Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2859667_0001.png
1. maj 2024
J.nr. 2024 - 2891
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 415 af 3. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvordan det kommende smagsforbud for nikotinposer vil påvirke grænsehandlen af disse produkter fra Sverige
2859667_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremlægge et overblik over aktuelle datagrundlag og beregninger af grænse-
handlen for nikotinprodukter købt i Sverige, samt give et opdateret estimat på hvor meget
omsætning og tabt afgiftsprovenu Danmark går glip af?
Svar
Skatteministeriet skønner generelt ikke over grænsehandlen med de enkelte nydelsesmid-
ler fordelt på lande. Der er betydelig usikkerhed forbundet med de samlede skøn for
grænsehandlen inden for hver varegruppe, og denne usikkerhed vil være endnu større,
hvis skønnet skulle fordeles på enkeltlande. Herudover bemærkes det, at nikotinproduk-
ter kun har været afgiftspligtige i Danmark siden den 1. oktober 2022, og at nikotinposer
har været på markedet i få år, hvilket indebærer, at flere forhold ikke er velbelyste, herun-
der omfanget af grænsehandel.
I forbindelse med beregninger af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter som var en del af
aftalen om
En forebyggelsesplan målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol
fra november
2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folke-
parti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alternativet har Skattemi-
nisteriet derfor taget udgangspunkt i modelberegninger for cigaretter og røgtobak. Dette
er nærmere beskrevet i dokumentationsnotatet
Forhøjelse af afgiften på nikotinprodukter.
1
den baggrund skønnes grænsehandlen med nikotinposer i 2023 at have udgjort 13,5 pct.
af forbruget svarende til ca. 80 mio. nikotinposer. Ved en pris i udlandet på ca. 30 kr. pr.
dåse med 20 stk. nikotinposer svarer det til en omsætning på ca. 120 mio. kr. Såfremt
dette beløb i stedet havde været brugt på nikotinposer i Danmark, skønnes det med usik-
kerhed at ville have medført et afgiftsprovenu på ca. 30 mio. kr. og ca. 25 mio. kr. i
moms.
1
Ved indførelsen af afgiften på nikotinprodukter i oktober 2022 var skønnet for grænsehandlen baseret på Skatteministeri-
ets modelberegninger for afgifter på cigaretter og røgtobak samt en forventning om, at en afgift på 5,5 øre pr. mg ville
medføre en prisstigning på ca. 30 pct. Ved en tilsvarende prisstigning på cigaretter forventedes grænsehandlens andel af
forbruget at udgøre ca. 13,5 pct. Skatteministeriet har endnu ikke grundlag for at opdatere denne andel, jf.
forhoejelse-af-
afgiften-paa-nikotinprodukter.pdf (skm.dk).
Side 2 af 2