Erhvervsudvalget 2023-24
L 37 Bilag 1
Offentligt
2759445_0001.png
Sekretariatet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
KRONPRINSESSEGADE 28
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 4. juli 2023
SAGSNR.: 2023 - 1770
ID NR.: 927135
-
forordning om digitale markeder
Ved mail af 23. maj 2023 har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anmodet om
lovforslag.
Ud fra en rets
betragtning
Konkurrence- og F
alle
oplysninger,
loven, udleveret.
en virksomhedssammenslutning og enhver anden juridisk person, hvilket
umiddelbart forekommer som en meget bred kreds.
skal opfordre til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overvejer,
hvilket i en retsstat er et
advokat og dennes klient
og kommer blandt andet
nogle
nde betydning,
. Til inspiration kan der
forarbejderne til
2022-23 (2. samling)).
ter fra elproduktion (L 68
www.advokatsamfundet.dk
1
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0002.png
Sekretariatet
afgivet
tilslutte
.
anske Advokater har
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
www.advokatsamfundet.dk
2
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0003.png
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0004.png
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Sendt pr. e-mail til specialkonsulent Erik Dahlberg ([email protected])
Den 29. juni 2023
Høring vedr. over forslag til Lov om beføjelser i forhold til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om digitale markeder (Forordning (EU)
2022/1925, Digital Markets Act, DMA)
Dansk Erhverv har modtaget ovenstående forslag i høring og har nedenstående bemærkninger til
forslaget.
Generelle bemærkninger
Det er Dansk Erhvervs opfattelse, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/1925
af 14. september 2022 om åbne og fair markeder i den digitale sektor og om ændring af direktiv
(EU) 2019/1937 og (EU) 2020/1828 (forordningen om digitale markeder) i udstrakt grad forføl-
gere samme mål, som artikel 101 og 102 TEUF og konkurrenceloven.
Dansk Erhverv anser det derfor for naturligt, at det i Danmark er Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen der har rollen som er national kompetent myndighed, og som via Det Europæiske Konkur-
rencenetværk, skal sikre samarbejdet og koordineringen med EU og de øvrige medlemsstaters na-
tionale kompetente myndigheder.
Det fremgår af lovudkastets indledende bemærkninger, at lovudkastet går videre end forordnin-
gens minimumskrav, idet forordningens artikel 38, stk. 7 ikke direkte forpligter medlemsstaterne
til at sikre, at den nationale kompetente myndighed har kompetence og undersøgelsesbeføjelser
til på eget initiativ at foretage en undersøgelse af en eventuel manglende overholdelse af for-
ordningens art. 5, 6 og 7.
Det fremgår videre af lovudkastet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens med beføjelserne i lov-
udkastet er nødvendige for at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bidrage aktivt til at vare-
tage danske erhvervs- og slutbrugeres interesser, når de benytter gatekeepernes platformstjene-
ster, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil kunne foretage undersøgelser og oversende rap-
porter til Kommissionen på basis af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indgående kendskab til
dels forordningen, dels det danske marked og danske forhold. Undersøgelser der kan foretages på
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens eget initiativ eller på baggrund af en klage fra danske er-
hvervs- og/eller slutbrugere af gatekeeperes centrale platformstjenester.
Side 1/3
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0006.png
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv støtter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ønske om at bidrage aktivt til at vare-
tage danske erhvervs- og slutbrugeres interesser, og har forståelse for ønsket om en eksplicit un-
dersøgelsesbeføjelse i dansk ret. Dansk Erhverv bemærker dog, at Europa Kommissionen, som
forordningens eneste kompetente håndhævelsesmyndighed, allerede har sådanne og mange
flere beføjelser.
Der henvises i lovudkastet gentagende gange til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beføjelser
og erfaring i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceloven og forordning (EU) 2019/1150
(Platform to business-forordningen). Dansk Erhverv er enig i, at relevant erfaring fra tilsvarende
områder har stor betydning, men bemærker at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke er er
håndhævelsesmyndighed i henhold til forordningen.
Dansk Erhverv støtter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tillægges de i lovudkastet omfat-
tede beføjelser i det omfang, sådanne beføjelser er nødvendige for at Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen kan udføre opgaven med at assistere Europa Kommissionen med dennes håndhævelse
af forordningen.
Dansk Erhverv finder det bemærkelsesværdigt, at lovudkastet ikke spejler forordningens retssik-
kerhedshensyn særligt i forhold til de specifikke beføjelser som lovudkastet giver Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Dansk Erhverv har bl.a. noteret sig, at lovudkastet ikke indeholder bestemmelser om fortrolighed,
om virksomhedernes ret til forsvar skal respekteres både i undersøgelsesprocessen og ved vedta-
gelse af eventuelle efterfølgende foranstaltninger, eller om retten til at udtale sig undervejs i un-
dersøgelsen, retten til at udtale sig om den påtænkte foranstaltning eller retten til at få prø-
vet tvangsmøder ved domstolene.
Specifikke bemærkninger
Lovudkastets § 2, nr. 2
Bestemmelsens henvisning til definitionen af centrale platformstjenester i artikel 2, nr. 5-13 i for-
ordningen om digitale markeder og samtidige oplistning af centrale platformstjenester virker
uhensigtsmæssig, da loven i så fald vil skulle ændres, såfremt der på et senere tidspunkt tilføjes
yderligere centrale platformstjenester.
Det kan overvejes at ændre bestemmelsen til blot at henvise til forordningens definition, ligesom
det for øvrigt er gjort i lovudkastets § 2, nr. 1, for så vidt angår definitionen af gatekeeper.
Lovudkastets § 5
Dansk Erhverv er generelt skeptisk overfor tiltag, der giver offentlige myndigheder hjemmel til at
forlange information om forretningshemmeligheder og lignende. Dansk Erhverv har desuagtet
forståelse for hensynet bag og nødvendigheden af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til brug
for styrelsens undersøgelse af en gatekeepers eventuelle manglende overholdelse af forordningens
2/3
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0007.png
DANSK ERHVERV
art. 5, 6 og 7, får beføjelse til bl.a. at kræve adgang til algoritmer og oplysninger om test samt for-
klaringer vedrørende disse.
Af retssikkerhedsmæssige hensyn, bør loven indeholde en eksplicit bestemmelse om fortrolighed
og tavshedspligt i forhold til de indsamlede oplysninger.
Lovudkastets § 7, stk. 2
Dansk Erhverv er kritisk overfor, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får muligheden for at
offentliggøre informationer fra en gatekeeper undersøgelse, samt dokumenter der indgår i en så-
dan undersøgelsessag, på et tidspunkt hvor der ikke er truffet afgørelse i sagen af den kompetente
myndighed. Det fremgår således af lovudkastets særlige bemærkninger til bestemmelsen, at Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen blot underretter Europa Kommissionen før en eventuel offentlig-
gørelse.
Lovudkastets § 7, stk. 3
Det fremgår af lovudkastets særlige bemærkninger til bestemmelsen, at den henvisning bestem-
-
begreb end drifts- og forretningshemmeligheder i offentlighedslovens forstand.
Dansk Erhverv er kritisk overfor, at lovudkastet dels ikke indeholder en specifik fortrolighedsbe-
stemmelse eller bestemmelse om tavshedspligt for så vidt angår de indsamlede oplysninger, der
ellers findes i forordningens artikel 36, dels at den spinkle henvisning der er, skal fortolkes snæ-
vert.
Lovudkastets § 9
Det fremgår af lovudkastets særlige bemærkninger til bestemmelsen, at daglige tvangsbøder er
tiltænkt situationer af hastende karakter. Nødvendigheden af en sådan bestemmelse fremgår ikke
helt klart, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen alene kan foretage indledende undersøgelser
og at Europa Kommissionen som håndhævende myndighed har en tilsvarende beføjelse.
Henset til den indledende karakter af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelser, det
generelle bødeniveau i Danmark og at der ikke er nogen tidsmæssig begrænsning på, hvor længe
der kan gives (daglige eller ugentlige) tvangsbøder, fremstår bødeniveauet på op til 5% af gatekee-
perens daglige omsætning, som meget højt.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for spørgsmål og uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen,
Tina Buur Johnsen
Chefkonsulent
3/3
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0008.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Att: Specialkonsulent Erik Dahlberg
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Sendt pr. e-mail til [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-025372
30. juni 2023
Høringssvar over forslag til Lov om beføjelser i forhold til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om digitale markeder (Forordning (EU)
2022/1925,
Digital Markets Act, DMA)
Høringssvaret er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for
konkurrenceret.
Bemærkninger til lovforslaget
§3
beføjelser
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, at Konkurrencerådet har det overordnede
ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af loven.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 3, stk. 2-3, og § 4, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan foretage undersøgelser af eventuel manglende overholdelse af
artikel 5-
anmodning til Kommissionen om at gennemføre markedsundersøgelser i henhold til
artikel 41 i forordningen.
Det fremgår endelig af forarbejderne til lovforslaget, at Konkurrencerådet skal
godkende konklusionerne i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse, inden
de sendes til Kommissionen (s. 27), og at Konkurrencerådet skal godkende en eventuel
anmodning til Kommissionen om at indlede en markedsundersøgelse i henhold til
artikel 41 i forordningen (s. 14).
Danske Advokater foreslår,
at pligten til at indhente Konkurrencerådets godkendelse
inden en undersøgelse eller anmodning sendes til Kommissionen skrives direkte ind i
loven i stedet for at være nævnt i forarbejderne.
Det vil give klarhed over Konkurrencerådets rolle og sikre, at Konkurrencerådet
godkender styrelsens undersøgelser og anmodninger, inden de sendes til
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0009.png
Kommissionen. Det vil samtidig bringe systematikken i lovforslagets § 3, stk. 1-3, på
linje med konkurrencelovens § 15, stk. 3. Efter konkurrencelovens § 15, stk. 3, 1. pkt.,
har Konkurrencerådet det overordnede ansvar for styrelsens administration af loven
(svarende til lovforslagets § 3, stk. 1). Efter konkurrencelovens § 15, stk. 3, 2. og 3. pkt.,
er det nærmere angivet, hvilke sager Konkurrencerådet træffer afgørelse i og
godkender (hvilket mangler i det fremsendte lovforslag).
Lovforslagets § 7
aktindsigt
Da det udelukkende er Kommissionen, der må håndhæve forordningen, kan
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrencerådet ikke på baggrund af en
undersøgelse efter § 4 træffe afgørelse om, at forordningens artikel 5-7 er overtrådt, jf.
også Til § 4 i lovforslagets specielle bemærkninger (s. 27).
Den undersøgte virksomhed vil uden en afgørelsessag ikke være beskyttet af
forvaltningslovens retssikkerhedsgarantier, herunder retten til partsaktindsigt og
partshøring. Det på trods af, at virksomheden er genstand for en
myndighedsundersøgelse, hvis konklusion kan være, at der efter Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens og Konkurrencerådets opfattelse er sket en overtrædelse af artikel
5-7 i forordningen (uden at der dermed træffes en forvaltningsretlig afgørelse).
Danske Advokater finder
dette særdeles retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Virksomheder skal ikke være genstand for en så indgribende undersøgelse og under
strafansvar være forpligtet til at afgive alle nødvendige oplysninger (jf. §§ 5 og 9) uden
samtidig at have rettigheder som part og dermed mulighed for at få aktindsigt i
undersøgelsen, blive hørt over undersøgelsens konklusioner, mv.
Danske Advokater foreslår
på den baggrund, at der i lovforslaget indsættes en
bestemmelse om, at forvaltningslovens regler finder anvendelse på de virksomheder,
der er genstand for en undersøgelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det vil bringe lovforslaget på linje med konkurrenceloven og samtidig løse praktiske
udfordringer for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor en sag som overvejet i
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.3.2. (s. 15n)
starter op som en
konkurrencesag, men efterfølgende udvikler sig til en sag om overtrædelse af
forordningen.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid til
rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
[email protected]
2/2
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0010.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Sendt til: Specialkonsulent Erik Dahlberg ([email protected])
3. juli 2023
Høringssvar vedr. lov om beføjelser i forhold til forordning om digitale
markeder (DMA)
Danske Medier har med tak modtaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens (herefter Styrelsen) hø-
ring over lov om beføjelser i forhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om digitale mar-
keder (EU-forordning 2022/1925, Digital Market Act). Danske Medier kan i sin væsentlighed støtte
lovudkastet, men ønsker i det følgende at fremkomme med en række bemærkninger til lovudkastets
betydning for den danske mediebran-
che.
Indledningsvist ønsker Danske Medier at bemærke, at det er foreningens forventning, at forordnin-
gen om digitale markeder vil sikre en mere fair konkurrencesituation på det digitale marked, sørge
for, at mindre aktører i langt højere grad end i dag beskyttes mod store dominerende aktører (gate-
keepers) og fremme europæisk digital innovation, økonomisk vækst og beskæftigelse.
Danske medievirksomheder oplever dagligt, hvordan markedssituationen påvirkes negativt af mangel
på konkurrence og hvordan enkelte aktører definerer markedsforholdene med det resultat, at dan-
ske mediers indtægter på annoncemarkedet daler drastisk (se graf nederst), og at innovationen på
markedet begrænses. Dette skader i sidste ende forbrugerens valgmuligheder, udbuddet af medie-
tjenester, innovationskraft, beskæftigelse og slutteligt samfundsøkonomien.
Danske Medier har følgende konkrete bemærkninger til lovudkastets indhold:
Kapitel 1 Anvendelsesområde og definitioner
Foreningen bakker op om at tildele Styrelsen beføjelser til at understøtte Europa-Kommissionen i at
sikre tilstrækkelig og effektiv håndhævelse af forordningen. Styrelsens fortsatte fokus på domineren-
de spilleres adfærd på digitale markeder er helt afgørende for muligheden for at drive bæredygtige
medievirksomheder i Danmark. Danske Medier opfordrer derfor Styrelsen til at udnytte disse befø-
jelser til fulde.
Foreningen støtter Europa-Kommissionens omfattende beføjelser til at gribe ind over for digitale
aktørers dominerende adfærd. Foreningen opfordrer endvidere Styrelsen til at understøtte dette
arbejde på bedst mulig vis og aktivt bidrage til mellemstatsligt samarbejde med henblik på målrettet
og effektivt at bidrage til Europa-Kommissionens håndhævelsesarbejde.
Foreningen mener, at forslagets definitioner har det rigtige sigte. Her kan det bemærkes, at de om-
fattede gatekeepers har meget stor indflydelse på publicistiske mediers muligheder for at kunne
varetage deres funktion i et demokratisk samfund og drive forretning på fair markedsvilkår.
1
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Foreningen opfordrer Styrelsen til fortsat at afsøge og udnytte muligheder for at iværksætte nationa-
le tiltag for at understøtte det danske marked og aktører bedst muligt. Konkret opfordrer foreningen
Styrelsen til at sætte ind over for, at gatekeepere ukontrolleret indsamler kunde- og brugerdata på
tværs af tjenester til at konkurrere direkte eller indirekte mod virksomheder, der ikke selv har indsigt
i samme data.
Derfor opfordrer foreningen Styrelsen til at sikre indsigt i alle de oplysninger, som gatekeepere ind-
samler om deres tjenester og brugere og at der sikres mulighed for at operere frit på andre konkurre-
rende platforme.
Kapitel 2 - Beføjelser
Foreningen bakker op om, at det overordnede ansvar for loven placeres i Konkurrencerådet, og at
Styrelsen udpeges som kompetent myndighed. Denne position bør opretholdes med passende ind-
dragelse af øvrige, relevante myndigheder, som fx Datatilsynet.
Styrelsen bør løbende indgå i en strukturel dialog med relevante aktører med henblik på at agere
aktivt i henhold til bestemmelserne i lovudkastets §3, stk. 3 samt §4 med henblik på at modtage in-
put til at kunne fremsætte anmodninger om markedsundersøgelser til Europa-Kommissionen, under-
søge manglende overholdelse af forordningen samt af egen drift at kunne undersøge modtagne kla-
ger.
Øvrige bemærkninger:
Foreningen ærgrer sig over, at det ikke lykkedes at finde tilstrækkelig opbakning til forslaget om at
inkludere en bestemmelse der kunne muliggøre publicistiske medier ret til kollektiv forhandling og
opfordrer til, at dette snarest muligt forfølges i andre sammenhænge.
Danske Medier står naturligvis til rådighed, såfremt ministeriet ønsker ovenstående bemærkninger
uddybet. Henvendelser herom kan rettes til rådgiver Anne Hedeager Bentsen eller undertegnede.
Med venlig hilsen
Danske Medier
Mads Brandstrup
Adm. direktør
Side 2 af 3
L 37 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759445_0012.png
Kilde: Online Markedsstatistik, Danske Medier Research
Side 3 af 3