Europaudvalget 2023-24
S 127
Offentligt
2787587_0001.png
Offentligt
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Lise Bertelsen (KF) har den 24. oktober stillet følgende
spørgsmål nr. S 127 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 127:
Vil ministeren ligestille studenter fra de europæiske gymnasieuddannelser for
danske unge i f.eks. Bruxelles med studenter fra danske gymnasier, så de også
kan gange deres snit med 1,06, når de skal søge optagelse på danske videregå-
ende uddannelser, og vil ministeren i modsat fald begrunde den eksisterende poli-
tik på området?
Svar:
Danmark anvender en fast praksis for omregning af karakterer for ansøgere med
en europæisk gymnasial eksamen, herunder den europæiske studentereksamen
(European Baccalaureate), til den danske 7-trins-skala, så ansøgerne kan komme
i betragtning til en studieplads på lige vilkår med ansøgere med en dansk ad-
gangsgivende eksamen.
Den danske omregningsmetode har til formål at sikre, at det ikke påvirker ansø-
gernes chancer for optagelse, om de har en dansk, international eller udenlandsk
adgangsgivende eksamen.
Omregningen tager udgangspunkt i fordelinger af karaktergennemsnit for de dan-
ske gymnasiale uddannelser og for det land eller den internationale eksamen,
hvor ansøgernes eksamen er taget. Konkret omregnes de enkelte karaktergen-
nemsnit fra en europæisk eksamen til det karaktergennemsnit, som har den tilsva-
rende statistiske rangering (percentil) i fordelingen af de danske karaktergennem-
snit. F.eks. omregnes medianen for karaktergennemsnit i et andet EU/EØS-land til
medianen af karaktergennemsnit i Danmark, og 90-percentilen (det gennemsnit,
som præcis 90 pct. af studenterne med en given eksamen, har et lavere gennem-
snit end) for karaktergennemsnit for den europæiske eksamen til 90-percentilen
for danske karaktergennemsnit.
Metoden understøtter derfor, at relativt lige gode præstationer i de forskellige sy-
stemer stilles lige i optagelsen.
24. november 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
436257
Side 1/2
S 127 - 2023-24 - Endeligt svar på S 127: Vil ministeren ligestille studenter fra de europæiske gymnasieuddannelser for danske unge i f.eks. Bruxelles med studenter fra danske gymnasier, så de også kan gange deres snit med 1,06, når de skal søge optagelse på danske videregående uddannelser, og vil ministeren i modsat fald begrunde den eksisterende politik på området?
2787587_0002.png
Når nogle danske studenter får justeret deres eksamensgennemsnit med 1,03
eller 1,06 i forbindelse med ansøgning om optagelse på en videregående uddan-
nelse, skyldes det, at de har taget henholdsvis et eller to ekstra A-niveaufag på
deres gymnasiale uddannelse, i forhold til hvad uddannelsen kræver. Bonussen er
en integreret del af de danske gymnasiale uddannelser og tager udgangspunkt i
den konkrete, ekstra belastning for eleverne her.
For at sikre ligestilling af ansøgere med en europæisk eksamen, omregnes deres
karaktergennemsnit til danske karaktergennemsnit
inklusive
bonus A.
En ansøger med det højeste gennemsnit i en europæisk studentereksamen får
derved eksempelvis omregnet sit karaktergennemsnitsnit til 12,7 (det maksimale
karaktergennemsnit efter den danske karakterskala
inklusive
bonus A) fremfor
12,0 (det maksimale karaktergennemsnit efter den danske skala
uden
bonus A).
Dette uanset om eleven har taget ekstra fag på højt niveau.
Metoden ligestiller derved ansøgere med relativt lige gode præstationer i de to
systemer.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2