Skatteudvalget 2023-24
L 4
Offentligt
2796670_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatnings-
overenskomster m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 5. december 2023.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, om yderligere kommentar til lovforslagets indflydelse på importen af autocampere
2796670_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2023 fra Danmarks Frie Au-
toCampere, jf. L 4 - bilag 11.
Svar
Danmarks Frie AutoCampere stiller sig tilfreds med besvarelsen af SAU L 4
spm. 13 og
spm. 3.
Danmarks Frie AutoCampere anfører dog, at Skatteministeriets beregningseksempel i
SAU L 4
svar på spm. 3
virker lidt ”tænkt”.
Herudover har Danmarks Frie AutoCampere fremsendt beregningseksempler med ud-
gangspunkt i lovforslaget.
Kommentar
For så vidt angår beregningseksemplet i besvarelsen af SAU L 4
spm. 3, tager dette af-
sæt i to brugt-importerede autocampere af samme mærke og model med første registre-
ring i 2020 og importeret til og indregistreret i Danmark i 2023. Den ene har anvendt
målt forbrug mv., og den anden har anvendt formelberegning. Oplysningerne om de på-
gældende autocampere er fundet på
www.bilstatistik.dk.
Med hensyn til de fremsendte beregningseksempler er det forventningen, at formelbereg-
ningen fremadrettet kun skal anvendes i et meget begrænset antal tilfælde, da det vil være
oplysningerne fra COC-dokumentet, der skal anvendes, og at der derfor vil være tale om
langt mindre stigninger, jf. eksemplet i besvarelsen af SAU L 4
spm. 3.
I forhold til eksemplerne med en stigning i registreringsafgift på fx 142.944 kr. for en die-
seldreven EURO 6 autocamper er det forudsat, at den pågældende autocamper betaler re-
gistreringsafgift efter reglerne for personbiler i registreringsafgiftslovens § 4 og dermed
betaler et CO
2
-tillæg på 812 kr. pr. gram for de ekstra gram, som den nye formel medfø-
rer.
1
Dvs. 142.944= 812x (382-206). Det er samtidig forudsat, at bilen har en køreklar
vægt på 2.600 kg.
Det følger dog af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, der gælder for autocampere, at:
”Køretøjer,
der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, afgiftsberigtiges efter § 4. For køretøjer
som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt på mindst 2 t, der er indrettet med adgang til opredning af
egentlige sovepladser for mindst 2 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til be-
boelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Afgiften beregnet efter 2. pkt. skal for køretøjets sam-
lede værdi eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 45 pct. af resten.”
Samtidig fremgår det af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 9, at:
1
De 812 kr. er grundbeløb i 2010-niveau og i 2023 udgør den 990 kr., jf.
Gældende satser for registreringsafgiften - Skatte-
ministeriet (skm.dk)
Side 2 af 3
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, om yderligere kommentar til lovforslagets indflydelse på importen af autocampere
2796670_0003.png
”For
benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for hele
CO
2
-udledningen med den laveste sats, jf. stk. 2.”
For at en autocamper med en køreklar vægt på 2.600 kg skal betale det høje CO
2
-tillæg på
812 kr. skal den altså ikke være omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., fx fordi den er indrettet
med adgang til opredning af egentlige sovepladser for kun 1 person.
Skatteministeriet er ikke bekendt med, at der findes sådanne nye autocampere på det dan-
ske marked og vurderer derfor ikke, at eksemplerne med stigninger i registreringsafgiften
på omkring 100.000 - 150.000 kr. er retvisende.
Side 3 af 3