Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 141 Bilag 1
Offentligt
2841099_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr..: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
22. februar 2024
Sagsnr.: 24/05954
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
efterskoler og frie fagskoler og lov om friskoler og pri-
vate grundskoler m.v.
(Hjemtagelse af elevstøtte og præcisering af tilskudsbetin-
gelser)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Hjemtagelse af elevstøtte
2.2.2. Forstanderen for en efterskole eller fri fagskole kan
ikke samtidig varetage den daglige ledelse af mere end en
skole
2.2.3. Ansøgningsfristen gælder ikke for en fri grundskole,
der viderefører et allerede godkendt skoletilbud på en småø
2.2.4. Særskilt befordringstilskud
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperioden
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om efterskoler
og frie fagskoler og lov om friskoler og private grundskoler
m.v. (Hjemtagelse af elevstøtte og præcisering af tilskuds-
betingelser) har i perioden fra den 5. februar 2024 til den
19. februar 2024 været sendt i høring hos en række myn-
digheder, organisationer m.v.
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0002.png
Udkastet til lovforslag blev den 5. februar 2024 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 5. februar 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndig-
heder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet. Der er ikke modtaget
bemærkninger til udkastet til lovforslag fra interessenter,
som ikke er blandt de hørte myndigheder, organisationer
m.v.
Hørings-
part
Hø-
rings-
svar
mod-
taget
X
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
X
Børne- og
Kulturchef-
foreningen
Børne- og
Ungdoms-
pædagoger-
nes Lands-
forbund
(BUPL)
BUPL –
Lederfor-
eningen
Børnerådet
Børns Vil-
kår
Danmarks
Evalue-
ringsinsti-
tut,
Danmarks
Lærerfor-
ening
2
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0003.png
Danmarks
Private Sko-
ler – grund-
skoler og
gymnasier
Danmarks
Vejlederfor-
ening
Dansk Cen-
ter for Un-
dervisnings-
miljø
Dansk Fri-
skolefor-
ening (Fri-
skolerne)
Dansk Soci-
alrådgiver-
forening
Danske Ad-
vokater
Danske
Handicap-
organisatio-
ner
Danske Re-
gioner
Danske Re-
visorer -
FSR
Danske
Skoleelever
Danske Un-
derviseror-
ganisatio-
ners Sam-
råd
Datatilsynet
Det Cen-
trale Handi-
capråd
Deutscher
Schul- und
Sprachver-
ein für
Nordschles-
wig
X
X
X
X
X
X
3
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0004.png
Efterskole-
foreningen
Folkehøj-
skolernes
Forening i
Danmark
Forbundet
af Offent-
ligt Ansatte
(FOA)
Foreningen
af Katolske
skoler i
Danmark
Foreningen
af Kristne
Friskoler
Foreningen
af Frie Fag-
skoler
Forenings-
fællesskabet
Ligeværd
Frie Skolers
Lærerfor-
ening
Institut for
Menneske-
rettigheder
Justitia
KL
Klagenæv-
net for Spe-
cialunder-
visning
Kostsko-
ler.dk
Landssam-
råd for
PPR-chefer
Lærernes
Centralor-
ganisation
Plejefamili-
ernes
X
X
X
X
X
X
4
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0005.png
Landsfor-
ening
Red Barnet
Rigsrevisio-
nen
Rådet for
Børns Læ-
ring
Rådet for
Etniske Mi-
noriteter
Rådet for
Socialt Ud-
satte
Samrådet
for Special-
skoleledere
Skole og
Forældre
Skoleleder-
foreningen
Socialpæda-
gogernes
Landsfor-
bund
Studievalg
Danmark
Uddannel-
sesforbun-
det
UU Dan-
mark
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar til udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er
foretaget i forhold til det udkast, som har været i høring.
Her omtales også ændringer, som ikke har baggrund i mod-
tagne høringssvar, men er foretaget på foranledning af
Børne- og Undervisningsministeriet.
5
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0006.png
2. 1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Efterskoleforeningen
er meget glade for at se et lov-
forslag, der sikrer en fælles digital løsning af den statslige
elevstøtte og herunder hjemtagelse af administrationen til
Børne- og Undervisningsministeriet. Foreningen finder det
også positivt med den foreslåede ændring, hvor det er ele-
vens forældre, der søger om elevstøtte i stedet for den nu-
værende ordning med efterskolen som ansøger på vegne af
forældrene.
Endvidere bakker
Efterskoleforeningen
op om forslaget
om, at en forstander for en efterskole eller en fri fagskole
ikke samtidigt kan varetage den daglige ledelse af mere end
en skole.
Foreningen af Frie Fagskoler
bakker op om forslaget om,
at en forstander for en efterskole eller en fri fagskole ikke
samtidigt kan varetage den daglige ledelse af mere end en
skole.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Hjemtagelse af elevstøtte
Efterskoleforeningen
bemærker, at med lovforslaget mod-
tager efterskolerne ikke længere forældrenes indkomstop-
lysninger, hvilket foreningen ser som en klar forbedring for
familierne. Foreningen ser dog en ulempe herved, da efter-
skolerne i forbindelse med administration af den individu-
elle supplerende elevstøtte for ca. 3.000 familier årligt har
brug for dokumentation for familiernes indkomst. For at
undgå at de familier skal indsende mere dokumentation end
højst nødvendigt til efterskolerne, foreslår foreningen, at
man evt. kan tilføje i lovforslaget, at efterskolerne har mu-
lighed for at trække indkomstoplysninger via elevstøtteløs-
ningen, hvis forældrene samtykker hertil.
Endvidere bemærker
Efterskoleforeningen
til forslaget om
efterskolernes adgang til at søge om elevstøtte på vegne af
forældrene, når de af forskellige grunde ikke selv kan gøre
det, at det bør fremgå klart i hvilke tilfælde skolerne skal
søge på vegne af forældrene. Foreningen nævner fx de til-
fælde, hvor forældrene er undtaget for at anvende digital
signatur, ved anbragte elever og elever uden forældre.
Efterskoleforeningen
bemærker til forslaget om, at når
Børne- og Undervisningsministeriet sender en digital støt-
temeddelelse til skole og forældre kan det overvejes at an-
vende et andet begreb end ”sender”.
6
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0007.png
Efterskoleforeningen
bemærker, at det skal fremgå mere
klart, at støttemeddelelsen ved forældres skilsmisse kun
sendes til bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever.
Dén forælder, som eleven ikke har bopæl hos, skal således
ikke have sendt en støttemeddelelse med indkomstoplys-
ninger på bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever.
Efterskoleforeningen
bemærker, at det er vigtigt med en
digital løsning, så skolerne kan trække data direkte inde i
deres administrative systemer, fleksibilitet for skolerne i
forhold til, hvornår der åbnes for ansøgninger og deadlines
samt adgang til at trække oplysninger om antallet af ansøg-
ninger mhp. at kunne rykke forældre, der mangler at an-
søge.
Børne- og Undervisningsministeriet kvitterer for Eftersko-
leforeningens forslag i relation den individuelle supple-
rende elevstøtte og skal i den forbindelse bemærke, at nær-
værende lovforslag omhandler hjemtagelse af administra-
tion af den statslige elevstøtte til elever på efterskoler.
For så vidt angår bemærkningen om at gøre det klart i lov-
forslaget, i hvilke tilfælde efterskolen kan søge om elev-
støtte på vegne af forældrene, skal Børne- og Under-
visningsministeriet bemærke, at lovforslagets specielle be-
mærkninger vil blive justeret.
For så vidt angår spørgsmålet om at anvende et andet be-
greb end ”at sende” støttemeddelelsen skal Børne- og Un-
dervisningsministeriet bemærke, at der ikke ses grundlag
for at ændre det. I andre sammenhænge anvendes fx også
at sende mails og breve til e-boks mv.
For så vidt angår det anførte om kun at sende støttemedde-
lelsen til bopælsforælderen og dennes eventuelle samlever
skal Børne- og Undervisningsministeriet bemærke, at lov-
forslaget justeres i overensstemmelse hermed.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig Efter-
skoleforeningens ønsker til en digital løsning, der vil indgå
i det videre arbejde.
2.2.2. Forstanderen for en efterskole eller fri fagskole kan
ikke samtidig varetage den daglige ledelse af mere end en
skole
7
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2841099_0008.png
Efterskoleforeningen, Foreningen af Frie Fagskoler og
Friskoleforeningen
anfører, at de kombinerede institutio-
ner (efterskoler, frie fagskoler, frie grundskoler, højskoler
og gymnasier i kombination) udgør en juridisk enhed og
med et krav om en fælles leder af den samlede institution,
hvilket fortsat skal være muligt. I den forbindelse ser for-
eningerne gerne, at det bliver tydeliggjort i lovforslagets
bemærkninger.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lov-
forslagets specielle bemærkninger justeres i overensstem-
melse med det anførte fra foreningerne.
2.2.3. Ansøgningsfristen gælder ikke for en fri grund-
skole, der viderefører
et allerede godkendt skoletilbud på
en småø
Der har ikke været bemærkninger til dette forslag.
2.2.4. Særskilt befordringstilskud
Der har ikke været bemærkninger til dette forslag.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Høringssvarene har givet anledning til enkelte ændringer i
lovforslaget. I forhold til det udkast til lovforslag, der har
været i høring, drejer det sig navnlig om præcisering i be-
mærkningerne af, at den forælder, der ikke er bopælsforæl-
der, ikke vil skulle modtage støttemeddelelse, samt af at de
kombinerede institutioner (efterskoler, frie fagskoler, frie
grundskoler, højskoler og gymnasier i kombination) udgør
én juridisk enhed og med et krav om en fælles leder af den
samlede institution, hvilket fortsat skal være muligt.
Herudover har ministeriet på egen foranledning præciseret,
På egen foranledning har ministeriet præciseret i den fore-
slåede affattelse af § 7, stk. 6 (nyt 2. og 3. punktum), at
børne- og undervisningsministeren i ganske særlige tilfælde
kan fravige kravet om, at forstanderen ikke samtidigt kan
varetage den daglige ledelse af mere end en skole.
Derudover er der foretaget enkelte ændringer af sproglig,
redaktionel og lovteknisk karakter i lovforslaget.
8
L 141 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
9