Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
EB 2010 1
Offentligt
1094653_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2010
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0002.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 010
2
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2010
K Ø B E N H AV N 2012
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0003.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 010
3
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-378-3
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0004.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
1. S TAT S R E V I S O R E R N E S I N D S T I L L I N G
4
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2010
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af statsregn-
skabet for finansåret 2010 tilendebragt.
Statsrevisorerne kan herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, indstille, at
statsregnskabet for finansåret 2010 godkendes.
Statsrevisorerne,
14. marts 2012
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Kristian Jensen
Mogens Jensen
Klaus Frandsen
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0005.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
5
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning
Statsrevisorerne forelægger med Endelig
betænkning 2010 statsregnskabet til
Folketingets beslutning.
Sagerne i denne endelig betænkning er
opstillet efter den ressortfordeling, som var
gældende ved revisionen af statsregnskabet
for 2010. På flere af ministerområderne er der
foretaget nybesættelser af ministerposten i
regnskabsåret 2010. Ved regeringsskiftet i
2011 har der endvidere været en ressortom-
lægning, der betyder, at det i dag kan være en
anden minister, der har ansvaret for områder-
ne jf. Kongelig resolution af 3. oktober 2011.
Endelig betænkning 2010 indeholder
• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godkendel-
se af statsregnskabet for 2010
• Afrapportering af Statsrevisorernes besig-
tigelser af statslig virksomhed mv.
• Oplysninger om sammensætning af stats-
revisorkollegiet
• Ministrenes redegørelser til Statsrevisorer-
ne for de foranstaltninger og overvejelser,
som årets beretninger har givet anledning
til
• Rigsrevisors bemærkninger til minister-
redegørelserne
• Rigsrevisionens opfølgning på fortsatte
beretningssager fra tidligere år og Stats-
revisorernes evt. bemærkninger hertil.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
www.ft.dk/statsrevisorerne,
hvor alle bilag til
Endelig betænkning kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 16 beretnin-
ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2010. Statsrevisorerne afgav bemærkninger
til alle beretninger. Beretningerne omhandler
undersøgelser af statslig virksomhed mv.,
udarbejdet af Rigsrevisionen, enten på Stats-
revisorernes anmodning eller på Rigsrevisio-
nens initiativ.
Endelig betænkning 2010 følger op på disse
beretninger på grundlag af ministrenes § 18-
redegørelser og Rigsrevisionens opfølgende
notater. Statsrevisorerne har således løbende
fulgt op på beretningssagerne og vurderet,
om sagerne kunne afsluttes eller fortsat
skulle følges op. Statsrevisorernes eventuelle
bemærkninger til de enkelte sager er optrykt
efter hver sag.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Når Statsrevisorerne behandler sager til
denne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-
ger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller hen-
sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-
mærkning er – alt efter den pågældende sags
karakter – udtryk for, enten at den er tilfreds-
stillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat
følger sagen, eller at den er bragt så langt
frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af
sager til Endelig betænkning vil enten være,
at sagen afsluttes uden yderligere opfølgning
eller, at sagens afslutning udsættes med
henblik på en yderligere afklaring. De fort-
satte sager kan fx skyldes, at der foregår et
administrativt udredningsarbejde, som skal
afsluttes eller, at en udvikling skal holdes
under observation gennem en længere
periode.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning til
sagen.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0006.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
6
Oplysninger om Statsrevisorernes habilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis
vedkommende har en personlig eller økono-
misk interesse i sagens udfald eller er eller
tidligere i samme sag har været repræsentant
for nogen, der har en sådan interesse. Det
gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-
sors ægtefælle, beslægtede eller besvog-
rede, søskendebørn eller andre nærtstående
har interesse i sagens udfald. Inhabilitet
foreligger også, hvis en statsrevisor deltager
eller har deltaget i ledelsen eller har været
nært tilknyttet en offentlig myndighed,
selskab, en forening eller anden privat juridisk
person, der har særlig interesse i sagens
udfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil,
når sagen vedrører revision af en offentlig
myndighed, hvor den pågældende statsrevi-
sor tidligere har medvirket ved en afgørelse
hos denne myndighed eller ved gennemførel-
sen af de foranstaltninger, som revisionssa-
gen vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis
en statsrevisor er tidligere minister. Set over
en årrække er dette den hyppigste årsag til
statsrevisorernes erklæringer om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det således fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I
praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevis-
ormødet, mens sagen behandles. Oplysninger
om inhabilitet er dels fremgået af de be-
mærkninger, som Statsrevisorerne har haft til
de enkelte beretninger, dels fremgår de af
kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets
Efterretningstjeneste har medført, at
revisionen, som principielt gennemføres på
samme måde som revisionen af statens
øvrige regnskaber under Statsrevisorernes
og rigsrevisors ansvar, foretages af en dertil
særlig beskikket medarbejder i Rigsrevisi-
onen. Der redegøres for den foretagne
revision over for rigsrevisor, mens der over for
Statsrevisorerne kun rapporteres i klassifice-
ret form, hvis særlige forhold undtagelsesvis
nødvendiggør dette.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0007.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
7
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2010
I Folketingsåret 2010-11 afgav Statsrevisorerne 16 beretninger, som vedrørte beretningsåret
2010:
Beretning 1/2010
om effekten af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
Beretning 2/2010
om sygehusenes økonomi 2009
Beretning 3/2010
om betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer - afsluttet
Beretning 4/2010
om elektroniske patientjournaler på sygehusene
Beretning 5/2010
om modkøb ved køb af forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører
Beretning 6/2010
om ministres og kommissionsmedlemmers rejser - afsluttet
Beretning 7/2010
om satsningen på ph.d.-uddannelser
Beretning 8/2010
om forsvarets økonomistyring
Beretning 9/2010
om rejsekortprojektet
Beretning 10/2010
om Kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald til
kriminalitet
Beretning 11/2010 om DRG-systemet
Beretning 12/2010
om Kystbanen
Beretning 13/2010
om SKATs indsatsstrategi (II)
Beretning 14/2010
om statens overførsler til kommuner og regioner i 2010 - afsluttet
Beretning 15/2010
om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010 - afsluttet
Beretning 16/2010
om revisionen af statsregnskabet for 2010 - afsluttet
Det fremgår af ovenstående, at 5 ud af 16
beretninger vedrørende beretningsåret 2010
er afsluttet i Endelig betænkning 2010. 3 af
de afsluttede beretninger indeholder dog
sager, som vil blive fulgt i de årligt tilbageven-
dende beretninger, jf. beretning 14-16/2010.
Sager i Endelig betænkning 2010 som
Statsrevisorerne gør Folketinget opmærk-
som på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve følgende sager pga. deres kritiske
og/ eller principielle karakter:
Beretning 1/2010 om effekten af aktive-
ring af ikke-markedsparate kontanthjælps-
modtagere
adskilte sig fra tidligere effekt-
beretninger, fordi Rigsrevisionen havde
samarbejdet med en uafhængig forsknings-
institution (AKF) om undersøgelsen. Statsrevi-
sorerne fandt, at der var tale om en meget
interessant undersøgelse, hvis konklusioner
var beklagelige, men velunderbyggede.
Beskæftigelsesministeriet blev derfor
kritiseret for ikke at have dokumenteret, at
aktivering af ikke-arbejdsmarkedsparate
virkede efter hensigten. Beskæftigelsesmini-
sterens svar til Endelig betænkning anfæg-
tede undersøgelsens klare indikation af
manglende effekt og satte spørgsmålstegn
ved undersøgelsen – til trods for at Beskæfti-
gelsesministeriet tidligere havde vurderet, at
metoden var solid.
Statsrevisorerne fandt, at der ikke var
grundlag for at betvivle beretningens meget
klare konklusion om, at der ikke har været
effekt af aktiveringsindsatsen i det tidsrum
og for den gruppe af kontanthjælpsmodta-
gere, som effektundersøgelsen omfatter.
Statsrevisorerne anbefalede derfor beskæfti-
gelsesministeren, at beretningens konklusion
blev anvendt fremadrettet i arbejdet med at
gøre aktiveringen af ikke-arbejdsmarkedspa-
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0008.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
rate kontanthjælpsmodtagere mere målret-
tet og med større effekt.
Beretning 8/2010 om forsvarets økonomi-
styring
var bl.a. en opfølgning på beretning
3/2005 om forsvarets anskaffelse og ibrug-
tagning af it-systemet De Mars. Forsvarets
økonomistyring har i en længere årrække
været præget af væsentlige mangler og
udfordringer i forhold til styring af aktiviteter,
ressourcer og omkostninger. Den nye beret-
ning om forsvarets økonomistyring viste, at
der fortsat var store mangler i forsvarets
økonomistyring. Derfor påtalte Statsreviso-
rerne, at Forsvarsministeriets departement
ikke havde udfyldt sin rolle som overordnet
ansvarlig for kvalitetssikring og kontrol i
forhold forsvarets økonomiske styring.
Statsrevisorerne gjorde samtidig Folketinget
opmærksom på, at forsvarets problemer med
økonomistyringen var så væsentlige, at det
kunne svække grundlaget for Folketingets
prioriteringer og beslutninger om opgaver,
aktiviteter og resurser i forsvaret.
Forsvarsministeren har taget langt de fleste
af beretningens konklusioner og anbefalinger
til efterretning. Ministeren har igangsat en
række opfølgende initiativer, som det vil tage
en længere årrække at gennemføre. Statsre-
visorerne vil nøje følge arbejdet med at styrke
forsvarets økonomistyring.
Beretning 10/2010 om Kriminalforsorgens
initiativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
belyste et område,
som var væsentligt både samfundsmæssigt
og økonomisk. Beretningen fulgte bl.a. op på
2 væsentlige forhold fra beretning nr. 9/2003
om Justitsministeriets økonomistyring: dels
anvendelsen af handleplaner og dels Kriminal-
forsorgens vurdering af, om initiativer til
forebyggelse af dømtes tilbagefald til
kriminalitet har effekt.
Justitsministeren har erklæret sig enig i
behovet for at styrke den forebyggende
indsats. Det fremgår af ministerens redegø-
relse til beretningen, at der er taget en lang
række initiativer til at forbedre og målrette
handleplanarbejdet i Kriminalforsorgens
institutioner og i forhold til kommunerne.
Statsrevisorerne skal imidlertid pege på, at
det siden straffuldbyrdelseslovens ikrafttræ-
den den 1. juni 2001 har været obligatorisk
for Kriminalforsorgens institutioner at
udarbejde handleplaner for størstedelen af
klienter og indsatte - og at det ikke har været
muligt at afslutte den næsten 8 år gamle
beretning med et tilfredsstillende resultat.
Statsrevisorerne vil derfor nøje følge resulta-
terne af Kriminalforsorgens øgede fokus på
løbende evaluering af den forebyggende
indsat.
Beretning 12/2010 om Kystbanen
viste, at
formålet med udbuddet af togtrafikken på
Kystbanen langt fra var blevet indfriet.
Togenes rettidighed på Kystbanen var langt
fra målet, og de økonomiske resultater så
negative, at DSBFirst trak sig som operatør i
Sverige fra december 2011. Der var bl.a.
væsentlige meromkostninger til personale og
til vedligeholdelse af tog og dertil kom, at
økonomistyringen i DSBFirst var yderst
mangelfuld. Endvidere var DSBFirst blevet
begunstiget i sin samhandel med DSB, hvilket
medførte, at revisionen tog forbehold for
DSB’s regnskab. Spørgsmålet var, om DSB’s
samhandel og mellemregning med DSBFirst
levede op til de særlige krav, der stilles til
DSB’s konkurrenceudsatte aktiviteter. DSB
valgte at genåbne sit regnskab for 2010, så
det tog højde for eventuelle tab på DSBFirsts
trafikkontrakter og for eventuelle tilbagebe-
talingskrav i forbindelse med statsstøtte. DSB
nedjusterede sit årsresultat med 725 mio. kr.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve udviklingen i flere beretningssager,
som er afgivet tidligere år.
Statsrevisorerne har i år afsluttet beretning
15/2008 om pris, kvalitet og adgang til
behandling på private sygehuse.
Det var ved
fremsættelse af lovforslag om indførelse af
skattefrihed for arbejdsgiverbetalte sund-
hedsforsikringer oplyst, at forslaget ville
betyde kortere ventetider i det offentlige
sundhedsvæsen og dermed være til gavn for
alle grupper i samfundet. I forbindelse med
opfølgningen på sagen i Endelig betænkning
2008 og 2009 erkendte Sundhedsministeriet
imidlertid, at man til trods for forsøg på at
analysere sammenhængene ikke kunne kon-
kludere noget om ventetiderne. På ministeri-
ets foranledning gennemførte Syddansk
Universitet imidlertid en forskningsbaseret
undersøgelse. På den baggrund har Statsrevi-
sorerne nu afsluttet sagen, da det ikke har
været muligt direkte at teste, i hvilken grad
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer har
haft en positiv effekt på ventetiderne i det
offentlige sygehusvæsen. Sagen viser, at
ministerierne bør være forholdsvis præcise i
oplysningerne over for Folketinget, når man
med ny lovgivning forventer en given effekt.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0009.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Statsrevisorerne bemærker, at ministerierne
generelt bør kunne sandsynliggøre de forven-
tede effekter og årsags-virkningssammen-
hænge af ny lovgivning.
Statsrevisorerne behandlede i august 2011
den fortsatte sag vedr.
beretning 16/2008
om politireformen. Skønt Rigspolitiet og
Justitsministeriet de seneste år har arbejdet
intenst med at etablere økonomistyring og
mål- og resultatstyring i politiet, er der fortsat
grund til alvorlig bekymring for resultatet af
anstrengelserne, og det har ikke været muligt
at afslutte sagen.
Desværre har der i en lang årrække været
begrænset fremdrift på området. Statsreviso-
rerne påtalte allerede i april 2004, at justits-
ministeren ikke for længst havde gennemført
en effektiv økonomistyring. Det skete i stats-
revisorbemærkningen til
beretning 9/2003
om Justitsministeriets økonomistyring,
men
også på baggrund af tidligere sager. I minister-
svaret til beretning 9/2003 mente Justitsmi-
nisteriet, at Rigsrevisionen ikke i tilstrækkeligt
omfang havde taget højde for, at der i
november 2003 var indgået en ny flerårsaf-
tale for politiet 2004-2006. Af flerårsaftalen
fremgik bl.a., at politiets styring skulle moder-
niseres, og at politiet fremover skulle måles
på resultater og på effekten af indsatsen.
Justitsministeriet diskuterede i samme
ministersvar Rigsrevisionens beretning og
påpegede fx, ”at der i faglitteraturen om
økonomistyring og organisationsteori findes
flere forskellige tilgange til, hvorledes den
interne styring i en organisation bør tilrette-
lægges”. Statsrevisorerne afsluttede den
nævnte beretning 9/2003 i januar 2011
under henvisning til, at der havde været en
positiv udvikling mht. Kriminalforsorgens
økonomiske og faglige styring, mens den
fortsatte opfølgning vedrørende politiet ville
ske i forbindelse med
beretning 16/2008 om
politireformen.
Denne beretning blev afgivet
til
Endelig betænkning 2010
i august 2011
med følgende statsrevisorbemærkning, som
Statsrevisorerne ønsker at gøre Folketinget
opmærksom på:
Statsrevisorerne finder, at der er grund til
bekymring, når det er rigsrevisors opfat-
telse, at politiet fortsat er på et indledende
stadie i forhold til økonomistyring og mål-
og resultatstyring.
Statsrevisorerne konstaterer, at politiet har
en udfordrende opgave, som kræver stram
styring, før den fulde gevinst af politirefor-
men kan høstes.
Statsrevisorernes bekymring er ikke blevet
mindre efter, at det i begyndelsen af februar
2012 kom frem, at regeringen har besluttet at
stoppe udviklingen af politiets sagsbehand-
lingssystem, POLSAG. Systemet har været
undervejs siden 2003, men en ekstern under-
søgelse har nu vist, at POLSAG næppe vil kunne
virke i praksis til trods for, at der er anvendt
omkring 500 mio. kr. på udviklingen af systemet.
Statsrevisorerne har afsluttet 2 ældre
beretninger i Endelig betænkning 2010, men
ikke fordi revisionssagerne har fundet en
tilfredsstillende afslutning, men fordi Rigsrevi-
sionen har fundet det nødvendigt at genop-
tage nogle uløste problemstillinger i nye
beretninger. Det drejer sig om uafsluttede
forhold fra
beretning nr. 9/2003 om Justits-
ministeriets økonomistyring,
der blev taget
op i
beretning 10/2010 om Kriminalforsor-
gens initiativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
og om uafsluttede
forhold fra
beretning 3/2005 om forsvarets
anskaffelse og ibrugtagning af it-systemet
De Mars,
der blev taget op igen i
beretning
8/2010 om forsvarets økonomistyring.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende,
at det har været nødvendigt at genoptage
undersøgelsen af forhold, som ikke har
kunnet afsluttes i de oprindelige beretninger
– til trods for, at det er henholdsvis 8 og 6 år
siden, beretningerne blev afgivet til Folketin-
get. De to nye beretninger er derfor blandt de
beretninger, som Statsrevisorerne har valgt at
gøre Folketinget opmærksom på i ovenstå-
ende gennemgang af beretninger afgivet
vedrørende 2010.
Statsrevisorerne kan imidlertid også pege på
3 beretninger, som er afsluttet på tilfredsstil-
lende vis, skønt de er af ældre dato. Det drejer
sig om beretningerne:
• 8/2004 om Helsinki-konventionens
bestemmelser om forurening af havmiljøet
• 10/2005 om Udlændingestyrelsens
tildeling af studie- og erhvervsopholdstil-
ladelser samt forretningsvisa
• 12/2006 om tilsynet med luftfarten.
Både disse sager og genoptagelsen af sager
fra ældre beretninger demonstrerer, at det
kan tage lang tid at gennemføre en tilfreds-
stillende opfølgning på beretningerne.
Sagerne demonstrerer endvidere en af
styrkerne ved det danske revisionssystem:
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne afslutter
først en revisionssag, når den har fundet en
tilfredsstillede løsning.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0010.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
10
4. Statsrevisorernes besigtigelse
af statslig virksomhed mv.
Statsrevisorerne på besøg
på A.P. Møller Skolen
Ved besøg på stedet ønsker Statsrevisorerne
at se institutioner, realiserede og igangværen-
de projekter samt møde relevante medarbej-
dere og samarbejdspartnere for at få indtryk
af de forskellige aktiviteter og de betingelser,
hvorunder statslig virksomhed bliver udført.
Statsrevisorernes besigtigelsesrejse til
Sydslesvig
Statsrevisorerne gennemførte en besigtigel-
sesrejse til Sydslesvig i dagene 15. og 16. juni
2011.
Formålet var at besigtige den pædagogiske
og kulturelle virksomhed i Sydslesvig, som er
finansieret af tilskud fra Undervisningsmini-
steriet. Besigtigelsen var en opfølgning på
Statsrevisorernes beretning 6/2008 om
Undervisningsministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig.
Beretningen blev
afgivet til Folketinget 18. februar 2009 med
en bemærkning fra Statsrevisorerne, hvori de
kritiserede Undervisningsministeriets
administration af tilskud på området.
Statsrevisorerne afsluttede beretningssagen
15. december 2010. I den forbindelse kon-
staterede Statsrevisorerne med tilfredshed,
at beretningen havde givet undervisningsmi-
nisteren anledning til at fremsætte ny lovgiv-
ning på området. Den nye Sydslesviglov, som
Folketinget vedtog i april 2010, har præciseret
formålet med tilskuddet til Sydslesvig, og
hvordan tilskuddet skal forvaltes og følges op.
Statsrevisorerne fik en orientering om
arbejdet i Sydslesvigsk Forening og Sydsles-
vigs danske Ungdomsforeninger. Herefter
besøgte Statsrevisorerne Dansk Centralbiblio-
tek for Sydslesvig, A.P. Møller Skolen i Slesvig,
Nystadens Ungdomshus i Flensborg samt
Flensborg Avis. Besøget gav Statsrevisorerne
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0011.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
11
et godt indtryk af den pædagogiske og
kulturelle virksomhed i Sydslesvig, som
finansieres af tilskud fra Undervisningsmini-
steriet.
Statsrevisorerne noterede sig, at beretningen
bl.a. har haft følgende effekt:
• Den nye Sydslesviglov har skabt klarere
rammer for forvaltningen af tilskud til
Sydslesvig og for samarbejdet mellem
Folketingets Sydslesvigudvalg og Under-
visningsministeriet
• Undervisningsministeriet har taget initiativ
til at styrke mål- og resultatstyringen, idet
en række foreninger var i gang med at
indgå resultataftaler, der ville blive fulgt op
med redegørelser for, om de opstillede mål
var opfyldt.
Der er hermed skabt rammer for, at tilskud til
Sydslesvig administreres i overensstemmelse
med principperne for god statslig tilskudsfor-
valtning.
Besigtigelsen gav ikke Statsrevisorerne
anledning til at stille yderligere spørgsmål til
Undervisningsministeriet eller til rigsrevisor.
Statsrevisorernes 160-års jubilæum
Tidligere og nuværende statsrevisorer sam-
ledes den 8. februar 2011 på Christiansborg
for at fejre 160-års jubilæum.
Som de første statsrevisorer valgte Folketin-
get den 8. februar 1851 professor Mundt fra
Sorø og folketingsmand Viggo Rothe.
Landstinget valgte den 18. februar 1851 dis-
pachør Wessely og prokurator Jens Petersen.
På dette tidspunkt var det første statsregn-
skab for 1849-50 færdigt, og de valgte
statsrevisorer kunne starte revisionen. Valget
Bibliotek og aula på
A.P. Møller Skolen i
Slesvig
af 2 lønnede statsrevisorer fra hvert ting blev
bestemt ved Grundloven af 5. juni 1849, § 53.
Jubilæet blev fejret med en temadebat med
overskriften ”Statsrevisorerne før, nu og i
fremtiden”.
Statsrevisorernes formand Peder Larsen var
ordstyrer ved en debat efter følgende indlæg:
• Revisionssagen om Ask og Urd
- v/Helge Mortensen, tidl. statsrevisor og
minister
• Statsrevisorernes kontrol med regeringen
- v/Ritt Bjerregaard, tidl. statsrevisor-
formand og minister
• Statsrevisorerne og medierne
- v/Hans Engell, tidl. statsrevisor og
minister
• Statsrevisorerne i min tid som rigsrevisor
- v/Henrik Otbo, rigsrevisor
• Statsrevisorernes identitet og fællesskab
- v/Henrik Thorup, næstformand for
Statsrevisorerne.
Statsrevisor Helge Adam Møller stod for
konklusion og afrunding.
I anledning af jubilæet bragte Jyllands Posten
den 8. februar 2011 en kronik med titlen:
Gruppebillede med
tidligere og nuværende
statsrevisorer, rigsrevisor
og Statsrevisorernes
Sekretariat
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0012.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
12
”Statsrevisorerne – et levedygtigt demokra-
tisk kontrolorgan?
Spiller de stadig en rolle i dansk demokrati, og
hvorfor er det så vigtigt, at Statsrevisorerne
er enige?”
Kronikken var skrevet af Statsrevisorernes
formand Peder Larsen og sekretariatschef
Gitte Korff.
Statsrevisorernes gennemgang af den
danske statslige revisionsordning
– ændret revisionslovgivning
Folketinget vedtog i 2011 enstemmigt lov nr.
1272 af 21. december 2011 om ændring af
lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Folketingets Præsidium havde i november
2010 tilsluttet sig Statsrevisorernes forslag
om, at der blev nedsat en arbejdsgruppe til at
analysere og evt. forberede ændringer i den
danske revisionslovgivning. Arbejdsgruppen
havde deltagelse fra Folketingets Lovsekreta-
riat, Rigsrevisionen og Statsrevisorernes
Sekretariat.
På baggrund af arbejdet i arbejdsgruppen
fremsendte Statsrevisorerne i maj 2011
følgende forslag til ændring af gældende
lovgivning til Folketingets Præsidium:
• Rigsrevisor udnævnes fremover for et
tidsrum på 6 år med mulighed for forlæn-
gelse med 4 år (tidligere ingen tidsbegræns-
ning).
• Rigsrevisors ansætter og afskediger
fremover selv sine ledende medarbejdere
(konsekvens af et ønske fra Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen om at ændre
forretningsordenen for Folketinget).
• Når rigsrevisor erklærer sig inhabil, forenkles
udpegning af en sætterigsrevisor.
• Fristen for afgivelse af ministerredegørelse
fastsættes til mellem 2 og 4 måneder af
Statsrevisorerne efter indstilling fra rigs-
revisor (fristen var 4 måneder, men en
forsøgsordning har vist, at de fleste rede-
gørelser kan afgives efter 2 måneder).
• Rigsrevisionen gives hjemmel til opkrævning
af honorar for revision, der helt eller delvis
foretages på andet retsgrundlag end efter
rigsrevisorloven (hjemmel til en allerede
eksisterende praksis).
Forslagene blev fremsat af Folketingets
Præsidium ved L 4 (samling 2011-12).
I Folketingsbeslutningen om statsrevisorernes
valg og virksomhed blev foreslået en mindre
ændring, så beretninger udarbejdet på foran-
ledning af udvalg behandles af Statsreviso-
rerne forud for fremsendelse til udvalget
(hjemmel til en eksisterende praksis, jf. B 35 i
samling 2011-12, som blev vedtaget enstem-
migt 1. marts 2012).
Vedtagelsen af lovforslag og beslutningsfor-
slag var afslutningen på den gennemgang af
den danske statslige revisionsordning, som
Statsrevisorerne indledte i 2009, jf. afgivel-
sesbemærkningerne i
Endelig betænkning
over statsregnskabet for henholdsvis
2008 og 2009.
Formålet med gennemgan-
gen var at analysere den statslige revisions
stærke og svage sider med henblik på at
identificere forbedringspunkter og evt.
problemer.
På baggrund af gennemgangen konkluderede
Statsrevisorerne, at den statslige revision
grundlæggende fungerer godt, løser de
opgaver den skal, er på niveau med standar-
den i andre lande og i sin helhed lever op til
internationale anbefalinger om statslig
revision.
Temadebat om Statsrevisorernes mål-
sætninger for 2010-2014
Statsrevisorerne havde i marts 2011 en
intern temadebat om justering af målsæt-
ninger for kollegiets valgperiode 2010-2014.
Målsætningerne blev formuleret på bag-
grund af en status for de tidligere målsæt-
ninger 2006-2010 og en analyse af trusler
og muligheder i omgivelserne samt af
stærke og svage sider i statsrevisorinstitu-
tionen.
Målsætningerne er pejlemærker for indsat-
sen frem til 2014, og kollegiet vil løbende
følge op på, i hvilken udstrækning målsæt-
ningerne indfries.
Overordnet målsætning - Den statslige
revision skal være troværdig og have
gennemslagskraft
Rigsrevisionens og Statsrevisorernes arbejde
skal være troværdigt og have gennemslags-
kraft, så det kan bidrage til en kvalificeret og
saglig parlamentarisk kontrol og bidrage til en
mere effektiv statslig forvaltning.
Målsætning 1: Statsrevisorerne vil vise
større åbenhed
Den statslige revisions gennemslagskraft
øges gennem åbenhed og synlighed.
Statsrevisorerne ønsker at vise åbenhed
og vurderer, at der fortsat er behov for at
markere sig og være åbne over for de
primære interessenter: Folketinget, Folketin-
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0013.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
13
gets stående udvalg, regeringen, forvaltnin-
gen og medierne. Statsrevisorerne vil
offentliggøre anmodninger til Rigsrevisionen
om undersøgelser og vil styrke mediehåndte-
ringen.
Målsætning 2: Statsrevisorerne vil styrke
respekten for og nytteværdien af den
statslige revisions arbejde
Det er af stor betydning, at der til stadighed
er respekt for kvaliteten af Rigsrevisionens
finansielle revision og forvaltningsrevision, og
at der er respekt om Statsrevisorernes syns-
punkter. Statsrevisorerne vurderer, at der i
endnu højere grad kan drages nytte af den
statslige revisions arbejde i den parlamentari-
ske kontrol. Statsrevisorerne vil værne om
konsensus-princippet, styrke dialogen med
Rigsrevisionen om strategi og planer og søge
et tættere samarbejde og dialog med
Folketingets udvalg.
Målsætning 3: Statsrevisorerne vil styrke
den normdannende profil
Statsrevisorernes bemærkninger angiver
indirekte normer for forvaltningen i det
omfang, der fremhæves principielle og
generelle synspunkter på baggrund af den
enkelte revisionssag. Statsrevisorerne vil
mere systematisk søge at påpege de gode
eksempler og de generelle læringspunkter i
revisionssagerne.
Målsætning 4: Statsrevisorerne vil udvikle
sin arbejdsform og lære af de bedste
Statsrevisorerne vil løbende evaluere deres
arbejde og samarbejdet med Rigsrevisionen
og lade sig inspirere af bedste praksis i andre
landes parlamenter. Statsrevisorerne vil søge
initiativer til styrkelse af den parlamentariske
kontrol af EU-midler i medlemsstaterne.
Temadebat om Statsrevisorernes norme-
rende rolle
Statsrevisorerne afholdt temadebat i oktober
2011 om deres normerende rolle, jf. ovenstå-
ende målsætning om at styrke den normdan-
nende profil. Temadebatten tog udgangs-
punkt i begrænsninger og muligheder, som
blev belyst ved 3 oplæg:
• "Statsrevisorernes normerende virksomhed
- med en afstikker til EU" ved chef³onsu-
lent Georg Ginsberg, Finansministeriet
• ”Revisionens iboende normativitet - et
revisionsfagligt synspunkt” ved kontorchef
Rolf Elm-Larsen, Rigsrevisionen
• ”Statsrevisorernes normerende rolle – set
fra ministerierne” ved kommitteret Mogens
Pedersen, Finansministeriet.
Hovedkonklusionen var, at Statsrevisorerne
utvivlsomt har en normerende rolle gennem
afgivelsen af deres bemærkninger til Rigsrevi-
sionens beretninger og til ministersvar og
notater i den opfølgning, som fremgår af
Endelig betænkning over statsregnskabet.
Det betyder, at Statsrevisorerne ved afgivelse
af den enkelte statsrevisorbemærkning bør
være opmærksom på og overveje evt. norme-
rende indhold. Statsrevisorerne beskæftiger
sig normalt med forholdet til Folketinget og
lægger alment accepterede normer og
værdier til grund i bemærkningerne. Statsrevi-
sorerne vil derfor søge at fastholde konse-
kvente normerende synspunkter over tid og i
beslægtede sager – og evt. fastholde dem i
opfølgningen på beretningerne i Endelig
betænkning. De normerende synspunkter
tager udgangspunkt i,
• at ministeren er øverste forvaltningschef
og har ansvar for kontrol og tilsyn og for
informationspligten over for Folketinget
• at bevillingsadministration og økonomifor-
valtning normalt indebærer overholdelse af
gældende regler og omfatter intern kontrol
og evt. tværministeriel koordination
• at bemærkninger udformes under iagtta-
gelse af, at Finansministeriet har et særligt
systemansvar for statens bevillingsadmini-
stration og økonomiforvaltning
• at normerende bemærkninger fortrinsvis
affattes som institutionskritik.
Besøg fra udlandet
Statsrevisorerne har i 2011 haft besøg af og
møder med:
• 2 delegationer fra den vietnamesiske
Nationalforsamling
• Statsrevisorerne fra Moldova
• Statsrevisorerne fra Tjekkiet
Ved besøgene får gæsterne en præsentation
af den danske statslige revisionsordning, og
der udveksles viden og erfaringer.
Besøg i udlandet
Statsrevisorerne havde planlagt besøg hos
statsrevisorerne i det finske parlament, men
besøget blev aflyst som følge af udskrivelsen
af folketingsvalg i Danmark. Besøget gen-
nemføres i maj 2012.
Netværk for parlamentariske revisionsor-
ganer i Norden og deres sekretariater
På et seminar i 2010 i Helsinki drøftede
Statsrevisorernes formand med sin finske og
norske kollega muligheden for at etablere et
nordisk netværk for statsrevisorer/revisions-
udvalg /parlamentariske revisionsorganer og
deres sekretariater. Der var enighed om at
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0014.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
14
undersøge mulighederne for at etablere
sådanne netværk, hvor man kan udveksle
viden og erfaring om parlamentarisk revision.
Netværk for parlamentariske revisionsorganer
er etableret i andre dele af verden, og der er
en lang tradition for internationalt samar-
bejde og udveksling af viden blandt verdens
rigsrevisioner. Der har ikke været et tilsva-
rende samarbejde på politisk niveau i Norden
eller i Europa. De parlamentariske revisionsor-
ganers opgaver og funktioner er unikke på
nationalt plan, og man må søge til revisionsor-
ganer i andre lande, hvis man vil søge inspira-
tion til udvikling og bedste praksis.
På den baggrund samledes embedsmænd fra
revisionsorganerne ved 6 nordiske parlamen-
ter til et 2-dages seminar København i august
2011. Seminaret blev baggrund for, at repræ-
sentanter fra alle 8 nordiske parlamenters
statsrevisorer samles til et seminar i Køben-
havn i 2012.
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0015.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
5 . S A M M E N S Æ T N I N G A F S TAT S R E V I S O R KO L L E G I E T
15
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2010-14
I henhold til lov om Statsrevisorerne og folketingsbeslutning om Statsrevisorernes valg og
virksomhed valgte Folketinget på sit møde den 1. juni 2010 følgende til statsrevisorer og
stedfortrædere for tiden fra 1. oktober 2010 til 30. september 2014:
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Helge Adam Møller (KF)
Mogens Lykketoft (S)
Carsten Hansen (S)
Peter Christensen (V)
Stedfortrædere
Jane Alrø Sørensen (udpeget af SF)
Kristian Thulesen Dahl (DF)
Henriette Kjær (KF)
Henrik Sass Larsen (S)
Klaus Hækkerup (S)
Kristian Jensen (V)
Statsrevisorerne konstituerede sig senest den 26. oktober 2011 med Peder Larsen som
formand og Henrik Thorup som næstformand.
Efter at Peter Christensen 8. marts 2011 blev udnævnt til minister valgte Folketinget i sit møde
15. marts 2011 Kristian Jensen (V) som statsrevisor for den resterende del af funktionsperio-
den, og Ellen Trane Nørby (V) som ny stedfortræder.
Efter at Mogens Lykketoft blev udpeget som Folketingets formand 4. oktober 2011, og Carsten
Hansen blev udnævnt som minister 3. oktober 2011, valgte Folketinget Mogens Jensen (S) og
Klaus Frandsen (RV) som statsrevisorer for den resterende del af funktionsperioden.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Jens
Frederik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, den 14. marts 2012
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Helge Adam Møller (udpeget af K)
Kristian Jensen (V)
Mogens Jensen (S)
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0016.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
6 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E M Æ R K N I N G E R
16
6. Oversigt over Statsrevisorernes
bemærkninger
Vedr. 2002
Nr. 2 Statsamternes produktivitet og effektivitet
Vedr. 2004
Nr. 8 Helsinki-konventionens bestemmelser om forurening af havmiljøet
Vedr. 2005
Nr. 3 Forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af it-systemet DeMars
Vedr. 2007
Nr. 17 Forsvarets EH-101 helikoptere
Vedr. 2008
Nr. 15 Pris, kvalitet og adgang til behandling på private sygehuse
Nr. 16 Politireformen
Vedr. 2010
Nr. 1 Effekten af aktivering af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
Nr. 5
Modkøb ved køb af forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører
Nr. 10 Kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0017.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 010
7. O P LY S N I N G E R O M I N H A B I L I T E T I E N K E LT E S A G E R
17
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behand-
let i denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2007
Beretning nr. 2/2007 om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 3/2008 om SKAT's indsatsstrategi
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 15/2008 om pris, kvalitet og adgang til behandling på private
sygehuse
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 2/2010 om sygehusenes økonomi i 2009
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 4/2010 om elektroniske patientjournaler på sygehusene
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 11/2010 om DRG-systemet
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (ll)
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0018.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 0 0 9
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 010
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N D EG EG B E TÆ N K N I H A N D LE R S TAT SE LE G N S K A B EK NFO R 2 0 0 9
T I N L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D R I B E TÆ N T I N G 010
18
8. Oversigt over beretninger der er behandlet i
Endelig betænkning 2010
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og statsrevisorbemærkninger), findes kun
elektronisk på www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beskæftigelsesministeriet
effekten af aktivering af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21/2-10
Rigsrevisors notat af 18/3-11
Statsrevisorernes bemærkning af 13/4-11
Flere ministerier
sygehusenes økonomi i 2009
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 3/5-11
Finansministerens redegørelse af 2/5-11
Rigsrevisors notat af 27/5-11
Flere ministerier
betaling til medlemmer af statslige kollegiale organer
Finansministerens redegørelse af 7/6-11
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 18/4-11
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 6/6-11
Videnskabsministerens redegørelse af 1/6-11
Undervisningsministerens redegørelse af 7/6-11
Kulturministerens redegørelse af 1/6-11
Rigsrevisors notat af 30/6-11
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
elektroniske patientjournaler på sygehusene
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 28/6-11
Rigsrevisors notat af 28/7-11
Flere ministerier
modkøb ved køb af forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 31/5-11
Forsvarsministerens redegørelse af 30/5-11
Rigsrevisors notat af 28/6-11
Statsrevisorernes bemærkning af 24/8-11
Flere ministerier
ministres og kommissionsmedlemmers rejser
Alle ministerier har afgivet redegørelse
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
satsningen på ph.d.-uddannelse
Videnskabsministerens redegørelse af 27/6-11
Rigsrevisors notat af 27/7-11
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 5
Nr. 6
Nr. 7
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0019.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 0 0 9
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 010
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N DN G E R B E TÆ N KB EI H A N D LE R S TAT SE L I G N S K A B EK N I N R 2 0 0 9
T N I E L I G D E R E R N N G O V E T I E N D R E B E TÆ N T FO G 2 010
19
Nr. 8
Forsvarsministeriet
forsvarets økonomistyring
Forsvarsministerens redegørelse af 24/10-11
Rigsrevisors notat af 24/11-11
Transportministeriet
rejsekortprojektet
Transportministerens redegørelse af 4/7-11
Transportministerens redegørelse (nr. 2) af 25/10-11
Rigsrevisors notat af 25/11-11
Justitsministeriet
Kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet
Justitsministerens redegørelse af 30/11-11
Rigsrevisors notat af 22/12-11
Statsrevisorernes bemærkning af 18/1-12
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
DRG-systemet
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 22/12-11
Rigsrevisors notat af 20/1-12
Transportministeriet
Kystbanen
Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne af 18/10-11
Transportministerens redegørelse af 19/1-12
Transportministerens supplerende redegørelse af 22/2-12
Rigsrevisors notat af 9/3-12
Skatteministeriet
SKATs indsatsstrategi (ll)
Skatteministerens redegørelse af 2 /1-12
Rigsrevisors notat af 31/1-12
Flere ministerier
statens overførsler til kommuner og regioner i 2010
Social- og integrationsministerens redegørelse af 24/1-12
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 25/1-12
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 18/1-12
Rigsrevisors notat af 23/2-12
Flere ministerier
revisionen af EU-midler i Danmark i 2010
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 29/2-11
Finansministerens redegørelse af 20/1-12
Transportministerens redegørelse af 17/1-12
Skatteministerens redegørelse af 24/1-12
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers
redegørelse af 10/1-12
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 8/12-11
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 24/1-12
Fødevareministerens redegørelse af 23/1-12
Miljøministerens redegørelse af 15/1-12
Udenrigsministerens redegørelse af 24/1-12
Europaministerens redegørelse af 24/1-12
Rigsrevisors notat af 6/3-12
Nr. 9
Nr. 10
Nr. 11
Nr. 12
Nr. 13
Nr. 14
Nr. 15
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0020.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
010
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N D EG EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R E G N S K A B EK NFO R 2 0 0 9
T I N L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I B E TÆ N T I N G 010
20
Nr. 16
Flere ministerier
revisionen af statsregnskabet for 2010
Alle ministerier har afgivet redegørelse
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0021.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
010
9 . O P FØ L G N I N G N D EFOG T S AT TN K N IR E T O V EG ES TAT D R E G N NK A B E D LFO E R E0Å R
E PÅ L I R B E TÆ E B E N G N I N R R V E S Ø R E S D E T I T I G R 2 0 9
21
9. Opfølgning på fortsatte beretninger
vedrørende tidligere år
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og statsrevisorbemærkninger), findes kun
elektronisk på www.ft.dk/statsrevisorerne.
Fortsatte beretninger vedrørende 2002
Nr. 2/2002
Flere ministerier
statsamternes produktivitet og effektivitet
Rigsrevisors fortsatte notat af 12/10-11
Statsrevisorbemærkning af 26/10-11
Flere ministerier
selvejende uddannelsesinstitutioner
Rigsrevisors fortsatte notat af 6/5-11
Statsrevisorbemærkning af 18/5-11
Nr. 11/2002
Fortsatte beretninger vedrørende 2004
Nr. 8/2004
Flere ministerier
Helsinki-konventionens bestemmelser om forurening af havmiljøet
Rigsrevisors fortsatte notat af 28/2-12
Statsrevisorbemærkning af 14/3-12
Fortsatte beretninger vedrørende 2005
Nr. 3/2005
Forsvarsministeriet
Forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af it-systemet DeMars
Rigsrevisors fortsatte notat af 27/5-11
Statsrevisorbemærkning af 15/11-11
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Udlændingestyrelsens tildeling af studie- og erhvervsopholds-
tilladelser samt forretningsvisa
Rigsrevisors fortsatte notat af 26/8-11
Nr. 10/2005
Fortsatte beretninger vedrørende 2006
Nr. 7/2006
Flere ministerier
effekten af regelforenklingsindsatsen
Rigsrevisors fortsatte notat af 28/6-11
Udenrigsministeriet
Udenrigsministeriets administration af NGO-bistanden
Rigsrevisors fortsatte notat af 1/8-11
Nr. 8/2006
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0022.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
010
9 . O P FØ L G N I N G N D EFOG T S AT TN K N IR E T O V EG ES TAT D R E G N NK A B E D LFO E R E0Å R
E PÅ L I R B E TÆ E B E N G N I N R R V E S Ø R E S D E T I T I G R 2 0 9
22
Nr. 12/2006
Transportministeriet
Tilsynet med luftfarten
Rigsrevisors fortsatte notat af 20/1-12
Fortsatte beretninger vedrørende 2007
Nr. 2/2007
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
It-understøttelsen af sygehusenes opgaver
Rigsrevisors fortsatte notat af 8/11-11
Miljøministeriet
Dancea-miljøstøtten til Arktis
Rigsrevisors fortsatte notat af 5/9-11
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
sikring og udvikling af kvaliteten af universitetsuddannelserne
Rigsrevisors fortsatte notat af 28/11-11
Velfærdsministeriet
viden om effekter af de sociale indsatser
Rigsrevisors fortsatte notat af 2/1-12
Forsvarsministeriet
Forsvarets EH-101 helikoptere
Rigsrevisors fortsatte notat af 5/4-11
Statsrevisorbemærkning af 13/4-11
Nr. 7/2007
Nr. 11/2007
Nr. 15/2007
Nr. 17/2007
Fortsatte beretninger vedrørende 2008
Nr. 3/2008
Skatteministeriet
SKAT's indsatsstrategi
Rigsrevisors fortsatte notat af 26/9-11
Transportministeriet
bilsyn efter liberaliseringen i 2005
Rigsrevisors fortsatte notat af 29/2-12
Beskæftigelsesministeriet
kommunernes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælps-
modtagere
Rigsrevisors fortsatte notat af 24/2-12
Flere ministerier
pris, kvalitet og adgang til behandling på private sygehuse
Rigsrevisors fortsatte notat af 27/5-11
Statsrevisorbemærkning af 24/8-11
Justitsministeriet
politireformen
Rigsrevisors fortsatte notat af 3/8-11
Statsrevisorbemærkning af 24/8-11
Nr. 11/2008
Nr. 12/2008
Nr. 15/2008
Nr. 16/2008
Fortsatte beretninger vedrørende 2009
Nr. 1/2009
Kulturministeriet
Charlottenborg Udstillingsbygning
Rigsrevisors fortsatte notat af 22/2-12
Statsrevisorerne betænkning EB2010 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1094653_0023.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
010
9 . O P FØ L G N I N G N D EFOG T S AT TN K N IR E T O V EG ES TAT D R E G N NK A B E D LFO E R E0Å R
E PÅ L I R B E TÆ E B E N G N I N R R V E S Ø R E S D E T I T I G R 2 0 9
23
Nr. 4/2009
Flere ministerier
handicapindsatsen på uddannelses- og beskæftigelsesområdet
Rigsrevisors fortsatte notat af 24/2-12
Undervisningsministeriet
udviklingen af de nationale test
Rigsrevisors fortsatte notat af 31/1-12
Udenrigsministeriet
Det Arabiske Initiativ
Rigsrevisors fortsatte notat af 1/12-11
Flere ministerier
statens anvendelse af private konsulenter
Rigsrevisors fortsatte notat af 20/1-11
Nr. 5/2009
Nr. 10/2009
Nr. 15/2009