Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
L 133
Offentligt
2859487_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Maja
Sofie
Vilstrup
Gaardsvig-Kjær
2024-05359
3265849
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133), som Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
har stillet til justitsministeren den 25. april 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mai Mercado (KF), ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina
Kastbjerg (DD), ikkemedlem af udvalget (MFU) Steffen Larsen (LA),
ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund (EL), ikkemedlem af udvalget
(MFU) Zenia Stampe (RV), ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod
(DF) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Christina Olumeko (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag.
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af
undersøgelsen) (L 133):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, så
undersøgelseskommissionen kan afhøre vidner under
vidneansvar?”
Svar:
Det fremgår af § 7, stk. 1, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at afgive forklaring
for kommissionen som vidne, hvis det ikke har været muligt at få belyst et
spørgsmål på anden måde, og kommissionen vurderer, at det er strengt
nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, lægges der op til, at »strengt nødvendigt«
ændres til »af afgørende betydning«. Der lægges således op til, at
undersøgelseskommissionen kan foretage vidneafhøringer, hvis
kommissionen vurderer, at det er af afgørende betydning for at sikre en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Pligten til at afgive vidneforklaring efter § 7, stk. 1, i FE-
undersøgelseskommissionsloven gælder med de undtagelser og
begrænsninger, der er fastsat i lovens § 8. Pligten til at afgive forklaring som
vidne gælder således ikke i det omfang, der må antages at foreligge
mulighed for strafansvar for den pågældende i anledning af de forhold,
undersøgelsen omfatter. Vidnepligten gælder heller ikke i det omfang, der
må antages at foreligge mulighed for, at det offentlige gør et disciplinært
eller tilsvarende ansættelsesretligt ansvar gældende over for den
pågældende i anledning af de nævnte forhold.
Undtagelserne til vidnepligten i FE-undersøgelseskommissionslovens § 8
svarer til, hvad der gælder i § 12, stk. 1, i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner. Der gælder
således allerede en vidnepligt over for FE-undersøgelseskommissionen efter
den gældende FE-undersøgelseskommissionslov.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke udarbejdet et ændringsforslag af
den efterspurgte karakter.
Side 2/3
L 133 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag.
Side 3/3