Transportudvalget 2023-24
L 112 Bilag 6
Offentligt
2844577_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2024-1213
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 251:
Er ministeren umiddelbart enig i, at de to skitserede alternativer til
Egholmforbindelsen som beskrevet i det åbne brev fra professor
Otto Anker Nielsen vil være billigere og have færre negative miljø-
mæssige konsekvenser end Egholmforbindelsen, jf. TRU alm. del
bilag 145 (Transportudvalget 2021-22)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Otto Anker Nielsens alternativer har aldrig været miljøvurderet,
og der foreligger ikke et skitseprojekt. Derfor er det ikke muligt at
sige noget konkret om miljøpåvirkning og anlægsudgifter. Det kan
dog nævnes, at alternativerne kræver anlæg af en eller flere tunne-
ler på tværs af Limfjorden samt anlæg af ramper gennem gamle in-
dustriområder langs havnen, hvilket i sig selv vil være miljømæs-
sigt udfordrende og dyrt.
Som det fremgår af TRU alm. del spørgsmål 29 (2022-23 samlin-
gen), så vil Otto Anker Nielsens alternativer alene gavne trafikken
på E45 i og omkring Limfjordstunnelens nærområde. Derimod vil
de ikke repræsentere et reelt alternativ for den gennemkørende
trafik på E45 i og omkring Limfjordstunnelen, som fortsat vil være
sårbar
over for uheld og andre uforudsete hændelser.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen