Forsvarsudvalget 2023-24
B 103 Bilag 6
Offentligt
2818996_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 103
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 1. februar 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om danske militære bidrag til styrkelse af den
maritime sikkerhed i og omkring Det Røde Hav
[af udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, LA, DD, KF, RV og
Kim Edberg Andersen (UFG)) indstiller beslutningsforslaget
til
vedtagelse uændret.
Flertallet stemmer imod det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Mindretallet stemmer imod det
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutnings-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Så-
fremt det stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindre-
tallet stemme imod beslutningsforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget og hverken for eller imod
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget mener, at det danske bidrag
til den amerikanskledede »Operation Prosperity Guardian«
(OPG) demonstrerer, at vi i Danmark er klar til at påtage
os internationalt ansvar for at beskytte skibsfarten i og om-
kring Det Røde Hav mod angreb fra houthibevægelsen i
Yemen. Det er i den forbindelse vigtigt, at regeringen er
helt bevidst om udfordringen med pirater, når vi sender
en fregat og mandskab af sted til sømilitære operationer
i og omkring Det Røde Hav. Derfor er det afgørende, at
regeringen sikrer, at et tilfælde som det, vi ser med piraten
Lucky, der var med til at angribe en dansk fregat i 2021,
og som efterfølgende har fået opholdstilladelse i Danmark,
ikke gentager sig. Det er dybt kritisabelt, at en pirat, der
har kæmpet mod Danmark, nu har fået opholdsgrundlag i
Danmark. Desuden har sådanne hændelser potentiale til at
inspirere andre pirater til at begå strafbare handlinger mod
danske og udenlandske fregatter og andre krigsskibe. Det
er hverken Danmark eller andre internationalt engagerede
nationer tjent med. Danmarksdemokraterne og Det Konser-
vative Folkeparti støtter beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er betænkelig ved
at sende et militært bidrag til Det Røde Hav, uden at de
nødvendige aftaler om bl.a. overdragelse af tilfangetagne er
på plads.
Dansk Folkeparti ærgrer sig over, at regeringen ikke har
lært noget af den situation, som opstod i Guineabugten i
slutningen af 2021, hvor Danmark sendte et fregatbidrag til
Guineabugten ud for Nigeria med henblik på bekæmpelse
af pirateri og lign. for at sikre verdenshandel. Her kom
danske soldater i skudveksling med nogle pirater, hvorefter
man valgte at tage en pirat ved navn Lucky med hjem til
Danmark.
I dag bor piraten Lucky i Danmark og har fået opholdstil-
ladelse med mulighed for sociale ydelser, familiesammenfø-
ring m.v.
Det faktum, at piraten Lucky i dag befinder sig i Dan-
mark og nyder livet med fulde borgerrettigheder, finder
Dansk Folkeparti fuldstændig utilstedeligt og forrykt.
I Dansk Folkeparti mener vi, at regeringen bør indgå en
aftale om overdragelse af tilfangetagne – uanset deres kon-
AX029573
B 103 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 1. februar 2024
2818996_0002.png
2
ventionsstatus som krigsfanger eller civile – med de ledende
koalitionspartnere i denne mission. I dette tilfælde er der tale
om Storbritannien og USA. Danmark indgik lignende aftaler
om overdragelse af tilfangetagne, uanset deres konventions-
status, med USA i forbindelse med bidraget til krigen i Af-
ghanistan og med Storbritannien i forbindelse med bidraget
til krigen i Irak.
Når Dansk Folkeparti mener, at det er et rimeligt krav,
at der skal være aftaler om overdragelse af tilfangetagne
på plads, skyldes det de standarder, der ligger til grund for
måden, hvorpå NATO-landene arbejder sammen. Dette gæl-
der som udgangspunkt også i missioner, der ikke vedrører
NATO-samarbejde, jf. artikel 5 el.lign., da der er tale om
standarder, som udvikles efter principperne om bedste prak-
sis.
I dette tilfælde er der tale om NATO-standarden AJP-3
om fælles operationer, hvoraf det tydeligt fremgår, at ansva-
ret for krigsfanger m.fl. bør varetages af J-niveauet. Dan-
mark er, som det fremgår af det oversendte materiale fra
Udenrigsministeriet, under taktisk kommando af den ameri-
kanskledede koalition. Det betyder, at den amerikanskledede
koalition – i praksis USA – kan anvise opgaver til os, og at
koalitionen varetager de opgaver, som varetages af J-niveau-
et.
I den forbindelse ville det være naturligt at overdrage
tilfangetagne til USA som ledende koalitionspartner.
Regeringen udtrykker, at der ikke er tale om en NATO-
aftale. Det er korrekt. Der er tale om en standard, som bør
lægges til grund.
Dansk Folkeparti konstaterer, at regeringen har valgt at
afvige fra NATO-standarden, idet regeringen ikke har ind-
gået en aftale om overdragelse af tilfangetagne, som man
gjorde med henholdsvis den amerikanskledede koalition i
forbindelse med bidraget til krigen i Afghanistan og Storbri-
tannien i forbindelse med bidraget til krigen i Irak.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte beslutningsforslaget, når
regeringen ikke kan give garanti for, at vi ikke tager flere
pirater med hjem, og desuden ikke vil indgå aftale med den
ledende koalitionspartner om overdragelse af krigsfanger
m.fl.
4. Udtalelse fra udenrigsministeren og
forsvarsministeren
Udenrigsministeren og forsvarsministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
»Siden udarbejdelsen af beslutningsforslag B 103 har
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) hævet trusselsniveauet
for den vestlige del af Aden-bugten, så den militære trussel
mod en dansk fregat inkl. helikopter nu følger vurderingen
for den sydlige del af Det Røde Hav og Bab-el-Mandab
strædet og vurderes at være HØJ.
Endvidere vil vi gøre opmærksom på, at Combined Ma-
ritime Forces (CMF) efter fremsættelsen af beslutningsfor-
slaget har oplyst, at enhederne under Operations Prosperi-
ty Guardian, herunder den danske fregat, vil være indsat
under national kommando. Det vil derfor ikke være nødven-
digt at lade den taktiske kommando overgå til Task Force
153, hvorunder OPG opererer, når den er indsat i operati-
onen. Når fregatten er indsat i rammen af CMF, vil den
fortsat indgå i et samarbejde med partnere og allierede, hvor
man udveksler informationer og samarbejder om tilstedevæ-
relse, selvom fregatten altså ikke vil overgive den taktiske
kommando til Task Force 153. Dette ændrer ikke på, at
det fortsat vil være muligt at indsætte det danske bidrag i
en evt. kommende EU-ledet sømilitær mission i området,
såfremt de i bemærkningerne nævnte forudsætninger herfor
er til stede. I dette tilfælde vil der fortsat kunne være behov
for en overdragelse af den taktiske kommando.«
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til teksten
1)
Som
2. afsnit
indsættes:
»Det danske militære bidrag vil være under taktisk kom-
mando af den amerikanskledede koalition. Den danske for-
svarschef bevarer fuld kommando i hele perioden. Det føl-
ger doktrinært, at Danmark ikke har administrativt ansvar
under taktisk kommando (TACOM). USA vil derfor være
ansvarlig for krigsfanger, personer i havsnød, nødstedte
m.fl., jf. NATO-standarden AJP-3 om fælles operationer,
hvoraf det tydeligt fremgår, at jointniveauet har ansvaret
for krigsfanger. Enhver frihedsberøvelse sker således under
amerikansk mandat, og enhver frihedsberøvet overdrages
således hurtigst muligt til amerikanske styrker, idet USA
leder indsatsen og er ansvarlig for jointniveauet, jf. gælden-
de NATO-doktrin, og derfor for administration, herunder af
krigsfanger m.fl.«
[Håndtering af krigsfanger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget sikres der klare retningslinjer for,
hvordan mandskabet på den danske fregat skal forholde sig,
i tilfælde af at den er nødsaget til at tage krigsfanger, civile
m.fl. ombord. Sker det, skal disse overdrages til amerikan-
ske styrker, der leder koalitionens indsats. Herved sikres
det, at Danmark ikke igen står i en situation, hvor en fri-
hedsberøvet person bringes til Danmark og efterfølgende
nyder underhold og får adgang til sundhedsydelser, opholds-
tilladelse, familiesammenføring m.v., som tilfældet var med
den etbenede pirat Lucky, der for nylig fik tildelt opholds-
tilladelse i Danmark til gene for danskerne og det danske
samfund. Forslagsstillerne bemærker, at statsministeren ud-
taler, at hun ved Gud ikke kan forsvare, at piraten har fået
opholdstilladelse, hvorfor forslagsstillerne med Folketingets
og eventuelt regeringens tiltræden af ændringsforslaget vil
ændre dette fremadrettet.
6. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16. januar 2024
og var til 1. behandling den 24. januar 2024. Beslutnings-
B 103 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 1. februar 2024
2818996_0003.png
3
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Forsvarsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 25 spørgsmål
til udenrigsministeren og forsvarsministeren til skriftlig be-
svarelse, som ministrene har besvaret.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne Laustsen (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S)
Mogens Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Simon Kollerup (S) Mads Fuglede (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Jan Carlsen (M) Aaja Chemnitz (IA)
Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Merete Scheelsbeck (KF)
Niels Flemming Hansen (KF)
fmd.
Kim Edberg Andersen (UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren Søndergaard (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5