Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del
Offentligt
2842979_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2024
J nr.
2024-1162
Svar på ULØ alm. del – spm. 96
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af d. 29. februar stillet mig følgende
alm. del spørgsmål 96, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 96
Vil ministeren redegøre for, om der er en manglende incitamentsstruktur for eksi-
sterende fjernvarmeselskaber i forhold til at lave decentrale varmeværker i mindre
samfund? Ministeren bedes redegøre for, hvor mange landsbysamfund,
der har forsøgt at få fjernevarmeprojekter etableret, men som ikke er lykkedes
endnu eller som har været tvunget til at skrinlægge projekterne?
Svar
Kommunerne har som varmeplan- og godkendelsesmyndighed ansvaret for varme-
planlægningen i kommunen og godkendelse af fjernvarmeprojekter. Det er typisk
den projektansvarlige fjernvarmevirksomhed, der ansøger om godkendelse af et
fjernvarmeprojekt. Derfor vil det også være den enkelte kommune og den enkelte
fjernvarmevirksomhed, der har overblik over de konkrete projekter, herunder hvor
mange projekter, som er blevet indstillet. Dansk Fjernvarme har på baggrund af en
medlemsundersøgelse oplyst, at ca. 20.000 konverteringer til fjernvarme blev ind-
stillet i 2023. Der bemærkes dog, at tallet er baseret på en spørgeskemaundersø-
gelse, hvor selskaber kan have forskellige forudsætninger for at svare på spørgs-
målene. Dertil specificeres det ikke, hvor stor en andel, der omfatter ”landsbysam-
fund”.
Der er i dag ikke noget til hinder for, at eksisterende fjernvarmevirksomheder etab-
lerer nye decentrale fjernvarmesystemer, så længe økonomien i projektet er fornuf-
tig, herunder at fjernvarmeprojektet er den samfundsøkonomisk mest fordelagtige
varmeforsyning i området. For kommunale fjernvarmevirksomheder gælder det dog
som udgangspunkt, at der alene kan udrulles og drives fjernvarme i den eller de
kommuner, som ejer den kommunale fjernvarmevirksomhed.
Efter gældende praksis har virksomheder endvidere mulighed for at understøtte
økonomien i projekter for nye decentrale fjernvarmesystemer ved at fordele
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der er en manglende incitamentsstruktur for eksisterende fjernvarmeselskaber i forhold til at lave decentrale varmeværker i mindre samfund
2842979_0002.png
omkostningerne forbundet med etableringen på både nye og eksisterende fjernvar-
mekunder. Dette skal dog ske under forudsætning af, at tilkoblingen af de nye kun-
der vil være en fordel for fjernvarmevirksomhedens samlede økonomi, herunder så-
ledes også for de eksisterende forbrugere. Energistyrelsen har på baggrund af en
opfordring fra NEKST-arbejdsgruppen
farvel til gas i danske hjem,
udarbejdet en
vejledning om bl.a. fjernvarmevirksomheders muligheder for dækning af omkostnin-
ger ved etablering af nye fjernvarmeområder. Vejledningen kan findes
her.
Etablering af nye decentrale fjernvarmesystemer kan være forbundet med risici,
hvilket i sidste ende kan påvirke fjernvarmevirksomhedens samlede økonomi og
dermed varmeforbrugerens pris. Det vil derfor være den enkelte fjernvarmevirk-
somhed, som vurderer, om etablering af nye decentrale fjernvarmesystemer er
hensigtsmæssigt og ønskværdig. Kommunerne kan dog pålægge en fjernvarme-
virksomhed at udarbejde og gennemføre et godkendt projekt – herunder et projekt
om etablering af et nyt decentralt fjernvarmesystem. Der er dog ikke praksis for, at
kommunerne gør brug af dette værktøj.
På den baggrund er det min vurdering, at strukturen i den eksisterende regulering
virker efter hensigten.
Afslutningsvis, vil jeg gerne fremhæve, at NEKST-arbejdsgruppen
farvel til gas i
danske hjem
d. 14. marts afleverede deres anbefalinger til en hurtigere udrulning af
grøn varme. I den forbindelse har arbejdsgruppen også udarbejdet en guide til et
hurtig og effektiv procesforløb, som kommuner og fjernvarmevirksomheder kan be-
nytte i forbindelse med udarbejdelse og godkendelse af projektforslag for fjern-
varme. Guiden og arbejdsgruppens endelige anbefalinger kan findes
her.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2