Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 67 Bilag 6
Offentligt
2791691_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om
arbejdsskadesikring
(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på
asbestområdet og anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling re-
degøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af ALT):
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om ar­
bejdsskadesikring og udlændingeloven
6)
Efter § 2 indsættes:
(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret ar-
bejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om
initiativer på asbestområdet og anbefalinger fra det midlerti-
dige AMO-udvalg m.v.).«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
2)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 49 d
ændres »herunder
om formen for udlevering af oplysninger m.v.« til: »herun-
der om formen m.v. for udlevering af oplysninger.«
[Lovteknisk ændring, der præciserer bestemmelsens ind-
hold]
3)
Efter nr. 19 indsættes:
»01.
I
§ 74, stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk.
5«.«
[Korrektion af henvisning]
4)
I
nr. 28
ændres i
den indledende tekst
»før overskriften
før § 81« til: »i
kapitel 13 a«.
[Lovteknisk ændring, der præciserer bestemmelsens ind-
hold]
5)
I
nr. 30
ændres »§ 81 a, stk. 4, 3. pkt.« til: »§ 81 a, stk.
4, 4. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
Ny paragraf
AX029324
L 67 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 29/11-23
2791691_0002.png
2
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10.
august 2023, som ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 a, stk. 18, nr. 5,
ændres »alvorlige udeståender med
Arbejdstilsynet« til: »strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som
ikke er efterkommet«.«
[Forslag om, at en virksomhed på tidspunktet for en fast-
trackcertificering ikke må have strakspåbud fra Arbejdstilsy-
net, som ikke er efterkommet]
Til § 3
7)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 8]
8)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 01.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Forslag om, at udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den foreslåede æn-
dring af udlændingeloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således
at den også omfatter udlændingeloven.
Til nr. 2
Det foreslås at omformulere § 49 d, således at »m.v.«
rykkes for at præcisere, at det relaterer sig til »formen« og
ikke til »oplysninger«.
Der er tale om en teknisk ændring, der præciserer be-
stemmelsens indhold.
Til nr. 3
Der er tale om en korrektion af henvisningen.
Til nr. 4
Der er tale om en omformulering, der præciserer bestem-
melsens placering i loven.
Til nr. 5
Der er tale om en korrektion af henvisningen.
Til nr. 6
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, at
der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlæn-
ding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
hos en virksomhed, der er certificeret efter § 9 a, stk. 18,
og hvor a) ansættelsen indebærer en årlig aflønning med et
mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 3, b) ansættelsen indebæ-
rer, at udlændingen skal arbejde som forsker, jf. § 9 a, stk. 2,
nr. 4, c) ansættelsen indebærer et uddannelsesophold på højt
kvalificeret niveau, d) udlændingens ophold i Danmark ikke
overstiger 90 dage pr. år regnet fra udlændingens indrejse
her i landet, eller e) ansættelsen indebærer en årlig aflønning
med et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 13, når de for-
udgående 3 måneders sæsonkorrigerede bruttoledighed på
ansøgningstidspunktet i gennemsnit ikke har oversteget et
af udlændinge- og integrationsministeren fastsat niveau, jf.
§ 9 a, stk. 32, og virksomheden dokumenterer, at stillingen
på ansøgningstidspunktet har været slået op på Jobnet og
EURES-portalen i minimum 2 uger (den såkaldte fasttrack-
ordning).
En udlænding, som har indgået aftale om ansættelse i en
certificeret virksomhed, kan påbegynde ansættelsen, selv om
Styrelsen for International Rekruttering og Integration ikke
har meddelt opholdstilladelse, hvis udlændingen har betalt
gebyr, indgivet ansøgning om opholdstilladelse og har fået
en foreløbig tilladelse til at påbegynde arbejdet. Dette følger
af udlændingelovens § 9 a, stk. 17.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, at en
virksomhed efter ansøgning kan certificeres, hvis virksom-
heden 1) senest samtidig med indgivelse af ansøgningen har
betalt et gebyr, jf. § 9 h, stk. 1, 2) er omfattet af en kollektiv
overenskomst eller på tro og love erklærer, at ansættelse i
virksomheden sker på sædvanlige vilkår, 3) har mindst ti
fuldtidsansatte i Danmark, 4) ikke er omfattet af en lovlig
arbejdskonflikt på tidspunktet for certificeringen, 5) ikke på
tidspunktet for certificeringen har alvorlige udeståender med
Arbejdstilsynet, 6) ikke inden for det seneste år forud for
certificeringen er straffet mere end to gange efter § 59, stk.
5, eller § 60, stk. 1, eller er ifaldet straf efter § 59, stk.
5, eller § 60, stk. 1, i form af en bøde på 60.000 kr. eller
strengere straf, når virksomheden beskæftiger færre end 250
fuldtidsansatte, henholdsvis 100.000 kr. eller strengere straf,
når virksomheden beskæftiger 250 fuldtidsansatte eller dero-
ver, og 7) har deltaget i et forudgående vejledningsmøde i
Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Certificering forudsætter således bl.a., at virksomheden
på tidspunktet for certificeringen ikke har alvorlige udestå-
ender med Arbejdstilsynet, jf. § 9 a, stk. 18, nr. 5. Styrel-
sen for International Rekruttering og Integrations vurdering
heraf tager i dag udgangspunkt i Arbejdstilsynets smileyord-
ning. En virksomhed må således ikke på tidspunktet for cer-
tificeringen have en rød smiley. Der henvises til Folketings-
tidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 61 som fremsat,
side 11.
Med ændringen af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr.
5, foreslås det, at en virksomhed på tidspunktet for certifice-
ringen ikke må have et strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som
ikke er efterkommet.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at
Arbejdstilsynets smileyordning erstattes af en ny visnings-
ordning, som bl.a. vil vise, om Arbejdstilsynet har været
på besøg på en virksomhed, samt om virksomheden har
fået en afgørelse. Ændringen skal endvidere ses i sammen-
hæng med den foreslåede ændring af arbejdsmiljølovens §
77, hvorefter de hidtil gældende reaktionsmuligheder, som i
dag betegnes som henholdsvis »strakspåbud« og »forbud«,
fremover samlet vil skulle betegnes som »strakspåbud«.
Forslaget betyder, at virksomheder, der ansøger om at
blive certificeret efter udlændingelovens § 9 a, stk. 18, ikke
L 67 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 29/11-23
2791691_0003.png
3
fremover må have et strakspåbud under Arbejdstilsynets nye
visningsordning, som ikke er efterkommet.
Det bemærkes, at strakspåbud vil omfatte en sammen-
lægning af de reaktionsmuligheder, som i dag udløser en-
ten en rød eller en gul smiley. Den foreslåede ændring af
udlændingeloven indebærer derfor, at en bredere gruppe af
virksomheder berøres af lovgivningen. Langt de fleste virk-
somheder efterkommer dog et strakspåbud ved tilsyn med
det samme, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet
ikke umiddelbart vurderer, at der vil blive meddelt flere
afslag på certificering som følge af forslaget.
Det bemærkes, at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration, inden styrelsen træffer afgørelse om certifi-
cering, vil partshøre, hvis en virksomhed, der har modtaget
et strakspåbud, endnu ikke har efterkommet det. Det svarer
til, hvad Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion i dag gør i sager, hvor en virksomhed, der søger om
fasttrackcertificering, er blevet tildelt en rød smiley.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af
ændringsforslag nr.8
Til nr. 8
Med ændringen foreslås det, at udlændinge- og integrati-
onsministeren skal kunne fastsætte tidspunktet for ikrafttræ-
delse af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9
a, stk. 18, nr. 5. Den foreslåede ændring skal ses i sammen-
hæng med lovforslagets § 3, stk. 2, om, at beskæftigelsesmi-
nisteren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforsla-
gets § 1, nr. 7, 10, 11, 22-25, 27, 32 og 33, idet ikrafttrædel-
se af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9 a,
stk. 18, nr. 5, er afhængig af ikrafttrædelse af den foreslåede
ændring af arbejdsmiljølovens § 77, jf. lovforslagets § 1, nr.
23 og 24.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2023 og var
til 1. behandling den 16. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15.
august 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 230 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 2. novem-
ber 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Tanja Larsson (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Louise Schack Elholm (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
50
23
15
15
14
14
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
7
5
3
1
1
1
L 67 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 29/11-23
2791691_0004.png
4
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
10
9
7
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
3