Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 84 Bilag 5
Offentligt
2796837_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 6. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Permanent uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling rede-
gøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan støtte op om
lovforslaget og mener, at det er godt, at ordningen gøres
permanent. EL finder dog, at det er et problem, at der i
ordningen stilles krav om, at de ledige, der i forvejen har
en erhvervsuddannelse, ikke må have brugt den inden for
de seneste 5 år, hvis de vil gøre brug af ordningen. Mange
har, inden de blev ledige, kæmpet for at blive i deres job
og fag, selv om de er fysisk eller psykisk nedslidte. Disse
personer kommer altså lige fra et fag, som de ikke længere
kan arbejde i, og derfor er de ikke berettiget til 110 pct.
dagpengesats, hvis de vil starte på en ny erhvervsuddannel-
se. EL mener derfor, at ordningen også burde omfatte ledige
med en erhvervsuddannelse, der ikke længere kan arbejde i
deres hidtidige fag.
EL mener også, at ledige, der i forvejen har en videre-
gående uddannelse, kan have brug for at skifte til en ny
branche. Det kunne f.eks. være de mange pædagoger og
lærere, der har været syge af stress og derfor har lyst til at
skifte til en af de mange erhvervsuddannelser, hvor der er
mangel på arbejdskraft. I dag har denne gruppe ikke ret til at
bruge ordningen. Det mener EL, at de skal have på lige fod
med faglærte ledige, der ikke længere kan arbejde i deres
hidtidige fag.
Den nuværende ordning giver kun ledige ret til at tage en
erhvervsuddannelse, men der er som bekendt også mangel
på arbejdskraft i fag, der kræver en videregående uddan-
nelse. Det gælder f.eks. pædagoger, sygeplejersker og lære-
re. EL mener derfor også, at uddannelsesløftet burde give ret
til at tage en professionsuddannelse, hvis uddannelsen står
på positivlisten over mangelområder.
Ifølge lovforslaget må ordningen desuden kun omfatte en
tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne. EL mener,
at jo flere ledige, der kan få en erhvervsuddannelse, jo bedre
er det – både for den ledige og for arbejdsmarkedet. Når so-
cial- og sundhedsuddannelserne i volumen fylder så meget
i ordningen, kan grænsen på en tredjedel gå ud over andre
uddannelsesområder, f.eks. inden for den grønne omstilling.
For at gøre det så attraktivt som muligt for de ledige at
tage en uddannelse, mens de er ledige, mener EL også, at
satsen bør sættes op fra 110 pct. til 125 pct. af den individu-
elle dagpengesats.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er glad for, at
ordningen med, at ufaglærte eller faglærte med en forældet
uddannelse får ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse
og modtage dagpenge med 110 pct. af den hidtidige dag-
pengesats, nu permanentgøres. Vi har brug for langt flere
erhvervsuddannede, og vi ved, at ordningen virker.
DF havde gerne set, at positivlisten havde dækket mere
end en tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne, så
flere uddannelser kunne omfattes af positivlisten. Alt i alt er
det dog et rigtig godt forslag, som DF naturligvis støtter.
AX029426
L 84 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet 6/12-23
2796837_0002.png
2
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2023 og var
til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27.
april 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
141. Den 14. november 2023 sendte beskæftigelsesministe-
ren høringssvarene, et høringsnotat og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som forven-
tes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
Louise Schack Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3