Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
EB 2010 2
Offentligt
1094654_0001.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
7
1
Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2010
I Folketingsåret 2010-11 afgav Statsrevisorerne 16 beretninger, som vedrørte beretningsåret
2010:
Beretning 1/2010
om effekten af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
Beretning 2/2010
om sygehusenes økonomi 2009
Beretning 3/2010
om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer - afsluttet
Beretning 4/2010
om elektroniske patientjournaler på sygehusene
Beretning 5/2010
om modkøb ved køb af forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører
Beretning 6/2010
om ministres og kommissionsmedlemmers rejser - afsluttet
Beretning 7/2010
om satsningen på ph.d.-uddannelser
Beretning 8/2010
om forsvarets økonomistyring
Beretning 9/2010
om rejsekortprojektet
Beretning 10/2010
om Kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald til
kriminalitet
Beretning 11/2010 om DRG-systemet
Beretning 12/2010
om Kystbanen
Beretning 13/2010
om SKATs indsatsstrategi (II)
Beretning 14/2010
om statens overførsler til kommuner og regioner i 2010 - afsluttet
Beretning 15/2010
om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010 - afsluttet
Beretning 16/2010
om revisionen af statsregnskabet for 2010 - afsluttet
Det fremgår af ovenstående, at 5 ud af 16
beretninger vedrørende beretningsåret 2010
er afsluttet i Endelig betænkning 2010. 3 af
de afsluttede beretninger indeholder dog
sager, som vil blive fulgt i de årligt tilbageven-
dende beretninger, jf. beretning 14-16/2010.
Sager i Endelig betænkning 2010 som
Statsrevisorerne gør Folketinget opmærk-
som på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve følgende sager pga. deres kritiske
og/ eller principielle karakter:
Beretning 1/2010 om effekten af aktive-
ring af ikke-markedsparate kontanthjælps-
modtagere
adskilte sig fra tidligere effekt-
beretninger, fordi Rigsrevisionen havde
samarbejdet med en uafhængig forsknings-
institution (AKF) om undersøgelsen. Statsrevi-
sorerne fandt, at der var tale om en meget
interessant undersøgelse, hvis konklusioner
var beklagelige, men velunderbyggede.
Beskæftigelsesministeriet blev derfor
kritiseret for ikke at have dokumenteret, at
aktivering af ikke-arbejdsmarkedsparate
virkede efter hensigten. Beskæftigelsesmini-
sterens svar til Endelig betænkning anfæg-
tede undersøgelsens klare indikation af
manglende effekt og satte spørgsmålstegn
ved undersøgelsen – til trods for at Beskæfti-
gelsesministeriet tidligere havde vurderet, at
metoden var solid.
Statsrevisorerne fandt, at der ikke var
grundlag for at betvivle beretningens meget
klare konklusion om, at der ikke har været
effekt af aktiveringsindsatsen i det tidsrum
og for den gruppe af kontanthjælpsmodta-
gere, som effektundersøgelsen omfatter.
Statsrevisorerne anbefalede derfor beskæfti-
gelsesministeren, at beretningens konklusion
blev anvendt fremadrettet i arbejdet med at
gøre aktiveringen af ikke-arbejdsmarkedspa-
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1094654_0002.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
2
8
rate kontanthjælpsmodtagere mere målret-
tet og med større effekt.
Beretning 8/2010 om forsvarets økonomi-
styring
var bl.a. en opfølgning på beretning
3/2005 om forsvarets anskaffelse og ibrug-
tagning af it-systemet De Mars. Forsvarets
økonomistyring har i en længere årrække
været præget af væsentlige mangler og
udfordringer i forhold til styring af aktiviteter,
ressourcer og omkostninger. Den nye beret-
ning om forsvarets økonomistyring viste, at
der fortsat var store mangler i forsvarets
økonomistyring. Derfor påtalte Statsreviso-
rerne, at Forsvarsministeriets departement
ikke havde udfyldt sin rolle som overordnet
ansvarlig for kvalitetssikring og kontrol i
forhold forsvarets økonomiske styring.
Statsrevisorerne gjorde samtidig Folketinget
opmærksom på, at forsvarets problemer med
økonomistyringen var så væsentlige, at det
kunne svække grundlaget for Folketingets
prioriteringer og beslutninger om opgaver,
aktiviteter og resurser i forsvaret.
Forsvarsministeren har taget langt de fleste
af beretningens konklusioner og anbefalinger
til efterretning. Ministeren har igangsat en
række opfølgende initiativer, som det vil tage
en længere årrække at gennemføre. Statsre-
visorerne vil nøje følge arbejdet med at styrke
forsvarets økonomistyring.
Beretning 10/2010 om Kriminalforsorgens
initiativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
belyste et område,
som var væsentligt både samfundsmæssigt
og økonomisk. Beretningen fulgte bl.a. op på
2 væsentlige forhold fra beretning nr. 9/2003
om Justitsministeriets økonomistyring: dels
anvendelsen af handleplaner og dels Kriminal-
forsorgens vurdering af, om initiativer til
forebyggelse af dømtes tilbagefald til
kriminalitet har effekt.
Justitsministeren har erklæret sig enig i
behovet for at styrke den forebyggende
indsats. Det fremgår af ministerens redegø-
relse til beretningen, at der er taget en lang
række initiativer til at forbedre og målrette
handleplanarbejdet i Kriminalforsorgens
institutioner og i forhold til kommunerne.
Statsrevisorerne skal imidlertid pege på, at
det siden straffuldbyrdelseslovens ikrafttræ-
den den 1. juni 2001 har været obligatorisk
for Kriminalforsorgens institutioner at
udarbejde handleplaner for størstedelen af
klienter og indsatte - og at det ikke har været
muligt at afslutte den næsten 8 år gamle
beretning med et tilfredsstillende resultat.
Statsrevisorerne vil derfor nøje følge resulta-
terne af Kriminalforsorgens øgede fokus på
løbende evaluering af den forebyggende
indsat.
Beretning 12/2010 om Kystbanen
viste, at
formålet med udbuddet af togtrafikken på
Kystbanen langt fra var blevet indfriet.
Togenes rettidighed på Kystbanen var langt
fra målet, og de økonomiske resultater så
negative, at DSBFirst trak sig som operatør i
Sverige fra december 2011. Der var bl.a.
væsentlige meromkostninger til personale og
til vedligeholdelse af tog og dertil kom, at
økonomistyringen i DSBFirst var yderst
mangelfuld. Endvidere var DSBFirst blevet
begunstiget i sin samhandel med DSB, hvilket
medførte, at revisionen tog forbehold for
DSB’s regnskab. Spørgsmålet var, om DSB’s
samhandel og mellemregning med DSBFirst
levede op til de særlige krav, der stilles til
DSB’s konkurrenceudsatte aktiviteter. DSB
valgte at genåbne sit regnskab for 2010, så
det tog højde for eventuelle tab på DSBFirsts
trafikkontrakter og for eventuelle tilbagebe-
talingskrav i forbindelse med statsstøtte. DSB
nedjusterede sit årsresultat med 725 mio. kr.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve udviklingen i flere beretningssager,
som er afgivet tidligere år.
Statsrevisorerne har i år afsluttet beretning
15/2008 om pris, kvalitet og adgang til
behandling på private sygehuse.
Det var ved
fremsættelse af lovforslag om indførelse af
skattefrihed for arbejdsgiverbetalte sund-
hedsforsikringer oplyst, at forslaget ville
betyde kortere ventetider i det offentlige
sundhedsvæsen og dermed være til gavn for
alle grupper i samfundet. I forbindelse med
opfølgningen på sagen i Endelig betænkning
2008 og 2009 erkendte Sundhedsministeriet
imidlertid, at man til trods for forsøg på at
analysere sammenhængene ikke kunne kon-
kludere noget om ventetiderne. På ministeri-
ets foranledning gennemførte Syddansk
Universitet imidlertid en forskningsbaseret
undersøgelse. På den baggrund har Statsrevi-
sorerne nu afsluttet sagen, da det ikke har
været muligt direkte at teste, i hvilken grad
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer har
haft en positiv effekt på ventetiderne i det
offentlige sygehusvæsen. Sagen viser, at
ministerierne bør være forholdsvis præcise i
oplysningerne over for Folketinget, når man
med ny lovgivning forventer en given effekt.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1094654_0003.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
3
9
Statsrevisorerne bemærker, at ministerierne
generelt bør kunne sandsynliggøre de forven-
tede effekter og årsags-virkningssammen-
hænge af ny lovgivning.
Statsrevisorerne behandlede i august 2011
den fortsatte sag vedr.
beretning 16/2008
om politireformen. Skønt Rigspolitiet og
Justitsministeriet de seneste år har arbejdet
intenst med at etablere økonomistyring og
mål- og resultatstyring i politiet, er der fortsat
grund til alvorlig bekymring for resultatet af
anstrengelserne, og det har ikke været muligt
at afslutte sagen.
Desværre har der i en lang årrække været
begrænset fremdrift på området. Statsreviso-
rerne påtalte allerede i april 2004, at justits-
ministeren ikke for længst havde gennemført
en effektiv økonomistyring. Det skete i stats-
revisorbemærkningen til
beretning 9/2003
om Justitsministeriets økonomistyring,
men
også på baggrund af tidligere sager. I minister-
svaret til beretning 9/2003 mente Justitsmi-
nisteriet, at Rigsrevisionen ikke i tilstrækkeligt
omfang havde taget højde for, at der i
november 2003 var indgået en ny flerårsaf-
tale for politiet 2004-2006. Af flerårsaftalen
fremgik bl.a., at politiets styring skulle moder-
niseres, og at politiet fremover skulle måles
på resultater og på effekten af indsatsen.
Justitsministeriet diskuterede i samme
ministersvar Rigsrevisionens beretning og
påpegede fx, ”at der i faglitteraturen om
økonomistyring og organisationsteori findes
flere forskellige tilgange til, hvorledes den
interne styring i en organisation bør tilrette-
lægges”. Statsrevisorerne afsluttede den
nævnte beretning 9/2003 i januar 2011
under henvisning til, at der havde været en
positiv udvikling mht. Kriminalforsorgens
økonomiske og faglige styring, mens den
fortsatte opfølgning vedrørende politiet ville
ske i forbindelse med
beretning 16/2008 om
politireformen.
Denne beretning blev afgivet
til
Endelig betænkning 2010
i august 2011
med følgende statsrevisorbemærkning, som
Statsrevisorerne ønsker at gøre Folketinget
opmærksom på:
Statsrevisorerne finder, at der er grund til
bekymring, når det er rigsrevisors opfat-
telse, at politiet fortsat er på et indledende
stadie i forhold til økonomistyring og mål-
og resultatstyring.
Statsrevisorerne konstaterer, at politiet har
en udfordrende opgave, som kræver stram
styring, før den fulde gevinst af politirefor-
men kan høstes.
Statsrevisorernes bekymring er ikke blevet
mindre efter, at det i begyndelsen af februar
2012 kom frem, at regeringen har besluttet at
stoppe udviklingen af politiets sagsbehand-
lingssystem, POLSAG. Systemet har været
undervejs siden 2003, men en ekstern under-
søgelse har nu vist, at POLSAG næppe vil kunne
virke i praksis til trods for, at der er anvendt
omkring 500 mio. kr. på udviklingen af systemet.
Statsrevisorerne har afsluttet 2 ældre
beretninger i Endelig betænkning 2010, men
ikke fordi revisionssagerne har fundet en
tilfredsstillende afslutning, men fordi Rigsrevi-
sionen har fundet det nødvendigt at genop-
tage nogle uløste problemstillinger i nye
beretninger. Det drejer sig om uafsluttede
forhold fra
beretning nr. 9/2003 om Justits-
ministeriets økonomistyring,
der blev taget
op i
beretning 10/2010 om Kriminalforsor-
gens initiativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
og om uafsluttede
forhold fra
beretning 3/2005 om forsvarets
anskaffelse og ibrugtagning af it-systemet
De Mars,
der blev taget op igen i
beretning
8/2010 om forsvarets økonomistyring.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende,
at det har været nødvendigt at genoptage
undersøgelsen af forhold, som ikke har
kunnet afsluttes i de oprindelige beretninger
– til trods for, at det er henholdsvis 8 og 6 år
siden, beretningerne blev afgivet til Folketin-
get. De to nye beretninger er derfor blandt de
beretninger, som Statsrevisorerne har valgt at
gøre Folketinget opmærksom på i ovenstå-
ende gennemgang af beretninger afgivet
vedrørende 2010.
Statsrevisorerne kan imidlertid også pege på
3 beretninger, som er afsluttet på tilfredsstil-
lende vis, skønt de er af ældre dato. Det drejer
sig om beretningerne:
• 8/2004 om Helsinki-konventionens
bestemmelser om forurening af havmiljøet
• 10/2005 om Udlændingestyrelsens
tildeling af studie- og erhvervsopholdstil-
ladelser samt forretningsvisa
• 12/2006 om tilsynet med luftfarten.
Både disse sager og genoptagelsen af sager
fra ældre beretninger demonstrerer, at det
kan tage lang tid at gennemføre en tilfreds-
stillende opfølgning på beretningerne.
Sagerne demonstrerer endvidere en af
styrkerne ved det danske revisionssystem:
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne afslutter
først en revisionssag, når den har fundet en
tilfredsstillede løsning.