker langt fra overalt.
Beredskabsudstyret var kun til bekæmpelse
af mindre ulykker, og man har ingen miljøski-
be. Hvis der fx var behov for udlægning af en
flydespærring, chartrede man en trawler.
Departementet så frem til resultaterne af
det samarbejde omkring havmiljøberedska-
bet i Arktis, som Forsvarsministeriet og AKO
havde taget initiativ til.
Råstofstyrelsen
Statsrevisorerne fik på et møde med
Råstofstyrelsen det indtryk, at der ikke var
grund til stor optimisme mht. til snarlig
udnyttelse af Grønlands råstoffer. Markedet
for olie og jern var vigende (jernprisen fx
halveret), så selv om der var vedtaget en
storskalalov for minedrift med gunstige
vilkår for løn, arbejdskraft, transporttilladel-
ser mv., var der ingen konkrete projekter på
beddingen, og efterforskningsinteressen var
dalende.
Et lille lyspunkt var, at True North Gems i
foråret 2014 havde fået tilladelse til at
udnytte en rubinforekomst ved Fiskenæsset.
Selskabet forventede at beskæftige ca. 80
personer i en åben mine, men det var stadig
usikkert, om minen ville blive etableret i
2014.
Grønlands Naturinstitut
Statsrevisorerne fik under besøg på Naturin-
stituttet orientering om instituttets forsk-
ning inden for fisk og skaldyr, pattedyr og
fugle, klima og fra 2014 også miljø og
råstoffer. Forskningen er relateret til Arktis
og især Grønland, og det var i Naturinstitut-
tets ca. 20-årige levetid lykkedes at skabe en
anerkendt institution, som kunne tiltrække
medarbejdere og forskere fra hele verden.
Statsrevisorerne besøgte Naturinstituttets
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0017.png
EN DEL IG B E TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
17
Ved Nuuk Basic’s feltstation i
Kobbefjord.
feltstation i Kobbefjord ca. 25 km fra Nuuk.
Et hus på 55 m2 var indrettet med laboratori-
um, lager mv. og har siden 2009 betjent
forskere i forbindelse med programmet Nuuk
Basic, hvis formål er at registrere klimaforan-
dringers påvirkning af økosystemer på land
og til søs i det lavarktiske område. Der er tale
om grundforskning og monitorering, og
observationerne af klimapåvirkning på flora
og fauna mv. stilles til rådighed for forskere
og forskningsprojekter i hele verden.
Besøg i Island
Det islandske revisionsudvalg: Altingets
Forfatnings- og Kontroludvalg
Statsrevisorerne har i flere år udvekslet
erfaringer med andre landes revisionsudvalg.
På de nordiske revisionsudvalgs møde i
København i marts 2012 deltog også
repræsentanter fra Island.
Statsrevisorerne havde møde med Altingets
Forfatnings- og Kontroludvalg, som blev
etableret i 2011, da man efter Finanskrisen
ønskede at styrke åbenhed og kontrol.
Udvalget modtager den islandske Rigsrevisi-
ons og Ombudsmands beretninger – dog ikke
rapporten om revisionen af statsregnskabet,
som behandles af Finansudvalget. Forfat-
nings- og Kontroludvalget vælger ofte at
videresende en beretning til et af Altingets
fagudvalg.
De islandske udvalg kan holde høring med
deltagelse af Rigsrevisionen, ministre og
embedsmænd. Udvalgene kan også indstille
til Altinget, at Rigsrevisionen undersøger og
afgiver beretning om konkrete forhold (med
mindst 3 stemmer af udvalgets 9).
Finansudvalget
Statsrevisorerne holdt møde med det
islandske finansudvalg. Udvalget var ikke
overbevist om det hensigtsmæssige i, at
Rigsrevisionens beretninger blev fordelt
mellem forskellige udvalg – en ordning som
blev indført, da Altingets revisionsudvalg blev
nedlagt i 1995. Denne ordning har siden
været videreført i forskellige udformninger.
Det blev oplyst, at efterveerne efter fi-
nanskrisen var ved at være overstået, og
man regnede med balance på statsregnska-
bet i 2014. Man var stadig belastet af store
renteudgifter, skønt rentesatsen ikke
længere var så høj. De fremtidige overskud
skulle gå til tilbagebetaling af lån, som bl.a.
var optaget for at sikre de islandske banker.
Altingets Udenrigsudvalg og Udenrigsmini-
steriets arktiske kontor
Statsrevisorerne havde et møde med
udenrigsudvalget og et møde med arktisk
kontor i Udenrigsministeriet.
Klimaændringerne bidrager til, at fx Rusland,
Kina og Japan får nye og større indflydelses-
områder. Island har intet forsvar, men den
islandske kystvagt havde et godt samarbejde
med det danske forsvar og deltog i både
Nato-samarbejdet og det arktiske beredskab.
Derfor var Arktisk Råd et vigtigt forum, og
SAR-operationer kunne hurtigt blive aktuelle
pga. det hastigt stigende antal krydstogtski-
be. Den store interesse for Arktis’ råstoffer
giver også udfordringer mht. SAR og havmiljø.
Man fulgte nøje udviklingen i Grønland, og
regeringen havde besluttet, at man ville
samarbejde tættere i Vestnorden – dvs. med
Grønland og Færøerne. Man var også meget
tilfreds med det danske forsvars tilstedevæ-
relse i Arktis og havde et godt samarbejde.
Man var bevidst om, at Island udgjorde en
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0018.png
EN DEL IG B E TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
18
vigtig brik i det arktiske beredskab pga. af
sin beliggenhed. Aftalen i Arktisk Råd om
ansvarsfordelingen ved SAR-operationer var
en klar forbedring, men det islandske
beredskab var udfordret af, at USA i 2006
havde forladt basen på Keflavik. Det betød
mangel på ressourcer og på basal informati-
on i form af søkort. Kystvagten havde 3
helikoptere, et overvågningsfly samt 3 større
skibe. De store skibe kunne agere slæbebå-
de, hvilket kunne blive nødvendigt, hvis man
skulle undsætte et krydstogtskib. Krydstogt-
skibene bragte i 2014 ca. 100.000 turister til
Reykjavik, da byen er et af de få naturlige
”hub” i Nordatlanten.
Det integrerede redningsberedskab på Island
involverer Kystvagten, politiet, brandvæsenet
og det frivillige beredskab. Traditionen for et
frivilligt beredskab var en naturlig del af livet
på landet og i de små fiskerbyer, hvor alle var
parat til at yde en indsats for hinanden. Det
frivillige beredskab var imidlertid udfordret af
en stærkt stigende turisme: turisme overha-
lede i 2014 fiskeri som den islandske sektor
med størst eksportindtægt. Det frivillige
beredskab er ulønnet og 75 % selvfinansie-
rende (bl.a. ved salg af nytårsfyrværkeri).
Den islandske Rigsrevision
Den islandske rigsrevisor oplyste, at forsøget
med smalle beretninger var en konsekvens af
den finansielle krise i 2008. Nedskæringer
havde ført til, at man måtte barbere beret-
ningerne for alt unødvendigt. Nogle mente,
at beretningerne var blevet for smalle, men
der blev afgivet flere, og de var fyldestgøren-
de som baggrund for de samråd, som blev
afholdt af Altingets udvalg med ministre og
embedsmænd.
Den islandske rigsrevision havde 43 medar-
bejdere og afgav ca. 30 beretninger i 2013,
hvoraf 27 var forvaltningsrevision. Et enkelt
underskrevet eksemplar blev sendt til
Altingets formand, men derudover blev beret-
ningerne alene offentliggjort på Rigsrevisio-
nens hjemmeside med en pressemeddelelse.
Fælles møde for Finansudvalget,
Europaudvalget og Statsrevisorerne
Statsrevisorerne tog i 2012 initiativ til et
fælles møde med Finansudvalget og Euro-
paudvalget med henblik på en drøftelse af
EU’s regnskabsaflæggelse og revision.
Fællesmødet blev gentaget i 2013 og den 13.
marts i 2014.
EU’s Revisionsret offentliggjorde sin årsbe-
retning om revisionen af EU’s regnskab for
2012 den 5. november 2013. Udgifterne var i
2012 på 138,6 milliarder euro, og årsberet-
ningen viste i lighed med tidligere år, at der
var fejl i de underliggende betalinger - og
flere fejl end i 2011.
Statsrevisorerne formand, Peder Larsen,
gjorde opmærksom på, at problemerne i EU’s
regnskab især skyldtes delt forvaltning: de
ca. 80 %, som forvaltes af Kommissionen og
medlemsstaterne i fællesskab.
Det danske medlem af Den Europæiske
Revisionsret, Henrik Otbo, gennemgik
revisionen af EU’s regnskaber og de bagved-
liggende problemstillinger. Henrik Otbo
oplyste, at EU’s regnskab formelt var rigtigt,
men den skønnede fejlforekomst i udgifterne
som helhed var steget til 4,8 % i regnskabs-
året 2012 mod 3,9 % i 2011.
Fejlforekomster er ikke en måling af svig eller
spild. De er et skøn over, hvor mange af
Den islandske rigsrevisor,
Sveinn Arason, på talersto-
len.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0019.png
EN DEL IG B E TÆN KNI NG 201 3
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
19
midlerne der ikke burde have været udbetalt,
fordi de ikke er anvendt i overensstemmelse
med den relevante lovgivning. Typiske fejl er
betalinger til støttemodtagere eller projekter,
der ikke er støtteberettigede, eller betalinger
til indkøb af tjenesteydelser, varer eller
investeringer, der ikke er foretaget i overens-
stemmelse med reglerne for offentlige
indkøb.
Da gældende lovgivning fortsat ikke overhol-
des, opfordrede Revisionsretten til nytænk-
ning af EU’s udgiftsregler og anbefalede en
forenkling af retsgrundlaget. Det så dog ud
til, at programperioden 2014-2020 ville
forblive udgiftsorienteret. Dermed var der
fortsat mere fokus på at få fordelt og
udnyttet EU-budgettet end på den værdi,
som man tilsigtede at skabe.
Rigsrevisor Lone Strøm gennemgik ”Nationa-
le erklæringer om EU-midler” – en status, den
seneste og den fremtidige udvikling af
Nationale erklæringer i EU – samt enkelte
udvalgte temaer i Rigsrevisionens revision af
EU-midler i Danmark jf. Statsrevisorernes
beretning 17/2012 om revision af EU-midler
i Danmark i 2012.
Rigsrevisionen udarbejder hvert år beretnin-
gen om revisionen af EU-midler i Danmark,
fordi det er et økonomisk væsentligt område
med et meget komplekst lovgrundlag, og
fordi fejl kan betyde, at Danmark skal betale
penge tilbage til EU. Samtidig giver beretnin-
gen Statsrevisorerne og Folketinget indsigt i
forvaltningen af EU-midler i Danmark.
Årets beretning omhandlede især Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri’s arbejde
med arealkontrollen med henblik på at
minimere risikoen for finansielle underken-
delser (krav fra EU om tilbagebetaling af ube-
rettiget støtte) på arealordningerne under
Garantifonden og Landdistriktsfonden.
Danmark modtager ca. 7,7 mia. kr. fra de 2
landbrugsfonde. Selv om ministeriet har
forbedret kontrollen af arealordningerne er
der fortsat risiko for finansielle underkendel-
ser, når landmænd får udbetalt tilskud for
arealer, der ikke er tilskudsberettigede.
Kompleksiteten i de danske regler for
græs- og naturarealer øger risikoen for
underkendelser, fordi de indgår i Euro-
pa-Kommissionens kontrol af, om støttebe-
tingelserne er opfyldt. De danske regler er så
komplekse, at landmanden har svært ved at
overholde dem, og at kontrollen er vanskelig
at udføre.
Disse forhold havde Statsrevisorerne noteret
sig, da de besigtigede de danske myndighe-
ders EU-kontrol i april 2014. I den forbindelse
bemærkede Statsrevisorerne, at komplekse
EU-regler vanskeliggør en enkel og effektiv
forvaltning, og at der både nationalt og i
EU-regi bør ske forenklinger og være større
fokus på effekten af EU-støttede projekter.
Formand for Europaudvalget, Eva Kjer
Hansen, var ordstyrer i en debat om bl.a. de
nationale parlamenters rolle i forhold til at
styrke EU’s finansforvaltning, mens Finans-
udvalgets formand, Christian Friis Bach,
sammenfattede dagens synspunkter.
Folkemødet på Bornholm
Statsrevisorerne deltog i juni 2014 i Folkemø-
det på Bornholm.
I et mødetelt i Danchells Anlæg og i overvæ-
relse af ca. 100 tilhørere diskuterede
Statsrevisorerne, rigsrevisor Lone Strøm og
ombudsmand Jørgen Steen Sørensen
kontrollen af den offentlige forvaltning efter
oplæg fra tidligere minister og statsrevisor
Hans Engell.
Statsrevisorernes, Rigsrevi-
sionens og Ombudsman-
dens arrangement på
Folkemødet var velbesøgt
og spørgelysten stor.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0020.png
E NDE LIG B E TÆ NKN ING 2 013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
20
På mødet blev bl.a. diskutere det seneste års
usædvanligt store antal politiske sager om fx
ejendomsvurderingerne og solcellesagen,
herunder regeringens brev til Folketingets
formand. Overskrifterne for diskussionerne
var:
• Hvad ligger til grund for denne udvikling?
Medierne, embedsmænd eller uerfarne
ministre?
• Hvilke konsekvenser har det? og hvad kan
de tre institutioner gøre?
• Hvad betyder den nye offentlighedslov for
gennemsigtigheden i forvaltningen?
Besøg fra udlandet
På foranledning af Udenrigsministeriet blev
Statsrevisorerne i september 2014 intervie-
wet af et indisk TV-hold. Indisk TV produce-
rer en tv-udsendelse ”Best in the World”, som
skal handle om, hvorfor korruptionen er så lav
i Danmark.
Statsrevisorernes sekretariatschef har i
2014-2015 holdt oplæg for3 hold à ca. 20
embedsmænd fra udviklingsland, der er på
studieophold ved Danida Fellowship Centre.
De studerende har fået en orientering om
god regeringsførelse og den statslige
revision i Danmark i forbindelse med deres
kursus “Financial Management and Good
Governance in the Public Sector”.
Netværk for parlamentariske revisionsor-
ganer i Norden og deres sekretariater
På et seminar i 2010 i Helsinki drøftede
Statsrevisorernes formand med sin finske og
norske kollega etableringen af et nordisk
netværk for parlamentariske revisionsorga-
ner og deres sekretariater. Hensigten skulle
være at udveksle viden og erfaring om
parlamentarisk revision, da opgaver og
funktioner er så unikke, at man må søge til
revisionsorganer i andre lande for at finde
inspiration til udvikling og bedste praksis.
På den baggrund var de danske statsreviso-
rer i marts 2012 værter for det første møde
for revisionsorganer i Norden med deltagere
fra Finland, Færøerne, Grønland, Island,
Norge, Sverige og Åland. Medlemmer af de
nordiske parlamenters revisionsorganer
mødtes herefter i Stortinget i Oslo i april
2013 til et nyt seminar, hvor man bl.a.
drøftede udvalgte oplysninger i en ny
database over den parlamentariske revision i
Norden.
Statsrevisorernes sekretariat deltog den 8.
og 9. september 2014 sammen med embeds-
mænd fra revisionsorganerne i de øvrige
nordiske parlamenter i et møde i Reykjavik,
hvor man forberedte det næste seminar for
politikerne. Seminaret afholdes den 10.
marts 2015, hvor der bl.a. vil være en
drøftelse af konkrete spørgsmål om forskelle
og ligheder mellem de nordiske revisionsorga-
ner på baggrund af databasens afdækninger.
Statsrevisorernes interne temadebatter
Statsrevisorerne afholdt intern temadebat
den 20. februar 2014 om modernisering af
den offentlige sektor.
For 30 år siden tog man de første skridt til at
modernisere den offentlige sektor. Ifølge
daværende finansminister og arkitekt bag
Moderniseringsprogrammet i 1983, Henning
Christophersen, forestod der fortsat et
arbejde med moderniseringen af den
offentlige sektor. Moderniseringen var kun
delvist lykkedes, bl.a. på grund af mangel på
strategisk tænkning i skiftende regeringer.
Anders Eldrup gennemgik udviklingen i de 25
år han var i Finansministeriet, de sidste 10
som departementschef. Han pegede på de
største landvindinger i perioden siden
”afgrundens rand” i 1979: indførsel af
rammestyring, resultatstyring, ny lønstruktur,
udlicitering og privatisering, anvendelse af
modelapparatet ADAM til lange fremskrivnin-
ger og finansredegørelser samt etablering af
økonomiudvalget og et øget samarbejde med
kommunerne. Carsten Greve, professor på
CBS, sagde, at den offentlige sektor siden
1983 havde været under kontinuerlig
modernisering ved bl.a. ”Nyt syn på den
offentlige sektor” (1993), ”Moderniserings-
programmet – med borgeren ved roret”
(2002) og ”Kvalitetsreformen” (2006). Disse
tiltag var blevet suppleret af en række
dynamiske reformer, fx frit-valgs-reformen
og kommunalreformen. Flere styringsformer
blev over tid blandet sammen, fx markeds-
styring, planlægning og budgetlov, og
styringstemaerne havde fx været digitalise-
ring og centralisering. Stordriftsfordele var
søgt ved etablering af fx Digitaliseringssty-
relsen og Moderniseringsstyrelsen.
Statsrevisorerne drøftede den statslige
revisions rolle med de tre oplægsholdere. I
debatten indgik bl.a. spørgsmålet om,
hvordan den statslige revision kan bevæge
sig fra revisionens klassiske dyder til i højere
grad at analysere styringsmodellerne,
fokusere på de store temaer og følge dem
over tid.
Statsrevisorerne afholdt den 12. november
2014 en intern temadebat om kollegiets
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0021.png
END ELIG B E TÆ NK NING 2013
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
21
målsætninger for perioden 2014-2018.
Pressemøde
Statsrevisorerne afholdt pressemøde den 17.
september 2014 efter afgivelse af beretning
25/2013 om ændringen af støtte til solcelle-
anlæg. Baggrunden for pressemødet var især
den store interesse om sagen, som opstod
efter da 4 af regeringens ministre i oktober
2013 rettede henvendelse til Folketingets
formand, fordi Rigsrevisionen var startet på
den undersøgelse af statens støtte til
solcelleanlæg, som Statsrevisorernes havde
anmodet om i august 2013. Ministrene
gjorde opmærksom på, at den planlagte
undersøgelse efter deres opfattelse gav
anledning til meget væsentlige principielle
overvejelser vedrørende omfanget af
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens adgang
til undersøgelser af det lovforberedende
arbejde i ministerierne.
Faglig evalueringsdag i Rigsrevisionen
Statsrevisorerne var inviteret til Rigsrevisio-
nens evalueringsdag den 31. januar 2014,
hvor der var lejlighed til at møde evaluatorer-
ne af Rigsrevisionens beretninger fra 2013.
Evaluatorerne var professorerne Jørgen
Grønnegaard, Hanne Foss Hansen, Carsten
Greve, Karsten Revsbech og Torben M.
Andersen.
Statsrevisorerne var blevet anmodet om et
oplæg om, hvordan Rigsrevisionen kan øge
værdien og effekten af beretningerne i
forhold til Folketingets arbejde. Statsreviso-
rernes formand, Peder Larsen,
fortalte om, hvordan Folketinget bruger
beretningerne, og hvordan andre landes
parlamenter bruger revisionsberetninger.
Statsrevisor Klaus Frandsen talte om
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens image,
Folketingsmedlemmers viden om revisions-
sager og om hvilke kvalitetskrav, der må
stilles til beretningerne, hvis de skal have
værdi og nytte for Folketinget.
Møde med Kulturudvalget
om statsanerkendte museer
Efter anmodning fra Folketingets kulturud-
valg på baggrund af beretning 14/2013 om
statsanerkendte museers sikring af kulturar-
ven deltog Statsrevisorerne og Rigsrevisio-
nen i et møde med Kulturudvalget den 5.
november 2014. Udvalget fik en præsentati-
on af hovedpunkterne i beretning 14/2013
forud for udvalgets efterfølgende møde med
Kulturstyrelsen og Organisationen Danske
Museer.
Andre møder
Statsrevisorernes Sekretariat afholdt et
møde for Folketingets presseloge den 26.
februar 2014. Formålet var at give presselo-
gens medlemmer en bedre forståelse af,
hvordan Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
arbejder, og hvordan man ved informations-
søgning på Statsrevisorernes hjemmeside
kan følge udviklingen i en revisionssag eller
revisionsresultaterne på et politikområde.
Statsrevisorernes sekretariatschef deltog
efter opfordring sammen med Rigsrevisionen
i et møde den 20. maj 2014 i Ingeniørforenin-
gens Selskab for Risikovurdering. Anlednin-
gen var beretning 16/2013 om statens
planlægning og koordinering af beredskabet
for større ulykker og katastrofer.
Statsrevisorernes formand, Peder Larsen,
deltog på opfordring i en paneldebat i
Kommunernes Landsforening, som den 8.
december 2014 havde temadag for kommu-
nernes politiske og administrative ledelse
under overskrifte ”Grib mulighederne for lokal
viden, vækst og velfærd gennem EU-midler”.
Anledningen til invitationen var beretning
23/2013 om Danmarks udnyttelse af tilskud
fra EU’s fonde, som bl.a. viste, at Danmark
ikke havde udnyttet 1,2 mia. kr. af den
finansielle ramme for tilskud fra EU’s fonde i
perioden 2000-2006. I perioden 2007-2013
forventede myndighederne, at hele EU-til-
skudsrammen for Landdistriktsfonden ville
blive udnyttet, mens EU-tilskudsrammen ikke
forventedes udnyttet fuldt ud for Regional-
fonden, Socialfonden og Fiskerifonden.
Statsrevisorernes sekretariatschef har
sammen med Folketingets lovchef og en
repræsentant fra Finansministeriet været
sekretariat for det underudvalg under
Udvalget for Forretningsordenen (UFO), som
blev nedsat på UFOs møde den 27. november
2013. Baggrunden var regeringens henven-
delse til Folketingets formand i oktober 2013
vedrørende omfanget af Statsrevisorernes og
Rigsrevisionens adgang til undersøgelser af
det lovforberedende arbejde i ministerierne
(se evt. under Pressemøde). Underudvalgets
sekretariat har, overvejende i andet halvår
2014, afholdt en række møder og udarbejdet
en række notater til brug for underudvalgets
overvejelser (jf. Beretning nr. 5. afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 4.
februar 2015).
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0022.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2013
5 . S A M M E N S Æ T N I N G A F S TAT S R E V I S O R KO L L E G I E T
22
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2014-2018
I henhold til lov om statsrevisorerne og folketingsbeslutning om statsrevisorernes valg og virk-
somhed valgte Folketinget på sit møde den 11. juni 2014 følgende til statsrevisorer og stedfor-
trædere for tiden fra 1. oktober 2014 til 30. september 2018:
Øverst fra venstre: Jens
Frederik Rasmussen, Lars
Barfoed, Klaus Frandsen,
Lennart Damsbo-Andersen,
Gitte Korff. Nederst fra ven-
stre: Henrik Thorup, Peder
Larsen og Kristian Jensen.
(Foto: Michael Ellehammer
Fotografi)
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Kristian Jensen (V)
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Lars Barfoed (KF)
Stedfortrædere
Jonas Dahl (SF)
Peter Skaarup (DF)
Inger Støjberg (V)
Jane Alrø (RV)
Klaus Hækkerup (S)
Brian Mikkelsen (KF)
Statsrevisorerne konstituerer sig årligt, senest den 2. oktober 2014 med Peder Larsen (SF) som
formand og Henrik Thorup (DF) som næstformand.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med sousch
ef Jens Fre-
derik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0023.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2013
6 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E M Æ R K N I N G E R
23
6. Oversigt over Statsrevisorernes
bemærkninger
Beretninger vedrørende 2006
Beretning nr. 8/2006 om Udenrigsministeriets administration af NGO-bistand
Beretning nr. 13/2006 om forvaltning af kulturarven
Beretninger vedrørende 2007
Beretning nr. 18/2007 om udbetaling af uhævede feriepenge til efterlønsmodtagere
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 16/2008 om politireformen
Beretninger vedrørende 2009
Beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 8/2010 om forsvarets økonomistyring
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Beretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 1/2012 om forsvarets EH-101 helikoptere (II)
Beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 9/2013 om straffesagskæden
Beretning nr. 11/2013 om Forsvarets fraflytning af Grønnedal
Beretning nr. 13/2013 om vandplaner
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen overfor hjemløse
Beretning nr. 25/2013 om ændringen af støtten til solcelleanlæg
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0024.png
END ELIG B E TÆ NK NING 2013
7. O P LY S N I N G E R O M I N H A B I L I T E T I E N K E LT E S A G E R
24
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behandlet i
denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 16/2008 om politireformen
Statsrevisor Lars Barfoed har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2009
Beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehusene
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 1/2013 om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige
digitale løsninger
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 7/2013 om regionernes præhospitale indsats
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricingområdet
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 24/2013 om problemerne med at udvikle og implementere Fælles
Medicinkort
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0025.png
END ELIG B ETÆNK NING 2013
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 013
25
8. Oversigt over beretninger der er behandlet
i Endelig betænkning 2013
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes bemærkninger), findes
kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beretning nr. 1/2013 om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige
digitale løsninger
Finansministerens redegørelse af 20/12-13
Skatteministerens redegørelse af 19/12-13
Justitsministerens redegørelse af 19/12-13
Rigsrevisionens notat af 22/1-14
Beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21/1-14
Rigsrevisionens notat af 21/2-14
Beretning nr. 3/2013 om forebyggelse af hackerangreb
Finansministerens redegørelse af 20/12-13
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 13/12-13
Rigsrevisionens notat af 22/1-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 4/2013 om det specialiserede socialområde – statens overførsler
til kommuner og regioner i 2012
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 21/3-14
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af 31/3-14
Rigsrevisionens notat af 30/4-13
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Forsvarsministerens redegørelse af 10/3-14
Rigsrevisionens notat af 10/4-14
Beretning nr. 6/2013 om etableringen af nationalparker i Danmark
Miljøministerens redegørelse af 11/3-14
Rigsrevisionens notat af 9/4-14
Beretning nr. 7/2013 om regionernes præhospitale indsats
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21/5-14
Rigsrevisionens notat af 17/6-14
Beretning nr. 8/2013 om kvindekrisecentre
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af 2/4-14
Rigsrevisionens notat af 30/4-14
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0026.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2013
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 013
26
Beretning nr. 9/2013 om straffesagskæden
Justitsministerens redegørelse af 28/5-14
Rigsrevisionens notat af 27/6-14
Statsrevisorernes bemærkning af 21/8-14
Beretning nr. 10/2013 om fejludbetalinger af sociale ydelser
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af 29/4-14
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 28/4-14
Rigsrevisionens notat af 27/5-14
Beretning nr. 11/2013 om Forsvarets fraflytning af Grønnedal
Forsvarsministerens redegørelse af 28/4-14
Rigsrevisionens notat af 23/5-14
Statsrevisorernes bemærkning af 17/9-14
Beretning nr. 12/2013 om indsatsen for at få sygemeldte tilbage i arbejde
Beskæftigelses ministerens redegørelse af 28/4-14
Rigsrevisionens notat af 27/5-14
Beretning nr. 13/2013 om vandplaner
Miljøministerens redegørelse af 27/5-14
Rigsrevisionens notat af 26/6-14
Statsrevisorernes bemærkning af 21/8-14
Beretning nr. 14/2013 om statsanerkendte museers sikring af kulturarven
Kulturministerens redegørelse af 20/5-14
Rigsrevisionens notat af 17/6-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 15/2013 om DSB’s økonomi
Transportministeren redegørelse af 21/5-14
Rigsrevisionens notat af 4/6-14
Beretning nr. 16/2013 om statens planlægning og koordinering af beredskabet
for større ulykker og katastrofer
Alle ministre har afgivet redegørelse
Rigsrevisionens notat af 7/10-14
Beretning nr. 17/2013 om Bygningsstyrelsens anvendelse af totaløkonomi i
statslige byggeprojekter
Finansministerens redegørelse af 29/9-14
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 30/6-14
Rigsrevisionens notat af 24/10-14
Beretning nr. 18/2013 om status på byggeriet af Cityringen
Transportministerens redegørelse af 6/10-14
Rigsrevisionens notat af 4/11-14
Beretning nr. 19/2013 om sagsbehandlingstider ved omstruktureringen af
statsforvaltningerne
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 15/9-14
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af 2/10-14
Rigsrevisionens notat af 31/10-14
Beretning nr. 20/2013 om statens brug af konsulenter
Alle ministre har afgivet redegørelse
Rigsrevisionens notat af 9/12-14
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0027.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2013
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 013
27
Beretning nr. 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricing-området
Skatteministerens redegørelse af 10/10-14
Rigsrevisionens notat af 26/11-14
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 24/10-14
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af 28/10-14
Rigsrevisionens notat af 27/11-14
Statsrevisorernes bemærkning af 17/12-14
Beretning nr. 23/2013 om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU’s fonde
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 21/10-14
Fødevareministerens redegørelse af 29/10-14
Rigsrevisionens notat af 28/11-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 24/2013 om problemerne med at udvikle og implementere Fælles .
Medicinkort
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 26/1-15
Rigsrevisionens notat af 16/2-15
Beretning nr. 25/2013 om ændringen af støtten til solcelleanlæg
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 24/11-14
Rigsrevisionens notat af 19/12-14
Statsrevisorernes bemærkning af 21/1-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 26/2013 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2013
Finansministerens redegørelse af 26/11-14
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 18/11-14
Skatteministerens redegørelse af 5/12-14
Fødevareministerens redegørelse af 26/11-14
Rigsrevisionens notat af 19/12-14
Beretning nr. 27/2013 om anvendelse af periodiseringer i regnskabet ved årsskiftet
Finansministerens redegørelse af 8/12-14
Rigsrevisionens notat af 7/1-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 28/2013 om revisionen af statsregnskabet for 2013
Alle ministre har afgivet redegørelse
Rigsrevisionens notat af 22/1-15
Sagen er afsluttet
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0028.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2013
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
28
9. Opfølgning på fortsatte beretninger
vedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2002
Beretning nr. 2/2002 om statsamternes produktivitet og effektivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18/6-14
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2004
Beretning nr. 16/2004 om Post Danmark A/S
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9/5-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 18/2004 om revisionen af statsregnskabet for 2004
Rigsrevisionens forsatte notat af 23/5-14
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2006
Beretning nr. 5/2006 om ansættelsesformer i staten
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4/6-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 7/2006 om effekten af regelforenklingsindsatsen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9/5-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 8/2006 om Udenrigsministeriets administration af NGO-bistanden
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/11-14
Statsrevisorernes bemærkning af 12/11-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 13/2006 om forvaltningen af kulturarven
Rigsrevisionens forsatte notat af 24/9-14
Statsrevisorernes bemærkning af 2/10-14
Fortsatte beretninger vedrørende 2007
Beretning nr. 18/2007 om udbetaling af uhævede feriepenge til
efterlønsmodtagere
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18/9-14
Statsrevisorernes bemærkning af 2/10-14
Sagen er afsluttet
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0029.png
E NDE LIG B E TÆ NKN ING 2 013
29
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
Fortsatte beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 16/2008 om politireformen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/11-14
Statsrevisorernes bemærkning af 12/11-14
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2009
Beretning nr. 5/2009 om udviklingen af de nationale test
Rigsrevisionens fortsatte notat af 10/4-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 16/2-15
Statsrevisorernes bemærkning af 25/2-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 14/2009 om det digitale tinglysningsprojekt
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/4-14
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehusene
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4/11-14
Beretning nr. 5/2010 om modkøb ved køb af forsvarsmateriel
hos udenlandske leverandører
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9/12-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 7/2010 om satsningen på ph.d.-uddannelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 12/8-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 8/2010 om Forsvarets økonomistyring
Rigsrevisionens fortsatte notat af 10/4-14
Statsrevisorernes bemærkning af 24/4-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 12/2010 om Kystbanen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/9-14
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27/5-14
Statsrevisorernes bemærkning af 25/6-14
Fortsatte beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9/12-14
Statsrevisorernes bemærkning af 17/12-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 4/2011 om statens sikring af grundvandet mod pesticider
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4/11-14
Statsrevisorerne betænkning EB2013 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1506226_0030.png
END ELIG B ETÆ NKNI NG 201 3
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
30
Beretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 12/8-14
Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 29/1-15
Statsrevisorernes bemærkning af 25/2-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 6/2011 om styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28/8-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 12/2011 om Finansiel Stabilitet A/S
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9/5-14
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde med Bolivia
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28/8-14
Beretning nr. 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011
Rigsrevisionens fortsatte notat af 16/2-15
Fortsatte beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 1/2012 om Forsvarets EH-101 helikoptere (II)
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25/11-14
Statsrevisorernes bemærkning af17/12-14
Beretning nr. 2/2012 om Danmarks reduktion af CO2-udledningen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/1-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 10/2012 om borgerrettet forebyggelse på sundhedsområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29/1-15
Sagen er afsluttet