Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2852906_0001.png
17. april 2024
J.nr. 2024 - 2692
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 402 af 20. marts 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 402: MFU spm. om en opgørelse, der viser, hvad provenutabet vil være, hvis der indføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst
2852906_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende en opgørelse, der viser, hvad provenutabet vil være, hvis der
indføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst samt
oplyse den årlige gennemsnitlige skattelettelse for hver af de 100 borgere, der har de høje-
ste indkomster, hvis der gennemføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv
nettokapitalindkomst?
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte
for sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr.
Positiv nettokapitalindkomst beskattes med en gennemsnitlig skatteprocent på godt 37
pct., idet den indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i den skattepligtige
indkomst, hvoraf der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit). Den del af den posi-
tive nettokapitalindkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 50.500 kr. i 2024, beskattes
derudover med en højere sats på i alt 42 pct. (skatteloftet for positiv nettokapitalind-
komst), hvis summen af den positive nettokapitalindkomst og den personlige indkomst
(dvs. lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig overstiger topskat-
tegrænsen.
Det er i svaret forudsat, at positiv nettokapitalindkomst fjernes fra grundlaget for topskat-
ten således, at den højeste beskatning af positiv nettokapitalindkomst reduceres til gen-
nemsnitligt godt 37 pct. for alle, hvorefter den gennemsnitlige skat nedsættes gradvist til
(gennemsnitligt) 27 pct. ved at reducere den andel af den positive nettokapitalindkomst,
som indgår i bundskattegrundlaget.
Der er beregningsteknisk antaget en selvfinansieringsgrad på 25 pct. ved nedsættelser af
den høje sats for aktieindkomstskatten og topskat-beskatningen af positiv nettokapitalind-
komst samt en selvfinansieringsgrad på 7 pct. ved ændringer af bundskatten af positiv
nettokapitalindkomst.
Beregningerne er omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede umiddel-
bare provenuvirkninger
hvilket skyldes, at aktieindkomst over tid varierer mere end fx
lønninger, samt at fremskrivningen af kapitalindkomst er følsom overfor udviklingen i
renteniveauet.
En lempelse af de høje satser for aktie- og nettokapitalindkomst til 27 pct. skønnes med
betydelig usikkerhed at medføre en umiddelbar provenuvirkning på -13,6 mia. kr. og en
provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på -8,1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Indkomstforskellene
skønnes øget med 0,55 pct.-point målt ved Gini-koefficienten. Det bemærkes, at disse tal
også fremgår af berigtigelsen af svar på SAU alm. del
spm. 328.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 402: MFU spm. om en opgørelse, der viser, hvad provenutabet vil være, hvis der indføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst
2852906_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved hypotetiske nedsættelser af de højeste satser for beskat-
ning af positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst i 2025
Provenuvirk-
Umiddelbar
Provenuvirk-
ning efter til- Ændring i
provenuvirk-
ning efter til-
bageløb og Gini-koef-
ning
bageløb
adfærd
ficient
Mia. kr. (2024-niveau)
Pct.-point
-13,6
-10,5
-8,1
0,55
Gennemsnitlig ændring
for de 100 personer
med de højeste brutto-
indkomster
Mio. kr. (2024-niveau)
18,5
Højeste
sats
Pct.
27
Anm: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for ændringer i den lave sats for positiv nettoka-
pitalindkomst og 25 pct. for ændringer i den høje sats for både positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst. Provenu er
afrundet til nærmeste 100 mio. kr., mens ændringen for de 1.000 rigeste er afrundet til nærmeste 100.000 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2025 opgjort i
2024-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra maj
2023.
Den årlige gennemsnitlige skattelettelse for de 100 danskere med de højeste bruttoind-
komster skønnes at udgøre omtrent 18,5 mio. kr.
Side 3 af 3