Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0126 Bilag 2
Offentligt
2760763_0001.png
SAMLENOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2023
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2023-10-1145
2981613
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseover-
skridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsre-
laterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2023) 126
1. Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat et forslag til ændring af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser (CBE-direktivet) fra 2015. Sagen er på dagsordenen for TTE-
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 4. december 2023
med henblik på generel indstilling vedrørende direktivforslaget. Det span-
ske formandskab har den 18. september 2023 fremsat et fjerde kompromis-
forslag til ændringsdirektivet.
Forslaget har bl.a. til formål at forbedre trafiksikkerheden i EU ved at ud-
vide anvendelsesområdet for CBE-direktivet til at omfatte yderligere trafik-
sikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser og strømline (dvs. forenkle,
digitalisere og forbedre) efterforskningen af trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser begået i andre medlemsstater og dermed lette
håndhævelsen af sanktioner for sådanne overtrædelser på tværs af græn-
serne. Forslaget er ikke omfattet af Danmarks retsforbehold. Regeringen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0002.png
har vurderet, at ændringsforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige, økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser. Fra dansk side er man generelt positivt indstillet
over for forslaget. Fra dansk side har der under forhandlingerne været fo-
kus på udvidelse af direktivets anvendelsesområde, således at generelle tra-
fikforseelser som parkeringsforseelser og ulovlig kørsel i miljøzoner tilsva-
rende omfattes og på, at det er vigtigt, at der sikres tilstrækkelig tid for med-
lemsstaterne til at gennemføre de nye regler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat forslag til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseover-
skridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færd-
selslovsovertrædelser (CBE-direktivet). Med CBE-direktivet blev der ind-
ført et elektronisk informationssystem, der giver medlemsstaterne online ad-
gang til oplysninger om køretøjer og køretøjers ejere eller indehavere i øv-
rige medlemsstaters køretøjsregistre til brug for efterforskning og håndhæ-
velse af grænseoverskridende sager om trafiksikkerhedsrelaterede færdsels-
lovsovertrædelser.
Kommissionen har i forbindelse med præsentationen af forslaget fremhævet
en evaluering af medlemsstaternes anvendelse af CBE-direktivet, som
Kommissionen foretog i 2016.
1
Det fremgår af evalueringen, at CBE-direk-
tivet grundlæggende har haft en positiv indvirkning på muligheden for at
identificere lovovertrædere, der har begået en trafiksikkerhedsrelateret
færdselslovsovertrædelse i udlandet. Evalueringen viste dog samtidig, at
CBE-direktivets potentiale til at forbedre trafiksikkerheden kan udnyttes
yderligere, idet der fortsat er en høj grad af straffrihed blandt ikkehjemme-
hørende lovovertrædere.
Evalueringen viser, at omkring 50 pct. af de efterforskede færdselslovsover-
trædelser, der blev begået af ikkehjemmehørende lovovertrædere, ikke blev
håndhævet effektivt. Dette skyldes bl.a. manglende gensidig bistand og
samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med efterforskning af
færdselslovsovertrædelser efter udveksling af oplysninger fra køretøjsregi-
stre. Det har resulteret i, at ikkehjemmehørende lovovertrædere kun i ringe
grad har betalt bøder, idet mere end 6 mio. bøder årligt i grænseoverskri-
dende sager ikke håndhæves. Det har endvidere resulteret i utilstrækkelig
1
SWD (2016) 355 final.
Side 2/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0003.png
beskyttelse af ikkehjemmehørendes grundlæggende rettigheder, idet bøde-
skrivelser mv. ofte er blevet fremsendt meget lang tid efter, at selve lovover-
trædelsen har fundet sted, og på et sprog, som den ikkehjemmehørende lov-
overtræder ikke forstår og derved ikke har mulighed for at verificere auten-
ticiteten af.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 91, stk. 1, litra c og d, i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) om henholdsvis foran-
staltninger til forbedring af transportsikkerheden og alle andre formålstjen-
lige bestemmelser.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er ikke omfattet af det danske retsforbehold.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 14. marts 2023.
Forslaget har siden marts 2023 været genstand for forhandlinger i rådsar-
bejdsgruppen for landtransport (Working Party on Land Transport). Der
blev under TTE-rådsmødet den 1. juni 2023 gennemgået en fremskridtsrap-
port vedrørende de igangværende forhandlinger.
3. Formål og indhold
Forslaget har følgende tre overordnede formål:
1. Øge ikkehjemmehørende føreres overholdelse af yderligere trafiksik-
kerhedsrelaterede færdselsregler: Ifølge forslaget spiller farlig adfærd
en rolle i et stort antal dødsfald og alvorligt tilskadekomne i trafikken.
Kommissionen finder, at det er afgørende at forebygge denne form for
farlig adfærd ved at udvide CBE-direktivets anvendelsesområde til an-
dre trafiksikkerhedsrelaterede overtrædelser og dermed mindske straf-
frihed.
2. Strømline procedurerne for gensidig bistand mellem medlemsstaterne i
forbindelse med grænseoverskridende efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser: I evalueringen af CBE-di-
rektivet fra 2016 blev der bl.a. peget på manglende efterforskning af
færdselslovsovertrædelser begået af ikkehjemmehørende lovovertræ-
Side 3/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0004.png
dere samt ineffektiv håndhævelse af sanktioner som fortsatte udfordrin-
ger på området. Hovedårsagerne til disse udfordringer er besværlig,
tidskrævende og derfor manglende gensidig bistand og samarbejde mel-
lem medlemsstaterne i forbindelse med efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.
3. Styrke beskyttelsen af ikkehjemmehørende lovovertræderes grundlæg-
gende rettigheder, herunder tilpasning til nye EU-regler om beskyttelse
af personoplysninger: Kommissionen har modtaget en række klager fra
borgere om (manglende) overholdelse af grundlæggende rettigheder,
navnlig for så vidt angår klager over påståede færdselslovsovertrædel-
ser i udlandet (navnlig med påstand om manglende eller uklare oplys-
ninger om klageprocedurer), manglende dokumentation, forskellige fri-
ster for ikkehjemmehørende og bosiddende personer med hensyn til ud-
stedelse af bødeforelæg/informationsskrivelser, utilstrækkelig forkyn-
delse af dokumenter, herunder manglende oversættelse og problemer
med at få adgang til specifikke oplysninger om begåede overtrædelser
og metoder til at fastsætte bødestraffe.
På den baggrund stilles der med forslaget en række minimumskrav til
den informationsskrivelse, som medlemsstaterne i medfør af direktivet
fremsender til ikkehjemmehørende lovovertrædere med henblik på at
forbedre beskyttelsen af ikkehjemmehørende føreres grundlæggende
rettigheder. Forslaget sikrer herudover tilpasning til EU-lovgivningen
om beskyttelse af personoplysninger (navnlig databeskyttelsesforord-
ningen og retshåndhævelsesdirektivet).
Der redegøres i det følgende for udvalgte ændringsartikler i forslaget.
Forslagets artikel 1, stk. 1
Med forslagets artikel 1, stk. 1, ændres artikel 2 i CBE-direktivet ved at ud-
vide direktivets anvendelsesområde til at omfatte følgende yderligere færd-
selslovsovertrædelser: 1) utilstrækkelig afstand til den forankørende bil, 2)
farlig overhaling, 3) farlig parkering, 4) krydsning af én eller flere fuldt op-
trukne linjer, 5) kørsel imod køreretningen, 6) undladelse af at overholde
reglerne om oprettelse og brug af nødspor samt at give plads til udryknings-
køretøjer, 7) brug af et overlæsset køretøj, 8) undladelse af at overholde reg-
lerne om adgangsrestriktioner for køretøjer, 9) flugt fra et færdselsuheld og
10) undladelse af at overholde reglerne vedrørende jernbaneoverskæringer.
Side 4/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0005.png
Forslagets artikel 1, stk. 2
Med forslagets artikel 1, stk. 2, udvides artikel 3 i CBE-direktivet ved at
indsætte definitioner af de færdselslovsovertrædelser, der foreslås indsat i
CBE-direktivets artikel 2. Nedenfor er redegjort for udvalgte ændringer.
Om bestemmelsen i artikel 1, stk. 1, vedrørende »farlig parkering« er der
lagt op til, at medlemsstaterne selv kan definere, hvornår der er tale om »far-
lig« parkering.
Om bestemmelsen i artikel 1, stk. 1, vedrørende »undladelse af at overholde
reglerne om adgangsrestriktioner for køretøjer« er det specificeret, at der er
tale om restriktioner med det formål at sikre trafiksikkerheden, styre trafik-
ken eller forebygge forurening. Henset til, at bestemmelsen herom i forsla-
gets artikel 1, stk. 1, således i et vist omfang varetager hensynet til at fore-
bygge forurening, lægges der i forslaget op til at udvide hjemmelsgrundlaget
for ændringsdirektivet til at omfatte en henvisning til TEUF artikel 91, stk.
1, litra d, om »alle andre formålstjenlige bestemmelser«. Der henvises i den
forbindelse til, at det fremgår af TEUF artikel 11, at miljøbeskyttelseskrav
skal integreres i udformningen og gennemførelsen af Unionens politikker
og aktioner, især med henblik på at fremme en bæredygtig udvikling.
Om bestemmelsen vedrørende »flugt fra et færdselsuheld« er det specifice-
ret, at der er tale om situationer, hvor en gerningsperson
efter at have for-
årsaget en ulykke eller et trafiksammenstød og for at undgå konsekvenserne
heraf
flygter fra stedet på en sådan måde, at der er tale om en overtrædelse
af lovgivningen herom i den enkelte medlemsstat.
Forslagets artikel 1, stk. 4
Med forslagets artikel 1, stk. 4, erstattes den nuværende artikel 4 i CBE-
direktivet med en ny artikel 4, der bl.a. foreskriver, at medlemsstaternes na-
tionale kontaktpunkter (i Danmark er det Rigspolitiet) skal sikre, at en be-
sked returneres ved overtrædelsesmedlemsstatens søgning i det nationale
køretøjsregister, når et eller flere følgende forhold har gjort sig gældende på
forseelsestidspunktet:
Køretøjet er midlertidigt eller permanent afregistreret i det nationale
køretøjsregister
Køretøjets fulde registreringsnummer er ikke angivet ved søgningen
eller er forældet
Køretøjet er registreret som stjålet i registeret
Side 5/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0006.png
Køretøjets nummerplade er registreret som stjålet i registeret
Det nationale kontaktpunkt skal endvidere give besked, såfremt udlevering
af oplysningerne ikke kan ske af hensyn til afsløring af identiteten på en
beskyttet person.
Forslagets artikel 1, stk. 5
Med forslagets artikel 1, stk. 5, indsættes en ny artikel 4 -a, der foreskriver,
at medlemsstaterne skal sørge for, at visse oplysninger fra det nationale kø-
retøjsregister er ajourførte. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at med-
lemsstaterne skal opbevare de pågældende oplysninger i det nationale køre-
tøjsregister i mindst 12 måneder, men ikke længere end 120 måneder, efter
enhver ændring af oplysninger vedrørende ejeren, indehaveren eller slutbru-
geren af det pågældende køretøj.
Med forslagets artikel 1, stk. 5, indsættes endvidere en ny artikel 4 a.
Artikel 4 a vedrører procedurer for gensidig bistand mellem medlemssta-
terne i forbindelse med grænseoverskridende efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser. Det fastsættes heri, at medlems-
staterne skal yde hinanden gensidig bistand i de tilfælde, hvor den medlems-
stat, hvor overtrædelsen er begået, på grundlag af resultaterne af den elek-
troniske søgning ikke på korrekt vis kan identificere den person, der er an-
svarlig for en trafiksikkerhedsrelateret færdselslovsovertrædelse. Procedu-
rerne for gensidig bistand vil blive digitaliseret i henhold til en gennemfø-
relsesretsakt. De grunde, som registreringsmedlemsstaten eller bopælsmed-
lemsstaten kan angive som grundlag for at nægte at yde gensidig bistand til
identifikation af den ansvarlige person, fremgår også af forslaget.
Forslagets artikel 1, stk. 6
Med forslagets artikel 1, stk. 6, erstattes den nuværende artikel 5 i CBE-
direktivet med en ny artikel 5, der fastsætter minimumsindholdet af den in-
formationsskrivelse, som overtrædelsesmedlemsstaten fremsender til den
ikkehjemmehørende lovovertræder. Bestemmelsen fastsætter navnlig, at
skrivelsen skal indeholde oplysninger om den begåede overtrædelse, pålagte
sanktioner, klageprocedurer, betaling af bødestraffe, herunder afbødende
foranstaltninger, de gældende databeskyttelsesregler og, hvis det er relevant,
oplysninger om den enhed, der af en medlemsstat er bemyndiget til at ind-
drive bødestraffe, og som sendte informationsskrivelsen.
Side 6/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0007.png
Forslagets artikel 1, stk. 7
Med forslagets artikel 1, stk. 7, indsættes bl.a. de nye artikler 5 a, 5 a1 og 5
a2, der fastsætter en række yderligere minimumskrav til indholdet af den
informationsskrivelse og eventuelle opfølgningsdokumenter, som skal
fremsendes til den ikkehjemmehørende lovovertræder. Det er bl.a. fastsat,
at informationsskrivelsen skal fremsendes senest 3 måneder efter registre-
ring af færdselsforseelsen. Desuden fastsættes en række regler vedrørende
forkyndelse og det sprog, som informationsskrivelsen og opfølgningsdoku-
menterne skal fremsendes på. Hvis det ikke er muligt at levere dokumen-
terne via registreret levering eller elektroniske midler på tilsvarende niveau,
fastlægges der specifikke procedurer for gensidig bistand i forbindelse med
grænseoverskridende forkyndelse af dokumenter. Procedurerne vil blive di-
gitaliseret i henhold til en gennemførelsesretsakt.
Forslagets artikel 1, stk. 8
Med forslagets artikel 1, stk. 8, erstattes de nuværende artikler 6, 7 og 8 i
CBE-direktivet med nye artikler 6, 7 og 8. Den nye artikel 6 pålægger med-
lemsstaterne at sende en rapport til Kommissionen om anvendelsen af di-
rektivet hvert fjerde år. Med rapporten skal medlemsstaterne fremlægge
yderligere kvantitative indikatorer, herunder om registrerede trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser, der er begået med køretøjer, som
er indregistreret i en anden medlemsstat end den, hvor overtrædelsen fandt
sted, eller om antallet af bødestraffe, der betales frivilligt af ikkehjemmehø-
rende personer. Kommissionen skal underrette medlemsstaterne om indhol-
det af de indsendte rapporter, når de er blevet vurderet.
Den nye artikel 7 pålægger medlemsstaterne at underrette hinanden om cy-
bersikkerhedshændelser i forbindelse med data, der er lagret i virtuelle eller
fysiske clouds eller cloud-hostingtjenester.
Den nye artikel 8 fastsætter en forpligtelse for Kommissionen til at oprette
en særlig IT-portal for at lette udvekslingen af oplysninger mellem nationale
kontaktpunkter, andre relevante myndigheder i medlemsstaterne og trafi-
kanter, f.eks. om gældende trafiksikkerhedsrelaterede færdselsregler i med-
lemsstaterne, appelprocedurer og anvendte sanktioner. Portalen vil også
gøre det lettere at kontrollere ægtheden af informationsskrivelser og opfølg-
ningsdokumenter.
Forslagets artikel 1 a
Side 7/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0008.png
Med forslagets artikel 1 a pålægges medlemsstaterne senest den 26. maj
2026 at sende en overgangsrapport til Kommissionen om bl.a. antallet af
automatiserede søgninger foretaget af øvrige medlemsstater.
Forslagets artikel 2
Med forslagets artikel 2 fastsættes fristen for medlemsstaternes gennemfø-
relse af det ændrede direktiv til senest to år efter datoen for det nye direktivs
ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at ændringsforslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Kommissionen har fremhævet, at medlemsstater-
nes anvendelse af håndhævelsespraksis på deres eget område primært hen-
hører under deres egen kompetence, og at dette initiativ ikke har til formål
at indføre krav om håndhævelse af trafiksikkerhedsrelaterede færdselsreg-
ler. Initiativet fokuserer alene på at lette grænseoverskridende efterforsk-
ningsprocedurer, hvilket medlemsstaterne ikke selv har mulighed for at gøre
på en sammenhængende måde, med henblik på at sikre ligebehandling af
hjemmehørende og ikkehjemmehørende førere.
Kommissionen har i den forbindelse tilkendegivet, at det ikke vil have
samme effektivitet at sætte en stopper for straffrihed for ikkehjemmehø-
rende lovovertrædere og sikre ligebehandling af alle trafikanter i hele EU,
hvis lovovertræderne behandles forskelligt gennem nationale eller regionale
multilaterale eller bilaterale aftaler.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
Side 8/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0009.png
6. Gældende dansk ret
Det nugældende CBE-direktiv indeholder regler om grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser. Direktivet er implementeret ved køretøjsregistreringslovens
2
§
18, stk. 3.
Efter køretøjsregistreringslovens § 18, stk. 3, kan rigspolitichefen give den
kompetente retshåndhævende myndighed i en EU-medlemsstat adgang til at
foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra Køretøjsregisteret, der er
videregivet til politiet, til brug for efterforskningen af en konkret straffesag
eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed eller til
brug for en konkret sag om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser. Det gælder, uanset om overtrædelsen i den pågældende medlemsstat
behandles som en administrativ forseelse eller som en straffesag.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes umiddelbart, at ændringsdirektivet vil medføre behov for lov-
givningsmæssige ændringer i forbindelse med implementeringen. En nær-
mere vurdering heraf udestår imidlertid. Der kan henvises til følgende
aspekter i forslaget, som vil kunne indebære mulige lovgivningsmæssige
ændringer.
Forslagets artikel 1, stk. 5, indfører som noget nyt i artikel 4 a en forpligtelse
for medlemsstaterne til at yde hinanden gensidig bistand, hvis overtrædel-
sesmedlemsstaten på grundlag af resultaterne af den automatiserede søgning
ikke kan identificere den ansvarlige person med den fornødne grad af sik-
kerhed, der kræves i henhold til national lovgivning for at indlede eller gen-
nemføre opfølgningsprocedurer. Det kan f.eks. være bistand til at bekræfte,
at det med rimelig sikkerhed kan antages, at den person, der er optaget vi-
suelt med overvågningsudstyret i overtrædelsesmedlemsstaten, er ejer, in-
dehaver eller slutbruger af køretøjet eller en person, der formodes at være
ansvarlig for en af de i direktivet opførte trafiksikkerhedsrelaterede færd-
selslovsovertrædelser.
2
Lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar 2023 om registrering af køretøjer.
Side 9/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0010.png
Forslagets artikel 1, stk. 4, foreskriver, at medlemsstaternes nationale kon-
taktpunkter (i Danmark er det Rigspolitiet) skal sikre, at en besked returne-
res ved overtrædelsesmedlemsstatens søgning i det nationale køretøjsregi-
ster, når visse forhold har gjort sig gældende på forseelsestidspunktet.
Forslagets artikel 1, stk. 7, indsætter en ny artikel 5 a1, der fastlægger en
række procedurer for gensidig bistand i forbindelse med grænseoverskri-
dende forkyndelse af dokumenter.
Forslagets artikel 1, stk. 8, indfører som noget nyt i artikel 7 en forpligtelse
for medlemsstaterne til at underrette om cybersikkerhedshændelser i forbin-
delse med data, der er lagret i virtuelle eller fysiske clouds eller cloud-ho-
stingtjenester.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil kunne indebære yderligere lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at kunne medføre statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark, idet forslaget indebærer, at politiet bliver pålagt en række meropgaver
bl.a. i forbindelse med udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrela-
terede færdselslovsovertrædelser mellem medlemsstaterne.
Det forventes bl.a., at forslaget vil medføre udgifter, der kan henføres til it-
tilpasning samt eventuel udvikling af nye it-systemer til understøttelse af
direktivets bestemmelser, herunder i forhold til digitalisering af procedurer
(brug af standardformularer til brug for anmodninger i forbindelse med gen-
sidig bistand).
Der kan på det foreliggende grundlag ikke foretages et estimat for de stats-
finansielle konsekvenser for politiet. En nærmere vurdering og skøn for
statsfinansielle konsekvenser af forslaget vil skulle konsolideres yderligere
inden endelig stillingtagen.
Forslaget forventes at have en række administrative konsekvenser for Rigs-
politiet, der i dag agerer nationalt kontaktpunkt i henhold til bestemmelserne
herom i CBE-direktivet. Det drejer sig navnlig om den nye forpligtelse for
medlemsstaterne til at yde hinanden gensidig bistand, hvis overtrædelses-
medlemsstaten på grundlag af resultaterne af den automatiserede søgning
ikke kan identificere den ansvarlige person med den fornødne grad af sik-
Side 10/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0011.png
kerhed, der kræves i henhold til national lovgivning for at indlede eller gen-
nemføre opfølgningsprocedurer. Derudover bemærkes det, at den nye arti-
kel 4 a om gensidig bistand ved identifikation af den ansvarlige person kan
medføre en betydelig ressourceanvendelse hos politiet i forhold til forkyn-
delse af dokumenter fra andre EU-lande for personer, der formodes at være
ansvarlige for at begå de i direktivet anførte færdselslovsovertrædelser.
En nærmere vurdering af de konkrete it-mæssige konsekvenser af forslaget
udestår. Det er dog forventningen, at direktivets gennemførelse vil nødven-
diggøre en række it-tilpasninger og/eller udvikling af nye it-systemer til un-
derstøttelse af direktivets bestemmelser.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at udgifter som følge
af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende be-
villingsramme.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med forslaget.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Specialudvalget for Politimæssigt og
Retligt Samarbejde og EU-specialudvalget for Transport den 17. marts og
26. september 2023.
Forslaget har endvidere i perioden fra den 17. til den 27. marts 2023 været
sendt i høring hos følgende interessenter: 3F Transport, Danmarks Motor
Union, Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Danske
Advokater,
Danske
Regioner,
Finans
og
Leasing,
Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske Motorejere (FDM), Frie
Danske Lastbilvognmænd (FDL), Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet og Turistvognmændenes
Arbejdsgiverforening.
Der blev i den forbindelse modtaget høringssvar fra 3F Transport, DTL-
Danske Vognmænd (DTL), Erhvervsflyvningens sammenslutning, Dansk
PersonTransport, ITD og Rådet for Sikker Trafik. Nedenfor er gengivet de
væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Generelle bemærkninger
Side 11/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0012.png
3F Transport har anført, at forbundet er enig i formålet med direktivet om
forbedring af trafiksikkerheden via enklere, bedre og mere digital efterforsk-
ning og håndhævelse af trafikrelaterede færdselslovsovertrædelser i andre
medlemsstater. 3F Transport finder det vigtigt, at håndhævelsen af sanktio-
ner på tværs af grænser lettes.
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har anført, at organisationen generelt er
positivt stemt over for forslaget. DTL finder bl.a., at forslaget bør udvides
til at omfatte parkeringsafgifter og overtrædelse af miljøzonereglerne. DTL
bemærker desuden, at sondringen mellem pålagte bøder og afgifter bør over-
vejes nærmere, idet det er DTL’s opfattelse, at det på nuværende tidspunkt
er vanskeligt at foretage en effektiv grænseoverskridende håndhævelse af
pålagte afgifter, herunder parkeringsafgifter.
Dansk PersonTransport (DPT) har anført, at foreningen bakker op om for-
slagets formål om at styrke udveksling af oplysninger om trafiksikkerheds-
relaterede færdselslovsovertrædelser. DPT har endvidere understreget vig-
tigheden af, at alle medlemsstater bliver forpligtet til i højere grad at samar-
bejde og dele informationer om alle typer af overtrædelser. Det gælder over-
trædelser, der har til formål at forbedre færdselssikkerheden, men det gælder
også overtrædelser, der bidrager til at sikre mere fair konkurrence som f.eks.
overtrædelser af regler om udstationering og cabotagekørsel.
ITD har anført, at organisationen støtter op om forslagets intention om at
styrke samarbejdet om trafiksikkerhedsrelaterede færdselsovertrædelser.
ITD bemærker bl.a., at det i lyset af medlemslandenes forskellige sprog og
procesmåder er vigtigt, at direktivet sikrer de fornødne retssikkerhedsmæs-
sige garantier. Det gælder f.eks. i relation til, at den, der mistænkes for en
konkret overtrædelse, hurtigst muligt skal gøres bekendt med forholdet og
have mulighed for at gøre indsigelse.
Rådet for Sikker Trafik har anført, at rådet bakker op om forslaget, da det
øger muligheden for at håndhæve og sanktionere overtrædelser af færdsels-
loven på tværs af landegrænser i EU, hvilket er positivt for trafiksikkerhe-
den.
9. Generelle forventninger og andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater har i forbindelse med forhandlingerne af forslaget
generelt støttet forslaget. Der har blandt en række medlemsstater været op-
Side 12/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0013.png
bakning til at udvide direktivforslagets anvendelsesområde yderligere, her-
under vedrørende overtrædelse af regler om kørsel i miljøzoner. Der vurde-
res at være et kvalificeret flertal for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget. Regeringen støt-
ter således ambitionen om en styrket fælles EU-indsats for at forbedre tra-
fiksikkerheden i EU.
Regeringen finder, at forslaget om udvidelse af direktivets anvendelsesom-
råde er positivt, herunder at »farlig parkering« foreslås omfattet ud fra med-
lemsstaternes definition heraf. Fra dansk side har man således under for-
handlingerne haft fokus på, at direktivets anvendelsesområde bør udvides
yderligere, således at
generelle
parkeringsforseelser tilsvarende omfattes.
Det skyldes navnlig, at bøder og afgifter meddelt ikkehjemmehørende førere
for generelle trafikforseelser er vanskelige for de danske myndigheder at
inddrive effektivt. Det medfører, at udenlandske chauffører har en stor gæld
til den danske stat i form af bl.a. ubetalte parkeringsbøder, som under de
nuværende regler er vanskelige at indkræve i skyldnernes hjemlande. Denne
retsstilling skaber i dag konkurrenceforvridende vilkår for danske vogn-
mænd over for udenlandske vognmænd.
Fra dansk side har man endvidere under forhandlingerne udtrykt støtte til,
at direktivets anvendelsesområde udvides således, at ulovlig kørsel i miljø-
zoner omfattes. På den måde vil et effektivt inddrivelsessystem for miljøzo-
neovertrædelser begået med køretøjer registreret i andre medlemsstater sik-
res. Endvidere understøttes direktivets målsætning om effektiv udveksling
af information herved.
Henset til at vedtagelse af ændringsdirektivet forventes at indebære behov
for udvikling og/eller tilpasning af it-systemer på Justitsministeriets område,
har man fra dansk side under forhandlingerne understreget vigtigheden af,
at der sikres tilstrækkelig tid for medlemsstaterne til at gennemføre de nye
regler.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
økonomiske konsekvenser, herunder statsfinansielle og erhvervsøkonomi-
ske.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 13/14
kom (2023) 0126 - Bilag 2: Samlenotat vedr. CBE-direktivet
2760763_0014.png
Direktivforslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den
26. maj 2023.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 13. april 2023.
Side 14/14