Europaudvalget 2024
C (2024) 0821
Offentligt
2824637_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 6.2.2024
C(2024) 821 final
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
af 6.2.2024
om anmodningen om registrering af det europæiske borgerinitiativ "European
Cannabis Initiative" i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/788
(Kun den engelske udgave er autentisk)
DA
DA
c (2024) 0821 - Ingen titel
2824637_0002.png
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
af 6.2.2024
om anmodningen om registrering af det europæiske borgerinitiativ "European
Cannabis Initiative" i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/788
(Kun den engelske udgave er autentisk)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/788 af 17. april
2019 om det europæiske borgerinitiativ
1
, særlig artikel 6, stk. 2 og 3, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Kommissionen modtog den 12. januar 2024 en anmodning om registrering af det
europæiske borgerinitiativ med titlen "European Cannabis Initiative".
Denne anmodning er en følge af den anmodning om registrering af et europæisk
borgerinitiativ med samme titel, som blev indgivet til Kommissionen den
6. november 2023.
Ved skrivelse af 6. december 2023 (C(2023) 8548 final) underrettede Kommissionen i
henhold til artikel 6, stk. 4, i forordning (EU) 2019/788 initiativtagergruppen om, at
kravene til registrering i nævnte forordnings artikel 6, stk. 3, første afsnit, litra a), d)
og e), for så vidt angår den anmodning om registrering, der blev indgivet den
6. november 2023, var opfyldt, og at artikel 6, stk. 3, første afsnit, litra b), i
forordningen ikke fandt anvendelse. Kommissionen gjorde imidlertid også
opmærksom på, at initiativet ikke opfyldte kravene i artikel 6, stk. 3, første afsnit, litra
c), i forordning (EU) 2019/788, for så vidt angår det første og det andet mål ud af de
fire mål. Det første mål tilskynder Kommissionen til "at opfordre medlemsstaterne til
at fremme menneskerettighedscentrerede cannabispolitikker, der udelukker pålæggelse
af strafferetlige og administrative sanktioner for voksnes brug, besiddelse og dyrkning
af planten og afledende stoffer til personligt brug". Mens artikel 83 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) udgør et retsgrundlag for fastsættelse af
minimumsregler vedrørende definitionen af strafbare handlinger og sanktioner på
områderne for kriminalitet af særlig grov karakter med en grænseoverskridende
dimension (herunder ulovlig narkotikahandel), overskrider det faktum at udelukke
visse former for adfærd fra kriminalisering fastsættelsen af minimumsregler. På
samme måde udgør traktaterne ikke et passende retsgrundlag for udelukkelsen af
administrative sanktioner for sådan adfærd. Ligeledes falder det andet mål, hvori
Kommissionen opfordres til "ikke at gribe ind over for medlemsstaters valg om at
vedtage regulativer for et lovligt marked for voksnes brug af cannabis som svar på
EUT L 130 af 17.5.2019, s. 55, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
(3)
1
DA
1
DA
c (2024) 0821 - Ingen titel
2824637_0003.png
deres nationale situation", åbenbart uden for Kommissionens beføjelser til at foreslå
lovgivning, da dette mål ikke ville bidrage til det indre markeds oprettelse og funktion,
som påkrævet i henhold til artikel 114 i TEUF. For så vidt angår det tredje og det
fjerde mål, konkluderede Kommissionen, at disse ikke åbenbart falder uden for dens
beføjelser til at foreslå en retsakt til gennemførelse af traktaterne.
(4)
Kommissionen meddelte derfor i henhold til artikel 6, stk. 4, første afsnit, i forordning
(EU) 2019/788 initiativtagerne, at de enten kunne ændre initiativet for at tage hensyn
til Kommissionens vurdering eller fastholde det oprindelige initiativ eller trække det
tilbage, jf. artikel 6, stk. 4, andet afsnit, i forordning (EU) 2019/788.
Den 12. januar 2024 fremsatte initiativtagergruppen et ændret initiativ.
De tre mål for det ændrede initiativ er beskrevet af initiativtagergruppen som følger:
For det første opfordrer initiativtagerne Kommissionen til at "indkalde til en
transeuropæisk borgerforsamling om cannabispolitik ud fra et større perspektiv om: en
fælles skala for sanktioner i hele EU, sammenhæng mellem medlemsstaternes
politikker, EU-borgernes mulighed for at drøfte dette følsomme emne med hinanden
og med institutionerne". For det andet opfordrer initiativtagerne Kommissionen til at
"fremme adgang til cannabis til medicinsk brug på grundlag af videnskabelig
dokumentation og patienters erfaring og at give patienter tilladelse til transport af
cannabis og afledende stoffer, der er ordineret til terapeutisk anvendelse i hele EU for
at sikre den fulde udøvelse af retten til sundhed". For det tredje opfordrer
initiativtagerne Kommissionen til at "afsætte de nødvendige ressourcer til forskning i
cannabis – herunder i plantelægemidler og traditionel medicin – til terapeutisk
anvendelse og at dele dette internationalt".
Det andet og det tredje mål er det samme som det tredje og fjerde mål i det initiativ,
der blev indgivet den 6. november 2023.
Bilaget til det ændrede initiativ indeholder yderligere oplysninger om emnet, målene
og baggrunden for initiativet. Heri erklæres det, at Unionen "efterhånden har vedtaget
fælles holdninger om innovative tilgange til menneskerettighedscentrerede
cannabispolitikker", og at flere medlemsstater har gennemført betydelige ændringer i
deres nationale politikker, der omhandler ikkemedincinsk og ikkevidenskabelig brug
af cannabis". Der henvises til Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA
2
, og det anføres,
at "det ikke længere er i overensstemmelse med den seneste udvikling inden for
kontrol med narkotika og ikke afspejler internationale og nationale henstillinger",
herunder dem, der fremgår af en rapport fra 2023 fra De Forenede Nationers
højkommissær for menneskerettigheder. Dette bilag henviser også til EU's
narkotikastrategi, og det bemærkes heri, at "manglende væsentlige fremskridt inden
for inddæmning af ulovlig narkotika i Europa gør det nødvendigt med en radikal
nytænkning for den tilgang, der i årtier ikke har begrænset narkotikaefterspørgsel og -
udbud".
For så vidt angår det første mål i det ændrede initiativ, forstår Kommissionen, at
initiativtagergruppen opfordrer den til at indkalde til en transeuropæisk
borgerforsamling eller et lignende forum for at drøfte cannabispolitikker ud fra et
Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober 2004 om fastsættelse af mindsteregler for
gerningsindholdet i strafbare handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor
(EUT L 335 af 11.11.2004, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_framw/2004/757/oj).
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
2
DA
2
DA
c (2024) 0821 - Ingen titel
bredere perspektiv. Initiativtagerne opfordrer ikke Kommissionen til at foreslå en EU-
retsakt til gennemførelse af traktaterne.
(10)
I henhold til artikel 11, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union og artikel 1 i
forordning (EU) 2019/788 kan unionsborgere tage initiativ til at opfordre
Kommissionen til inden for rammerne af sine beføjelser at fremsætte et egnet forslag
om spørgsmål, hvor en EU-retsakt efter borgernes opfattelse er nødvendig til
gennemførelse af traktaterne.
I henhold til artikel 6, stk. 3, første afsnit, litra c), i forordning (EU) 2019/788 skal
Kommissionen registrere initiativet, hvis "det er åbenbart, at ingen dele af initiativet
falder uden for Kommissionens beføjelse til at fremsætte et forslag til EU-retsakt til
gennemførelse af traktaterne".
For så vidt angår det første mål i det ændrede initiativ, konkluderer Kommissionen, at
det ikke opfylder det lovbestemte krav i artikel 6, stk. 3, første afsnit, litra c), i
forordning (EU) 2019/788, da det ikke opfordrer Kommissionen til at fremsætte et
forslag til en EU-retsakt til gennemførelse af traktaterne.
For så vidt angår det andet mål i det ændrede initiativ, vil artikel 168, stk. 6, i TEUF
gøre det muligt for Kommissionen at fremsætte et forslag til en henstilling fra Rådet til
de formål, der er beskrevet i artikel 168 i TEUF om folkesundhed. Sådan en
henstilling kunne opfordre medlemsstaterne til: a) "fremme adgang til cannabis til
medicinsk brug på grundlag af videnskabelig dokumentation og patienters erfaring" og
b) "give patienter tilladelse til transport af cannabis og afledende stoffer, der er
ordineret til terapeutisk anvendelse i hele EU for at sikre den fulde udøvelse af retten
til sundhed", så længe at anvendelsesområdet i begge tilfælde begrænses til lovlig brug
af cannabis. Artikel 168 i TEUF udgør dog ikke et retsgrundlag for foranstaltninger,
der indebærer en harmonisering af medlemsstaternes lovgivning på dette område.
For så vidt angår det tredje mål i den ændrede initiativ, ville artikel 173, stk. 3, artikel
182, stk. 1, artikel 183 og andet afsnit af artikel 188 i TEUF i princippet give
Kommissionen mulighed for at fremsætte et forslag til en EU-retsakt om at afsætte
ressourcer til forskning.
Af disse grunde bør forslaget til borgerinitiativ, for så vidt angår det andet og det
tredje mål, delvis registreres i henhold til artikel 6, stk. 4, tredje afsnit, litra b), i
forordning (EU) 2019/788, da det kun er åbenbart, at de dele af initiativet falder uden
for Kommissionens beføjelse til at fremsætte et forslag til EU-retsakt til
gennemførelse af traktaterne.
Denne konklusion berører ikke vurderingen af, om de konkrete materielle betingelser,
der er nødvendige for, at Kommissionen kan handle, herunder overholdelsen af
proportionalitetsprincippet og nærhedsprincippet samt foreneligheden med de
grundlæggende rettigheder, er opfyldt i dette tilfælde.
Initiativtagergruppen har i tilstrækkelig grad dokumenteret, at den opfylder kravene i
artikel 5, stk. 1 og 2, i forordning (EU) 2019/788, og har udpeget kontaktpersoner i
overensstemmelse med nævnte forordnings artikel 5, stk. 3, første afsnit.
Initiativet er ikke åbenbart utilstedeligt, underbygget eller af chikanøs karakter og
heller ikke åbenbart i strid med Unionens værdier som fastsat i artikel 2 i traktaten om
Den Europæiske Union eller med de rettigheder, der er nedfældet i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder.
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
DA
3
DA
c (2024) 0821 - Ingen titel
(19)
Det europæiske borgerinitiativ "European Cannabis Initiative" bør derfor registreres
delvist, for så vidt angår det andet og det tredje mål. Støttetilkendegivelser til dette
initiativ kan derfor indsamles, for så vidt initiativet vedrører disse to mål.
Den konklusion, at betingelserne for delvis registrering i henhold til artikel 6, stk. 4,
tredje afsnit, litra b), i forordning (EU) 2019/788 er opfyldt, betyder dog ikke, at
Kommissionen på nogen måde bekræfter den faktiske rigtighed af initiativets indhold
som registreret, hvilket er initiativtagergruppens eget ansvar. Initiativet som registreret
afspejler kun initiativtagergruppens holdning og kan ikke på nogen måde anses for at
afspejle Europa-Kommissionens holdning —
(20)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
1. Det europæiske borgerinitiativ "European Cannabis Initiative" registreres delvist.
2. Støttetilkendegivelser til dette initiativ må, for så vidt angår andet og tredje mål, indsamles
på grundlag af en forståelse af, at dets formål er at udvirke forslag fra Kommissionen til EU-
retsakter til gennemførelse af traktaterne for at:
a) fremme adgang til cannabis til medicinsk brug på grundlag af videnskabelig
dokumentation og patienters erfaring og at give patienter tilladelse til transport af
cannabis og afledende stoffer, der er ordineret til terapeutisk anvendelse i hele EU for
at sikre den fulde udøvelse af retten til sundhed, og
b) afsætte de nødvendige ressourcer til forskning i cannabis til terapeutisk anvendelse.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til initiativtagergruppen til borgerinitiativet "European Cannabis
Initiative", som repræsenteres ved Francesca Capuozzo og Georg Wurth, der fungerer som
kontaktpersoner.
Udfærdiget i Strasbourg, den 6.2.2024.
På Kommissionens vegne
Věra JOUROVÁ
Næstformand
DA
4
DA