Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0029 Bilag 1
Offentligt
2835660_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt
angår et EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at
fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
KOM(2024) 29
1. Resumé
Europa-Kommissionen har ved KOM(2024) 29 af den 26. januar 2024 (dansk
sprogversion den 12. februar 2024) præsenteret ændringsforslag til EuroHPC-for-
ordningen, som har til formål at understøtte den europæiske førerposition inden
for pålidelig kunstig intelligens.
Med Europa-Kommissionens ændringsforslag vil EuroHPC JU få til opgave
for-
uden det eksisterende formål - at etablere såkaldte AI-fabrikker
eller nærmere
bestemt kunstig intelligens-optimerede supercomputere, som skal fungere som
"one-stop-shop" for brugerne. AI-fabrikkerne skal være med til at realisere potenti-
alet i kunstig intelligens ved at samle kompetencer og ressourcer inden for ma-
skinlæring og træning af store kunstig intelligens-modeller.
Regeringen byder ændringsforslaget til EuropHPC velkommen og støtter ambitio-
nen om en fælles europæisk tilgang til at fremme udbredelsen af kunstig intelli-
gens i regi af de europæiske supercomputere. Regeringen understreger vigtighe-
den af, at den eksisterende ledelsesstruktur for EuroHPC respekteres, som vedta-
get i Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173 om oprettelse af et fællesforetagende
for europæisk højtydende databehandling. Endvidere er der fra dansk side fokus
på, at de oprindelige brugeres adgang til de europæiske supercomputere respek-
teres.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede sit forslag til Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt angår et EuroHPC-initiativ for start-upvirk-
somheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for
pålidelig kunstig intelligens den 26. januar 2024. Forslaget er oversendt til Rådet
den 12. februar 2024 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF-artikel 187 og artikel 188, stk. 1.
Ændringsforslaget indgår i Europa-Kommissionens kunstig intelligens-innovations-
pakke præsenteret den 24. januar 2024, som er særligt målrettet europæiske
start-ups og SMV'er inden for udviklingen af pålidelig kunstig intelligens. Pakken er
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Den 7. marts 2024
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/6
kom (2024) 0029 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
2835660_0002.png
et supplement til aftalen om EU's kunstig intelligens-forordning fra december 2023,
som sætter fælles regler for kunstig intelligens systemer og modeller på det indre
marked og dermed støtter udviklingen, udbredelsen og anvendelsen af pålidelig
kunstig intelligens i EU.
Ændringsforslaget blev varslet af formand for Europa-Kommissionen Ursula von
der Leyen i talen om Unionens tilstand i 2023, hvor et nyt initiativ til at stille Unio-
nens supercomputerkapacitet til rådighed for innovative europæiske start-ups in-
den for kunstig intelligens blev præsenteret.
3. Formål og indhold
Forslaget er en udvidelse af den eksisterende EuroHPC JU, der blev oprettet i
oktober 2018 og senere justeret i 2021. EuroHPC's overordnede formål er at ud-
vikle, idriftsætte, udbygge og vedligeholde en integreret supercomputer- og datain-
frastruktur i verdensklasse i Unionen. Det overordnede formål for EuroHPC er at
udvikle og understøtte et konkurrencedygtigt og innovativt økosystem med højt-
ydende databehandling. Den foreslåede ændring af rådsforordningen udvider så-
ledes anvendelsesområdet ved at føje et mål til fællesforetagendets eksisterende
seks mål: at udvikle og drive AI-fabrikker til støtte for den videre udvikling af et
særdeles konkurrencedygtigt og innovativt økosystem for kunstig intelligens i Uni-
onen.
Nærmere bestemt betyder AI-fabrikker ifølge forslaget kunstig intelligens-optime-
rede supercomputere, som skal fungere som en
"one-stop-shop"
for brugerne. AI-
fabrikkerne skal være med til at realisere potentialet i kunstig intelligens ved at
samle kompetencer og ressourcer inden for maskinlæring og træning af store kun-
stig intelligens-modeller.
Af mere konkrete aktiviteter som AI-fabrikkerne skal varetages kan nævnes:
- Erhvervelse, opgradering og drift af EuroHPC-supercomputer til kunstig
intelligens, som er placeret sammen med store datacentre eller forbundet
til datacentre via højhastighedsnet. Dette med henblik på hurtig maskinlæ-
ring og træning af store AI-modeller til generelle formål.
- Adgang til supercomputere eller EuroHPC-supercomputere, som er opgra-
deret til kunstig intelligens, herunder at udbrede brugen heraf til et stort
antal offentlige og private brugere, bl.a. start-ups og små og mellemstore
virksomheder.
- Drift af centraliserede og distribuerede centre for supercomputere til kun-
stig intelligens, som skal støtte økosystemet for kunstig intelligens i start-
ups og forskning og innovation.
- Drift af supercomputer-venlige programmeringsfaciliteter.
- Tiltrække, samle og uddanne talenter til at udvikle deres kompetencer og
færdigheder inden for brug af EuroHPC-supercomputere til kunstig intelli-
gens.
- Interaktion med andre kunstig intelligens-fabrikker, gøre deres tjenester
tilgængelige på tværs af Europa og samarbejde med EuroHPC-kompeten-
cecentrene og -ekspertisecentrene og med Unionens relevante AI-initiati-
ver.
Side 2/6
kom (2024) 0029 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
2835660_0003.png
Med den foreslåede ændring vil Europa-Kommissionen særligt gøre det muligt for
EuroHPC JU at stille sin supercomputerkapacitet til rådighed for innovative euro-
pæiske start-ups med henblik på at fremme udvikling, test og validering af AI-løs-
ninger. Derudover skal ændringen muliggøre træning og udvikling af pålidelige og
etiske AI-modeller og -systemer til almen brug i stor skala med henblik på at styrke
Europas konkurrenceevne og industrigrundlag inden for kunstig intelligens.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at Rådets forordning om EuroHPC (EU)
2021/1173 er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da formålet er at
styrke forsknings- og innovationskapaciteten, anskaffelse af supercomputere og
kvantecomputere og adgang til service- og datainfrastruktur inden for højtydende
databehandling og kvante-computing i hele Unionen. Europa-Kommissionen vur-
derer, at dette ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opfyldes af medlemsstaterne sam-
tidig med, at der fastholdes en kritisk masse og unødige dobbeltinvesteringer und-
gås.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt for EuroHPC JU at stille sin supercom-
puterkapacitet til rådighed for bl.a. innovative europæiske start-ups med henblik
på at fremme udvikling, test og validering af AI-løsninger. Europa-Kommissionen
vurderer, at en sådan fælles indsats på EU-plan kan styrke Unionens økonomiske
sikkerhed og teknologiske suverænitet. Derudover kan Europa-Kommissionen an-
vende værktøjer og lovgivningsmæssige beføjelser til at udforme globale regler og
standarder inden for kunstig intelligens og samtidig bidrage væsentligt til udbredel-
sen af kunstig intelligens inden for europæisk industri, forskning og offentlige tje-
nester.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser indeholder Europa-Kommissio-
nens forslag til ændring af den eksisterende rådsforordning ikke tilførsel af yderli-
gere midler. De forslåede ændringer vil skulle finde sted inden for eksisterende
ramme af EuroHPC JU. Såfremt en medlemsstat vælger at etablere en AI-fabrik,
vil der være krav om 50 pct. medfinansiering.
EuroHPC JU finansieres under EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2021-
2027 gennem programmerne Digitalt Europa, Connecting Europe Faciliteten og
Horisont Europa. Det danske bidrag til unionsmidler anvendt i EuroHPC udgør
dermed 2 pct. via det danske bidrag til EU-budgettet.
Side 3/6
kom (2024) 0029 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
2835660_0004.png
Erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, anfører Europa-
Kommissionen, at forslaget vil gavne medlemsstater, videnskabelige brugere af
HPC, industri (herunder start-ups og SMV'er), supercomputercentre og borgere.
8. Høring
Forslaget til ændring af Rådets forordning blev sendt i skriftlig høring den 1. fe-
bruar i EU-specialudvalget for forskning og EU-specialudvalget for Digitalisering
med frist den 23. februar 2024. Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Industri og Forbrugerrådet Tænk.
Akademikerne:
"EU-Kommissionen foreslår en satsning på udviklingen af super-
computer-centre for at EU kan klare sig i konkurrencen med USA, som i dag er
blandt de førende, når det drejer sig udvikling af AI-løsninger i kraft af den store
computerkapacitet, de har til rådighed. Det er vigtigt, at både forskere og startups
får adgang til de supercomputere, som findes i EU. Akademikerne skal dog under-
strege, at det samtidig bør ske under hensyntagen til den klimabelastning disse
centre også kommer til at udgøre. Der bør derfor i det videre arbejde at være op-
mærksom på energiforbruget og dermed klimapåvirkningen fra datakrævende op-
gaver samt overvejelser om, hvordan denne klimamæssige belastning minimeres
mest muligt."
Danmarks Tekniske Universitet:
"DTU byder EU- Kommissionens pakke for
kunstig intelligens og innovation velkommen, og ser frem til den konkrete udmønt-
ning af pakkens aktiviteter. DTU stiller i dag både testfaciliteter og supercomputer-
kapaciteter til rådighed inden for kunstig intelligens, og teknologien er ligeledes en
integreret del af undervisningen. DTU deltager ligeledes i store EU-samarbejder
om kunstig intelligens, data og super-computere, og fremadrettet fortsætte med at
vejlede og give udviklere og entreprenører muligheder for at innovere og anvende
tillidsfuld og etisk kunstig intelligens. En forudsætning for at DTU kan stille sin ek-
spertise og faciliteter til rådighed, er gode rammebetingelser for universiteter og
forskningsinstitutioners deltagelse i pakkens kommende erhvervs- og innovations-
rettede aktiviteter. Det gælder særligt når der er krav om medfinansiering og i
visse tilfælde statsstøtte. Her mangler der klare og ensrettede retningslinjer for,
hvordan statsstøtte skal håndteres. Uklarheden øger de administrative omkostnin-
ger, forsinker projekter og skaber en unødig økonomisk risiko for de deltagende
forskningsinstitutioner. DTU mener, at der er et stort behov for velkoordinerede
europæiske retningslinjer for statsstøtte i Horizon Europe og Digital Europe-pro-
grammerne, så Kommissionens AI innovationspakke kan komme samfundet bedst
muligt til gode. DTU mener, at regeringen skal arbejde for, at Kommissionen udar-
bejder sådanne retningslinjer, med fokus på at skabe bedst mulig synergi mellem
EU’s konkurrenceregler og EU’s vej mod
det digitale årti 2030."
Dansk Industri:
"Det er positivt at EU-kommissionen med ændringsforslaget sø-
ger at fremme et innovativt europæisk AI-økosystem, hvor startups og iværksæt-
tere kan få adgang til supercomputerkraft, der er afgørende for at kunne træne og
udvikle AI-løsninger. I DI mener vi, at EU bør reagere på nye teknologiske udvik-
linger og strategiske nødvendigheder, herunder udviklingen af AI-software og in-
frastruktur, samt lette adgangen til supercomputere for AI-startups. Det er en vigtig
Side 4/6
kom (2024) 0029 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
2835660_0005.png
forudsætning for at sikre europæisk erhvervslivs fortsatte konkurrenceevne. I DI
byder vi derfor forslaget til ændring af EuroHPC-rådsforordningen velkommen.
Der er imidlertid dele af forslaget, der kræver prioriteret opmærksomhed, herunder
adgang til HPC, hvis ændringsforslaget skal bidrage til reelle fremskridt inden for
AI-innovation i Europa:
Det skal være let og simpelt for AI-iværksættere og startups at komme i
gang med at bruge HPC. Det kræver, at der også er adgang til specialister,
som kan hjælpe med at klargøre data, udvikle algoritmer og ressortviden in-
denfor de udvalgte fokusområder. Det er afgørende for succes med initiati-
vet, at HPC-programmet tager afsæt i startup virksomhedernes behov, så
bl.a. ventetid i forhold til adgang til maskinerne minimeres.
Det er afgørende, at AI-startups kan få adgang til programmet, så det ikke
kun er få virksomheder, som får adgang til HPC-programmet. Der skal sik-
res et hensigtsmæssigt setup, hvor virksomheder løbende kan blive indrullet
i programmet, da der også er behov for en vis modenhed hos virksomhe-
derne. Der bør derfor være klare kriterier for at blive involveret i HPC-ad-
gang.
Vigtigt at der er fokus på IP-ejerskab og forretningshemmeligheder.
Ved etableringen af de såkaldte ”AI Factories”, er det vigtigt
at sikre et sam-
spil mellem akademia, erhvervsliv og startups for at sikre både synergi og
AI-innovation."
Forbrugerrådet Tænk:
"Forbrugerrådet Tænk støtter udviklingen af kunstig intelli-
gens, hvis formål er at forebygge misbrug og svindel med AI. Det bør indskrives i
forslaget, at man i udviklingsprocessen af kunstig intelligens produkter- og syste-
mer på AI-fabrikkerne har dette som et af sine udviklingsfokuser. Det bør i forsla-
get tydeliggøres yderligere, at der i udviklingsprocessen lægges vægt på, at pro-
duktet/systemet udvikles med sikkerhed for øje, herunder særligt i relation til
GDPR, transparens og cybersikkerhed. Særligt fokus i udviklingsprocessen på
produkter og systemer, udvikles med ”data protection by design and default” –
et
system eller product, hvor databeskyttelse er udgangspunktet, og forbrugeren der-
for ikke skal træffe aktive valg for at gøre det selv."
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de resterende medlemsstater generelt vil forholde sig positive til
ændringsforslaget til forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder ændringsforslaget til EuroHPC velkommen og støtter ambitio-
nen om en fælles europæisk tilgang til at fremme udbredelsen af pålidelig kunstig
intelligens i regi af de europæiske supercomputere. Regeringen er derfor positiv
over for forslaget, som sætter ambitiøse mål for anvendelsen af kunstig intelligens
i Europa. Regeringen finder, at forslaget harmonerer med de eksisterende rammer
og initiativer i EuroHPC JU.
Regeringen anser kunstig intelligens som en af de afgørende teknologier,
som kan være med til at understøtte EU’s konkurrenceevne, velstand og
grønne omstilling. Af den grund finder regeringen, at forslaget skal ses i en større,
strategisk ramme for kunstig intelligens, hvilket kan medføre et øget national
Side 5/6
kom (2024) 0029 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens
2835660_0006.png
dansk fokus på kunstig intelligens og de europæiske supercomputere, særligt
blandt virksomheder.
Regeringen understreger vigtigheden af, at den eksisterende ledelsesstruktur for
EuroHPC JU respekteres, som vedtaget i Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173
om oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling.
Endvidere er der fra dansk side fokus på, at samtlige brugeres adgang til de euro-
pæiske supercomputere respekteres og faciliteres.
Regeringen understreger,
at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om EU’s
næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringsforslaget er en justering af Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173, som
blev forelagt til forhandlingsoplæg den 21. maj 2021 i forbindelse med forelæg-
gelse af rådsmødet for Konkurrenceevne
forskning og rum den 28. maj 2021.
Side 6/6