Socialudvalget 2023-24
L 108 Bilag 5
Offentligt
2855634_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2415
Doknr.
848164
Dato
23-04-2024
Kære ordførere
Hermed fremsætter jeg vedhæftede ændringsforslag til L 108, Forslag til Lov
om socialt frikort.
Ændringsforslagene vedrører henholdsvis regler om dispensation, sproglige og
tekniske korrektioner, samt it-løsningen, der skal understøtte ordningen med
socialt frikort.
Ændringsforslag nr. 1 er udarbejdet på baggrund af, at Social-, Bolig- og Æl-
dreministeriet er blevet gjort opmærksom på tilfælde, hvor borgere har oplevet,
at deres arbejdsgiver ikke har indberettet deres indtægt til Socialtfrikort.dk,
hvorved borgeren ikke har kunnet anvende sit sociale frikort på trods af aftale
herom. I stedet har arbejdsgiverne indberettet indtægten til eIndkomst, hvilket i
nogle tilfælde har medført, at borgerne har oversteget indtægtsgrænsen i § 2,
stk. 2, nr. 2, i lov om forsøg med et socialt frikort og dermed har fået deaktive-
ret deres sociale frikort.
Formålet med ændringsforlaget er at give kommunerne mulighed for i forbin-
delse med kontrollen af borgere med sociale frikort i særlige tilfælde at kunne
dispensere fra betingelsen vedrørende skattepligtig indkomst. Det mener jeg er
vigtigt, så vi undgår, at udsatte borgere kommer i klemme i systemet.
Ændringsforslag nr. 2 og 3 er udarbejdet på baggrund af lovtekniske og sprog-
lige bemærkninger fra Folketingets Lovsekretariat.
Ændringsforslag nr. 4, 5 og 6 er udarbejdet på baggrund af en vurdering af, at
der er behov for, at kommunerne også fremadrettet får ansvaret for den it-løs-
ning, der skal understøtte ordningen, så denne bliver fælleskommunal. Det gi-
ver et større kommunalt ejerskab, hvilket kan være hensigtsmæssigt ift. driften,
ligesom det vil sikre kontinuitet, idet kommunerne netop også har ansvar for it-
løsningen i den igangværende forsøgsperiode.
Ændringen har således til formål dels at tildele kommunerne ansvaret for opga-
ven med at etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle it-løsningen, og dels
at præcisere formålet med it-løsningen og dens funktioner, samt at give social-
og boligministeren bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler for it-
løsningen.
Ministeriet er i dialogen med kommunerne blevet gjort opmærksom på, at den
afsatte ramme til it-løsningen ikke kan dække udgifterne til en it-løsning. Blandt
1
L 108 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2855634_0002.png
andet er der stigende driftsomkostninger og en yderligere række systemkrav,
som det vil være nødvendigt at finansiere. Der er derfor behov for at tilveje-
bringe yderligere finansiering på 0,4 mio. kr. i 2025 og 1,5 mio. kr. i 2026 og va-
rigt derefter. Jeg foreslår, at der i den forbindelse foretages en omprioritering
fra reserven
§ 15.11.79.50 Udvidelse af varslingsbestemmelser.
Hvis I har bemærkninger til ovenstående forslag vedr. omprioritering af midler,
bedes I vende tilbage senest den 25. april. Såfremt jeg ikke hører fra jer, vil jeg
gå videre med at foretage omprioriteringen af midler. Jeg håber, at I kan til-
slutte jer forslaget.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2