Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147
Offentligt
2859828_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 158
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. marts 2024
Besvarelse af spørgsmål 158 alm. del stillet af udvalget den 29. februar
2024 efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren anmode om Finanstilsynets vurdering af, om regeringens
udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk bankkonto vil gøre
det nemmere at foretage hvidvask samt anden økonomisk kriminalitet un-
der ministerens ressortområde? Herunder ønskes tilsynets vurdering af,
hvorvidt danske myndigheder og banker har ringere kontrolmulighed af
udenlandske bankkonti i forhold til deres kontrolmuligheder i danske ban-
ker.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Finanstilsynet
fører tilsyn med finansielle virksomheders m.fl., herunder
pengeinstitutters, overholdelse af den danske hvidvasklov. Pengeinstitutter
i udlandet vil være under tilsyn af tilsynsmyndigheden i det land, hvor pen-
geinstituttet er beliggende.
Hvidvaskloven fastsætter krav om, at pengeinstitutter skal vide, hvem deres
kunder er, og overvåge, om kundernes transaktioner kan være mistænke-
lige. Det gælder både kundernes indenlandske og udenlandske transaktio-
ner. Hvidvaskloven indeholder ikke krav om, at danske pengeinstitutter
skal gennemføre kundekendskabsprocedurer på en person, som råder over
en konto i et udenlandsk pengeinstitut. Den forpligtelse påhviler det uden-
landske pengeinstitut.
Det danske pengeinstitut har efter hvidvaskloven pligt til at undersøge bag-
grunden for og formålet med transaktioner, transaktionsmønstre og aktivi-
teter, hvor der kan være mistanke om eller rimelig grund til at formode, at
disse har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terro-
risme. Hvis en kunde
f.eks. en dansk arbejdsgiver
foretager en transak-
tion til en konto i et pengeinstitut i et andet land, og det danske pengeinstitut
vurderer, at transaktionen er usædvanlig eller mistænkelig, skal pengeinsti-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 147 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om ministeren som opfølgning på ERU alm. del – spørgsmål 158 kan anmode Finanstilsynet om svar på, hvorvidt Finanstilsynet vurderer, at pengeinstitutter i forbindelse med lønoverførsler til lande uden for EU i mange tilfælde stadig vil skulle udføre ekstra kontrol af lovligheden af overførslerne, f.eks. ved at bede om dokumentation for udbetalt løn og indeholdt skat?
2/2
tuttet undersøge forholdet og underrette Hvidvasksekretariatet, hvis mis-
tanken ikke kan afkræftes. Et pengeinstitut i et EU- eller EØS-land vil være
underlagt tilsvarende forpligtelser ved modtagelse af en transaktion fra ud-
landet (f.eks. fra Danmark).
Pengeinstitutter omfattet af den danske hvidvasklov vil således være un-
derlagt de samme forpligtelser, herunder transaktionsovervågning, under-
søgelsespligt og evt. underretningspligt, uanset om en transaktion sendes
til en anden dansk bankkonto eller om den sendes til en udenlandsk konto.
Hvis transaktionen sendes til et højrisikoland, er det alt andet lige mere
risikofyldt, end hvis transaktionen sendes til et andet EU- eller EØS-land
eller et andet pengeinstitut i Danmark. Derfor foreskriver hvidvaskloven,
at pengeinstitutter skal foretage en række yderligere foranstaltninger af mi-
tigerende karakter, når der gennemføres transaktioner, der involverer høj-
risikotredjelande.
Det er derfor Finanstilsynets opfattelse, at hvidvaskloven således allerede i
dag indeholder krav om mitigerende foranstaltninger ved overførsler både
indenfor Danmark og ud af Danmark, herunder yderligere foranstaltninger
ved eksempelvis overførsler til højrisikotredjelande.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov