Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 140 Bilag 1
Offentligt
2841086_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
UDKAST
7. februar 2024
Sagsnr.: 24/02725
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse, lov om kommunal ind-
sats for unge under 25 år og forskellige andre love
(Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende
grunduddannelse og smidigere overgang til den forbere-
dende grunduddannelse m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om forbere-
dende grunduddannelse, lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse, lov om kommunal indsats for unge
under 25 år og forskellige andre love (Mere fleksible rammer
til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere
overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede
muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og
bedre rammer om forberedende grunduddannelse) har i pe-
rioden fra den 11. januar 2024 til den 6. februar 2024 (27
dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, orga-
nisationer m.v.
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0002.png
Udkastet til lovforslag blev den 11. januar 2024 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 11. januar 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er
blandt de hørte myndigheder, organisationer m.v., men som
på egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til
lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret
med *.
Høringspart
ADHD-Foreningen
Advokatsamfundet
Akademiet for de Tek-
niske Videnskaber
Akademikerne
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteord-
ninger
Ankestyrelsen
AOF Danmark
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag
Arkitektskolen i Aarhus
Astra – Center for Læ-
ring i Natur, Teknik og
Sundhed
Autismeforeningen
Beskæftigelsesområdet
ved STAR
Børnenes Bureau
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
X
X
X
X
2
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0003.png
Børne- og kulturchef-
foreningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Centralorganisationer-
nes Fællesudvalg (CFU)
CEPOS
Cevea
Daghøjskoleforeningen
Daginstitutionernes
Lands-Organisation
(DLO)
Danmarks Fiskerifor-
ening Producent Orga-
nisation
Danmarks Idrætsfor-
bund
Danmarks Lærerfor-
ening
Danmarks Private Sko-
ler – grundskoler &
gymnasier
Danmarks Statistik
Danmarks Vejlederfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Blindesamfund
Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø
Dansk Erhverv
Dansk Folkeoplysnings
Samråd
Dansk Handicap For-
bund
Dansk Industri
DM - Dansk Magister-
forening
Dansk Metal
Dansk Oplysnings For-
bund
Dansk Psykolog For-
ening
Dansk Skoleforening
for Sydslesvig
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0004.png
Dansk Skoleidræt
Dansk Socialrådgiver-
forening
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd
Danske Advokater
Danske A-kasser
Danske Dagbehand-
lingstilbuds Netværk
Danske Døves Lands-
forbund
Danske Erhvervsakade-
mier
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier – Besty-
relserne
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier – Le-
derne
Danske Forlag
Danske Gymnasieele-
vers Sammenslutning
Danske Gymnasier
Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger
Danske Handicaporga-
nisationer
Danske HF & VUC
Danske HF og VUC -
Bestyrelserne
Danske Landbrugssko-
ler
Danske Musik- og Kul-
turskoler
Danske Professionshøj-
skoler
Danske Regioner
Danske Revisorer
Danske seniorer
Danske Skoleelever
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler -
Bestyrelserne
Danske Underviserorga-
nisationers Samråd
Danske Universiteter
X
X
X
X
X
X
X
X
4
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0005.png
Dataetisk Råd
Datatilsynet
De Anbragtes Vilkår
De Danske Sprogcentre
DEA
Den uvildige konsulent-
ordning på handicap-
området (DUKH)
Det Centrale Handicap-
råd
Det Kriminalpræventive
Råd
Det Nationale Integra-
tionsråd
Deutscher Schul- und
Sprachverein für
Nordschleswig
Digitaliseringsstyrelsen
DJØF
Efterskoleforeningen
Ejendomsforeningen
Danmark
Engineer the Future
Erhvervsskolernes Elev-
organisation
Erhvervsskolelederne
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regule-
ring (OBR)
EVA - Danmarks Eva-
lueringsinstitut
Fagbevægelsens Hoved-
organisation
Fagligt Fælles Forbund
FGU Danmark
Finans Danmark
Finansforbundet
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Finanstilsynet
Firmaidrætten
Folkehøjskolernes For-
ening i Danmark
Folkeligt Oplysnings
Forbund
Fora
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
5
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0006.png
Fag og Arbejde
Foreningen af Døgn og
Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD)
Foreningen af katolske
skoler i Danmark
Foreningen af Kristne
Friskoler
Foreningen af Ledere
ved Danskuddannelser
Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejds-
markedschefer i Dan-
mark
Foreningen for Foræl-
dre til Elever i Fri- og
Privatskoler
Foreningen Frie Fag-
skoler
Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu)
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
Forhandlingsfællesska-
bet
Forsikring- og Pension
Forældrenes Landsorga-
nisation (FOLA)
Frie Skolers Lærerfor-
ening
Friskolerne
FSR – danske revisorer
Gentofte Børnevenner
Gymnasiernes Bestyrel-
sesforening
Gymnasieskolernes Læ-
rerforening
HK/Kommunal
HK/Stat
HvorErDerEnVoksen
IFFD – Idræts- og Fri-
tidsfaciliteter i Danmark
Industriens Fond
Insero
Institut for Menneske-
rettigheder
X
X
X
X
X
X
6
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0007.png
Justitia
KL
Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
Kraka
Kriminalforsorgen
Kristlig Fagbevægelse
(Krifa)
LandboUngdom
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fæl-
lesråd
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
Landselevbestyrelsen
for social- og sundheds-
området
Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark
Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere
Landsforeningen for
førtidspensionister
Landsforeningen for
Socialpædagoger
Landsforeningen Livs-
værk
Landsorganisationen for
sociale tilbud (LOS)
Landssammenslutnin-
gen af Handelsskoleele-
ver
Landssammenslutnin-
gen af Foreninger for
Selvstændige Børnepas-
sere
Landssamråd for PPR-
chefer
Lederne
Ledersamrådet
Lilleskolerne
LOF
Lærernes Centralorgani-
sation
Lær for Livet
X
X
X
X
7
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0008.png
Manderådet
Medierådet for Børn og
Unge
Modstrøm - Foreningen
for FGU-elever og unge
omkring FGU
Nationalt Center for
kompetenceudvikling
Naturvidenskabernes
Hus
Netværket for kostafde-
linger
OpenDenmark
Operation Dagsværk
Ordblindeforeningen
Plejefamiliernes Lands-
forening
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet for Børns Læring
Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU)
Rådet for Erhvervsaka-
demiuddannelser og
Professionsbachelorud-
dannelser
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-
rådet)
Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark
Sammenslutningen af
Unge Med Handicap
Samrådet af Specialsko-
leledere
Selveje Danmark
Selvejende og private in-
stitutioners forening
(Spifo)
Sjældne Diagnoser
Skole og Forældre
Skolelederforeningen
SMVdanmark
X
X
8
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0009.png
Socialpædagogernes
Landsforbund
Studievalg Danmark
STU-foreningen
TABUKA -
Landsforeningen for
nuværende og tidligere
anbragte
TAT (Foreningen af
tekniske og administra-
tive tjenestemænd)
Tekniq
Trafikselskaberne i
Danmark*
Udbetaling Danmark
Uddannelsesforbundet
Uddannelseslederne
Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF)
Ungdomsringen
Ungdomsskoleforenin-
gen
Ungdomsuddannelser-
nes Vejlederforening
Universe
VUC
Bestyrelsesforeningen
Ældre Sagen
Aalborg Universitet*
Aarhus Universitet*
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Den offentlige høring viser, at der generelt er opbakning til
lovforslaget.
Børnerådet
er positive over for prioriteringen af det pæda-
gogiske måltid samt initiativet om seksualundervisning. De
bemærker samtidigt, at de er bekymrede for, om der er afsat
9
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
tilstrækkeligt økonomi i forbindelse med forslaget, og de op-
fordrer derfor til, at de friere rammer til institutionerne føl-
ges tæt.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministe-
riet vil følge op den politiske aftale af 21. november 2023 om
styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud-
dannelse og beskæftigelse tæt gennem bl.a. tilsyn og vejled-
ningsindsats til uddannelserne, så det sikres, at eleverne på
FGU fortsat understøttes i deres faglige, personlige og soci-
ale udvikling.
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
finder forslagets
befordringsmuligheder positive, og de mener, at reglerne om
forlænget erhvervstræning, reglerne om måltider og reglerne
om seksualundervisning særdeles relevante for målgruppen.
De foreslår i forlængelse, at dette suppleres udvidende til at
omfatte generel sundhedslære.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forslaget
om generel sundhedslære falder uden for den politiske aftale
af 21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for
de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
Danmarks Vejlederforening
er positive over for række ini-
tiativer i forslaget positive
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
finder det positivt, at
der med implementering af aftalen er øget stabilitet om
FGU-institutionernes økonomi, men mener, at der fortsat er
behov for at følge økonomien løbende.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig bemærk-
ningerne ad løbende at følge økonomien.
Dansk Firmaidræt
er positive over for forslaget, især reg-
lerne om sundt frokostmåltid. De opfordrer til opmærksom-
hed på motion i FGU og TAMU regi.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at opmærk-
somhed på motion i FGU og TAMU falder uden for den po-
litiske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU som en
hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæfti-
gelse og dermed uden for lovforslaget.
10
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Danske HF og VUC og Danske HF og VUC – Bestyrel-
serne
opfordrer til, at det bliver muligt for VUC’erne at op-
tage unge under 25 år, da eleverne ellers vil få forøget trans-
port, hvis en FGU-skole ikke udbyder agu sporet.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt om muligheden for optag på VUC, der falder
uden for den politiske aftale af 21. november 2023 om styrket
FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse
og beskæftigelse og dermed uden for lovforslaget.
EVA – Danmarks Evalueringsinstitut
er generelt positive
over for forslaget. EVA anbefaler generelt samt i forhold til
en række enkeltinitiativer at igangsætte et nyt evaluerings-
og følgeforskningsprogram, der følger FGU fremadrettet.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
FGU Danmark
har anført, at der udestår regler om overfør-
sel af beviser fra FGU-databasen til optagelse.dk.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at dette er
under nærmere udboring.
FGU Danmark
opfordrer til, at der nedsættes en arbejds-
gruppe på tværs af Børne- og Undervisningsministeriet og
FGU Danmark, som kan gennemgå FGU-instruksen.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte forslag om en arbejdsgruppe, der falder uden for den
politiske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU som
en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæf-
tigelse og dermed uden for lovforslaget.
FGU Danmark opfordrer
desuden til, at FGU-institutio-
nerne får mulighed for at tegne relevante forsikringer for ele-
verne.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forsikring
af eleverne falder uden for den politiske aftale af 21. novem-
ber 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de 43.000
unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed uden for
lovforslaget.
11
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
FGU Danmark
opfordrer til, at der iværksættes tiltag, der
kan understøtte, at FGU-institutionerne kan følge eleven ef-
ter overgang fra FGU.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministe-
riet har nedsat en arbejdsgruppe, som skal være med til at
sikre en bedre datamæssig understøttelse af FGU-institutio-
nerne og den kommunale ungeindsats, blandt andet ved at
forbedre visningen af indberettet data på området. FGU
Danmark har deltaget i arbejdsgruppemøderne.
FGU Danmark
opfordrer til, at der udsendes information til
institutionerne om manglende udslusningstilskud for over-
gang til HF-enkeltfag.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte forslag.
FGU Danmark
opfordrer til, at kompleksiteten i regulerin-
gen af FGU mindskes, herunder at målene i læreplanerne og
fagbilagene for FGU’s almene fag og faglige temaer gøres
mere overordnede.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der er
nedsat en arbejdsgruppe, der skal gennemføre et eftersyn af
de 21 læreplaner, de 15 didaktiske principper og de faglige
mål, som blev opstillet ved etableringen af den forberedende
grunduddannelse. Arbejdsgruppen har til opgave at komme
med anbefalinger til mulige justeringer, forenkling og re-
duktion i antallet af de faglige mål. Forslaget om at gøre de
faglige temaer mere overordnede falder uden for den politi-
ske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU som en ho-
vedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse
og dermed uden for lovforslaget.
FGU Danmark
opfordrer generelt til, at lovmaterialet gen-
nemlæses med italesættelsen af FGU for øje.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte forslag.
FGU Danmark
har desuden givet bemærkninger til sær-
skilte bestemmelser i lovgivningen om de forberedende
grunduddannelser, der ikke angår forslaget.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at dette fal-
der uden for den politiske aftale af 21. november 2023 om
12
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud-
dannelse og beskæftigelse og dermed uden for lovforslaget.
Foreningen for Frie Fagskoler (FaFF)
støtter overordnet
forslaget til styrket FGU, herunder en reduktion af den kom-
munale medfinansiering samt muligheden for visitation til
FGU allerede fra 9. klasse. FaFF bemærker, at forslaget gi-
ver øget incitament for kommunerne til at henvise til FGU,
og anfører, at de ikke mener, at det altid er den bedste løsning
for den unge, hvorfor det altid skal være en konkret vurde-
ring og samlet afvejning, hvor de unges tarv er det afgø-
rende.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der ikke
er ændret på bestemmelserne, som beskriver, hvad der skal
lægges vægt på i målgruppevurderingen. Målgruppevurde-
ringen skal fortsat foretages på grundlag af en samlet afvej-
ning af mulige tilbud og indsatser, som kan bringe den unge
tættere på job og uddannelse, herunder mulige tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud om uddan-
nelse (Lov om kommunalindsats for unge under 25 år, § 2
k).
KL
bakker op om flere initiativer, herunder muligheden for
samarbejde på Bornholm. KL bemærker i forlængelse, at en
række andre uhensigtsmæssige regler på tværs af instituti-
onslovgivninger kunne forenkles.
Børne- og Undervisningsministeriet har løbende fokus på
regelforenkling, men bemærker, at generel regelforenkling
falder uden for den politiske aftale af 21. november 2023 om
styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud-
dannelse og beskæftigelse og dermed uden for lovforslaget.
Lederne
har i deres høringssvar anført, at de bakker op om
forslaget.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF)
fin-
der generelt forslaget positivt. UUVF opfordrer til, at der
indføres en særlig definition af vejlederfunktionen og vejle-
deropgaverne på FGU.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at en nær-
mere definition af vejlederfunktionen og vejlederopgaverne
13
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0014.png
på FGU falder uden for den politiske aftale af 21. november
2023 om styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge
uden uddannelse og beskæftigelse og dermed uden for lov-
forslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forbere-
dende grunduddannelse
2.2.1.1. Basissporet omlægges
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
har anført, at det frem-
går af aftaleteksten, at basis skal overgå til at være et intro-
ducerende forløb, mens der i lovforslaget lægges op til at
»basisniveau« ændres til »introducerende niveau« i FGU-lo-
vens § 10, stk. 2.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at basisfor-
løbet med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås ændret til et intro-
duktionsforløb. Ændringen af FGU-lovens § 10, stk. 2, an-
går det introducerende niveau, som er et undervisningsni-
veau på FGU.
EVA – Danmarks Evalueringsinstitut
bemærker, at det er
lidt uklart, hvad der ligger i introduktionsforløb.
KL
finder det positivt, at basis nedlægges, herunder løbende
optag på FGU, men mener, at hvis det vurderes, at eleven
kan starte direkte på et spor, så bør det være en mulighed.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at introduk-
tionsforløbet tilrettelægges efter den enkelte elevs behov. De
elever, som har behov for afklaring ift. sporvalg, vil kunne
få afklaring i introduktionsforløbet. De elever, som er afkla-
rede omkring sporvalg, vil derimod kunne starte direkte på
et spor, men vil fortsat få et introduktionsforløb. I disse til-
fælde vil introduktionsforløbet formentlig være af kortere
varighed og f.eks. kunne have fokus på introduktion til sko-
lens praktiske rammer. Ministeriet har uddybet bemærknin-
gerne om introduktionsforløbet i lovforslaget. Se også pkt.
3.
FGU Danmark
finder det positivt, at basis nedlægges. De
bemærker, at lovforslaget bør tydeliggøre forskellen i formå-
let på et introduktionsforløb og et afsøgningsforløb.
14
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0015.png
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at et afsøg-
ningsforløb er et værktøj, som KUI kan benytte med henblik
på at kvalificere målgruppevurderingen, mens det foreslå-
ede introduktionsforløb skal give en elev, der er påbegyndt
FGU, afklaring i forhold til af sporvalg.
Uddannelseslederne
er positive over for nedlæggelsen af
basis. De bemærker, at de forventer, institutionerne stadig
bevarer muligheden for at tilrette særlige forløb for bestemte
grupper.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at hensigten
med nedlægning af basissporet er at give institutionerne
mere fleksibilitet til at tilrettelægge undervisningen mest
hensigtsmæssigt for den enkelte elev, herunder også tilrette-
læggelsen af særlige forløb for bestemte grupper.
Uddannelsesforbundet
har bemærket, at nedlæggelse af
basis medfører risiko for, at hensynet til at have ro på spo-
rene samt hensynet til den elevgruppe, der har behov for et
koncentreret forløb i fx dansk eller matematik, vil blive un-
derprioriteret. Uddannelsesforbundet opfordrer til, at der
skabes gode rammebetingelser for de to områder, herunder
at der udvikles tilbud, der er attraktive for den anførte mål-
gruppe.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at hensigten
med nedlægning af basissporet er at give institutionerne
bedre mulighed for at tilrettelægge undervisningen mest
hensigtsmæssigt for den enkelte elev, herunder kan skolerne
prioritere at skabe mest muligt ro på sporene og fortsat til-
byde attraktive forløb den elevgruppe, der har behov for et
koncentreret forløb i f.eks. dansk eller matematik.
2.2.1.2. Friere rammer for udbud af almengrunduddannelse
FGU Danmark
finder det positivt, at FGU-institutionerne
får mulighed for at fravige kravet om udbud af almen grund-
uddannelse, men opfordrer til, at fravigelsen af hensyn til at
undgå lange sagsbehandlingstider kan besluttes af bestyrel-
serne på institutionerne, der vil skulle angive en begrundelse
herfor, der kan føres tilsyn med.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den bag-
vedliggende aftale for lovforslaget går på en mulighed for
fravigelse ved ansøgning. Børne- og Undervisningsministe-
riet har noteret sig det anførte synspunkt.
15
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
har bemærket,
at nogle FGU-skoler ligger langt fra elevernes bopæl, hvor-
for det kan være svært at sikre transportmuligheder, der un-
derstøtter, at eleverne i praksis fortsat har mulighed for at
vælge mellem de tre spor.
Børne- og Undervisningsministeriet henviser for så vidt an-
går transporttiden til, at det fremgår af lovforslaget, at fri-
tagelse fra at udbyde agu-sporet er forudsat af, at transport-
tiden for den enkelte elev til en skole, der udbyder agu, vil
skulle være rimelig og ikke til hinder for elevens fremmøde.
Derudover er der i lovforslaget givet mulighed for, at FGU-
institutioner kan etablere en befordringsordning, som insti-
tutionerne kan vælge at benytte sig af.
Endvidere har
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
bemærket, at det fremstår uklart, om det vil kræve en mål-
gruppevurdering til naboinstitutionen, hvis en institution
skal henvise en elev dertil.
Ministeriet bemærker videre, at målgruppevurderingen fo-
retages til uddannelsen og ikke til en bestemt skole eller in-
stitution. En elev kan godt optages på en institution i et andet
dækningsområde, end hvor eleven har bopæl. Dette er uddy-
bet i forslagets bemærkninger.
KL
bemærker, at de mener, at det er uklart, hvad der skal til,
for at institutionen vil kunne fravige kravet om at udbyde
almen grunduddannelse. KL bemærker i forlængelse, at der
kan opstå en udfordring ift. unge med dansk som andet
sprog, hvis ikke alle skoler udbyder agu-sporet.
Uddannelseslederne
opfordrer til, at der gives eksempler på
kriterier i forbindelse med fravigelse af kravet om at udbyde
almen grunduddannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det vil
være en forudsætning, at transporttiden for den enkelte elev
til en skole, der udbyder agu, er rimelig og ikke til hinder for
elevens fremmøde. Derudover vil en beslutning af fravigelse
bero på en vurdering af, om fritagelsen samlet set vil kunne
skabe et mere sammenhængende fagligt og pædagogisk sko-
lemiljø samt et mere attraktivt socialt miljø for de unge. Så-
fremt en skole bliver fritaget fra kravet om at udbyde almen
grunduddannelse, vil dansk som andet sprog skulle udbydes
på institutionen. Dette er uddybet i bemærkningerne. Se pkt.
3.
16
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0017.png
2.2.1.3. Mulighed for befordringsordninger ved institutio-
nerne
FGU Danmark
finder det positivt, at der bliver mulighed
for befordringsordninger ved institutionerne, men bemær-
ker, at det er en udfordring, at der ikke bliver tilført midler i
den forbindelse, hvilket kan skabe forskellige situationer for
elever på tværs af landet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at institutio-
ner for forberedende grunduddannelse i forbindelse med af-
tale af 21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej
for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse får til-
ført frie midler med henblik på fleksibel anvendelse. Disse
midler er bl.a. tiltænkt anvendelse til befordringsmuligheder
ved de institutioner, der finder det konkret relevant.
I forlængelse har
FGU Danmark
bemærket, at de forstår
lovforslaget således, elever vil kunne benytte institutionens
køretøjer til at yde befordring, hvis det har et undervisnings-
formål.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at skolen
ikke med den foreslåede befordringsordning vil kunne ud-
låne sine biler til eleverne med henblik på, at eleverne selv
køre til og fra skolen.
Endvidere har
FGU Danmark
bemærket, at det bør tydelig-
gøres, hvilke FGU-elever, en institution må etablere befor-
dring til, herunder elever på FGU-baseret erhvervsuddan-
nelse
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at institutio-
nen vil kunne tilrettelægge befordring til og fra en FGU-
skole. For så vidt angår elever på FGU-baseret erhvervsud-
dannelse, vil institutionen således kunne yde befordring for
så vidt angår den del af uddannelsen, der gennemføres på
en institution for forberedende grunduddannelse.
Endeligt har
FGU Danmark
opfordret til at tydeliggøre for-
sikringsforholdene for institutionerne ved anvendelse af be-
fordringsmuligheden samt tydeliggøre betalingsforholdene
ved benyttelse af ordningen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der med
forslaget er lagt op til, at institutionerne får frie rammer for,
17
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0018.png
hvordan de bedst tilrettelægger en befordringsordning, her-
under i hvilken grad de ønsker at del- eller fuldfinansiere
befordringen. De nærmere forsikrings- og betalingsforhold
vil afhænge af den konkrete løsningsmodel, som institutio-
nerne vælger.
Trafikselskaberne i Danmark (TID)
er positive over for
de forbedrede mulighederne for befordring og befordrings-
ordninger for FGU-elever. TID opfordrer til, at der i videst
muligt omfang gøres brug af eksisterende tilbud inden for
kollektiv trafik.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret synspunk-
ter. Ministeriet bemærker, at lovforslaget har til hensigt at
tildele de enkelte institutioner for forberedende grundud-
dannelse mulighed for at oprette befordringsordninger ba-
seret på og bedst tilpasset deres konkrete behov.
2.2.1.4. Bedre muligheder for samarbejde mellem institutio-
ner på Bornholm
FGU Danmark, Uddannelseslederne
og
Uddannelsesfor-
bundet
opfordrer til, at udvidede mulighed for samarbejde
også med fordel vil kunne tilbydes andre institutioner.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der alle-
rede i dag er mulighed for at FGU-institutioner kan indgå i
administrative fællesskaber med andre institutioner. Lov-
forslaget har specifikt til hensigt at muliggøre, at Campus
Bornholm kan opretholde sin udlejningsaftale med FGU
Bornholm uden at skulle afhænde sine bygninger.
FGU Danmark
opfordrer i forlængelse ministeriet til at gå
i dialog med FGU Bornholm og Campus Bornholm om mu-
ligheder for udvidet samarbejdet.
Ministeriet bemærker, at der er en igangværende dialog
mellem ministeriet og FGU Bornholm og Campus Born-
holm.
2.2.2. Smidigere overgang til den forberedende grunduddan-
nelse
FGU Danmark
og
Uddannelseslederne
har opfordret til at
tilpasse Optagelse.dk, bl.a. så elever kan angive, om de er
målgruppevurderet og/eller ønsker at blive optaget på FGU.
Desuden opfordret til, at det bliver muligt at trække mere
præcise data på uddannelsesstatistik.dk.
18
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0019.png
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte forslag, der falder uden for den politiske aftale af 21.
november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de
43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
2.2.2.1. Fremrykning af målgruppevurdering for elever i 9.
klasse
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
foreslår en over-
ordnet evaluering af de nuværende brobygningsregler.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt, der falder uden for den politiske aftale af
21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de
43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
Børnerådet
er positivt stemt over for fremrykning af mål-
gruppevurdering til 9. klasse, men bemærker, at den frem-
rykkede målgruppevurdering ikke må medføre, at elever der,
med de rette indsatser og støtte, kan gennemføre en ung-
domsuddannelse, ikke får den mulighed.
Efterskoleforeningen
og
Foreningen for Frie Fagskoler
(FaFF)
foreslår, at det tydeliggøres i lovforslagets bemærk-
ninger ift. fremrykning af målgruppevurdering til 9. klasse,
at målgruppevurderingen beror på en samlet afvejning af
mulige tilbud og indsatser baseret på den unges tarv.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
henviser til bl.a.
ovennævnte erfaringer fra FaFF og understreger vigtigheden
af, at kommunernes målgruppevurdering beror på en samlet
afvejning af mulige tilbud.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår bemærkningerne ovenfor fra Børnerådet, Efterskole-
foreningen, FaFF og DFS, at der ikke er ændret i bestem-
melserne, som beskriver, hvad der skal lægges vægt på i
målgruppevurderingen. Målgruppevurderingen foretages
ud fra en helhedsvurdering af faglige, sociale og personlige
ressourcer og udfordringer, karakterer fra grundskolen, er-
faringer fra brobygning, praktik i virksomheder og afsøg-
ningsforløb på forberedende grunduddannelse. Ministeriet
har tydeliggjort dette i bemærkningerne til det foreslåede
nye
stk. 2
i
§ 2 k
. Se også pkt. 3 heri.
19
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
finder det posi-
tivt, at elever i 9. klasse med forslaget får mulighed for at
blive målgruppevurderet til FGU. De opfordrer i forlængelse
til, at FGU i højere grad får adgang til grundskolen. FGU
Danmark opfordrer desuden til at ministeriet understøtter
implementeringen af de nye muligheder gennem en vejled-
ningsindsats.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der i lov-
forslaget gives mulighed for brobygning til FGU i 9. og 10.
klasse. Det bemærkes desuden, at selvom vejledningen i
grundskolen primært er tilrettelagt med afsæt i en systema-
tik omkring aktiviteter, som retter sig mod ungdomsuddan-
nelserne, så skal der også vejledes til andre uddannelser og
tilbud, herunder FGU. Der er i øvrigt generelt ikke noget
til hinder for, at FGU-skoler og grundskoler samarbejder
omkring undervisningsforløb, vejledningsaktiviteter mv.
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
opfordrer vi-
dere til, at ministeriet ændrer de specielle bemærkninger til
muligheden for målgruppevurdering af elever i 9. klasse, så-
ledes at der bliver bredere adgang til at anvende muligheden.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det er af-
talepartiernes forståelse at målgruppevurderingen i 9.
klasse kun skal ske i særlige tilfælde, da det fortsat er hen-
sigten, at elever i grundskolen, så vidt det er muligt, skal på-
begynde en ungdomsuddannelse i direkte forlængelse af 9.
eller 10. klasse.
KL
bemærker, at det er uklart, hvilke elever der reelt kan
målgruppevurderes i 9. klasse. KL foreslår, at det i stedet
lægges ud til kommunal beslutning.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at vurderin-
gen skal træffes af den Kommunale Ungeindsats, og at et af
kriterierne for at kunne foretage en målgruppevurdering af
en elev i 9. klasse vil være kommunens vurdering af, om ele-
ven vil kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddan-
nelse uden at have gennemført et forberedende tilbud.
KL
mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at målgruppevur-
dere elever i 9. klasse, inden afgangsprøverne er afsluttede,
da disse bør være den faglige indikator for, om elever kan
gennemføre en ungdomsuddannelse. KL bemærker i forlæn-
gelse, at det vil være en udfordring, at FGU vil skulle kunne
rumme potentielt yngre elever end i dag.
20
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0021.png
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at målgrup-
pevurderingen foretages ud fra en helhedsvurdering af fag-
lige, sociale og personlige ressourcer og udfordringer. Det
bemærkes desuden, at faglige forudsætninger kan identifice-
res inden en elevs afgangsprøver bl.a. ved standpunktska-
rakter. Desuden bemærkes det, at FGU-institutioner alle-
rede i dag optager elever direkte fra 9. klasse. Hensigten
med ændringen er blot, at disse elever får tidligere vished
over deres fremtid, og at det undgås, at de får en periode
uden uddannelse. Ministeriet har uddybet i lovforslagets be-
mærkninger ad den faglige vurdering ved målgruppevurde-
ringen af elever i 9. klasse. Se herfor pkt. 3.
2.2.2.2. Styrket vejledning om FGU i grundskolen
Danmarks Lærerforening (DL)
finder generelt forslaget
positivt. DL bemærker samtidig, at forslagets øgede mulig-
heder for ændringer under FGU-forløbet samt muligheder
for brobygning til FGU i 9. og 10. klasse indeholder en
række nye opgaver for lærere vejlederne på folkeskoleområ-
det, hvilket kræver allokering af ressourcer. DL finder det
derfor problematisk, at der med lovforslaget ikke lægges op
til, at vejledningsområdet tilføres flere ressourcer sammen
med de øgede opgaver.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår DL’s bemærkning om, at vejledningsområdet burde
tilføres flere ressourcer sammen med de øgede opgaver, at
brobygning til FGU kun er målrettet en lille gruppe af ele-
ver. Etableringen af brobygning er en mulighed og ikke et
krav for kommunalbestyrelsen, og der er derved ikke tale om
en ny kommunal forpligtelse. Hertil vejledes der i dag til af-
søgningsforløb på FGU i 10. klasse, hvilket fremadrettet
bortfalder og erstattes af vejledning til brobygning.
Efterskoleforeningen
er positive over for brobygning til
FGU i 9. klasse og at afsøgningsforløbet i 10. klasse erstattes
med brobygning. Efterskoleforeningen opfordrer til, at det i
fremtiden vil være muligt at brobygge til særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse (STU), og opfordrer videre til, en dia-
log med ministeriet om at kunne brobygge til lokale institu-
tioner.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at brobyg-
ning til andre uddannelsesinstitutioner end FGU falder uden
for den politiske aftale af 21. november 2023 om styrket
21
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse
og beskæftigelse og dermed uden for lovforslaget.
FGU Danmark, Uddannelseslederne
og
Uddannelsesfor-
bundet
finder det positivt, at FGU bliver omfattet af brobyg-
ningsordningen, men de bemærker, at eleverne bør have
samme muligheder for brobygning til FGU som til andre ud-
dannelser baseret på elevens forudsætninger.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår brobygningsordningen, at da brobygning til FGU kun
er målrettet en lille gruppe elever med særligt svage forud-
sætninger for at kunne påbegynde og gennemføre en ung-
domsuddannelse, vil der være særlige regler for brobygning
til FGU sammenlignet med brobygning til ungdomsuddan-
nelserne.
FGU Danmark
opfordrer desuden til, at der igangsættes en
vejledningsindsats om de nye muligheder i grundskoler og
kommunale ungeindsatser.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt om en vejledningsindsats, der falder uden for
den politiske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU
som en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og be-
skæftigelse og dermed uden for lovforslaget.
Ungdomsskoleforeningen (USF)
har i deres høringssvar
anført, at de bakker op om forslagets intentioner, men ser
gerne, at forslagets dele om fleksibel brobygning forholder
sig til ungdomsskolernes heltidsundervisning. USF opfor-
drer desuden til fremadrettet at lade evaluerings- og forsk-
ningsprogrammet adresserer ungdomsskolernes heltidsun-
dervisninger.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
bak-
ker op om Ungdomsskoleforeningens opfordring.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministe-
riet på baggrund af bemærkningen har ekspliciteret i lov-
forslaget, at reglerne også gælder for ungdomsskolernes
heltidsundervisning. Se i forlængelse nedenfor i afsnit 3.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig de an-
førte synspunkter om evaluerings- og forskningsprogram-
met.
22
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0023.png
KL
undrer sig over, at FGU sidestilles med de ordinære ung-
domsuddannelser i forhold brobygning, herunder at afsøg-
ningsforløb for 10. klasser afskaffes.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at brobyg-
ning til FGU ikke sidestilles med brobygning til ungdomsud-
dannelserne. Forskellen er, at muligheden for brobygning til
FGU kun skal imødekomme den lille andel af eleverne i
grundskolen, der åbenlyst ikke har forudsætningerne for at
kunne påbegynde en ungdomsuddannelse i direkte forlæn-
gelse af grundskolen. Desuden er forskellen, at kommunal-
bestyrelsen får mulighed for, men ikke pligt til at tilbyde bro-
bygning til FGU. Derudover vil brobygning til FGU være af
kortere varighed end de ordinære brobygningsmuligheder.
Afsøgningsforløbet for 10. klasser erstattes af hensyn til, at
elever i grundskolen og 10. klasse ikke bør have en ydelse
for at deltage i uddannelse. Det faglige indhold og varighe-
den forbliver den samme.
2.2.3. Forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrund-
uddannelsen (egu)
2.2.3.1. Mulighed for forlængelse af egu-forløb ved spor-
skifte
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
har opfordret til, at ty-
deliggøre, at forlængelse af erhvervsgrunduddannelsen som
følge af sporskifte højest kan tildeles inden for den tids-
ramme, eleven har anvendt i et andet spor.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det fore-
slåede er beskrevet i de specielle bemærkninger til lovforsla-
gets § 1, nr. 5.
FGU Danmark
finder det positivt, at FGU elever gives mu-
lighed for at forlænge egu-forløbet i forbindelse med spor-
skifte. De opfordrer til, at ordningen evalueres løbende. De
opfordrer desuden til, at lovforslaget giver konkrete eksem-
pler på, hvordan forlængelse af egu-forløb skal håndteres i
forhold til beregning af årselevpuljen.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt om en evalueringsindsats.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at elever,
der forlænges som følge af sporskifte efter den nye regel,
ikke vil indgå i beregning af årselevpuljen.
23
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0024.png
FGU Danmark
finder det positivt, at forslaget medfører
øgede tilskud til egu-elever, men foreslår, at reglerne i stedet
ændres til at der gives halvt taxameter gennem hele egu-for-
løbet.
Uddannelseslederne
finder det positivt, at EGU styrkes, og
at der gives mulighed for at forlænge EGU-forløb ved spor-
skifte. De bemærker samtidig, at taxametertilskuddene bør
afspejle den reelle opgave.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt om taxametertilskud, der falder uden for den
politiske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU som
en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæf-
tigelse og dermed uden for lovforslaget.
2.2.3.2. Dækning af udgifter til certifikater og skolehjems-
ophold
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)
har opfordret til,
at lovforslagets regler om adgang til skolehjem ikke indehol-
der geografiske og økonomiske hindringer.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår BKF’s bemærkning om skolehjem, at reglerne i for-
slaget lægger sig op af de regler, der allerede i dag eksiste-
rer på erhvervsuddannelserne. Ministeriet vurderer, at
eventuelle ændringer i geografiske og økonomiske kriterier
vil skulle tænkes på tværs af uddannelsesområder.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)
finder det
positivt, at der lægges op til at dække elevernes udgifter til
bl.a. skolehjem. DEG opfordrer i forlængelse heraf til, at der
ses på yderligere barrierer i forhold til elevernes egenfinan-
siering.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt, der falder uden for den politiske aftale af
21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de
43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
FGU Danmark
finder det positivt, at FGU-institutionerne
med forslaget skal dække elevernes udgifter til certifikater
og skolehjemsophold. I forlængelse heraf bemærker FGU
Danmark, at det er uklart, hvordan de afsatte midler hertil
skal udmøntes. Det foreslås i forlængelse heraf, at ordningen
udmøntes som en refusionsordning i stedet. Dertil bemærker
24
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0025.png
FGU Danmark, at ordningen bør tage højde for, at der vil
være forskel i behovet for ophold på skolehjem i forhold til
geografiske afstande fra elevernes bopæl til skolehjem.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, for så vidt
angår FGU Danmarks bemærkning om skolehjem og certi-
fikater, at der er valgt en administrativ enkel udmøntnings-
model med henblik på at institutionerne ikke skal anvende
ressourcer på at indberette særskilte aktiviteter til ministe-
riet for at opnå tilskud til formålene.
FGU Danmark
opfordrer til, at ministeriet udarbejder en
konkret liste over attester, gebyrer m.v.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministe-
riet ikke finder det hensigtsmæssigt at udarbejde en udtøm-
mende liste, som institutionerne er forpligtet til at dække, da
dette kan risikere at medføre, at visse ydelser ikke vil blive
dækket.
Endvidere bemærker
FGU Danmark,
at det ikke fremgår
tydeligt, om institutionerne skal dække elevernes transport-
omkostninger i forbindelse med kombinationsforløb.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at eleverne i
forbindelse med kombinationsforløb anses for at have ud-
dannelsessted på en anden skole/institution i det aftalte tids-
rum. Eventuelle regler om befordringstilskud vil afhænge af
den undervisningsaktivitet, som eleven i forbindelse med sit
kombinationsforløb deltager i.
Uddannelseslederne
støtter op om, at midler til dækning af
udgifter til certifikater og skolehjemsophold sker via en re-
fusionsordning.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
2.2.3.3. Permanentgørelse af statslig refusion for udgifter til
egu-elevers højskole-ophold
FGU Danmark
finder det positivt at forsøgsordningen med
statslig refusion af udgifter til egu-elevers højskoleophold
permanentgøres, men gør opmærksom på, at ordningen med-
fører et stort administrativt arbejde.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
25
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0026.png
Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD)
og
Dansk
Folkeoplysnings Samråd (DFS)
er positive over forslaget
og især for permanentgørelsen af den ordning, hvorefter egu-
elever har mulighed for at tage højskoleophold. FFD opfor-
drer til løbende at opdatere det afsatte refusionsbeløb. FFD
opfordrer desuden til, at ordningen skal dække egenudgifter
relateret til undervisningen under højskoleophold.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår FFD’s bemærkning om, at egu-elever, der modtager
undervisning på en højskole, modtager skoleydelse, som frit
kan anvendes til undervisningsrelateret egenudgifter. Mini-
steriet bemærker desuden, at en udvidelse af ordningen til at
dække egenudgifter relateret til undervisningen under høj-
skoleophold falder uden for den politiske aftale af 21. no-
vember 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de 43.000
unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed uden for
lovforslaget.
2.2.4. Bedre rammer om forberedende grunduddannelse
2.2.4.1. Ændring af den kommunale bidragssats
FGU Danmark
finder det positivt at kommunernes bidrags-
sats nedjusteres, og anbefaler i den forbindelse, at målgrup-
pevurderingspraksis og -andel forsat følges tæt.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
Efterskoleforeningen, Foreningen for Frie Fagskoler
(FaFF)
foreslår, at det tydeliggøres i lovforslagets bemærk-
ninger ift. ændring af den kommunale bidragssats, at mål-
gruppevurderingen beror på en samlet afvejning af mulige
tilbud og indsatser baseret på den unges tarv.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker i forhold til
Efterskoleforeningen og FaFF’s bemærkning, at målgrup-
pevurderingen foretages ud fra en helhedsvurdering af fag-
lige, sociale og personlige ressourcer og udfordringer, ka-
rakterer fra grundskolen, erfaringer fra brobygning, praktik
i virksomheder og afsøgningsforløb på forberedende grund-
uddannelse. Ministeriet har tydeliggjort dette i bemærknin-
gerne til det foreslåede nye stk. 2 i § 2 k. Se også pkt. 3 heri.
KL
bemærker, at de er uenige i argumentationen i forhold til
at reducere bidraget, som handler om, at kommunerne af
økonomiske hensyn undlader at målgruppevurdere unge til
26
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0027.png
forberedende grunduddannelse, hvor det vurderes som det
mest relevante tilbud til at hjælpe den unge videre i uddan-
nelse og job.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at nedjuste-
ringen skal sende et tydeligt signal om, at det er en fælles
opgave stat og kommuner imellem at lykkes med at få flere
unge i uddannelse og beskæftigelse.
2.2.4.2. Ændring af bidragssats for nedsat tid
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
anbefaler, at
den ordinære delte finansiering mellem stat og kommune gør
sig gældende de første to år af elevens forløb.
KL
mener ikke, at det bør være kommunens ansvar og en
merudgift til kommunerne, hvis en elev er nødsaget til at
være på nedsat tid.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening (UUVF)
fin-
der det positivt, at økonomien på FGU styrkes, men mener,
at området fortsat er underfinansieret, og at det er problema-
tisk, at området finansieres af kommunerne, herunder især i
forhold til reglerne fuld kommunal finansiering af nedsat tid
efter 20 uger.
Uddannelseslederne
har bemærket, at det er positivt af den
kommunale bidragssats nedjusteres, men bemærker, at æn-
dringen i forhold til nedsat tid risikerer at medføre, at øko-
nomiske hensyn medfører, at nogle elever ikke får den tid,
de har brug for.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår FGU Danmark, KL, Uddannelseslederne, Uddannel-
sesforbundets og UUVF’s bemærkning om finansiering af
nedsat tid på FGU, at den nye finansieringsmodel for nedsat
tid er valgt med henblik på at videreføre den gamle model
med delt finansiering på basisforløb og kommunal finansie-
ring af nedsat tid på uddannelsessporene. Den gennemsnit-
lige varighed af basisforløb er 20 uger, og ved oprettelsen
af FGU var basisforløb tiltænkt en varighed på 20 uger. Det
vurderes derfor, at der fremadrettet vil være tilsvarende mu-
ligheder for nedsat tid.
FGU Danmark
bemærker, at det er uklart, om finansierin-
gen i forbindelse med nedsat tid alene er delt, hvis eleven er
på nedsat tid de første 20 uger på FGU, eller om den ligele-
des er delt de første 20 uger af et forløb på nedsat tid, hvis
27
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0028.png
en elev, der ikke påbegynder sit FGU-forløb på nedsat tid,
senere kommer på nedsat tid.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forslaget
lægger op til, at der vil være delt finansiering i forbindelse
med nedsat tid, hvis den nedsatte tid er i løbet af de første 20
uger af elevens FGU-forløb. Ministeriet har uddybet i lov-
forslagets bemærkninger. Se også pkt. 3.
FGU Danmark
opfordrer til, at det fremgår af elevens ud-
dannelsesplan, hvorvidt der etableres nedsat tid som del af
elevens forløb.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ændrin-
ger af uddannelsesplanen falder uden for den politiske aftale
af 21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for
de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
FGU Danmark
anbefaler, at Børne- og Undervisningsmini-
steriet kommunikerer tydeligt om reglerne for afregning af
nedsat tid både til kommunerne og FGU-institutionerne.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
Uddannelsesforbundet
opfordrer til, at forslagets regler om
brobygning træder i kraft til foråret 2024.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der ikke
vurderes at være væsentlige faglige hensyn, som kan be-
grunde, at der ikke tages hensyn til tekniske faktorer ifm.
bortfald af afsøgningsforløb samt de forestående DUT-for-
handlinger med kommunerne. Eleverne vil kunne gennem-
føre brobygning i januar og februar 2025 forud for den fæl-
les tilmelding til ungdomsuddannelserne i marts.
2.2.4.3. Forlængelse af erhvervstræningsperioden
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
og
Dansk Industri
(DI)
finder reglerne om forlængelse af erhvervstræningspe-
rioden positive. DA og DI finder også overordnet forslagets
fokus på at styrke egu-spor positivt, men bemærker, at sta-
tens fortolkning af EU’s statstøtteregler i forhold til egu-bo-
nussen begrænser virkningen.
28
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0029.png
FGU Danmark
finder ligeledes, at statens fortolkning af
EU’s statstøtteregler i forhold til egu-bonussen begrænser
virksomhedernes mulighed for tage egu-elever.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at både egu-
bonussen og statens fortolkning af statsstøttereglerne falder
uden rammerne af lovforslaget.
2.2.4.4. Målsætninger i bestyrelserne
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI),
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)
og
FGU
Danmark
opfordrer til, at bestyrelsesrapporterne til brug for
bestyrelsernes arbejde med målsætninger både indeholder
data om FGU-institutionernes overgangstal samt udslusning.
KL
og
Uddannelseslederne
ser frem til at der sættes mål for
institutionernes bestyrelser under forudsætning af, at der er
valide og lokale data at arbejde ud fra.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig bemærk-
ningerne ad bestyrelsesrapporterne.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
har desuden pointeret,
at aftaleteksten angår
lokale målsætninger,
mens lovforsla-
get går på
målsætninger.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at målsæt-
ningerne skal fastsættes på de enkelte institutioner, hvorfor
de i deres natur er lokale. FGU-institutionerne skal således
med udgangspunkt i lokale målsætninger og på baggrund
af rapporterne, som årligt udgives af Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet, drøfte andelen af institutionens elever,
der går videre i job og uddannelse, sammenlignet med de
øvrige FGU-institutioner regionalt eller på landsplan.
FGU Danmark
mener, at såfremt bestyrelserne skal sætte
mål for elevernes overgang, bør der også sættes mål for de
to øvrige retningsgivende mål.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at målsæt-
ning for de øvrige mål falder uden for den politiske aftale af
21. november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de
43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og dermed
uden for lovforslaget.
FGU Danmark
finder det positivt, at Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet udarbejder bestyrelsesrapporter. FGU
29
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0030.png
Danmark opfordrer i den forbindelse til, at have opmærk-
somhed på, at FGU-institutionerne har svært ved at gen-
kende tal fra Uddannelsesstatistik.dk.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig det an-
førte synspunkt.
FGU Danmark
bemærker, det er uklart, om de fastlagte
målsætninger kan eller vil blive genstand for Børne- og Un-
dervisningsministeriets tilsyn.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det frem-
går af lovforslaget, at målsætningerne skal fremgå af insti-
tutions årsrapport. Rapporterne vil således indgå i Børne-
og Undervisningsministeriets ordinære tilsynsindsats. Mini-
steriet har uddybet herom i lovforslagets bemærkninger. Se
pkt. 3.
2.2.4.5. Ændring af regler om vederlagsfrit måltid
EVA – Danmarks Evalueringsinstitut
bemærker, at de er
bekymrede for, om udgifterne forbundet med det vederlags-
frie måltid står mål med gevinsterne i forhold til de tidligere
regler, hvorefter institutionerne kunne tilbyde fx vederlags-
fri morgenmad.
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
bemærker, at
ændringen til et vederlagsfrit frokostmåltid vil være en stor
økonomisk byrde for især enkelte institutioner, og at mid-
lerne afsat til værksteds- og køkkenfaciliteter ikke vil dække
behovet. FGU Danmark foreslår, at forslaget i stedet kunne
have hævet skoleydelsen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår EVA’s og FGU Danmarks bemærkning ad det veder-
lagsfrie måltid, at FGU-institutioner allerede i dag er for-
pligtede til at yde enten ét eller flere måltider til elever ve-
derlagsfrit. I den politiske aftale af 21. november 2023 om
styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud-
dannelse og beskæftigelse er det præciseret, at det veder-
lagsfrie måltid skal være et sundt frokostmåltid. I modsæt-
ning til om morgenen, hvor elever ankommer til skolen på
forskellige tidspunkter, vil langt de fleste elever befinde sig
på skolen til frokost. Det understøtter en ro og samling om
måltidet, hvilket er fremmende for fællesskab. Børne- og Un-
dervisningsministeriet bemærker desuden, at det er en vigtig
del af pædagogikken på FGU, at elever og lærere spiser
30
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
sammen, hvorfor det fortsat er prioriteret som en bunden op-
gave.
FGU Danmark
opfordrer til, at det ikke anføres i lovtek-
sten, at måltiderne skal være sunde og ordinære.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det følger
af den politiske aftale af 21. november 2023 om styrket FGU
som en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og be-
skæftigelse, at måltidet skal være sundt.
FGU Danmark
opfordrer til at angive hjemlen for, at mål-
tidet vil være skattefrit.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at måltidet
vil være skattefrit henset til måltidets karakter, herunder at
det vil være ordinært og have et pædagogisk øjemed.
FGU Danmark
og
Uddannelsesforbundet
har videre an-
ført, at det er uklart om personale vil kunne opkræves beta-
ling for måltiderne.
Uddannelseslederne
har anført, at det bør fremgå, at med-
arbejdere ikke beskattes af det gratis måltid.
Reglerne om det vederlagsfrie måltid gælder for eleverne,
og der er ikke med forslaget lagt op til at ændre på reglerne
for det undervisende personale. Ministeriet har uddybet
dette i forslagets bemærkninger. Se pkt. 3.
FGU Danmark
bemærker, at det er uklart, om forslaget
medfører, at institutionen ikke vil kunne tage betaling for
yderligere måltider.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forslaget
indeholder en mulighed, men ikke en pligt, til at yde yderli-
gere vederlagsfrie måltider. Forslaget vil ikke afskære insti-
tutionerne fra at kunne tilbyde yderligere måltider mod be-
taling. Ministeriet har uddybet dette i lovforslagets bemærk-
ninger. Se pkt. 3.
Uddannelseslederne
har bemærket, at de mener, at den lo-
kale ledelse bør have frihed til at vælge hvilket måltid der
giver bedst mening i forhold til lokale forhold.
31
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2841086_0032.png
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret synpunktet
og bemærker, at præciseringen af, at det vederlagsfrie mål-
tid skal være frokost, er baseret på, at i modsætning til om
morgenen, hvor elever ankommer til skolen på forskellige
tidspunkter, vil langt de fleste elever befinde sig på skolen til
frokost. Det understøtter en ro og samling om måltidet, hvil-
ket er fremmende for fællesskab.
2.2.4.6. Obligatorisk Seksualundervisning
EVA – Danmarks Evalueringsinstitut
har opfordret til, at
konkretisere rammen for seksualundervisning.
FGU Danmark
har opfordret til, at seksualundervisning vil
kunne
omfatte de i loven oplistede emner frem for at
skulle.
I forlængelse har FGU Danmark opfordret til en tekstnær be-
mærkning i forslagets almindelige bemærkninger.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker i forhold til
rammen for seksualundervisning, at indholdet skal være i
lighed med den seksualundervisning, som er indført på de
gymnasiale uddannelser. Det er hensigten, at emnerne skal
være obligatoriske. Derudover står det underviserne frit for
at inddrage andre emner.
FGU Danmark
opfordrer videre til, at det tydeliggøres, at
seksualundervisningen vil kunne tilrettelægges forskelligt
på forskellige spor.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det frem-
går af forslaget, at der ikke vil være krav om en særlig til-
rettelæggelsesform.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at ministeriet
skriver ind i udkastet en mere præcis og bredere beskrivelse
af seksualundervisningens område og indhold, der blandt an-
det sikrer, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver
bliver inkluderet i undervisningen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at emnet
»kønsidentitet« ikke er en del af den politiske aftale af 21.
november 2023 om styrket FGU som en hovedvej for de
43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse og derfor fal-
der uden for lovforslaget.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler desuden, at re-
geringen afsætter midler til uddannelse og efteruddannelse i
32
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
emner som seksualitet, køn, rettigheder, diskrimination, triv-
sel, seksualpædagogik målrettet undervisere og fagpersoner,
der skal varetage undervisningen i seksualundervisningen.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret synspunktet,
men bemærker, at styrkelse af undervisningskompetencer
ikke er en del af den politiske aftale af 21. november 2023
om styrket FGU som en hovedvej for de 43.000 unge uden
uddannelse og beskæftigelse og derfor falder uden for lov-
forslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæs-
sige ændringer foretaget som følge af høringen:
Ændret i lovforslagets specielle bemærkninger med
henblik på at tydeliggøre
o
indholdet af det foreslåede introduktionsforløb
o
reglerne om fritagelse fra kravet om at udbyde
almen grunduddannelse.
o
hvilke FGU-elever, en institution må etablere
befordring til
o
reglerne for målgruppevurderingen af 9. klas-
ser.
o
hvornår der er delt finansiering mellem stat og
kommune i forbindelse med elever på nedsat
tid.
o
at reglerne for det vederlagsfrie alene gælder
for elever og ikke afskærer institutionen fra at
tage betaling for andre måltider.
o
at kravet om målsætninger i bestyrelserne vil
være omfattet af tilsyn.
Ændret i § 3, nr. 12 og indsat nyt § 3, nr. 13, med
henblik på at klargøre, at brobygning til FGU gælder
for 10. klasses elever uanset tilbudsform.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæs-
sige ændringer foretaget på ministeriets egen foranledning:
33
L 140 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Ændret i § 1, nr. 19, og indsat nyt § 2, nr. 6, med hen-
blik på at indarbejde tekstanmærkning på finanslo-
vens § 20, nr. 230.
Ændret i de specielle bemærkninger med henblik på
at tydeliggøre, at der ikke vil stilles særlige krav til
undervisningskompetencer til varetagelse af seksual-
undervisningen.
Indsat nyt § 1, nr. 9, med henblik på at indarbejde
hjemmel til at tydeligøre, at FGU undervisningen på
pgu-sporet kan inkludere privatøkonomi.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktio-
nel og lovteknisk karakter.
34