Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 146 Bilag 1
Offentligt
2840715_0001.png
Notat
Dato:
UDKAST til
Høringsnotat om forslag til lov om forsøgsordning for frie bymidter
Indholdsfortegnelse
1. Høringen........................................................................................................................................ 1
1.1. Høringsperiode
.................................................................................................................... 1
2. Høringssvarene ....................................................................................................................... 12
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget, herunder til lovens formål
............... 13
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
........................................... 17
2.2.1. Lovens anvendelsesområde
................................................................................. 17
2.2.2. Forsøg med udvidet adgang til dispensationer fra lokalplaner
............. 18
2.2.3. Tilskud til leje af ubenyttede erhvervslejemål
.............................................. 21
2.2.4. Erhvervelse/leje af bebyggede ejendomme til velfærdsfunktioner
....... 22
2.2.5. Overskudskapacitet og lokaleudlejning i velfærdscentre
......................... 23
2.2.6. Forsøg med uddeling af adfærdsfremmende gaver
.................................... 26
2.2.7. Ophævelse af fredskovspligt efter lov om skove
........................................... 27
2.2.8. Tilskud til forsøgsbyerne
...................................................................................... 28
2.2.9. Forlængelse, offentliggørelse, indberetning og evaluering af forsøg
... 30
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet ............................................................................. 31
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Ovennævnte udkast til lovforslag har i perioden 4. december 2023
8. januar
2024 været i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 5. december 2023 endvidere sendt til Folketin-
gets Udvalg for Landdistrikter og Øer til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 4.
december 2023.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet
til lovforslag.
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0002.png
Notat
Side 2
Høringspart
3F
Fagligt Fælles Forbund
92-gruppen
ABF
Andelsboligforenin-
gernes Fællesrepræsenta-
tion
Advokatrådet
Akademikerne
Akademirådet
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Amnesty International
Arkitektforeningen
Arkitektskolen i Århus
Asfaltindustrien
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Biogas Danmark
BL
Danmarks almene Boli-
ger
Bornholms Kommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Byggeskadefonden
Byggesocietetet
Bygherreforeningen
Bygningskultur Ringsted
Bæredygtigt Landbrug
Camping Outdoor Danmark
Ønsker
Hørings-
Ingen be- ikke at af-
svar mod- Bemærk- mærk-
give hø-
taget
ninger
ninger
ringssvar
Akt nr. 347448
x
x
x
x
x
x
x
x
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0003.png
Notat
CO-industri (Centralorgani-
sationen af industriansatte i
Danmark)
COOP
COWI
Cyklistforbundet
Danmarks
PO
Fiskeriforening
x
x
Side 3
Akt nr. 347448
Danmarks Frie AutoCam-
pere
x
Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Lejerforeninger
Danmarks Naturfrednings-
forening
Danmarks Tekniske Univer-
sitet
Dansk Affaldsforening
Dansk Blindesamfund
Dansk Byggeri
Dansk Byplanlaboratorium
Dansk Camping Union
Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening
Dansk Entomologisk For-
ening
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Fåreavl
Dansk Industri
Dansk Journalistforbund
Dansk Kyst- og Naturtu-
risme
Dansk Metal
Dansk Miljøteknologi
x
x
x
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0004.png
Notat
Dansk Sejlunion
Dansk Standard
Dansk Træinformation
Dansk Ungdoms Fællesråd
DUF
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomhe-
der
Danske Destinationer
Danske Handicaporganisati-
oner
Danske Havne
Danske Juletræer
træer &
grønt
Danske Kloakmestre
Danske Landskabsarkitek-
ter
Danske Lejere
Danske Maritime
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havne-
virksomheder
Danske Studerendes Fælles-
råd
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
De Samvirkende Købmænd
Det Centrale Handicapråd
Det Danske Spejderkorps
Det finansielle ankenævn
Det
Råd
DGI
Kriminalpræventive
x
x
Side 4
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0005.png
Notat
DHI
Dommerforeningen
Dommerfuldmægtigfor-
eningen
Domstolsstyrelsen
Dragør Kommune
Drivkraft Danmark
DSB
DTL Danske Vognmænd
Egedal Kommune
EjendomDanmark
Elretur
Energinet
A/S
Eltransmission
x
x
x
x
Side 5
Akt nr. 347448
Energinet Gastransmission
A/S
Energinet Myndighedsenhe-
den
Erhvervsflyvningens
menslutning
Sam-
x
x
Erhvervslejernes Landsor-
ganisation
Esbjerg Kommune
FAB
Foreningen af byplan-
læggere
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
F-Camping
Feriehusudlejernes
cheforening
Finans Danmark
Forbrugerrådet Tænk
Forbundet Arkitekter og De-
signere (FAOD)
Bran-
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0006.png
Notat
Foreningen af Lystbåde-
havne i Danmark
Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
Forsikring & Pension
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Friluftsrådet
FSR - Danske Revisorer
Furesø Kommune
Fyens Stift
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gammel Estrup
Danmarks
Herregårdsmuseum
Gavnø Slot
Gentofte Kommune
GEUS
De Nationale Geolo-
giske Undersøgelser for
Danmark og Grønland
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Grakom
Kommunikations-
industrien
Green Power Denmark
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Grundejernes Investerings-
fond
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Haderslev Stift
Halsnæs Kommune
x
x
Side 6
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0007.png
Notat
Handelsflådens
Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd
Hedensted Kommune
Hedeselskabet
Helsingør Kommune
Helsingør Stift
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Historiske Huse
Hjørring Kommune
HOFOR
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
HORESTA
Horsens Kommune
Husleje- og Beboerklage-
nævnsforeningen
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Institut for Menneskeret-
tigheder
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Justitia
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Klimabevægelsen
Kolding Kommune
Kolonihaveforbundet
Komiteen Bæredygtig Kyst-
kultur
x
x
Side 7
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0008.png
Notat
KL
Københavns Byret
Københavns Kommune
Københavns Stift
Københavns Universitet
Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi
Københavns Universitet
Institut for Geovidenskab og
Naturforvaltning
Københavns Universitet
Professor Helle Tegner An-
ker
Køge Kommune
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes
råd
Fælles-
x
x
x
x
Side 8
Akt nr. 347448
x
x
Landinspektørforeningen
Landsforeningen for Byg-
nings- og Landskabskultur
Landsforeningen KRIM
Landsforeningen Landsby-
erne i Danmark
Landsforeningen
Økologi
Lederne Søfart
Lejernes Hus
Lejernes Landsorganisation
i Danmark
Lejernes Retshjælp
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lolland-Falsters Stift
Lyngby-Taarbæk Kommune
Praktisk
Langeland Kommune
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0009.png
Notat
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Maskinmestrenes Forening
Mejeriforeningen
Metroselskabet og Hoved-
stadens Letbane
x
Middelfart Kommune
Moesgaard Museum
Morsø Kommune
Movia
NOAH Friends of the Earth
Denmark
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nuuday A/S
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Parcelhusejernes landsfor-
ening
Randers Kommune
Realdania
Rebild Kommune
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Retspolitisk Forening
Retten i Esbjerg
Retten i Glostrup
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 9
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0010.png
Notat
Retten i Helsingør
Retten i Herning
Retten i Hillerød
Retten i Hjørring
Retten i Holbæk
Retten i Holstebro
Retten i Horsens
Retten i Kolding
Retten i Lyngby
Retten i Nykøbing Falster
Retten i Næstved
Retten i Odense
Retten i Randers
Retten i Roskilde
Retten i Svendborg
Retten i Sønderborg
Retten i Sønderborg
Retten i Viborg
Retten i Aalborg
Retten i Aarhus
Retten på Bornholm
Retten på Frederiksberg
Ribe Stift
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
Ringkøbing-Skjern
mune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Roskilde Stift
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Kom-
x
x
x
x
Side 10
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0011.png
Notat
Rådet for Bæredygtigt Byg-
geri
Rådet for Større Bade- og
Vandsikkerhed
Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
SMVdanmark
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Sund & Bælt
Svendborg Kommune
Syddansk Universitet
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
TDC Net A/S
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Teleindustrien
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands
mune
Vestre Landsret
Kom-
x
x
x
x
x
x
Side 11
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0012.png
Notat
Viborg Kommune
Viborg Stift
Vikingeskibsmuseet
Vordingborg Kommune
Ærø Kommune
Økologisk Landsforening
Ørsted
Østre Landsret
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aalborg Stift
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet
Insti-
tut for Kemi og Bioviden-
skab
Aalborg Universitet
Insti-
tut for Planlægning
Aalborg Universitet
Sta-
tens Byggeforskningsinsti-
tut
Århus Kommune
Aarhus Stift
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Institut
for Miljøvidenskab
Aarhus Universitet
Profes-
sor emerita Ellen Margrethe
Basse
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 12
Akt nr. 347448
2. Høringssvarene
I høringsnotatet er de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar gengivet.
By-, Land- og Kirkeministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om
der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet i kursiv.
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0013.png
Notat
Det er under pkt. 3 opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som
ikke har baggrund i de modtagne høringssvar, men er foretaget på By-, Land og
Kirkeministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget, herunder til lovens formål
KL
finder lovforslagets intentioner overordnet positive, idet der gives bedre mu-
lighed for forsøgskommunerne til at skabe levende bymidter og KL imødeser, at
der på den baggrund kan skabes generelle lovforbedringer til alle kommuner.
Problematikken om levende bymidter har høj politisk prioritering kommunalt,
og der er et ønske om at fastholde og fremme levende bymidter som samlings-
punkt for lokalsamfundene. KL bemærker, at det er beklageligt, at kommunerne
i forsøgsordningen ikke kan stille krav om forpligtende samarbejdsform i be-
stemte områder, såkaldt BID (Business Improvement Districts).
KL finder det positivt, at forsøgskommunerne lempes i relevant lovgivning, men
finder samtidig, at det er udtryk for, at lovgivningen i dag ikke giver kommu-
nerne de rammer, som er nødvendige for at udvikle og forbedre levende bymid-
ter. Derfor finder KL det relevant, at forsøgsordningens lempelser gives til alle
98 kommuner, gerne før forsøgsordningen er færdig.
Odder Kommune
og
Sønderborg Kommune
tilkendegiver, at de er glade for
at være udvalgt til forsøgsordningen, som vil bidrage til at skabe mere liv i by-
midten.
Odder Kommune
bemærker, at forsøgsordningen på bedste vis understøtter et
projekt i Odder by; udvikling af den foreningsdrevne biograf
Biffen
til et mul-
tifunktionelt Kulturama
Odder, med lokale velfærdsfunktioner og med nye til-
bud og funktioner, der kan skabe nærhed og understøtte bylivet. Projektet i Od-
der udspringer af lokale behov, og det er i høj grad et nytænkende og innovativt
projekt, hvor de lokale ildsjæle og foreninger ikke blot er inddraget, men i høj
grad initiativtagere og ”reelle projektejere”.
Næstved Kommune
hilser initiativet om en frisættelse af bymidter i en række
danske byer velkomment, da det kommer på et tidspunkt, hvor mange byer ar-
bejder på, hvordan fremtidens bymidte skal se ud og hvad den skal kunne. Næst-
ved Kommune stiller spørgsmål ved, om lovforslagets muligheder er faktiske
planlægningsinstrumenter, da lovtekstens bestemmelser i vid udstrækning
handler om muligheden for kommunale støtteordninger og ændret udlejnings-
kriterier for private ejendomme, hvor kommunerne normalvis har begrænsede
handlemuligheder.
Næstved Kommune finder det tvivlsomt, hvorvidt lovforslagets muligheder reelt
er brugbare og tilstrækkelige i forhold til problemstillingens omfang og kom-
pleksitet.
Arkitektforeningen
anerkender behovet for, at der skabes muligheder i lovgiv-
ningen, så nogle kommuner forsøgsvist kan få nye værktøjer til at understøtte
levende bymidter. Helt generelt udfordres mange bymidter af flere års udflyt-
ning af handelsliv til f.eks. aflastningscentre og nethandel. Det er med til at
trække liv ud af bymidten. Det er en problemstilling, der også bør adresseres i
kommunerne.
Side 13
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0014.png
Notat
Arkitektskolen Aarhus
bemærker, at lovforslaget i sin helhed virker som en
besynderlig øvelse. På den ene side overkompliceres dele af den fysiske planlæg-
ning gennem nye særordninger og dispensationer. Det eneste sted der ikke gri-
bes ind, er der hvor det for alvor gør ondt
nemlig en tilbagerulning af lempel-
serne i planlovens detailhandelsbestemmelser i 2017. Selvom detailhandelsbe-
stemmelserne fra før 2017 af nogle var udskældte, havde de den fordel at by-
midteafgrænsning, placering og butiksstørrelser var transparente, metodemæs-
sigt stringente og konsistente over tid. Det gav en investeringssikkerhed og vir-
kede for samlokalisering
typisk i bymidterne.
Cyklistforbundet
peger på cyklens potentiale for at revitalisere de mindre by-
midter og på, at dårlige forhold for cyklister vil resultere i færre kunder. Cyklist-
forbundet har foretaget en screening af cykelvenligheden omkring forsøgsbyer-
nes hovedgade og fremhæver bl.a., at ingen af de 14 forsøgsbyer har tilfredsstil-
lende adgang til hovedgaden for cyklister eller tilfredsstillende cykelparkerings-
forhold i hovedgaden.
Cyklistforbundet opfordrer kommuner med livløse bymidter til at afgrænse by-
midten til kun at dække hovedgaden og eventuelle sidegader, for at fastholde
dagligdags-funktioner som supermarkeder i hovedgaden, at etablere cykelgen-
veje samt cykelstier langs alle større veje, der fører til hovedgaden, etablere gode
cykelparkeringsforhold, og at overveje cykelsluser og cykling tilladt i midten af
gågaden samt at beholde centraliteten i mindre byer langs hovedgaden ved at
forhindre udflytning af supermarkeder og andre hverdagsfunktioner.
Dansk Erhverv
finder det vigtigt for forsøgsordningen, at det eksplicit fremgår,
at bymidterne skal understøtte et aktivt handelsmiljø i bymidterne, og at der
stilles krav om, at de deltagende kommuner foretager en helhedsorienteret stra-
tegisk analyse og planlægning for bymidter, som inkluderer visioner, der sam-
mentænker og sikrer synergi på tværs af brancher. Ikke mindst visioner der har
udgangspunkt i erhvervslivet: handelsvirksomheder, foreningslivet og turisme
og oplevelser. Dansk Erhverv foreslår, at de enkelte kommuner på den baggrund
skal formulere en handels- og bymidtestrategi samt handlingsplan.
EjendomDanmark
finder det positivt med et øget handlerum til fremme af lo-
kale bymidter, og at der lægges op til at give et øget frirum til, at kommunerne
kan anvende nye redskaber, med henblik på at skabe liv og udvikling af lokale
bymidter. EjendomDanmark er særligt glad for, at der i lovforslaget er fokus på,
at løsningerne også skal give mening for det lokale erhvervsliv.
EjendomDanmark finder det afgørende, at der er fokus på erhvervsvenlighed.
Hvis ejendomsejere skal have et fundament for at deltage aktivt i udviklingen af
de lokale bycentre, så skal der være tale om en troværdig business case. Der er
mange økonomiske risici forbundet med at udvikle ejendomme, hvis lejepoten-
tiale ikke er stort. Derfor er det vigtigt, at de involverede kommuner forpligter
sig til at foretage en langvarig indsats, således at ejendomsejere kan se det store
potentiale, som de lokale bycentre rummer. Dette kan understøttes ved at indgå
i lokale dialogfora imellem kommuner, butiksejere og ejendomsejere.
Landdistrikternes Fællesråd
ser generelt positivt på det fremlagte lovforslag,
som et initiativ, der har potentiale til at styrke både bymidter og landdistrikter.
Side 14
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0015.png
Notat
Forsøgsordningen for frie bymidter kan forhåbentlig vise, hvilke lovgivnings-
mæssige forhindringer der er for udviklingen af levende bymidter mere gene-
relt. Derudover noterer Landdistrikternes Fællesråd sig, at forsøgsordningen for
frie bymidter er et tiltag i en række initiativer, der har til formål at frisætte både
landsbyer og provinsbyer, øer og landdistrikterne generelt fra en lovgivning, der
ofte opleves som rigid.
Region Midtjylland
hilser forsøgsordningen for frie bymidter meget velkom-
men og ser frem til, dels at både byer og landdistrikter får gavn af ordningen og
dels at ordningens udviklingstiltag for at understøtte bylivet fremadrettet kan
udbredes til mere end de 14 forsøgsbyer i en mere permanent ordning.
Region Midtjylland foreslår, at der sker en tydelig kobling til frilandsbyordnin-
gen, da der i landsbyer mellem 1.500 og 4.000 indbyggere også er et stort poten-
tiale for at fastholde og udvikle attraktive lokalsamfund med mange funktioner
Det skyldes ikke mindst, at der i disse landsbyer ofte er stærke fællesskaber og
et stort frivilligt engagement. I byer over 4.000 indbyggere er det ofte langt svæ-
rere at mobilisere lokalt, mens der i landsbyer under 1.500 indbyggere ofte
mangler kritisk masse i forhold til at opretholde en række af de centrale funkti-
oner. Gruppen af landsbyer mellem 1.500 og 4.000 indbyggere bør derfor ikke
glemmes, da der er her, at en stor del af udviklingspotentialet for attraktive le-
vesteder ligger.
Region Midtjylland foreslår, at forsøgsordningen adresserer mulighederne for
på samme tid at understøtte bylivet og tilpasse disse områder til fremtidige kli-
maforandringer. På samme vis kan biodiversitetsformål indarbejdes i ordnin-
gens bylivsskabende projekter, f.eks. ved at åbne op for etablering af bynære mi-
kroskove og små arealer med vild natur. Det vil kunne bidrage til fremme af den
mentale sundhed, forbedre luftkvaliteten, fremme sociale sammenhænge, bi-
drage til klimatilpasning og formidling af viden om natur og klima.
Ribe Stift
(stiftsøvrigheden) vurderer, at det nære samfund, herunder menig-
hedsrådet, er nærmest til at vurdere betydningen af lovforslaget. Overordnet set
vurderes det, at det kun vil være til gavn for Grindsted Kirke med mere liv i
Grindsted bymidte, sådan som forsøgsordningen giver mulighed for.
Stiftsøvrigheden påpeger, at det for biskoppen er væsentligt, at der fortsat findes
fred og ro på kirkegården. Det forventes, at kommunen i sin planlægning tager
mest muligt hensyn i forhold til støj ved kirken og ved kirkelige handlinger.
Stiftsøvrigheden henstiller til, at kommunen inddrager de kirkelige myndighe-
der i det videre planlægningsarbejde. Ribe Stift deltager altid gerne i dialoger på
stedet.
Teleindustrien
støtter formålet med lovforslaget. Mange af bymidterne er præ-
get af butiksdød på trods af, at der lokalt gøres en stor indsats for at bevare og
udvikle de historiske bymidter som et attraktivt sted at bo, arbejde og som et
lokalt samlingspunkt og mødested.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at lovforslaget udmønter den politiske
aftale af 29. november 2021
om ”Mere liv i bymidter og landdistrikter",
hvorefter
Side 15
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0016.png
Notat
der skal etableres en forsøgsordning, hvor en række bymidter sættes fri af eksiste-
rende lovgivning for at afprøve nye tiltag, der kan understøtte levende bymidter.
Aftalen blev indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne.
Moderaterne har senere tiltrådt aftalen.
Som følge af aftalen inviterede den daværende indenrigs- og boligminister primo
2022 landets kommuner til at indgå i forsøgsordningen. Der var følgende krav for
at indgå i forsøgsordningen:
1) Bymidterne ligger i byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere.
2) Kommunen forpligter sig til at etablere lokale velfærdsfunktioner med nye til-
bud og funktioner, der kan skabe nærhed og understøtte bylivet som f.eks. borger-
service, sundhedsfunktioner, kulturskoler, fritidsaktiviteter, biblioteker mv., og
disse sammentænkes og samlokaliseres med bymidtens øvrige funktioner og byliv
i et samarbejde med byens øvrige parter. Velfærdstilbuddene skal udspringe af lo-
kale behov, opretholde samme kvalitet som andre velfærdstilbud i kommunen og
der lægges vægt på nytænkende og innovative projekter.
3) Lokale private og civile aktører, f.eks. lokale ildsjæle og foreninger, skal inddra-
ges i et bredt samarbejde med kommunen. Der lægges vægt på nye samarbejdsfor-
mer med lokale aktører og inddragelse af civilsamfundet, som styrker det lokale
engagement.
32 kommuner indsendte interessetilkendegivelser om at deltage i forsøgsordnin-
gen. Aftalepartierne udvalgte i juni 2022 i alt 14 kommuner, som gik videre i for-
søgsordningen og skulle udarbejde en kvalificeret ansøgning. Alle 14 kommuner
har indsendt en kvalificeret forsøgsansøgning, der bl.a. indeholder ønsker til frita-
gelse fra eksisterende lovgivning eller nye lovhjemler.
På baggrund af de kvalificerede forsøgsansøgninger besluttede aftalepartierne i
oktober 2023 at udvælge alle 14 byer til forsøgsordningen. Aftalepartierne beslut-
tede endvidere, ud fra kommunernes egne ønsker, hvilke regler, der skal gives fri-
hed fra og hvilke nye lovhjemler, der skal tilvejebringes.
Lovforslaget vil således give en række lovfritagelser og nye lovhjemler til at gen-
nemføre forsøg i perioden 2024-2029, baseret på ansøgninger fra de 14 kommu-
ner.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det af udkastet til lovforslag fremgår,
at der ved fastlæggelsen af nærmere regler om forsøgskommunernes evaluering
(jf. lovforslagets § 11) bl.a. vil blive lagt vægt på hensynet til, at evalueringen skal
kunne give et hensigtsmæssigt grundlag for at træffe beslutning om, hvorvidt et
givent forsøg skal udbredes til alle landets kommuner.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at der fra den 1. januar 2024
er indført krav i planloven om, at der i kommuneplanen skal foretages en strategisk
planlægning for bymidter i byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere. By-,
Land- og Kirkeministeriet finder ikke behov for at stille yderligere krav til de 14
kommuner, der deltager i forsøgsordningen for frie bymidter, om strategisk plan-
lægning for bymidten.
Side 16
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0017.png
Notat
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet, at de ovennævnte høringssvar
ikke giver anledning til ændringer af lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Lovens anvendelsesområde
Næstved Kommune
finder, at ved et forsøg som dette ville et bredere, repræ-
sentativt snit af de danske byer være formålstjenligt bl.a. i forhold til at forsøgs-
ordningen skal bidrage med erfaringer og resultater ligesom en geografisk for-
deling ville belyse udviklingsmuligheder og potentialer i hele landet.
Næstved Kommune mener, at lovforslaget bør tage højde for en bedre og bre-
dere geografisk og størrelsesmæssig spredning mellem de udvalgte byer. Dette
med henblik på at skabe et repræsentativt grundlag for de erfaringer og resulta-
ter, som forsøgsordningen forventes at bidrage til.
Næstved kommune bemærker, at arbejdet for at sikre levende og attraktive by-
midter ikke alene påhviler byer under 20.000 indbyggere. Mange købstæder og
hovedbyer arbejder i disse år med at finde ud af, hvordan fremtidens bymidte
skal se ud og hvad den skal kunne. Set i lyset af den forsatte centralisering og
derved også et større og større fokus på vores bysamfund, ser Næstved Kom-
mune sig gerne ind i lignende forsøgsordninger der kan bidrage til et endnu
bedre billede af de muligheder der findes i de danske byer og hvordan byerne
skal indrette sig i fremtiden.
Odsherred Kommune
bemærker, at kommunen har ansøgt om at implemen-
tere midlertidige initiativer med det formål at skabe grundlag for etableringen
af en velfærdsfunktion. Odsherred Kommune fastholder ansøgningen om ud-
forskning og implementering af midlertidige tiltag, men ønsker først at fastlægge
den endelige placering af den nye velfærdsfunktion i løbet af projektperioden.
Odsherred Kommune har igangsat planlægning for et udviklingsprojekt nær sta-
tionen i Nykøbing Sjælland og ønsker derfor, at Nykøbing Sjælland bliver af-
grænset af lovforslagets § 2, stk. 2, hvor afgrænsningen følger kommuneplanens
bymidteafgrænsning, som beskrevet i planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 3.
Sønderborg Kommune
finder det positivt, at afgrænsningen for forsøgsordnin-
gen er afgrænset i bilag 1, jf. § 2, stk. 3. Dette er essentielt i Nordborg, da selve
kulturhuset (velfærdscentret) er placeret i en offentlig ramme, lige uden for cen-
terrammen. Havde afgrænsningen fulgt afgrænsningen i kommuneplanen, jf.
planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 3, ville Sønderborg Kommune ikke kunne leve op til
forsøgsordningens krav om et velfærdscenter.
Region Midtjylland
foreslår, at der bliver mulighed for, at flere kommuner og
forsøgsprojekter kan medtages under forsøgsordningen undervejs i forsøgspe-
rioden. En forsøgsperiode på op til syv år forekommer således meget lang i for-
hold til udbredelse og implementering samt eventuel ændret regulering i for-
længelse heraf i alle 98 kommuner.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at lovforslaget er baseret på en politisk
aftale om ”Mere liv i bymidter og landdistrikter",
og at aftalepartierne har udvalgt
Side 17
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0018.png
Notat
de 14 byer på baggrund af interessetilkendegivelser fra 32 kommuner. Der blev ved
udvælgelsen bl.a. lagt vægt på en geografisk spredning af byerne.
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende lovforslagets § 2 om lovens for-
mål og anvendelsesområde, at forsøgsordningen for frie bymidter har til hensigt
at give kommunalbestyrelserne i de udvalgte forsøgskommuner frihed til at af-
prøve nye løsninger og tiltag i praksis med henblik på at understøtte bylivet i for-
søgsbyernes bymidter. Lovforslaget tager sigte på at etablere lovgivningsmæssige
rammer herfor. Lovforslaget vil samtidig give hjemmel til at fravige den alminde-
lige forudsætning om lighed ved forvaltningen af landets kommuner og borgere.
Endvidere fremgår det, at afgrænsningen af bymidterne i Rødekro, Assens, Grind-
sted, Rønne, Sakskøbing, Ikast, Vamdrup, Otterup og Odder vil svare til afgræns-
ningen i kommuneplanen, mens afgrænsningen af bymidterne i Faaborg, Nord-
borg, Nykøbing Sjælland, Støvring og Hornslet vil fremgå af lovforslagets kortbilag
1.
By-, Land- og Kirkeministeriet finder det hensigtsmæssigt at imødekomme Odsher-
red Kommunes ønske om, at afgrænsningen af bymidten i Nykøbing Sjælland vil
svare til afgrænsningen i kommuneplanen. Lovforslaget er ændret i overensstem-
melse hermed.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at de øvrige høringssvar ikke giver an-
ledning til ændringer af lovforslaget.
2.2.2. Forsøg med udvidet adgang til dispensationer fra lokalplaner
Aabenraa Kommune
ønsker i relation til lovforslagets § 3, med henvisning til
den treårige forældelsesfrist i planlovens § 56, stk. 1, at der i forbindelse med
forsøgsordningen kan gives et tidsperspektiv på udnyttelse af en dispensation
efter lovens § 19, stk. 1, der svarer til forsøgsordningens varighed.
Haderslev Stift
har indhentet en udtalelse fra Rønnow Arkitekter A/S (kgl. byg-
ningsinspektør) for så vidt angår Rødekro, Vamdrup og Nordborg sogne.
Stiftsøvrigheden opfordrer på baggrund heraf til, at der i alle forhold, og derfor
også i forbindelse med forsøgsordningen for frie bymidter, er fokus på kirkernes
betydning som kulturhistoriske elementer og kendemærker både i byerne og i
landskabet.
Stiftsøvrigheden bemærker videre, at kirkernes landskabelige og bymæssige be-
tydning har en stor værdi for Danmarks kulturarv og landskabelige identitet.
Dette gælder for stort set alle kirker, men særligt skal man være opmærksom på,
at de danske middelalderkirker samlet set udgør ét omfattende monument, hvis
lige ikke findes mange steder i verden.
I det omfang forsøgsordningen for frie bymidter omfatter kirkeomgivelser og
kirkelandskabet, anmoder stiftsøvrigheden derfor om, at der ikke dispenseres
fra principperne herfor, som typisk findes i kommuneplanernes retningslinjer
for kirkeomgivelserne, og som vil være en forudsætning for og dermed integre-
ret i det nuværende plangrundlag.
Ribe Stift
(stiftsøvrigheden) bemærker, at kirkerne i Danmark er en væsentlig
del af kulturhistorien, og mange af dem ligger som væsentlige kendingsmærker
i landskabet, samt en del af arkitektonisk og arkæologisk arv. Kirkerne og deres
Side 18
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0019.png
Notat
omgivelser skal søges bevaret på en sådan måde, at harmonien mellem kirke og
omgivelser opretholdes. Stifterne og kommunerne skal derfor sikre indsynet til
og udsynet fra kirkerne og skal gennem de udpegede kirkebeskyttelsesområder
bidrage til at sikre, at kirkerne bevares som tydelige kendingsmærker i landska-
bet og respekteres i den kommunale planlægning.
Stiftsøvrigheden bemærker videre, at det er vigtigt med mere liv til midtbyen, og
opfordrer samtidig kommunen til at skåne og tage hensyn til kirkens ind- og ud-
syn. Grindsted Kirke bør fortsat fremstå som sognets kendingsmærke med den
respekt, som der bør være også i den kommunale planlægning.
Arkitektforeningen
støtter, at der åbnes for at dispensere fra lokalplanernes
anvendelsesbestemmelser. Dermed er der ikke behov for at udarbejde nye lo-
kalplaner, hvilket er en omfattende og omstændelig proces i forhold til at lave
forsøgsvise tiltag.
Arkitektforeningen bemærker i den forbindelse, at man i kommunerne skal være
opmærksomme på, hvad permanente dispensationer betyder for den langsig-
tede planlægning.
Arkitektskolen Aarhus (AARCH)
bemærker, at formålet med forslaget om at
udvide dispensationsbestemmelsen i planlovens § 19, stk. 1, fremstår meget
uklart. Kommunen kan til enhver tid udarbejde en lokalplan, og denne kan ud-
arbejdes som en overlappende lokalplan, der udelukkende justerer anvendel-
sesparagrafferne. Fordelen med den foreslåede ordning må anses som minimal.
Ordningen vil primært medføre mindre transparens i den fysiske planlægning
begrænset til ”naboorientering” frem for
en bredere høring over lokalplanfor-
slag. En lokalplan har tilmed den fordel, at den sikrer klarhed over den enkelte
ejendoms mulighed i handelsøjemed.
AARCH vurderer, at det vil være næsten lige så hurtigt at lave en forholdsvis
kortfattet lokalplan, eller en ny overlappende lokalplan der kun regulerer ud-
valgte bestemmelser, og dermed sikre en ordentlig planlægningsproces. Hvis
planlægningen ikke kan rumme den ønskede udvikling af en bymidte, er svaret
ikke at se bort fra det eksisterende plangrundlag gennem dispensation
men
derimod at etablere et nyt plangrundlag.
Teleindustrien (TI)
bemærker, at lokalplaner for bymidterne generelt indehol-
der et udtalt fokus på den fysiske udformning af bygninger og arkitektur, uden
at der tilsvarende tages stilling til anvendelse af området og til udviklingen af
området og de behov, som brugerne af området måtte have. Den digitale infra-
struktur, herunder mobildækning, er sjældent et prioriteret område i lokalplan-
lægningen, og ofte er der i lokalplanerne pålagt begrænsninger og krav, som ikke
forholder sig til den teknologiske udvikling og behovet for tidssvarende og frem-
tidssikret mobildækning. Det er således ikke ualmindeligt, at lokalplaner for om-
råder i bymidterne indeholder utidssvarende begrænsninger for udbygningen
af teleinfrastrukturen, herunder mobildækning. Dette betyder, at der ofte skal
vedtages et lokalplantillæg, før der skabes tidssvarende rammer for mobildæk-
ning, eller (mere ideelt) at der skal vedtages en temalokalplan for antenner og
master, således at der skabes tidssvarende rammer for mobildækning i kommu-
nen.
Side 19
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0020.png
Notat
TI finder det positivt, at lovforslaget åbner mulighed for, at kommunalbestyrel-
sen i særlige tilfælde kan anvende dispensationskompetencen i planlovens § 19,
stk. 1, selvom dispensationen er i strid med principperne i den pågældende plan.
TI bemærker i den forbindelse, at der i forhold til etablering af mobilantenner og
opsætning af radioudstyr i bymidter har været flere tilfælde, hvor der har været
tvivl om, hvorvidt en opsætning af udstyret vil være i strid med formålsbestem-
melserne eller principperne i de gældende lokalplaner, uagtet at nødvendighe-
den af tilstrækkelig mobil- eller radiodækning af området ikke har været gen-
stand for tvivl.
På den baggrund foreslår TI, at opsætning af radio- og mobiludstyr til sikring af
en fremtidssikret dækning eksplicit indgår i den foreslåede ordning, hvor kom-
munalbestyrelsen vil kunne anvende den udvidede dispensationsadgang, idet en
levende og attraktiv bymidte i sagens natur også omfatter adgang til en tidssva-
rende og fremtidssikret teleinfrastruktur.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at kommunalbestyrelserne i forsøgskommu-
nerne efter By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering bør gives udvidet adgang til,
i overensstemmelse med forsøgsordningens formål om understøttelse af bylivet i
forsøgsbyernes bymidter, at dispensere fra lokalplaners principper med henblik på
at kunne arbejde mere fleksibelt med f.eks. at omdanne ubenyttede lokaler i bymid-
ten. By-, Land- og Kirkeministeriet vurderer endvidere, at en udvidet dispensati-
onsadgang vil kunne have positive konsekvenser for bymiljøet. Den foreslåede ad-
gang for kommunalbestyrelsen til i særlige tilfælde at anvende dispensationskom-
petencen efter planlovens § 19, stk. 1, selvom dispensationen er i strid med princip-
perne i den pågældende plan, vil gøre det muligt for kommunalbestyrelsen at di-
spensere til, at et område eller en bygning kan udnyttes på en for bylivet i bymidten
hensigtsmæssig måde, selvom det strider mod den anvendelse, der oprindeligt er
lokalplanlagt for.
Af udkastet til lovforslag fremgår også, at kommunalbestyrelsen ikke vil kunne be-
myndige en grundejer- eller beboerforening til at meddele dispensationer efter den
foreslåede, udvidede dispensationskompetence, jf. herved planlovens § 21, stk. 1, og
at den foreslåede ordning ikke i øvrigt indeholder ændringer af bestemmelser i
planloven eller den tilhørende praksis.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker i den forbindelse, at der ikke med den fo-
reslåede ordning er lagt op til en ændret afgrænsning af de hensyn, der kan indgå
i kommunalbestyrelsens vurdering og afvejning i den enkelte dispensationssag, el-
ler en ændret regulering af denne vurdering og afvejning. Dette gælder også hen-
synet til kirkerne og kirkernes omgivelser.
By-, Land- og Kirkeministeriet finder dernæst ikke, at den foreslåede ordning også
bør omfatte en mere lempelig forældelsesfrist (udnyttelsesfrist) end den alminde-
lige treårige frist, der gælder for dispensationer efter planlovens § 19, stk. 1, jf. her-
ved lovens § 56, stk. 1.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at det i anledning af hørings-
svaret fra TI er tilføjet som et præciserende eksempel i lovforslagets bemærknin-
Side 20
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0021.png
Notat
ger, at kommunalbestyrelsen vil kunne anvende den udvidede dispensationsad-
gang til efter en konkret vurdering at imødekomme ønsker om opsætning af udstyr
til radiokommunikationsformål med henblik på en tidssvarende dækning, forudsat
at dette i øvrigt stemmer overens med forsøgsordningens formål om understøttelse
af bylivet i forsøgsbyernes bymidter.
2.2.3. Tilskud til leje af ubenyttede erhvervslejemål
Dansk Erhverv
bemærker, at der med forslaget er risiko for, at lejere kan spe-
kulere i prisen og dermed bliver konkurrenceforvridende. Det er vigtigt for
Dansk Erhverv, at udgangspunktet er markedsleje. Der ses positivt på, at vel-
færdsfunktioner flyttes ind i bymidterne, da det kan skabe naturlig kundeflow.
Dansk Erhverv mener, at dette bedst sikres jf. planlovens krav om, at kommu-
nerne skal formulere en bymidtestrategi. Dvs. at erhvervslejemål udlejes med
afsæt i en kortlægning af byens behov og muligheder frem for lappeløsninger.
EjendomDanmark
vurderer, at det er et godt tiltag, at der skabes hjemmel til at
yde tilskud til leje af erhvervslokaler. Det er dog EjendomDanmarks vurdering,
at det er vigtigt, at der kan sættes hurtigt ind for at bevare aktiviteterne i bymid-
terne, hvis der er erhvervslejemål, som bliver ledige og ikke umiddelbart har ud-
sigt til genudlejning. I sådan en situation vil kontinuiteten i benyttelsen af loka-
lerne blive brudt, hvis et erhvervslejemål skal henstå ubenyttet i mindst 90 dage,
forinden det kan inddrages i en plan for bevarelse af aktiviteterne. EjendomDan-
mark foreslår, at § 4, stk. 1, suppleres med tilføjelsen
”eller hvis det vurderes, at
et ledigblevet erhvervslejemål ikke kan genudlejes”.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende forslaget om tilskud til fysiske og
juridiske personer til leje på markedsvilkår af erhvervslejemål, som har været ube-
nyttede i mindst 90 dage (lovforslagets § 4), at det vil være afgørende for kommu-
nalbestyrelsens anvendelse af tilskudsmuligheden vil være, om tilskuddet til husle-
jen vil kunne bidrage til at få aktiveret ubenyttede lokaler i bymidten. Ved bedøm-
melsen af den enkelte ansøgning vil kommunalbestyrelsen kunne lægge vægt på,
om den pågældende lejer med et tilskud vil kunne bidrage til at skabe liv i bymid-
ten. Det kan f.eks. være i form af publikumsvendte aktiviteter, eller hvis der er tale
om aktiviteter eller målgrupper, der ikke findes i bymidten i forvejen. Det skal også
indgå i kommunalbestyrelsens vurdering, om lejeren fremadrettet kan betale hus-
lejen uden tilskud.
Af udkastet til lovforslag fremgår også, at det vil være en betingelse for ydelse af
tilskud, at der er tale om erhvervslejemål, som reelt har været ubenyttet i mindst
90 dage. Det vil således ikke være tilstrækkeligt, at aktiviteter blot indstilles i en
periode med henblik på efterfølgende at opnå tilskud til huslejen. Det vil endvidere
være en betingelse for ydelse af tilskud, at der er tale om leje på markedsvilkår.
Dette betyder, at huslejen til udlejer skal svare til markedslejen, og at udlejer ikke
må stilles bedre, end hvis udlejning var sket uden kommunalt tilskud.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det i anledning af høringssvaret fra
Dansk Erhverv er tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at kommunalbestyrelsen
ved anvendelse af tilskudsmuligheden med fordel vil kunne tage afsæt i en kortlæg-
ning af byens behov og muligheder.
Side 21
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0022.png
Notat
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker dernæst, at de ovennævnte høringssvar
ikke i øvrigt giver anledning til ændringer af lovforslaget.
2.2.4. Erhvervelse/leje af bebyggede ejendomme til velfærdsfunktioner
Odder Kommune
er af den opfattelse, at muligheden for, at kommunalbestyrel-
sen kan erhverve eller leje bebyggede ejendomme på markedsvilkår til brug for
velfærdsfunktioner allerede eksisterede, i hvert fald når velfærdsforanstaltnin-
ger oversættes til offentlige velfærdsforanstaltninger, eller brugen i øvrigt er for-
mål, som kommunen kan forestå. Under bemærkningerne til § 5 er bl.a. anført,
at ”Bestemmelsen vil ikke give kommunalbestyrelsen mulighed for at opføre nye
bygninger til brug for velfærdsfunktioner.” Det ønskes
bekræftet eller præcise-
ret, at Odder Kommune (og øvrige kommuner tilsvarende) ikke bliver begræn-
set i allerede eksisterende muligheder gennem lovforslaget, men at formålet
med lovforslaget er at udvide de omfattede kommuners muligheder.
Aabenraa Kommune
ønsker præciseret, at velfærdsfunktioner ikke alene om-
fatter kulturskoler, men også kulturhuse og kulturtilbud generelt, og at denne
præcisering foretages alle steder i lovforslaget, hvor der nævnes velfærdsfunk-
tioner.
Cyklistforbundet
foreslår, at lovforslaget ændres, så det bliver muligt for kom-
munerne at overtage en strategisk placeret tom bygning og indrette denne til
indendørs cykelparkering, evt. med tilknyttet (forpagtet) café, og at staten op-
retter en ny pulje i tilknytning til lovforslaget, hvor kommunerne kan ansøge om
at forbedre cykelforbindelserne til samt cykelparkeringsforholdene i bymid-
terne.
Danmarks Frie AutoCampere
foreslår, at lovforslaget udvides med, at kommu-
nalbestyrelsen ud over bebyggede ejendomme også kan erhverve eller leje cen-
tralt beliggende arealer med den hensigt at gøre det muligt for autocamperturi-
ster at besøge de pågældende bymidter. Formålet med tilføjelsen er bl.a. etable-
ring af åbent fællesområde i bymidten, hvor borgere og andre til daglig kan mø-
des uformelt ved borde, bænke, legeplads, petanque ol. og i forbindelse med by-
arrangementer, f.eks. markedsdage, ”open-by-night”
eller musikalske arrange-
menter, sikring af parkeringsmuligheder til alle, og at inden- og udenlandske au-
tocamperturister vil styrke handlen i byen. Forslaget har også til hensigt at gøre
det muligt for autocamperturister at besøge de pågældende bymidter, møde lo-
kalbefolkningen og få et godt indryk af en levende, mindre dansk by.
EjendomDanmark
vurderer overordnet, at det er godt, at der skabes hjemmel
til, at kommunalbestyrelserne kan købe eller leje ejendomme som led i bestræ-
belserne på at fastholde aktiviteterne i bymidterne. EjendomDanmark gør dog
opmærksom på, at erhvervslejeloven ikke giver en erhvervslejer ret til at over-
lade brugen af et erhvervslejemål
hverken helt eller delvist
til andre perso-
ner. En kommunalbestyrelse, som lejer et erhvervslejemål, har således ikke mu-
lighed for at overlade brugsretten helt eller delvist til andre personer med eller
uden betaling, hvis ikke aftalen mellem ejeren af ejendommen og kommunalbe-
styrelsen indeholder vilkår herom. EjendomDanmark mener ikke, at der er be-
hov for ændring af lovforslagets § 5.
Side 22
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0023.png
Notat
Teleindustrien
foreslår, at afgrænsningen af velfærdsfunktioner, jf. lovforsla-
gets § 5, stk. 2, udvides til også at omfatte borgernære funktioner såsom dækning
med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. teleloven, idet teleselska-
berne i bymidterne typisk vil have meget begrænsede muligheder for placering
af udstyr.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker overordnet til forslagene fra Cyklistfor-
bundet og Danmarks Frie AutoCampere, at aftalepartierne på baggrund af ansøg-
ninger fra de 14 udvalgte kommuner har besluttet hvilke regler, der skal gives fri-
hed fra, og hvilke nye lovhjemler der skal tilvejebringes.
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende forslaget om erhvervelse eller
leje af bebyggede ejendomme til velfærdsfunktioner (lovforslagets § 5), at det ind-
går i forsøgsordningen for frie bymidter, at der i bymidterne etableres lokale vel-
færdscentre
indeholdende velfærdsfunktioner med nye tilbud og funktioner, der
kan skabe nærhed og understøtte bylivet, som f.eks. borgerservice, sundhedsfunk-
tioner, kulturskoler, fritidsaktiviteter og biblioteker. Formålet med velfærdsfunk-
tionerne er at skabe bedre service og lokalmiljøer for borgerne, da der kan være
langt til nærmeste større by.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det i anledning af høringssvaret fra
Odder Kommune er tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at bestemmelsen i lov-
forslagets § 5 om kommunalbestyrelsens adgang til at erhverve eller leje bebyg-
gede ejendomme på markedsvilkår til brug for velfærdsfunktioner har til hensigt
at udvide og ikke begrænse kommunernes nuværende muligheder.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at der i anledning af hørings-
svaret fra Aabenraa Kommune er foretaget en ændring af bestemmelsen i lov-
forslagets § 5 i relation til
forståelsen af udtrykket ”velfærdsfunktioner”, idet ordet
”kulturskoler” er ændret til ”kulturtilbud”, ligesom det i lovforslagets bemærknin-
ger er oplyst, at ”kulturtilbud” bl.a. kan være kulturhuse og kulturskoler.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker dernæst, at de ovennævnte høringssvar
ikke derudover giver anledning til ændringer af lovforslaget.
2.2.5. Overskudskapacitet og lokaleudlejning i velfærdscentre
Aabenraa Kommune
og
Sønderborg Kommune
noterer sig, at den foreslåede
ordning kun giver kommunalbestyrelsen mulighed for at planlægge for over-
skudskapacitet i form af overtagelse (køb eller leje) af bebyggede ejendomme
eller eksisterende lokaler i bymidten, som ombygges til velfærdsfunktioner.
Aabenraa Kommune
ønsker specificeret, om der i forbindelse med planlæg-
ning for overskudskapacitet og udlejning må udføres tilbygning til eksisterende
lokaler i bymidten, således at ejedommen kan rumme de ønskede velfærdsfunk-
tioner, eller om der alene må ombygges inden for eksisterende bygningsmasse.
Aabenraa Kommune ønsker, at det muliggøres at opføre mindre tilbygninger til
eksisterende bygningsmasse, da det kan være vanskeligt at ombygge og tilpasse
eksisterende byggeri til nye funktioner.
Aabenraa Kommune noterer sig, at forsøgskommunerne efter forsøgsperioden
vil skulle afvikle den planlagte overskudskapacitet, som er udlånt eller udlejet til
Side 23
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0024.png
Notat
andet end lovlige kommunale formål. Derudover står der i indledningen til de
almindelige bemærkninger til lovforslaget under punkt 3 ved krav til at indgå i
forsøgsordningen, at lokale private og civile aktører, f.eks. lokale ildsjæle og for-
eninger, skal inddrages i et bredt samarbejde med kommunen. Med afsæt i kra-
vet til at indgå i forsøgsordningen forventes der at skulle etableres et eller flere
samarbejder med lokale ildsjæle og foreninger omkring etablering, fremtidig ud-
vikling og drift af velfærdsfunktionen. Aabenraa Kommune påpeger, at det kan
være yderst uhensigtsmæssigt for de lokales engagement i og ejerskab til pro-
jektet, hvis der allerede ved projektets opstart er en slutdato og en plan for af-
vikling.
Odder Kommune
anmoder om bekræftelse af, at der er eller skabes hjemmel til
(og mulighed for støtte til) begrænset nybyggeri. Odder Kommune ejer Rosens-
gade 10 og har igennem mange år udlejet bygningen til den foreningsdrevne bi-
ograf, Biffen. Biffen i Odder er en foreningsbiograf, fordi driften varetages af fri-
villige, ulønnede medarbejdere. De eneste tre funktioner, der får betaling for det
arbejde, der udføres i Biffen, er den daglige leder, rengøringen og revisionen.
Som led i forsøgsprojektet ønskes bygningen ombygget, og i et begrænset om-
fang skal der tillige ske en vis tilbygning, idet der bygges oven på den eksiste-
rende bygning, og/eller ved at der sker en vis udvidelse i stueplan. Formålet er
at sikre, at bygningen fremover kan tjene til såvel biograf som mange andre for-
mål. Disse andre formål er omfattet af begrebet velfærdsforanstaltninger.
Sønderborg Kommune
gør opmærksom på, at det er vigtigt, at en tilbygning
kan kombineres med overskudskapacitet. En tilbygning kan være essentiel, hvis
man ønsker at tilpasse en eksisterende bygning, så den lever op til de behov, som
velfærdsfunktionen skal dække.
Sønderborg Kommune finder det problematisk, at overskudskapaciteten som
udgangspunkt skal afvikles, når forsøgsordningen udløber. Hvis bygningens are-
aler er disponeret i forhold til en overskudskapacitet, vil det gøre at kommunen
efter forsøgsordningen kan få lokaler i overskud. Dette gør, at det er meget risi-
kofyldt at planlægge med overskudskapacitet inden for forsøgsordningen, da
kommunen efter forsøgsordningens udløb vil have en delvist tom bygning med
ubetalte udgifter og færre mennesker i bymidten til følge. Sønderborg Kommune
opfordrer til en ændring, så kommunen ikke er forpligtet til at afvikle overskuds-
kapaciteten, når forsøgsordningen udløber.
EjendomDanmark
peger på, at en kommunalbestyrelse ikke vil have ret til at
videreudleje lejede erhvervslokaler, uanset at det måtte fremgå af loven, hvis
ikke den underliggende lejeaftale giver mulighed herfor. Derudover kan der
være en risiko for, at en kommunalbestyrelses udlejning og/eller videreudlej-
ning vil bidrage til den aktivitetsnedgang i bymidterne, som lovforslaget har til
formål at afværge. Hvis en kommunalbestyrelse lejer nogle lokaler, som er større
end kommunens aktuelle behov, er det jo for så vidt positivt for den udlejer, som
har indgået lejeaftalen med kommunalbestyrelsen. Men hvis kommunalbesty-
relsen så videreudlejer en del af disse lokaler til en lejer, så kan det jo komme til
at virke konkurrenceforvridende i forhold til andre udlejere i lokalområdet.
Side 24
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0025.png
Notat
På helt tilsvarende vis
og måske endda i højere grad
vil det komme til at virke
konkurrenceforvridende i forhold til andre udlejere i lokalområdet, hvis kom-
munalbestyrelsen køber en ejendom og begynder at udleje lokalerne i ejendom-
men. Her vil kommunen jo som ejer af ejendommen komme til at udøve en di-
rekte konkurrerende rolle i forhold til private udlejere i området.
Hvis kommunalbestyrelsen indleder en udlejningsaktivitet med lokaler, som
kommunen råder over som ejer eller lejer, så vil de lejere, som der måtte blive
indgået aftale med, jo forsvinde som potentielle kunder for de øvrige udlejere i
lokalområdet. På den måde vil der være en risiko for, at kommunal udlejnings-
aktivitet ikke modvirker en aktivitetsnedgang i bymidterne, men derimod bidra-
ger til at fastholde et lavt aktivitetsniveau eller eventuelt bidrager til yderligere
aktivitetsnedgang. På lidt længere sigt kan der være en risiko for, at private ud-
lejere opgiver at fastholde en ejendomsportefølje i de udsatte bymidter, fordi
kommunal udlejning har en negativ påvirkning af udlejningsmarkedet.
EjendomDanmark har derfor svært ved at se, at en mulighed for kommunal ud-
lejning eller videreudlejning af erhvervslokaler kan bidrage til at fastholde akti-
vitetsniveauet i bymidterne. EjendomDanmark foreslår, at § 7 udgår af lovforsla-
get, eller alternativt at bestemmelsen ændres således, at kommunal udlejning
alene er tilladt, hvis det er en afgørende økonomisk forudsætning for en kom-
munalbestyrelses indgåelse af lejeaftaler eller køb af ejendom.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet hertil, at den foreslåede adgang
for forsøgskommunerne til dels at planlægge for overskudskapacitet i bygninger,
der indeholder velfærdsfunktioner, dels at udleje lokaler i sådanne bygninger på
markedsvilkår (§§ 6 og 7 i udkastet til lovforslag), er baseret på en politisk beslut-
ning i aftalekredsen bag forsøgsordningen.
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at fire kommuner i de kvalificerede forsøgs-
ansøgninger har søgt om mulighed for at kunne planlægge for overskudskapacitet
i lokale velfærdscentre med henblik på kommerciel udlejning på markedsvilkår til
privatpersoner eller erhvervsdrivende, som kan indgå i husets drift og fremtidige
udvikling. I de fire konkrete forsøg er der tale om, at kommunen ønsker at opkøbe
eksisterende ejendomme eller tomme lokaler og ombygge dem til velfærdsfunktio-
ner, der både skal rumme offentlige og private funktioner.
Af udkastet til lovforslag fremgår desuden, at den foreslåede ordning, for at redu-
cere konkurrencebegrænsning, kun vil give kommunalbestyrelsen mulighed for at
planlægge for overskudskapacitet i form af overtagelse (køb eller leje) af bebyg-
gede ejendomme eller eksisterende lokaler i bymidten, som ombygges til velfærds-
funktioner. Kommunalbestyrelsen vil således ikke kunne planlægge for overskuds-
kapacitet gennem nybyggeri, da det i højere grad ville kunne føre til øget udbud af
udlejningslokaler i bymidten og dermed påvirke det private udlejningsmarked. Ef-
ter forsøgsperioden vil forsøgskommunerne fortsat kunne bruge lokalerne til lov-
lige kommunale formål. Den planlagte overskudskapacitet, som er udlånt eller ud-
lejet til andet end lovlige kommunale formål, vil som udgangspunkt skulle afvikles.
Side 25
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0026.png
Notat
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at høringssvarene fra Aabenraa Kom-
mune, Odder Kommune og Sønderborg Kommune har givet anledning til en æn-
dring af bemærkningerne til lovforslagets § 5 om kommunalbestyrelsens adgang
til at erhverve eller leje bebyggede ejendomme på markedsvilkår til brug for vel-
færdsfunktioner. Det er således præciseret, at § 5 som udgangspunkt ikke vil give
kommunalbestyrelsen mulighed for at opføre nye bygninger til brug for borger-
nære velfærdsfunktioner
med tilhørende mulighed for at udleje lokaler i sådanne
nye bygninger. Dog vil de bebyggede ejendomme, som kommunalbestyrelsen måtte
købe eller leje til brug for borgernære velfærdsfunktioner, i begrænset omfang
kunne tilbygges, hvis det er nødvendigt for at realisere anvendelsen til velfærds-
center, og hvis det samtidig vurderes, at det ikke vil påvirke det private udlejnings-
marked. Dette vil også gælde i de tilfælde, hvor kommunen i forvejen ejer eller lejer
den pågældende ejendom.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker dernæst, at de ovennævnte høringssvar
ikke i øvrigt giver anledning til ændringer af lovforslaget.
2.2.6. Forsøg med uddeling af adfærdsfremmende gaver
Billund Kommune
ønsker, at mulighederne vedr. adfærdsfremmende gaver ud-
vides med en mulighed til at kunne give adfærdsfremmende gaver til at motivere
grupper af borgere til at involvere sig i projektet. Det kan eks. være i form af en
ny ovn til en kreativ keramikgruppe i bytte for frivillige timer i kreative værk-
steder/borgerhus.
Aabenraa Kommune
bemærker til lovforslagets mulighed for uddeling af ad-
færdsfremmende gaver, at der er behov for et fokus på, hvordan dette indmeldes
i forbindelse med udbetaling af tilskud og afrapportering med mere.
Dansk Erhverv
ser gerne, at lovforslaget i endnu højere grad har fokus på initi-
ativer, der kan skabe naturligt og kontinuerligt flow i bymidterne frem for inci-
tamenter,
der har karakter af ”stop-and-go-effekter”. Det kan være større begi-
venheder og events over en længere periode, som samler bymidten på tværs af
brancher.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet hertil, at den foreslåede adgang
for forsøgskommunerne til at uddele adfærdsfremmende gaver til borgere med
henblik på at understøtte bylivet i en forsøgsbymidte (§ 8 i udkastet til lovforslag)
er baseret på en politisk beslutning i aftalekredsen bag forsøgsordningen.
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at kommunalbestyrelserne i forsøgskommu-
nerne vil få mulighed for at understøtte bylivet og erhvervsaktiviteten i forsøgsby-
ernes bymidter ved i et vist omfang at uddele adfærdsfremmende gaver til borgere.
Af udkastet til lovforslag fremgår endvidere
vedrørende lovforslagets § 11 om
forlængelse, offentliggørelse, indberetning og evaluering af forsøg
at det bl.a. er
hensigten med bemyndigelsen i § 11, stk. 2, at ministeren for byer og landdistrikter
vil fastsætte minimumskrav til offentliggørelse og evaluering af de forsøg, der gen-
nemføres med hjemmel i dette lovforslag, som kommunalbestyrelserne beslutter at
iværksætte, ændre eller afbryde i de udvalgte bymidter. Derudover er det hensigten
at fastsætte krav om indberetning af iværksættelsen af forsøg og den gennemførte
evaluering til By-, Land- og Kirkeministeriet.
Side 26
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0027.png
Notat
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at de ovennævnte høringssvar ikke giver
anledning til ændringer af lovforslaget.
2.2.7. Ophævelse af fredskovspligt efter lov om skove
Rebild Kommune
bemærker, at jævnfør udkastet til lovforslag skal størrelsen
af erstatningsskoven udgøre mindst 200 % af det areal, hvor fredskovspligten
ophæves. Det undrer Rebild Kommune, at dette skal fastholdes i en forsøgsord-
ning med begrænset løbetid. Arealerne, der ønskes fritaget fra fredskovspligten,
er arealer langs banen, hvor kvaliteten og udstrækningen af skoven er begræn-
set. Rebild Kommune anbefaler derfor, at kravet fjernes i forsøgsordningen, så
fokus bliver på at skabe en sammenhængende midtby og ikke på at skulle ud og
finde nye arealer til skov.
Arkitektskolen Aarhus
bemærker, at man måske burde benytte lejligheden til
at overveje, om der burde være en bestemmelse i skovloven svarende til mini-
sterens beføjelser i planlovens § 3. Anvendelsen af en sådan bestemmelse skal
naturligvis
”hegnes
ind” i lovkommentarerne, så alle bynære skovarealer ikke
pludselig er i farezonen.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende forslaget om ophævelse af fred-
skovspligt (§ 9 i udkastet til lovforslag), at de to projekter i Aabenraa Kommune og
Rebild Kommune efter Miljøministeriets vurdering ikke kan gennemføres efter de
gældende regler i skovloven og den tilhørende praksis. For at muliggøre projek-
terne foreslås det, at miljøministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen op-
hæver fredskovspligten på dels de arealer i Aabenraa Kommune, der er nødvendige
for, at der i Rødekro bymidte kan skabes et byrum mellem stationsområdet og den
øvrige bymidte, dels de arealer i Rebild Kommune, der er nødvendige for, at der i
Støvring bymidte kan skabes et byrum med forskellige funktioner i tilknytning til
jernbanestationen. Derudover foreslås det, at miljøministeren i afgørelserne vil
fastsætte vilkår om etablering af erstatningsskov, at størrelsen af erstatningssko-
ven vil skulle udgøre mindst 200 % af det areal, hvor fredskovspligten ophæves, og
at bekendtgørelse om erstatningsskov og særlige regler vedrørende kystbeskyt-
telse på fredskovspligtige arealer m.v. vil finde anvendelse ved fastsættelse af øv-
rige vilkår vedrørende erstatningsskoven.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at de ovennævnte høringssvar ikke umid-
delbart giver anledning til ændringer af lovforslaget.
By-, Land- og Kirkeministeriet er imidlertid bekendt med, at kommunalbestyrel-
serne i Aabenraa Kommune og Rebild Kommune ikke råder over de arealer, som er
omfattet af forslaget om ophævelse af fredskovspligt. Arealet i Aabenraa Kom-
mune er privatejet, mens arealet i Rebild Kommune ejes af Banedanmark.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at dette har givet anledning til en æn-
dring af lovforslaget,
idet ordene ”efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen” er
ændret til ”efter ansøgning”.
Hensigten hermed er at tydeliggøre, at ansøgning om
ophævelse af fredskovspligt i givet fald vil blive indgivet af lodsejer. I tilknytning
hertil er det tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at miljøministeren (Miljøstyrel-
sen) som led i behandlingen af den enkelte ansøgning om ophævelse af fredskovs-
Side 27
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0028.png
Notat
pligt forudsættes at kontakte henholdsvis Aabenraa Kommune og Rebild Kom-
mune med henblik på, at kommunalbestyrelsen får lejlighed til at vurdere, om det
ansøgte er inden for rammerne af det projekt, som er beskrevet i kommunens kva-
lificerede forsøgsansøgning, og at kommunalbestyrelsen på den baggrund over for
miljøministeren (Miljøstyrelsen) vil kunne oplyse, om kommunalbestyrelsen kan
støtte ansøgningen. Det er desuden tilføjet, at den foreslåede ordning ikke regule-
rer muligheden for, at kommunalbestyrelsen i Aabenraa Kommune eller Rebild
Kommune eventuelt erhverver det omhandlede fredskovspligtige areal med hen-
blik på at opnå adgang til at indgive ansøgning om ophævelse af fredskovspligten.
2.2.8. Tilskud til forsøgsbyerne
Billund Kommune, Kolding Kommune
og
Rebild Kommune
ønsker mulighed
for at søge om refusion for udgifter afholdt fra 1. januar 2024 og dermed inden
forsøgsordningen er trådt i kraft.
Billund Kommune
ønsker, at der i den kommende bekendtgørelse indarbejdes
en mulighed for at søge om refusion af afholdte udgifter (afholdt inden d. 1. juli
2024) inden forsøgsordningen er trådt i kraft
dvs. fra starten af 2024, dog med
det forbehold at disse aktiviteter, ved afholdelse, skal være i overensstemmelse
med gældende lovgivning.
Kolding Kommune
angiver, at det er en stor udfordring at Kolding Kommune
er forhindret i at komme i gang, fordi loven med hjemmel til at fastsætte nær-
mere regler om midlerne først forventes at træde i kraft den 1. juli 2024. Kolding
Kommune oplyser, at det er en udfordring, hvis kommunen ikke kan forvente at
få mulighed for at få refusion for udgifter, der er afholdt inden loven forventes at
træde i kraft 1. juli 2024, da kommunen er klar til at starte, alle lokale aktører,
frivillige og lønnede er klar. Kolding Kommune anfører, at hvis kommunen ikke
aktiverer denne del nu, er der stor fare for, at engagementet og tilliden til pro-
jektet falder. Kolding Kommune vurderer, at konsekvenserne heraf vil være et
projekt, der starter i et meget lavt engagement. Kolding Kommune vil skulle
bruge uanede mængder af tid på at søge genopbygning af tillid og engagement,
og kommunen vil
måske nå at ”tabe” nogle for meget. Kolding
Kommune bemær-
ker, at det har store konsekvenser for et projekt i et lokalsamfund, der kun lever
i kraft af de lokale og deres ressourcer.
Rebild Kommune
vil gerne appellere til, at det bliver muligt at søge refusion for
udgifter, der er beskrevet i kommunernes kvalificerede ansøgninger, og som af-
holdes allerede fra 1. januar 2024, som det tidligere var planlagt. Rebild Kom-
mune bemærker, at kommunerne har været i gang med inddragelse af interes-
senter siden august 2022 i forbindelse med udarbejdelse af den kvalificerede
ansøgning. Rebild Kommune bemærker, at det gør det svært at fastholde den
gode dialog og inddragelse, hvis processen skal udskydes igen.
Rebild Kommune bemærker, at kommunerne på informationsmødet den 11. de-
cember 2023 blev informeret om, at muligheden for at få refusion ikke var hængt
op på byfornyelsesloven. Rebild Kommune bemærker, at der med byfornyelses-
loven følger mulighed for at gøre brug af låneadgang og dermed få mulighed for
yderligere finansieringsmuligheder. Rebild Kommune er uforstående overfor, at
Side 28
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0029.png
Notat
denne mulighed ikke er en del af lovforslaget. Rebild Kommune anbefaler, at mu-
ligheden for låneadgang tilføjes lovforslaget, så der er mulighed for yderligere
finansieringsmuligheder til udviklingen af midtbyerne.
Odder Kommune
anmoder om bekræftelse af, at der er eller skabes (hjemmel
til og) mulighed for støtte til begrænset nybyggeri. Odder Kommune ejer Rosens-
gade 10 og har igennem mange år udlejet bygningen til den foreningsdrevne bi-
ograf, Biffen. Biffen i Odder er en foreningsbiograf, fordi driften varetages af fri-
villige, ulønnede medarbejdere. De eneste tre funktioner, der får betaling for det
arbejde, der udføres i Biffen, er den daglige leder, rengøringen og revisionen.
Som led i forsøgsprojektet ønskes bygningen ombygget, og i et begrænset om-
fang skal der tillige ske en vis tilbygning, idet der bygges oven på den eksiste-
rende bygning, og/eller ved at der sker en vis udvidelse i stueplan. Formålet er
at sikre, at bygningen fremover kan tjene til såvel biograf som mange andre for-
mål. Disse andre formål er omfattet af begrebet velfærdsforanstaltninger.
Odder Kommune bemærker, at låneadgang for kommunens egen udgiftsandel
ikke er inkorporeret i lovforslaget trods ønske herom fremsat ved indsendelse
af kvalificeret ansøgning. Odder Kommune anfører, at det evt. kunne overvejes
at lade kommunens investeringer i denne ordning være omfattet af ”lånebe-
kendtgørelsen”, bekendtgørelse
om kommunernes låntagning og meddelelse af
garantier, således at de enkelte kommuner opnår mulighed for at belåne egne
nettoudgifter med 95 % af investeringerne. Odder Kommune bemærker, at dette
i så fald ville svare til, hvad der gælder på det meget nærtbeslægtede område
byfornyelse.
Region Midtjylland
bemærker, at forsøgsordningen for frie bymidter er rettet
mod landets kommuner, som har myndighedsansvaret i forhold til planlægning
i byerne. Region Midtjylland bemærker, at regionerne er ansvarlig myndighed
for flere centrale velfærdsfunktioner, som oplagt bør samtænkes og samlokali-
seres med bymidternes øvrige funktioner og byliv, f.eks. inden for sundhed, mo-
bilitet og uddannelse. Region Midtjylland finder, at regionerne derfor i lovforsla-
get også bør sikres mulighed for at indgå i og i visse tilfælde, hvor det er hen-
sigtsmæssigt og efterspurgt lokalt, stå for initiativer, der kan finansieres af ord-
ningen.
Danmarks Frie AutoCampere
bemærker, at lovudkastets § 10 om tilskud til
forsøgsbyerne indeholder formuleringen ”og andre bylivsskabende projekter”.
Danmarks Frie AutoCampere formoder derfor, at anlæg og/eller indretning af
fælles- og parkeringsområder vil kunne opnå tilskud efter loven.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende forslaget om tilskud til forsøgs-
byerne (lovforslagets § 10), at ministeren for byer og landdistrikter efter ansøg-
ning fra de enkelte kommunalbestyrelser i forsøgskommunerne vil kunne yde til-
skud til etablering af velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten og andre bylivsska-
bende projekter, og at ministeren vil fastsætte nærmere regler om udmøntning og
anvendelse af sådanne tilskud. Ministeren for byer og landdistrikter vil anvende
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovforslagets § 10, stk. 2, til at fast-
sætte nærmere regler om midlernes anvendelse, tildeling og hjemtagning, overfør-
sel af ubrugte midler og brug af administrative systemer. Der forventes således bl.a.
Side 29
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0030.png
Notat
fastsat regler om, at midlerne til etablering af velfærdsfunktioner vil kunne anven-
des til bl.a. ombygninger og drift, f.eks. tilskud til løn, og at midlerne til fornyelse af
bymidten vil kunne anvendes til forsøgskommunernes indsatser og aktiviteter i by-
midterne, f.eks. områdefornyelse, bygningsfornyelse, friarealforbedring, projektle-
delse og evaluering.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det i anledning af høringssvarene fra
Odder Kommune og Danmarks Frie AutoCampere er tilføjet som præciserende ek-
sempler i lovforslagets bemærkninger, at den foreslåede ordning bl.a. vil gøre det
muligt for ministeren for byer og landdistrikter at yde tilskud (refusion) til etable-
ring af tilbygninger samt til etablering og/eller indretning af fælles- og parkerings-
områder, forudsat at der i øvrigt er tale om projekter, der kan rubriceres som etab-
lering af velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten eller andre bylivsskabende pro-
jekter, jf. lovforslagets § 10, stk. 1.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker dernæst, at den foreslåede ordning vil
gøre det muligt for kommunalbestyrelsen at få refunderet udgifter, der afholdes
efter lovens ikrafttrædelse, men ikke før lovens ikrafttrædelse. Dette er præciseret
i lovforslagets bemærkninger. By-, Land- og Kirkeministeriet finder det hensigts-
mæssigt, at der bliver sammenfald mellem ikrafttrædelsen af hjemlen for ministe-
ren for byer og landdistrikter til at yde tilskud (refusion) og adgangen for kommu-
nalbestyrelsen til at afholde sådanne udgifter, der kan ansøges om tilskud til.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker endvidere, at der ikke med den foreslåede
ordning er lagt op til en ændret regulering vedrørende kommunernes adgang til
at optage lån, og at de ovennævnte høringssvar ikke i øvrigt giver anledning til
ændringer af lovforslaget.
2.2.9. Forlængelse, offentliggørelse, indberetning og evaluering af forsøg
Aabenraa Kommune
henviser til lovforslagets bemærkninger om, at Trans-
portministeriet vil levere bidrag til evalueringen i forhold til særligt færdselssik-
kerhedsmæssige og mobilitetsmæssige aspekter, herunder ulykkesbillede, de
trafikale mønstre mv. I Udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning med lavere
hastighedsgrænse i Rødekro bymidte, som er sendt i offentlig høring af Vejdirek-
toratet, står der i § 6, at evalueringen skal udføres af Aabenraa Kommune. Der
fremgår ikke af bekendtgørelsen hvilke/hvilket bidrag til evalueringen, der er
fra Transportministeriet. Der er således en diskrepans mellem Udkast til be-
kendtgørelse om forsøgsordning med lavere hastighedsgrænse i Rødekro by-
midte og Forslag til lov om forsøgsordning for frie bymidter. Aabenraa Kom-
mune ønsker præciseret, hvilke krav der er til afrapportering, samt evt. bidrag
fra tredjepart.
Dansk Erhverv
finder det positivt, at der bliver gennemført en evaluering af for-
søgsordningen. Dansk Erhverv imødeser gerne, at denne evaluering har afsæt i
kommunernes erfaring med at skabe visioner og strategier for bymidterne og
erfaring med at etablere samarbejder og partnerskaber på tværs af civilsamfun-
det og erhvervslivet.
Derudover påpeger Dansk Erhverv, at en evaluering af forsøgsordningen bør ud-
vides til at omfatte en større investering i et videnscenter for bymidter, som KL
og Dansk Erhverv bakker op om. Videncenteret skal understøtte analyse og data
Side 30
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0031.png
Notat
om de nye forhold i byerne, som f.eks. hvordan mindre byer skal udvikles under
hensyn til e-handel, digitalisering, bosættelse, grøn omstilling, demografiske ud-
vikling, ændret forbrugeradfærd, fysiske detailbutikker mv.
EjendomDanmark
finder det positivt, at forsøgsordningen løber til og med
2029, med mulighed for at forlænge den yderligere frem imod 2031. Særligt for
de lokale ejendomsejere er det væsentligt, at der er stabilitet omkring de ram-
mer, der opereres under. Hvis man f.eks. som ejendomsejer, skal investere i at
modernisere et butikslokales facade, så er det vigtigt, at der også er udsigt til at
kunne afdække investeringen via stabile indtægter over en periode. Ejendom-
Danmark henleder opmærksomheden på, at når den foreslåede forsøgsordning
udløber, er det vigtigt at såvel ministerie som involverede kommuner allerede
nu planlægger, hvordan overgangen fra en potentielt subsidieret ordning, til en
almindelig ordning skal foregå. Her er det væsentligt at holde for øje, at der både
skal sikres gode forhold for lokale forretningsdrivende, som for ejendomsejere,
således at det sikrer at nyopstartede butikker ikke blot lukker ned igen.
Teleindustrien
opfordrer til, at regler om forlængelse, offentliggørelse, indbe-
retning og evaluering af forsøg fastsættes med det klare formål, at det ikke skal
medføre unødige administrative byrder og omkostninger for de berørte kommu-
ner, da dette kan medføre en alvorlig begrænsning i anvendelsesmulighederne
og dermed også i den effekt og nytænkning, som er formålet med ordningen.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag vedrørende forlængelse, offentliggørelse, ind-
beretning og evaluering af forsøg (lovforslagets § 11), at der ved fastsættelsen af
nærmere regler om offentliggørelse og indberetning af de forsøg, kommunalbesty-
relsen træffer beslutning om at iværksætte osv., vil blive lagt vægt på hensynet til,
at reglerne giver borgerne m.fl. lettilgængelige og sikre oplysninger om de forsøg,
som er eller har været iværksat i den pågældende forsøgsbymidte, uden at regule-
ringen bliver uforholdsmæssigt administrativ tung for forsøgskommunen.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker i anledning af høringssvaret fra Aaben-
raa Kommune, at der i relation til evaluering af forsøg med lavere hastigheds-
grænse i Rødekro bymidte skal sikres sammenhæng mellem krav fastsat i medfør
af henholdsvis lovforslagets § 11 (By-, Land- og Kirkeministeriet) og den bekendt-
gørelse, som Transportministeriet udsteder i medfør af færdselsloven (Transport-
ministeriet).
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker dernæst, at de ovennævnte høringssvar
ikke giver anledning til ændringer af lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
§ 2, stk. 2 og 3, er ændret, så afgrænsningen af bymidten i Nykøbing Sjælland
(Odsherred Kommune) svarer til afgrænsningen i kommuneplanen.
Bemærkningerne til § 3 er ændret, så det fremgår, at kommunalbestyrelsen vil
kunne anvende den udvidede dispensationsadgang til efter en konkret vurde-
Side 31
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0032.png
Notat
ring at imødekomme ønsker om opsætning af udstyr til radiokommunikations-
formål med henblik på en tidssvarende dækning, forudsat at dette i øvrigt stem-
mer overens med forsøgsordningens formål om understøttelse af bylivet i for-
søgsbyernes bymidter.
Bemærkningerne til § 4 er ændret, så det fremgår, at kommunalbestyrelsen ved
anvendelse af tilskudsmuligheden med fordel vil kunne tage afsæt i en kortlæg-
ning af byens behov og muligheder.
Bemærkningerne til § 5 er ændret, så det fremgår, at bestemmelsen om kommu-
nalbestyrelsens adgang til at erhverve eller leje bebyggede ejendomme på mar-
kedsvilkår til brug for velfærdsfunktioner har til hensigt at udvide og ikke be-
grænse kommunernes nuværende muligheder. Desuden er bemærkningerne
ændret, så det fremgår, at § 5 som udgangspunkt ikke vil give kommunalbesty-
relsen mulighed for at opføre nye bygninger til brug for borgernære velfærds-
funktioner
med tilhørende mulighed for at udleje lokaler i sådanne nye byg-
ninger. Dog vil de bebyggede ejendomme, som kommunalbestyrelsen måtte
købe eller leje til brug for borgernære velfærdsfunktioner, i begrænset omfang
kunne tilbygges, hvis det er nødvendigt for at realisere anvendelsen til velfærds-
center, og hvis det samtidig vurderes, at det ikke vil påvirke det private udlej-
ningsmarked. Dette vil også gælde i de tilfælde, hvor kommunen i forvejen ejer
eller lejer den pågældende ejendom.
§ 5 er ændret i relation til forståelsen af
udtrykket ”velfærdsfunktioner”,
idet or-
det ”kulturskoler” er ændret til ”kulturtilbud”. Bemærkningerne til bestemmel-
sen er ændret, så det fremgår, at ”kulturtilbud” bl.a. kan være kulturhuse og kul-
turskoler.
§ 9, stk. 1 (nu § 8, stk. 1),
er ændret, idet ordene ”efter ansøgning fra kommunal-
bestyrelsen” er ændret til ”efter ansøgning”. Bemærkningerne til bestemmelsen
er ændret, så det fremgår, at miljøministeren (Miljøstyrelsen) som led i behand-
lingen af den enkelte ansøgning om ophævelse af fredskovspligt forudsættes at
kontakte henholdsvis Aabenraa Kommune og Rebild Kommune med henblik på,
at kommunalbestyrelsen får lejlighed til at vurdere, om det ansøgte er inden for
rammerne af det projekt, som er beskrevet i kommunens kvalificerede forsøgs-
ansøgning, og at kommunalbestyrelsen på den baggrund over for miljøministe-
ren (Miljøstyrelsen) vil kunne oplyse, om kommunalbestyrelsen kan støtte an-
søgningen. Desuden er bemærkningerne ændret, så det fremgår, at den foreslå-
ede ordning ikke regulerer muligheden for, at kommunalbestyrelsen i Aabenraa
Kommune eller Rebild Kommune eventuelt erhverver det omhandlede fred-
skovspligtige areal med henblik på at opnå adgang til at indgive ansøgning efter
(nu) § 8, stk. 1.
Bemærkningerne til § 10 er ændret, så det fremgår, at den foreslåede ordning
bl.a. vil gøre det muligt for ministeren for byer og landdistrikter at yde tilskud
(refusion) til etablering af tilbygninger samt til etablering og/eller indretning af
fælles- og parkeringsområder, forudsat at der i øvrigt er tale om projekter, der
kan rubriceres som etablering af velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten eller
andre bylivsskabende projekter, jf. § 10, stk. 1. Desuden er bemærkningerne æn-
Side 32
Akt nr. 347448
L 146 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2840715_0033.png
Notat
dret, så det fremgår, at den foreslåede ordning vil gøre det muligt for kommu-
nalbestyrelsen at få refunderet udgifter, der afholdes efter lovens ikrafttrædelse,
men ikke før lovens ikrafttrædelse.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk ka-
rakter.
Side 33
Akt nr. 347448