Skatteudvalget 2023-24
L 4
Offentligt
2792191_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatnings-
overenskomster m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 15. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher anvendt under foretræde
2792191_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2023 fra Autofair ApS om
plancher anvendt under foretræde den 15. november 2023, jf. L 4 - bilag 6.
Svar
Af Autofair ApS’ materiale fra foretrædet i SAU den 15. november 2023 fremgår blandt
andet en beskrivelse af processen i forbindelse med eksport af køretøjer og en vurdering
af konsekvensen af forslaget om at indføre en frist for udførelse. Autofair ApS vurderer,
at der er tale om en unødvendig lovændring, da det ikke har betydning for eksportgodtgø-
relsens størrelse, hvor lang tid der forløber fra fremsættelse af anmodning om eksport-
godtgørelse til køretøjets udførsel. Autofair ApS vurderer heller ikke, at der er en risiko
for, at køretøjets stand er forringet, hvis der forløber lang tid fra indgivelse af anmodning
om eksportgodtgørelse, til den faktiske udførsel sker.
Kommentar
Autofair ApS har også i henvendelse af 25. oktober 2023, jf. SAU L 4 - bilag 2, fremsat
det synspunkt, at det er overflødigt at fastsætte en frist for udførelsen af køretøjet efter, at
der er indgivet anmodning om eksportgodtgørelse.
Jeg kan i den forbindelse henvise til mit svar på spørgsmål 1 til L 4, hvor jeg kommente-
rede på henvendelsen og blandt andet anførte, at lovforslaget har til formål at sikre, at det
er køretøjets værdi på udførelsestidspunktet, der er afgørende for, hvor stor en eksport-
godtgørelse, der kan opnås.
Det bemærkes til det anførte om, at standen ikke ændrer sig efter anmodning om eksport-
godtgørelse, at de anmeldte køretøjer ikke nødvendigvis er afmeldte på dette tidspunkt og
derfor ikke altid holder stille som salgsklargjorte. Standen kan derfor ændre sig inden ud-
sendelse af landet.
Forslaget om at indføre en grænse på 3 måneder skal således sikre rimelig tid til at udføre
køretøjet og samtidig sikre, at værdifastsættelsen af køretøjet på anmodningspunktet sva-
rer til værdien på udførelsestidspunktet. Retten til eksportgodtgørelse fortabes dog ikke i
tilfælde af, at anmodningen afvises, da det er muligt at indsende en ny anmodning om
godtgørelse, hvis det ikke har været muligt at udføre køretøjet inden for fristen. Der er
dermed tilstræbt den nødvendige balance.
Side 2 af 2