Statsrevisorerne 2006
6
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 15. februar 2006
RN A604/06
Udvidet notat til statsrevisorerne
om
Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger
til Finansudvalget
I. Indledning
1. Jeg blev på statsrevisorernes møde i oktober 2005 anmodet om i et notat at rede-
gøre for Finansministeriets generelle ansvar og rolle i forbindelse med ministeriernes
bevillingsansøgninger til Finansudvalget.
Statsrevisorerne ønskede, at notatet skulle tage udgangspunkt i det konkrete forløb
ved Transport- og Energiministeriets forelæggelse af 7 sager om Banedanmark i 2003-
2005, som fremgik af statsrevisorernes beretning nr. 1/05 om 7 sager (om Banedanmark)
forelagt for Folketingets Finansudvalg. Beretningen benævnes efterfølgende som be-
retning nr. 1/05.
A. Baggrund
2. Folketingets Finansudvalg anmodede i marts 2005 statsrevisorerne om at undersø-
ge og bedømme Banedanmarks virksomhed. Finansudvalgets anmodning var begrun-
det med, at udvalget havde modtaget en række aktstykker fra transport- og energimi-
nisteren om større eller mindre uregelmæssigheder i tilknytning til Banedanmarks virk-
somhed. Statsrevisorerne anmodede på den baggrund rigsrevisor om en undersøgel-
se, som statsrevisorerne efterfølgende afgav ved beretning nr. 1/05.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-2-
3. Beretningen gav anledning til offentlig debat om bl.a. Finansministeriets opgaver
ved ministeriets tilslutning til aktstykker. Efterfølgende anmodede Finansudvalget stats-
revisorerne om en undersøgelse af Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse
med bevillingsansøgninger til Finansudvalget.
B. Disponering og afgrænsning
4. I kap. II.A redegøres først for Finansministeriets ansvar og rolle. Herefter gives i
kap. II.B en samlet vurdering af Finansministeriets ansvar og rolle i tilknytning til Fi-
nansministeriets faktiske sagsbehandling i de 7 sager. Der sammenfattes i kap. II.C
for Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Fi-
nansudvalget.
5. Rigsrevisionen har ved møder og brevveksling med Finansministeriet gennemgået
tilgængeligt materiale, der beskriver Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse
med ministeriets tilslutning til aktstykker inden forelæggelsen for Finansudvalget.
6. Det fremgår af beretning nr. 1/05, at undersøgelsen var målrettet forhold i Trans-
port- og Energiministeriet. Derfor omfattede beretningen ikke en undersøgelse af Fi-
nansministeriets funktion og opgaver ved Finansministeriets tilslutning til aktstykker
forud for transport- og energiministerens forelæggelse af disse for Finansudvalget.
Rigsrevisionens gennemgang af sagerne i denne undersøgelse har vist, at der ikke
er fremkommet nye oplysninger om Transport- og Energiministeriets samt Banedan-
marks ansvar og rolle, som Rigsrevisionen redegjorde for i beretning nr. 1/05.
7. Notatet har i udkast været forelagt for Finansministeriet.
II. Finansministeriets ansvar og rolle ved Finansministeriets tilslutning til akt-
stykker
A. Finansministeriets ansvar og rolle
8. Den retsregel, der i dag omhandler Finansministeriets inddragelse i behandlingen
af bevillingsansøgninger til Finansudvalget, er budgetvejledningens pkt. 3.4.1, der
fastsætter følgende: ”[aktstykker] skal inden fremsendelsen til Finansudvalget i ud-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-3-
kast forelægges for Finansministeriet. Når Finansministeriets tilslutning foreligger,
sendes det af ministeren underskrevne aktstykke med tre genparter til Finansudval-
get”. I forlængelse heraf, er det i budgetvejledningens pkt. 3.5.6 om pkt. f i aktstyk-
ker fastsat, at det skal angives, at Finansministeriets tilslutning foreligger.
9. Om baggrunden for kravet om forelæggelse af bevillingsansøgninger til Finansud-
valget for Finansministeriet forud for forelæggelsen for Finansudvalget henviser Fi-
nansministeriet til ”At tjene og forme den nye tid – Finansministeriet 1848-1998”, s.
108, hvor finansminister C. V. Bramsnæs (1924-26), i anledning af den manglende
finansministerielle kontrol med fagministrenes anmodninger om tillægsbevillinger,
der i disse år spillede en større og større rolle i statsudgifterne, citeres for følgende:
“Dette system turde jeg ikke køre videre med. Da vi efter ministeriets dannelse holdt
det første officielle ministermøde, tog jeg tyren ved hornene og foreslog, at de enkel-
te ministre ikke kunne gå til finansudvalget med forslag om tillægsbevillinger, før
disse havde været forelagt finansministeriet til godkendelse. Det lød meget naturligt
og rimeligt, finansministeren måtte da vide, hvad der foregik, og ministermødet gav
tilslutning til mit forslag. Denne ubetingede tilslutning til mit forslag varede dog kun,
til mine kolleger kom hjem til deres ministerier og fortalte departementscheferne om
den nye ordning, der var truffet. Så fik de at vide, at dette kunne da aldrig gå, hver
minister havde dog ret til at gå direkte til finansudvalget, sådan havde det altid været,
og det ville være et omsvøbssystem, hvis Finansministeriet nu skulle blandes ind i
sagerne. I det næste ministermøde fik jeg alt dette at vide, og vi måtte igen debattere
problemet. Enkelte af mine kolleger var blevet ret betænkelige ved den nye ordning.
Men de fleste var dog klar over nødvendigheden af en finanskontrol og den vedtagne
ordning blev opretholdt.”
10. Finansministeriet har oplyst, at ordningen blev formaliseret gennem Statsmini-
steriets cirkulære nr. 98 af 25. juni 1924 til samtlige statsmyndigheder. Dette har si-
den været grundlaget for Finansministeriets rolle i budget- og bevillingssystemet,
fordi alle regeringer siden har ønsket at fortsætte den ordning, der her blev skabt.
Den centrale bestemmelse findes i pkt. 3, hvoraf fremgår: “Angaaende ... nye bevil-
linger maa Finansministeriet ogsaa kræve at blive hørt snarest muligt, efter at
Spørgsmaalet om Udgiftens Udredelse af Statskassen er rejst, saaledes at Finansmini-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-4-
steriet kan blive i Stand til rettidigt at gøre finansministerielle Synspunkter gældende
ved Afgørelsen af Spørgsmålet om Udgiftens Udredelse”.
Det fremgår heraf, at formålet med kravet om inddragelse af Finansministeriet in-
den forelæggelsen af bevillingsansøgninger for Finansudvalget var internt i regerin-
gen at sikre finans- og udgiftspolitisk koordinering af regeringens forslag. Dette un-
derstreges i øvrigt af, at det er bestemt, at enkelte typer aktstykker, hvor statsfinansi-
elle og udgiftspolitiske synspunkter ikke skal gøres gældende, ikke skal have Finans-
ministeriets tilslutning inden oversendelse til Finansudvalget.
11. Rigsrevisionen har bedt Finansministeriet redegøre for ministeriets ansvar og
rolle. Finansministeriet har i sit svar henvist til Endelig betænkning over statsregn-
skabet for 1994. Det fremgår af svaret, at statsrevisorerne i sine bemærkninger til be-
villingskontrolberetningen for 1994 bl.a. anmodede finansministeren om at forklare
”Finansministeriets ansvar for statens bevillinger og regnskaber, herunder vejled-
ning, rådgivning og drift”. Finansministerens redegørelse af 14. maj 1996 er optrykt i
Endelig betænkning over statsregnskabet for 1994 og udgør den væsentligste beskri-
velse af Finansministeriets ansvar og rolle. I finansministerens redegørelse anføres
bl.a. følgende:
”Statsrevisorerne rejser spørgsmålet om Finansministeriets ansvar for statens be-
villinger og regnskaber. Generelt har Finansministeriet ansvaret for det statslige øko-
nomisystems funktionsmåde. Ansvaret hviler dog kun i begrænset omfang på formel-
le bestemmelser. Det kan først og fremmest henføres til Finansministeriets faktiske
rolle i statens budgetlægning og koordinationen af statsfinanserne.
Finansministeriets opgaver er først og fremmest knyttet til de
bevillingsansøgnin-
ger
(finanslovsforslag, aktstykker og tillægsbevillingsforslag), som forelægges Fol-
ketinget. Disse skal i alle tilfælde forelægges Finansministeriet, som behandler an-
søgningerne ud fra såvel finans- og udgiftspolitiske synsvinkler som fra en budget-
teknisk og bevillingsretlig synsvinkel. I sidstnævnte henseende må Finansministeriet
påse, at forslagene er i overensstemmelse med gældende regler og i øvrigt formelt og
teknisk er i orden. Finansministeriet har således et medansvar for den måde, hvorpå
de bevillingsmæssige og budgettekniske regler og retningslinjer anvendes i forbin-
delse med bevillingsansøgninger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-5-
Finansministeriets muligheder for at stå inde for de materielle oplysninger på fi-
nanslovsforslag mv. er som udgangspunkt mere begrænsede. Finansloven og andre
bevillingslove sammensættes og koordineres på grundlag af bidrag fra samtlige mini-
sterier og indeholder derfor oplysninger og beskrivelser, som Finansministeriet ikke
altid har mulighed for at kontrollere.
For så vidt
dispositioner over givne bevillinger
er ansvaret i det danske statslige
bevillingssystem entydigt placeret hos pågældende minister. I modsætning til fx de
fransk inspirerede systemer, hvor Finansministeriet foretager forhåndskontrol via et
omfattende system af finanskontrollører, eller de engelsk inspirerede systemer hvor
dispositioner sker på delegation fra Finansministeriet, kan en dansk minister dispone-
re uden yderligere godkendelse. Den eneste væsentlige undtagelse er de tilfælde (især
på anlægsområdet), hvor bevillingen er betinget af forhåndsforelæggelse for Finans-
udvalget.
For så vidt angår
økonomiforvaltningen i de enkelte ministerier
er ansvaret ligele-
des placeret hos den pågældende minister. Af Finansministeriets ansvar for de samle-
de statsfinanser må dog følge en forpligtelse til at tage initiativ, såfremt det kommer
frem, at der er alvorlige økonomistyringsproblemer i et ministerium, uden at der gri-
bes ind. Finansministeriet må her benytte de virkemidler, som ministeriets rolle gi-
ver, bl.a. iværksættelse af analyser og undersøgelser og tilbud om rådgivning via
Økonomistyrelsen.
Den løbende og årlige
regnskabsaflæggelse
sker på det enkelte ministeriums og
styrelses ansvar, selv om udarbejdelsen af statsregnskabet sker gennem Økonomisty-
relsen, og det fremsættes af finansministeren. Finansministeriet har normalt ikke mu-
lighed for at vide, om den bogføring, der har fundet sted i andre ministeriers institu-
tioner, svarer til faktisk forekomne dispositioner eller om dispositioner er udeladt af
regnskaberne som følge af fejl og forglemmelser. Redegørelsen for regnskabsmæssi-
ge afvigelser sker til Rigsrevisionen og Finansministeriet inddrages normalt ikke heri,
med mindre tvivlsspørgsmål forelægges af et ministerium eller Rigsrevisionen […].
Finansministeriet har endvidere ansvaret for, at der er et
hensigtsmæssigt regelsæt
for statens budget- og regnskabsvæsen, ligesom det forestår driften og udviklingen af
de centrale økonomisystemer og stiller likviditet til rådighed. Heraf følger også en
forpligtelse til at yde
vejledning
i reglernes anvendelse samt bistand ved tvivlspørgs-
mål”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-6-
12. Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Fi-
nansudvalget er ikke beskrevet i en vejledning e.l. fra Finansministeriet. Ministeriet
har på baggrund af ovenstående redegørelse over for Rigsrevisionen sammenfattet
Finansministeriets ansvar og rolle ved tilslutningen til aktstykker til følgende 3 for-
hold:
a. Finansministeriet behandler aktstykker ud fra
finans- og udgiftspolitiske synsvink-
ler,
jf. Finansministeriets ansvar for de samlede statsfinanser.
b. Finansministeriet behandler endvidere aktstykker ud fra en
budgetteknisk og bevil-
lingsretlig synsvinkel
og må påse, at forslagene er i overensstemmelse med gæl-
dende regler og i øvrigt formelt og teknisk er i orden. Finansministeriet har såle-
des et medansvar for den måde, hvorpå de bevillingsmæssige og budgettekniske
regler og retningslinjer anvendes i forbindelse med bevillingsansøgninger.
c. Finansministeriets muligheder for at stå inde for de
materielle oplysninger
på fi-
nanslovforslag mv. er som udgangspunkt mere begrænsede. Finansloven og andre
bevillingslove sammensættes og koordineres på grundlag af bidrag fra samtlige
ministerier og indeholder derfor oplysninger og beskrivelser, som Finansministe-
riet ikke altid har mulighed for at kontrollere.
13. Rigsrevisionen har herudover bedt Finansministeriet oplyse, hvilken konkret be-
handling ministeriet foretager, når aktstykker behandles ud fra en finans- og udgifts-
politisk synsvinkel og ud fra en budgetteknisk og bevillingsretlig synsvinkel.
Finansministeriet har oplyst, at Finansministeriet i udgangspunktet behandler alle
aktstykker ens. Behandlingen af formalia kan ikke nedprioriteres, og det beror på et
ledelsesmæssigt skøn, hvor omfattende behandlingen skal være i det enkelte tilfælde.
B. Finansministeriets faktiske sagsbehandling i 7 sager om Banedanmark
14. Rigsrevisionen har undersøgt Finansministeriets sagsbehandling af Transport- og
Energiministeriets udkast til aktstykker.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-7-
15. Finansministeriet har oplyst, at ministeriet har en sagsbehandlervejledning, som
sagsbehandlerne benytter i forbindelse med behandlingen af udkast til aktstykker.
Vejledningen er ikke en normering af Finansministeriets ansvar og rolle.
16. Rigsrevisionen har ikke anvendt vejledningen ved vurderingen af Finansministe-
riets sagsbehandling, da vejledningen ikke er normerende.
Rigsrevisionen har i de 7 sager derfor generelt undersøgt, om og i givet fald hvor-
dan Finansministeriet inddrog finans- og udgiftspolitiske samt budgettekniske og be-
villingsretlige synsvinkler i sagsbehandlingen. Formålet med Rigsrevisionens sags-
gennemgang har været samlet at vurdere, hvordan Finansministeriet i praksis udmøn-
tede ministeriets ansvar.
Rigsrevisionen har i denne sammenhæng fundet det hensigtsmæssigt alene i over-
skriftsform at gengive de 7 sager, da det omfattende handlingsforløb er fremstillet i
beretning nr. 1/05. De 7 sager er:
sag nr. 1 om Akt 116 25/5 2005 – Udsvingsgrænsen
sag nr. 2 om Akt 89 16/3 2005 – Puljen
sag nr. 3 om Akt 85 2/3 2005 – Skinnebruddet
sag nr. 4 om Akt 64 15/12 2004 – Videreførselsgrænsen og LOKO
sag nr. 5 om Akt 61 8/12 2004 – ATC-togstopprojektet
sag nr. 6 om brev af 30. juni 2004 – It-projektet
sag nr. 7 om Akt 88 17/12 2003 – Nærbanepuljen.
17. Rigsrevisionen har i undersøgelsen lagt særlig vægt på at få belyst grundlaget for
Finansministeriets sagsbehandling af oplysninger om finansiering og i de tilfælde,
hvor sagen handlede om, at transport- og energiministeren ved Finansudvalgets til-
trædelse fik bevillingsmæssig hjemmel til en disposition. Denne vægtning skyldes, at
Finansministeriets sagsbehandling i de tilfælde omfatter et fremadrettet forhold, som
Finansministeriet havde en reel mulighed for at øve indflydelse på. Det var tilfældet i
sag nr. 2, 4, 5 og 7.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-8-
Undersøgelsens resultater
18. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at Finansministeriet levede op til Finansmi-
nisteriets ansvar, fordi Finansministeriet inddrog finans- og udgiftspolitiske samt
budgettekniske og bevillingsretlige synsvinkler i sagsbehandlingen. Finansministeriet
udmøntede i praksis ansvaret ved at foretage tekstnære rettelser i, stille spørgsmål til
og indhente supplerende oplysninger til udkastene. Sagsbehandlingen resulterede i
hver enkelt sag i en begrundelse for Finansministeriets tilslutning til aktstykkerne.
19. Rigsrevisionens undersøgelse viste herudover, at omfanget og indholdet af Fi-
nansministeriets sagsbehandling varierer fra sag til sag efter et ledelsesmæssigt skøn
på baggrund af den enkelte sags karakter. I nogle tilfælde søgte Finansministeriet
gennem en længere sagsbehandling og bl.a. ved møder med Transport- og Energimi-
nisteriet at få en dybere indsigt i aktstykkernes oplysninger, som lå til grund for fi-
nansieringsløsningerne.
Fx i sag nr. 4 stillede Finansministeriet spørgsmål til projekternes fremdrift og til
økonomien i de anlægsprojekter, hvorfra der blev overført midler til Banedanmarks
generelle drift. Finansministeriets sagsbehandling blev således foretaget i perioden
fra maj til september 2004, hvor Transport- og Energiministeriet flere gange bekræf-
tede det forventede mindreforbrug i LOKO-projektet over for Finansministeriet.
20. Rigsrevisionens undersøgelse viste således ved en sammenstilling af de 7 sager,
at Finansministeriet i alle sager foretog en grundbehandling af alle aktstykkerne ved
at gennemgå formalia, men at sagsbehandlingen ud over grundbehandlingen var vari-
erende som følge af et ledelsesmæssigt skøn.
C. Sammenfatning
21. Jeg konstaterer, at Finansministeriets ansvar og rolle omfatter:
At aktstykker ud fra
finans- og udgiftspolitiske synsvinkler
er overensstemmende
med regeringens politik.
At aktstykker ud fra en
budgetteknisk og bevillingsretlig synsvinkel
er i overens-
stemmelse med gældende regler og i øvrigt formelt og teknisk er i orden. Finans-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 6: Rigsrevisors udvidede notat til Statsrevisorerne om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-9-
ministeriet har således et medansvar for den måde, hvorpå de bevillingsmæssige
og budgettekniske regler og retningslinjer anvendes i forbindelse med bevillings-
ansøgninger.
Jeg finder, at Finansministeriet i sin behandling af de 7 sager levede op til sit an-
svar.
22. Herudover viste undersøgelsen, at omfanget og indholdet af Finansministeriets
sagsbehandling varierer fra sag til sag efter et ledelsesmæssigt skøn på baggrund af
den enkelte sags karakter. Det er min opfattelse, at der kan være behov for over for
Finansudvalget at tydeliggøre, hvad der generelt ligger til grund for Finansministeri-
ets tilslutning til aktstykker.
Jeg finder derfor, at Finansministeriet bør sikre, at Finansministeriets ansvar og
rolle, jf. pkt. 11 og 12, bliver beskrevet i en vejledning. Finansministeriet har erklæ-
ret sig enig i, at der bør udarbejdes en sådan vejledning.
Det finder jeg tilfredsstillende, og jeg vil følge Finansministeriets arbejde hermed.
Henrik Otbo