Erhvervsudvalget 2023-24
L 38 Bilag 5
Offentligt
2776974_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [9. november 2023]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer,
lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love
(Realkreditbelåning af havvindmøller, styrkelse af Finanstilsynets tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsforsikringer
hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 11 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af [udvalget]:
Til titlen
1)
I
fodnoten
til lovforslagets titel indsættes efter »EU-
Tidende 2019, L 314, side 64,«: »Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om
ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens over-
holdelse, EU-Tidende, L 430, side 1,«.
[Tilføjelse af henvisning til EU-direktiv i lovforslagets fod-
note]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
fodnoten
til
lovens titel ændres »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016,
nr. L 194, side 1,« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016 (NIS-direktivet),
EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,«.
[Rettelse af eksisterende mangel i lovens fodnote]
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
Efter § 56 indsættes:
Ȥ 56 a.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader,
som berører et forsikret køretøj, og for forsikringsselska-
ber der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksom-
hed.««
[Bemyndigelse til erhvervsministeren]
DokumentId
Journalnummer
L 38 - 2023-24 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2776974_0002.png
2
Til § 2
4)
Efter nr. 6 indsættes:
»01.
I
§ 29, stk. 4,
ændres »nr. 6« til: »nr. 7«.«
[Konsekvensændring af henvisning som følge af ryknings-
klausul]
Til § 3
5)
Efter nr. 19 indsættes:
»01.
I
§ 8, stk. 2, nr. 1,
der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk.
6« til: »stk. 8«.
02.
I
§ 8, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk.
3«.«
[Konsekvensændringer i henvisninger som følge af ryk-
ningsklausuler]
Til § 9
6)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
Efter § 71 indsættes før overskriften før § 72:
Skadesattester for motoransvarsforsikringer
§ 71 a.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader,
som berører et forsikret køretøj, og for forsikringsselskaber
der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.«
[Bemyndigelse til erhvervsministeren]
7)
Efter nr. 2 indsættes:
»02.
I
§ 322
indsættes efter »§ 56,«: »§ 56 a,«, og efter »§
70, stk. 2,« indsættes: »§ 71 a,«.
03.
§ 335, nr. 94,
affattes således:
»94.
I
§ 70, stk. 1
og
7,
og
§ 71, stk. 1
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »finansiel virksomhed, en finansiel holdingvirksom-
hed og en forsikringsholdingvirksomhed« til: »finansiel
virksomhed og en finansiel holdingvirksomhed«.«
04.
Efter § 353 indsættes:
Ȥ 353 a.
I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023, foretages følgende
ændring:«
1.
I
§ 38, stk. 3,
og
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »omfattet
af lov om finansiel virksomhed« til: »omfattet af lov om
forsikringsvirksomhed«.«
[Tilføjelse af, at regler udstedt i medfør af den foreslåede
§ 56 a forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
nye regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a i lov
om forsikringsvirksomhed, konsekvensændring i lov om Det
Centrale Personregister, som følge af at de i CPR-loven
nævnte forsikringsselskaber og pensionskasser med virkning
fra den 1. januar 2024 omfattes af lov om forsikringsvirk-
somhed og sporglig rettelse]
Til § 13
8)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 105, stk. 3,
1. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »§ 105, stk. 2,«.
[Lovteknisk rettelse]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 105, stk. 3,
4. pkt.,
ændres »»§ 105, stk. 2« ændres til: »§ 105, stk. 3««
til: »»§ 105, stk. 2,« ændres til: »stk. 3««.
[Lovteknisk rettelse]
10)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
I
§ 107, stk. 1,
udgår », og om forsikringsselskabers
pligt til at udstede attester om erstatningskrav for skader,
som berører et forsikret køretøj, eller om, at der ikke forelig-
ger sådanne krav«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 14
11)
I
stk. 2
ændres »§§ 3 og 13« til: »§ 1, nr. 3, og §§ 3 og
13«.
[Tilføjelse af bestemmelse til ikrafttræden den 23. december
2023 for ændringer, som skal implementere nyt motorkøre-
tøjsforsikringsdirektiv]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021
om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring
for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens
overholdelse.
I fodnoten til lovforslagets titel er der ikke sket fyldest-
gørende henvisning til de EU-retsakter, som implementeres
ved lovforslaget.
Det foreslås, at der i fodnoten til lovforslagets titel ef-
ter »EU-Tidende 2019, L 314, side 64,« indsættes »Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24.
november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med for-
sikringspligtens overholdelse, EU-Tidende, L 430, side 1,«.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1, tilføjes en henvisning til
et EU-direktiv i fodnoten. Henvisningen i den gældende
fodnote er ufuldstændig.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 2 at ænd-
re »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L 194,
side 1,« til »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/1148/EU af 6. juli 2016 (NIS-direktivet), EU-Tidende
2016, nr. L 194, side 1,«.
L 38 - 2023-24 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2776974_0003.png
3
Til nr. 3
Lovforslagets § 3 implementerer dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november
2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsfor-
sikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikrings-
pligtens overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkø-
retøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse
(direktiv 2009/103/EF) indeholder i artikel 16 en forpligtel-
se for forsikringsselskaber til på begæring fra en forsikrings-
tager at udstede en skadesattest, der skal angå en periode på
fem år forud for dens udstedelse, vedrørende den anmoden-
des lovpligtige motorkøretøjsforsikring, og at forsikringsta-
ger skal modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.
Med motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16
nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester videreføres
uændret i den nye artikel 16. Der tilføjes endvidere regler
om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder
ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringssel-
skaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oply-
se om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn
til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af
præmier.
Den oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er im-
plementeret i § 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december
2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er
udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i færdselsloven, som er
Transportministeriets ressortansvar. § 107, stk. 1, i færdsels-
loven giver ikke mulighed for at udstede en bekendtgørelse,
der indeholder regler i overensstemmelse med de tilføjede
bestemmelser i artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirekti-
vet om brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af
præmie, og om forsikringsselskabers pligt til offentliggørel-
se af politik herom.
Det foreslås derfor at indsætte en ny § 56 a i lov om
finansiel virksomhed, der bemyndiger erhvervsministeren
til at fastsætte regler for udstedelse og brug af attester om
erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj,
for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skade-
sforsikringsvirksomhed.
Det er hensigten at udstede en ny bekendtgørelse om
udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for forsik-
ringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsik-
ringsvirksomhed, der forpligter forsikringsselskaber til på
begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest
vedrørende den anmodendes lovpligtige motorkøretøjsfor-
sikring.
Skadesattesten skal indeholde oplysning om erstatnings-
krav fra tredjemand for skader, der har relation til det for-
sikrede køretøj, eller hvis der ikke foreligger sådanne krav,
oplysning herom. Attesten skal angå en periode på fem år
forud for dens udstedelse, og forsikringstageren skal modta-
ge attesten inden 15 dage fra anmodningen. Disse regler vil
videreføre de allerede gældende regler i bekendtgørelse om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.
Den nye bekendtgørelse skal endvidere indeholde regler
om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder
ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringssel-
skaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oply-
se om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn
til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af
præmier. Disse regler vil være nye i forhold til reglerne i den
gældende bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkø-
retøjer m.v.
Det er endvidere hensigten i medfør af § 373, stk. 4, i
lov om finansiel virksomhed, at fastsætte regler om straf i
form af bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte
bestemmelser.
Formålet med den foreslåede nye § 56 a i lov om finan-
siel virksomhed, samt den nye bekendtgørelse om udstedel-
se og brug af attester om erstatningskrav for forsikringssel-
skaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirk-
somhed, er at gennemføre artikel 16 i motorkøretøjsforsik-
ringsdirektivet.
Den nye § 56 a i lov om finansiel virksomhed vil i med-
før af ændringsforslag nr. 11, som ændrer lovforslagets § 14,
stk. 2, træde i kraft den 23. december 2023. Dette skal sikre
overholdelse af fristen for gennemførelse af bestemmelser i
motorkøretøjsforsikringsdirektivet.
I medfør af § 335, nr. 81, i lov nr. 718 af 13. juni
2023 om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskas-
ser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber
m.v. (lov om forsikringsvirksomhed), ophæves §§ 55-60
a i lov om finansiel virksomhed pr. 1. januar 2024, som
en konsekvens af at regulering af forsikringsvirksomhed
udskilles fra lov om finansiel virksomhed til lov om forsik-
ringsvirksomhed. Den nye § 56 a vil derfor blive ophævet
pr. 1. januar 2024. Bestemmelsen erstattes af den foreslåede
tilsvarende § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed. Der hen-
vises til ændringsforslagets nr. 6.
Med ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt
i medfør af den foreslåede § 56 a i lov om finansiel virksom-
hed som affattet ved ændringsforslag nr. 3 forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som
affattet ved ændringsforslag nr. 6.
De gældende regler om forsikringsselskabers udstedelse
af attester om erstatningskrav for skader, som berører et
forsikret køretøj, i bekendtgørelse om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer mv., vil blive ophævet.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 2, nr. 6, indsættes et nyt nr. 6 i § 29,
stk. 1, i lov om forsikringsformidling.
Som følge af forslaget bliver § 29, stk. 1, nr. 6-8, til nr.
7-9.
I § 29, stk. 4, i lov om forsikringsformidling henvises der
til stk. 1, nr. 6, som bliver til stk. 1, nr. 7.
Det foreslås derfor at rette henvisningen i § 29, stk. 4, fra
»nr. 6« til »nr. 7«.
Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om
forsikringsformidling.
L 38 - 2023-24 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2776974_0004.png
4
Til nr. 5
Med lovforslagets § 3, nr. 13, indsættes stk. 6 og 7 i § 5 i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Med forslaget bliver stk. 6-8 til stk. 8-10.
I § 8, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber henvises der til §
5, stk. 6, som bliver til stk. 8.
Det foreslås på den baggrund i nr. 01, at i § 8, stk. 2, nr.
1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk. 6« til »stk. 8«.
Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om
en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Med lovforslagets § 3, nr. 19, indsættes et nyt stk. 2 i § 8
i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Som følge af forslaget bliver stk. 2-4 til stk. 3-5.
I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, henvises der til stk. 2, som
bliver til stk. 3.
Det foreslås på den baggrund i nr. 02, at i § 8, stk. 3, der
bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til »stk. 3«.
Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om
en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 3 implementeres dele af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. novem-
ber 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvars-
forsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikrings-
pligtens overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkø-
retøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse
(direktiv 2009/103/EF) indeholder i artikel 16 en forpligtel-
se for forsikringsselskaber til på begæring fra en forsikrings-
tager at udstede en skadesattest, der skal angå en periode
på fem år forud for dens udstedelse, vedrørende den anmo-
dendes lovpligtige motorkøretøjsforsikring og at forsikrings-
tager skal modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.
Med motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16
nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester videreføres
uændret i den nye artikel 16. Der tilføjes endvidere regler
om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder
ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringssel-
skaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oply-
se om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn
til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af
præmier.
Den oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er im-
plementeret i § 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december
2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er
udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i færdselsloven, som er
Transportministeriets ressortansvar. § 107, stk. 1, i færdsels-
loven giver ikke mulighed for at udstede en bekendtgørelse,
der indeholder regler i overensstemmelse med de tilføjede
bestemmelser i artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirekti-
vet om brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af
præmie, og en pligt for forsikringsselskabernes offentliggø-
relse af politik herom.
Det foreslås derfor at indsætte en ny § 71 a i lov om for-
sikringsvirksomhed, der giver erhvervsministeren hjemmel
til administrativt at fastsætte regler for udstedelse og brug
af attester om erstatningskrav for skader, som berører et
forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse
til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.
Det er endvidere hensigten i medfør af § 316, stk. 1, i
lov om forsikringsvirksomhed at fastsætte regler om straf i
form af bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte
bestemmelser.
Formålet med den foreslåede nye § 71 a i lov om forsik-
ringsvirksomhed er at sikre, at erhvervsministeren fortsat
kan fastsætte regler, som implementerer artikel 16 i motor-
køretøjsforsikringsdirektivet, når § 56 a i lov om finansiel
virksomhed bliver ophævet den 1. januar 2024.
Ved ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt
i medfør af den forslåede § 56 a i lov om finansiel virksom-
hed som affattet ved ændringsforslag nr. 3 forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som
affattet ved ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 7
Det følger af § 322 i lov om forsikringsvirksomhed, at
regler udstedt i medfør af en række regler i lov om finansiel
virksomhed forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af nye regler udstedt i medfør af en række regler i lov om
forsikringsvirksomhed.
Det foreslås på den baggrund i nr. 01, at i § 322 indsættes
efter »§ 56,« »§ 56 a,«, og efter »§ 70, stk. 2,« indsættes »§
71 a,«.
Det foreslåede vil medføre, at regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 56 a i lov om finansiel virksomhed, som
affattet ved ændringsforslag nr. 3, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af den fore-
slåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som affattet
ved ændringsforslag nr. 6.
Regler om udøvelse af forsikringsvirksomhed blev ved
lov nr. 718 af 13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed vide-
reført fra lov om finansiel virksomhed til en ny hovedlov om
forsikringsvirksomhed.
§ 335 i lov om forsikringsvirksomhed indeholder en ræk-
ke ændringer til lov om finansiel virksomhed, der har til
formål at udskille regulering af forsikringsvirksomhed, her-
under § 335, nr. 94, der ændrer i § 70, stk. 1 og 7, og § 71,
stk. 1, og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed.
Formålet med ændringen i lov om forsikringsvirksom-
hed er ifølge bemærkningerne til § 335, nr. 94, at fjerne
forsikringsholdingvirksomheder fra bestemmelserne, jf. Fol-
ketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 88 som
fremsat, side 641. Bestemmelsen fjerner dog ligeledes finan-
sielle virksomheder, idet bestemmelsen i stedet henviser to
gange til finansielle holdingvirksomheder. Der er tale om en
redaktionel fejl.
Det foreslås på den baggrund i nr. 02 at nyaffatte § 335,
nr. 94, i lov nr. 718 om forsikringsvirksomhed. Nyaffattelsen
vil medføre, at finansielle virksomheder fortsat er underlagt
reglerne i § 70, stk. 1 og 7, samt § 71, stk. 1 og stk. 3, 1.
pkt., i lov om finansiel virksomhed.
L 38 - 2023-24 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2776974_0005.png
5
Det følger af § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om
Det Centrale Personregister, at forsikringsselskaber og pen-
sionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt
pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsø-
jemed i henhold til lov om finansiel virksomhed, har ret til
at få en række oplysninger fra Det Centrale Personregister,
som blandt andet skal bruges i forbindelse med udbetalinger
af forsikringssummer eller pensioner til de berettigede.
Efter vedtagelsen af lov om forsikringsvirksomhed vil
forsikringsselskaber og pensionskasser ikke længere være
omfattet af lov om finansiel virksomhed. Lov om forsik-
ringsvirksomhed træder i kraft den 1. januar 2024. Der er
fejlagtigt ikke sket konsekvensrettelser i lov om Det Centra-
le Personregister i forbindelse med vedtagelsen af lov om
forsikringsvirksomhed.
Det foreslås på den baggrund i nr. 03, at i § 38, stk. 3, og
§ 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om Det Centrale Personregister æn-
dres »omfattet af lov om finansiel virksomhed« til »omfattet
af lov om forsikringsvirksomhed«.
Formålet med ændringen er at sikre, at forsikringsselska-
ber og pensionskasser efter den 1. januar 2024 har ret til at
få leveret oplysninger fra Det Centrale Personregister som
hidtil.
Til nr. 8
Den gældende § 105, stk. 3, 1. pkt., henviser til § 105,
stk. 2.
Henvisninger inden for samme paragraf bør ske uden
angivelse af paragrafnummer.
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås det derfor at ændre
»stk. 2« til »§ 105, stk. 2,« i lovforslagets § 13, nr. 4. Hen-
visningen til § 105 udgår derved af bestemmelsen, samtidig
med at der henvises korrekt til stk. 3.
Til nr. 9
Den gældende § 105, stk. 3, 4. pkt., henviser til § 105,
stk. 2.
Henvisninger inden for samme paragraf bør ske uden
angivelse af paragrafnummer.
Med ændringsforslagets nr. 9 foreslås det derfor at ændre
»»§ 105, stk. 2« ændres til »§ 105, stk. 3«« til »»§ 105,
stk. 2,« ændres til »stk. 3«« i lovforslagets § 13, nr. 5. Hen-
visningen til § 105 udgår derved af bestemmelsen, samtidig
med at der henvises korrekt til stk. 3.
Til nr. 10
Efter § 107, stk. 1, i færdselsloven kan transportministe-
ren fastsætte bestemmelser om forsikringspligtens gennem-
førelse, herunder om forsikringsselskabers pligt til at deltage
i en gensidig hæftelsesordning, i tilfælde af at et ansvarsfor-
sikringsselskab ikke opfylder sine forfaldne erstatningsfor-
pligtelser i henhold til de tegnede lovpligtige ansvarsforsik-
ringer, og om forsikringsselskabers pligt til at udstede atte-
ster om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret
køretøj, eller at der ikke foreligger sådanne krav.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede regler i bekendt-
gørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om ansvarsforsikring
for motorkøretøjer m.v.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at i § 107, stk.
1, udgår », og om forsikringsselskabers pligt til at udstede
attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsik-
ret køretøj, eller om, at der ikke foreligger sådanne krav«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslag nr. 6, der vil medføre, at regler om udstedelse af
skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf samles
i lov om forsikringsvirksomhed. Færdselslovens gældende
regler om skadesattester foreslås derfor ophævet.
Til nr. 11
Med motorkøretøjsdirektivet ændres reglerne om udste-
delse af skadesattester.
Med ændringsforslag nr. 11 foreslås det derfor i lovfor-
slagets § 14, stk. 2, at ændre »§§ 3 og 13« til »§ 1, nr. 3, og
§§ 3 og 13«.
Med ændringsforslaget vil bemyndigelsen til erhvervsmi-
nisteren i medfør af ændringsforslag nr. 3 træde i kraft den
23. december 2023.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslag nr. 6, der vil medføre, at regler om udstedelse af
skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf samles i
lov om forsikringsvirksomhed.
Reglerne skal implementere ændringer til artikel 16 i mo-
torkøretøjsforsikringsdirektivet. Fristen for implementering
er den 23. december 2023.
Lov om forsikringsvirksomhed træder imidlertid først i
kraft den 1. januar 2024.
Det er derfor nødvendigt at tilføje en tilsvarende bemyn-
digelse i § 56 a i lov om finansiel virksomhed, som skal
træde i kraft den 23. december 2023.
Den foreslåede bestemmelse i § 56 a i lov om finansiel
virksomhed er derfor tilføjet til oplistningen af regler ud-
stedt i medfør af regler i lov om finansiel virksomhed, som
forbliver i kraft, indtil de afløses eller ophæves i medfør af
regler i lov om forsikringsvirksomhed.
Bestemmelsen i § 56 a i lov om finansiel virksomhed
ophæves den 1. januar 2024 ved ikrafttrædelse af lov om
forsikringsvirksomhed.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [ 2 ] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 4. juli
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 216
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023
L 38 - 2023-24 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2776974_0006.png
6
sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [ 5 ] bilag på lovfor-
slaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3