Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for samråd 5. april vedr. indførsel af
nulmoms på for indenrigsflyselskaber
Samrådsspørgsmål K
Er det med regeringens forslag om nulmoms på flyselskaber,
der hovedsageligt flyver indenrigs, ambitionen at hæve antallet
af indenrigsflyvninger, og hvordan stemmer dette overens med
forpligtelsen til at leve op til målsætningerne fra klimaloven?
Samrådsspørgsmål L
Har ministeren været i dialog med andre selskaber end
Blackbird, som ville kunne få gavn af momsændringerne? Der
henvises til artiklen ”Minister: Anders Holchs privatflyfirma har
ønsket omdiskuteret momsforslag”, www.borsen.dk, den 6.
marts 2024.
Samrådet er indkaldt i Skatteudvalget på vegne af Sigurd Agersnap (SF), Carl Valentin (SF)
og Sofie Lippert (SF).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger
Side 2 af 6
Besvarelse
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene. Jeg er glad for
muligheden for at uddybe baggrunden for regeringens forslag
om at ligestille momsreglerne for indenrigsflyvninger.
[Samrådsspørgsmål K]
I forhold til spørgsmål K har skatteministeren allerede redegjort
for momsreglerne, og hvorfor det ikke forventes at lede til en
nævneværdig forøgelse af CO
2
-udledningerne.
Jeg vil derfor kort supplere med, hvorfor jeg mener, at det er
hensigtsmæssigt at ændre momsreglerne.
Der er nemlig tale om en
ligestilling
af momsreglerne, så
reglerne er ens ligegyldigt, om et flyselskab primært har sin
aktivitet udenrigs eller indenrigs.
Jeg kan ikke se logikken i, at det skulle være bedre, at
udenrigsselskaber flyver de danske indenrigsruter.
Det er nemlig konsekvensen af de nugældende momsregler, at
det er de flyselskaber, der primært flyver udenrigs, som også
betjener indenrigsruterne.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger
Side 3 af 6
Retorisk kan man omvendt spørge, hvorfor vi ønsker at give
selskaberne incitament til primært at flyve udenrigs?
Når den foreslåede ligestilling af momsreglerne samtidig ikke
vurderes at lede til en nævneværdig forøgelse af CO
2
-
udledningerne, kan jeg ikke se gode argumenter for ikke at
ligestille momsreglerne.
[Samrådsspørgsmål L]
Og nu kommer jeg til spørgsmål L.
Jeg blev første gang gjort opmærksom på udfordringer med
momsreglerne af Midtjyllands Lufthavns bestyrelse ultimo
2022, da jeg lige var tiltrådt som minister.
Operatøren på lufthavnens eneste rute havde indstillet den, og
lufthavnen var i fare for at lukke. Bestyrelsen for lufthavnen tog
derfor fat i mig med henblik på at afdække muligheder for at
understøtte lufthavnen.
Jeg deltog på den baggrund i møder med medlemmer af
lufthavnens bestyrelse. På et af møderne havde bestyrelsen også
inviteret en repræsentant fra flyselskabet Blackbird, der
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger
Side 4 af 6
redegjorde for de udfordringer, som de nugældende
momsregler gav i bestræbelserne på at opretholde en rute fra
lufthavnen.
På baggrund af denne dialog henvendte jeg mig til
skatteministeren med henblik på at få afdækket muligheden for
at ændre reglerne.
I forhold til artiklen fra Børsen, som spørgsmålet henviser til,
blev jeg i første omgang fejlagtigt brugt som kilde til, at
Blackbird var det eneste flyselskab, som viste interesse for at
ændre momsreglerne. Det har jeg aldrig sagt og bad derfor
Børsen om at rette det, hvilket de gjorde. Med en ny misvisende
rubrik: ”Minister kender til ét flyselskab, som har efterspurgt
nulmoms på indenrigsflyvning”.
Hvilket også er forkert, da flere
har problematiseret problemet.
Jeg ringede efterfølgende til ejeren af Blackbird Air, Anders
Holch Povlsen, for at forklare, at mine udtalelser desværre var
blevet udlagt forkert i artiklen fra Børsen.
Jeg er dermed som sagt bekendt med, at andre flyselskaber
tidligere har rejst de udfordringer, som de oplever med de
nugældende momsregler.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger
Side 5 af 6
For eksempel blev problemstillingen rejst i en artikel bragt i
mediet Check-in, hvor selskaberne Nordic Seaplanes og
Copenhagen Air Taxi oplever udfordringer med momsreglerne.
Her gør Nordic Seaplanes opmærksom på, at man er nødt til at
benytte sig af et kroatisk flyselskabs driftslicens for at undgå at
blive omfattet af de mindre gunstige momsregler.
De fremhæver endnu et problem ved de nugældende regler; at
de giver incitament til, at flyselskaber skal bruge tid og
ressourcer på at indrette sig, så de primært flyver udenrigs.
Jeg vil afslutningsvist bemærke, at jeg– ligesom
skatteministeren
ikke kan se, at der er noget galt i, at en
minister er i dialog med forskellige interessenter på sit
ressortområde.
Men skal jeg samle op på kritikken, så må jeg forstå, at SF
hellere vil have udenrigsselskaber til at flyve i Danmark end
indenrigsselskaber.
Jeg ser frem til forklaringen, da ingen har kunnet forklare
logikken i reglerne, hvorfor vi ønsker at afskaffe dem.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm., om talepapir fra samrådet den 5/4-24 om nul-moms på indenrigsflyvninger
Side 6 af 6
Tak for ordet.