Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 23 Bilag 3
Offentligt
2764353_0001.png
Sagsnr. 2023-00252
10. oktober 2023
AKH/hn
Lovforslag vil betyde stor forringelse af tjenestemænds erstatning
for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader.
-
Aftalekredsen bag aftale om
forbedret arbejdsskadesystem
gøres opmærksom
på, at alle tjenestemænd (politi, fængsel, forsvar m.fl.) vil få nedsat deres erstat-
ning for erhvervsevnetab.
Forringelsen, som der er lagt op til i det lovforslag, der forventes fremsat oktober
2023, kan ikke læses ud af den politiske aftale fra september 2022.
Aftalepartierne er formentlig ikke klar over, hvad de på dette (og andre) punkter an-
giveligt har indgået aftale om.
-
-
Beskæftigelsesministeren har trods indsigelser i høringssvar fra bl.a. FH og Danske Advoka-
ter fastholdt, at alle tjenemænd skal have forringet deres erstatning i forhold til gældende
regler, jf. høringsnotat udsendt til partierne den 23. august 2023.
Det er derfor magtpåliggende for de faglige organisationer, der har tjenestemænd som med-
lemmer at gøre opmærksom på, at f.eks. politi- og fængselsbetjente, der efter gældende regler
har krav på erstatning, når en fysisk eller psykiske arbejdsskade forringer deres erhvervsevne,
fremover risikere ikke at være berettiget til erstatning eller vil opleve at få deres erstatning
nedsat i betydelig grad.
Lovforslaget
om forenklet og standardiseret fastsættelse af erstatning for erhvervsevnetab
bygger på, at kun indtægter, der indgår i indkomstregistret skal medregnes. Det betyder, at
værdien af den pension, som tjenestemænd optjener, ikke længere skal indgå i fastsættelse
af, om den tilskadekomne tjenestemand har et indtægtstab. Forklaringen er rent bureaukra-
tisk. Modsat alle andre lønmodtagere, hvor der foretages indbetaling til et pensionsselskab, er
værdien er tjenestemandspension ikke forbundet med nogen pensionsindbetaling.
Gennemføres forslaget, har tjenestemandspension ikke længere nogen erstatningsmæssig
værdi efter arbejdsskadereglerne. Det betyder, at erstatning til tjenestemænd forringes med
minimum 20 %. Det vil betyde, at mange slet ingen erstatning vil få (da de ikke kommer op
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2764353_0002.png
på minimumserstatning, der er 15 %), og andre vil kunne opleve forringelser på over 50 %,
se vedlagte 3 beregningseksempler. Som det fremgår,
forringes erstatningen i eksemplerne
med ml. 1,1 – 1,8 mio. kr. (skattefri).
Lovforslaget
vil være ensbetydende med en helt urimelig og uforklarlig negativ forskelsbe-
handling af tjenestemænd, der i øvrigt i særlig grad er udsatte for skader under arbejde for
samfundet, der nedsætter deres evne til arbejde. Forskelsbehandlingen består i, at værdien af
alle andre lønmodtagers pensionsopsparing medregnes, når der tilkendes erstatning for er-
hvervsevnetab.
Tjenestemænd skal efter de gældende regler allerede tåle fradrag i deres erstatning, når de får
tilkendt tilskadekomstpension (§ 28 i arbejdsskadesikringsloven). Der gælder ingen tilsva-
rende fradragsregel, når ikke-tjenestemænd får udbetalt forsikringsydelse for nedsat erhvervs-
evne. Beskæftigelsesministeren har nægtet at afskaffe fradragsreglen.
Det forekommer helt uforståeligt, når værdien af tjenestemandspension med lovforslaget
ikke længere skal indgå i erstatningsfastsættelsen.
Tjenestemand - 40 år på afgørelsestidspunktet.
Eksempel 1
Indtægt før skaden
Pension 15 %
Årsløn
Indtægt efter skaden
EET nugældende
EET forslag
175/575
100/500
500.000
75.000
575.000
400.000
30%
20%
Årlig ydelse
§ 28 - fradrag*
Erstatning nugældende 575.000 x 0,92 x 0,83 x 30 %
131.721 -
60.000
Erstatning forslag
500.000 x 0,92 x 0,83 x 20 %
76.360 -
60.000
Mindre erstatning
55.361
I procent
42,03%
Mindre kapitaliseret erstatning
faktor
20,876
* skønnet fradrag, der afhænger antal optjente pensionsår ved afsked.
Eksempel 2
Indtægt før skaden
Pension 15 %
Årsløn
Indtægt efter skaden
EET nugældende
EET forslag
375/575
300/500
71.721
16.360
55.361
77,19%
1.155.716
500.000
75.000
575.000
200.000
65%
60%
Årlig ydelse
§ 28 - fradrag
Erstatning nugældende 575.000 x 0,92 x 0,83 x 65 %
285.396 -
60.000
Erstatning forslag
500.000 x 0,92 x 0,83 x 60 %
229.080 -
60.000
Mindre erstatning
56.316
I procent
19,73%
Mindre kapitaliseret erstatning
faktor
20,876
* skønnet fradrag, der afhænger antal optjente pensionsår ved afsked.
225.396
169.080
56.316
24,99%
1.175.642
2.
L 23 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 10/10-23 fra Politiforbundet, Fængselsforbundet, HKKF Soldaternes Fagforening og Centralforeningen for Stampersonel om forringelse af tjenestemænds erstatning for erhvervsevnetab som følge af arbejdsskader
2764353_0003.png
Eksempel 3
Indtægt før skaden
Pension 15 %
Årsløn
Indtægt efter skaden
EET nugældende
EET forslag
125/575
50/500
500.000
75.000
575.000
450.000
22%
10%
Afrundet
20%
0%
Årlig ydelse
Erstatning nugældende 575.000 x 0,92 x 0,83 x 20 %
Erstatning forslag
500.000 x 0,92 x 0,83 x 0 %
Mindre erstatning
I procent
Mindre kapitaliseret erstatning
87.814
-
87.814
100,00%
faktor
20,876
1.833.205
3.