Europaudvalget 2023-24
KOM (2020) 0829 Bilag 5
Offentligt
2821626_0001.png
Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del - Bilag 69
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Orientering om status for NIS 2- og CER-lovforslagene
Forsvarsministeriet arbejder på to lovforslag, der skal implementere EU’s
direktiver om hhv. cybersikkerhed og modstandsdygtighed (NIS 2- og
CER-direktiverne). Formålet med NIS 2-direktivet er at skabe et højere
og mere ensartet cybersikkerhedsniveau på tværs
af EU’s medlemssta-
ter, mens formålet med CER-direktivet er at styrke kritiske enheders
modstandsdygtighed.
De to lovforslag var oprindeligt planlagt til fremsættelse for Folketinget i
indeværende folketingssamling, men det har desværre vist sig nødven-
digt at udskyde fremsættelsen til næste folketingssamling. Baggrunden
for udskydelsen er, at NIS 2- og CER-direktiverne indeholder meget
kompleks regulering, som omfatter en lang række sektorer.
Det er forventningen, at Forsvarsministeriets udkast til de to lovforslag
vil blive sendt i offentlig høring i foråret 2024 med en forventet frem-
sættelse for Folketinget i åbningsugen i oktober 2024. Dette vil forven-
teligt medføre en mindre overskridelse af den i direktiverne fastsatte
implementeringsfrist, som er den 17. oktober 2024.
Lovforslagene udarbejdes efter regeringens principper om minimumsim-
plementering, hvilket indebærer, at lovforslagene vil lægge sig tæt op
ad direktivernes ordlyd. Erhvervslivet vil således ikke blive pålagt mere
byrdefulde krav end det, der følger af direktiverne og den forventede
implementering i sammenlignelige EU-lande. Erhvervslivet vil dog som
følge af udskydelsen af fremsættelsen få kortere tid til at omstille sig til
de nye krav. Forsvarsministeriet vil derfor søge at sende lovforslagene i
offentlig høring hurtigst muligt samt sikre, at der sker en tæt inddragelse
af interessenterne under den offentlige høring.
Jeg kan endvidere oplyse, at der ved implementeringen af NIS 2-direk-
tivet lægges op til, at tele-, energi- og finanssektorerne står uden for
den foreslåede hovedlovs anvendelsesområde, mens det ved implemen-
teringen af CER-direktivet lægges op til, at energisektoren står uden for.
Det skyldes, at der i disse sektorer allerede findes en omfattende sek-
torspecifik regulering af henholdsvis cybersikkerhed og kritiske enheders
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
5. februar 2024
TLG
2024/000907
718355
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
kom (2020) 0829 - Bilag 5: Kopi af FOU alm. del - bilag 69: Orientering om status for NIS-2 og CER-lovforslagene
modstandsdygtighed. For disse sektorer er der således et særligt hensyn
til, at implementeringen af NIS 2- og CER-direktivet kan integreres med
den eksisterende regulering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet varetager implementeringen af
NIS 2- og CER-direktivet i energisektoren, Erhvervsministeriet varetager
implementeringen af NIS 2-direktivet i finanssektoren, og Forsvarsmini-
steriet varetager implementeringen af NIS 2-direktivet i telesektoren.
Det vil forventeligt ske ved fremsættelse af særskilte lovforslag på disse
områder.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/000907
Dok.nr.: 718355
Side 2 af 2